• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
DAO schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:02:
[...]

Zie de discussie polariseren, ik zelf zit er genuanceerder in maar vond deze quote uit het artikel dan wel weer mooi aansluiten bij de TS:

"Je kunt niet achteraf aanbetalingen gaan vragen aan klanten."

Daar denkt dit bedrijf dan dus anders over...
Op dat punt vind ik de TS onduidelijk. Wachtlijst vs contractbreuk. Die termen passen niet echt goed bij elkaar.

Mocht er een getekende overeenkomst zijn dan weten we de wederzijdse ontbinding voorwaarden niet.

Kun je achteraf de voorwaarden wijzigen? Zelfs dat kan in de voorwaarden staan… maar irrelevant als ontbinding een optie is.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 29-12-2022 08:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tijgert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:08:
[...]

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Is het opeens onkies om te vragen of dit een bekende praktijk is, al dan niet met dit specifieke bedrijf? Zeik ik ze uberhaupt af?

Nee, ik ben neutraal, geef geen mening en stel open vragen aan de hand van door hun aangeleverde informatie over een grote wijziging in beleid wat mogelijk enkel en specifiek voor dit bedrijf is en bij medeTweakers wellicht bekend is als problematisch als beleidswijzing al dan niet voor dit specifieke bedrijf. Hoe is dit slecht of oprecht gemeen?

Ga me inderdaad afzeiken als ik namen van contactpersonen noem, dat zou terecht zijn, maar schaam je nu met deze verdachtmakingen en miskarakterisering.
We mogen best van mening verschillen en dat doen we kennelijk ook nog steeds, maar daarvoor is een forum.

Om antwoord te krijgen op je vraag was een bericht, zoals het nu na moderatie uitziet, ook prima geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijgert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:44:
Ik ben met bovenstaande commentaren, gesteund door de garantie van het fonds wat ook geldt voor aanbetalingen, geneigd te denken dat dit de nieuwe realiteit is en niet noodzakelijk een significant slechtere voor de consument.
Het totale bedrag blijft hetzelfde en wie weet zou met een nieuwe aanbieder zoeken (nu 3 maanden later) de prijs weer omhoog zijn gegaan voor mijn installatie van 12K.
Heb je wel zwart op wit dat je gegarandeerd bent van 100% terugbetaling bij faillissement? Kan dat zo 1-2-3 namelijk bij dat garantiefonds niet vinden. Ook niet welke garanties het garantiefonds kan bieden als ze zelf in zwaar weer terecht komen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:02:
[...]

Een zeer bijzonder zwak argument. Volgens jou betekent dat de installateur de factuur inclusief 21% btw gaat factureren als inclusief 0% btw, met als gevolg een prijsverhoging van ruim 20%. :O
Nee, ik geef aan dat het argument 'contract = contract' alleen wordt uitgelegd in het voordeel van de consument.
De installateur kan ook de opdracht uitvoeren zoals afgesproken, met BTW. De overheid past namelijk de afspraken aan met zowel de consumenten als de installateur.

Trouwens wordt (werd) de consument ook ondernemer voor de BTW. Wie z'n ondernemersrisico is het nu? ;)

Maar genoeg theoretisch geneuzel:
@Tijgert wanneer komen ze?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TheGhostInc schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:37:
[...]

Nee, ik geef aan dat het argument 'contract = contract' alleen wordt uitgelegd in het voordeel van de consument.
De installateur kan ook de opdracht uitvoeren zoals afgesproken, met BTW. De overheid past namelijk de afspraken aan met zowel de consumenten als de installateur.

Trouwens wordt (werd) de consument ook ondernemer voor de BTW. Wie z'n ondernemersrisico is het nu? ;)

Nee, dat kan niet. BTW is een wettelijke maatregel die de ondernemer niet zomaar wel of niet kan toepassen. Dan zou ik zeggen claim die BTW maar, maken we meteen een melding bij de FIOD. BTW heffen zonder grondslag daarvoor is zelfs strafbaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
[...]

Theoretisch geneuzel? Het is gewoon klinkbare onzin wat je uitkraamt.

Het btw tarief voor 2022 is 21% en voor 2023 0%. De factuurdatum is bepalend voor het btw tarief. Maak je een factuur op in 2022, dan geldt het 21% tarief. Doe je het in 2023, dan geldt het 0% tarief. Niet voor niets wil het bedrijf uit de openingspost in januari de voorschotten gaan factureren.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:59:
[...]

Nee, dat kan niet. BTW is een wettelijke maatregel die de ondernemer niet zomaar wel of niet kan toepassen. Dan zou ik zeggen claim die BTW maar, maken we meteen een melding bij de FIOD. BTW heffen zonder grondslag daarvoor is zelfs strafbaar.
Mis!
Zonnepanelen zijn gewoon BTW plichtig, dat is nu net het probleem. De groothandels berekenen gewoon 21%.

Alleen deze maatregel zorgt ervoor dat je 0% mag rekenen als je project voldoet. Maar er zijn genoeg installaties die niet voldoen.
Een installateur kan prima een project installeren met BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
Wat ik mis in het verhaal in solarmagazine is zorgen voor een goed cashflow management. Oftewel inkoop is vaak 30 dagen betaaltermijn. Als je zorgt dat je bij plaatsing gelijk met het pin apparaat klaar staat win je hier al een aantal dagen (weken?) mee.
Plus zorgen dat je op 1 april je boekhouding hebt bijgewerkt en dus op 1 april je BTW aangifte doet heb je eind april je inkoop BTW al terug en ook al van de inkoopfactuur die je op 31 maart hebt ontvangen en pas eind april hoeft te betalen.

Hoe gaat het vaak in de praktijk, o ik heb tot eind april om min BTW aangifte te doen dus wanneer doe ik dat? De laatste dag van april.... Ja dan heb je pas eind mei je geld binnen...

@Cyberpope Het is niet strafbaar om (ten onrechte) BTW op de factuur te zetten als je het daarna maar netjes afdraagt aan de staat. Het is niet toegestaan om ten onrechte gefactureerde BTW in vooraftrek te brengen (hoewel daar recent wel weer een uitspraak geweest dat dat dan toch onder voorwaarden wel weer kan)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ronald schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:41:
https://solarmagazine.nl/...stallateurs-gaan-omvallen

In dit artikel staat uitgewerkt hoe groot het cashflow verschil is voor een klein bedrijf dat 2 installaties per dag doet.
Ik kan met de beste wil van de wereld de grafieken daar niet volgen. Een negatieve cashflow van een ton als gevolg van deze BTW-wijziging zal volgen uit het wel betalen van leveranciers inclusief BTW en het niet betaald krijgen door consumenten van die BTW. Blijkbaar zit er nul marge op inkoop, aangezien de grafieken aan elkaar gespiegeld zijn vanaf week 4. Ook is er geen rekening gehouden met betalingscondities zakelijk en voor de consument of met liggende voorraden.

Feit blijft: Je kunt echt in enkele dagen tegen lage kosten dit met een eenvoudig krediet regelen, dan wel een factoringmaatschappij inschakelen.

Hier kun je vinden dat consumenten gemiddeld binnen 12 dagen betalen. Die zie ik in de grafiek niet terug als cashflow.

[ Voor 11% gewijzigd door FirePuma142 op 29-12-2022 11:46 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Ronald
@FirePuma142 extra kosten die er voorheen niet waren dus.

En 2 installaties per dag, 21 dagen per maand, 3 maanden, met een goede 4k ex btw aan materiaal per installatie… hoeveel btw is dat?

Precies: €100.000

Dat jij blijkbaar niet weet wat dingen kosten…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

BB-One schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:37:
@Cyberpope Het is niet strafbaar om (ten onrechte) BTW op de factuur te zetten als je het daarna maar netjes afdraagt aan de staat. Het is niet toegestaan om ten onrechte gefactureerde BTW in vooraftrek te brengen (hoewel daar recent wel weer een uitspraak geweest dat dat dan toch onder voorwaarden wel weer kan)
Tussen 2 bedrijven heb je gelijk, maar wat als het een consument betreft.
Overigens mag hij het van mij dan de BTW in rekening brengen, die betaal ik dan toch niet.
Moet hij maar zien dat hij het afdwingt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ronald schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:54:
@FirePuma142 extra kosten die er voorheen niet waren dus.

En 2 installaties per dag, 21 dagen per maand, 3 maanden, met een goede 4k ex btw aan materiaal per installatie… hoeveel btw is dat?

Precies: €100.000
En er is dus nul marge op inkoop versus verkoop. En er wordt geen rekening gehouden met betalingscondities of liggende voorraden. Het is een absoluut worst case scenario.

Bij 10% marge op inkoop halveert die 100.000 nagenoeg.
Dat jij blijkbaar niet weet wat dingen kosten…
Moet dat zo onvriendelijk? Het gaat er niet alleen om wat het kost, maar om wat het oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:40
Wat een geneuzel zeg ongeloofelijk.
Als je nou slim ben dan bel je die ondernemer op en je zegt, ik wil best 15% aanbetalen maar dan wil ik zwart op wit een installatie datum hebben. Dan weet je gelijk hoe het zit qua planning en krijg je hopelijk ook een beter beeld hoe de vork in de steel zit.

Of je gaat lekker weg en gaat bij een andere beunhaas achter in de rij aansluiten _O- en daar ook weer aanbetalen waarschijnlijk en dan kan je in december volgend jaar genieten van die mooie panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 29-12-2022 13:09 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
Cyberpope schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:57:
[...]

Tussen 2 bedrijven heb je gelijk, maar wat als het een consument betreft.
Overigens mag hij het van mij dan de BTW in rekening brengen, die betaal ik dan toch niet.
Moet hij maar zien dat hij het afdwingt.
Consument precies hetzelfde vandaar dat een consumentenprijs altijd inclusief btw is of dat nu 0 9 of 21 is. Als jij afspreekt om 1000 te betalen dan betaal je 1000 of dat nu 800 plus 200 btw is of gewoon 1000 met 0 btw maakt jou niet uit.

• Ronald
FirePuma142 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:29:
[...]

En er is dus nul marge op inkoop versus verkoop. En er wordt geen rekening gehouden met betalingscondities of liggende voorraden. Het is een absoluut worst case scenario.

Bij 10% marge op inkoop halveert die 100.000 nagenoeg.

[...]

Moet dat zo onvriendelijk? Het gaat er niet alleen om wat het kost, maar om wat het oplevert.
Ben jij zo vriendelijk naar de installateurs dan?
Er lezen er genoeg mee hier.

Wat veranderd er aan het moment van betalen als je marge op de inkoop zet? Wat veranderd er aan de cashflow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ronald schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:13:
[...]

Ben jij zo vriendelijk naar de installateurs dan?
Er lezen er genoeg mee hier.
Zeker ben ik dat. Ze mogen het gerust met me oneens zijn. Dat is wat anders.
Wat veranderd er aan het moment van betalen als je marge op de inkoop zet? Wat veranderd er aan de cashflow?
De bewuste grafiek doet voorkomen alsof er alleen maar BTW bestaat en dat die in een exclusieve cyclus beweegt. Dat is niet zo. Die marge betekent dat je niet pas van de belastingdienst wat van je betaalde BTW-bedrag terug ziet, maar al van de betaling door de consument.

Bij een inkoop van €100 heb je €121 betaald, en er bij 10% marge €110 betaald gekregen. Om van marge op geleverde arbeid nog niet te spreken.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
[...]

Tja, dat is dus twee weken vantevoren bekend. Gezien de offerte begin oktober is getekend en er vijf maanden wachttijd werd voorzien verwacht ik niet eerder dan begin maart aan de beurt te zijn.

Ziet er naar uit dat stap 1 alvast dat certificaat krijgen is. Zonder dat is aanbetalen zeker een no-go, zelfs met alle goede wil van de wereld.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Koffie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:29:
[...]

Heb je wel zwart op wit dat je gegarandeerd bent van 100% terugbetaling bij faillissement? Kan dat zo 1-2-3 namelijk bij dat garantiefonds niet vinden. Ook niet welke garanties het garantiefonds kan bieden als ze zelf in zwaar weer terecht komen.
Ik begreep dat ik geen geld krijg maar een vervangende installateur die voor hetzelfde bedrag - aanbetaling het werk zal volbrengen.

Als de SGZE er mee uit scheidt als de betreffende installateur koppie onder gaat is dat wel echt een worst case.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
The story continues.

Zojuist de mail ontvangen of ik die 20% (+-2K) even binnen 7 dagen wil voldoen.
Met de uiterst goede hulp van mijn medeTweakers hier heb ik daarop de volgende mail in elkaar gedraaid.
Willen jullie daar eventueel aanvulling op geven?

[Gewist, maar hier stond dus een mail]

[ Voor 81% gewijzigd door Tijgert op 03-01-2023 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
Klopt het dat je het bericht in je spamfilter vond? Aangezien hun naam prominent genoemd werd moet je ervan uitgaan dat zij deze discussie ook hebben gelezen. Het is dan niet handig om met een (ook nog eens overbodige) leugen te beginnen die eenvoudig weerlegd kan worden.

Verder zou ik alle sneren over vermeend financieel mismanagement weglaten. Voegt niks toe, het enige dat je ermee bereikt is dat ze minder co-operatief zullen zijn.

Zou het puur op dat garantiecertificaat gooien. Dat je bereid bent de aanbetaling te doen als ze jou dat certificaat overhandigen en nadat je tijd hebt gehad om een en ander te verifiëren.

Dit soort dingen moet je altijd zo kort en feitelijk mogelijk houden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tijgert schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:43:
The story continues.

Zojuist de mail ontvangen of ik die 20% (+-2K) even binnen 7 dagen wil voldoen.
Met de uiterst goede hulp van mijn medeTweakers hier heb ik daarop de volgende mail in elkaar gedraaid.
Willen jullie daar eventueel aanvulling op geven?

Geachte heer/mevrouw,

Ik was verbaasd over uw mail dat ik moet aanbetalen en vond uiteindelijk in mijn spam box de betreffende mail met de vooraankondiging van de gewenste aanbetaling. Het spijt mij u te moeten informeren dat ik op dit moment deze betaling niet wens te voldoen om meerdere redenen die ik hieronder uiteen zal zetten.

Als eerste hebben wij een rechtsgeldig contract waarin op de voorpagina staat "De betaling is bij ons drie dagen na oplevering, er zijn geen aanbetalingen". U kunt niet eenzijdig deze voorwaarden aanpassen zonder enige inspraak en akkoord van mij.
Hoewel de uitleg van de verzochte aanbetaling duidelijk is, is dit geen geldige reden dit eenzijdig door te voeren.
Er kan beargumenteerd worden dat dit wellicht een teken is van minder dan optimaal financieel management daar deze regeling al lang geleden werd aangekondigd (ook al werd deze relatief op korte termijn geaccordeerd en ingevoerd).
Dit vind ik toch wel zorgelijk.

De aanbetaling die u nu vereist dient niet onze overeenkomst. Het dient niet om te garanderen dat ik de diensten en producten af zal nemen maar enkel om de gaten die geslagen zijn door klanten die voor mij aan de beurt waren en geen BTW betaalden te dichten, net zoals klanten na mij zullen betalen voor de BTW die u niet meer van mij zou krijgen.
Dit is een financieel risico dat mij niet dient en wat ik zo niet wens aan te gaan, al helemaal niet zonder enig zicht op levering en/of installatie.

Nu zult u ongetwijfeld zeggen dat de aanbetaling gedekt is door het garantiefonds. Helaas vermeld de tekst duidelijk dat
"LET OP! Uw garantie is alleen geldig wanneer u in het bezit bent van een geldig garantiecertificaat. Doe derhalve pas een aanbetaling nadat u een geldig garantiecertificaat in uw bezit heeft."
Ik heb nog geen garantiecertificaat van u mogen ontvangen en derhalve is een aanbetaling niet door het garantiefonds gedekt, ook al stelt u van wel. Ook dit vind ik zorgelijk.

Mocht u op korte termijn een garantiecertificaat kunnen produceren zal ik alsnog eerst met het garantiefonds contact moeten opnemen of dit inderdaad geldig is en of de reden van uitgifte bekend is en de garantie werkelijk gehonoreerd zal worden.
Ook zal ik mijn juridische ondersteuning om advies moeten vragen.
Hier gaat helaas enige tijd over heen waardoor de zeer korte betalingstermijn die u stelt van 7 dagen waarschijnlijk niet gehaald zal kunnen worden.

Om deze kwestie te bespoedigen wil ik u dus als eerst verzoeken mij dat certificaat te sturen opdat ik daarop actie kan ondernemen betreffende de verificatie en advies.
Ik hoop dat u begrip heeft voor mijn standpunt.

Hoogachtend,

P. Puk.
Je verschiet in een keer al je kruit. Met de suggestie van financieel wanbeheer en dreiging met juridische stappen ga je ook niemand in de meewerkstand krijgen.

Ik zou me beperken tot een herinnering aan de overeenkomst. Afhankelijk van hun reactie kun je dan weer een nieuwe reactie bedenken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-08 23:08

DAO

1. Hou het taalgebruik normaal...klanten die naar mij zo'n mail sturen zonder een voorgeschiedenis van oplossingsgerichte mails halen bij mij niet de meest meeverende kant naar boven.

2. Er is een overeenkomst maar toch ook weer niet. De firma kan nu ook besluiten om te zeggen...prima dan niet...en dan? Dan is er een overeenkomst en moeten ze leveren...maar wanneer...niet gespecificeerd, en wat is dan redelijk in deze markt en wanneer kan jij dan stappen naar een ander gaan zetten?

3. Ik zou gewoon vragen...joh ik zit met het risico van jullie financiën en dat wil ik niet lopen, ik heb vertrouwen in jullie maar net zoals jullie wil ik ook gedekt zijn. Als ik het certificaat zo lees dan moet het verstrekt worden van te voren, lukt dat? En voor de rest niks. Dat nazoeken/checken, prima dat je het doet maar dreig er niet mee, er spreekt wantrouwen uit. Net zoals de juridische ondersteuning...leuk voor je om mee te "dreigen" dat je gedekt bent maar het gaat er niet voor zorgen dat de kwestie beter wordt opgelost in dit stadium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Allen zeer waardevolle toevoegingen, ik zal de toon aanpassen (ik wil nog wel eens met gestrekt been beginnen en vergeet dan dat stroop en azijn beide anders werken).
Appreciated :)

[ Voor 52% gewijzigd door Tijgert op 03-01-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De laatste ontwikkelingen zijn niet oninteressant.
Het bedrijf geeft meervoudig aan dat bij geen enkele klant er vantevoren een SGZE certificaat wordt aangevraagd of gegeven, wat volgens de site van SGZE zou betekenen dat geen van deze aanbetalingen gegarandeerd zijn. Vervolgens wilt men bij mij wel vantevoren een certificaat regelen omdat ik er aan vast blijf houden maar men blijft hameren over hoe onnodig en ongebruikelijk dit is.

De vraag die van mij uitstaat bij SGZE over dit alles heeft nog geen reactie gekregen.

Het wachten op mijn installatie is niet op een plek in het schema, maar op de omvormer. Die schijnt slecht leverbaar te zijn. Ik weet niet hoe lang een boot uit China er over doet, maar ik had verwacht dat men nu wel iets wist, maar men weet niks.

Ik vind dit best zorgelijk om zonder enige indicatie van levertijd maar geld over te maken. Wachten in de rij op mijn beurt voordat de beste man tijd heeft is prima, maar wachten op onderdelen met onbekende levertijd en dan wel vast verplicht aanbetalen…

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgert op 06-01-2023 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
Tijgert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:20:
De laatste ontwikkelingen zijn niet oninteressant.
Het bedrijf geeft meervoudig aan dat bij geen enkele klant er vantevoren een SGZE certificaat wordt aangevraagd of gegeven, wat volgens de site van SGZE zou betekenen dat geen van deze aanbetalingen gegarandeerd zijn. Vervolgens wilt men bij mij wel vantevoren een certificaat regelen omdat ik er aan vast blijf houden maar men blijft hameren over hoe onnodig en ongebruikelijk dit is.

De vraag die van mij uitstaat bij SGZE over dit alles heeft nog geen reactie gekregen.

Het wachten op mijn installatie is niet op een plek in het schema, maar op de omvormer. Die schijnt slecht leverbaar te zijn. Ik weet niet hoe lang een boot uit China er over doet, maar ik had verwacht dat men nu wel iets wist, maar men weet niks.

Ik vind dit best zorgelijk om zonder enige indicatie van levertijd maar geld over te maken. Wachten in de rij op mijn beurt voordat de beste man tijd heeft is prima, maar wachten op onderdelen met onbekende levertijd en dan wel vast verplicht aanbetalen…
Nou ja, hoe onnodig en ongebruikelijk men dit ook zegt te vinden, als het verkrijgen van dat certificaat jou zekerheid biedt en je kan overhalen toch te betalen lijkt de oplossing nabij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
De beschikbaarheid van omvormers is wel een probleem. Toen ik vast bleef houden aan de door mij gewenste SMA, schoof de installatiedatum ook maar steeds vooruit. Toen er op enig moment een Goodwe of Growatt ter keuze werd aangeboden, koos ik voor de Goodwe en sindsdien heb ik niet meer teruggekeken. Is er bekend om welke omvormer het gaat en is er de optie tot een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Gramser schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:19:
De beschikbaarheid van omvormers is wel een probleem. Toen ik vast bleef houden aan de door mij gewenste SMA, schoof de installatiedatum ook maar steeds vooruit. Toen er op enig moment een Goodwe of Growatt ter keuze werd aangeboden, koos ik voor de Goodwe en sindsdien heb ik niet meer teruggekeken. Is er bekend om welke omvormer het gaat en is er de optie tot een andere?
Het gaat in mijn geval om de SE5K met korte string. Er is daarvoor geen andere optie beschikbaar daar korte string een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:57
En waarom is SE een must?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Ze doen het al zo lang, kopen een compleet pakket bij leverancier plaatsen het en sturen de factuur. Zij hadden voorheen het geld al binnen voordat ze de factuur van de groothandel moesten betalen.
Nu moeten ze hun reserves aanspreken om spullen in te kopen zodat ze zichzelf van werk kunnen voorzien.
Die reserves blijken niet toereikend om ook na facturatie nog op de btw te moeten wachten.

Maar waarom zijn ze niet tijdig overgestapt op maandelijkse btw aangifte, we weten allemaal al een hele lange tijd dat dit voorstel er was en er grote kans was dat het doorging.

Wat doet de belastingdienst dan dat het daar moeilijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Niet zo zeer SE maar korte string is een must. Daar is een technische reden voor ivm voorbereiding op toekomstige wijzigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:51
IplugNplay schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:00:
Ze doen het al zo lang, kopen een compleet pakket bij leverancier plaatsen het en sturen de factuur. Zij hadden voorheen het geld al binnen voordat ze de factuur van de groothandel moesten betalen.
Nu moeten ze hun reserves aanspreken om spullen in te kopen zodat ze zichzelf van werk kunnen voorzien.
Die reserves blijken niet toereikend om ook na facturatie nog op de btw te moeten wachten.

Maar waarom zijn ze niet tijdig overgestapt op maandelijkse btw aangifte, we weten allemaal al een hele lange tijd dat dit voorstel er was en er grote kans was dat het doorging.

Wat doet de belastingdienst dan dat het daar moeilijk is?
Ze kunnen het nu ook niet meer doen op de manier die jij noemt bij de leverancier. Want ze moeten grote voorraden aanhouden willen ze aan 't werk blijven. Er zijn nu soms enkele onderdelen voor een installatie niet leverbaar en er is geen leverancier die de rest vd onderdelen ergens voor jou in 't magazijn onbetaald neer gaat leggen als je grote aantallen doet.

Dus dat, en dan nog de wachttijd om de btw terug te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:51
Tijgert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Niet zo zeer SE maar korte string is een must. Daar is een technische reden voor ivm voorbereiding op toekomstige wijzigingen.
Kan je ze niet voorstellen om de installatie helemaal te doen op de omvormer na? Dat je dan de aanbetaling wil doen of direct na installatie een groter deel betalen.

Hoeft er alleen iemand een uurtje terug te komen om de omvormer op te hangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tijgert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Ieder ander systeem dan SE is heel makkelijk met korte strings.

Als je ons even meeneemt in de plannen kunnen we ook wat gerichter advies geven. SE + korte string + 3 fase is ongeveer een recept voor ellende.

Gewone stringomvormers zijn trouwens prima leverbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 06-01-2023 22:17 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
hesselbeertje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Ieder ander systeem dan SE is heel makkelijk met korte strings.

Als je ons even meeneemt in de plannen kunnen we ook wat gerichter advies geven. SE + korte string + 3 fase is ongeveer een recept voor ellende.

Gewone stringomvormers zijn trouwens prima leverbaar.
Ok, volledig off-topic, but wai nut.

18 panelen van 405Wp, mogelijk upgrade voor de plaatsing naar 415Wp of hoger.
Komen op 2 garages waarvan mogelijk in de toekomst van 1 van de garages de panelen verwijderd moeten worden. Indien zo dan blijven er 9 over, vandaar de eis voor korte string want met lange string werkt het niet met 9 panelen. 3 fase wil ik omdat met 1 fase je gecapped bent op 3680W en met 7290Wp ga ik dat niet doen. Voor 18 panelen met 7290Wp lijkt een 5K omvormer al klein, maar een 6K in korte string is er niet van SE.

In een notendop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tijgert schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:05:
[...]

Ok, volledig off-topic, but wai nut.

18 panelen van 405Wp, mogelijk upgrade voor de plaatsing naar 415Wp of hoger.
Komen op 2 garages waarvan mogelijk in de toekomst van 1 van de garages de panelen verwijderd moeten worden. Indien zo dan blijven er 9 over, vandaar de eis voor korte string want met lange string werkt het niet met 9 panelen. 3 fase wil ik omdat met 1 fase je gecapped bent op 3680W en met 7290Wp ga ik dat niet doen. Voor 18 panelen met 7290Wp lijkt een 5K omvormer al klein, maar een 6K in korte string is er niet van SE.

In een notendop.
Lijkt mij een ideaal recept voor een willekeurige stringomvormer met 2 MPPT's? Waarom de wens voor SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
hesselbeertje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:22:
[...]

Lijkt mij een ideaal recept voor een willekeurige stringomvormer met 2 MPPT's? Waarom de wens voor SE?
SE is niet een oprechte wens, het is de enige optie die beschikbaar was om te bewerkstelligen wat ik wilde bereiken, namelijk het aantal panelen kunnen afschalen (halveren) en toch blijven werken.
Ik ben niet bekend met MPPT's dus zou ik het 'het bedrijf' erover moeten vragen.
Ik weet dus niet hoe en of dit beter is dan een SE met korte string (en optimizers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50
Heb je schaduw op je dak? lijkt me de enige reden toch om voor SE te kiezen? anders inderdaad misschien 2 MPPTs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Yaldair schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:49:
Heb je schaduw op je dak? lijkt me de enige reden toch om voor SE te kiezen? anders inderdaad misschien 2 MPPTs
Ja, gebouwen aan twee kanten. Serieuze schaduwval.

Pagina: 1 2 Laatste