Hoe kook je op minimumvermogen bij een inductie kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 11:07
Iedereen heeft het over maximum vermogens. Waar ik mee worstel met mijn inductie plaat is juist de kleinste stand. De plaat schakelt dan met enkele seconden tussenpozen aan en uit, maar geeft in de ‘aan’ stand toch nog teveel energie af (het gerecht pruttelt dan ineens vrij hard,om in de ‘uitstand’ het gerecht weer dood te laten slaan. Heel onhandig bij b.v. Rendang of Babi Ketjap. Ik gebruik wmf pannen met een dikke bodem. In een dunne pan is het nog erger. Zo’n sudderplaatje er tussen werkt even, maar niet voor 4uur sudderen. De slowcooker werkt niet bij dat soort gerechten omdat het dan te nat blijft en en maillard reacties van de suikers en aminozuren in het gerecht niet goed werken. De smaak clou zit ‘m in het ‘droog’ koken van de stoof.

Ik verlang zo terug naar mijn dunne stalen wadjan met ronde bodem en wokbrander die ik kon regelen van 5kW naar een piepklein vlammetje om uren lang te laten sudderen

[ Voor 7% gewijzigd door divvid op 26-12-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eigen topic ;)
@divvid met een dikke bodem wordt de warmte goed verdeeld, dus kan je een grote pan op een kleine pit zetten. Die moduleert waarschijnlijk lager.
Je kan ook proberen een gietijzeren plaat eronder te zetten (poffertjespan b.v.) voor extra traagheid en warmteverdeling, het beetje efficiëntieverlies is ook gunstig want dan wordt de PWM periode langer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
Helemaal goed. Ik heb diverse plaatjes geprobeerd die in de handel zijn, zonder overtuigend resultaat. Om nu een poffertjespan aan te schaffen voor sudderen gaat wat te ver. Ik ga eens bij de kringloop kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Let wel dat aluminium niet gaat werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@divvid Indonesische keuken hier en ik kan je een goede giet ijzeren pan adviseren. Staat hier zonder problemen 2-3 uur te pruttelen op een lage stand.

Wij hebben die van https://nl.vivo-villeroy-...id-185/stoofpan-gietijzer

[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 26-12-2022 12:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07 22:34

Klippy

Still Game

Ik heb op mijn inductie plaat nog een stand die tussen uit en de laagste stand valt.
Temperature Manager is een regelfunctie door middel waarvan de warmte op een constante temperatuur gehandhaafd kan worden, op een geoptimaliseerd vermogen tussen 0 en 1; ideaal voor het warm houden van reeds gare gerechten.
Ik heb het niet geprobeerd met Indonesisch of voor langere tijd, maar wellicht heb je ook nog zoiets.
Het is een aparte knop met een thermometer icoon bij mij die ook niet bij elke zone staat, maar die je wel op elke zone kan gebruiken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:05
Ik sudder ook dingen op mijn inductieplaat in een gietijzeren pan, stoofpeertjes, stoofvlees, etc. Zit er geen verschil in je pitten qua vermogen misschien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De sudderpan (gietijzer) op het kleinste pitje stand 1-2 is vaak prima hier.

Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl...UIRsRPNg_0.5.ProductImage

[ Voor 68% gewijzigd door Rol-Co op 26-12-2022 13:00 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 09:28
Recent een topic voorbij zien komen waarin bleek dat de verschillende pitten verschillende min/max vermogens hadden, uiteindelijk bood de handleiding uitkomst. Misschien is dit bij jou ook het geval Inductie vlees aanbraden lukt niet?

langdurig sudderen van gerechten is niet iets waar de meeste kookplaten dagelijks voor gebruikt worden dus daar geeft men doorgaans ook niet heel veel info over. Een losse kookplaat die je speciaal uitkiest met zoveel mogelijk tussenstappen in het lage gebied zou ook nog een optie kunnen zijn.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
is een simpel elektrisch warmhoudplaatje een oplossing?
https://www.bol.com/nl/nl...1Kyw.3_17.21.ProductTitle

edit> of een aluminium pan op een sudderplaatje? dan weet ze zeker dat alle inductie energie eerst naar de sudderplaat gaat (wilde gok, geen ervaring mee)

[ Voor 23% gewijzigd door Rrob op 26-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
Ik heb recent mijn gasplaat vervangen door een inductie plaat van marktplaats waarbij ik gelet heb op een wat luxer A merk model met veel standen. (Bosch, 1 - 9 in halve stappen + optie boost mogelijk op elke zone, en ook nog eens een flexzone)
Die kwam voorbij voor een vraagprijs onder de vraagprijs van de meesten, dus wat enthousiast geboden en direct de trein naar Alphen aan de Rijn genomen.

Deze plaat doet op de lage standen zoals allemaal PWM, maar de frequentie is ook op het minimum nog vrij hoog (richting een puls elke 2 seconden).

Het absolute minimum was zelfs net te weinig voor de sucadelappen;)

Goede plaat: geen probleem dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-12-2022 13:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ronald schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:18:
Ik heb recent mijn gasplaat vervangen door een inductie plaat van marktplaats waarbij ik gelet heb op een wat luxer A merk model met veel standen. (Bosch, 1 - 9 in halve stappen + optie boost mogelijk op elke zone, en ook nog eens een flexzone)
Die kwam voorbij voor een vraagprijs onder de vraagprijs van de meesten, dus wat enthousiast geboden en direct de trein naar Alphen aan de Rijn genomen.

Deze plaat doet op de lage standen zoals allemaal PWM, maar de frequentie is ook op het minimum nog vrij hoog (richting een puls elke 2 seconden).

Het absolute minimum was zelfs net te weinig voor de sucadelappen;)

Goede plaat: geen probleem dus.
Een goede plaat is belangrijk. Ik heb een Siemens plaat. Da's hetzelfde als Bosch en gaat ook van 1 tot 9 in stappen van een half met boost (3 fasen 11kW).Werkt perfect, ook met kleine porties en warmhouden.

Gisteren met kerst bij mijn ouders op een inductiekookplaatje (aldi of lidl) Satésaus gemaakt, maar dat was niet prettig werken. De laagste stand was 200 watt. Als je dat aanzette dan sloeg hij aan en ging de sate koken (en dus spetteren) dan stopte hij even en ging weer koken. De aan uit pulsen waren veel te traag.

Enige manier om het op zo'n plaat beter te krijgen is denk ik massa toe te voegen, hele zware pan ofzo. Of een betere inductieplaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De meeste oplossingen voor de inductiekookplaat zijn wel genoemd denk ik, maar wat bijzonder goed werkt is stoven in de oven. Geen kans op aanbranden en elke oven heeft normaalgesproken ook een stoomgat, dus je kan er ook in uitdrogen, of juist de deksel erop houden om dit te voorkomen.

Het is even kijken hoe de temperatuur is, meestal zet ik de oven op 100-120 graden zodat het gerecht 80-100 graden is.

Ook toen ik nog gas had gebruikte ik de oven steeds vaker om te stoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
@Aikon dat doen knappe koks ook, maar ik denk dat het een hoop meer energie kost.

Slow-cooker werkt ook heel goed, die is er speciaal voor gemaakt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De slowcooker werkt juist niet hiervoor, dat staat zelfs in de TS. Maar de oven zal vast wat meer energie gebruiken ja.. kan niet echt inschatten hoeveel, want een pan op het fornuis die continue hitte verliest, of een oven met welliswaar meer oppervlak maar wel weer geïsoleerd.

Maar is helaas vaak wel de enige goed werkbare optie. Plus er past een flinke pan in je oven, maak je gewoon 10 liter Rendang, dat is sowieso altijd verstandig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
Ik ben wel benieuwd welke plaat de topicstarter heeft. Ik heb hier een Siemens met 3 flexzones en herken dit beeld niet.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• divvid
Ah dank jullie wel voor alle tips. Ik vrees dat mijn kookplaat (Exquisit) toch te slecht van kwaliteit is ondanks de prijs. Gisteren bij schoonzus op een siemens geprobeerd. Geen probleem (17 stappen). Ik weet wat te doen met de eindejaarsbonus. Die Exquisit—> Exit

[ Voor 3% gewijzigd door divvid op 27-12-2022 11:04 ]

Pagina: 1