Toon posts:

P1 smart meter + ACCU opladen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-01 03:23
Beste mensen,

Ik zou graag wat slimme domotica willen hebben om de overproductie aan stroom in een accu te vangen. (Ja, ik weet het, we kunnen nog salderen.)

Mijn bedoeling is om TZT 3 accus (drie fases) te maken. Drie acculaders 230v naar 48V die de accu alleen bij een overvloed van zonnestroom. Daarachter een omvormer van 48v naar 230v zodat ik de zonnestroom op een later tijdstip weer kan gebruiken.

De slimme switch moet dus twee relais onafhankelijk kunnen schakelen.

Voor het laden: AAN bij een overvloed van zonnestroom en UIT bij een "tekort".
En voor het ontladen andersom: UIT bij voldoende zonnestroom, AAN bij een tekort.

Naar mijn weten zou dit via de P1 port van de slimme meter moeten kunnen.

Wie weet of zoiets al beschikbaar is?
Wie weet hoe dat te bouwen/te programmeren is?

Ben

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja klinkt vrij eenvoudig. Dat kan met elke domotica software wel zoals home assistant of domoticz.
Die kunnen P1 data inlezen en op basis daarvan smart switches aansturen.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• BenSKIP
We kunnen kiezen voor de Enphase accu. Deze zou hetzelfde doen. Maar deze accu heeft een lagere totale capaciteit en een lagere laad en ontlaad mogelijkheid dan mijn diy accu hebben zou. Het stukje domotica zou ik dus graag kopen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe hou je de accu op conditie?
Bij dagenlang grijs weer moet je hem ook opladen.

Ik denk dat je de werking te simpel voorsteld.
Begin hier eens met lezen:
Zelf een powerwall bouwen

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 18:38
Met @AUijtdehaag,

Hoeveel wil je zelf doen? Volledig zelfbouw is toch lastig.
Ook heb je nogal wat condities nodig. Ga je opladen met 1 watt overproductie? Of pas bij 100W? 1000W? Is die lader regelbaar?

En die omvormer, is die regelbaar? Of gaat die volle bak terugleveren? Want dan ga je waarschijnlijk alsnog terugleveren aan het net zodra er een klein tekort is. (Omvormer kW, thuis een verbruik van 100W en je levert al 900W terug aan het net vanuit je accu

Maar eigenlijk als ik het goed begrijp wil je gewoon een thuisaccu/powerwall waar je eigen batterijen in kan zetten?

• BenSKIP
Ik zou zeker geen 18650's (Li-ion) gebruiken. LiFePO is wat ik gebruik, stabielere chemie. Ik heb al meerdere accu's gebouwd dat is geen hogere wiskunde. Zelf een thuisaccu bouwen of eigenlijk uit kunnen breiden naar 3x 5kw of 3x 10kw is inderdaad wat ik zou willen als het regelen via de slimme meter te omslachtig is. De LiFePo accu kan je prima voor langere tijd 'wegzetten'. Deze 'op conditie houden' anders dan met een BMS hoeft dus eigenlijk niet, daarnaast moet een schakeling ook altijd handmatig te sturen zijn. Periodiek zou de accu dan ook gewoon aan de prik kunnen. Regelbaar vermogen... tja, daar heb ik niet bij stil gestaan, goed punt! De envoy stuurt ook de Enphase accu aan. Mijn envoy (met 6 CT's) zou dat dus ook moeten kunnen. Het hierin niet kunnen sturen op vermogen is inderdaad een dingetje.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:34
Harold Halewijn heeft hier hele mooie video's over gemaakt op YouTube.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• BenSKIP
Dank, maar dit is DC gekoppeld. Dat is relatief makkelijk. De zon via MPPT op de accu. Mijn systeem is direct na de micro omvormer AC.

Nu schijnt men toegang te hebben gekregen tot de envoy: https://thecomputerperson...nphase-installer-toolkit/

Maar daarin loop ik dan weer tegen mijn beperking op, ik weet niet hoe een script te coderen.

Nu schijnt de IQ8 bidirecetioneel te werken, die zou dus mooi gebruikt kunnen worden voor het laden en ontladen van de accu.

Standaard zit de IQ8 ook in de Enphase accu. Het mooiste zou zijn als de DIY accu volledig binnen het eigen script werkt, dan is de accu binnen de app te configureren.

• BenSKIP
Mmmmm..... het is duidelijk nog te vroeg voor dit topic. Als we allemaal blijven wachten tot het saldering eraf is weten we in ieder geval zeker dat de prijs voor LFP sky-high is, en de import mogelijk aan banden ligt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee