Toon posts:

Upgrade game PC 2020

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.525 views

Vraag

• AxiosBE
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01 08:51
Hey Tweakers,

Ik heb bijna 3 jaar geleden een PC samengesteld (met ook jullie hulp :) ) met onderstaande componenten. Ik had toen bewust gekozen voor een goede performance build, maar geen ultra-high-end. Momenteel ben ik aan het denken wat te upgraden met ~1000 euro budget om de performance wat op te krikken met de laatste games die (nog) uit komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wordt vooral gebruikt voor gaming (Witcher 3, Warzone II, COD MW2) waarbij ik soms ook 2 games tegelijk heb open staan, bv nog Valheim server op de achtergrond heb lopen. Ik heb een 144Hz 1440p monitor en zou graag toch consistent op deze games 144 frames er uit kunnen duwen, nu zit dat zo rond de 80-90fps. Meer heeft momenteel geen nut en was niet van zin nog een andere monitor aan te schaffen. Wat extra ‘power’ kan anderzijds geen kwaad om ook de komende jaren nog de high-end games vlot te kunnen draaien, ik denk bv aan Hogwarts Legacy.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel ben ik aan het denken wat te upgraden met ~1000 euro budget. Budget kan iets hoger als ik de componenten die ik vervang kan verkopen – al weet ik niet of die goed verkoopbaar zouden zijn. De GPU lijkt alvast voor ongeveer 200 te kunnen verkopen. En anders verhuizen de componenten naar onze 2e desktop die minder gebruikt wordt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Huidige build:
Behuizing: Fractal Design Meshify C
CPU: AMD Ryzen 7 3700X / 3.6 GHz
CPU cooler: Be Quiet! Shadow Rock 3
GPU: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X 8GB
Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Plus
RAM: Crucial Ballistix Black 32GB DDR4-3200 Kit BL2K16G32C16U4B
SSD: Western Digital Blue SN550 1TB (NVMe PCIe 3.0 x4)
Voeding: Cooler Master MWE Gold 750W

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk vooral een GPU upgrade, dat is waar ik initieel wat meer een budgetkeuze heb gemaakt. Maar mogelijks is ook een upgrade van koeling nodig gezien mijn huidige GPU tijdens het gamen vaak >100°C komt (maar dat mss een MSI-dingetje). En afhankelijk van GPU weet ik niet of voeding nog voldoet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helemaal niet, ik ben vooral gericht op een goede prijs/kwaliteit verhouding en de compatibiliteit met de andere componenten (daar ken ik helaas niets van).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC mag gerust wat stiller, nu blaast hij vaak hard. Momenteel 1 ventilator vooraan en 1 achteraan de case (volgens mij de stock fans). Ben allergisch aan RGB – dat moet ik niet hebben en betaal ik ook liever niet voor

Ga je overklokken?
Ik heb er zelf geen verstand van, dus denk het niet

Wat verwacht je van ons?
Suggesties over nieuwe componenten en hoe budget best te spenderen. Ik zou het volledige bedrag in een GPU kunnen steken (bv. Geforce RTX 3080 of RX 7900-XT wanneer die uitkomt) of is een meer gebalanceerde investering nodig en moet er een zwaardere voeding, CPU, e.d. in als ik voor een andere GPU ga (of moederbord niet compatibel is/alles niet meer in de case past)? Wil wat voorkomen dat door mijn gebrek aan kennis ik bottlenecks creëer in mijn desktop door een component te oversizen en enkele andere dan sputteren 8)7 . Ik ga trouwens alles in een PC-shop laten vervangen maar ik hoor graag jullie niet-commerciële mening. Anders wordt me toch maar vanalles aangesmeerd dat misschien niet nodig is. Dank bij voorbaat! _/-\o_

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
5800X3D, 7900 XT(X), een andere voeding erin en je kunt weer door.

• AxiosBE
Bedankt voor je suggestie maar als ik dat optel zit ik al aan 1700 euro, dat is toch 700 euro boven mijn gepland budget :'(
Mijn budget is een beetje flexibel maar niet zo hoog :S

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Zoiets:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 699,-€ 699,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 828,-

Voeding is hetzelfde wattage, maar wel een stuk beter van kwaliteit.
Een 6900XT zou eventueel ook kunnen, maar dat levert niet zoveel extra op terwijl je daarvoor toch al gauw meer dan 850 euro kwijt bent, een 6800XT voor ongeveer € 700 is dan beter.

Nota: ik zoek een ander model, bovenstaande past nl. niet in de kast...
Probleem is dat kleinere kaarten een stuk duurder zijn :(

[Voor 4% gewijzigd door LievenD op 21-12-2022 19:18]

• Pompidompom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-02 20:30
Ik zou gewoon om te beginnen enkel een nieuwe gpu erin knallen.

Bekijk dan of je tevreden bent met die performance.

Die voeding is voldoende en hoeft niet te worden vervangen.

Ivm blazende pc...

Dat zal 99% gewoon die 5700xt zijn die oververhit.
Blijkt idd een probleem bij dat specifiek model te zijn.

Die gpu hadden ze nooit aan jou mogen aanraden.

[Voor 34% gewijzigd door Pompidompom op 21-12-2022 20:36]

• AxiosBE
LievenD schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:50:
Zoiets:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 699,-€ 699,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 828,-

Voeding is hetzelfde wattage, maar wel een stuk beter van kwaliteit.
Een 6900XT zou eventueel ook kunnen, maar dat levert niet zoveel extra op terwijl je daarvoor toch al gauw meer dan 850 euro kwijt bent, een 6800XT voor ongeveer € 700 is dan beter.

Nota: ik zoek een ander model, bovenstaande past nl. niet in de kast...
Probleem is dat kleinere kaarten een stuk duurder zijn :(
Thanks, dat is nuttig! Passen die GPU's niet in die kast dan? Desnoods schaf ik me een nieuwe kast aan waar het wel in past. Ik zie dat je de 6xxx reeks aanprijst. Is er een rede om niet voor de 7xxx te gaan?

• AxiosBE
Pompidompom schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:32:
Ik zou gewoon om te beginnen enkel een nieuwe gpu erin knallen.

Bekijk dan of je tevreden bent met die performance.

Die voeding is voldoende en hoeft niet te worden vervangen.

Ivm blazende pc...

Dat zal 99% gewoon die 5700xt zijn die oververhit.
Blijkt idd een probleem bij dat specifiek model te zijn.

Die gpu hadden ze nooit aan jou mogen aanraden.
Goed om weten dat ik waarschijnlijk geen koeling bij moet steken, dat is nuttige info. Welke gpu zou je aanraden dan met deze setup?

• LievenD
  • Nu online
Je kan voor de 7xxx gaan, maar de goedkoopste kaarten momenteel beschikbaar zijn bijna € 1.100. Als je dan nog je voeding vervangt door een nieuwe, wat ik voor zo'n krachtige kaart wel aanraad, zit je al op ruim € 1.200. Dus de reden is vooral dat het goedkoper is.

En nee, dat model past normalerwijze niet in de kast, de maximale lengte die past in de Meshify C is 31,5 cm.
De kaart die ik aanraadde is er 33...

Edit: net even gekeken, de 7900 XT is zo'n 30-40% sneller dan de 6800 XT, maar ook ruim 50% duurder.

[Voor 10% gewijzigd door LievenD op 21-12-2022 21:18]

• AxiosBE
LievenD schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:12:
Je kan voor de 7xxx gaan, maar de goedkoopste kaarten momenteel beschikbaar zijn bijna € 1.100. Als je dan nog je voeding vervangt door een nieuwe, wat ik voor zo'n krachtige kaart wel aanraad, zit je al op ruim € 1.200. Dus de reden is vooral dat het goedkoper is.

En nee, dat model past normalerwijze niet in de kast, de maximale lengte die past in de Meshify C is 31,5 cm.
De kaart die ik aanraadde is er 33...

Edit: net even gekeken, de 7900 XT is zo'n 30-40% sneller dan de 6800 XT, maar ook ruim 50% duurder.
Stel dat ik toch wat opleg richting die 7900 XT en een voeding (en kast), is dan de cpu ook een bottleneck geworden denk je? Gezien Uszka precies aanraadde om die ook direct mee te vervangen. Of kan ik er wel weer een tijdje mee verder op dan binnen 2 jaar de cpu dan weer te upgraden? Of haal ik daarmee in die 2j niet de meerwaarde van die duurdere gpu er uit?

• Pompidompom
Je moet die dingen niet direct samen kopen.

Een 3700x kan nog wel ff mee.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:43

Thomg

Aww yiss

AxiosBE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:29:
[...]

Stel dat ik toch wat opleg richting die 7900 XT en een voeding (en kast), is dan de cpu ook een bottleneck geworden denk je? Gezien Uszka precies aanraadde om die ook direct mee te vervangen. Of kan ik er wel weer een tijdje mee verder op dan binnen 2 jaar de cpu dan weer te upgraden? Of haal ik daarmee in die 2j niet de meerwaarde van die duurdere gpu er uit?
Het nare aan de 7900XT is dat de 7900XTX nauwelijks duurder is. Laat je wel veel performance liggen.
Maar realiseer je je wel dat een 3700X vrij hard een 7900 kaart gaat bottlenecken, zelfs op 1440p.

Iets als een 6800 is prima value en gaat je ongeveer 80% meer performance geven, combineer dat met een 5800X3D en voila.
Als je toch echt serieus 1440p 144fps op high wilt halen is een 1000 euro upgrade niet realistisch.
Zelfs niet als je je componenten verkoopt.

• AxiosBE
Thomg schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:40:
[...]

Het nare aan de 7900XT is dat de 7900XTX nauwelijks duurder is. Laat je wel veel performance liggen.
Maar realiseer je je wel dat een 3700X vrij hard een 7900 kaart gaat bottlenecken, zelfs op 1440p.

Iets als een 6800 is prima value en gaat je ongeveer 80% meer performance geven, combineer dat met een 5800X3D en voila.
Als je toch echt serieus 1440p 144fps op high wilt halen is een 1000 euro upgrade niet realistisch.
Zelfs niet als je je componenten verkoopt.
Dat is nuttig om weten. Dus met de feedback die ik hierboven allemaal lees:
- 7900 XT(X) eigenlijk andere voeding en kast nodig (must have), en huidige CPU bottleneckt die waardoor ze best ook te vervangen is (maar geen must have, iets wachten kan). Totaalpakketje zou boven budget zijn ;w
- 6800 (XT) ligt dan beter qua prijs, past wel in de kast en geen nieuwe voeding of CPU nodig. @Thomg je geeft aan dat die ~80% krachtiger is dan mijn huidige 5700 XT, maar volgens deze benchmark komt dat maar op 41% . Waar haal jij je info? Wat is juist nog het verschil tussen een 6800 en 6800XT? Jij zou ook de CPU vervangen en upgraden naar een 5800X3D, maar gaat mijn huidige 3700X ook al de 6-reeks GPU bottlenecken? :?
- Volgens dezelfde benchmark size komt de 6900 XT er wel significant beter uit tov de 6800, met een prijs die tussen de 6800 en de 7900 ligt. Is er toch een rede om daar niet voor te gaan? @LievenD jij gaf aan dat het verschil niet zo groot zou zijn? Qua afmetingen lijkt die wel in de kast te passen.
- misschien nog een domme vraag maar je ziet die grafische kaarten ook allemaal in andere uitvoeringen, bv MSI, ASUS, ASROCK, AMD, Gigabyte, AORUS, etc... 7(8)7 Is daar een verschil tussen want die prijzen zijn vaak wel anders?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De 6800 is een betere deal als een 6800xt. Er zit amper verschil tussen die 2 kaarten. Maar op dit moment wel een groot prijsverschil.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

AxiosBE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dat is nuttig om weten. Dus met de feedback die ik hierboven allemaal lees:
- 7900 XT(X) eigenlijk andere voeding en kast nodig (must have), en huidige CPU bottleneckt die waardoor ze best ook te vervangen is (maar geen must have, iets wachten kan). Totaalpakketje zou boven budget zijn ;w
- 6800 (XT) ligt dan beter qua prijs, past wel in de kast en geen nieuwe voeding of CPU nodig. @Thomg je geeft aan dat die ~80% krachtiger is dan mijn huidige 5700 XT, maar volgens deze benchmark komt dat maar op 41% . Waar haal jij je info? Wat is juist nog het verschil tussen een 6800 en 6800XT? Jij zou ook de CPU vervangen en upgraden naar een 5800X3D, maar gaat mijn huidige 3700X ook al de 6-reeks GPU bottlenecken? :?
- Volgens dezelfde benchmark size komt de 6900 XT er wel significant beter uit tov de 6800, met een prijs die tussen de 6800 en de 7900 ligt. Is er toch een rede om daar niet voor te gaan? @LievenD jij gaf aan dat het verschil niet zo groot zou zijn? Qua afmetingen lijkt die wel in de kast te passen.
- misschien nog een domme vraag maar je ziet die grafische kaarten ook allemaal in andere uitvoeringen, bv MSI, ASUS, ASROCK, AMD, Gigabyte, AORUS, etc... 7(8)7 Is daar een verschil tussen want die prijzen zijn vaak wel anders?
Aub niet naar Userbenchmark kijken, pak een reviewer erbij.
Ik had wel als asterisk erbij moeten zetten dat ik het hierbij exclusief over MW2 en Warzone had.
https://en.gamegpu.com/ac...-warzone-2-0-test-gpu-cpu
https://en.gamegpu.com/ac...rn-warfare-2-test-gpu-cpu
Beetje rond de 70% in Warzone en 80% in MW2.
In Witcher 3 kijk je tegen een aanzienlijke CPU bottleneck, dus is de winst gelimiteerd tot 45%.
https://en.gamegpu.com/ac...d-hunt-v-4-0-test-gpu-cpu
Dus om je vraag te beantwoorden, ja, een 3700X gaat een 6800 al bottlenecken, maar enkel in Witcher.

Als je echt 144 fps target zul je wat settings omlaag moeten bijstellen, dus dat betekent wel een hogere CPU load. Klik in die links even een 3800X als CPU aan en kijk wat voor max FPS je haalt, dit is een "hard" limit wat de CPU praktisch aankan. Immers gaat een GPU meer FPS produceren bij lagere settings waar de CPU load flink omhoog gaat.

Ik zou toch gaan kijken naar een upgrade van de CPU... Warzone en MW2 vinden een snellere CPU erg fijn en Witcher 3 is een errug oud spel.

Qua GPU, pak de eerste degelijke die je kunt vinden. Lucky for you zijn de goedkoopste prima kaarten dus lekker niet te hard over nadenken.
freaky35 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:47:
De 6800 is een betere deal als een 6800xt. Er zit amper verschil tussen die 2 kaarten. Maar op dit moment wel een groot prijsverschil.
Amper vind ik ook weer wat overdreven, tenzij je 10-15% "amper" noemt. That said, de 6800 heeft wel een betere value.
Voelt vooral slecht om een 6800XT te overwegen omdat deze 640 euro heeft gekost (ipv 700), voor die prijs is het een nobrainer.

[Voor 9% gewijzigd door Thomg op 22-12-2022 11:51]

• Pompidompom
Het grootste probleem is gewoon dat je verwachtingen te hoog liggen.

Het probleem zit em niet in de keuze van GPU X of CPU Y.

Het is je mindset die verkeerd ligt.

Je "MOET" niet in elk spel 144 fps halen en je "MOET" niet alles op ultra zetten.
Dat is gewoon onrealistisch en *knip* offtopic
Een gewone 6800 aanraden zoals de persoon hierboven is gewoon belachelijk. Da's een gemiddelde boost van 30 % - 50% in FPS.
Da's geen upgrade. Da's een sidegrade.

Veel geld verknald voor weinig vooruitgang.

Om nog maar te zwijgen om een upgrade van CPU aan te raden die amper iets gaat bijdragen in extra FPS.

Knal er gewoon een nieuwe GPU die niet oververhit en je bent klaar.

[Voor 6% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 13:28]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Leuk man, maar je komt met absoluut 0 bewijs maar trapt wel alle andere in deze thread onderuit. 8)7

• LievenD
  • Nu online
Check deze link.

Conclusie: Neem een RX 6800 XT en behoud je CPU. Als je energiezuinig wil zijn, kan een RX 6800 ook een optie zijn, al is het verschil met de RX 5700 XT slechts een kleine 60%.

[Voor 5% gewijzigd door LievenD op 22-12-2022 12:57]

• freaky35
  • Nu online
Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:22:

Het probleem zit em niet in de keuze van GPU X of CPU Y.

Het is je mindset die verkeerd ligt.

Je "MOET" niet in elk spel 144 fps halen en je "MOET" niet alles op ultra zetten.
Dat is gewoon onrealistisch en *knip* offtopic

Een gewone 6800 aanraden zoals de persoon hierboven is gewoon belachelijk. Da's een gemiddelde boost van 30 % - 50% in FPS.
Da's geen upgrade. Da's een sidegrade.

Veel geld verknald voor weinig vooruitgang.

Om nog maar te zwijgen om een upgrade van CPU aan te raden die amper iets gaat bijdragen in extra FPS.

Je kan het oneens zijn,maar je kan het ook anders verwoorden.

Kom dan zelf ook met een voorstel

[Voor 2% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 13:29]

• AxiosBE

-rest geknipt uit quote-
Dat kan zeker zijn hoor, ik probeer gewoon de juiste keuze te vinden om mijn geld te investeren. Ik snap zeker dat ik geen setup ga hebben die vlot 4K op ULTRA settings aan kan en er nog steeds 144fps uit duwt bij de nieuwste games. Maar ik wil me behoeden van verkeerde keuzes, waardoor ik dus hier op zoek ga naar suggesties van mensen die er wel meer van kennen dan ikzelf ;)
Een gewone 6800 Da's geen upgrade. Da's een sidegrade.

-geknipt in quote-
Welke zou je zelf wel aanraden dan of hoe weet ik op voorhand of een GPU de neiging heeft te oververhitten? Zie ook even mijn uitleg hieronder.
Thomg schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:41:
[...]

Ik had wel als asterisk erbij moeten zetten dat ik het hierbij exclusief over MW2 en Warzone had.
In Witcher 3 kijk je tegen een aanzienlijke CPU bottleneck, dus is de winst gelimiteerd tot 45%.
Dus om je vraag te beantwoorden, ja, een 3700X gaat een 6800 al bottlenecken, maar enkel in Witcher.
Dat is heel nuttig, dankje! Ik leer weer bij _/-\o_
Van mij mag momenteel wel de GPU voor bepaalde games een beetje "oversized" zijn qua performance, zodat ik later weer een CPU upgrade kan doen om dat weer bij te trekken. De performance die op jouw sites wordt getoond is inderdaad wel significant beter dan die GPU die er nu in zit.
Mijn PC-bouwer heeft een MSI RADEON RX 6800 GAMING X TRIO 16G voor ~800€. Nu was ik net ook wat aan het rondkijken en in een online shop vind ik dan weer een Asrock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC voor <600€. Toch wel een stevig prijsverschil, maar ook kwaliteitverschil? :|

Anderzijds vind je even goed een 6900 XT voor ~1000€ die volgens die benchmarks nog wel ~30% boven de 6800 presteert (in geval van Warzone 2) voor maar 20% prijsverschil (tov die 800€ spreek ik dan). Past wel in de case (denk ik 31cm?) maar behoeft wel een zwaardere voeding vermoed ik? Wat dan weer alles licht boven budget duwt maar nog niet zo extreem.

Mijn buikgevoel zou dan zeggen even doorinvesteren in 6900XT + voeding, en binnen een jaartje ofzo de CPU dan upgraden. Of is dat dan weer dwaas als de 7900XT voor letterlijk 100€ meer ook beschikbaar is? |:(

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:41
6900XT wordt heeft met jouw CPU een bottleneck, zeker in MWII/WZ2. 5800X3D is links of rechtsom de beste investering die je voor de komende jaren kan maken.

Echter, is die 5700XT botweg waardeloos as we speak. Zoek een 6900XT (of dan 6800XT als dat prijstechnisch beter uitvalt) en een voeding. Over een maand of 3 ofzo koop dan een 5800X3D.

Of spaar sowieso even verder voor het totale plaatje, grote kans dat of de 7*00 series wat goedkoper zijn, dan wel de 6*00 series. Je zit net op de grens van een nieuwe serie tegen de hoofdprijs met slechte beschikbaarheid, dus de oude series behouden nog even hen prijs.

Maar die CPU is een no brainer, maar zou niet je eerste prioriteit moeten zijn, maar wel asap.

• freaky35
  • Nu online
Koop die kaart bij de goedkoopste,goede webshop.

Die Asrock is ook een goede kaart en verschilt in dat opzicht amper van de MSI, zeker geen 200 verschil waard.

Als het een 6800 word,dan was ik voor die gegaan.

Ik zou niet voor een 6900xt gaan,of je moet er 2de hands of nieuw, goedkoper aan kunnen komen.
De huidige nieuw prijzen zijn vind ik te hoog.

Dan kan je nog beter voor een 7900xt kiezen,

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30

Voelt vooral slecht om een 6800XT te overwegen omdat deze 640 euro heeft gekost (ipv 700), voor die prijs is het een nobrainer.
Sterker nog op 25-11 jl. kon je een 6800XT nieuw kopen voor €599 ;)

• freaky35
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:08:
[...]

Sterker nog op 25-11 jl. kon je een 6800XT nieuw kopen voor €599 ;)
Jep en een 6900xt voor 700 euro

• Pompidompom
freaky35 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:54:
[...]
Je kan het oneens zijn,maar je kan het ook anders verwoorden.

Kom dan zelf ook met een voorstel
Dat is net het probleem in de eerste plaats.
Het heeft hier geen nut om te komen aandraven met snellere GPU's en CPU's

OP zijn verwachtingen zijn gewoon verkeerd.
Zoals je kan lezen in zijn beginpost:

"Wordt vooral gebruikt voor gaming (Witcher 3, Warzone II, COD MW2) waarbij ik soms ook 2 games tegelijk draai"

2 games tegelijk draaien en dan jammeren dat je geen 144 fps haalt.

Als je een GPU upgrade doet, zorg er dan voor dat het minstens een boost is van +100%
Dus lukraak maar wat gpu's en cpu's aanraden die veel geld kosten terwijl ze nog geen 50 % fps boost geeft
Of een cpu aanraden die nog geen 10% FPS boost geeft is gewoon waardeloos.

Een gewone 6800 aanraden is gewoon pure onzin. Veel geld weggesmeten voor weinig vooruitgang.

[Voor 5% gewijzigd door Pompidompom op 22-12-2022 13:15]

• AxiosBE
FlowSnake schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:06:
6900XT wordt heeft met jouw CPU een bottleneck, zeker in MWII/WZ2. 5800X3D is links of rechtsom de beste investering die je voor de komende jaren kan maken.

Echter, is die 5700XT botweg waardeloos as we speak. Zoek een 6900XT (of dan 6800XT als dat prijstechnisch beter uitvalt) en een voeding. Over een maand of 3 ofzo koop dan een 5800X3D.

Of spaar sowieso even verder voor het totale plaatje, grote kans dat of de 7*00 series wat goedkoper zijn, dan wel de 6*00 series. Je zit net op de grens van een nieuwe serie tegen de hoofdprijs met slechte beschikbaarheid, dus de oude series behouden nog even hen prijs.

Maar die CPU is een no brainer, maar zou niet je eerste prioriteit moeten zijn, maar wel asap.
Ja ik hoor wel goede dingen hier in deze thread maar ook in andere topics over die 5800X3D. Heb hem al opgeslagen in m'n lijstje voor wanneer de CPU upgrade er aan komt.

Ik lees ook uit de verschillende reacties hierboven dat momenteel in het algemeen precies de GPU's wat overpriced zijn (iets van de laatste maand ofzo?). Leveringsproblemen aan de oorzaak of iets fundamenteler? In andere woorden: verwachten jullie prijsdalingen in Q1 2023?

• freaky35
  • Nu online
Een game tegelijk draaien,dat moet je sowieso niet doen nee,dat ben ik wel met je eens.
En dat gaat ook niet met een neieuwe cpu en gpu

Echter 100% boost, tja dat is wat je zelf vind

Je moet trouwens meer de combinatie zien,dat je bv de cpu nu upgrade en later de gpu,dan levert het zeker wel veel meer op .

Zijn huidge cpu is gewoon een bottleneck voor elke nieuwere kaart

• WiLLoW_TieN
Ik geloof er niks van dat een ( 8-Core ) AMD Ryzen 7 3700X zo gauw een bottleneck zal zijn...?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:17
Ik denk vooral een GPU upgrade, dat is waar ik initieel wat meer een budgetkeuze heb gemaakt. Maar mogelijks is ook een upgrade van koeling nodig gezien mijn huidige GPU tijdens het gamen vaak >100°C komt (maar dat mss een MSI-dingetje)
Zou je niet eerst, voordat je uberhaupt geld uit gaat geven aan een nieuwe kaart, niet eens gewoon je gpu uit elkaar kunnen schroeven en de koelpasta kunnen vervangen? Het verschil tussen waar je nu zit, 80-90 fps en waar je wil zijn, 144fps, zou je een heel eind kunnen dichten door ervoor te zorgen dat je gpu niet thermal throttlet

@WiLLoW_TieN Dat is ook niet zo, daar heb je gelijk in. Een 3700X kan prima 1440p144Hz gamen icm een 6900XT ofzo. Je levert een paar procent in, dat geloof ik best, maar buiten op 1080p gamen zonder framecap is het verschil bij lange na niet de prijs van een nieuwe cpu waard.
Is het toch niet naar wens, dan zit TS op AM4. Een 5800X3D is zo aangeschaft en geïnstalleerd

[Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:27]

• AxiosBE
Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:12:
[...]

Dat is net het probleem in de eerste plaats.
Het heeft hier geen nut om te komen aandraven met snellere GPU's en CPU's

OP zijn verwachtingen zijn gewoon verkeerd.
Zoals je kan lezen in zijn beginpost:

"Wordt vooral gebruikt voor gaming (Witcher 3, Warzone II, COD MW2) waarbij ik soms ook 2 games tegelijk draai"

2 games tegelijk draaien en dan jammeren dat je geen 144 fps haalt.

Als je een GPU upgrade doet, zorg er dan voor dat het minstens een boost is van +100%
Dus lukraak maar wat gpu's en cpu's aanraden die veel geld kosten terwijl ze nog geen 50 % fps boost geeft
Of een cpu aanraden die nog geen 10% FPS boost geeft is gewoon waardeloos.

Een gewone 6800 aanraden is gewoon pure onzin. Veel geld weggesmeten voor weinig vooruitgang.
Laat me mijn verwachting even verduidelijken: Ik speel geen 2 games tegelijk op 2 schermen, er is altijd eentje geminimaliseerd. Als ik bv Warzone speel staat er niet op een 2e scherm Valheim al zijn frames er uit te duwen. Maar in de achtergrond staat die natuurlijk wel open om bv een server met andere spelers draaiende te houden.

Ik begrijp ook zeker je standpunt dat een upgrade ook effectief voor significante verbetering moet kunnen zorgen. Vandaar ik dus ook open sta om iets wat te oversizen, en later in andere componenten (CPU) bij te investeren. Als ik nu in een nieuwe GPU investeer verwacht ik wel dat die de komende jaren vlot mee kan. Als dat dan betekent dat het (1) Nu niet de moment is owv hoge prijzen of (2) ik beter doorspaar om ineens CPU en GPU tegelijk aan te pakken, dan kan dat ook. Voor mij geen 'must' dat er voor nieuwjaar een nieuwe GPU in zit :)

Het is nuttig al jullie meningen te zien.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:22:
Ik geloof er niks van dat een ( 8-Core ) AMD Ryzen 7 3700X zo gauw een bottleneck zal zijn...?
Klik even op de gamegpu links en laat je verassen. Speel een beetje met de processors en ervaar hoeveel dit uitmaakt.
AxiosBE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:00:
Dat is heel nuttig, dankje! Ik leer weer bij _/-\o_
Van mij mag momenteel wel de GPU voor bepaalde games een beetje "oversized" zijn qua performance, zodat ik later weer een CPU upgrade kan doen om dat weer bij te trekken. De performance die op jouw sites wordt getoond is inderdaad wel significant beter dan die GPU die er nu in zit.
Mijn PC-bouwer heeft een MSI RADEON RX 6800 GAMING X TRIO 16G voor ~800€. Nu was ik net ook wat aan het rondkijken en in een online shop vind ik dan weer een Asrock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC voor <600€. Toch wel een stevig prijsverschil, maar ook kwaliteitverschil? :|

Anderzijds vind je even goed een 6900 XT voor ~1000€ die volgens die benchmarks nog wel ~30% boven de 6800 presteert (in geval van Warzone 2) voor maar 20% prijsverschil (tov die 800€ spreek ik dan). Past wel in de case (denk ik 31cm?) maar behoeft wel een zwaardere voeding vermoed ik? Wat dan weer alles licht boven budget duwt maar nog niet zo extreem.

Mijn buikgevoel zou dan zeggen even doorinvesteren in 6900XT + voeding, en binnen een jaartje ofzo de CPU dan upgraden. Of is dat dan weer dwaas als de 7900XT voor letterlijk 100€ meer ook beschikbaar is? |:(
800 euro voor een 6800 is waanzin. Ook al mag hij van goud gemaakt zijn meer dan 600 zou ik niet doen.

6900XT voor 1000 euro is ook waanzin, want dan zit je in 7900XT (en bijna 7900XTX) vaarwater, deze zijn nog zoveel sneller dat het een vrij harde no-no maakt. (maar dat zeg je zelf ook al)

Als je aan 6900XT en up denkt is een CPU upgrade imo een must. De spellen die je noemt zijn vrij zwaar op de CPU en gaan een giga CPU bottleneck met zich meebrengen.

[Voor 74% gewijzigd door Thomg op 22-12-2022 13:30]

• AxiosBE
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:22:
[...]

Zou je niet eerst, voordat je uberhaupt geld uit gaat geven aan een nieuwe kaart, niet eens gewoon je gpu uit elkaar kunnen schroeven en de koelpasta kunnen vervangen? Het verschil tussen waar je nu zit, 80-90 fps en waar je wil zijn, 144fps, zou je een heel eind kunnen dichten door ervoor te zorgen dat je gpu niet thermal throttlet

@WiLLoW_TieN Dat is ook niet zo, daar heb je gelijk in. Een 3700X kan prima 1440p144Hz gamen icm een 6900XT ofzo.
Nu ga je uit van kennis die ik niet heb denk ik. Heb nog nooit iets uit elkaar geschroefd (behalve de zijkant van m'n case om er soms eens stof uit te blazen), laat staan thermal paste vervangen. Kan je daar als 'leek' iets verkeerd mee doen? B)

• WiLLoW_TieN
Thomg schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:26:
[...]

Klik even op de gamegpu links en laat je verassen. Speel een beetje met de processors en ervaar hoeveel dit uitmaakt.
Bedoel je dit ; https://en.gamegpu.com/su...vetstviya-videokart-k-cpu

Lekker up to date een R7 5700X staat er niet eens tussen :+

• youridv1
Toen ik het voor het eerst deed, had ik er ook geen verstand van. Gewoon een youtube tutorial gevolgd.
Ja, je kan wat fout doen, technisch gezien. Als je erg lomp bent met het terug aandraaien van je gpu koeler kun je de chip breken en dan is je gpu een baksteen. Alles wat je hoeft te doen om dat te voorkomen is de 4 schroeven die de gpu koeler op de gpu core drukken in een kruis patroon steeds om de beurt een stukje aan te draaien, in plaats van 1 helemaal strak zetten en dan de volgende en dan de volgende.

Verder is het gewoon een kwestie van schroefjes losdraaien tot je de koeler eraf hebt.

YouTube: Amd RX5700 XT Mech changing Stock Thermal pads and Thermal paste

Hier een livestream van 5,5 uur van een kerel die jouw specifieke kaart demonteert. Zo lang is het proces natuurlijk niet. Beetje doorspoelen
YouTube: mining: MSI Radeon 5700 XT tear-down and thermal pads ⛏💵

[Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:37]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:30:
[...]

Bedoel je dit ; https://en.gamegpu.com/su...vetstviya-videokart-k-cpu

Lekker up to date een R7 5700X staat er niet eens tussen :+
Nee... Op de links die ik heb gepost. Hun overview is niet up to date (en ze missen de 4080/7900XT(X) helaas).
Bijvoorbeeld deze.
https://i.snipboard.io/K8wAHU.jpg
Je ziet hier dat een 3800X maximaal 134FPS kan outputten met Nvidia.
AMD is unknown omdat ze de CPU niet 100% kunnen benutten.
Gelukkig kan je de resolutie wat omlaag zetten en zie je dat het 1 op 1 matched met Nvidia (4090) -> heftige CPU bottleneck.
https://i.snipboard.io/LWJ6r7.jpg
Dus met AMD haal je max 140fps.

Conclusie: Je kan met een 3800X niet meer dan 140fps halen in Warzone 2.0 met AMD en 134fps met Nvidia.

Aangezien een 7900XT(X) VEEL sneller zijn in Warzone 2.0 ga je tegen een super harde CPU bottleneck aanlopen met een 3800X op 1440p.
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:22:
[...]
@WiLLoW_TieN Dat is ook niet zo, daar heb je gelijk in. Een 3700X kan prima 1440p144Hz gamen icm een 6900XT ofzo. Je levert een paar procent in, dat geloof ik best, maar buiten op 1080p gamen zonder framecap is het verschil bij lange na niet de prijs van een nieuwe cpu waard.
Is het toch niet naar wens, dan zit TS op AM4. Een 5800X3D is zo aangeschaft en geïnstalleerd
Zie ook even mijn bericht, het zal je verbazen hoe COD en Witcher leunen op de CPU. Je moet echt met een balans komen.
MW2 is wel wat minder gevoelig, dat wel gezegd.

Ook nog voetnoot, ik kom ook van een 3900X + 5700XT (2080) en heb uiteindelijk alles moeten upgraden.

[Voor 34% gewijzigd door Thomg op 22-12-2022 13:40]

• youridv1
Conclusie: Je kan met een 3800X niet meer dan 140fps halen in Warzone 2.0 met AMD en 134fps met Nvidia.
En laat 140 fps nou net de target van TS zijn. Dus framecap op 144 en die zogenaamde bottleneck is een verschil van 4-10 fps. poeh poeh. Ik zou daar in ieder geval mee kunnen leven tot ik weer wat centjes heb gespaard voor een 5800X3D ofzo

[Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:40]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:39:
[...]

En laat 140 fps nou net de target van TS zijn. Dus framecap op 144 en die zogenaamde bottleneck is een verschil van 4-10 fps. poeh poeh
Leuk met de 1% lows.

• youridv1
@Thomg als ik jouw plaatje bekijk zitten de 1% lows ongeveer op 120 fps bij de snellere kaarten. Wat is daar precies mis mee? De langzaamste 1% van de frames zitten op 83% van het fps target.

[Voor 20% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:42]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:41:
@Thomg als ik jouw plaatje bekijk zitten de 1% lows ongeveer op 120 fps bij de snellere kaarten. Wat is daar precies mis mee?
100-110fps.
Ok, even zeggende dat dit voldoende is voor TS.
Fuck Witcher I guess?

• Pompidompom
Thomg schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:26:
[...]
Als je aan 6900XT en up denkt is een CPU upgrade imo een must. De spellen die je noemt zijn vrij zwaar op de CPU en gaan een giga CPU bottleneck met zich meebrengen.
8)7

*knip* offtopic

[Voor 22% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 14:03]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

*knip* offtopic

[Voor 91% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 16:04]

• Pompidompom
*knip* offtopic

[Voor 114% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 16:05]

• youridv1
Thomg schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:42:
[...]

100-110fps.
Ok, even zeggende dat dit voldoende is voor TS.
Fuck Witcher I guess?
Als ik de beweringen van die gamegpu site van je crosscheck, door even te googlen op "3700X witcher 3" dan zie ik zat benchmarks van andere partijen waar de 3700X gewoon tot ~120 fps kan komen.

YouTube: The Witcher 3 on Ryzen 7 3700x + RX 5700 XT 1080p, 1440p benchmarks!
YouTube: The Witcher 3 - RTX 3070 + Ryzen 3700X | 1080p Ultra Settings

Dus dan trek ik vrij snel de conclusie dat die site gewoon niet helemaal deugt.

[Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:50]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:47:
[...]

Als ik de beweringen van die gamegpu site van je crosscheck, door even te googlen op "3700X witcher 3" dan zie ik zat benchmarks van andere partijen waar de 3700X gewoon tot ~120 fps kan komen.

YouTube: The Witcher 3 on Ryzen 7 3700x + RX 5700 XT 1080p, 1440p benchmarks!
YouTube: The Witcher 3 - RTX 3070 + Ryzen 3700X | 1080p Ultra Settings

Dus dan trek ik vrij snel de conclusie dat die site gewoon niet helemaal deugt.
Je realiseert je dat dit pre-next gen update is? Requirements zijn flink veranderd tenzij TS expliciet vermeld nog de oude versie te spelen.
@AxiosBE ?

*knip* offtopic

[Voor 23% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 16:05]

• youridv1
@Thomg ah, nee. ik wist niet dat de cpu requirements ook veranderd waren. dacht dat het gewoon een rtx upgrade was. anway, dan nog is mijn inziens een gpu upgrade nuttiger. Heb je overall meer aan. Voor een "flexibel" budget van 1000 euro kun je ook een 5800X3D én een RX 6800 halen eventueel

die makker die hier loopt te mopperen dat een 50% performance uplift bij een gpu upgrade een zogenaamde sidegrade is, negeer ik even. Ik heb hem nog geen nuttig woord zien bijdragen in dit topic, alleen rapporteer waarde beledigingen. Hij levert ook geen bronnen en doet geen enkele poging daartoe.

[Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 13:57]

• Pompidompom
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:55:
@Thomg 5800X3D én een RX 6800 halen eventueel
Da's net het punt.
Een gewone RX 6800 haalt nog geen 100 fps. En daar gaat een nieuwe CPU niets aan veranderen.
*knip* offtopic

[Voor 11% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 14:02]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:55:
@Thomg ah, nee. ik wist niet dat de cpu requirements ook veranderd waren. dacht dat het gewoon een rtx upgrade was. anway, dan nog is mijn inziens een gpu upgrade nuttiger. Heb je overall meer aan. Voor een "flexibel" budget van 1000 euro kun je ook een 5800X3D én een RX 6800 halen eventueel
Als er echt een harde budget cap is en je zo veel mogelijk bang for the buck moet hebben in Witcher 3, MW2 en Warzone 2.0 zou ik een 5800X3D en 6800 aanraden (+ niet high, maar medium settings).
Mocht het budget meer toelaten zou ik wel wat meer doen dan een 6800 zodat je niet zo dicht op de grens zit.
Dus eens :P
Een niet-toereikende GPU resulteert vaak "slechts" in een lagere average FPS waar een CPU die niet snel genoeg is kan resulteren in stutters en slechte 1%/0.1% lows.

• AxiosBE
Jullie gaan hier alvast in meer technische taal (met de 1% lows) dan ik begrijp.
Mijn doel is ergens richting die 144FPS te geraken op een relatief consistente basis.

Ter vergelijking momenteel game ik vaak op low/medium settings om FPS toch richting 70-100 te krijgen. Niet echt consistent en vaak framedrops (mss ook door hitte van de GPU). Momenteel draai ik dus video quality settings vaak sterk terug om in competitive games de frames er toch uit te halen. Voor games zoals Witcher waar je rustiger speelt zoek ik meer een aangename video quality waar de fps niet altijd de 144 moet aantikken (ik denk dat die nu ergens rond de 70fps zal draaien). Dat spel is meer voor immersie, net zoals ik dat bv voor Hogwarts Legacy ook verwacht.

Als ik alles hierboven bij elkaar neem begrijp ik vooral dat:
- GPU momenteel over de gehele range (6800-6900-7900 en XT-XTX varianten) wat overpriced zitten. Vraag is dan: wanneer verwachten we daar een keerpunt in? Want voorheen was er in mijn beleving altijd de price hike door crypto miners en scalpers. Dacht dat het nu dus beter was maar blijkbaar niet?
- huidige CPU kan in bepaalde games wat bottlenecken, vooral voor de 6800XT en 6900-7900 reeksen. Met een 6800 lijken me de performances nog relatief balanced met niet al te veel verlies door bottleneck.
- De 6800 op zich nu voldoet om die 144FPS aan te kunnen tikken bij de meeste games, maar op zich geen 'grote' improvement is en ik over 2 jaar vermoedelijk opnieuw moet investeren in een nieuwe GPU om weer mee te kunnen
- Als ik goed wil upgraden ik toch eerder richting die 7900 moet kijken en samen met de CPU vervangen (en voeding) waarbij ik dan toch tegen een ~1700€ aan kijk met de huidige prijzen. Again: verwachten jullie die 7900 te dalen in prijs of even goed zoals de 6-reeks stijgen?

• youridv1
*knip* offtopic

[Voor 110% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 14:04]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

AxiosBE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:59:
Jullie gaan hier alvast in meer technische taal (met de 1% lows) dan ik begrijp.
Mijn doel is ergens richting die 144FPS te geraken op een relatief consistente basis.

Ter vergelijking momenteel game ik vaak op low/medium settings om FPS toch richting 70-100 te krijgen. Niet echt consistent en vaak framedrops (mss ook door hitte van de GPU). Momenteel draai ik dus video quality settings vaak sterk terug om in competitive games de frames er toch uit te halen. Voor games zoals Witcher waar je rustiger speelt zoek ik meer een aangename video quality waar de fps niet altijd de 144 moet aantikken (ik denk dat die nu ergens rond de 70fps zal draaien). Dat spel is meer voor immersie, net zoals ik dat bv voor Hogwarts Legacy ook verwacht.

- GPU momenteel over de gehele range (6800-6900-7900 en XT-XTX varianten) wat overpriced zitten. Vraag is dan: wanneer verwachten we daar een keerpunt in? Want voorheen was er in mijn beleving altijd de price hike door crypto miners en scalpers. Dacht dat het nu dus beter was maar blijkbaar niet?
- huidige CPU kan in bepaalde games wat bottlenecken, vooral voor de 6800XT en 6900-7900 reeksen. Met een 6800 lijken me de performances nog relatief balanced met niet al te veel verlies door bottleneck.
- De 6800 op zich nu voldoet om die 144FPS aan te kunnen tikken bij de meeste games, maar op zich geen 'grote' improvement is en ik over 2 jaar vermoedelijk opnieuw moet investeren in een nieuwe GPU om weer mee te kunnen
- Als ik goed wil upgraden ik toch eerder richting die 7900 moet kijken en samen met de CPU vervangen (en voeding) waarbij ik dan toch tegen een ~1700€ aan kijk met de huidige prijzen. Again: verwachten jullie die 7900 te dalen in prijs of even goed zoals de 6-reeks stijgen?
Op zich is er een heel makkelijk antwoord te geven die ook in je budget past en dat is domweg niet op de hoogste settings spelen.
Als je ook akkoord gaat met high en-of medium zou je kunnen kijken hoe ver je met de 5700XT komt om vervolgens te bepalen of de ~70% uplift met een 6800 het waard is.
(Dus ik zeg hier om eerst de CPU te upgraden ja)

• Pompidompom
*knip* offtopic
Ik hoef geen links door te geven.

Die heeft Thom zelf al aangeleverd.

De RX 6800 dat Thom aanraadt haalt exact 94 FPS in de benchmarks dat hij zelf heeft aangehaald.
Dus geen 144.
Terwijl diezelfde benchmarks dat een 3700x vlot richting de 144 fps kan.
Dat betekent effectief dat een neiwue cpu geen nut heeft aangezien de 6800 nog steeds de bottleneck blijft aan 94 fps.

[Voor 45% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 14:05]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:03:
[...]

Ik hoef geen links door te geven.

Die heeft Thom zelf al aangeleverd.

De RX 6800 dat Thom aanraadt haalt exact 94 FPS in de benchmarks dat hij zelf heeft aangehaald.
Dus geen 144.
Terwijl diezelfde benchmarks dat een 3700x vlot richting de 144 fps kan.
Dat betekent effectief dat een neiwue cpu geen nut heeft aangezien de 6800 nog steeds de bottleneck blijft aan 94 fps.
Welke benchmark?

• youridv1
@Pompidompom icm een 5900X (even de cpu die het dichtst op een eventuele 5800x3d staat, maar beschikbaar op die benchmark site, zie ik dit)

https://snipboard.io/RodQl3.jpg

Dat is 105 fps in witcher. opzich niet verkeerd, geen 144

[Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 14:11]

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 22:25
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:10:
@Pompidompom icm een 5900X (even de cpu die het dichtst op een eventuele 5800x3d staat, maar beschikbaar op die benchmark site, zie ik dit)

Puur uit interesse: heb je een link naar die benchmark? Zou graag zelf ook wat configuraties willen bekijken :)

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• Pompidompom
Omdat we het hier ook hadden over Modern warfare 2 en niet the witcher 3

94 FPS op Modern Warfare met een 6800
Deze benchmark toont ook dat een 3700x geen bottleneck vormt.

Einde discussie.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:10:

Mja, helaas hebben ze de 5800X3D niet als optie. Vaak is een 7700 gemiddeld vergelijkbaar, maar is en blijft lastig inschatten omdat ze stevige uitschieters hebben. Als je het zo bekijkt zou je dus zeggen 6800 => 4090... Heftige CPU bottleneck...
ColdBurn89 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:11:
[...]

Puur uit interesse: heb je een link naar die benchmark? Zou graag zelf ook wat configuraties willen bekijken :)
Zie mijn gamegpu links hier.
[...]

Als je echt 144 fps target zul je wat settings omlaag moeten bijstellen, dus dat betekent wel een hogere CPU load. Klik in die links even een 3800X als CPU aan en kijk wat voor max FPS je haalt, dit is een "hard" limit wat de CPU praktisch aankan. Immers gaat een GPU meer FPS produceren bij lagere settings waar de CPU load flink omhoog gaat.

Ik zou toch gaan kijken naar een upgrade van de CPU... Warzone en MW2 vinden een snellere CPU erg fijn en Witcher 3 is een errug oud spel.

Qua GPU, pak de eerste degelijke die je kunt vinden. Lucky for you zijn de goedkoopste prima kaarten dus lekker niet te hard over nadenken.

[...]

Amper vind ik ook weer wat overdreven, tenzij je 10-15% "amper" noemt. That said, de 6800 heeft wel een betere value.
Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:12:

Einde discussie.
I, eh, wow.
Ik weet genoeg.

[Voor 7% gewijzigd door Thomg op 22-12-2022 14:15]

• WiLLoW_TieN
Helemaal mee eens (y)

Kijk eens naar bv hun post count..... :X

• youridv1
Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:12:

Einde discussie.
in het plaatje dat je deelt zie ik een RX 6800 + 3800X die 140 fps haalt op 2560x1440. Dat is ook geen 94 fps. Dus wat is het nou?

De getallen in dat plaatje zijn precies waar TS naar zoekt, 140 fps op 1440p

[Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 14:19]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Of de hitteproblemen aan je GPU liggen of niet, met de slechts 1 casefan voor, zou ik er toch echt wel wat extra bijplaatsen.

Je voeding is gewoon een prima 750w model. Als je meer vermogen niet nodig hebt, dan zou ik daar echt niet meer geld tegenaan gooien.

Wat betreft de fans kun je in je behuizing het volgende kwijt: https://www.fractal-desig...ify-c/black-tg-dark-tint/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Top fan
2x 120/140 mm

Bottom fan
1x 120 mm

Front fan
3x 120 mm or 2x 140 mm (1x Dynamic X2 GP-12 included)

Rear fan
1x 120 mm (1x Dynamic X2 GP-12 included)

Zelf vind ik dan de arctic PWM PST fans fijn. Ze zijn goedkoop,werken met PWM, en kun je door het adaptertje in serie zetten. Dus dan lopen ze allemaal gelijk en hebben slechts 1 poort op je moederbord nodig.

dus of 2x de uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm voorin
of 3x de uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm voorin.

Er zijn ook van beiden 5packs. Misschien dat dat nog interessant is. uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm en uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

Je kunt dan bijv. de huidige 12cm fan onderin je pc zetten, en dan 2 14cm voorin en 2 14 cm bovenin zetten. Of 3 12cm voorin en 2 12cm bovenin.

• Pompidompom
Dan zou ik toch maar eens beter kijken.

94 FPS op 1440p

Kijk het is heel simpel.

Met een GPU upgrade ga je het meeste profijt halen.
Een CPU upgrade gaat op dit moment nog niets uithalen.

En een 6800 voorstellen met een 5800x3D is gewoon belachelijk, duur en complete onzin.
En totaal niet in lijn wat OP verwacht.

[Voor 65% gewijzigd door Pompidompom op 22-12-2022 14:21]

• youridv1
@Pompidompom ach, zo, dat was 1080p. overheen gekeken.

Maarja, met een pure GPU upgrade kom je er dus ook niet.

Upgrade je alleen de GPU, dan houd je een CPU bottleneck in witcher 3. Upgrade je alleen de CPU, dan zit je met een bottleneck in warzone. Koop je een RX 6800, dan haal je op 1440p ultra maar 95 fps.

Dus een 5800X3D met een 6800XT dan maar? Beetje boven budget, maar het is de goedkoopste weg naar 100+ fps in beide games.

Dat hele strooien met "belachelijk" en "onzin" helpt je argumenten overigens niet. Het zorgt er alleen maar voor dat we je minder en minder serieus nemen omdat de inhoud van je comment blijkbaar niet zinvol genoeg is zonder die termen.

Het budget is 1000 euro ish. Voor dat bedrag kun je een 5800X3D en een RX 6800 kopen. Als je een van de twee niet koopt en daardoor meer investeert in 1 van de twee, dan schiet je in 1 van de games die TS graag speelt tekort. Dus dan lijkt me een nieuwe cpu én een nieuwe gpu het beste compromis.

[Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 14:27]

• AxiosBE
NESFreak schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:17:
Of de hitteproblemen aan je GPU liggen of niet, met de slechts 1 casefan voor, zou ik er toch echt wel wat extra bijplaatsen.

Je voeding is gewoon een prima 750w model. Als je meer vermogen niet nodig hebt, dan zou ik daar echt niet meer geld tegenaan gooien.

Wat betreft de fans kun je in je behuizing het volgende kwijt: https://www.fractal-desig...ify-c/black-tg-dark-tint/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Top fan
2x 120/140 mm

Bottom fan
1x 120 mm

Front fan
3x 120 mm or 2x 140 mm (1x Dynamic X2 GP-12 included)

Rear fan
1x 120 mm (1x Dynamic X2 GP-12 included)

Zelf vind ik dan de arctic PWM PST fans fijn. Ze zijn goedkoop,werken met PWM, en kun je door het adaptertje in serie zetten. Dus dan lopen ze allemaal gelijk en hebben slechts 1 poort op je moederbord nodig.

dus of 2x de uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm voorin
of 3x de uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm voorin.

Er zijn ook van beiden 5packs. Misschien dat dat nog interessant is. uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm en uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

Je kunt dan bijv. de huidige 12cm fan onderin je pc zetten, en dan 2 14cm voorin en 2 14 cm bovenin zetten. Of 3 12cm voorin en 2 12cm bovenin.
Dat is handig, bedankt voor de suggestie. Is het dan de bedoeling dat al die fans naar binnen blazen? Of moet je bv vooraan/boven inblazen en achteraan/onderaan uitblazen?

• Pompidompom
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:23:
@Pompidompom

Dus een 5800X3D met een 6800XT dan maar? Beetje boven budget, maar het is de goedkoopste weg naar 100+ fps in beide games.
Neen, want diezelfde benchmark toont zelfs dat een 6900XT nog steeds GEEN cpu bottleneck oplevert.
CPU upgrade is waardeloos.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
AxiosBE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:24:
[...]

Dat is handig, bedankt voor de suggestie. Is het dan de bedoeling dat al die fans naar binnen blazen? Of moet je bv vooraan/boven inblazen en achteraan/onderaan uitblazen?
Wat gebruikelijk is is vooraan en onderaan naar binnen, en achteraan en bovenaan naar buiten.

Als je trouwens het 'dekseltje' bij de psu shroud dicht wilt laten, dan zou ik gewoon gaan voor 2x14cm voor en 2x14cm boven. Dan heb je één 12cm fan over, maar die kan dus misschien naar een andere pc.

--edit--
deze dus

[Voor 16% gewijzigd door NESFreak op 22-12-2022 14:29]

• AxiosBE
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:23:
@Pompidompom ach, zo, dat was 1080p. overheen gekeken.

Maarja, met een pure GPU upgrade kom je er dus ook niet.

Upgrade je alleen de GPU, dan houd je een CPU bottleneck in witcher 3. Upgrade je alleen de CPU, dan zit je met een bottleneck in warzone. Koop je een RX 6800, dan haal je op 1440p ultra maar 95 fps.

Zoals ik hierboven had aangehaald:

Heb dus niet dezelfde verwachting voor beide games. Warzone moet niet op Ultra settings draaien, en Witcher niet op 144FPS. Als het kan dan prima, maar ik ben me bewust van wat ik kan/mag verwachten binnen mijn budget.

Klopt in ieder geval dan mijn onderstaande analyse van jullie feedback?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:26:
[...]

Neen, want diezelfde benchmark toont zelfs dat een 6900XT nog steeds GEEN cpu bottleneck oplevert.
CPU upgrade is waardeloos.
Ja want TS speelt alleen Warzone zeker? Hier waren we het er al een paar posts geleden al uit en vat youri goed samen.

• youridv1
@Pompidompom En in witcher 3 zit je met het omgekeerde probleem. Kijk maar:

R7 3800X die keihard alle GPU's bottleneckt in witcher 3. Die game noemt TS ook
https://snipboard.io/Ncdgvi.jpg

Pak ik er dan een 13900K bij, om de cpu bottleneck te verwijderen, dan zie ik dit
https://snipboard.io/AEcawR.jpg

Dus een cpu upgrade is zeker niet waardeloos, want 144fps halen met een R7 3700X in witcher 3 KAN NIET

Dus, wat ik een paar comments geleden typte nog een keer:
Als je dicht op 140 fps wil zitten op 1440p in zowel warzone als witcher 3, heb je zowel een nieuwe cpu als een nieuwe gpu nodig, anders offer je performance op in 1 van de 2 games

[Voor 79% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 14:33]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een GPU bottleneck kan je "oplossen" met lagere settings en/of DLSS/FSR.
Een CPU bottleneck kan je niet "oplossen". Het is wat het is.
Daarom zou ik 5800X3D + 6800 doen en settings omlaag doen.

[Voor 10% gewijzigd door Thomg op 22-12-2022 14:32]

• WiLLoW_TieN
Ik heb zo mijn twijfels bij die benchmark....zou een 5700X dan ook een bottleneck zijn in bv Warzone 1440p met een 6800XT ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:33:
Ik heb zo mijn twijfels bij die benchmark....zou een 5700X dan ook een bottleneck zijn in bv Warzone 1440p met een 6800XT ?
Nee hoor.
https://i.snipboard.io/erl63q.jpg
Alleen de 4090 is te snel, maar met een 13900KF ga je naar 188 van 171, dus het valt aardig mee.

• Pompidompom
En dan komen we terug naar m'n originele punt.

Een RX 6800 + 5800x3D voor meer dan 1.000 € aanraden zodat je 1 onnozel single player spelletje dat cpu limited is wat beter kan spelen.

Ondertussen zit je voor alle andere games dan nog steeds met een gigantische GPU bottleneck.

En het beste argument waar je dan mee afkomt is dan dat OP zijn grafische settings maar moet verlagen omdat jij een trage GPU aanbeveelt.

De wereld op z'n kop.

• youridv1
Heb dus niet dezelfde verwachting voor beide games. Warzone moet niet op Ultra settings draaien, en Witcher niet op 144FPS. Als het kan dan prima, maar ik ben me bewust van wat ik kan/mag verwachten binnen mijn budget.
@AxiosBE Ah zo. Naja, met een 3700X + RX 6800 kun je prima 140 fps halen in warzone op iets lagere settings en prima ~90 fps halen in witcher op hoge settings. Dus het lijkt me dat je dan weer even goed zit.

Wil je een dikkere upgrade, dan kun je inderdaad beter naar een dikkere gpu kijken. Je gaat er dan bijna niet meer op vooruit in witcher, maar wel in andere games. cpu upgrade volgt dan later eventueel

Dan over je analyse:
ik verwacht bijna geen prijsdalingen meer voor RX 6000. Deze prijzen zullen denk ik aanhouden totdat de voorraad begint te krimpen omdat AMD de productie overschakeld op RX 7000. Momenteel zijn de prijzen voor RX 6000 op een all time low, of dicht daar in de buurt en ze zitten al een flink stuk onder MSRP

De RX 6800 is inderdaad 'maar' een 50% improvement over de meeste games gemiddeld tov je huidige gpu ja
https://www.techspot.com/review/2146-amd-radeon-6800/

Ik hoop dat de RX 7900XT nog in prijs gaat dalen, want ik vind 1000 euro een beetje veel, maar ik weet niet of ik dat snel zie gebeuren. Voor de huidige prijs is hij volgensmij betere value dan nvidia en hij is sneller dan de 6900XT, dus ook wat duurder. Dus ik zie geen reden voor AMD om de prijs te verlagen. De XTX versie is betere value dan de RX 7900XT, dat zou een reden kunnen zijn, maar het valt nog te bezien of AMD dat ook zo ziet (bovendien is een 7900XTX kopen in nederland momenteel niet zo eenvoudig)

Dus naja, dan kom ik uit op een RX 6000 GPU kopen voor de beste value, of een RX 7900XT als je je hele budget aan de gpu uit wil geven en helemaal opnieuw wil beginnen met sparen voor latere upgrades aan de rest

[Voor 68% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 14:53]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:39:
[...]

@AxiosBE Ah zo. Naja, met een 3700X + RX 6800 kun je prima 140 fps halen in warzone op iets lagere settings en prima ~90 fps halen in witcher op hoge settings. Dus het lijkt me dat je dan weer even goed zit.

Wil je een dikkere upgrade, dan kun je inderdaad beter naar een dikkere gpu kijken. Je gaat er dan bijna niet meer op vooruit in witcher, maar wel in andere games. cpu upgrade volgt dan later eventueel

Dan over je analyse:
ik verwacht bijna geen prijsdalingen meer voor RX 6000. Deze prijzen zullen denk ik aanhouden totdat de voorraad begint te krimpen omdat AMD de productie overschakeld op RX 7000. Momenteel zijn de prijzen voor RX 6000 op een all time low, of dicht daar in de buurt en ze zitten al een flink stuk onder MSRP

De RX 6800 is inderdaad 'maar' een 50% improvement over de meeste games gemiddeld tov je huidige gpu ja
https://www.techspot.com/review/2146-amd-radeon-6800/

Ik hoop dat de RX 7900XT nog in prijs gaat dalen, want ik vind 1000 euro een beetje veel, maar ik weet niet of ik dat snel zie gebeuren. Voor de huidige prijs is hij volgensmij betere value dan nvidia en hij is sneller dan de 6900XT, dus ook wat duurder.

Dus naja, dan kom ik uit op een RX 6000 GPU kopen voor de beste value, of een RX 7900XT als je je hele budget aan de gpu uit wil geven en helemaal opnieuw wil beginnen met sparen voor latere upgrades aan de rest
50% undersellt het wel als je kijkt naar de spelen die TS vermeld...
Verder amen, maar vergeet ook niet dat settings lager kunnen...

• youridv1
@Thomg Klopt. Ik heb ook voor dat percentage niet naar specifieke games gekeken. Gewoon dat techspot linkje, 14 game average 1440p. RX 6800 / RX 5700XT = 1,52

• WiLLoW_TieN
Waarom koopt de TS niet gewoon een Ryzen7 5700X & RX6800XT ?
Ben je voor circa €910 klaar ?
1) uitvoering: ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC
2) uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed

• AxiosBE
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:54:
Waar vind ik een 6800XT voor 700€ :?

• WiLLoW_TieN
AxiosBE schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:56:
[...]

Waar vind ik een 6800XT voor 700€ :?
Hier bv ; https://www.amazon.nl/dp/B08QV6T8TG

Das...raar...was net nog €699...?

[Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-12-2022 14:57]

• Pompidompom
Omdat we ondertussen al 100% zwart op wit hebben kunnen bevestigen dat een cpu upgrade waardeloos is.

En dat een 3700x zelfs met een 6900xt nog steeds geen bottleneck vormt @ 1440p in 99% van de huidige games.

Dus een 6800 of 6800xt voorstellen in combo met een nieuwe cpu is duur en nutteloos.

Een gemiddelde game pc moet toch min of meer 6 jaar meegaan met 1 halftijdse gpu swap.

Als je na minder dan 3 jaar al je cpu gaat upgraden, ben je gewoon fout bezig en ben je gewoon geld door ramen en deuren aan het gooien voor te kleine performance boosts.

[Voor 13% gewijzigd door Pompidompom op 22-12-2022 15:01]

• WiLLoW_TieN
Deze is er nog wel ; https://www.amazon.nl/dp/B08TJ2BHCQ/
En lees ook even mijn EDIT ;)

• youridv1
De prijs. Als je levertijd meeneemt in je zoektocht naar een 6800XT, dan kosten ze ineens minimaal 840 euro.

Dus dan is het 1050 voor een 5700X + 6800XT

[Voor 3% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 15:05]

• WiLLoW_TieN
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:04:
[...]

De prijs. Als je levertijd meeneemt in je zoektocht naar een 6800XT, dan kosten ze ineens minimaal 840 euro.

Dus dan is het 1050 voor een 5700X + 6800XT
Een 6800XT mag absoluut momenteel NIET meer dan MAX. €699 kosten.
En sterker nog een ieder had hem eigenlijk ( zoals reeds genoemd ) voor €100 minder moeten kopen :X

• youridv1
@WiLLoW_TieN Dat is prima, dat dat niet mag, maar dan is amazon letterlijk de enige optie

• WiLLoW_TieN
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:10:
@WiLLoW_TieN Dat is prima, dat dat niet mag, maar dan is amazon letterlijk de enige optie
TS kan beter dan dit kopen...scheelt €130
https://www.megekko.nl/pr...0-Phantom-Gaming-D-16G-OC @ €569

• youridv1
@WiLLoW_TieN eens. Die kaart is momenteel dé beste value op de nederlande gpu markt. Alleen is het aan TS de vraag of hij ook snel genoeg is

die specifieke kaart, de asrock rx 6800 phantom gaming d, heeft een goede vriend van mij ook gekocht toen hij voor het eerst onder de 600 euro dook. Hij is ontzettend tevreden over het geluidsniveau en de temperaturen.
Op een lan wel eens mee gespeeld en ik ben het in ieder geval met hem eens dat hij vrij koel en stil is. Reviews in de pricewatch zijn ook positief.

@Pompidompom als je het hier dan zo naar vindt, log dan gewoon uit. Letterlijk iedere comment in deze thread is het met je oneens en je zoekt om de haverklap ruzie en de moderators moeten in meerdere comments van je knippen. Daar heeft niemand hier iets aan, ook jij niet.

[Voor 154% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 15:22]

• Pompidompom
@ Axios

Luister niet naar al deze onzin.

Net zoals ze jou hier 2 jaar geleden onzin hebben opgezadeld met een GPU die oververhit.
Doen ze het gewoon opnieuw.

Het specifieke model dat ze voorstellen is ook gekend voor oververhitting en biedt amper betere performance.

Ik zou hier zelfs geen advies meer aannemen als ik jou was.

Iets met een ezel en een steen.

[Voor 5% gewijzigd door Pompidompom op 22-12-2022 15:17]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:16:
@ Axios

Luister niet naar al deze onzin.

Net zoals ze jou hier 2 jaar geleden onzin hebben opgezadeld met een GPU die oververhit.
Doen ze het gewoon opnieuw.

Het specifieke model dat ze voorstellen is ook gekend voor oververhitting en biedt amper betere performance.

Ik zou hier zelfs geen advies meer aannemen als ik jou was.

Iets met een ezel en een steen.
Heb je dat topic überhaupt bekeken? Daar is met geen woord gerept in de reacties over de videokaart. Hoe dat de community dan dus iemand "opzadeld" met een GPU die oververhit, is mij een raadsel. En hoezo doen "ze" het opnieuw? Heb je bronnen? Nu komt jouw post best trollerig over op mij namelijk.

• Pompidompom
CH4OS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:23:
[...]
Heb je dat topic überhaupt bekeken? Daar is met geen woord gerept in de reacties over de videokaart. Hoe dat de community dan dus iemand "opzadeld" met een GPU die oververhit, is mij een raadsel. En hoezo doen "ze" het opnieuw? Heb je bronnen? Nu komt jouw post best trollerig over op mij namelijk.
1. OP heeft in zijn openingspost doorgezet dat zijn huidige pc hier is samengesteld op advies van het Tweakerforum.

2. OP klaagt over een GPU die nu oververhit.

3. De GPU dat die nu heeft is aangeraden op dit forum terwijl deze kaart gekend staat als een probleem-GPU.

• youridv1
@Pompidompom Lees het topic anders even door. Je kunt het vinden op het profiel van TS. TS droeg de gpu zelf aan en heeft van geen enkel tweakers lid advies gehad over de GPU.
Hier heb je een directe link: Nieuwe build na 7j; 1500-2000€

Sterker nog, aan het eind van het topic leek het erop dat TS een powercolor red devil ging kopen, geen MSI Gaming X. Dus hij heeft ook helemaal de GPU niet gekocht die de mensen van toen in dat topic dachten.

Daarmee zijn alle drie je punten kul

[Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 15:29]

• Pompidompom
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:27:
@Pompidompom Lees het topic anders even door. Je kunt het vinden op het profiel van TS. TS droeg de gpu zelf aan en heeft van geen enkel tweakers lid advies gehad over de GPU.
Hier heb je een directe link: Nieuwe build na 7j; 1500-2000€

Daarmee zijn alle drie je punten kul
Klopt,

Niemand heeft dit toen aangehaald dat dit een probleem-gpu was.

En het is dus nutteloos om nu OP op te zadelen met een neiwue gpu die

1. duur is voor maar weinig performance increase
2. ook gekend staat als GPU die te warm wordt.

• youridv1
@Pompidompom niemand haalde het aan omdat TS volgens zijn laatste comment een andere gpu ging kopen dan hij uiteindelijk heeft gekocht. Gedachten lezen kunnen mensen in de regel niet

er staat ook
- GPU op aanraden van 99ruud99 aangepast naar de Red Devil versie.
dus een tweakers forum lid heeft hem wel degelijk naar een andere kaart verwezen dan TS nu heeft
2. ook gekend staat als GPU die te warm wordt.
Mijn persoonlijke, first hand ervaring met de specifieke ASRock RX 6800 Phantom Gaming D is dat deze niet te warm wordt en niet luid is onder volledige load. De tweakers reviews van die specifieke kaart reppen geen woord over hoge temperaturen of luide fans
Dus onderbouw die claim eerst maar.
1. duur is voor maar weinig performance increase
Je kunt momenteel in nederland geen GPU kopen die meer fps per euro levert dan die specifieke RX 6800.

Dus wat wil je nou precies?

[Voor 92% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 15:37]

• Pompidompom
OP is dan ook oud en wijs genoeg om hier zelf beslissingen in te maken.

Het punt blijft.

Een 6800 of 6800xt in combo met een snellere cpu blijft weggesmeten geld voor de te kleine performance boost dat je hier uit gaat halen.

Wacht tot de prijzen zakken en beslis dan.

Dit is gewoon upgraden om te upgraden ipv een doordachte beslissing te maken die nuttig is.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:26:
3. De GPU dat die nu heeft is aangeraden op dit forum terwijl deze kaart gekend staat als een probleem-GPU.
In het topic van 2020 is er met geen woord gesproken over de GPU. Toch beschuldig je nu de community dat zij dingen adviseren die niet goed zouden zijn.

• youridv1
Dit is gewoon upgraden om te upgraden ipv een doordachte beslissing te maken die nuttig is.
Dit is upgraden omdat TS zijn huidige PC niet kan wat TS ervan verwacht* Dus je zult toch iets moeten.

En de ASRock RX 6800 Phantom Gaming D is momenteel de beste value videokaart die je nieuw kunt kopen op de nederlandse markt.

• Pompidompom
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:42:
[...]

Dit is upgraden omdat TS zijn huidige PC niet kan wat TS ervan verwacht* Dus je zult toch iets moeten.

En de ASRock RX 6800 Phantom Gaming D is momenteel de beste value videokaart die je nieuw kunt kopen op de nederlandse markt.
En we hebben in dit topic ondertussen al aangetoond dat een 6800 hier niets aan gaat veranderen. Deze kaart gaat ook niet doen wat OP verwacht en is daardoor dus weggesmeten geld.

• youridv1
Pompidompom schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:43:
[...]

En we hebben in dit topic ondertussen al aangetoond dat een 6800 hier niets aan gaat veranderen. Deze kaart gaat ook niet doen wat OP verwacht en is daardoor dus weggesmeten geld.
Letterlijk niemand in dat topic heeft dat ooit beaamd. Alleen jij krijst het continu, dus wie is "we"?

• Pompidompom
De vraag van OP was nochtans duidelijk.
Liefst 144 fps in modern warfare 2.

De 6800 doet het aan 94 fps.

*knip* offtopic

[Voor 20% gewijzigd door br00ky op 22-12-2022 16:26]

• youridv1
@Pompidompom op Ultra ja. TS heeft zelf al aangegeven dat ultra voor warzone absoluut geen vereiste is. Leer lezen

• Pompidompom
youridv1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:46:
@Pompidompom op Ultra ja. TS heeft zelf al aangegeven dat ultra voor warzone absoluut geen vereiste is. Leer lezen
En met die onzin en excuses kan je met elke GPU 144 fps laten draaien zolang je de grafische settings maar genoeg naar beneden schroeft.

De 5700xt kan dat ook.

Dus probleem opgelost, geen nieuwe GPU meer nodig.

Alles op LOW zetten. Top oplossing.

[Voor 13% gewijzigd door Pompidompom op 22-12-2022 15:49]

• youridv1
@Pompidompom Zo lang de CPU die framerate maar kan halen ja. De R7 3700X kan in warzone 2.0 die framerate halen. Dus inderdaad, met laag genoege settings, of FSR ofzo, ga je 144 fps halen. TS heeft zelf in een comment aangegeven dat dat oke is voor warzone.

dus wat is je punt precies?

alles op low/medium zetten doet TS al en daar haalt hij zijn FPS target niet mee, vandaar dat hij een nieuwe gpu wil. De RX 6800 is de beste value op de huidige markt. 50% sneller dan zijn huidge gpu. Is dat niet genoeg, dan koopt hij of een nog duurdere kaart, of niks.

Ik lees er niet overheen, ik ben het gewoon fundamenteel oneens met alles wat je tot nog toe in dit hele topic hebt beweert. Ik vind dat je onzin praat, aanvallend doet, weigert je punten te onderbouwen met aangeleverde bronnen, lege statements maakt en de community van dingen beschuldigd en dan snel stopt met dingen beweren wanneer we bewijzen dat je ongelijk had, bijvoorbeeld over dat wij hem zogenaamd met die 5700XT opgezadeld zouden hebben, of dat de RX 6800 een heet loper is. Er wordt een onderbouwd tegenargument geleverd door mij, @Thomg, @WiLLoW_TieN , @CH4OS en je houdt er spontaan over op.

[Voor 68% gewijzigd door youridv1 op 22-12-2022 15:54]

• Pompidompom
Hetgeen ik al 100x heb aangehaald, maar jij blijkbaar elke keer opnieuw overleest.

Dat de 6800 geen meerwaarde levert.

Te weinig performance boost voor teveel geld.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee