Toon posts:

Nieuwe build na 7j; 1500-2000€

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AxiosBE
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-02 12:01
Na 7j te gamen op een 2ehands PC wordt het stilaan tijd voor vernieuwing. Huidige PC crasht dagelijks/meerdere keren per dag en krijgt het niet opgelost. Gezien ik gemiddeld maar 1-1,5u per dag game zijn die crashes behoorlijk enerverend. Algemeen kan hij de nieuwste games ook niet meer vlot draaien (<60fps op low/medium).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruiken voor gamen. Games zijn vnl shooters (COD WZ, Apex) of open world games (Witcher, Skyrim). Laten we zeggen gemiddeld 1-1,5u per dag. Video/fotobewerking doe ik niet. Ik heb nu een 4K scherm maar denk niet dat ik met dit budget op die resolutie vlot zal kunnen gamen.
Wat ik voornamelijk wil met deze build is een solide systeem dat de komende 5j niet al te veel aangepast moet worden om volgende generaties games soepel te draaien (bv Cyberpunk). Ik verwacht niet nog steeds ultra settings te kunnen draaien na 5j, maar wil ook geen FPS drops als ik op medium settings zou spelen. Waarschijnlijk binnen nog eens 7j weer volledig nieuwe build. Ben niet iemand die jaarlijks wat componenten upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan om hem in elkaar te laten zetten (heb het zelf nog nooit gedaan en heb er ook wat schrik van dus laat het liever doen). Mijn budget zit rond de 1500-2000€ voor de tower. Randapparatuur heb ik al (zie volgend puntje). Mijn lijst hieronder komt niet zo hoog als 2000€ gezien ik marge hou voor het in elkaar zetten en de hogere kost van de componenten als ik die in de winkel koop/bestel. Windows 10 wil ik er ook wel bij. Heb gehoord dat die in de winkel snel >100€ kost maar je online ook wel keys kan kopen voor een tientje (iemand die me kan suggereren hoe ik dat doe?).
Er is ook wel flex op, dus als er componenten zijn die echte meerwaarde creëren door er nu iets meer aan te spenderen wil ik dat gerust overwegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande heb ik al. Scherm heb ik bij vorige black Friday op de kop getikt maar misschien niet ideaal geweest voor mijn beoogde doel. Is 4K monitor maar slechts 60Hz. Eventueel wil ik overwegen om ook scherm te vervangen, maar wil jullie suggesties eens horen. Ik ben meestal trouw aan de setup die ik heb dus heb ook niet zoveel ervaring met de wezenlijke verschillen tussen 60Hz, 100Hz, enz.. Voordat ik dit scherm had gamede ik met een oud tv-toestel als beeldscherm; dus voor mij was dit al een upgrade 8)
Uit mijn vorige PC zoek ik wel een van de harde schijven (Hitachi HDS722020ALA330; vind hem niet op pricewatch) mee over te nemen om documenten en foto’s op te bewaren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenBenQ EL2870UE Grijs, Zwart€ 289,-€ 289,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Azerty BE)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,90

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige build van de tower. Ik twijfel of er een processorkoeler bij moet of niet. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet verwachten qua warmtegeneratie. Moeten er misschien nog extra fans bij in?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Heb er toch geen verstand van, zolang het maar goed samenwerkt. :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het geen vliegtuig is dat onder mijn bureau staat te draaien is het me ok. De rest van heb ik hierboven al aangegeven denk ik. Energie en grootte dus van minder belang.

Ga je overklokken?
Absoluut geen verstand van, best niet dus! 8)7

Wat verwacht je van ons?
Graag had ik jullie feedback over het algemeen “samenhangen” van deze PC. Zijn bepaalde onderdelen zwaar overdreven tov andere? Werken die componenten goed samen? Zijn die al bij al makkelijk verkrijgbaar? Zijn er componenten die jullie zouden suggereren met een betere bang-for-your-buck ratio?
Ik heb ook op het forum gelezen dat er dit jaar een nieuwe reeks CPU/GPU’s uit komen die misschien invloed hebben op hoe ‘future proof’ mijn build is. Heeft het nut daarop te wachten, of niet echt gezien ik de komende jaren niet van plan ben componenten te wisselen?
_/-\o_

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 165,53€ 165,53
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 84,70€ 84,70
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 172,50€ 172,50
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 134,72€ 134,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.416,35

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:32
Ieder jaar tot anderhalf jaar komt er wel een nieuwe serie of reeks nieuwe CPU's en GPU's uit.
Daar op wachten is onzinnig, dan blijf je wachten.

Waarom heb je 32gb werkgeheugen? 16 gb is afdoende voor gamen.
De voeding is niet een van de betere lijnen van Corsair. De vorige RM(x) lijn van 2018 is beter. (pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart)
Mijn aanraden, wegens persoonlijke ervaring, zou deze zijn: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-08-2022
Waarom kies je voor een X570 bord? Je geeft aan dat je niet van plan bent de komende jaren componenten te upgraden.
Volgens mij zou je dan net zo goed voor een B450 bord kunnen gaan (bijv deze: https://tweakers.net/pric...8/msi-b450-a-pro-max.html)

32Gb snap ik wel, 7 jaar geleden was 8 Gb voldoende, daar kom je nu (nauwelijks) meer mee weg.

450W is voldoende voor de build. Ik heb zelf recent een vergelijkbaar systeem in elkaar gezet en wel gekozen voor een 550W omdat mijn zoon wel een toekomstige upgrade zou kunnen overwegen of wat te spelen met overclocken en zodoende wat ruimte te houden.
Ik twijfelde tussen https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-550w.html en https://tweakers.net/pric...enix-whisper-bwg450m.html

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Be Quiet 550 platinum.

Vwb windows licentie... google op licentiecode en kies een site uit. Wees je ervan bewust dat dit over het algemeen als 'grijs gebied' wordt gezien. Ze functioneren wel prima.

[Voor 9% gewijzigd door Holybuck op 09-06-2020 13:21. Reden: licentie comment]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AxiosBE
NightRaven88 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:32:
Ieder jaar tot anderhalf jaar komt er wel een nieuwe serie of reeks nieuwe CPU's en GPU's uit.
Daar op wachten is onzinnig, dan blijf je wachten.

Waarom heb je 32gb werkgeheugen? 16 gb is afdoende voor gamen.
De voeding is niet een van de betere lijnen van Corsair. De vorige RM(x) lijn van 2018 is beter. (pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart)
Mijn aanraden, wegens persoonlijke ervaring, zou deze zijn: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Ja ik kan je zeker volgen in je redenering. kan inderdaad blijven uitstellen omdat er altijd wel een nieuwe reeks aan komt.

Die 32gb werkgeheugen steek ik er liever in om de komende 5j nog steeds goed te zitten. nu misschien nog niet "nodig", maar 16gb geeft later misschien wel bottlenecks.

Voeding lijkt me zeker interessant en pas ik aan! Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AxiosBE
Holybuck schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:49:
Waarom kies je voor een X570 bord? Je geeft aan dat je niet van plan bent de komende jaren componenten te upgraden.
Volgens mij zou je dan net zo goed voor een B450 bord kunnen gaan (bijv deze: https://tweakers.net/pric...8/msi-b450-a-pro-max.html)

32Gb snap ik wel, 7 jaar geleden was 8 Gb voldoende, daar kom je nu (nauwelijks) meer mee weg.

450W is voldoende voor de build. Ik heb zelf recent een vergelijkbaar systeem in elkaar gezet en wel gekozen voor een 550W omdat mijn zoon wel een toekomstige upgrade zou kunnen overwegen of wat te spelen met overclocken en zodoende wat ruimte te houden.
Ik twijfelde tussen https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-550w.html en https://tweakers.net/pric...enix-whisper-bwg450m.html

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Be Quiet 550 platinum.

Vwb windows licentie... google op licentiecode en kies een site uit. Wees je ervan bewust dat dit over het algemeen als 'grijs gebied' wordt gezien. Ze functioneren wel prima.
Ik ben niet helemaal thuis in de specs van die moederborden 8)7 Had goeie dingen gelezen over de X570 vandaar ik die koos. Kan je me wat meer uitleggen waarom je denkt dat die B450 voldoende is voor wat ik er mee wil doen? Hij is een pak goedkoper dus ben zeker geïnteresseerd om die te kiezen indien dat voor mij even goed zou werken.

Qua voeding ga ik over naar de suggestie van hierboven van NightRaven88. Zelfde merk als jij ook suggereert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-08-2022
Ik heb heel recent zelf een systeem gebouwd, samen met/voor mij zoon. Puur om te gamen eigenlijk.
Dit is het topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1995954

Ik had vantevoren heel wat topics doorgelezen, mijn zoon had oorspronkelijk ook een X570 moederbord uitgekozen, maar concludeerde eigenlijk ook dat hij die ruim 50 euro liever in zijn zak hield.

Primair heb ik het systeem uit de BBG van maart als basis gebruikt. Het stukje over het moederbord gaf me toen aanleiding om iets verder te zoeken, maar kan zo snel de topics niet terugvinden....

• AxiosBE
Heb jullie suggesties meegenomen en ook nog wat rondgeneusd in andere topics hier en kom nu op onderstaande build:

1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 94,99€ 94,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 135,03€ 135,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.356,17

Ik heb nog wel wat ruimte om meer te investeren binnen mijn budget. Ik zie enkele mogelijkheden maar had graag jullie input of deze extra investering slechts marginale verschillen met zich meebrengt of wel echt een wezenlijke verbetering is.
- Voor 140€ GPU upgrade naar https://tweakers.net/pric...-2070-super-gaming-x.html. Benchmark lijkt slechts 5% betere prestaties aan te geven, dus ik weet niet of het dat waard is. Met het oog op de toekomst zou je misschien kunnen denken nu 140 extra is later weer een jaartje langer mee draaien?
- CPU koeler voor 40-50€; dacht bijvoorbeeld aan https://tweakers.net/pric...-quiet-shadow-rock-3.html of aan https://tweakers.net/pric...scythe-mugen-5-rev-b.html. Iemand enige ervaring mee met deze? Ook hier vooral aan het denken naar de levensduur van de CPU als ik die nog minstens 5j ga gebruiken.
- Extra ventilatoren voor de case? Nodig of niet?
- 400€ voor een scherm met >60Hz bv https://tweakers.net/pric...4/benq-ex2780q-grijs.html. Ik weet niet of die refresh rate in werkelijkheid zo veel verschil geeft? Mijn huidige 4K monitor is 60Hz.. Eventueel hou ik dit voor een latere investering, en investeer ik nu voldoende in de desktop zelf.
- Voor 100€ er een extra SSD in steken om het OS op te draaien, zodat ik de 1TB SSD die ik al had staan kan gebruiken voor games op te zetten en hou ik zo de SSD van het OS vrij. Dacht bv aan https://tweakers.net/pric...-3d-v-nand-tlc-500gb.html of moet ik daar wel een sneller modelletje voor aanschaffen?
:?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:32
AxiosBE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:13:
Heb jullie suggesties meegenomen en ook nog wat rondgeneusd in andere topics hier en kom nu op onderstaande build:

1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 135,03€ 135,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.356,17

Ik heb nog wel wat ruimte om meer te investeren binnen mijn budget. Ik zie enkele mogelijkheden maar had graag jullie input of deze extra investering slechts marginale verschillen met zich meebrengt of wel echt een wezenlijke verbetering is.
- Voor 140€ GPU upgrade naar https://tweakers.net/pric...-2070-super-gaming-x.html. Benchmark lijkt slechts 5% betere prestaties aan te geven, dus ik weet niet of het dat waard is. Met het oog op de toekomst zou je misschien kunnen denken nu 140 extra is later weer een jaartje langer mee draaien?
- CPU koeler voor 40-50€; dacht bijvoorbeeld aan https://tweakers.net/pric...-quiet-shadow-rock-3.html of aan https://tweakers.net/pric...scythe-mugen-5-rev-b.html. Iemand enige ervaring mee met deze? Ook hier vooral aan het denken naar de levensduur van de CPU als ik die nog minstens 5j ga gebruiken.
- Extra ventilatoren voor de case? Nodig of niet?
- 400€ voor een scherm met >60Hz bv https://tweakers.net/pric...4/benq-ex2780q-grijs.html. Ik weet niet of die refresh rate in werkelijkheid zo veel verschil geeft? Mijn huidige 4K monitor is 60Hz.. Eventueel hou ik dit voor een latere investering, en investeer ik nu voldoende in de desktop zelf.
- Voor 100€ er een extra SSD in steken om het OS op te draaien, zodat ik de 1TB SSD die ik al had staan kan gebruiken voor games op te zetten en hou ik zo de SSD van het OS vrij. Dacht bv aan https://tweakers.net/pric...-3d-v-nand-tlc-500gb.html of moet ik daar wel een sneller modelletje voor aanschaffen?
:?
Als je dan toch een upgrade van GPU overweegt zou ik niet voor een 2070S gaan.
Gemiddeld zijn de prestaties ± 7% beter t.o.v. de 5700XT maar voor een ± 25% meerprijs.
Ga dan voor een 2080S, voor ± 25% betere performance t.o.v. de 5700XT maar daarentegen verdubbeld de prijs ook bijna.
Hoe hoger je in het segment komt, hoe minder de verbetering in performance maar de prijs gaat wel exponentieel omhoog.

De 5700XT zit op een hele goede positie wat betreft prijs/performance.

CPU koeler is aan te raden, standaard fan is goed genoeg om te koelen maar maakt ook de nodige herrie.

Ik heb 2 x intake en 1 x outtake fans van 140mm voor een goede airflow.
Hoe beter de airflow in een kast, hoe minder hard de fans van CPU en GPU hoeven te draaien.
En als resultaat dus minder lawaai van deze componenten.

Scherm is ontzettend persoonlijk. Je gaat niet met een 5700XT alles op high/ultra draaien op een 4K resolutie.. Dan moet je echt kijken naar een 2080S of 2080Ti voor je grafische kaart.
Voor 1440p is de 5700XT bij uitstek een fantastische kaart.

[Voor 5% gewijzigd door NightRaven88 op 10-06-2020 10:46]

• Bumpyknuckle
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-03 15:03
Ik wil even zeggen: heel fijn dit topic. Ik ga inzetten op nagenoeg hetzelfde systeem!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 16:26

KipCurreh

Nightcrawler

Ik heb bijna hetzelfde systeem gebouwd een tijdje geleden, en kan deze aanraden als CPU koeler;
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Extra fans zijn imo niet echt nodig, maar ik heb toch een beetje veranderd en enkele van deze erin gezet (voor -en bovenkant);
pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm

Met als reden dat deze case nogal aan de kleine kant is, en vooral de 5700XT (ik heb de Sapphire Nitro+) hier tamelijk wat plek inneemt.. Ik wou gewoon "better safe than sorry" zijn, ik denk niet dat het echt echt nodig is eerlijk gezegd.

Ik heb ook die WD Blue 1 TB voor men OS en de meest gespeelde games op te zetten, en de rest zet ik op een Crucial MX500 die ik nog had van vorige build.
Die nvme SSD zijn echt al snel hoor, ik zie echt geen meerwaarde om snellere (op papier) en dan dus vooral duurdere SSD's te gaan zoeken.

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Nitro+ RX5700XT Asus Prime X470 Pro

• AxiosBE
Ik heb de laatste lijst die ik gemaakt had doorgestuurd naar mijn plaatselijke PC winkel. Na feedback van hen, en wat hierboven nog gezegd werd heb ik onderstaande bekomen: Mobo nog wel aan te passen maar zoek even wat feedback hierrond.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 469,77€ 469,77
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 172,-€ 172,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,69€ 127,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.384,04

Aanpassingen die de winkel voorstelde:
- de voeding vervangen owv leveringsproblemen met de straight power 11
- Ik kreeg feedback van de winkel dat het mobo toch wat te licht was voor wat ik er mee wou (vnl qua stroomvoorziening). Ze suggerereerde 2 andere B450's (https://tweakers.net/pric...yte-b450-aorus-elite.html of https://tweakers.net/pric...tuf-b450m-pro-gaming.html) of toch een X570 (https://tweakers.net/pric...mpg-x570-gaming-plus.html) welke wel een stevige meerprijs is. Indien het die meerprijs wel echt waard is heb ik er wel ruimte voor in m'n budget. Ik ken hier te weinig van om echt te kunnen zeggen wat ik best doe.. Jullie suggesties? In het achterhoofd houdend dat er na enkele jaren een nieuwe GPU moet in passen.

Aanpassing obv feedback op Tweakers:
- GPU op aanraden van 99ruud99 aangepast naar de Red Devil versie. Ga toch bij de 5700XT blijven en zal binnen enkele jaren dan een GPU vervangen. De meerprijs tov prestaties van de 2080S lijkt me toch net wat te veel.
- CPU koeler toegevoegd en dan leken me extra fans niet nodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee