Toon posts:

Nieuwe gamepc incl. monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen.
Verder office applicaties, browsen en video kijken.
Nu wordt er een PC uit 2012 (Intel i5)(!) gebruikt en die wordt echt vervelend traag/spellen zijn gewoonweg niet meer speelbaar.
144Hz monitor

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 1600 incl. monitor
(niet echt 'strak' budget)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige SSD: Crucial MX500 1TB
De huidige 24" monitor als secundaire monitor
Toetsenbord en muis gaan ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een M2. SSD toegevoegd. Heeft dat meerwaarde t.o.v. de huidige SSD (nog geen 6 maanden oud) of kan ik die net zo goed later nog een keer toevoegen als de ruimte nodig is?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar een beetje kleur is wel fijn (vandaar de keuze voor de kast)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voeding vind ik wel belangrijk, daar heb ik in het speciaal daarvoor bestemde topic gevraagd of de voeding die ik heb geselecteerd afdoende en van goede kwaliteit is.
Weer een paar jaar vooruit kunnen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is het systeem dat ik hieronder bij elkaar gezocht heb evenwichtig en zijn de componenten kwalitatief acceptabel?
Past de monitor naar verhouding bij dit systeem?

Alvast hartelijk dank voor jullie commentaar en tips!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1BehuizingenSharkoon TG5 Glass Green€ 59,90€ 59,90
1KabelsClub 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz€ 16,99€ 16,99
1MonitorenDell S3220DGF Zwart€ 383,57€ 383,57
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW€ 168,04€ 168,04
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.526,73

Beste antwoord (via Holybuck op 27-05-2020 17:22)

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 15:30
Holybuck schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:34:
[...]

Niet echt, maar mijn ervaring is dat de bottleneck vaak eerder het geheugen wordt, dan de CPU. 16Gb nu vast ruim voldoende, maar is dat over pak hem beet 2 jaar nog steeds zo?
In principe ga je 32Gb niet echt nodig hebben, 16Gb voldoet echt meer dan prima. Je moet wel erg veel chrome tabbladen open zetten terwijl je aan het gamen bent om je RAM de bottleneck te laten zijn.

Wat betreft je SSD; ik zou deze niet gaan vervangen. Je huidige SSD voldoet meer dan prima en je zal weinig verschil voelen tussen je huidige of een m.2 versie, en dan is het echt onzinnig om een nieuwe SSD aan te schaffen. Doe dat als je merkt dat je te weinig opslagcapaciteit hebt.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:10
Ik neem aan dat je speicifieke reden hebt voor die kabel boven hdmi ?
De voeding die je uitgezocht hebt is niet heel goed beschikbaar...

Voor rest prima build :) De GPU kan goed mee met de monitor, dus passen goed bij elkaar.
Heb je een specifieke taak die geen r7 nodig heeft maar wel 32 GB RAM?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holybuck
99ruud99 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:23:
Ik neem aan dat je speicifieke reden hebt voor die kabel boven hdmi ?
Ik heb advies gelezen om (indien mogelijk) altijd DP aan te sluiten. DP heeft toch hogere bandbreedte dan HDMI, of ben ik daar mis? Ik heb wat dramaverhalen gelezen over slechte (af-fabriek) DP kabels en daarom alvast direct een goede kabel geselecteerd. Is dit onzinnig?
Heb je een specifieke taak die geen r7 nodig heeft maar wel 32 GB RAM?
Niet echt, maar mijn ervaring is dat de bottleneck vaak eerder het geheugen wordt, dan de CPU. 16Gb nu vast ruim voldoende, maar is dat over pak hem beet 2 jaar nog steeds zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:10
De monitor heeft inderdaad 1.2 DP kabel, dus dan is 1.4 wel nuttig. Ikzelf pak gewoon HDMI, maar ben minder aan het gamen. Voor goede beeldkwaliteit en hoge verversingssnelheid heb je of hdmi 2.1 of DP 1.4 nodig inderdaad. Juiste keuze van je dus.

Wat betreft RAM: geen idee, kan ik geen zinnig oordeel over geven, sorry. Wel weet ik dat meeste mensen met een pc van +- 1000 euro voor 16 GB gaan, en dan een 5700xt red devil pakken. (die schijnt weer net iets beter te zijn dan de jouwe, maar ook paar tientjes duurder).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 15:30
Holybuck schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:34:
[...]

In principe ga je 32Gb niet echt nodig hebben, 16Gb voldoet echt meer dan prima. Je moet wel erg veel chrome tabbladen open zetten terwijl je aan het gamen bent om je RAM de bottleneck te laten zijn.

Wat betreft je SSD; ik zou deze niet gaan vervangen. Je huidige SSD voldoet meer dan prima en je zal weinig verschil voelen tussen je huidige of een m.2 versie, en dan is het echt onzinnig om een nieuwe SSD aan te schaffen. Doe dat als je merkt dat je te weinig opslagcapaciteit hebt.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holybuck
Dank allemaal!

Onderdelen zijn inmiddels besteld. Wel een paar kleine wijzigingen.

Ik heb toch gekozen voor een (iets zwaardere) 550W voeding en een iets andere kast (voor de 'looks' en betere airflow volgens wat reviews).

Geheugen hou ik toch vast aan 32Gb

De SSD heb ik laten vervallen. Specifiek dank @Craftop voor het commentaar hierover.

Dit is wat het geworden is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 96,05€ 96,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 95,-€ 95,-
1KabelsClub 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz€ 13,95€ 13,95
1MonitorenDell S3220DGF Zwart€ 383,57€ 383,57
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW€ 164,80€ 164,80
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 112,95€ 112,95
Totaal€ 1.469,37
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee