Jazzy schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:53:
[...]
Punt is dat het wel degelijk relevant is, één van de grote social mediaplatformen wordt kapotgemaakt voor een miljonair die elke dag nieuwe regels bedenkt. Adverteerders trekken zich terug, het personeel is ontslagen en een exodus naar andere platformen vindt plaats.
Dat is een politieke mening, die hier weliswaar heel populair is, maar ook heel erg doorschemert in de verslaggeving. Andere mensen geloven bijvoorbeeld dat Twitter al 'kapot' was, in de zin dat het bepaalde politieke bewegingen voortrok, tot aan het manipuleren van verkiezingen aan toe. Al is het natuurlijk normaal menselijk gedrag om het benadelen van bepaalde groepen alleen als een probleem te zien als je zelf of bevriende groepen er nadeel van hebben en niet als je er van profiteert.
Maar enfin, ik zou zelf juist graag wat meer objectieve en op de techniek gerichte berichtgeving zien, niet de eenzijdige, manipulatieve en niet-technische berichtgeving die je ook in de normale media leest.
De uitdaging voor Tweakers is om hier niet alleen melding van te maken, maar om dit op zo'n manier te doen dat het relevant is voor ons publiek. Journalistiek tov. verslaggeving dus.
Maar dat zie ik juist totaal niet, want in de afgelopen maanden is de ene na de andere oprisping van deze of gene over Twitter als nieuws gebracht. Zoals anderen hier al zeiden is de kwaliteit van deze berichtgeving vaak erg laag, omdat er allerlei nieuws werd gebracht dat binnen de kortste keren al achterhaalt was, of gewoon onwaar. Zulk 'nieuws' is ook alleen interessant als je dit onderwerp erg uitgebreid wil volgen, maar als je dat wilt lijkt me Tweakers niet de aangewezen plek.
Ik zou zelf liever voorstellen om wat aandacht te besteden aan de Twitter Files. Een groep journalisten heeft toegang gekregen tot de interne berichten van Twitter en heeft daar allerlei interessante feiten ontdekt. Zo zijn er allerlei manieren om specifieke tweets of alle tweets van een account minder zichtbaar te maken. Zoals een Trends Blacklist, een Search Blacklist en 'Do not amplify,' naast de zichtbare acties zoals een label. Volgens Twitter zelf is dit geen shadowban, maar dat is een beperkte definitie daarvan. Dus deze onthullingen zouden aanleiding kunnen zijn voor een aardig artikeltje op Tweakers vanuit de invalshoek dat er allerlei manieren zijn bepaalde content op social media meer of minder zichtbaar te maken, wat veel breder is dan alleen Twitter.
Wat minder technisch, maar wel er interessant is dat de 'Head of Trust & Safety' van Twitter een wekelijkse vergadering had met de FBI. De FBI heeft ook in twee jaar tijd bijna 3,5 miljoen dollar aan Twitter betaald om dingen voor ze te doen, waaronder het blokkeren van accounts en het geven van persoonsgegevens achter Twitter accounts. Volgens de FBI zelf was dit een vergoeding om wettelijke orders op te volgen, maar volgens interne documenten van Twitter zocht de FBI juist naar dingen die de regels van Twitter overtraden en niet de wet, waar diverse mensen binnen Twitter zich erg ongemakkelijk bij voelden. De vraag is ook in hoeverre er sprake is van een vervagende grens tussen de overheid en private organisaties. Normaliter is er een wettelijke toetsing van overheidsoptreden, regels voor de uitvoering en openbaarheidswetten, maar door een private organisatie de uitvoering te laten doen kan een groot deel daarvan omzeilt worden. De vraag is bijvoorbeeld of het verregaande Amerikaanse recht op vrijheid van meningsuiting niet met voeten getreden is en er geen sprake is van overheidscensuur.
Overigens zijn er aanwijzingen dat dergelijke contacten met geheime diensten ook met andere social mediabedrijven bestaan.
Vooralsnog worden de Twitter Files massaal door de traditionele media genegeerd, wat helaas weer de bubbels versterkt waarin verschillende groepen hun eigen waarheid hebben en de waarheid van de ander afdoen als complottheorieën, misinformatie, etc. Of waar mensen überhaupt niet meer met elkaar kunnen praten omdat ze niet eens meer kunnen begrijpen waar de ander het over heeft. Ik merk ook zelf dat keiharde feiten steeds vaker gewoon worden weggezet als onwaar of misinformatie, omdat mensen nog slechts de 'waarheid' uit hun eigen bubbel geloven. En dan heb ik het niet over 1 deel van het politieke spectrum.
Tweakers zou een kleine bijdrage kunnen doen om dit te verbeteren door gewoon feitelijk te benoemen wat onder meer Twitter deed. Dan kunnen mensen alsnog zelf hun conclusie trekken of ze dat goed of slecht vinden, maar is er in elk geval gedeelde kennis over de feiten.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason