Toon posts:

Intergas HRE 36/30 icm Daikin EJHA04AV3 instellen en vragen

Pagina: 1
Acties:

• DannyKastelijn
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-02 21:44
Beste mensen,

Met veel interesse volg ik de laatste tijd verschillende topics in dit forum m.b.t. hybride warmtepompen - in het bijzonder die van Daikin. Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd als velen van jullie, vandaar dit topic.

Mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A heb ik 2 jaar geleden laten plaatsen, deze werkt prima. Toentertijd had ik nog nooit van een hybride warmtepomp gehoord O-) , zodoende dat ik toen niet meteen voor de Daikin/Intergas combi ben gegaan.

Mijn Daikin Altherma Monobloc EJHA04AV3 heb ik afgelopen zomer laten plaatsen. Een heel lang verhaal kort: toen het een maand geleden kouder begon te worden merkte ik dat het één en ander niet goed werkte en toen bleek dat de warmtepomp verkeerd was aangesloten op de CV (de bedrading). Tot overmaat van ramp is de installateur ondertussen failliet gegaan - niet gek aangezien hij er bij mij een zooitje van heeft gemaakt maar dit is, als het goed is, nu opgelost. Tot zover de inleiding. Als ik nog lezers heb overgehouden dan heb ik 2 vragen:

Vraag 1

Ik vroeg me af of iemand van jullie mij in Jip en Janneke taal kunnen helpen om mijn Daikin wat gunstiger te kunnen instellen/afstellen m.b.t. de stooklijn en dergelijke. Ik ben niet het type persoon die zelf vanalles gaat "tweaken" aan de installatie, ook hoef ik niet perse het uiterste eruit te halen. Ik wil gewoon een goed afgestelde/relatief zuinige installatie. Ter informatie: ik heb een 2-onder-1 kap woning, 135 m2, met vloer- en spouwmuurisolatie, beneden gloednieuwe deuren en kozijnen met dubbelglas, boven oudere kozijnen met dubbelglas. Ik heb beneden (oude) vloerverwarming + radiatoren, boven radiatoren.

Vraag 2

De Intergas CV beschikt over een vraaggestuurde-, eco- en comfortstand voor tapwater. Degene die mijn wamtepomp de afgelopen week correct op de CV heeft aangesloten zegt dat ik geen gebruik meer kan maken van de comfortstand (sneller warm kraanwater) op de CV. Dit vanwege de extra pomp (zie foto) van de warmtepomp. Kunnen jullie dit beamen, valt hier omheen te werken? Snel warm water is met die koude weer toch wel erg fijn.

Ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken. Ik heb het idee dat zelfs de goede installateurs niet echt de knowhow hebben wat betreft fatsoenlijk instellen. Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:10
[domme vraag weggehaald] Ik krijg de indruk dat Daikin in de cascade configuratie de drie-wegklep niet gebruikt die wel in de split-hybride zit, zodat het CV water altijd door de CV ketel heenstroomt, en dan is comfort-warmwater niet mogelijk (maar volgens mij ook niet echt nodig, het blok is al redelijk op temperatuur).

[Voor 34% gewijzigd door arnoldniessen op 17-12-2022 18:14]

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• DannyKastelijn
Hey @arnoldniessen, deze leidingen lopen via de binnenkant-muur naar de eerste verdieping. Daar gaan ze naar buiten de warmtepomp in.

De comfortstand op de Intergas is wel handig. Nu ik die stand niet kan gebruiken merk ik pas hoelang het duurt voordat bijvoorbeeld de douche echt warm is. Een luxe probleem, ik weet het, maar ik mis de comfortstand toch wel.

Het probleem waar ik ook tegenaan loop nu is dat ik de gewenste temperatuur (nu voor de vorm op 22 graden via Daikin thermostaat) gewoon niet haal. De ketel slaat wel aan (vlammetje rechtsboven) maar houd er na een tijdje, op 21.3 graden mee op). Het zal 'm hopelijk in de instellingen zitten maar ik kom er niet uit.

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:23:
Hey @arnoldniessen, deze leidingen lopen via de binnenkant-muur naar de eerste verdieping. Daar gaan ze naar buiten de warmtepomp in.
Sorry, mijn fout, ik had niet goed gekeken, de verbinding is wel te zien, en ze staan al in cascade zoals gebruikelijk.
De comfortstand op de Intergas is wel handig. Nu ik die stand niet kan gebruiken merk ik pas hoelang het duurt voordat bijvoorbeeld de douche echt warm is. Een luxe probleem, ik weet het, maar ik mis de comfortstand toch wel.
De comfortstand zorg ervoor dat het branderblok warm is. Zoals je waarschijnlijk weet, heeft de Intergas een afwijkende bouw: leidingwater loopt rechtstreeks door hetzelfde branderblok heen als het CV water. De warmtepomp en circulatiepomp moeten dus uit voordat je warmwater kunt gebruiken.

Zolang de warmtepomp aan is en de circulatiepomp draait, en zeker als de gasketel ook aan staat bij verwarming, is het branderblok al redelijk warm - zit de vertraging dan niet in het omschakelen?
Het probleem waar ik ook tegenaan loop nu is dat ik de gewenste temperatuur (nu voor de vorm op 22 graden via Daikin thermostaat) gewoon niet haal. De ketel slaat wel aan (vlammetje rechtsboven) maar houd er na een tijdje, op 21.3 graden mee op). Het zal 'm hopelijk in de instellingen zitten maar ik kom er niet uit.
Dat is vreemd. Wat is de gewenste AWT (op basis van stooklijn, zou zichtbaar moeten zijn op de gasketel als deze aan is) en de werkelijke AWT (zichtbaar in de thermostaat)? Deze modellen hebben last van overshoot als de gewenste AWT te veel overschreden wordt en dan gaan ze weer (tijdelijk) uit.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• DannyKastelijn
@arnoldniessen de watertemperatuur verwarming staat ingesteld op 60 graden op de Intergas CV.

Wat betreft de Daikin, zie plaatjes hieronder. Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op jouw vraag.

[Voor 12% gewijzigd door DannyKastelijn op 17-12-2022 14:06]

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:04:
Wat betreft de Daikin, zie plaatjes hieronder. Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op jouw vraag.
Dank je @DannyKastelijn, weet je ook hoe je stooklijn staat? Dat is menu 7.7.1.1, field settings [1-00] t/m [1-03]. Deze bepalen (samen met de buitentemperatuur en evt afh van de gemeten kamertemperatuur) de gewenste AWT=aanvoerwatertemperatuur.

Maar... het eerste scherm laat een aanvoerwatertemperatuur van 0,0C zien. Dat lijkt me niet goed (maar misschien is dat anders als hij aan staat, koelmiddeltemp 15 suggereert dat hij nu uit staat?). Als die temperatuur in bedrijf ook 0,0C blijft, verklaart dat dan de voortijdige stop?

Bij de ombouw van een reguliere naar een hybride gasketel moeten er (zoals ik het begrijp tenminste) 3 dingen gebeuren in de gasketel:
-vervangen elektronica (branderautomaat)
-aansluiten gasketel op warmtepomp met een 2-aderige kabel mbv een extra "current loop module" die op de branderautomaat X5 wordt aangesloten
-toevoegen extra temperatuursensor in de gasketel (ik dacht sensor S8) op connector X4 van de branderautomaat
Is dat allemaal gebeurd, met name die extra sensor?

• DannyKastelijn
@arnoldniessen bedankt zover. Zie foto van de stooklijn.

Qua aansluiten: geen idee maar je zou verwachten dat dat allemaal goed gebeurt zou moeten zijn. De twee-aderige draad weet ik wel zeker want daar zat de fout in de eerste instantie. Degene die hier uiteindelijk alles heeft nagegekeken en gecorrigeerd doet dit ook voor z'n werk dus je zou zeggen dat het goed moet zijn. Maarja zoals een wijze, flinke kale man ooit zei: vertrouwen is goed, controleren is beter. Ga ik achteraan.

Ik kwam net thuis en zag op het display dat de WP aan het draaien was, zie extra foto met sensornformatie van een draaiende WP. De kamertemperatuur is een beetje een vertekend beeld omdat ik al 2 minuten voor de thermostaat stond te hijgen.

Wat ik ook bijzonder vind is dat de WP nu dus werkt terwijl dat, volgens mij, volgens mijn instellingen niet zou moeten kunnen.

[Voor 46% gewijzigd door DannyKastelijn op 17-12-2022 18:07]

• arnoldniessen
BIj deze stooklijn en -1C buiten zou de target-aanvoerwatertemperatuur ongeveer 44C zijn. Het display (in ruststand) laat zien of je WP-only of hybride draait (kleine symbooltjes). Als je foto's de hybride mode laten zien (ik vermoed het) dan zou de warmtepomp het water van 29.6 naar 30.9 verwarmen en moet de gasketel de rest doen. Dan zou de gasketel "44" oid laten zien op het LED display en zou de aanvoerleiding "goed warm" moeten aanvoelen. Zoniet, staat er een (fout)melding op de gasketel?

De kamertemperatuur wordt overigens ook verstoord door de warmte van de backlight van het display.

Terzijde: die stooklijn is nu prima, maar als het buiten warmer is, gaat je systeem pendelen. Ik zou zelf de lijn vanaf bv 10C op minstens 30C zetten, en dan het systeem een deel van de dag of nacht uitzetten.

• DannyKastelijn
@arnoldniessen ik had mijn bericht hierboven nog wat aangevuld net op het moment dat jij reageerde. Zie hierboven.

De CV geeft op dit moment niks aan.

[Voor 64% gewijzigd door DannyKastelijn op 17-12-2022 18:13]

• arnoldniessen
Soms probeert hij het WP-only, om er dan achter te komen dat dat niet lukt, maar hier vermoed ik dat de 0,0 melding het probleem is.
DannyKastelijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:11:
@arnoldniessen ik had mijn bericht hierboven nog wat aangevuld net op het moment dat jij reageerde. Zie hierboven.
Ik herken de aanvulling niet?
DannyKastelijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:20:
@arnoldniessen bedankt zover. Zie foto van de stooklijn.
Wat ik ook bijzonder vind is dat de WP nu dus werkt terwijl dat, volgens mij, volgens mijn instellingen niet zou moeten kunnen.
Ik begrijp je hier niet helemaal. Tussen -5C en +5C mogen zowel WP als gasketel werken.

• DannyKastelijn
@arnoldniessen ah ok mijn fout, staan die +5 en -5 graden voor nu goed ingesteld?

Wat betreft de 0,0 graden aanvoerwater, dat is iets wat ik waarschijnlijk niet zelf kan oplossen. Het warmtepomp gebeuren is echt nieuw voor me. Heb jij een suggestie, iets wat ik de installateur kan voorleggen?

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:36:
@arnoldniessen ah ok mijn fout, staan die +5 en -5 graden voor nu goed ingesteld?

Wat betreft de 0,0 graden aanvoerwater, dat is iets wat ik waarschijnlijk niet zelf kan oplossen. Het warmtepomp gebeuren is echt nieuw voor me. Heb jij een suggestie, iets wat ik de installateur kan voorleggen?
Ja, +5 mag misschien wel lager, afh van je huis. De -5 instelling gebruik ik niet, de WP mag hier altijd (een beetje) meedoen.

Deze post geeft aan de aansluiting van S8 op de elektronica weer: ombouw-met-sensor-uit-090347. Al geeft MarviinL aan dat de WP helemaal niets zou doen zonder die sensor.

Als uit de ombouw offerte (of uit communicatie met voormalige installateur) niet blijkt of je de sensor hebt, kom je er alleen achter of je die sensor hebt door de uitgaande CV buis of het elektronica blok te bekijken (spanning eraf, 2 schroefjes los, kap eraf, waar de sensor precies zit weet ik niet, en anders evt elektronica blok naar voren schuiven en kantelen en kijken of er een stekker in de X4 connector zit).

Ik heb zelf een ander type (de 1e combi), misschien dat iemand met hetzelfde type meer kan aangeven over deze situatie.

• Teaubiasch
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-02 12:28
Je geeft aan dat de Intergas er al hing, en later de Daikin toegevoegd. Ik zie op de foto dat ze in serie staan. Het is niet erg gebruikelijk dat de installateur de branderautomaat wisselt. Ik ben benieuwd of de Daikin echt met de branderautomaat "praat", of dat hij alleen aan/uit doorgeeft. Weet je hoe je in het installateursmenu komt?
YouTube: Daikin Hybride+Altherma 2 - Installateursniveau kiezen

Kun je kijken hoe de systeemlayout staat geconfigureerd? Installateursmenu -> Systeemlayout -> Standaard -> Hybridischsysteemtype

Dat zou ook verklaren waarom hij 0 graden aanvoertemperatuur aangeeft.

[Voor 5% gewijzigd door Teaubiasch op 17-12-2022 20:24]

• DannyKastelijn
Hey @arnoldniessen, ga ik achteraan, durf ik zo niet te zeggen.

@Teaubiasch bedankt, ik heb hieronder 2 foto's bijgevoegd van alle instellingen in dat menu + een foto van AWT primair instellingen.

[Voor 38% gewijzigd door DannyKastelijn op 18-12-2022 08:38]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
De warmtepomp had parallel aangesloten moeten worden.
Een branderautomaat van Daikin erin plaatsen mag geen eens, dan omzeil je zelfs de keuring van het toestel etc.

Alleen de speciale Daikin/Intergas ketel met aansluitset kan full hybride functioneren.

[Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 18-12-2022 00:03]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Teaubiasch
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-02 12:28
Daar was ik al bang voor. Hij staat ingesteld op "bivalente boiler" oftewel, hij geeft een aan/uit signaal aan de ketel als de warmtepomp het niet aan kan, of onder de evenwichtstemperatuur komt.

Inderdaad wat DutchWing zegt. Helaas heeft jouw installateur de handleiding niet goed gelezen. De ketel kan alleen in serie met de warmtepomp staan als hij samenwerkt met de speciale Intergas/Daikin ketel. Jij hebt een "gewone" intergasketel, in dit geval had hij hem als "gasboiler van derden" moeten aansluiten. Hij heeft de handleiding maar voor de helft gelezen, gezien hij wel de terugslagkleppen heeft gemonteerd.

De enige oplossing is om het hydraulisch systeem aan te passen, en de ketel en warmtepomp parallel aan te sluiten, of de ketel vervangen.

• DannyKastelijn
@Teaubiasch bedankt voor jouw moeite en tijd. Dat installateur #1 er een bende van had gemaakt was mij al duidelijk. Die is dus niet voor niks failliet verklaard. Wist alleen niet zeker of degene, die mij nu uit de brand helpt, dit ook weet. Ik stuur dit naar hem door.

[Voor 16% gewijzigd door DannyKastelijn op 18-12-2022 13:01]

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
Om ook even in te haken op dit topic, onderstaand is het hydraulisch schema van Daikin m.b.t. de add-on installatie.
Wellicht kun je nog controleren of dit nu daadwerkelijk zo aangesloten is.

Bij mij kwam inderdaad een foutmelding omdat de sensor niet aangesloten was en dus op die manier ook niet de aanvoerwatertemperatuur gemeten kon worden. Ik vermoed dat dit bij jou niet gebeurd omdat deze als Bivalent (add on) is geinstalleerd en dus alleen via aan/uit kan communiceren.

• DannyKastelijn
@MarviinL dankjewel maar voor mijzelf is dit echt abracadabra :).

• PMD
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Begrijp ik het dan goed dat de Daikin ook enkel een aan/uit contact kan sturen naar de ketel? en dat de ketel dus niet meer kan moduleren? of is het niet zo eenvoudig?

Ben je al verder gekomen met je warmtepomp?

• DannyKastelijn
@PMD helaas heb ik niet de kennis om jouw vraag te beantwoorden :) :). Ben nu aan het wachten op een erkende Daikin installateur uit Wijchen - maarja - die heeft het natuurlijk druk met z'n eigen klanten dus dat duurt nog effe ben ik bang.

Mocht iemand contactgegevens van een vakman hebben dan ontvang ik die graag. Ik woon in Eindhoven.

• DannyKastelijn
@arnoldniessen @Teaubiasch beide bedankt voor jullie reacties. De boel bleek, zoals ondertussen voor 99% duidelijk was, verkeerd aangesloten. Ik heb met veel moeite en pijn een vakman gevonden die alles wél goed heeft kunnen aansluiten. Echter, deze vakman is dan geen expert in het instellen via de thermostaat.

Hier loop ik nu nog tegenaan: de warmtepomp houdt de woonkamer nu op zo'n 20.5 graden, zonder hulp van de CV (ook tijdens de koude dagen van een paar weken geleden). Ik ben daar niet ontevreden over maar voor het comfort zie ik toch liever een tempratuur van een 'goeie' 21 graden, dag en nacht - ongeacht het weer buiten - zonder al teveel schommelingen. En dat krijg ik niet voor elkaar.

Zie de bijvoegde foto's van mijn instellingen. Hebben jullie wellicht tips voor betere instellingen? Ter informatie: ik heb een redelijk goed geïsoleerde 135m2 twee-onder-één-kap woning met oude vloerverwarming en radiatoren (wordt van de zomer vervangen door alleen nieuwe vloerverwarming beneden). Zoals eerder vermeld heb ik dus niet de "echte" Daikin/Intergas combi.

Bij voorbaat dank _/-\o_

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:06:
@arnoldniessen @Teaubiasch beide bedankt voor jullie reacties. De boel bleek, zoals ondertussen voor 99% duidelijk was, verkeerd aangesloten. Ik heb met veel moeite en pijn een vakman gevonden die alles wél goed heeft kunnen aansluiten. Echter, deze vakman is dan geen expert in het instellen via de thermostaat.

Zie de bijvoegde foto's van mijn instellingen. Hebben jullie wellicht tips voor betere instellingen? Ter informatie: ik heb een redelijk goed geïsoleerde 135m2 twee-onder-één-kap woning met oude vloerverwarming en radiatoren (wordt van de zomer vervangen door alleen nieuwe vloerverwarming beneden). Zoals eerder vermeld heb ik dus niet de "echte" Daikin/Intergas combi.
Ben je bij die aanpassing overgestapt van cascade op parallelgebruik?

Is het niet vreemd dat aanvoerwater nog steeds 0,0C aangeeft?

Verder hoort bij deze stooklijn en bij 9,0C buitentemperatuur de aanvoerwatertemperatuur 32.2C te zijn, en met "aangepaste AWT" zelfs iets hoger want 21,2 < 22,0. Maar AWT is hier maar 27,7C, dat is te laag, is dat altijd zo of een moment-opname?

• DannyKastelijn
Hey @arnoldniessen

Zie hier een foto van vanochtend rond 07:45. De warmtepomp is nu inderdaad parallel aangesloten, er klopte nog een hoop meer niet maar dat is nu gelukkig opgelost.

Wat betreft die 0,0 graden. Kan het niet zo zijn dat mijn Daikin deze sensor standaard niet heeft, maar deze wel standaard wordt weergegeven in de thermostaat - voor bijvoorbeeld de Daikin/Intergas combinatie?

Hoe krijg ik volgens jou de aanvoerwatertemperatuur omhoog? Andere suggesties zijn ook welkom aangezien ik nog echt lerende ben wat betreft een Daikin in/afstellen.

[Voor 9% gewijzigd door DannyKastelijn op 02-02-2023 08:06]

• DemiF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-02 19:08
Bij ons is de 1e temp ook 0,0. Je mag de 2e. Hanteren/ uitlezen
Om deze hoger te krijgen is beste de stooklijn te verhogen die van mij staat vandaag op ca 37 gr. Bij 7 gr.
Kijk eens op deze link https://vscope.at/heizkurve/ dan kun je experimenteren de de temperaturen.

Succes

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Misschien heb je sowieso nog iets aan dit filmpje + parameters.

Installatie filmpje:
YouTube: Installatie en inbedrijfstellen Daikin Altherma H Hybride Mono

Parameters:

Hoeveel is je jaar gasverbruik zonder warmtepomp? C-03 moet minimaal 1 graad lager als parameter 5.01

Bij woningen met een gasverbruik tot 800m3 (indien van toepassing voor jou) kun je proberen parameter C-03 op -3 te zetten en parameter 5.01 op -2.

Advies is geen nachtverlaging toe te passen.

[Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 02-02-2023 20:47]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:05:
Hey @arnoldniessen

Zie hier een foto van vanochtend rond 07:45. De warmtepomp is nu inderdaad parallel aangesloten, er klopte nog een hoop meer niet maar dat is nu gelukkig opgelost.

Wat betreft die 0,0 graden. Kan het niet zo zijn dat mijn Daikin deze sensor standaard niet heeft, maar deze wel standaard wordt weergegeven in de thermostaat - voor bijvoorbeeld de Daikin/Intergas combinatie?

Hoe krijg ik volgens jou de aanvoerwatertemperatuur omhoog? Andere suggesties zijn ook welkom aangezien ik nog echt lerende ben wat betreft een Daikin in/afstellen.
Ja, 0,0 is afwezigheid sensor. Maar de lage aanvoerwatertemperatuur suggereert dat de warmtepomp hier helemaal niet aan staat (of pendelt en even uit staat). Jammer dat dit systeem geen flow kan laten zien. Kun je het elektriciteitsverbruik loggen?

• DannyKastelijn
arnoldniessen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:00:
[...]

Ja, 0,0 is afwezigheid sensor. Maar de lage aanvoerwatertemperatuur suggereert dat de warmtepomp hier helemaal niet aan staat (of pendelt en even uit staat). Jammer dat dit systeem geen flow kan laten zien. Kun je het elektriciteitsverbruik loggen?
Ik kan het verbruik helaas niet loggen, zou niet weten hoe :*). Dat de warmtepomp soms uit/aan gaat kan ik denk ik wel beamen, kan ik zien op de thermostaat als ik er op let. Ik heb hier geen exacte momenten of data van.

• DannyKastelijn
DutchWing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:21:
Misschien heb je sowieso nog iets aan dit filmpje + parameters.

Installatie filmpje:
YouTube: Installatie en inbedrijfstellen Daikin Altherma H Hybride Mono

Parameters:
[Afbeelding]

Hoeveel is je jaar gasverbruik zonder warmtepomp? C-03 moet minimaal 1 graad lager als parameter 5.01

Bij woningen met een gasverbruik tot 800m3 (indien van toepassing voor jou) kun je proberen parameter C-03 op -3 te zetten en parameter 5.01 op -2.

Advies is geen nachtverlaging toe te passen.
Bedankt! Ik heb jouw suggesties doorgevoerd in mijn thermostaat, verder stond alles goed ingesteld :)

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:37:
Ik kan het verbruik helaas niet loggen, zou niet weten hoe :*). Dat de warmtepomp soms uit/aan gaat kan ik denk ik wel beamen, kan ik zien op de thermostaat als ik er op let. Ik heb hier geen exacte momenten of data van.
Verbruik: slimme meter of tussenmeter. Aan/uit loggen kan met LAN adapter, P1P2serial, of ESPAltherma.

Als je systeem pendelt, is de gemiddelde AWT/warmteafgifte minder dan je stooklijn eigenlijk nastreeft, dus dat pendelen moet je zien te voorkomen (inefficient en ivm slijtage).

• DannyKastelijn
arnoldniessen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Verbruik: slimme meter of tussenmeter. Aan/uit loggen kan met LAN adapter, P1P2serial, of ESPAltherma.

Als je systeem pendelt, is de gemiddelde AWT/warmteafgifte minder dan je stooklijn eigenlijk nastreeft, dus dat pendelen moet je zien te voorkomen (inefficient en ivm slijtage).
Bedankt, wat kan ik het beste aanpassen aan mijn stooklijn? (in Jip en Janneke taal aub 😂)

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:26:
Bedankt, wat kan ik het beste aanpassen aan mijn stooklijn? (in Jip en Janneke taal aub 😂)
Iets hoger, zodat hij niet meer pendelt. Dus bv van (-10;55) - (+15;25) naar (-10;+55) - (+15,+35). Dan zul je vermoedelijk zien dat de kamer sneller warm wordt en je kamerthermostaat je systeem uitzet; dan die +35 verlagen (of die +15 verlagen naar +12 or +10) totdat het systeem wel goed en zuinig draait.

• DannyKastelijn
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Iets hoger, zodat hij niet meer pendelt. Dus bv van (-10;55) - (+15;25) naar (-10;+55) - (+15,+35). Dan zul je vermoedelijk zien dat de kamer sneller warm wordt en je kamerthermostaat je systeem uitzet; dan die +35 verlagen (of die +15 verlagen naar +12 or +10) totdat het systeem wel goed en zuinig draait.
Bedankt hier kan ik wat mee. Aanvoerwatertempatuur is nu te hoog, 39 graden, en de temperatuur loopt iets te hoog op. Is het nu logisch dat ik die 35 graden iets naar beneden bijstel, of toch die 15 graden iets omlaag doen?

• arnoldniessen
DannyKastelijn schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:09:
Bedankt hier kan ik wat mee. Aanvoerwatertempatuur is nu te hoog, 39 graden, en de temperatuur loopt iets te hoog op. Is het nu logisch dat ik die 35 graden iets naar beneden bijstel, of toch die 15 graden iets omlaag doen?
Maakt nu niet zo veel uit, het is meestal kouder dan 12 graden. Je wilt het schuine deel van de stooklijn laten passen bij je huis.

Het voorkomen van snel-cyclisch pendelen in voor/na-seizoen bepaalt de benodigde minimale AWT (25, 30, 35, afh van je huis, en daarmee indirect het punt waar je van schuin naar recht overgaat).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee