MichaelB74 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:33:
Het valt mij al lange tijd op dat het merendeel van de gemodereerde berichten met -1 wel degelijk ontopic of informatief zijn.
In de meeste gevallen wordt een -1 gegeven als iemand het er niet mee eens is, zelden kom ik berichten tegen die voldoen aan de "richtlijnen" van een -1 moderatie.
Wordt daar door jullie @redactie ook naar gekeken?
Het eerste wat ik vaak doe is de -1's bekijken of dit terecht is, maar in de meeste gevallen zijn ze 0-waardig en soms ook +1. -1 wordt echt zelden terecht uitgedeeld...
Persoonlijk ben ik een type die volledig uitschrijft wat ik ergens mee bedoel, inclusief voorbeelden en/of vergelijkbare situaties. Hierin merk ik op dat men dit al gauw als "Irrelevant" of "Ongewenst" markeert terwijl ik mij volledig richt op de essentie van het artikel.
Anderzijds zie ik dan mensen met simpele oneliners die niks toevoegen +1/+2 krijgen, zo kreeg ik laatst commentaar op het feit dat ik teveel mijn tekst "dikgedrukt maak", deze reactie die enkel mijn schrijfstijl becommentarieert kreeg 5x een +1 , 2x een +2 en 1x een +3.
Als je bijvoorbeeld in dit artikel kijkt:
nieuws: WhatsApp gaat mogelijk rapporteeroptie voor statusupdates bij desktop...
Dan wordt iemand die begint over "Woke" (terecht) gedownvote maar vervolgens zie je dan de reacties die niks of weinig toevoegen aan het artikel, maar op de persoon spelen en/of die persoon zijn mening op een haast vijandelijke toon onderuit halen een +1 krijgt. In mijn optiek neigen die reacties dan ook naar een 0 of zelfs -1.
Het valt gewoon op dat als iemand het niet met je eens is ze je jouw post downvoten en iemand die je afzeikt of je tegenspreekt een +1/+2/+3 geven om nog even de overtreffende trap te geven dat ze het niet met je eens zijn. In de afgelopen week heb ik al 3x in de sectie frontpagemoderatie een bericht geplaatst omdat ik het niet eens was met de moderaties.
Het is jammerlijk dat als je veel tijd put in een reactie waarin je probeert te weerleggen wat je gedachtegang erachter is en dit vermoedelijk door mensen die niet verder komen dan 2 regels lezen je downvoten.
Nu kan je stellen, je kan beknoptere reacties neerzetten, maar ik merk op dat als je niet volledig uitlegt wat je bedoelt je vervolgens tegenreacties die dan specifiek op iets ingaan wat je anders compleet uitgedijd had en je weer door gebrek aan context gedownvote wordt.
Simpele nietszeggende oneliners en grappen zie ik vaker +1/+2 krijgen dan echt interessante discussies over een onderwerp, het zorgt er uiteindelijk voor dat mensen die karma farmen puur- en alleen dat soort onzin reacties plaatsen waardoor interessante discussies minder gauw in beeld komen en/of gewaardeerd worden.