bottom line schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:21:
@
Managelorian
Redelijkheid en streng zijn nogal 2 uiterste van elkaar.
Want wie bepaalt wat juist is? Jij die streng optreedt, en eisen begint te stellen omdat het in jou ogen zo zou moeten zijn? Dan ben je dus allesbehalve redelijk.
Try again.
Maar leuk dat als je voor 10.000 euro's een verbouwing doet ineens jezelf aanduid als een expert.
Ik heb voor 210.000 euro verbouwd. En dan alles nog eens zelf gedaan. Dus ben ik dan een uberexpert?
Je kunt best redelijk zijn en toch op je strepen blijven staan

.
Wij hebben vooraf meerdere aannemers over de vloer gehad voor offertes (van zzp'er tot grote bedrijven) en bij de gesprekken werd me al vrij snel duidelijk dat je ook met een aannemer PRECIES moet weten wat en hoe het moet gebeuren. De meeste van hen dacht dat een full electric warmtepomp nooit zou lukken, in een woning die nu - met na-isolatie - ~1500m3 gas 250m2 warm houdt.. (= 9KW warmtepomp). 1 aannemer wilde gewoon de bestaande aanvoer leiding gebruiken (staal 18mm) om 12 groepen vloerverwarming aan te sturen met LTV... En dat was niet de goedkoopste aannemer. Vandaar de keuze om direct met leveranciers te werken

.
99% van de aannemers gaan een woning renoveren zodat eea er gelikt uit ziet, maar een goede warmte afgifte (vloerverwarming >16x2, hoh 10) en balans in ventilatie is er dan niet bij, want er zit toch een cv ketel in..
Dus wat ik geleerd heb is dat het HEEL VEEL tijd kost om alles uit te zoeken. Als je dat niet doet, of je nu met of zonder aannemer/tussenpersoon werkt kun je naderhand weer grote bouwkundige aanpassingen doen omdat de WP niet efficiënt draait.
Nu hebben wij genoeg budget om alles uit te laten voeren, maar als je daarnaast ook zelf nog alles uit moet voeren kost je dat ongeveer 2x zoveel tijd.
Maar dat heeft weinig met deze timmerman te maken natuurlijk
[
Voor 29% gewijzigd door
Sport_Life op 22-12-2022 11:14
]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25