Toon posts:

Timmerman factureert (10%) meer dan afgesproken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Even een vraagje om van gedachten te wisselen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 12:37]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BTW is wel een dingetje. Je mag vanwege de wet op de omzetbelasting niet naar consumenten adverteren/offreren met bedragen ex btw. je mag er vanuit gaan dat dat inclusief is. Ik zou daar i.i.g enorm over struikelen maar je ziet dit helaas wel vaker. Gemakzucht vooral of gebrek aan kennis.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Luister naar je vrouw.

Ja, ik snap de frustratie. Maar is 3K de tijd, de frustratie ook waard? Buiten dat, je bent er zelf ook debet aan door geen gespecificeerde offerte te vragen.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

1 ding : Maak ALTIJD afspraken op papier, dat voorkomt onenigheden en discussies.

Anderzijds dien je de timmerman te confronteren met hetgeen afgesproken, daar mag hij ook niet (zomaar) van afwijken.

Wabbawabbawabbawabba

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:22:
Luister naar je vrouw.

Ja, ik snap de frustratie. Maar is 3K de tijd, de frustratie ook waard? Buiten dat, je bent er zelf ook debet aan door geen gespecificeerde offerte te vragen.
Dit. Je geeft zelf aan dat je het geld kan missen, dan zou ik er echt niet moeilijk om doen.

De BTW horen ze erbij te rekenen dus daar zou je nog moeilijk over kunnen doen, maar ik zou het laten zitten en gaan genieten van je nieuwe huis.

Bij mijn huis was er flink veel fout gegaan, ik heb nog steeds recht op een paneel van 1200 euro die ik al betaald had, zij hebben nog rekening van 900 loodgieterskosten te goed (die ik niet ga voldoen want het was hun fout)... maar ik had niet de energie om een rechtszaak te gaan beginnen dus ik heb de 300 verlies genomen en het laten zitten. Mensen verklaarden me voor gek dat ik er geen werk van ging maken. Nooit meer wat van dat kutbedrijf gehoord en ik kan tenminste genieten van m'n huis. Gemoedsrust is echt veel waard.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:28
SmurfLink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:30:
[...]

maar ik had niet de energie om een rechtszaak te gaan beginnen dus ik heb de 300 verlies genomen en het laten zitten. Mensen verklaarden me voor gek dat ik er geen werk van ging maken
Nou ja, TS hoeft geen rechtszaak te beginnen. Hij kan gewoon (deels) niet betalen, dan mag de timmerman een rechtszaak beginnen en gaan bewijzen wat hij waarom nog te goed heeft.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:39:
[...]

Nou ja, TS hoeft geen rechtszaak te beginnen. Hij kan gewoon (deels) niet betalen, dan mag de timmerman een rechtszaak beginnen en gaan bewijzen wat hij waarom nog te goed heeft.
Niet het punt. Het gaat gezeik geven en dat gezeik sloopt je mentaal omdat het door blijft spoken.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Alleen zo blijven ze er wel mee wegkomen. Hier klopt natuurlijk niets van en zou, wat mij betreft, zeker aangekaart moeten worden.

Als iedereen denkt laat het maar zitten voor de gemoedsrust of dat 'ie nog een keer terug zal komen als er iets is, dan blijven ze je oplichten. Niet heel netjes. Voor die 3000 euro kun je ook leuk op vakantie b.v.

Ik zou de specificaties uit de TS aan 'm voorleggen en op basis van zijn antwoord een besluit nemen. Wellicht krijg je nog meer korting of gaat 'ie inderdaad moeilijk doen.

[Voor 20% gewijzigd door Ruzor op 15-12-2022 10:50]

[This is what you get when you mess with us]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:39

LankHoar

Langharig tuig

SmurfLink schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:40:
[...]

Niet het punt. Het gaat gezeik geven en dat gezeik sloopt je mentaal omdat het door blijft spoken.
Andersom zou het mij net zo goed bijblijven. Ik kan heel slecht omgaan met onrechtvaardigheid, en nog steeds denk ik wel eens aan situaties waarbij "ik het heb laten zitten" van, had ik dat nou maar niet gedaan.

En ik vind het nogal een vroeg stadium om over "gezeik" en "mentaal slopen" te spreken. Je kunt altijd in korte bewoording uitleggen waarom je een deel van de factuur betwist (e.g. de BTW en de erg hoge bedragen voor genoemde zaken), en dat je daarom X bedrag over maakt. Dan ligt het balletje weer bij de timmerman, die al gelijk bijna 30% korting gaf toen hij hier op gewezen werd. Het kan best zijn dat hij wat mort, maar vervolgens nog meer "korting" geeft, of het er bij laat zitten (wellicht met hetzelfde idee als wat jij hebt). Het zal uiteindelijk enkel via een rechter afgedwongen kunnen worden, maar daar gaat nog een heel proces aan vooraf waarbij je altijd nog de volledige factuur kunt voldoen, mocht het je op dat moment teveel worden ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
haha verschillende meningen dus, had verwacht dat veel Tweakers het uit principe met me eens zouden zijn :).
Scheelt misschien dat het niet je eigen geld is, vind 3k namelijk best veel ook al is het voor een complete woning relatief weinig.

Ik heb ook wel de indruk dat die timmerman dacht/doorhad dat er wat te halen valt. En daardoor (bewust) misbruik maakt.

Probleem is dat we geen zin in gezeik hebben, dus neigen we idd maar de factuur te betalen en daarmee af. Ben nu even aan het rondklikken wat we zoal voor die 3k kunnen kopen (75" TV + speakers + loopband) om de kelder verder aan te kleden, dan is het ineens wel een best bedrag..

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 12:18]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02 16:18
Voordat je gaat beginnen aan zaken als 'gewoon niet betalen' en 'rechtszaak' (zoals Tweakers kennelijk vaak fan van zijn): alles is onderhandelbaar. Ik zou echt daarmee beginnen. Ga (verder) met 'm in gesprek, geef aan wat je goed vond gaan en wat je niet goed vond gaan (wat je in je openingspost beschreven hebt) en dat je, gezien het bovenstaande, factuurbedrag-3000 een eerlijke prijs vindt.

Het hoeft helemaal niet vijandig en het hoeft niet direct 'gezeik' te zijn. Gewoon op een normale manier in gesprek gaan, goed luisteren naar wat hij van jouw verhaal vindt, niet direct weer overrompelen met 'ja maar', etc.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:42
Ik zou voorstellen om het verschil te splitsen, denk dat je die 4200 euro nooit gaat krijgen.

[Voor 32% gewijzigd door NotSoSteady op 15-12-2022 12:22]

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Tussen wat de opdrachtgever en de opdrachtnemer rekent zit uiteraard verschil. Ik hoor jou ook zeggen dat 'ie "2 uurtjes heeft moeten wachten", wat in het echt misschien dichter bij de 3 zat dan bij de 2.

Ik zou aanbieden dat je het verschil wil delen (dus nog eens 1500 korting) en dat gewoon betalen. Ja, 3000 is een groot bedrag, maar 1500 is slechts 5%, wat ook in de post "onvoorzien" had kunnen verdwijnen.

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Vaal schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:20:
Tussen wat de opdrachtgever en de opdrachtnemer rekent zit uiteraard verschil. Ik hoor jou ook zeggen dat 'ie "2 uurtjes heeft moeten wachten", wat in het echt misschien dichter bij de 3 zat dan bij de 2.

Ik zou aanbieden dat je het verschil wil delen (dus nog eens 1500 korting) en dat gewoon betalen. Ja, 3000 is een groot bedrag, maar 1500 is slechts 5%, wat ook in de post "onvoorzien" had kunnen verdwijnen.
Nee, ik reken juist enorm naar hem toe :). Hij heeft brengt bv ook 50m Uponor kabel a 350 euro in rekening terwijl hij maar 10m nodig had (koop dan een rol van 10 of 20m zou ik zeggen), heeft electra aangelegd in de keuken wat onze elektricien overnieuw heeft moeten doen, een keer door de nieuwe PVC vloer geboord (kosten om te laten repareren 100 euro) dat soort dingen. Maar die kosten neem ik zelf op omdat wij hem opdracht hebben gegeven dat uit te voeren (terwijl hij achteraf niet echt kapabel blijkt voor elektra werkzaamheden) dus daar val ik niet over.

[Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 12:31]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit valt onder "Bouwen en Klussen", vandaar de move :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:12
Zoals @LankHoar zegt, onderhandelen. De €1200,-- moet je als een eerste bod zien. Dat zou ik nog wat op gaan plussen met de argumenten die je hebt. Betalen en klaar met die gast. Te vriend houden klinkt leuk maar betekent in de praktijk niets.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:00
Ik heb zelf afgelopen jaar een heftige verbouwing gehad en veel geleerd.

Mijn advies. Probeer die "korting" nog iets op te rekken en dan snel afsluiten.Volgens mij is er redelijk tot goed werk afgeleverd en het klinkt niet buitensporig allemaal.

Dus probeer niet op individuele punten de correctie te krijgen maar doe hem een globaal voorstel (afdingen zeg maar) en kijken of hij nog wat toegeeft.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Als je tevreden bent over de resultaat dan had ik gezien het totaal bedrag de echt buitensporige zaken besproken, mogelijk tot korting gekomen en met de nodige kritiek betaald.

[Voor 23% gewijzigd door barry86 op 15-12-2022 12:48]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:16:
haha verschillende meningen dus, had verwacht dat veel Tweakers het uit principe met me eens zouden zijn :).
Scheelt misschien dat het niet je eigen geld is, vind 3k namelijk best veel ook al is het voor een complete woning relatief weinig.

Ik heb ook wel de indruk dat die timmerman dacht/doorhad dat er wat te halen valt. En daardoor (bewust) misbruik maakt.

Probleem is dat we geen zin in gezeik hebben, dus neigen we idd maar de factuur te betalen en daarmee af. Ben nu even aan het rondklikken wat we zoal voor die 3k kunnen kopen (75" TV + speakers + loopband) om de kelder verder aan te kleden, dan is het ineens wel een best bedrag..
Blijkbaar valt er dan ook wat te halen, dus beloon je zijn slechte gedrag door er zo makkelijk in mee te gaan. Jammer, zo houd je dit in stand!

Heb je nog ergens hulp bij nodig? Ik kom je graag helpen, want je klinkt als een fantastisch persoon om (extra) geld af te trommelen :P :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 17:33

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Alles is duurder geworden in enkele maanden tijd, en meer dan 10% ook. Waarom mag een timmerman dat dan weer niet in rekening gaan brengen?
Volgende keer offerte vragen.

Specs

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:30:
[...]

Nee, ik reken juist enorm naar hem toe :). Hij heeft brengt bv ook 50m Uponor kabel a 350 euro in rekening terwijl hij maar 10m nodig had (koop dan een rol van 10 of 20m zou ik zeggen), heeft electra aangelegd in de keuken wat onze elektricien overnieuw heeft moeten doen, een keer door de nieuwe PVC vloer geboord (kosten om te laten repareren 100 euro) dat soort dingen. Maar die kosten neem ik zelf op omdat wij hem opdracht hebben gegeven dat uit te voeren (terwijl hij achteraf niet echt kapabel blijkt voor elektra werkzaamheden) dus daar val ik niet over.
Ja, maar dat wist ik allemaal niet he 8)7 Als je hier een onvolledig beeld schetst wil ik de andere kant van het verhaal ook wel eens horen.

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:31
[...]

Heb je die andere 40 m dan wel nog? (uponor kan je overigens per meter krijgen, of nog minder) Anders dient die inderdaad gewoon 10 meter te rekenen, is wel makkelijk verdienen zo. Ik zou alle punten die je hebt met hem bespreken en kijken of hij het redelijk kan onderbouwen. Als hij kosten rekent voor dingen die niet goed zijn gebeurt, omdat die er zelf niet capabel voor was, dien je dit ook aan te geven, tevens als argument dat je daardoor dubbele kosten heb gemaakt, hij weet uiteraard zelf het beste of die het wel of niet kan maken en dient dan ook aan te geven als die zoals je aangeeft geen elektra kan aanleggen.

PS2 SRSM Moon

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
3K vind ik nogal wat. Je mag hem wel aanspreken op die wasmachine aansluiting. Als het alleen het trekken van een kabel is en afmonteren, dan is dat 4 uur max. Plus nog de kosten van een installatieautomaat van 50 euro ofzo. Of moest er meer in de meterkast gedaan worden.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-02 16:01
3000 euro is toch echt een bak geld. Deze man zie je waarschijnlijk nooit meer.

Gewoon terug reageren met je argumenten waarom zijn rekening niet klopt en aangeven (niet vragen) dat je het bedrag gaat betalen wat jij denkt dat je zou moeten betalen.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:46
3k op een grote verbouwing is niet veel, maar als je vaak genoeg zo rekent wordt het wel onnodig duur.
De beste man levert iets, en dat heeft een bepaalde waarde, die waarde neemt niet toe omdat het onderdeel is van een grote verbouwing. Overigens zou ik zelf de overige 40m Uponor gewoon terug vragen, daar betaal je voor. Prima als er een paar meter over blijft en dat mee genomen wordt, maar hier kan hij gewoon nog 2 klussen mee doen waarschijnlijk, op jouw kosten.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:18
Ik zou gewoon nog eens even met hem het gesprek aan gaan. Gewoon even navragen waarom die 20 uur en 24 uur er op staan en of dat niet een foutje is. Als hij daar een reden voor aangeeft, prima en laten voor wat het is, maar mogelijk ziet hij in dat er inderdaad iets niet goed is gegaan en corrigeert hij het.

Die BTW is een lastige, in de bouw worden helaas vaker prijzen ex BTW genoemd. Ik weet niet of er voor renovatie nog 9% gerekend mag worden, anders zou je hem kunnen vragen de BTW voor arbeid op de factuur van 21% naar 9% te corrigeren. (https://www.belastingdien...erkzaamheden_aan_woningen

Verder zou ik het laten voor wat het is. Het benoemen van de ongemakken die jij hebt ervaren, voegen niks toe en resulteren in moddergooien.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:32
sipje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:24:
Die BTW is een lastige, in de bouw worden helaas vaker prijzen ex BTW genoemd.
Dat is juist het enige wat wel makkelijk is, ondernemers mogen geen prijzen ex btw aanbieden aan consumenten. Als hij 50 euro zegt, is dat inclusief belasting. Zelfs zeggen dat 50 euro ex btw is, is niet toegestaan.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:04
@Sport_Life Nog een controle vraag: is er nog iets waar je hem voor nodig hebt? Dan zou ik eerst dat afhandelen en dan er hard in gaan.

Ik snap de logica van te vriend houden. Maar vrienden naaien je niet. Dus met deze persoon moet je gewoon niet meer in zee willen gaan.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:18
BrZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:29:
[...]

Dat is juist het enige wat wel makkelijk is, ondernemers mogen geen prijzen ex btw aanbieden aan consumenten. Als hij 50 euro zegt, is dat inclusief belasting. Zelfs zeggen dat 50 euro ex btw is, is niet toegestaan.
Met lastig bedoel ik dat het telefonisch is afgesproken en het welles/nietes wordt over dat dat incl of excl BTW is, er staat niks over op papier zoals als ik TS goed heb begrepen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:25

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Zucht, timmerman is zzp-er die goed kan timmeren als hij goed in boekhouden was geweest was hij wel collega van TS geworden. En ook timmermannen moeten inhuren voor zijn huis.

Dus die man rijdt naar de Bouwmaat rekent af ex BTW krijgt de factuur per mail die hij naar zijn boekhouder forward dus weet niet uit te rekenen wat het incl is.

Moet hij het weten ja zeker, maar TS is in deze opeens ook opdrachtgever geworden en had zelf wellicht ook beter moeten weten. Als je super gedetailleerde facturen verwacht, moet je wellicht een bouwbedrijf incl administratie afdeling in de arm nemen. Betaal je alleen niet 50 per uur meer.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Je brengt het verhaal nu eenzijdig. Een timmerman is geen accountant. Wellicht heeft hij eerste gekeken "hoeveel uur in totaal" en daarna dit zo goed mogelijk aan werkzaamheden toe te rekenenen.

Als je het globaal bekijkt, staat het bedrag dan in verhouding tot de uren?

Nota bene
- qua btw heeft @Gunner gelijk, maar dat is wel gevalletje van "formeel iemand er mee om de oren slaan, waar hij geen kaas van heeft gegeven". Ik gooi deze er zelf vaak in tijdens de onderhandelingsfase (waarbij dan de kosten van de btw soms worden gedeeld), achteraf leidt tot veel weerstand
- 2 uur wachten omdat jij naar de Boels bent, hangt af van (i) kon hij toen redelijkerwijs iets anders doen / (ii) wie was verantwoordelijk voor tools

edit wat @Barrycade zegt dus

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Barrycade schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:38:
Zucht, timmerman is zzp-er die goed kan timmeren als hij goed in boekhouden was geweest was hij wel collega van TS geworden. En ook timmermannen moeten inhuren voor zijn huis.
Sorry, dat is echt geen excuus. Dat hoort gewoon bij ondernemen en dat je je moet houden aan de wet op de omzetbelasting. Als je dat niet kan of wil moet je niet ondernemen maar loonslaaf worden. Hoe kan het dat ik het wel weet maar die ondernemer niet?

Technisch gezien moet ie gewoon 21 procent extra korting geven.

[Voor 9% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 18:24]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:32
Barrycade schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:38:

Dus die man rijdt naar de Bouwmaat rekent af ex BTW krijgt de factuur per mail die hij naar zijn boekhouder forward dus weet niet uit te rekenen wat het incl is.

Moet hij het weten ja zeker, maar TS is in deze opeens ook opdrachtgever geworden en had zelf wellicht ook beter moeten weten. Als je super gedetailleerde facturen verwacht, moet je wellicht een bouwbedrijf incl administratie afdeling in de arm nemen. Betaal je alleen niet 50 per uur meer.
Dan had hij in loondienst bij een bedrijf moeten gaan in plaats van ZZP'er worden.
sipje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:34:
[...]

Met lastig bedoel ik dat het telefonisch is afgesproken en het welles/nietes wordt over dat dat incl of excl BTW is, er staat niks over op papier zoals als ik TS goed heb begrepen.
Als hij beweert dat hij een prijs ex btw heeft aangeboden heeft hij echt een enorme overtreding begaan. Zie bijvoorbeeld https://www.sra.nl/nieuws...-aan-particulier-verboden

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik ben geen boekhouder ;) maar (bewust) met een vork schrijven en bedragen noemen die ex btw blijken te zijn dat heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Ander voorbeeld in de woonkamer:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 14:54]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
sipje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:34:
[...]

Hij blijft toegeven dat hij ex btw had genoemd, dus dat is geen discussie. Alleen had ik volgens hem moeten weten dat hij ex btw noemde, want hij is tenslotte een bedrijf en die rekenen altijd btw.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
jeroenkb schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:33:
@Sport_Life Nog een controle vraag: is er nog iets waar je hem voor nodig hebt? Dan zou ik eerst dat afhandelen en dan er hard in gaan.

Ik snap de logica van te vriend houden. Maar vrienden naaien je niet. Dus met deze persoon moet je gewoon niet meer in zee willen gaan.
Hij moet nog wat zaken afmaken (zie foto hierboven), paar kleine dingen.

Er komt nog een badkamer die hij ook zou doen, maar die ga ik natuurlijk niet door hem laten doen ;).

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02 16:13
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:47:
[...]

Hij blijft toegeven dat hij ex btw had genoemd, dus dat is geen discussie. Alleen had ik volgens hem moeten weten dat hij ex btw noemde, want hij is tenslotte een bedrijf en die rekenen altijd btw.
Ja en jij bent particulier en die rekenen altijd met btw :+ Werkt net zo slecht de andere kant op.

[Voor 4% gewijzigd door HikariMisako op 15-12-2022 14:58]

• FirePuma142
  • Niet online
@Sport_Life Blijkbaar ben je ook over kwaliteit niet tevreden. Dat is wat anders. Ga dan eerst dat gesprek voeren.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

HikariMisako schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:58:
[...]

Ja en jij bent particulier en die rekenen altijd met btw :+ Werkt net zo slecht de andere kant op.
En daarom moeten ondernemers het altijd incl. BTW communiceren naar consumenten, die regel is er niet voor niets :)

@Sport_Life die plint en uitleg vind ik echt maf. "Daar kwam ik mee uit" klinkt als "Dat had ik nog liggen van een andere klus dus zo bespaar ik op materiaalkosten die ik wel door bereken aan je" (OK deels invulling dus doorgestreept), tenzij je zelf op andere plekken in het huis ook verschillende maten plint hebt, maar dat lijkt me stug.

Ook geen bek trouwens, gewoon beiden dezelfde maat en materiaal aanhouden. Ik zou voor de dunnere variant gaan, staat imo strakker, maar hangt ook van de rest van de kamer af uiteraard.

[Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 18-12-2022 17:11. Reden: typo]

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Onderhandelen maar. Het nadeel van geen gespecificeerde offerte is dat je dit tegenkomt. Inclusief die uurtarief inclusief of exclusief BTW discussie, die verlies je bij voorbaat.

Praat het uit naar redelijkheid, vind het compromiss en betaal je eigen leergeld.

#huiskamer | Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people | Some days you're the pigeon, some days you're the statue

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:46
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:46:
Ik ben geen boekhouder ;) maar (bewust) met een vork schrijven en bedragen noemen die ex btw blijken te zijn dat heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Ander voorbeeld in de woonkamer:

***members only***
Heel eerlijk, is die hele hoek geen porum zo. Komt hij de boel nog afkitten etc?

Als ik jou was zou ik de beste man vooral niet proberen te vriend te houden. Hij levert matig werk en is ook niet in staat om op financieel vlak netjes te werken. In deze zou ik zeker op je strepen gaan staan.
Even het voorbeeld van die plint, dat het volgens hem op deze manier netter uit kwam is een brevet van zijn onvermogen. Waarschijnlijk kwam het vooral qua kosten of moeite voor hem beter uit.
Ik moest overigens wel heel hard lachen om de opmerking, die van 12 staat dikker in de lijm... is hij er ook met een lijmkam overheen gegaan? 8)7 8)7 het zijn geen tegels!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:47:
[...]

Dat is echt de omgekeerde wereld :F

Het is dus precies andersom. hij moet weten dat hij het niet MAG. Wettelijk vastgelegd ook nog eens.

[Voor 8% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 15:38]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
Kom eerst een met een volledig verhaal, ik heb het idee dat we elke keer een klein stukje van het verhaal krijgen om zo meer mensen te krijgen die je gelijk geven.
  1. In eerste instantie ging het om de 3K extra in rekening.
  2. Daarna werd het het extra materiaal wat niet klopt
  3. En nu is het weer de afwerking die niet goed is.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:47
Wat ik wel eens doe bij dit soort dingen is als ik een offerte krijg vooraf ~10% meer afspreken dan geoffreerd. Maar dan wel expliciet met de opmerking dat ik dan wel top-notch quality wil en geen gezeik als hij iets verkeerd ingeschat heeft en daardoor een keer een uurtje langer bezig is.

Daar heb je in deze fase niets aan, maar wellicht is dat iets leuks voor een volgende keer. Uiteraard moet het in de basis al van goede kwaliteit zijn, maar op die manier kan je wel iedere discussie meteen stukslaan met "daar was die 10% voor".

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38
[...]

Vraag dan even waar de rest van die 50m is. Mijn klusjes man laat alles achter dat ie heeft gekocht voor mijn klus en niet heeft kunnen gebruiken. Sommige spullen zijn bij de grotere verkopers alleen te koop in de grotere eenheden.

• Blue-eagle
  • Niet online
Eerlijk, hij heeft je bewust opgelicht. Dit is geen dommigheid, dit is gewoon een malafide manier van zakendoen met particulieren. Het is gewoon erg laag en @Sport_Life is absoluut slachtoffer. Als iemand €3000 van je zou stelen zou je pissig zijn, en dat is volkomen terecht.

Als hij je behandelt als een bedrijf (door de BTW niet in de prijs op te nemen) zou ik die bal terugkaatsen. Jij bent nu een horecaonderneming. Ik zou schatten hoe vaak hij water of koffie heeft gedronken, en hem gewoon een factuur sturen voor €2 per glas water, en €5 per kop koffie.

30 Dagen bezig geweest?

Gemiddeld 6 glazen water per dag: €12 per dag
Gemiddeld 8 kopjes koffie per dag: €40 per dag

En €52 keer 30 dagen = €1.560

Schoonmaakkosten, want hij ruimde zelf nooit op, komen neer op €25 per dag.

Dus €25 keer 30 dagen = €750

Avonduren factor, dat is natuurlijk nooit prettig en levert een meerprijs op van 20% bovenop alle bovenstaande kosten:

€2.310 + 20% = €2.772

Oh, en dat is zonder 21% BTW natuurlijk.

€2.772 + 21% = €3.354 en 12 cent

Dit druk je verbaal uit, nooit schriftelijk.

"Dit is een optie. Maar we kunnen het ook hierbij laten, als je toch wilt dat ik het volledige bedrag betaal dan schakel ik rechtsbijstand in en zien we elkaar bij de rechter."

Ik vermoed dat meneer de timmerman eieren voor zijn geld kiest.

• FirePuma142
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:05:
Eerlijk, hij heeft je bewust opgelicht. Dit is geen dommigheid, dit is gewoon een malafide manier van zakendoen met particulieren. Het is gewoon erg laag en @Sport_Life is absoluut slachtoffer. Als iemand €3000 van je zou stelen zou je pissig zijn, en dat is volkomen terecht.
Dit zijn wel hele zware beschuldigingen.
Als hij je behandelt als een bedrijf (door de BTW niet in de prijs op te nemen) zou ik die bal terugkaatsen. Jij bent nu een horecaonderneming. Ik zou schatten hoe vaak hij water of koffie heeft gedronken, en hem gewoon een factuur sturen voor €2 per glas water, en €5 per kop koffie.

30 Dagen bezig geweest?

Gemiddeld 6 glazen water per dag: €12 per dag
Gemiddeld 8 kopjes koffie per dag: €40 per dag

En €52 keer 30 dagen = €1.560

Schoonmaakkosten, want hij ruimde zelf nooit op, komen neer op €25 per dag.

Dus €25 keer 30 dagen = €750

Avonduren factor, dat is natuurlijk nooit prettig en levert een meerprijs op van 20% bovenop alle bovenstaande kosten:

€2.310 + 20% = €2.772

Oh, en dat is zonder 21% BTW natuurlijk.

€2.772 + 21% = €3.354 en 12 cent
Leuk, maar totaal nutteloos.
Dit druk je verbaal uit, nooit schriftelijk.
Sommige mensen noemen dit afdreiging.
"Dit is een optie. Maar we kunnen het ook hierbij laten, als je toch wilt dat ik het volledige bedrag betaal dan schakel ik rechtsbijstand in en zien we elkaar bij de rechter."

Ik vermoed dat meneer de timmerman eieren voor zijn geld kiest.
En hij maakt zijn werk ook niet meer af, en elk mogelijk ander issue kan alleen via rechtsbijstand worden opgelost.

Het is heel simpel: de timmerman schrijft met een vork, en @Sport_Life wil pas achteraf met de stofkam door de kosten, maar heeft nauwelijks afspraken gemaakt om op terug te vallen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Iets anders dan, wat zijn normale tarieven voor een zzper (timmerman/aannemer/klusjesman) tegenwoordig? Is 60,50 incl btw gebruikelijk/normaal?

Mij lijkt 50 euro me sl best redelijk?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:09
Met 1 ding snijd je jezelf al in de vingers:
50 eu incl btw "ging ik van uit"

Dat is geen afspraak. Niet goed nagevraagd dus.

Daarbij dus nog wat andere dingen die onverklaarbaar hoog zijn. Ik zou dat persoonlijk niet betalen om er maar van af te zijn. Waar van af precies? Hij wil zijn geld toch hebben. Jij hebt al wat je wilt. En je hebt garantie op je werk dus als iets niet goed is kan hij gewoon terug komen.

Prima om gewoon even kritisch naar een factuur te kijken. Bij de Appie zeg je er ook iets van als je pak kipfilet 2x is aangeslagen.

Ik betaal liever wat meer aan iemand die eerlijk is, dan dat ik me laat naaien door iemand die denkt dat die wel even wat bij op de factuur kan drukken.

Blijft natuurlijk altijd mogelijk dat hij het prima kan verklaren, maar ik zou het absoluut even navragen.

[Voor 84% gewijzigd door pentaw1nz op 15-12-2022 17:41]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
pentaw1nz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:32:

Daarbij dus nog wat andere dingen die onverklaarbaar hoog zijn. Ik zou dat persoonlijk niet betalen om er maar van af te zijn. Waar vanaf precies? Hij wil zijn geld toch hebben. Jij hebt al wat je wilt.

Prima om gewoon even kritisch naar een factuur te kijken. Bij de Appie zeg je er ook iets van als je pak kipfilet 2x is aangeslagen.
Nee, als hij zegt 50 euro dan is dat inc btw, zie vorige reacties is al uitvoerig over gesproken.
Ik vraag me wel af of hij het bewust probeert of simpelweg niet weet (lijkt me sterk).

Hij is zo goed als klaar met de werkzaamheden, moet alleen nog terug komen voor dat latje maar dat kan iemand anders ook wel afmaken.

We hebben ook een paar keer avond eten voor m gehaald, allemaal geen probleem. Juist daarom jammer dat hij ons het gevoel geeft te willen naaien ;)

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 17:46]

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:42:
[...]

Nee, als hij zegt 50 euro dan is dat inc btw, zie vorige reacties is al uitvoerig over gesproken.
Ik vraag me wel af of hij het bewust probeert of simpelweg niet weet (lijkt me sterk).

Hij is zo goed als klaar met de werkzaamheden, moet alleen nog terug komen voor dat latje maar dat kan iemand anders ook wel afmaken.
Wat er ook over gezegd wordt, ik maak vaak genoeg mee bij garages of vaklui dat prijzen ex btw zijn. Wellicht ook omdat er nog wel eens zonder bon wordt gewerkt.

Anyhow, als je een factuur niet snapt of je vermoedt dat iets niet juist is kun je dat navragen. De meeste mensen werken hard voor hun geld. Je hoeft iemand niet te kort te doen , maar 3k betalen om er maar van af te zijn gaat er bij mij niet in!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:10:
Iets anders dan, wat zijn normale tarieven voor een zzper (timmerman/aannemer/klusjesman) tegenwoordig? Is 60,50 incl btw gebruikelijk/normaal?

50/55 euro EX BTW is heel normaal.

Die 60 euro per uur is niet vreemd, er ligt werk zat dus ze kunnen het tegenwoordig gewoon vragen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Het is verboden om richting consumenten
te adverteren exclusief BTW. Je mag er dus expliciet WEL vanuit gaan dat die 50 euro inclusief is.

Dat jan en alleman beunhaas dat ook doen is nog geen excuus.

Dit soort (timmer)lieden moeten het gewoon op de harde manier leren blijjkbaar.

[Voor 8% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 17:52]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Begin ik simpel, met een offerte had je dit probleem nooit gehad. Daar had hij namelijk al hele plaatje eind van de rit incl.btw moeten maken (immers, verplicht), en had je kunnen zien wat dat zijn uurloon dus 60,50 zou worden.

Maar werkelijkheid is niet zo, veel bedrijven/zzp/mensen werken op de 'oude' methode, dat krijg je niet zomaar van 1 op de andere dag veranderd (zeker niet als de rest van jargon nog steeds ex.btw werkt) en daarmee werkt de regel 2 kanten op.. als A het niet doet, kan B hier prima wat over zeggen.

Achteraf is altijd makkelijk. De vraag is alleen, heb je tijd/moeite/zin en potentiele discussies met de vrouw om dit aan te gaan..
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:10:

Ligt erg aan het soort timmerman en de opdracht, grof werk wordt meestal goedkoper gedaan, afwerking/maatwerk zijn de goeie jongens die nog wel wat meer kunnen vragen, maar de hele inflatie dit jaar heeft bijna geen enkele richtlijn meer, bijna niveau 'het is wat een gek er voor betaald'.
(grappig hoe ze in de bouw het voorbeeld altijd nemen met prostitutie :P)

En je kan hem prima te vriend houden, ook vriendelijk spelen uiteindelijk open kaart en eerlijk, of daar nu 1 persoon benadeeld wordt of niet. Maar zeker een excuus als 'andere grote opdrachten' (de f... heb ik daar mee te maken?) en warrige/niet nagekomen afspraken (grappig dat in andere landen electriciteit niet eens mag worden gedaan door een niet-gecertificeerd persoon), weet ik niet of jouw termologie 'te vriend houden' zo goed opgaat als ik dit zo bekijk, zeker niet met de laatste foto.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Overigens is die prijs al in 2021 afgesproken;)

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37

BazzH

Kei-goed...

FabianGTI schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:50:
[...]

50/55 euro EX BTW is heel normaal.

Die 60 euro per uur is niet vreemd, er ligt werk zat dus ze kunnen het tegenwoordig gewoon vragen.
Dat begint overigens al fors minder te worden. De werkvoorraad droogt fors op door de hoge rente en kostencrisis.

Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd: wat ze de eerste keer verprutsen, verprutsen ze de tweede keer ook. Dan hoef je wat mij betreft niet terug te komen, als je niet van plan bent om het netjes af te maken. Met dingen later afmaken komen ze bij mij niet meer weg. Als je met een rekening komt, dan gaat alles wat niet af is in mindering en zijn we klaar. Daarnaast: klokken als je geen vaste prijs hebt. Ik heb hier ratten gehad die de halve dag met andere dingen bezig waren en gewoon met droge ogen 8 uur in rekening brengen. Ze beginnen later want ze moeten nog even iets doen bij een ander.... Ze gaan op tijd weg want ze moeten nog even materiaal halen voor een ander... Prima, maar dat hoeft niet op mijn rekening. Bij die ander brengen ze het ook in rekening namelijk.

Think smart........ Act stupid........

• Wolly
  • Niet online
Ik moet de eerste timmerman of loodgieter nog tegenkomen die zijn tarief incl btw noemt.

Het is altijd excl btw bij die lui.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:14:
Ik moet de eerste timmerman of loodgieter nog tegenkomen die zijn tarief incl btw noemt.

Het is altijd excl btw bij die lui.
En wat zegt dat precies over timmerlieden of loodgieters?

het komt al een paar keer terug in dit topic dat dat soort (vak)lui dat altijd doen. is het dan ineens okay? dat we het dan maar moeten accepteren omdat ze het altijd doen? Nee.

[Voor 23% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 19:25]

• pentaw1nz
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:51:
[...]

Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Het is verboden om richting consumenten
te adverteren exclusief BTW. Je mag er dus expliciet WEL vanuit gaan dat die 50 euro inclusief is.

Dat jan en alleman beunhaas dat ook doen is nog geen excuus.

Dit soort (timmer)lieden moeten het gewoon op de harde manier leren blijjkbaar.
Er is zoveel bij wet verboden. De praktijk is anders.

Uiteraard kun je iemand net de regels confronteren, ik geef enkel aan (net als anderen hier) dat het toch met enige regelmaat aan anders gaat dan hoe het volgens de wet zou moeten. Navragen is een kleine moeite en kan dit soort gezeur voorkomen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:21:
[...]

dat ze graag zwart werken en de klant de keus laten. _O-

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
SinergyX schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:51:
Begin ik simpel, met een offerte had je dit probleem nooit gehad. Daar had hij namelijk al hele plaatje eind van de rit incl.btw moeten maken (immers, verplicht), en had je kunnen zien wat dat zijn uurloon dus 60,50 zou worden.
Zo werk ik normaal gesproken ook hoor :). Ging ook bij alle andere leveranciers (tientallen) ook goed. Gewoon harde afspraken op papier en geen spelt tussen te krijgen behoudens (vooraf gemeld) meerwerk. En zodra alles klaar is meteen betalen. Ik heb ook helemaal geen zin in een leverancier die ontevreden is.

MAAR in dit geval ging het in eerste instantie om 1 opdracht (nieuwe binnen kozijnen), daar is een vaste prijs voor afgesproken. Vervolgens kwam daar een klein klusje bij, waarbij telefonisch is toegezegd 400 euro per dag (50 per uur) te rekenen. Zo kwam er in overleg steeds meer bij, overigens wat over het algemeen goed is afgewerkt. De plinten op de foto is wat dat betreft een uitzondering, had ie blijkbaar geen zin meer in.
Ik heb de uren bijgehouden en hij schrijft meer uren dan daadwerkelijk aanwezig en een hoger tarief dan afgesproken. Het is nu aan hem om te bewijzen dat we 60,50 hebben afgesproken en de uren die hij heeft gemaakt.

We gaan een email bericht te sturen met daarbij het verzoek om een nieuwe factuur die wel klopt (ca 4k lager totaal), met daarbij per onderwerp aangegeven wat het juiste bedrag zou moeten zijn volgens onze administratie. Met de mededeling zodra hij de nieuwe factuur stuurt en wij akkoord zijn we direct 90% betalen en de overige 10% betalen we nadat hij de plintjes netjes heeft afgewerkt :).
Zo niet dan betalen we niets. En mag hij naar de rechter gaan. Aan hem te bewijzen dat hij de werkzaamheden uberhaupt heeft uitgevoerd, mocht het zover komen dan heb ik de werkzaamheden natuurlijk door een handige neef uit laten voeren, zijn timmerbedrijf nooit van gehoord :? ;)

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2022 19:30]

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:21:
[...]

Dat ze flexibel zijn in de betaling :+

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:25:
[...]

Dat ze flexibel zijn in de betaling :+
Ik zie een aantal suggesties dat ze dan geen probleem hebben met zwart werk.
Daar zou ik zelf mee uitkijken omdat je dan mogelijk problemen krijgt bij garantiewerk. Het is dan te makkelijk om te ontkennen dat ze het werk hebben uitgevoerd natuurlijk.

• Blue-eagle
  • Niet online
Daarom is het een oplichter, heel simpel. Een uurtarief doorgeven als zijnde zonder BTW die er plotseling nog bij komt? Aan een particulier? Dat is heel bewust misbruik maken van jouw goedheid, @Sport_Life. Misschien dat @FirePuma142 dat gewoon lief vindt :+ maar ik zie dat op een groot grijs vlak van goed naar kwaad toch heel erg naar de kwade kant leunen.

Dus okay, misschien geen rekening sturen, maar speel het gewoon persoonlijk. "Je berekent BTW aan ons door, wij zijn particulieren, dat mag niet. Je geeft ons hierdoor de indruk dat je misbruik maakt van onze goedheid. We kochten notabene avondeten voor je. Wij gaan dat niet betalen, punt."

Klaar. Geen gezeik, gewoon hem houden aan de afspraak. Gaat 'ie toch zeuren? Alles op papier vastleggen en voorleggen aan juridische hulp, en meneer mag zich gaan verantwoorden voor een rechter (of settlen).

Ik zou het puur uit principe al zwaar aanvechten. Ook als het je niet om het geld gaat en zelfs als je het hem zou gunnen: er zijn juiste wegen te bewandelen, dit is dat niet. Hij is jullie aan het oplichten, en dat feit staat ook als een paal boven water zelfs als hij dat niet met opzet doet.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]

Zo werk ik normaal gesproken ook hoor :). Ging ook bij alle andere leveranciers (tientallen) ook goed. Gewoon harde afspraken op papier en geen spelt tussen te krijgen behoudens (vooraf gemeld) meerwerk. En zodra alles klaar is meteen betalen. Ik heb ook helemaal geen zin in een leverancier die ontevreden is.

MAAR in dit geval ging het in eerste instantie om 1 opdracht (nieuwe binnen kozijnen), daar is een vaste prijs voor afgesproken. Vervolgens kwam daar een klein klusje bij, waarbij telefonisch is toegezegd 400 euro per dag (50 per uur) te rekenen. Zo kwam er in overleg steeds meer bij, overigens wat over het algemeen goed is afgewerkt. De plinten op de foto is wat dat betreft een uitzondering, had ie blijkbaar geen zin meer in.
Ik heb de uren bijgehouden en hij schrijft meer uren dan daadwerkelijk aanwezig en een hoger tarief dan afgesproken. Het is nu aan hem om te bewijzen dat we 60,50 hebben afgesproken en de uren die hij heeft gemaakt.

We gaan een email bericht te sturen met daarbij het verzoek om een nieuwe factuur die wel klopt (ca 4k lager totaal), met daarbij per onderwerp aangegeven wat het juiste bedrag zou moeten zijn volgens onze administratie. Met de mededeling zodra hij de nieuwe factuur stuurt en wij akkoord zijn we direct 90% betalen en de overige 10% betalen we nadat hij de plintjes netjes heeft afgewerkt :).
Zo niet dan betalen we niets. En mag hij naar de rechter gaan. Aan hem te bewijzen dat hij de werkzaamheden uberhaupt heeft uitgevoerd, mocht het zover komen dan heb ik de werkzaamheden natuurlijk door een handige neef uit laten voeren, zijn timmerbedrijf nooit van gehoord :? ;)
En met dat laatste zinnetje ben jij ineens de oplichter geworden zodra hij simpel op basis van alle whatsapp gesprekken kan bewijzen dat hij bij je gewerkt heeft. Lekker bezig.

In principe eens met het aan gaan van de discussie. Uren moeten gewoon kloppen (+/- een paar uur) en btw is altijd inclusief tenzij expliciet benoemd en afgesproken.

• FirePuma142
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
Daarom is het een oplichter, heel simpel. Een uurtarief doorgeven als zijnde zonder BTW die er plotseling nog bij komt? Aan een particulier? Dat is heel bewust misbruik maken van jouw goedheid, @Sport_Life. Misschien dat @FirePuma142 dat gewoon lief vindt :+ maar ik zie dat op een groot grijs vlak van goed naar kwaad toch heel erg naar de kwade kant leunen.
Je vult het met het grootste gemak in, maar opzet bewijzen is hier niet eenvoudig. De lichtste vorm wellicht. Als je een conflict hebt en de eerste respons is om de tegenpartij een oplichter te noemen, en de tweede om een fictief bedrijf te gebruiken om kosten zonder enige basis in de realiteit door te pogen te belasten, valt er aan de argumenten niet zo veel serieus te nemen.

Het is wel een excellent recept voor een totaal verstoorde relatie, minimale kansen voor mediation of ΓΌberhaupt een oplossing zonder tussenkomst van een rechter. Waarvoor je maanden verder bent, in de tussentijd niet verlost bent van verplichtingen wederzijds en ook nog eens extra kosten moet maken (vaak ook bij rechtsbijstandsverzekering) waarvan niet zeker is of je er een cent van terug ziet.

Samengevat, het is advies zonder enige reΓ«le waarde.
Ik zou het puur uit principe al zwaar aanvechten. Ook als het je niet om het geld gaat en zelfs als je het hem zou gunnen: er zijn juiste wegen te bewandelen, dit is dat niet. Hij is jullie aan het oplichten, en dat feit staat ook als een paal boven water zelfs als hij dat niet met opzet doet.
Oplichting zonder opzet is geen strafbaar feit. Het spijt me hoor, maar dit gaat echt nergens over.

• FirePuma142
  • Niet online
[...]

Niet om het een of ander, maar als je voor de rechter komt mag je dit soort beweringen gerust doen, maar als je het meegewogen wil zien zul je het toch echt moeten onderbouwen.

Vergeet ook niet, het kan ook zijn dat hij ook uren in rekening brengt die niet op locatie worden doorgebracht. Inkoop, plannen, berekenen, etcetera.

Even van het oorlogspad af en gewoon even samen overleggen. Escaleren kan altijd nog en is wat mij betreft ook wel the easy way out.

• To_Tall
  • Laatst online: 22:51
Rechter gaat daar helemaal niet in mee. Spullen bij de Bouwmaat halen behoort ook tot de opdracht die uren die hij hiervoor schrijft zijn te verklaren.

De uren staan niet alleen op de klus zelf maar ook bij de tijd dat de materialen gehaald moeten worden.

Je zou hooguit kunnen zeggen. Ipv 12 keer 1 kit bus halen had je er ook 12 in 1 keer kunnen kopen.

Maar 24 uur rekenen voor een kit naar afwerken is dan wel weer disputabel.

Mijn vader is timmerman. Zelf ook veel meegelopen. 1 ding wat ik geleerd hebt altijd werk vooraf vast leggen. Komt er werk bij. Eerst vast laten leggen hoeveel het gaat kosten ipv ah das 3 uurtjes werk.

Veel willen dit niet op papier vast leggen goed dan komt het wel op een andere manier goed.

Ook uren briefjes laten tekenen, als je op uren laat werken. Bij akkoord geen spelt usenet te krijgen. Dat hoeft niet elke dag maar minimaal 1x per week.

Voor de 3k denk ik dat als je het voor de rechter laat komen je alleen meer kwijt zal zijn. Gezien geen enkel briefje getekend hebt en voor overige werkzaamheden ook niet getekend is. Maar die wel wil betalen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Iemand "te vriend houden" die je voor 3k oplicht :')

* Thijsmans heeft kennelijk betere vrienden.

Voor wat betreft je opmerking "wie bent u, ik heb nog nooit van u gehoord?": in de TS geef je al aan dat je via Whatsapp contact heb gehad. Niet zo'n sterk verhaal dus :+

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Ricardo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19
Ik zou gewoon zijn ex btw tarief zien als inc btw. Je mag zoals eerder genoemd niet ex btw factureren naar particulieren.
De hovenier die hier de schutting kwam zetten dacht dat ook, er is gewoon betaald wat afgesproken was en niet met 21% bonus toeslag voor hem. Na wat gemor ging die ermee akkoord, niet dat die een keus had…

• To_Tall
  • Laatst online: 22:51
Tja ga je het risico lopen om voor 3k een rechtszaak te beginnen (voor beide partijen) als TS zwart op wit heeft staan dat de prijzen Inc BTW zijn dan heeft hij een kans om te winnen.

Aan de andere kant kan de timmerman een deurwaarder inschakelen om 3k te innen. Dan zal TS alle zijlen bij moeten zetten om te bewijzen dat hij dat niet hoeft te betalen.

Je bent dan jaren bezig meerdere deurwaarders aan je deur + hoop stres wat er vanaf komt.

Het is heel eenvoudig om achter je scherm de TS hierin gelijk te geven. Maar afhankelijk van wat de timmerman gaat doen. Je afvragen wat wijsheid is.

Probleem is dat veel tussendoor besproken is. Waar dus niets van op papier staat. TS moet heel goed in zijn schoenen staan om de werkzaamheden te weerleggen.

Daarom ook nooit werk laten opnemen op uren maar altijd een fixed prijs afspreken.

Hier een stucador gehad die zou mijn zolder wel in 3 dagen klaar maken. Een prijs afgesproken. Uiteindelijk was hij 4 dagen bezig. Dat is dan niet mijn probleem maar de zijnde gezien we een vaste prijs hebben afgesproken en hem tussendoor ook geen andere klusjes hebben gevraagd. Was de prijs de prijs. (Betalen bij oplevering).

Helaas wordt het zo vaak voor gewaarschuwd op TV, internet, radio enz.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op de stres die het met zich mee brengt. Deurwaarder maakt het al snel een stuk duurder. En dan moet je er nog winnen ook.

betaal wat jij denk dat afgesproken is. Wacht dan op een herinnering. Schrijf dan aangetekend terug waarom jij vind dat je niet hoeft te betalen. Wacht eventueel een tweede herinnering af. Schrijf dan nog maal aangetekend dat je vind dat je niet hoeft te betalen. Al dan niet met behulp van rechtsbijstand.

Na de tweede herinnering ben je zeker al een maand a anderhalve maand verder. Kijk dan nogmaals wat je vind persoonlijk en of je het avontuur aandurft om deurwaarders af te wimpelen. En de strijd aangaan bij eerst de deurwaarder. Dan de rechter als de deurwaarders er niet mee akkoord gaan.

Echter eer dat er deurwaarders voor je deur staan ben je zeker al 3 tot 6 maanden verder.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:25
Wanneer ik kijk naar de tijd die jouw timmerman in rekening brengt voor bepaalde dingen, daar zou ik altijd de discussie over aangaan. Gaat echt nergens meer over. Niet laten liggen, want later kun je er niets meer aan doen.

Ik weet niet wat jij in de maand verdient, maar het gaat toch om een aardig som. Daar kun je aardig wat boodschappen voor halen.

Wat eerder werd geopperd over de deurwaarders, daar zou ik niet zo bang voor zijn. Die kunnen hooguit wat briefjes schrijven. Wat wel altijd belangrijk is, aangeven dat je de factuur betwist en waarom. Mocht hij het voor laten komen, dan mag hij komen uitleggen waarom daar zulke uren voor staan. Ik wens de timmerman dan veel succes. Die zal dan echt wel eieren voor z'n geld kiezen.

Tijdens de bouw van mijn nieuwbouwhuis zijn er ook partijen gekomen die dreigden met een gang naar de rechter. De dreigmails die ik heb ontvangen.....ik heb mij kostelijk vermaakt :O. Ik wacht (1,5 jaar) nog steeds dat ze mij voor het gerecht slepen.

[Voor 14% gewijzigd door Veenbrandt op 16-12-2022 00:25]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan hem prima 'te vriend' houden. Ik heb bij een advocaat mijn kosten gehalveerd met een boos telefoontje waarbij ik regel voor regel zijn factuur af ging tot hij me onderbrak en met een tegenvoorstel kwam. Daarna was hij weer mijn advocaat in het hoger beroep met betere prijsafspraken en meer tussentijdse facturen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/β–Œ
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

To_Tall schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:44:
Tja ga je het risico lopen om voor 3k een rechtszaak te beginnen (voor beide partijen) als TS zwart op wit heeft staan dat de prijzen Inc BTW zijn dan heeft hij een kans om te winnen.
Het staat zwart op wit in de wet op de omzetbelasting. Meer heb je niet nodig.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat hoeft ook niet nagevraagd te worden. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om prijzen inclusief BTW aan consumenten te communiceren.

• pentaw1nz
CH4OS schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:12:
[...]

Dat hoeft ook niet nagevraagd te worden. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om prijzen inclusief BTW aan consumenten te communiceren.
Dit is inmiddels uitvoerig bediscussieerd. Je hebt inderdaad gelijk dat het wettelijk verplicht is. De praktijk is weerbarstiger dan de wet

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pentaw1nz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:14:
Dit is inmiddels uitvoerig bediscussieerd. Je hebt inderdaad gelijk dat het wettelijk verplicht is. De praktijk is weerbarstiger dan de wet
Wat ook niet betekent dat je er dan niet voor op mag komen, ondanks de 'weerbarstigheid'. ;)

• pentaw1nz
CH4OS schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:19:
[...]
Wat ook niet betekent dat je er dan niet voor op mag komen, ondanks de 'weerbarstigheid'. ;)
Tuurlijk mag dat. Dat geldt ook voor klussen waarbij je vrijwel zeker weet dat het aantal uren niet klopt (even los van de discussie over uren voor voorbereiding, materiaal halen, etc.)

Ik sla er alleen op aan omdat sommigen het laten lijken dat iets niet kan gebeuren omdat de wet er iets over zegt. Het komt echt met grote regelmaat voor dat vaklui prijzen ex. btw noemen. Dat je daar vervolgens iets van kunt vinden en kunt aangeven dat de wet iets anders zegt lijkt me niet meer dan normaal!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pentaw1nz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:01:
[...]

Tuurlijk mag dat. Dat geldt ook voor klussen waarbij je vrijwel zeker weet dat het aantal uren niet klopt (even los van de discussie over uren voor voorbereiding, materiaal halen, etc.)

Ik sla er alleen op aan omdat sommigen het laten lijken dat iets niet kan gebeuren omdat de wet er iets over zegt. Het komt echt met grote regelmaat voor dat vaklui prijzen ex. btw noemen. Dat je daar vervolgens iets van kunt vinden en kunt aangeven dat de wet iets anders zegt lijkt me niet meer dan normaal!
Nou ja, het punt is meer, dat je als ondernemer
- ook aan de wet moet voldoen
- dus niet naar consumenten de prijzen exclusief BTW communiceert
Dan is het "leuk" dat iemand dat toch probeert, maar ben je gewoon fout bezig, ook al ben je ZZPer.

• FirePuma142
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:50:
[...]

Het staat zwart op wit in de wet op de omzetbelasting. Meer heb je niet nodig.
Dat het wettelijk verboden is, is de discussie niet. Of het correct gecommuniceerd is wel. Dat staat namelijk niet op papier.

Er valt nog uren te bevestigen dat er inclusief BTW gecommuniceerd moet worden naar consumenten, daar is TS alleen niet mee geholpen. Die moet gewoon het gesprek aan gaan, zonder meteen met rechters en wetsartikelen te gaan gooien.

Sterker nog, als je geen enkele medewerking aan een oplossing wil verlenen en alleen richting de rechtszaal wenst te escaleren krijg je die nog wel op je bordje daar.

[Voor 38% gewijzigd door FirePuma142 op 16-12-2022 10:18]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Hij blijft volhouden (ook via Whatsapp) dat hij prijzen ex btw mag noemen ("ik heb gezegd 50 euro en daarmee bedoel ik excl btw, want ik ben ondernemer en reken altijd ex btw"), dus hij snijdt zichzelf daar in de vingers.

[Voor 57% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2022 10:52]

• FirePuma142
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:51:
Hij blijft volhouden (ook via Whatsapp) dat hij prijzen ex btw mag noemen ("ik heb gezegd 50 euro en daarmee bedoel ik excl btw, want ik ben ondernemer en reken altijd ex btw"), dus hij snijdt zichzelf daar in de vingers.
Dat is prima dat je het zo hebt staan, de vraag is nu wat je gaat doen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stuur hem dit linkje;

https://novuminitium.nl/2...-exclusief-btw-vermelden/
Zijn er uitzonderingen?

Nee, zelfs niet als je doorgaans of nagenoeg geheel aan ondernemers diensten of producten levert, dan is het nog altijd verplicht om aan een particuliere klant de prijzen inclusief btw te tonen. Op het moment dat je uitsluitend aan andere ondernemers producten of diensten levert dan is het verbod niet van toepassing. Het verbod gaat immers over de aanbieding van prijzen aan andere dan ondernemers.

Neem bijvoorbeeld de Sligro, dit is een groothandel gericht op ondernemers. Naast ondernemers komen hier ook klanten binnen die als particulier daar inkopen doen. Omdat zij dus ook aan particulieren verkopen zijn zij verplicht om de prijs inclusief btw te doen, dit hebben zij dan ook opgelost door zowel de prijs exclusief btw, als inclusief btw te vermelden.

Toch zie je nog dat de prijs exclusief btw aangeboden wordt. Het staat er expliciet bij vermeld en het staat in de algemene voorwaarden. Als je niet beter weet zou je denken dat dit normaal is, maar als particulier mag je er vanuit gaan dat de getoonde prijs inclusief de omzetbelasting is.

[Voor 55% gewijzigd door Gunner op 16-12-2022 11:10]

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-01 12:17
Hoewel ik vind dat je het gesprek zeker aan moet gaan, vraag ik me af hoe groot onderdeel van de 3k het uurtarief is.

Op een meerwerkpost van 4250€ staan er in de OP al twee posten, bij elkaar bijna 3k waarbij het aantal uur ter discussie staat.

Maak geen eindeloze discussie over het uurtarief, want ik heb nog nergens gelezen dat de timmerman in deze dit ook op een offerte heeft gezet. Zeker niet als dit maar 500€ van het totaal aan meerwerk zou zijn.

Is er op geen enkele manier een offerte gegeven door de timmerman voor een klus van 30k?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pentaw1nz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:01:
[...]

In Belgie kan de BTW ook nog varieren. Woningen jonger dan 10 jaar 21 procent, ouder dan 10 jaar 6 procent. Daar is het eigenlijk vrij gebruikelijk dat het zonder BTW is (staat er dan wel bij).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/β–Œ
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FirePuma142
  • Niet online
Doe dit vooral niet. Een overeenkomst die je sluit en waarbij de afronding niet helemaal naar je zin verloopt is vervelend. Wat je niet moet doen is bij de eerste de beste gelegenheid met bij elkaar gegooglede juridische informatie gaan lopen strooien en de confrontatie zoeken. De kans dat je na die confrontatie nog met elkaar tot een oplossing komt is niet zo groot. De hyperfocus op de BTW, daar waar het probleem groter is begrijp ik ook niet zo goed.

Wat je beter kunt doen is bedenken waar je zelf mee tevreden bent voor het conflict als geheel, en uitvragen waarmee de ander tevreden is voor het geheel. Vanuit daar kun je bepalen hoe je verder gaat. Dat kan alsnog de confrontatie zijn als je mijlenver uit elkaar ligt, maar het kan ook een compromis zijn.

Oftewel, eerst even tot 10 tellen, de timmerman uitnodigen voor een kop koffie en het gesprek aan gaan. Bijkomend voordeel, als je hier alles keurig van vastlegt en jij bent niet degene die de stekker uit constructief overleg trekt, heb je mocht je voor mediation of de rechter komen te staan al wat pluspunten verdiend.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:

***members only***
Ik zou de btw middelen, omdat je geen zin hebt in een welles/nietes discussie, maar je ook niet zomaar duizenden euro’s wilt weggeven.
Ik zou wel een punt maken van 24 uur voor een wasmachineaansluiting en 20 uur voor twee gaten in een plafond. Dat is ofwel doelbewust met een hark schrijven of een komma verkeerd plaatsen. Daar zou ik meer moeite mee hebben.
Ik kan even niet voorrekenen of je dan incl de 1200 korting uitkomt op het middelen van het volledige bedrag, maar zo kom je er volgens mij wel met een goed gevoel uit.
Wat je vrouw zegt, is op zich wel terecht, alleen wil je deze klusser waarschijnlijk niet meer over de vloer hebben en dan vervalt dat argument weer.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:09:
[...]

Ik zou de btw middelen, omdat je geen zin hebt in een welles/nietes discussie, maar je ook niet zomaar duizenden euro’s wilt weggeven.
Ik zou wel een punt maken van 24 uur voor een wasmachineaansluiting en 20 uur voor twee gaten in een plafond. Dat is ofwel doelbewust met een hark schrijven of een komma verkeerd plaatsen. Daar zou ik meer moeite mee hebben.
Ik kan even niet voorrekenen of je dan incl de 1200 korting uitkomt op het middelen van het volledige bedrag, maar zo kom je er volgens mij wel met een goed gevoel uit.
Wat je vrouw zegt, is op zich wel terecht, alleen wil je deze klusser waarschijnlijk niet meer over de vloer hebben en dan vervalt dat argument weer.
Hij had er ook 13 deuren incl kozijn op gezet terwijl er 12 zijn geplaatst/geleverd. Dat is volgens hem dan weer de korting wat dus geen korting is maar een sigaar uit eigen doos :+. Ik kan me niet voorstellen dat hij bewust de boel probeert te naaien , we kennen hem een beetje (ook via die vrienden) en komt eerder over als een beetje naΓ―ef/onprofessioneel om het netjes te zeggen dan werkelijk op zoek naar iemand te naaien.

Hij hoeft in ieder geval niet meer te komen, de klus van de badkamers gaan naar iemand anders ;).

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:06

MLLL

Palm Treo 650

Sport_Life schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:44:
[...]

Hij hoeft in ieder geval niet meer te komen, de klus van de badkamers gaan naar iemand anders ;).
Dit keer wel met een prijsopgave? :)

Niet lopen mauwen als werkzaamheden sneller gaan dan geoffreerd _/-\o_

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
FirePuma142 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:22:
[...]

Doe dit vooral niet. Een overeenkomst die je sluit en waarbij de afronding niet helemaal naar je zin verloopt is vervelend. Wat je niet moet doen is bij de eerste de beste gelegenheid met bij elkaar gegooglede juridische informatie gaan lopen strooien en de confrontatie zoeken. De kans dat je na die confrontatie nog met elkaar tot een oplossing komt is niet zo groot. De hyperfocus op de BTW, daar waar het probleem groter is begrijp ik ook niet zo goed.

Wat je beter kunt doen is bedenken waar je zelf mee tevreden bent voor het conflict als geheel, en uitvragen waarmee de ander tevreden is voor het geheel. Vanuit daar kun je bepalen hoe je verder gaat. Dat kan alsnog de confrontatie zijn als je mijlenver uit elkaar ligt, maar het kan ook een compromis zijn.

Oftewel, eerst even tot 10 tellen, de timmerman uitnodigen voor een kop koffie en het gesprek aan gaan. Bijkomend voordeel, als je hier alles keurig van vastlegt en jij bent niet degene die de stekker uit constructief overleg trekt, heb je mocht je voor mediation of de rechter komen te staan al wat pluspunten verdiend.
Idd, stoppen met over en weer mailen en whatsappen en afspreken op de werf met de afrekening in de hand en een pot koffie.

Je gaat de afrekening af en je argumenteert over en weer tot je tot een compromis komt. Geen gedreig, geen juridische praat, maar inhoudelijk.

• FirePuma142
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:44:
[...]

De timmerman een badkamer laten plaatsen vind ik ΓΌberhaupt geen goed idee eigenlijk.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Heb nu een mail bericht gestuurd in vrij eenvoudige taal (geen juridisch geleuter) dat we 25k willen betalen voor alles incl btw (3k lager tov zijn initiΓ«le facturen). Ik kwam nog 2k lager uit, maar ben bereid iets meer te betalen om ergens in het midden uit te komen. En dan maken we ook meteen 95% over, restant van 5% volgt nadat hij alle werkzaamheden heeft afgerond.

Als hij niet akkoord gaat stuur ik de mail + mijn onderbouwing waarop ik op 23k uit kom naar de rechtsbijstand, laten hun maar uitvogelen wie er gelijk heeft :).
FirePuma142 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:08:
[...]

De timmerman een badkamer laten plaatsen vind ik ΓΌberhaupt geen goed idee eigenlijk.
Dat klopt, al heeft ie wel zijn eigen badkamer verbouwd met wat hulp van een tegelzetter en stucadoor, hetzelfde clubje zou bij ons ook de badkamers doen. Maar daar zien we nu dus vanaf ook omdat zijn kwaliteiten met name bij timmerwerken ligt en een badkamer verbouwing organiseren zien we hem niet doen. (nog los van de hogere prijzen dan afgesproken dit hij rekent).
Bedenk dat we dit allemaal eind 2021 hebben besproken, destijds zaten alle aannemers hartstikke vol, en we waren allang blij dat we iemand hadden gevonden die tijd had. Ook voor wat betreft het afgesproken uurtarief van 50 euro: afgelopen jaar is de inflatie 10% geweest maar we rekenen natuurlijk met de uurtarieven van 2020/2021. Diverse keuken en badkamer zaken melden dat het inmiddels al flink rustiger aan het worden is voor wat betreft nieuwe opdrachten, dus we wachten nog eventjes af en dan kunnen we weer zoals 5 jaar geleden een goede keuze maken uit meerdere offertes ipv ΓΌberhaupt blij zijn dat er iemand tijd heeft ;).

[Voor 60% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2022 13:42]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 18:49
Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:39:
[...]

Prima beredenering.

Vooral dat punt met die BTW en die 2+2 uren die als 20 uur gefactureerd worden zou ik never nooit niet betalen.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:
Vooraf: ik heb niet alle reacties in detail gelezen. Dat gezegd hebbende: als je een richtprijs hebt afgesproken en geen offerte hebt ondertekend, zou het weleens kunnen zijn dat de timmerman een rechtmatig beroep kan doen op art. 7:752 lid 2 BW:
2 Indien een richtprijs was bepaald, zal deze richtprijs met niet meer dan 10% mogen worden overschreden, tenzij de aannemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding heeft gewaarschuwd, om hem de gelegenheid te geven het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. De aannemer zal binnen de grenzen van het redelijke aan zulke beperking of vereenvoudiging moeten meewerken.
Let op: er staat 'tenzij' en niet 'mits'. De zin achter 'tenzij' is dus geen voorwaarde voor de 10% maar voor een situatie van meer dan 10%.
[...]
Zo niet dan betalen we niets. En mag hij naar de rechter gaan.
Dat zal de timmerman gezien het bedrag van 30k waarschijnlijk doen en gezien dat procesbelang moeten de Timmerman en jij daarvoor een advocaat stellen. Dat kost je wellicht veel meer dan het prijsverschil. Mocht je gelijk krijgen, dan kan de timmerman ook nog in hoger beroep

Tenzij de timmerman de vordering matigt tot 25k, maar dat was je al bereid om te betalen.

De inclusief/exclusief BTW discussie is waarschijnlijk weer niet in het voordeel van de timmerman.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, om te beginnen bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of de ACM via hun consumentenportaal ConsuWijzer.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Real schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:50:
[...]

Vooraf: ik heb niet alle reacties in detail gelezen. Dat gezegd hebbende: als je een richtprijs hebt afgesproken en geen offerte hebt ondertekend, zou het weleens kunnen zijn dat de timmerman een rechtmatig beroep kan doen op art. 7:752 lid 2 BW:

[...]

Let op: er staat 'tenzij' en niet 'mits'. De zin achter 'tenzij' is dus geen voorwaarde voor de 10% maar voor een situatie van meer dan 10%.

[...]

Dat zal de timmerman gezien het bedrag van 30k waarschijnlijk doen en gezien dat procesbelang moeten de Timmerman en jij daarvoor een advocaat stellen. Dat kost je wellicht veel meer dan het prijsverschil. Mocht je gelijk krijgen, dan kan de timmerman ook nog in hoger beroep

Tenzij de timmerman de vordering matigt tot 25k, maar dat was je al bereid om te betalen.

De inclusief/exclusief BTW discussie is waarschijnlijk weer niet in het voordeel van de timmerman.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, om te beginnen bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of de ACM via hun consumentenportaal ConsuWijzer.
Advocaat/juridische weg zal hem meer kosten dan mij, ik heb rechtsbijstand hij niet.

Verder gaat de discussie niet zozeer om de deuren (obv prijs per deur), dat valt inderdaad binnen de marge (richtprijs).
Punten waar ik over val is de hoeveelheid uren die hij schrijft en het tarief. Tarief kan hij lastig tegenspreken, zwart op wit staat 50 euro. En ik mag ervan uitgaan dat dat inclusief btw is. Aantal uren kan hij naar mijn idee ook lastig bewijzen. Wat in mijn voordeel spreekt is dat het belachelijk is om 20uur te rekenen voor het boren van 2 gaten.

Blijft staan dat we uiteraard wel een (deel) betaling moeten doen, dat is verder ook geen probleem. En als hij vooraf had gevraagd om een deel aanbetaling, hadden we dat ook gedaan.......

Ik vind dat we met 25k een goede oplossing hebben voor beide partijen :*).

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2022 15:15]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:30
Ik weet niet hoever je juridisch wil gaan maar je hebt nu zwart op wit dat hij doelbewust het bedrag ex btw heeft gecommuniceerd en dat mag niet van de wet. iANAL maar volgens mij is het een zekerheidje als je dit via de rechter zou uitvechten. De wet is hier heel duidelijk over. Misschien een introductiegesprekje met een advocaat?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-02 09:48
Betalen, een review schrijven en hem dit ook vertellen. Review op basis van feiten en als tip meegeven vantevoren alles op papier.

• FirePuma142
  • Niet online
magnifor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet hoever je juridisch wil gaan maar je hebt nu zwart op wit dat hij doelbewust het bedrag ex btw heeft gecommuniceerd en dat mag niet van de wet. iANAL maar volgens mij is het een zekerheidje als je dit via de rechter zou uitvechten. De wet is hier heel duidelijk over. Misschien een introductiegesprekje met een advocaat?
Dat is het pertinent niet, een zekerheidje. Het gaat om oneerlijke handelspraktijken. Dan moet je aannemelijk kunnen maken dat je, mocht er wel exclusief BTW zijn genoemd, je geen overeenkomst had gesloten. Uit dit topic is overduidelijk dat dat niet het geval is geweest.

Dan zal er een vorm van middelen plaats gaan vinden. Dat is via de rechter wel een hele dure route. Het voedt wellicht je rechtvaardigheidsgevoel, of je kunt enige rancune er in kwijt. Rationeel gezien is het gewoon geen goed idee.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon mist wat zelfreflectie bij @Sport_Life

Daarom is het simpelweg belangrijk om er boven te blijven zitten bij dit soort "vak"lui. Zeker bij de wat grotere opdrachten. Zie het als een leermoment voor jezelf en ga genieten!

[Voor 14% gewijzigd door Falcon op 18-12-2022 16:24]

"You never come second by putting other people first"

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Falcon schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:24:
* Falcon mist wat zelfreflectie bij @Sport_Life

Daarom is het simpelweg belangrijk om er boven te blijven zitten bij dit soort "vak"lui. Zeker bij de wat grotere opdrachten. Zie het als een leermoment voor jezelf en ga genieten!
Goed advies maar heb niet de illusie dat TS op zoek was naar advies. Er staat ook geen vraag in z'n OP en als de meest gepluste reactie is om het te laten gaan, geeft hij aan dat hij juist had verwacht gelijk te krijgen. Het is meer een vraag om bevestiging dat hij goed bezig is imo.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee