Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37
Ik probeer al weken mijn retourtemperatuur naar beneden te krijgen. Eerste actie waterzijdig inregelen radiatoren. Lekkend voetventiel vervangen en gelijk een watts inregelventiel, spirovent en spirotrap geïnstalleerd.

Dinsdag een uurtje voor de ketel gezeten en genoteerd wat er gebeurt. Nest thermostaat, modulerend, pomp15%, vermogen 6kw. Alleen radiatoren woonkamer.

Start Ta28 tr15
10min Ta34 Tr25
20min Ta43 Tr34
30min Ta51 Tr43
40min Ta59 Ta51
42min Ta62 Ta53

Ketel sloeg in branderwachttijd en gaat vanaf dan pendelen. De woonkamer werd in de tijd slechts 1c warmer.

Daarna nog een uurtje bij de ketel gezeten met alle radiatoren ook slaapkamer open. (Ook deze radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld). Dezelfde DeltaT bij de ketel. tr bij ketel is met ruim 50graden aanzienlijk hoger dan de max Tr van 40graden retour bij radiatoren.

Daarna alle radiatoren dicht gezet. Ketel aan en deze schiet snel in storing maar de retour werd ook gelijk heet. Ik vermoed dus dat er in de ketel kortsluiting/bypass is en dat daardoor ook de retour zo rap oploopt....? Klinkt dit logisch? En zou ik dit op kunnen lossen door de driewegklep te vervangen? De stelschroef op de driewegklep is geen beweging in te krijgen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HZlhnIcW4a5LnIcUoN1QCYw3lQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GIxfueWXmKO6jLgWCKLmhfwM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42GMq2ZUAEsINnJJU4i9FF6GT08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HRLNTiaU0bASri0jrzxo7BDB.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat verwachtte je precies dat er zou gebeuren met alle radiatoren dicht?
Volgens mij heb je aangetoond dat die bypass precies doet wat hij moet doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Ja hij doet wat hij moet doen in tapwater bedrijf, heb het idee dat bij cv-bedrijf warm aanvoer water naar de retour stroomt. Dus dat de bypass/driewegklep niet dicht gaat aan de retour kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woestevis
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 16:50
Ik heb hetzelfde, de retourtemperatuur als door de ketel (Vaillant EcoTec Plus) gegeven (D.041) is altijd hoger dan wat terugkomt van de radiatoren. Het lijkt inderdaad alsof er continu wat over de interne bypass loopt. Als ik de buis van de pomp naar de warmtewisselaar voel is die ook een stuk warmer dan de retourleiding onder de ketel. Ik kan wel aan de bypass schroef draaien, maar dat lijkt niet veel uit te halen wat betreft de retourtemperatuur.
Ik ben erg benieuwd of iemand nog ideeen heeft!

[ Voor 21% gewijzigd door Woestevis op 16-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Het vervangen van de driewegklep heeft bij mij niet geholpen. De ketel verzorgt ook het douchewater dus de bypass dichtzetten is geen optie in mijn geval.

In ons geval is de ketel wel wat overgedimensioneerd of het afgifte systeem ondergedimensiineerd..... Met als gevolg het pendelen en een actieve branderwachttijd en het niet lekker doorstoken tot gewenste ruimtetemperatuur behaald is.

@Woestevis hoe zit dit bij jou?

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel193 op 16-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woestevis
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 16:50
Bij mij hetzelfde, te weinig afgiftevermogen (al kan die terug tot 3.7 kW) en de ketel staat vaak in de wachttijd, ook tijdens het opwarmen.

Niet ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Mocht je nog iets tegenkomen, wil je dat dan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc9393
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
Michiel193 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:18:
Mocht je nog iets tegenkomen, wil je dat dan delen?
Had toevallig het zelfde probleem.
heb je deze video al gezien?
YouTube: Duurzame energie #45 Deze cv-ketel is al 7 jaar geen hoog rendemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Nee interessante video bedankt voor het delen! Hij zegt dat je de bypass zwaarder kan zetten maar niet dicht. Dit zou dus geen invloed hebben op de productie van warm tapwater door de ketel? Zelf toevallig toegepast, ook geen info over de pompstand. Volgens de handleiding moet de pomp op maximaal bij hoogste druk al snap ik daar eerlijk gezegd de logica niet van.

[ Voor 13% gewijzigd door Michiel193 op 18-03-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 18:02
Onderstaand een schematische afbeelding van de Ecotec Plus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFMpSUck8TJmJ9ENal2_Z8SMzZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ji5I4cM7fRtvCHAZWk0TxYdB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf een Ecotec Plus (nieuwste model).

Dichtdraaien bypass help inderdaad iets om de retourtemperatuur te verlagen. Maximaal is het verschil nu 8 grC.
Minimale en maximale pompdruk heb ik staan op 100 mbar staan en hydraulische modus op : Spreiding ΔT =20

Met de fabrieksinstelling Bypass Δp-const en pompdruk 200 mbar dan is de retourtemperatuur 1 graad hoger dan de aanvoertemperatuur (volgens het display van de CV ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 20:25
kees_1 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:35:
Onderstaand een schematische afbeelding van de Ecotec Plus
[Afbeelding]

Ik heb zelf een Ecotec Plus (nieuwste model).

Dichtdraaien bypass help inderdaad iets om de retourtemperatuur te verlagen. Maximaal is het verschil nu 8 grC.
Minimale en maximale pompdruk heb ik staan op 100 mbar staan en hydraulische modus op : Spreiding ΔT =20

Met de fabrieksinstelling Bypass Δp-const en pompdruk 200 mbar dan is de retourtemperatuur 1 graad hoger dan de aanvoertemperatuur (volgens het display van de CV ketel).
Hoi Kees
Vraagje gebruik je nog steeds dezelfde instelling als boven?
of heb je het een en ander weer aangepast,
ik wil namelijk jouw instellingen ook toepassen op mijn *(nieuwe ecotec pluus)

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
info33 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:01:
[...]

Hoi Kees
Vraagje gebruik je nog steeds dezelfde instelling als boven?
of heb je het een en ander weer aangepast,
ik wil namelijk jouw instellingen ook toepassen op mijn *(nieuwe ecotec pluus)

Groet
Ja deze winter gebruik ik dezelfde instellingen.
Het vreemde is dat de ketel nu beter blijkt te werken. Er gaat niets meer door de bypass en pompsnelheid is ook ineens lager. Verschil aanvoer en retour gaat zelfs soms naar de 18 grC. Bij begin opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel193
Dat is met deze instellingen?

Kun je aangeven waar je dit ingesteld hebt? Zie dit niet in mijn menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
@kees_1 Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
Michiel193 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:53:
Dat is met deze instellingen?

Kun je aangeven waar je dit ingesteld hebt? Zie dit niet in mijn menu
MENU → INSTELLINGEN → Installateursniveau → code 17
→ Diagnosecodes → D.170 -175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
kees_1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:50:
[...]

MENU → INSTELLINGEN → Installateursniveau → code 17
→ Diagnosecodes → D.170 -175
Mijn diagnose codes lopen tot ongeveer 100… zit geen max pompdruk tussen. Mijn ecotec ketel is inmiddels ook al weer 10 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
Michiel193 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:11:
[...]

Mijn diagnose codes lopen tot ongeveer 100… zit geen max pompdruk tussen. Mijn ecotec ketel is inmiddels ook al weer 10 jaar oud
Het geldt alleen voor de nieuwste serie.
https://www.vaillant.nl/p...c-plus-hr-ketel-2690.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
@kees_1 had je de vermogen ook lager of gewoon op auto stand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
info33 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:28:
@kees_1 had je de vermogen ook lager of gewoon op auto stand ?
Vermogen op autostand. Maximale temperatuur wel verlaagd naar 65 grC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
Jammer dat dit net na het stookseizoen is :9 maar ik ga hem vanavond nog helemaal dichtdraaien!

Was altijd in de veronderstelling dat het geheel dichtdraaien van de Bypass gevolgen zou hebben voor de warm tapwater voorziening. Echter gezien het hydrolische schema lijkt het dus gewoon te kunnen.

Heb ik alleen nog niet door wat de stappenmotor doet in de retour naast de driewegklep weergegeven met de M.

Of is de stappenmotor de driewegklep :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ony1jrOyegF6jOBUAMyXm_1IgLQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjFOruusSKRWXeCOS3RtCTdF.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 57% gewijzigd door Michiel193 op 06-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Die video kwam ik onlangs ook tegen inderdaad. Ik ga hem bij mijn ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5) ook volledig dichtdraaien, heb toch altijd wel een paar radiatoren open. Mijn retourtemperaturen zijn al netjes na waterzijdig inregelen, maar misschien scheelt het toch nog weer wat :)

Edit: en dichtgedraaid :) Hij stond volgens mij best ver open, met het borgclipje erop kon hij nog 5 omwentelingen dicht. Na weghalen borgclip zeker nog eens 5-6 volle omwentelingen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joch
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 19:26
Ik wil jullie even vragen mee te denken. Geen idee of dit zo mag hoor. Maar nadat ik de bypass volledig dichtgedraaid heb en de ketel weer “aan” zette begon de ketel met een zelftest waarbij deze ook altijd even op cv gaat branden. Nu zag ik tot mijn grote verbazing dat de cv binnen 20 seconden naar 70/75 schoot en de retour op 25 graden bleef hangen. (Lijkt vermogen dus niet kwijt te kunnen, terwijl er toen toch 5 radiatoren open stonden)

Hierop wilde ik het cv circuit toch maar even testen. Dus alle radiatoren maar open gedraaid (9 stuks) en de vloerverwarming in de badkamer en de waterzijdige inregeling eruit gehaald zodat er zo min mogelijk weerstand overbleef. Toen de cv aangezet en helaas binnen een minuut aanvoer 70 graden, retour 25, waarop de branderautomaat ingrijpt en de cv in storing treed.

Mijn grote vraag is nu: hoe kan dit?
En is er een andere oplossing dan de bypass toch weer een stukje open te draaien? Aangezien dit zeer inefficiënt is. En ik eindelijk die retourtemperatuur naar beneden heb gekregen..

Warmwater werkt perfect, wordt zelfs nog heter met bypass dicht en cv systeem werkte met bypass open al was dat niet optimaal.
Het gaat om een Vaillant HRpro cw4 met een onderwaarde van 9kw cv vermogen, hierop afgesteld en een 1 standenpomp van 85 watt. Het drukverschil in de cv leiding werd met bypass open 0,5 bar, met bypass dicht 0,6 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
Doet je pomp het wel? Wordt de cv aanvoer leiding onder de ketel wel warm?

Zou zelf toch weer even terug naar 'start' en zorgen dat je systeem weer werkt. Als dat zo is in stapjes de retour dicht?

Bij mijn ketel zit de bypass helemaal dicht zonder problemen!

[ Voor 85% gewijzigd door Michiel193 op 01-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joch
Ja de pomp werkt, cv aanvoer wordt heet en ook de radiator op zolder werd heet voor de bovenste helft en een enkele radiator op de eerste verdieping aan het begin tijdens de ‘test’ van 5x pendelen.
Ook tapwater functioneert goed, waar de pomp ook voor in bedrijf is.
De schroef van de pomp heb ik nog even open gemaakt om te kijken, maar deze draait hard en handmatig goed soepel.
Dus het lijkt me dat daar niks mis mee is. Of de pomp zou te weinig vermogen hebben?

De driewegklep is vorig jaar nog vervangen dus dat daar iets mee is lijkt me ook niet.

Ik zal de instellingen is terug zetten en dan van de winter maar kijken hoe ver hij maximaal dicht kan denk ik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joch
Update: Er blijkt dat verstopt in een koof onder de wasmachine, een regelafsluiter op de aanvoerleiding zit. Deze stond ver geknepen waardoor de cv pomp het water zonder de bypass niet rond kon pompen. De regelafsluiter heb ik open gezet en de ketel draait nu super met de bypass dicht. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier dezelfde euvel (EcoTec Plus, laatste model), ben al 2 dagen aan het inregelen maar kreeg het maar niet voor elkaar.

Alle radiatoren ingereld (vloerverwarming met pomp BG en type 10 radiatoren op de 1V), aanvoer 60 maar de retour bleef maar rond de 55 hangen terwijl de retourbuis onder de ketel écht geen 55 graden is, dat kon ik zonder thermometer al wel voelen.

Binnenkort die bypass maar eens dichtdraaien, zal laten weten of het is gelukt!

Overigens staat bij mij een vaste pompfase ingesteld, ik heb nog meer mogelijkheden:
0: Zonder bypass Δp-const.
1: Zonder byp. Δp-const.-kick
2: Bypass Δp-const.
3: Spreiding ΔT
4: Vaste pompfase
Dus misschien is hier nog wat mee te spelen zonder fysiek de bypass te sluiten?

[ Voor 28% gewijzigd door Y0ur1 op 11-11-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05 13:46
Grappig; Ik heb ok een vergelijkbaar probleem; De ketel warmt binnen 10 seconden op tot op hoge waarden en slaat af. Radiatoren worden niet warm. Ik zag dat de bypass schroef helemaal open stond (ongeveer 2 cm uitgeschroefd) Vervolgens dicht gedraaid (je hoorde de waterstroom knijpen) en de radiatoren worden direct warm en ketel blijft continu branden. Helaas gaat de bypassklep lekken als ik hem helemaal dicht draai, dus helaas weer in de kou... (Gelukkig hebben we nog onze warmtepomp die op het zelfde systeem zonder problemen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
@Weirdo12 @Y0ur1

Hebben jullie de instellingen van kees_1 paar berichten boven al geprobeerd? Spreiding ΔT =20 ....

(uitvoerbaar op de nieuswte vaillant ecotec plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
info33 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:00:
@Weirdo12 @Y0ur1

Hebben jullie de instellingen van kees_1 paar berichten boven al geprobeerd? Spreiding ΔT =20 ....

(uitvoerbaar op de nieuswte vaillant ecotec plus)
Ja maar had ook niet het gewenste resultaat bij mij.

Ik heb zojuist de bypass helemaal dichtgedraaid maar dan kan hij z'n warmte niet kwijt. De pompfase staat nog wel op 50% dus ik ga nog verder tweaken en analyseren waar het hem nou in zit. Momenteel even geen tijd voor mij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Y0ur1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:17:
[...]

Ja maar had ook niet het gewenste resultaat bij mij.

Ik heb zojuist de bypass helemaal dichtgedraaid maar dan kan hij z'n warmte niet kwijt. De pompfase staat nog wel op 50% dus ik ga nog verder tweaken en analyseren waar het hem nou in zit. Momenteel even geen tijd voor mij helaas.
Vermogen op de laagste stand zetten in plaats auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Zo, het gaat hier de goede kant op. Ik heb nu een delta T van 8 graden ipv 5 bij de ketel.

De bypass staat nu dicht. Pompfase op 50% en max. vermogen op 8KW. De ketel start koud goed op (eerst min. vermogen daarna moduleert hij even omhoog) en blijft daarna stabiel lopen.

Ik denk niet dat het heel veel beter gaat worden bij mij aangezien ik op de eerste verdieping allemaal type 10 radiatoren heb (op de begane grond anhydriet dekvloer met vloerverwarming). Ik denk niet dat het verstandig om de stooktemperatuur nog verder te verhogen (nu 60 graden). De retour moet namelijk wel onder de 55 graden blijven ivm condenseren ketel.

Ik ga nog een beetje verder tweaken en dan eens kijken wat het gaat doen als het nog kouder wordt.

Overigens heb ik geen succes gehad met Spreiding ΔT. De stroomsnelheid is dan te hoog, met pompfase 50% zit ik op ong 800 liter per uur. Met Spreiding ΔT werd het volgens mij rond de 1000.

[ Voor 11% gewijzigd door Y0ur1 op 17-11-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Mijn delta T van 8 graden was gebaseerd op een huis dat reeds helemaal warm was. Tijdens het verwarmen is de delta T ongeveer 10 graden. Ik kan dus zeggen dat het een succes was! De retour is ongeveer 48 graden en de condens druppelt lekker in de afvoer :) Ik draai nu met pompfase 50%, de andere pompmodi heb ik kort uitgeprobeerd maar had ik toen geen succes mee. Voor nu even genoeg tijd hierin gestoken en vind het resultaat nu helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Overigens heeft Vaillant de mechanische bypass eruit gehaald: YouTube: Vaillant ecoTEC Plus New, een condensatieketel voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Ik heb al een tijdje wat extra temperatuur sensoren alleen laten daarvan de batterijen het vrij snel afweten. Ik wil nu de aanvoer en retourleiding in de ketel voorzien van deze temperatuur sensor.

https://amzn.eu/d/dA8t4jw

De voeding wil ik van de hoofdprint halen. Daar zit een ongebruikte aansluiting 24v dc spanning tbv kamerthermostaat. Klopt het dat op de aansluiting klem stroom x100 er de - is en 24v de +

antwoord op mijn eigen vraag na meting met multimeter is dat het klopt dat de 24v op de rechter pool staat gekeken naar het gemonteerde printje, in de handleiding is het de onderste. Op de connector waar de brug in zit staat ook een L van ik vermoed live

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O2IYAJtjltj29aspNkw4BeUjZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlPc43n0Ed7WWvugIE6bLKbZ.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_xWSzR8-3NtsA8pmdMExReyblA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZzkS3iytneoJAER0cioBfjV.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door Michiel193 op 23-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
Het was een beetje prutsen, maar hij zit erin! De 24v vanuit de ketel werkt niet wanneer OpenTherm is ingeschakeld (stond ook in in t boekje).... Dus maar een adapter van 5v dc aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ_ZpnFeXpDnY80BJ9t-R4Umfb4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfaFRuxSgAIFVdbKOzzVUmrj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyHkSmNqbNNWuoJjXVhDzo5EjqE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oEKMgfnqybliUPFg2ZsnaaG.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joch
@Weirdo12 bij mij lekte de bypass ook toen ik hem dichtgedraaid had. Wel kan ik zeggen dat na nu een tijd gestookt te hebben dat de bypass niet meer lekt. Dus als het niet plenst misschien even proberen en kijken of die dicht gaat vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:07
Krijgen jullie die bypass allemaal soepel dichtgedraaid? Ik krijg er echt geen beweging in, zelfs met een beetje wd40 geprobeerd.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Ja ging bij mij soepel, je hebt de seegering / borgring verwijderd?

De schroef draait geen enkele kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Hier een Vaillant ecoTEC plus VHR 25/32CS/1-5 HR uit 2022

Na het lezen van een aantal 'lekkende bypass' opmerkingen ben ik wat huiverig om de bypass volledig dicht te draaien. Ik heb ook enkel radiatoren, waardoor ik volgens mij de instellingen die kees_1 heeft niet kan overnemen.

Mijn idee nu is om de CV-deellast van de 'auto' instelling af te halen en deze op het laagst te zetten.
Vervolgens de bypass dicht te draaien.

Vergeet ik dan nog iets? Wellicht nog iets met de pomp?

Edit: Ik heb de vraag ook aan mijn installateur gesteld, waarbij ik verwijs naar het YouTube filmpje van John Visser.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaer288 op 09-12-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:42
Voor de zekerheid, stel ik haal de thermostaat bij de badkamer eraf (is volgens mij niet thermostatisch, gewoon 1-5), dan heb ik effectief altijd doorstroming. Kan ik dan zonder issues de bypass aanpassen? Amateur-tweaker-alert 8) . Edit: radiatoren + VVW hier. Topic lijkt ook mijn probleem te beschrijven, binnenkort bij gebrek aan IR-camera maar eens met de BBQ-thermometer aan de slag. Handwarm is ook zo'n vage term...

[ Voor 29% gewijzigd door SimonBR39 op 07-01-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
SimonBR39 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:27:
Voor de zekerheid, stel ik haal de thermostaat bij de badkamer eraf (is volgens mij niet thermostatisch, gewoon 1-5), dan heb ik effectief altijd doorstroming. Kan ik dan zonder issues de bypass aanpassen? Amateur-tweaker-alert 8) . Edit: radiatoren + VVW hier. Topic lijkt ook mijn probleem te beschrijven, binnenkort bij gebrek aan IR-camera maar eens met de BBQ-thermometer aan de slag. Handwarm is ook zo'n vage term...
Kijk een bij de Lidl of Amazon, een ir thermometer is niet zo duur en werkt veel beter dan een bbq thermometer. Een ir camera is natuurlijk wel het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Goede tip, Lidl had ik zo even niet aan gedacht, maar die groeien flink in assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:27
SimonBR39 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:27:
Ik neem aan dat je hier met een thermostaat een thermostatisch bedienbare radiatorkraan bedoelt.
Als een radiatorkraan een standje 1-5 heeft dan kan je ervan uitgaan dat het een thermostatisch bedienbare radiatorkraan betreft.
Als je een handmatig bedienbare radiatorkraan of thermostatisch bedienbare radiatorkraan helemaal open zet dan heb je in principe altijd doorstroming.
Uiteraard mits de radiatorkraan niet vastzit of de thermostatische knop niet verkeerd is gemonteerd door bijvoorbeeld de knop in de 0 stand te monteren,
Je kan er gemakshalve vanuit gaan dat standje 3 ong 20-21 gr C is en elke stap omhoog of omlaag 2-3 gr C verschil maakt. Dan kom je in standje 5 op zo'n 25-27 gr C.
Als je met een IR-thermometer aan de slag gaat richt dan nooit op blank metaal ivm valse metingen, en anders een stukje (schilders-) tape gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Helemaal duidelijk, het is een nieuwe radiator, staat altijd op max, dus dat zit wel goed.
Pagina: 1