Toon posts:

Cv krijgt laatste halve graad niet verwarmt

Pagina: 1
Acties:

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Het probleem is het volgende, wat we de laatste tijd merken is dat het in de woonkamer de cv niet lukt om de laatste halve graad te verwarmen.
Als we 18 vragen blijft het 17.5, als we 18.5 vragen word het 18 etc. Etc.

Nu heb ik Google geopend en het volgende topic gevonden: Cv ketel pendelt op een lage temperatuur

Alleen dit gaat om vloerverwarming en ik heb gewoon een radiator hangen in de woonkamer.

Wat ik merk dat het verschil in halve graad niet halen tussen vorige maand en deze maand is dat het nu waterger lijkt (misschien door de kou buiten).
Ik heb een test gedaan of het uitmaakt of ik boven de radiatoren wel of niet open zet, maar maakt niet echt uit.

Nu heb ik even geen idee hoe hoog aanvoertemp en hoe hoog vermogen staat van de ketel en dit kan ik morgenochtend weer checken. Wel vraag ik jullie alvast om hulp waar/in welke hoek ik zou moeten kijken om dit probleem te verhelpen.

Waterzijdig inrichten van radiator is wat lastiger want geen voetventielen.
Verder staat de radiator in de woonkamer vol open, worden alle verwarmingen goed warm (dus eerst helemaal bovenkant en dan pas naar onder), is druk in cv goed en is alles ook ontlucht.

Hopelijk hebben jullie wat tips.

Gaat trouwens om een Vaillant ecoTEC plus
30-34 / 5-5 CW5 (met een calormatic 350).

Edit:
Had toch tijd om naar instellingen te kijken
Aanvoertemp. 65
Comfortmodus uit
Cv deellast 20kW

[Voor 4% gewijzigd door Griffin op 14-12-2022 19:10]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:14
Klinkt eerder als een probleem met je thermostaat dan je ketel. Welke thermostaat gebruik je?

Never mind staat er wel in 8)7

[Voor 18% gewijzigd door Bo0bz op 14-12-2022 18:29]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16
Waar hangt jouw thermostaat? Ik heb dit ook afentoe, zeker met deze koudere dagen.

Ik heb een Toon naast de woonkamerdeur hangen. Niet de juiste plek en erg beïnvloedbaar met er snel langslopen en de deur die open en dicht gaat.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6

• Griffin
Deze hangt in het midden van de kamer tussen keuken en woonkamer in, tegen buitenmuur aan (is een hoekhuis). Spouwmuur is in oktober geïsoleerd.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En hoe bepaal je deze fout? Als je het afleest op de thermostaat, dan is het vreemd. Kan zijn dat je thermostaat de temperatuur maar in stappen van 0.5C kan weergeven. Dan is het correct.
Lees je het op een andere thermometer af, dan kun je een 'Offset kamertemperatuur' instellen.

Theo

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02
Ik heb ook deze thermostaat en vindt het qua regelgedrag een onding. Kun jij nakijken of je thermostaat op analoog staat (modulerend) of twee-punts regeling.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Menu → Installateurniveau → Systeem Configuratie [Systeem ----] → Regel strategie

Fabrieksinstelling is aan/uit. Modulerend (analoog) moet je installateur hebben ingesteld.

Theo

• Griffin
Thnx voor de aan/uit tip, ik ga deze vanavond even valideren op mijn thermostaat... mijn aanname is dat ik modulerend moet hebben alleen uit jullie comments haal ik het er niet met 100% zekerheid uit ;).
Verder is het lastig om 'even' een andere thermostaat te proberen, ookal zou ik iemand kennen die er 1 over heeft oid is dit volgens mij niet plug en play toch?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:32
Als je radiatoren wel gewoon 60 graden worden bij hun invoer en de kamer temperatuur de ingestelde waarde niet haalt, dan verliest je kamer evenveel warmte naar buiten toe als dat je aanvoert met de radiatoren.

Je kunt het probleem simpel oplossen door de aanvoer temperatuur van 60 graden iets te verhogen tot het weer comfortabel is.

Wat is overigens de retour temperatuur bij de ketel?
Die wil je wel zo laag mogelijk houden, want hoe lager die is hoe hoger het rendement van je ketel.

Overigens neem ik aan dat je die temperatuur op de thermostaat afleest, want lees je dat op een andere thermometer af dan verklaart dat uiteraard gewoon het verschil

PS.
Een calormatic 350 is een moduleren thermostaat dus is het heel onwaarschijnlijk dat de ketel op aan/uit staat.

[Voor 43% gewijzigd door Ben(V) op 15-12-2022 11:12]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik heb ook een vaillant ecotect (exclusive) en dezelfde thermostaat in aan/uit modeus en heb precies hetzelfde gedrag.

Zodra het temperatuurverschil binnen een halve graad komt, gaat ie in wat lijkt de low-load modus te zijn en dan duurt die laatste halve graad heeeuuul lang.

Ik heb overigens vloerverwarming en ook geexperimenteerd met de analoge modus en dan zie ik a) dat ie de kamer warmer stookt dan de instelling (rustig 0,5-1,0 graad meer) en dat dus het gasverbruik navenant stijgt.

zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2113732

Ik houd het maar op een 'producteigenschap' ... veel gepuzzeld met instellingen en er is niets dat het beinvloed wanneer de thermostaat in aan/uit modus staat.

• Griffin
Boeryepes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:28:
ik heb ook een vaillant ecotect (exclusive) en dezelfde thermostaat in aan/uit modeus en heb precies hetzelfde gedrag.

Zodra het temperatuurverschil binnen een halve graad komt, gaat ie in wat lijkt de low-load modus te zijn en dan duurt die laatste halve graad heeeuuul lang.

Ik heb overigens vloerverwarming en ook geexperimenteerd met de analoge modus en dan zie ik a) dat ie de kamer warmer stookt dan de instelling (rustig 0,5-1,0 graad meer) en dat dus het gasverbruik navenant stijgt.

zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2113732

Ik houd het maar op een 'producteigenschap' ... veel gepuzzeld met instellingen en er is niets dat het beinvloed wanneer de thermostaat in aan/uit modus staat.
Ik heb je topic gelezen en een hoop is echt abra-kadabra (status uitlezen en wat ze betekenen)... maar volgens mij is je uitkomst dat het moduleren van jouw ketel (in jouw opstelling) dus meer gas verbruikte en de temp 0.5 graden onder wens bleef. En als je ouderwets naar aan/uit ging dat gas verbruik dus beter was en je uitkwam op 0.5-1 graden boven je wens.

Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen en in de gaten ga houden wat dit betekend in verbruik. Helaas heb ik nog geen live verbruik (ik wil wel een P1 meter van HomeWizard gaan aanschaffen) maar kan de dag erna wel zien wat resultaat was qua verbruik (of even zelf aantal kuub noteren aan het begin en aan het eind van de dag ;) )

• Boeryepes
  • Niet online
Griffin schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb je topic gelezen en een hoop is echt abra-kadabra (status uitlezen en wat ze betekenen)... maar volgens mij is je uitkomst dat het moduleren van jouw ketel (in jouw opstelling) dus meer gas verbruikte en de temp 0.5 graden onder wens bleef. En als je ouderwets naar aan/uit ging dat gas verbruik dus beter was en je uitkwam op 0.5-1 graden boven je wens.

Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen en in de gaten ga houden wat dit betekend in verbruik. Helaas heb ik nog geen live verbruik (ik wil wel een P1 meter van HomeWizard gaan aanschaffen) maar kan de dag erna wel zien wat resultaat was qua verbruik (of even zelf aantal kuub noteren aan het begin en aan het eind van de dag ;) )
De aan/uit setting is van de thermostaat. De ketel moduleert altijd.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Simpelste oplossing lijkt me je thermostaat een halve graad hoger te zetten aangezien je cv het dan wel haalt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23
Griffin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:03:
Het probleem is het volgende, wat we de laatste tijd merken is dat het in de woonkamer de cv niet lukt om de laatste halve graad te verwarmen.
Als we 18 vragen blijft het 17.5, als we 18.5 vragen word het 18 etc. Etc.

Hopelijk hebben jullie wat tips.

Edit:
Had toch tijd om naar instellingen te kijken
Aanvoertemp. 65
Comfortmodus uit
Cv deellast 20kW
Dit klinkt als een aan/uit regeling. Meestal hanteert de thermostaat een bandbreedte ten opzicht van het setpoint (bv. 1,5graad) waarbinnen hij een aantal keer per uur (vaak standaard 6 keer) de ketel even aanzet met een vooraf ingestelde minimum duur (bv. minimaal 1 minuut). De thermostaat probeert in te schatten hoe lang de ketel aan moet staan om de gewenste temperatuur te halen. Dit soort regelingen zijn natuurlijk niet heel nauwkeurig en de kans is groot dat de thermostaat net iets te vroeg de ketel uitzet (zeker bij een hoge aanvoertemperatuur).

Tips,

- simpelweg de thermostaat een half graadje hoger zetten is de makkelijkste oplossing.
- De instellingen van de ketel (en eventueel thermostaat) wijzigen om geleidelijker naar het setpoint te gaan is een andere mogelijk. Door een lagere aanvoertemperatuur of langer op minimum last te laten draaien kun je dit voor elkaar krijgen. Door de ketel wat langer te laten draaien met een lagere aanvoertemperatuur krijg je een meer constante aanvoer van warmte en is het wat makkelijker te regelen met een aan/uit thermostaat.

Engineering

• Griffin
Marzman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:12:
Simpelste oplossing lijkt me je thermostaat een halve graad hoger te zetten aangezien je cv het dan wel haalt.
Maar als ik dus 18 vraag word het 17.5. Dus als ik dan 18.5 vraag word het 18. Maw qua temp lukt het wel maar hij blijft dan stoken
Tupolev schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:51:
[...]

Dit klinkt als een aan/uit regeling. Meestal hanteert de thermostaat een bandbreedte ten opzicht van het setpoint (bv. 1,5graad) waarbinnen hij een aantal keer per uur (vaak standaard 6 keer) de ketel even aanzet met een vooraf ingestelde minimum duur (bv. minimaal 1 minuut). De thermostaat probeert in te schatten hoe lang de ketel aan moet staan om de gewenste temperatuur te halen. Dit soort regelingen zijn natuurlijk niet heel nauwkeurig en de kans is groot dat de thermostaat net iets te vroeg de ketel uitzet (zeker bij een hoge aanvoertemperatuur).

Tips,

- simpelweg de thermostaat een half graadje hoger zetten is de makkelijkste oplossing.
- De instellingen van de ketel (en eventueel thermostaat) wijzigen om geleidelijker naar het setpoint te gaan is een andere mogelijk. Door een lagere aanvoertemperatuur of langer op minimum last te laten draaien kun je dit voor elkaar krijgen. Door de ketel wat langer te laten draaien met een lagere aanvoertemperatuur krijg je een meer constante aanvoer van warmte en is het wat makkelijker te regelen met een aan/uit thermostaat.
Je tweede optie qua setpoint zeggen mij even niets. Maar wil ik wel leren als ik er iets mee kan, alleen waar in de ketel oid dit in te stellen is... I donno

Ik heb net de thermostaat instelling gecheckt en die stond dus op 2 punt (aan/uit). Dus ik wil analoog dus even proberen om te kijken of dit wat helpt. Alleen ik krijg dan een optie 'stekker aanpas.' erbij met waarde 0 (opties zijn van - 5 tm 5)...wat dit betekend weet ik alleen niet.

Vanavond doe ik nog even een test en morgen ook. Ga mijn bevinden delen als ik meer heb

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Modulerend is altijd beter. Het is ook zuiniger met energie omdat de ketel lager brandt en dus ook een hoger rendement heeft. Moderne modulerende verwarmingen moeten echter wel inleren. Het kan aan het begin iets doorschieten of juist te langzaam opwarmen. Maar na een poos zou dit beter moeten worden.
Valt me wel tegen van dit merk (en de installateur) dat aan/uit de standaard instelling is.

Theo

• Boeryepes
  • Niet online
xah5kiDe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:17:
Modulerend is altijd beter. Het is ook zuiniger met energie omdat de ketel lager brandt en dus ook een hoger rendement heeft. Moderne modulerende verwarmingen moeten echter wel inleren. Het kan aan het begin iets doorschieten of juist te langzaam opwarmen. Maar na een poos zou dit beter moeten worden.
Valt me wel tegen van dit merk (en de installateur) dat aan/uit de standaard instelling is.
Ik heb de analoge optie ruim 1 week aangehad zonder enig leereffect te bespeuren. Niet lang genoeg?

• Boeryepes
  • Niet online
Griffin schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:58:
[...]

Alleen ik krijg dan een optie 'stekker aanpas.' erbij met waarde 0 (opties zijn van - 5 tm 5)...wat dit betekend weet ik alleen niet.
Da’s de snelheid van de afgifte: vww is traag, radiatoren zijn snel.

Ik heb alle opties van -5 tot 5 geprobeerd zonder verschil te bespeuren.

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:01:
[...]

Ik heb de analoge optie ruim 1 week aangehad zonder enig leereffect te bespeuren. Niet lang genoeg?

mbt modulerende verwarming: klopt mijn aanname dat je de modulerende thermostaat bedoelt? Want immers de ketel is sowieso modulerend.

• Griffin
Eerste bevinding is dat het lijkt te werken... Aankomende dagen ook even verbruik in de gaten houden

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Boeryepes schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:01:
[...]

Het kan best zijn dat deze thermostaat dit niet heeft geïmplementeerd. Dat is ook kwaliteit verschil. Wat de thermostaat dan doet is het vermogen van de ketel sturen aan de hand van het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de actuele temperatuur. Bij meer dan twee graden verschil, dan 100%, bij 1 graad verschil 50% en bij 0.5 graad nog 25%. Meestal werkt dat prima met cv platen. Heb je echter vloerverwarming dan zit er veel vertraging in de loop. Dat geeft overshoot. Kun je zelf verhelpen door het maximum vermogen van je ketel te verlagen of de maximale aanvoertemperatuur lager te zetten.

Theo

• Boeryepes
  • Niet online
xah5kiDe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:33:
[...]

Het kan best zijn dat deze thermostaat dit niet heeft geïmplementeerd. Dat is ook kwaliteit verschil. Wat de thermostaat dan doet is het vermogen van de ketel sturen aan de hand van het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de actuele temperatuur. Bij meer dan twee graden verschil, dan 100%, bij 1 graad verschil 50% en bij 0.5 graad nog 25%. Meestal werkt dat prima met cv platen. Heb je echter vloerverwarming dan zit er veel vertraging in de loop. Dat geeft overshoot. Kun je zelf verhelpen door het maximum vermogen van je ketel te verlagen of de maximale aanvoertemperatuur lager te zetten.
Tja, ook dat laatste heb ik geprobeerd. Aanvoertemperatuur verlagen naar <40 graden.

• Griffin
xah5kiDe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:02:
Menu → Installateurniveau → Systeem Configuratie [Systeem ----] → Regel strategie

Fabrieksinstelling is aan/uit. Modulerend (analoog) moet je installateur hebben ingesteld.
For future references... Dit was uiteindelijk, voor mij, het antwoord. Het is beneden gewoon de gevraagde temp en het gas verbruik is niet gestegen, eerder wat gedaald... maar dat is lastig vergelijken met afgelopen weken toen ik zo aan het prutsen was met halve graad erbij en weer eraf etc.

Thnx voor jullie hulp _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee