Cv ketel pendelt op een lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-09 21:58
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren toevallig een probleem gevonden.
Als mijn thermostaat moduleert naar een lage temperatuur dan begint mijn cv ketel te pendelen.
Ik gebruik nest thermostaat, Vaillant hr solide plus 18-22 en vloerverwarming.

Ik heb even geëxperimenteerd.termistaat ingesteld op 20. Als binnen 18 graden is dan blijft verwarming langen werken ongeveer op 62 graden. En als binnen wordt 19.5 graden dan thermostaat moduleert naar 50 graden waardoor begint cv pendelen. Waardoor duurt veel te lang om de laatste half graad te bereiken. Het gebeurt ook als temperatuur daalt half graad dan ingesteld. Als resultaat van pendelen vloerverwarming blijft koud. Boven worden radiatoren gebruikt ze worden wel warm.
Ik denk niet dat het ligt aan de vloerverwarming. Ik heb geen bypass maar er staan paar radiatoren open

Ik hoor graag van jullie wat ik kan/moet doen om het op te lossen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vloer wordt wel warm? Pomp van de vloerverwarming draait? Beveiliging thermostaat staat op 50 graden en vloerthermostaat op 35-40?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
Rol-Co schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:30:
Vloer wordt wel warm? Pomp van de vloerverwarming draait? Beveiliging thermostaat staat op 50 graden en vloerthermostaat op 35-40?
Als cv langer aan staat dan word vloer wel warm. Pomp draait ook. Ik heb ook verschillende standen geprobeerd. Alleen als cv pendelt dan heeft vloer geen kans om goed op te warmen. Als ik temperatuur 2 graden hoger zet dan gaat cv harder weken en niet meer pendelen en vloer geeft dan na tijdje 35-40 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door danik121 op 08-01-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pendelen is als hij zijn warmte niet kwijt kan, heb je de pompsnelheid al eens verhoogd? Van de cv als het kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
Rol-Co schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:03:
Pendelen is als hij zijn warmte niet kwijt kan, heb je de pompsnelheid al eens verhoogd? Van de cv als het kan.
ik heb meerdere keren gekeken. Ik kan volgens mij pompsnelheid van cv niet wijzigen. Ik zie wel dat het automatish gebeurt.
Maar ik snap niet hoe kan de cv zijn warmte niet kwijt op een lagere temperatuur, maar wel op een hogere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
danik121 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:14:
[...]

ik heb meerdere keren gekeken. Ik kan volgens mij pompsnelheid van cv niet wijzigen. Ik zie wel dat het automatish gebeurt.
dat kan, met ieder model is dat weer anders, zoveel verschillende cv ketels zoveel verschillende systemen. ;)
Maar ik snap niet hoe kan de cv zijn warmte niet kwijt op een lagere temperatuur, maar wel op een hogere temperatuur.
versimpeld:
stel je water is 70 graden, en de huiskamer is 20 graden.
dan heb je 50 graden verschil en dat probeert zich te herstellen.
stel je hebt 45graden water, en de huiskamer is 20 graden.
dan heb je maar 25 graden verschil.
met 50 graden verschil straal je dus ook meer warmte uit als met maar 25 graden verschil.
dit is al snel 4x zo weinig warmte kunnen afstaan. :-(
(dit word vaak deltaT genoemd)

nu heb je vloer verwarming, wat is de ingaande temperatuur van het water?
is die maar 35-40 graden, dan zou je die nog kunnen verhogen naar 45 graden.
(ik heb hem zelfs op 50 graden staan, dat is wel wat hoog officieel, maar gaat al jaren goed in mijn huis.)
dan heb je vooral bij lage temperstuur water meer opnamen van de warmte en dus minder pendelen.

(nu is pendelen net echt heel fout, je wil het alleen zo min mogenlijk.
gaat hij 1 of 2x per uur uit, geen ramp is het om de 5 minuten dan is het weer rampzalig.
elke start van de gasketel kost warmte en gas die niet gebruikt word, dus dat wil je zo min mogenlijk, maar kun je nooit 100% weg krijgen.)

ik stook zelf tot de 21 graden, gewoon omdat mijn thermostaat boven de radiator hangt.
dat kan niet anders doordat ik ook vloerverwarming heb.
de warmtepomp heb ik er nog hybride bij en verwarmt zelfs tot 22,5 graden.
de warmtepomp stookt voor mij gratis (veel PV op dak), alleen als het echt koud is buiten dan red hij het niet en gaat de temperatuur in huis naar de 21 graden en neemt de gasketel zijn werk over.

voor een modulerende termostaat is het vaak vrij normaal dat:
is het 19 graden in huis en termostaat staat op 20 graden, ketel in laagste economische stand.
is het 18 graden in huis en termostaat staat op 20 graden, ketel in hoge slurp stand.
dit is een compromis tussen snel huis warmen en goedkoopst stoken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-01-2020 10:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@migjes
de thermostaatkran staat op 50. Ik heb nog oude verdeler waar de menging niet ingesteld kan worden.Dus als cv stookt op 60 graden dan word water in de verdeler ca 35-40. Als cv pendelt dan wordt water niet warmer dan 25-27 graden.

op een lage temperatuur pendelt hij elk 5-15 minuten(even naast cv ketel gezeten). Soms even aan en dan weer uit.

Moet ik dan temp op 20 laten staan dan is binnen warm maar de vloer wordt niet zo warm. of moet ik grottere verschil in temperatuur maken zodat de vloer warmer word. Als de vloer warm is dan 19 is prima voor binnen.

[ Voor 23% gewijzigd door danik121 op 09-01-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
danik121 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:27:
@migjes
de thermostaatkran staat op 50. Ik heb nog oude verdeler waar de menging niet ingesteld kan worden.Dus als cv stookt op 60 graden dan word water in de verdeler ca 35-40.
het water in de verdeler mag wel naar de 45 gaan. (ik heb zelfs 50 graden als de gas ketel even flink te werk gaat, maar dat is officieel te veel))
dus je zou kunnen proberen iets meer door de thermostaat kraan te laten gaan.
Als cv pendelt dan wordt water niet warmer dan 25-27 graden.
bedoel je dan de temperatuur in de verdeler?
ja: dan lijkt het wel of de warmte niet bij de verdeler komt op een 1 of andere manier.
water wat je cv ketel van je huis in gaat is al snel 20 graden en word vaak minimaal 15 graden verwarmd.
dus een water temperatuur uit de cv ketel van minder als 35 graden is bijna onmogenlijk.
(veel cv ketels verwarmen minimaal het water ongeveer 15 graden, veel lager kunnen ze niet moduleren)
op een lage temperatuur pendelt hij elk 5-15 minuten(even naast cv ketel gezeten). Soms even aan en dan weer uit.

Moet ik dan temp op 20 laten staan dan is binnen warm maar de vloer wordt niet zo warm. of moet ik grottere verschil in temperatuur maken zodat de vloer warmer word. Als de vloer warm is dan 19 is prima voor binnen.
je hebt altijd van die lastige problemen zoals gevoel temperstuur en werkelijke temperatuur.
zo is in mijn huis het lekker als het 18 graden is binnen met een warme vloer (>35graden).
maar praktijk is helaas dat de vloer niet altijd lekker warm is (<30graden), en dan heb ik een temperatuur van 21 graden nodig om het prettig te hebben in huis.

(dat de warmtepomp er dan nog 22,5 graden van probeert te maken is mijn dommigheid/situatie/geluk.
ik gebruik het huis als buffer voor koude dagen als de warmtepomp het niet trekt. ;)
de warmtepomp die ik gebruik maakt eigenlijk bijna altijd 30-35 graden warm water, hoger komt die niet.
daar mee kan ik de vloer maar 25-30 graden mee maken maximaal.
en veel van mijn kamer planten vinden dit ook prettig als bij effect.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik weet niet hoe warm het atm buiten bij jullie is, hier is het 11,9°C.
Gisteren was het gemiddeld 11,4°C.
Ik verwacht niet, welke conventionele cv-plofketel dan ook gebruikt wordt,
dat je nu zonder "pendelen", d.w.z. aan/uit in low-load modus kan verwarmen.
(Bij mij geeft zelf de low-load modus nu nog te veel energie.)

Het maakt trouwens nu niet uit welk afgiftesysteem met welke systeemtemperaturen je gebruikt,
het warmteverlies van een "normale" woning is op dit moment veel lager
dan de ondere modulatiegrens van alle bekende cv-ketels
.

Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@dunklefaser
goed punt, mag gezegd worden.
een uur aan 1 stuk verwarmen en dan weer een paar uur de ketel uit, dat is natuurlijk niet pendelen.
maar 1 uur lang, de cv ketel 6x of meer aan/uit en dan de de ketel weer uit, dat is natuurlijk wel pendelen.

ik denk dat de CV ketel van @danik121 een minimaal 7,2kW levert met 40/30 °C.
en 6,7kW met 80/60 °C
dus een flinke hoge onder modulatie grens. ;)
(ik zelf blijf nog onder de 6kW met 40/30 °C)

wat denk jij van deze gegevens danik121?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-01-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@migjes de thjermostaatkran staat al op 50 dus ik kan niet meer hoger doen. Als cv op laag stand draait dan max temp word rond 48-50 graden. als cv begint te pendelen dan gaat niet zo veel warme water naar de verdeler waardoor blijt water in de verdeler laag.

Dus ik krijg het probleem als cv ketel moet bijwarmen.
ik krijg ook gevoel dat cv kan niet vermogen lager zetten, wardoor wordt hij veel te snel warm.
Ik zie nu zelf 2 oplossingen
- openTherm uitzetten, dus op aan/uit zetten.
- Nieuwe verdeler plaatste waar ik menging kan regelen.

Maar het zijn niet de beste oplossingen.

@dunklefaser ik snap dat het nu warmer is maar dit probleem heb ik al paar dagen geleden ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mijn Nest doet dit ook. De huiskamer wordt eerst flink warm, en daarna zakt het af ... eigenlijk totdat het ongeveer 1 of 1,5 graad te koud is...en daarna duurt het enorm lang voordat hij weer op temperatuur is.

Lijkt wel alsof de Nest 'eco' vriendelijk wil stoken, maar zijn eigen rekenwijze niet goed toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@Blasterxp Precies dezelfde probleem. Waarschijnlijk pendelt jouw ketel ook als temp verschil te kein is.waardoor duurt veel te lanf voordat kamer weer op temp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@danik121
mmm als de verdeler echt zo laag blijft, dan kan die niks met de lage temperatuur van de ketel.
waardoor de vloer maar amper warmte krijgt en je ketel zijn 7,2kW niet ergens weggevoerd krijgt en gaat pendelen.

dit probleem heb je niet als de ketel hoge temperaturen levert.
dan kan de verdeler wel warmte de vloer in krijgen en gaat hij niet pendelen.

nu heb je wel dit probleem:
als de ketel op zijn laagste modulatie draait doet hij dit:
7,2kW levert met 40/30 °C.
6,7kW met 80/60 °C
met per uur even veel gasgebruik.
als je openterm er uitgooit dan ben je die 0,5kW verschil foetsie.
dus zou ik eerder zeggen probeer eerst de verdeler te vervangen. ;)

(je kunt even experimenteren met aan/uit als je er zin in hebt.
gewoon de openterm kabel van de ketel halen.
en dan een stukje kabel op de aan/uit aansluiting aan sluiten.
wil je de ketel aan het verwarmen hebben, de 2 kabels even in elkaar draaien.
wil je de ketel uit hebben de 2 kabels los halen.
aan/uit aansturing is zo super simpel systeem. ;) )

ik ben zelf wel een vrek als het gaat over verwarmen met gas.
ik gebruik maar <300m3 gas per jaar, en wek zelf op mijn dak 6000kWh op.
ruim voldoende om mijn elektra rekening <300kWh te hebben en de warmtepomp te kunnen draaien.
mijn voorschot bedrag is dus ook maar 10€ per maand, en dan krijg ik nog geld terug ook op het einde van het jaar. >:)

edit:
persoonlijk vind ik de warmtepomp ook een stuk toffer als de gasketel.
gasketel kalt soms 6kW mijn huis in, waardoor de vloer warm word en weer afkoelt.
warmtepomp gaat gewoon 24x7 met minder warmte door, daar door is nu de vloer altijd warm.
en het is gewoon behaaglijker in huis.

gasketels zijn gewoon ouderwetse ondingen, uit een tijd dat we nog niet beter wisten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 09-01-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Blasterxp schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:07:
Mijn Nest doet dit ook. De huiskamer wordt eerst flink warm, en daarna zakt het af ... eigenlijk totdat het ongeveer 1 of 1,5 graad te koud is...en daarna duurt het enorm lang voordat hij weer op temperatuur is.

Lijkt wel alsof de Nest 'eco' vriendelijk wil stoken, maar zijn eigen rekenwijze niet goed toepast.
dit klinkt eerder alsof je geen opentherm gebruikt maar gewoon aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@migjes jaaa. ik wordt gek met dit vloerverwarming. In mij oude huur huis had ik alleen radiatoren. Per jaar gebruikte wij 600m3 gas. Dit jaar wordt 1200m3, denk ik. En het komt naar mijn mening door de vloer verawaming. Die moet hele tijd bijgewarmt worden. Met radiatoren had ik verwarming allen savonds door de week en in het weekend.

Is jammer dat het nu winter is. Anders zou ik zelf verdeler vervangen. Als iets gaat fout wil ik niet in de kou zitten. :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door danik121 op 09-01-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@danik121
ik heb het zelfde huis verwarmt met radiatoren en met vloerverwarming.
gebruikte in beide gevallen 600-700m3 gas per jaar.

mijn oude huis had ik een gaskachel in de huis kamer, een 2000m3 gas was daar vrij normaal. :-(
maar goed enkel glas en dan kozijnen van staal, isolatie was niet bestaand, lol heb zelfs ijs uit de pannen in de keuken staan bikken.
isolatie en oppervlakte die doen erg veel aan je gebruikt.
vloerverwarming of radiatoren maakt niet veel uit. ;)

ik snap het, nu zelf vervangen is wat trikkie.
maar is nu ook weer niet een hele grote klus, kun je best voor weinig geld uitbesteden.
of gewoon geduld hebben. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@migjes
Ik weet niet hoe goed de oude huis uit 1960 was geisoleerd. In de nieuwe huis uit 1966 heb ik vloer, spouw en dak isolatie. beneden heb ik overaal hr glas. boven heb ik dubbelglas. en een klein ventialtie rampje met enkel glas die nu volledig afgeplakt. Wij weten nog niet of wij gaan verwangen of dicht maken.

Ik heb al een zzp'er gebeld. Hij komt vanavond kijken naar de mogelijke oplossingen. Ik laat dan vanavond weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:23:
[...]

dit klinkt eerder alsof je geen opentherm gebruikt maar gewoon aan uit
Nee, echt niet. Hij schakelt gewoon de ketel op deellast via opentherm.
Je hebt een nest geen invloed, omdat de interface voor kinderen lijkt gemaakt te zijn. Ik vind dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Blasterxp schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:07:
[...]

Nee, echt niet. Hij schakelt gewoon de ketel op deellast via opentherm.
Je hebt een nest geen invloed, omdat de interface voor kinderen lijkt gemaakt te zijn. Ik vind dat jammer.
en true radiant ook ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:36:
[...]
en true radiant ook ingeschakeld?
Ja, en er staat bij dat hij gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@danik121 En gisteravond nog wat wijzer geworden via de zzp'er?
Ik ben werkelijk nieuwsgierig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@dunklefaser Ja hij is gisteren geweest. Hij zei dat ik een openverdeler had, waardoor het heeft geen zin om onnodige kosten te maken. Hij zei dat ik moest max temp van cv ketel op 45-50 zetten, zodat warme water niet geblokkerd word in de verdeler. En kijken of cv nog steeds blijft pendelen. ik had nog niet zo veel tijd om te testen. Ik wil het in weekend doen, zodat ik even naast de ketel kan zitten. En als het niet oplost dan gaan wij verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@danik121 Of de beperking van de maximale cv-keteltemperatuur de oplossing is
voor jouw "pendelprobleem" en de te koude vloerverwarming? Ik ben benieuwd.

Trouwens een punt van aandacht:
Het wordt hopelijk nog voldoende en snel genoeg warm met max. 45 - 50 °C aanvoertemperatuur
in de vertrekken met alleen maar radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@dunklefaser boven hoeven wij niet warm zijn. Ik deed radiatore open omdat ik probleem gaat. Andsers gaan ze bijna nooit aan.
Ik ben ook benieuwd. Ik hoop dat ik misschien vanavond of morgen kan laten weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
@danik121 ik heb bij mijn systeem het pendelen alleen maar onder controle gekregen door softwarematig in te grijpen door gedurende 20min het setpoint te verlagen. Dat is bijna altijd voldoende om de ketel over te halen het er bij te laten. Hieronder 2 voorbeelden met en zonder ingreep.

met pendelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mWfkao3uferyQQQGSO3NZrJM/full.png
met tijdelijke setpoint verlaging en 20m anti-pendelstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/38InKeovgPFQAgZO4CFws6Wa/full.png

De "boosted_heating" die je in het 2e plaatje ziet, is een anti-pendel maatregel na opstarten waarbij het control_setpoint 90m kunstmatig verhoogd wordt. Dit draait nu bijna een week en lijkt het pendelen grondig de nek om te draaien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:28:
@dunklefaser
goed punt, mag gezegd worden.
een uur aan 1 stuk verwarmen en dan weer een paar uur de ketel uit, dat is natuurlijk niet pendelen.
maar 1 uur lang, de cv ketel 6x of meer aan/uit en dan de de ketel weer uit, dat is natuurlijk wel pendelen.
Vind ik niet. Wat @Rol-Co zegt: pendelen is als de ketel uit gaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, niet dat hij uit gaat omdat de temperatuur bereikt is.
Mijn ketel gaat ook 5-6 keer per uur aan als het huis op tempertuur is. Als de ketel een uur, zelfs op minimale kracht, gaat branden heb ik er zo 2 graden bij.

Zie bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20191231.png
Het half uurtje branden tussen 18:00 en 19:00 zal zijn omdat ik de thermostaat een graad hoger had gezet. (kamer is trouwens niet woonkamer).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maasluip @cville Heerlijk toch - die verschillende definities? van "pendelen"!
Als dat nou eenduidig was dan hadden we hier veel minder discussies,
gelukkig O-) handhaaft bijna iedereen zijn eigen definitie.

:+ wichelroede lopen of pendelen, het lijkt bijna op occultisme _/-\o_ .

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 10-01-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
dunklefaser schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:22:
@Maasluip @cville Heerlijk toch - die verschillende definities? van "pendelen"!
Als dat nou eenduidig was dan hadden we hier veel minder discussies,
gelukkig O-) handhaaft bijna iedereen zijn eigen definitie.
Zonder me aan een definitie te wagen: bij mij is er sprake van pendelen als de CV na een brander start bijna onmiddellijk uit gaat. Hij doet dat omdat het water warmer wordt dan het control_setpoint. Ik heb een zeer neurotische CV (Daalderop BaseCube Duo) en dit gebeurt dus al bij een overschrijding van het control_setpoint van 1.5 graden. Vaak is dit een zeer korte piek maar dan is het kwaad al geschied en de brander uit.

Dit gedrag heeft de volgende negatieve gevolgen:
1. een zeer hoog aantal brander start wat meer verbruik en hogere slijtage tot gevolg heeft
2. en de belangrijkste: door het zeer frequent activeren van de anti-pendel stand van de ketel, wordt er gemiddeld bijna geen vermogen afgegeven en wordt het dus niet warm. Dit kan bij mij uren doorgaan. Vandaar de softwarematige ingreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
danik121 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:34:
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren toevallig een probleem gevonden.
Als mijn thermostaat moduleert naar een lage temperatuur dan begint mijn cv ketel te pendelen.
Ik gebruik nest thermostaat, Vaillant hr solide plus 18-22 en vloerverwarming.

Ik heb even geëxperimenteerd.termistaat ingesteld op 20. Als binnen 18 graden is dan blijft verwarming langen werken ongeveer op 62 graden. En als binnen wordt 19.5 graden dan thermostaat moduleert naar 50 graden waardoor begint cv pendelen. Waardoor duurt veel te lang om de laatste half graad te bereiken. Het gebeurt ook als temperatuur daalt half graad dan ingesteld. Als resultaat van pendelen vloerverwarming blijft koud. Boven worden radiatoren gebruikt ze worden wel warm.
Ik denk niet dat het ligt aan de vloerverwarming. Ik heb geen bypass maar er staan paar radiatoren open

Ik hoor graag van jullie wat ik kan/moet doen om het op te lossen.
"Waardoor duurt veel te lang om de laatste half graad te bereiken"
Simpel> wijzig de parameter in je ketel, stel de OT minimale temperatuur in op 55c, dan zal je thermonstaat nooit verder terug gaan, lager dan dat zal hij uitgaan, dit horen installateurs ook af te stellen aan de hand van je afgifte systeem maar veel doen dit niet en laten dat ding gewoon op fabrieksinstellingen, niet elke huis heeft hetzelfde afgiftesysteem...

Oftewel wanneer je thermonstaat doorgeeft minimale warmtebehoefte maakt de ketel er gewoon 55c van, de thermonstaat bepaald niet wat de ketel moet doen wat veel mensen denken, de thermonstaat is alleen de "ogen" van de ketel, de ketel is altijd "baas".

Dat pendelen ontstaat wanneer retourtemperatuur(wat je ketel weer in gaat) hoger wordt dan je 50c.
Te wijten aan te hoog minimale vermogen van je ketel in combi met je afgiftesysteem (wel voldoende radiatoren open?)(of een blokkade/verstopping in je systeem waardoor niet alles warm wordt).

@Verwijderd Wat staat er op je vloerverwarmingverdeler, is je retourtemperatuur wel 40c ?

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 15:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
@danik121
Je kan ook nog eens controleren of vloerverwarmingsverdeler op de retour leiding niet ventiel heeft om de flow te beperken. Als dat het geval moet je die gewoon een stuk verder op zetten.

Zo'n ventiel ziet er vaak uit als een voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
danik121 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Omdat je radiatoren dan fors meer warmteafgifte hebben, hoe warmer het water hoe meer warmteafgifte.

Tussen 70c en 50c water wordt je radiatoren warmteafgifte gehalveerd, en ja dat is fors.
En dat is schijnbaar net het kantelpunt dat je ketel zijn minimaal vermogen niet meer kwijt kan waardoor hij afslaat.

Pompsnelheid veranderen wijzigt niets aan je situatie, als je vloerverwarming verdeler al 40c retour aangeeft werkt dit correct, verdeler hoger zetten kan maar moet je vloer wel aankunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cville Zo te zien lijkt jouw verwarmingssysteem en het gedrag van de ketelsturing vrij uniek te zijn,
als ik dit zo mag schetsen. Wat @Maasluip beschrijft (exact 6 x per uur aan) is iig dat wat de meeste? thermostaatboeren als "low-load modus" gebruiken als het minimale cv-ketelvermogen te hoog is voor de actuele warmtevraag.

Uiteraard kan dit er toe leiden dat de ketel soms voor maar een minuut aangaat.
Significant hogere slijtage zou geen probleem moeten zijn anders was deze modus er niet.

Maar je kan meestal deze modus ook uitschakelen, op de thermostaat uiteraard.
Dan gaat de ketel minder vaak aan en voor wat langere tijd branden, de kamertemperatuur schommelt dan wel wat meer. Trouwens ook bij jouw strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
dunklefaser schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:11:
@cville Zo te zien lijkt jouw verwarmingssysteem en het gedrag van de ketelsturing vrij uniek te zijn,
als ik dit zo mag schetsen.
Tot die conclusie was ik ook gekomen. Het systeem kan zijn warmte gemakkelijk kwijt want als ik het control_setpoint verhoog naar 40 graden, kan hij uren constant branden. De ontwerpers hebben om onbegrijpelijke reden ervoor gekozen om maar een zeer kleine overschrijding van de watertemperatuur toe te staan en dat ook nog voor zeer korte tijd (seconden). Dit alles is niet instelbaar.
Wat @Maasluip beschrijft (max. 6 x per uur aan) is iig dat wat de meeste? thermostaatboeren als "low-load modus" gebruiken als het minimale cv-ketelvermogen te hoog is voor de actuele warmtevraag.
Ik heb een iSense en die heeft volgens mij geen low-load modus en de ketel ook niet.
Uiteraard kan dit er toe leiden dat de ketel soms voor maar een minuut aangaat.
Significant hogere slijtage zou geen probleem moeten zijn anders was deze modus er niet.
Een enkele keer is uiteraard geen probleem maar 96 keer achter elkaar wel, vooral omdat er dan nauwelijks verwarmd wordt.
Maar je kan meestal deze modus ook uitschakelen, op de thermostaat uiteraard.
Dan gaat de ketel minder vaak aan en voor wat langere tijd branden, de kamertemperatuur schommelt dan wel wat meer. Trouwens ook bij jouw strategie?
Mijn systeem is zo traag dat als de brander 2 of 3 uur uit gaat, je dat niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@dunklefaser Na weekend proberen zie ik dat verlagen aanvoertemperatuur tot 45-50 graden heeft geen zin. Hij gaat dan hele dag aan en uit. Nu heb ik Nest ingesteld op 75. ik merk dat nest zet niet meer aanvoer temp zo laag waardoor blijf cv wat langer branden. Maar ik weet niet wat is veranderd... Ik gebruik nu snachts rond 5 m3 en tussen 8-22 4m3.
Ik heb ook gevonden dat mijn ketel kan minimaal 7kw vermogen hebben.
@cville wat bedoel je met setpoint?

@mr_evil08 ik kan niet de laagste temp instellen. Dat is een cv waar ik bijna niets kan instellen. Als cv pendelt dan wordt vloer niet eens 40 graden. Hoe kan ik dan retour van 40 hebben:)

[ Voor 5% gewijzigd door danik121 op 12-01-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
danik121 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:29:
@dunklefaser Na weekend proberen zie ik dat verlagen aanvoertemperatuur tot 45-50 graden heeft geen zin. Hij gaat dan hele dag aan en uit. Nu heb ik Nest ingesteld op 75. ik merk dat nest zet niet meer aanvoer temp zo laag waardoor blijf cv wat langer branden. Maar ik weet niet wat is veranderd... Ik gebruik nu snachts rond 5 m3 en tussen 8-22 4m3
@cville wat bedoel je met setpoint?

@mr_evil08 ik kan laagste temp instellen. Dat is een cv waar ik bijna niets kan instellen. Als cv pendelt dan wordt vloer niet eens 40 graden. Hoe kan ik dan retour van 40 hebben:)
setpoint= gevraagde kamertemperatuur
control_setpoint= gevraagde watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@danik121 Bij mij gaat de cv-ketel ook bijna de hele dag voor ca. 3 minuten aan (op minimaal vermogen)
en vervolgens voor ca. 8 minuten weer uit.
Dit is heel normaal en kan niet anders.
De aanvoertemperatuur "pendelt" schommelt dan dan tussen 24°C en ca. 36°C. Het control_setpoint is dan initieel misschien 42°C maar zakt na de start snel naar de uitschakeltemperatuur van ca. 36°C.

Alleen na de nachtverlaging en tijdens het opwarmen brand hij soms 30 minuten onafgebroken op minimaal vermogen en de aanvoertemperatuur bereikt (en overschrijdt) dan het ingestelde maximum van 45 °C (en de ketel gaat voor de "antipendeltijd" van 5,5 minuten even uit).

Ik heb vloerverwarming als bijverwarming, zelfs nog gescheiden via een warmtewisselaar, de aanvoertemperatuur naar de lussen ligt daarom meestal ca. 4 - 6°C onder de cv-aanvoertemperatuur.
De verdeler is in het gesloten type omgebouwd, dus geen bijmenging meer.

Ik wil niet permanent 40°C warm water in mijn vloer pompen (ook is het maar bijverwarming),
daar krijg je bij vvw als hoofdverwarming hete voeten van en het wordt veel te warm.

Tijdens de nachtverlaging (23 - 6 uur) verbruik ik absoluut geen gas (cv is gewoon uit),
verbruik overdag op dit moment is iets van 4 m³ voor ca. 110 m² verwarmd woonoppervlak.

Just my 2 cts

P.S.: Iedere ketel heeft een installateursmodus waar het e.e.a. kan worden aangepast (anti-pendeltijd, maximum vermogen, maximale aanvoertemperatuur, starttoerental etc.) YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@dunklefaser oke duidelijk. Welk temperatuur en de tijdstip heb je ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

danik121 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:39:
@dunklefaser oke duidelijk. Welk temperatuur en de tijdstip heb je ingesteld?
Jouw vragen naar instelling "temperatuur" en "tijdstip" kan ik helaas niet plaatsen.
Welke temperatuur en tijdstip bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@dunklefaser ja dat bedoelde ik😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:22:
@danik121 Ik wil niet permanent 40°C warm water in mijn vloer pompen (ook is het maar bijverwarming),
daar krijg je bij vvw als hoofdverwarming hete voeten van en het wordt veel te warm.
Hier ongeveer zelfde, alleen ik heb anti-pendeltijd op 15 minuten staan, dus pas na 15 minuten volgt weer een start(beide pompen van CV en vloerverwarming staan ingesteld op 17 minuten draaien).
Aanvoer op 40c klopt je vloer wordt lekker warm, heet nah niet echt dat valt ook wel mee.
Ik vind het persoonlijk wel lekker, dit systeem (droogbouw) is wel redelijk snel en kan ook redelijk snel weer afkoelen, ik heb hem daar ook op staan zodat opwarming sneller gaat en de ketel iets beter zijn vermogen kwijt kan.

Hier kan het ook niet anders vanwege die veel te hoge minimale vermogen, het pendelen ga ik er nooit af krijgen, dan moet er een kleinere ketel in(of een joekel van een buffervat), maar de ruimte wordt prima warm.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Verwijderd In de installateursmenu kan je aanpassingen doen, iedere ketel heeft dat, kijk even in de handleiding van de ketel, maximaal vermogen begrenzen is ook een aanrader dan krijgt je zaakje iets langer de tijd om het warm te houden(booster ook uitzetten), je ketel zal dan langer branden.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@mr_evil08. Dat weet ik. Ik heb de vermogen van cv verlaagd. Maar ik kan niet min aanvoertemp instelen. Ik zal proberen anti-pendeltijd verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
Kan iemand vertellen welk temperatuur en op welk tijdstip moet ik op mijn thermostaat zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
18:00 20graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@Blasterxp 's ochtends en 's nachts staat verwarmin uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

danik121 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:04:
@Blasterxp 's ochtends en 's nachts staat verwarmin uit?
Wil je nu van ons het dag/weekprogramma van de thermostaat weten??
Ik denk dat je er niet zoveel aan hebt - zoveel mensen zoveel wensen (zegen ze hier in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
@danik121 ja, er blijft lang warmte in het huis zitten. Ik zou niet meer stoken dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danik121
@migjes @dunklefaser
Bedankt allemaal voor hulp. Vandaag is weer monteur geweest. Hij heeft grondig onderzocht en bestloot dat de verdeler toch niet goed was. Dus vervanging moet mijn probleem oplossen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
danik121 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:56:
@migjes @dunklefaser
Bedankt allemaal voor hulp. Vandaag is weer monteur geweest. Hij heeft grondig onderzocht en bestloot dat de verdeler toch niet goed was. Dus vervanging moet mijn probleem oplossen,
Nu het stookseizoen weer begonnen is; heeft het geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danik121
dimi_v schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:06:
[...]

Nu het stookseizoen weer begonnen is; heeft het geholpen?
Ja. Wij hebben nog kozijnen boven vervangen. Wij moesten dakpannen vervangen. wij hebben dus gelijk vanbuiten dak geïsoleerd. Wij stoken nu op 40 graden. Het thermostaat 1 grad hoger gezet. En wij gebruiken nu 75% minder gas met vergelijking november 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koertberend
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik weet niet of je er al uit was maar waarschijnlijk heeft de ketel te veel vermogen om de lage temperatuur te hanteren. Wat je kunt proberen is om het vermogen naar beneden te zetten, dit is ook zuiniger. De kans is echter groot dat dit niet voldoende is. Wat dan wel zou helpen is om een buffervat te installeren. Hiermee vergroot je de waterinhoud van je cv-installatie waardoor de cv-ketel de lage temperaturen beter kan hanteren. Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Waar tover jij die prachtige grafiek vandaan?

[ Voor 49% gewijzigd door discy op 02-04-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Koertberend schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:13:
Ik weet niet of je er al uit was maar waarschijnlijk heeft de ketel te veel vermogen om de lage temperatuur te hanteren. Wat je kunt proberen is om het vermogen naar beneden te zetten, dit is ook zuiniger. De kans is echter groot dat dit niet voldoende is. Wat dan wel zou helpen is om een buffervat te installeren. Hiermee vergroot je de waterinhoud van je cv-installatie waardoor de cv-ketel de lage temperaturen beter kan hanteren. Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.
Dit, andere manier is om je CV waterzijdig in te regelen en je afgifte te verhogen (bijv. door middel van het boosten van je radiatoren)

Toen ik nog met CV verwarmde kon ik alleen met boosters het CV systeem op lage temperatuur in balans krijgen, zodat ik langer periode op 35-40c op de retour kon verwarmen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

discy schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:58:
[...]

Waar tover jij die prachtige grafiek vandaan?
RRD Tool. De data wordt opgehaald met een paar DS18B20's met een Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Maasluip schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:29:
[...]

RRD Tool. De data wordt opgehaald met een paar DS18B20's met een Arduino.
Staat dit ergens uitgelegd?
Ik heb dit ding liggen https://www.tindie.com/pr...m-gateway-arduino-shield/ maar lijkt voor een ander doeleinde?

Die DS18B20 heb je dan zelf gemonteerd ergens op/in je leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@discy Op verschillende plekken. Bijvoorbeeld hier of hier.
Ik denk zolang je de arduino zelf kunt programmeren en je een digitale pin vrij hebt het op elke arduino wel werkt. Ik heb het al jaren lopen dus ik ben het programmeren van de arduino alweer vergeten, maar ik heb het zo gemaakt dat de arduino zijn data geeft op een webpagina die je gewoon met http kunt aanroepen. Die data parse ik dan in een shell script om met rrdupdate in de rrd te zetten.

De DS18B20 heb ik met een stukje isolatietape tegen de leiding bevestigd en dan een isolatiebuis eromheen.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 04-04-2022 13:59 ]

Pagina: 1