Netwerk aanleggen in nieuwbouwwoning: welke setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:38
Hi, ik ga een nieuwbouwwoning krijgen en wil graag plannen hoe ik het beste een goed thuisnetwerk aan kan leggen. Ik moet dus o.a. bedenken waar de loze leidingen komen, en daarvoor ook hoe ik het ga netwerk ga opzetten. Ik heb alleen geen idee welke apparaten hiervoor het geschiktst zijn.
Ik heb nu bedacht om de modem van de provider in de meterkast te laten, evt samen met een switch (?), en dan voor de wifi op de begane grond een router in de trapkast te plaatsen (want centraler in de woning); en een router voor wifi op de 1e verdieping. Op de 2e verdieping (zolder) komt er dan een derde router, zowel voor de wifi daar als bedraad aan mijn TV + PS4. Verder aan de switch in de meterkast zijn er loze leidingen voor bedrade verbindingen in de huiskamer (versterker); en kamers op de 1e verdieping voor bijv. laptop of PC. Al met al moeten er vanuit de meterkast dan dus zo'n 6 netwerkkabels aangesloten worden. Mogelijk in de toekomst ook nog een NAS aan te sluiten... neem aan ook bedraad (#7) naar de modem/switch in de meterkast.

Klinkt deze opzet logisch? Welk soort apparaten heb ik dan nodig?
Het betreft:
- Glasvezel van T-Mobile. Hun modem is mij (nog) onbekend.
- Ik ga de loze leidingen zelf bedraden en ga waarschijnlijk kiezen voor UTP Cat6a

Ik heb niet een vast budget, maar zoek vooral naar goede, simpele en duurzame oplossingen.Wel van belang vind ik veiligheid; en mogelijkheden voor parental control. Uit de vraag is denk ik wel duidelijk dat ik er niet heel veel verstand van heb, dus het moet allemaal niet te ingewikkeld zijn om te onderhouden.

Alvast bedankt!

NB bijgevoegd een plattegrond van het huis, M voor Modem, S voor Switch, R voor Router/Access Point, en de rode stippen voor loze leidingen voor UTP (maar die niet allemaal tegelijkertijd aangesloten hoeven te zijn, er zijn er extra voor toekomstige flexibiliteit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zoe0QiINgceyVPMo51zUsKr15XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlxXVCKTqbQ1vckT7fVHGJwi.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Krapovitz op 02-01-2023 19:38)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
neem waar mogelijk 3/4 (=19mm) leidingen. deze zijn ruim genoeg voor 2 kabels. afmonteren met een dubbele rj45 outlet
je hebt alle kamers voorzien van aansluit punten, voor meer aansluitingen kun je daar makkelijk een 4 of 8 ports switch plaatsen.

standaard cat6a is voldoende. de strakke twisting van de aderparen voorkomt storings invloeden.
foiled en shielded is lastiger te monteren en geeft risico van aardlussen (met bijbehorende storingsellende). foiled en shielded is alleen zinvol in industriele omgevingen met motoren en andere sterke inductiebronnen.

voor parental control zou ik kijken naa de functionaliteiten van de router. ik weet dat de avm produkten (fritzbox) er faciliteiten voor biedt waarbij je een tijdsperiode op mac niveau kunt bepalen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gebruik minstens FTP (foiled twisted pair) en liever nog SFTP (shielded foiled twisted pair) kabel, moet je wel de eind punten (de aansluitingen in de muur) ook sftp maken.

En je hebt maar 1 router nodig en dis staat in het begin, de rest zijn switches en AP's (acces points).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-07 17:37
Inderdaad gebruik maken van acces points, die kan je aan het plafond monteren.

Loze leidingen kan je er eigenlijk niet genoeg hebben. Plaatsing van de aansluitingen is afhankelijk van de inrichting van de kamers. Meer geeft je later flexibiliteit.

@Damic waarom ftp of sftp. Goed aansluiten daarvan is een stuk moeilijker, en wat levert het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Minder storing op hoger snelheden in de toekomst ow en naar AP's tegenwoordig 2 netwerkkabels trekken met de toekomst van veel hoger snelheden. 1 voor de PoE en 1 voor de >2Gbps verbinding, beter nu even vloeken en tieren dan in de toekomst alles eruit en terug vloeken en tieren.

Alsook 25mm pijp naar die plaatsen laten leggen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:15
neem waar mogelijk 3/4 (=19mm) leidingen. deze zijn ruim genoeg voor 2 kabels. afmonteren met een dubbele rj45 outlet
je hebt alle kamers voorzien van aansluit punten, voor meer aansluitingen kun je daar makkelijk een 4 of 8 ports switch plaatsen.

standaard cat6a is voldoende. de strakke twisting van de aderparen voorkomt storings invloeden.
foiled en shielded is lastiger te monteren en geeft risico van aardlussen (met bijbehorende storingsellende). foiled en shielded is alleen zinvol in industriele omgevingen met motoren en andere sterke inductiebronnen.

voor parental control zou ik kijken naa de functionaliteiten van de router. ik weet dat de avm produkten (fritzbox) er faciliteiten voor biedt waarbij je een tijdsperiode op mac niveau kunt bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:46
Zoals hierboven, ik zou ook zeker geen ftp of sftp in een woning omgeving gebruiken. Is ook heel lastig om mee te werken en kostbaar.
Wij gebruiken het ook alleen de industriële sector waar veel met frequentie omvormers en elektro motoren word gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krapovitz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:38
Dank voor de antwoorden! De loze leidingen zijn 19mm.

Hebben jullie nog advies voor de soort router (indien anders dan die van T-Mobile), en de access points? Welk type apparaat heb ik nodig (of waar moet ik vooral op letten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:32
Zeer belangrijk dat het 3/4 buis is wat niet over gaat in flex!
Twee jaar geleden een huis gekocht uit 2002 en elke kamer heeft minimaal 1 inbouwdoos tbv telefoonaansluiting (was toen hip) verbonden met 3/4 buis naar de meterkast.

Ik heb in elke kamer een utp cat6 en hirschmann coca 9 coax getrokken en afgemonteerd op een combi doos .

https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Toen ik voor vrienden dit ook wilde doen (nieuwbouw) was het niet mogelijk beide kabels door de buis te trekken omdat dit 5/8 was om 3/4 wat over ging in flex.

Bespaar niet, ook niet qua afmontage je krijgt er spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Krapovitz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:43:
Dank voor de antwoorden! De loze leidingen zijn 19mm.

Hebben jullie nog advies voor de soort router (indien anders dan die van T-Mobile), en de access points? Welk type apparaat heb ik nodig (of waar moet ik vooral op letten)?
Ik kan [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 aanraden.

Zelf vorig jaar ook een heel nieuwbouw huis mee voorzien.

[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 02-01-2023 20:07 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1