Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbeciel
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik kreeg een brief van Liander dat ik foto's moet opsturen van mijn meterstanden. Er staat: "Eén keer in de 3 jaar controleren we uw meterstand." Ik woon hier 30 jaar, heb dit nog nooit meegemaakt. Als reden wordt aangevoerd dat ze dit doen "om te controleren of mijn meter nog wel goed werkt".

Op de website (https://www.liander.nl/uw-meternummers) staat echter iets heel anders: Met deze foto's kunnen wij uw gegevens vergelijken met onze administratie. Ik heb tot nu toe helemaal geen relatie met Liander. Behalve de meterstanden, willen ze ook een emailadres en een telefoonnummer etc.

In de brief staat ook een rare tegenstrijdigheid: "Als netbeheerder zijn wij verplicht om iedere 3 jaar zelf uw meterstanden te controleren." Als ze het zelf moeten controleren, waarom vragen ze dan aan mij om foto's te sturen? _/-\o_

Hebben meer mensen deze brief gekregen?
Is dit een nieuwe trend? Laatst moesten mensen in Woerden ook al foto's maken voor de WOZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nee ik heb de brief niet ontvangen.

Maar als ze het op hun website een pagina (link) hebben staan met een verwijzing naar die brief zal het vast voorkomen.

De foto's zullen zijn om te controleren of je al 30 jaar lang de correcte waardes doorgegeven hebt vermoed ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vroeger kwamen ze daar voor aan de deur. Maar dit is waarschijnlijk handiger voor Liander aangezien er nooit iemand thuis is en (bijna) iedereen een camera binnen handbereik heeft.

.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48

Croga

The Unreasonable Man

imbeciel schreef op maandag 12 december 2022 @ 02:17:
Is dit een nieuwe trend? Laatst moesten mensen in Woerden ook al foto's maken voor de WOZ.
Dat is wel een beetje appels met roofvogels vergelijken.....
De gemeente heeft helemaal niets te maken met jouw inrichting.
Liander heeft helemaal heel veel te maken met hun eigendommen. Die meter is namelijk helemaal niet van jouw maar van hen dus is het niet heel raar dat ze daar graag een foto van willen.

Wat is het probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:29
Heb eenzelfde brief ontvangen op 6-12, heb ooit een "slimme" meter geweigerd dus dan lijkt me dit een logische stap.
Ding is tenslotte van hun en een mannetje langssturen is duur.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +113 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Maak een foto van de meterkast met de standen duidelijk leesbaar, stuur foto op conform de instructies die zij hebben gegeven, gebruik eventueel een wegwerp e-mail en 0612345678 als je paranoide bent.

Daarna ga je gewoon verder met de orde van de dag.

offtopic:
RIP mijn notificaties

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 12-12-2022 12:42 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:12
Jij hebt wel degelijk een relatie met Liander namelijk dat je minimaal 1 van hun meters in je meterkast hebt hangen. Maar deze vraag van Liander is vrij normaal inmiddels. Iemand in een autootje overal langssturen kost nogal wat, niemand is thuis, iedereen heeft tegenwoordig de mogelijkheid om vrij eenvoudig foto's te maken en te sturen. Mooi toch dat het zo kan? Anders moet je en afspraak maken, thuis wachten tot er iemand komt, vies rokerig mannetje in huis wat waarschijnlijk ook een bakkie koffie wil, etc.
En dat kost je dan een vrije dag want ze komen tussen 10.00 en 17.00.

Dit is gewoon handig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44

Managelorian

“This is the workflow.”

Heb je toevallig geen slimme meter? Want dan kan ik me voorstellen dat een klant die zelf een foto maakt veel makkelijker is dan een medewerker die langskomt voor controle.

In het geval van een slimme meter leest de netbeheerder deze uit waardoor er m.i. geen noodzaak is voor een fysieke controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:27
Ik heb deze brief ook ontvangen. Ik vind 't een bijzondere werkwijze. Blijkbaar zijn ze verplicht om zelf eens per 3 jaar de standen te controleren. Dat doen ze dus nu door foto's te vragen. Wie zegt dat die foto's correct zijn en niet gemanipuleerd?

Anyway, ik ga dat ook niet veranderen. Dus ik heb mijn meters gefotografeerd en de foto's geüpload.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:54
Er lopen inderdaad wel mannetjes rond die huis aan huis aanbellen om de meterstanden te controleren.
En dat gaat natuurlijk bij heel veel woningen wel gewoon goed.

Voorheen hebben we wel voorbereidende werkzaamheden gedaan voor Liander, gewoon op de bonnefooi op pad, en eventueel nog een keer terug. En anders een kaartje in de bus. Werkt veel sneller dan iedereen een afspraak laten maken.

Er zijn wel meer mensen die denken niets met een netbeheerder van doen te hebben. Liander, Stedin etc zijn natuurlijk gewoon de netwerkbeheerders. Bij een storing komt er echt geen monteur van greenchoice of welke leverancier dan ook langs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 20:54

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

In de brief staat ook een rare tegenstrijdigheid: "Als netbeheerder zijn wij verplicht om iedere 3 jaar zelf uw meterstanden te controleren." Als ze het zelf moeten controleren, waarom vragen ze dan aan mij om foto's te sturen? _/-\o_
De “zelf” zal hier slaan op het feit dat de controle wordt gedaan door de netbeheerder (Liander), en niet door je energieleverancier. Dat ze vervolgens jou vragen een foto op te sturen, lijkt me niet meer dan logisch in 2022.

[ Voor 8% gewijzigd door Ulster Seedling op 12-12-2022 09:31 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:08
Het moment is ook heel logisch, er zijn mensen die met het einde van hun oude contract juist een te hoog getal hebben doorgegeven. Daardoor kunnen ze wat extra energie afnemen op het oude tarief 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De brief heb ik ook gezien en zelfs al drie brieven ontvangen. De reden is omdat er geen slimme meter aanwezig is dus vandaar dat er foto’s nodig zijn. Het is ook heel toevallig net einde van mijn contract.
Ik heb de slimme meter ooit geweigerd en toen ik de slimme meter wilde moest ik € 75 gaan betalen en toen had ik, weet je laat maar en zoek het maar uit. Ik ga toch voor iets wat niet mijn eigendom is, betalen of kosten maken. Liander dient zelf te zorgen voor correcte apparatuur en ga daarvoor niet betalen dus ook niet vóór enige werkzaamheden. Ik denk namelijk wel dat mijn huidige meter stuk is. Maar ook daarover heb ik al enige discussie gehad. Mijn huidige meter staat nu op de zwarte lijst dat die vervangen moet worden. Maar als ze niet doen, prima zoek het maar uit. Ik ga misschien toch twee kleine zonnepanelen nemen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De mensen die deze brief hebben gehad, hebben jullie nog een oude draaischijfmeter toevallig?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

joenevd schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:43:
Het moment is ook heel logisch, er zijn mensen die met het einde van hun oude contract juist een te hoog getal hebben doorgegeven. Daardoor kunnen ze wat extra energie afnemen op het oude tarief 😉
Dan zou je denken dat je huidge leverancier dat zou vragen, niet de netbeheerder.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Waarom zo moeilijk doen? maak gewoon die foto en je bent er vanaf tenzij je zit te knoeien met de meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:03
Lijkt mij ook slim om dit gewoon te doen, mocht er iets mis zijn met de meter dan weet je tenminste wat er aan de hand is. Krijg je later ook geen gedoe met naheffingen en dat soort zaken. Je kunt nou eenmaal niet zonder Liander, of je nou wilt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Aan de ene kant kun je inderdaad zeggen niet moeilijk doen, aan de andere kant is het inderdaad gewoon een bijzonder verzoek en 'waan van de dag'-actie omdat de energieprijzen door het plafond gaan en men meer wilt controleren om gesjoemel. Je geeft de meterstanden netjes door aan de energieleverancier (al dan niet met foto's). Laat ze inderdaad zelf maar komen kijken, kunnen ze gelijk een slimme meter meenemen :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:24

aap

Je kunt ook geen foto sturen en dan moet er een meteropnemer bij je langskomen, maar dan wordt er wsl. weer geklaagd dat het raar is dat jij een vreemde zomaar toegang tot je huis en meterkast moet geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:57
aap schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:09:
Je kunt ook geen foto sturen en dan moet er een meteropnemer bij je langskomen, maar dan wordt er wsl. weer geklaagd dat het raar is dat jij een vreemde zomaar toegang tot je huis en meterkast moet geven.
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:28:
[...]Anders moet je en afspraak maken, thuis wachten tot er iemand komt, vies rokerig mannetje in huis wat waarschijnlijk ook een bakkie koffie wil, etc. [...]
En dit. :Y)

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:28:
Jij hebt wel degelijk een relatie met Liander namelijk dat je minimaal 1 van hun meters in je meterkast hebt hangen. Maar deze vraag van Liander is vrij normaal inmiddels. Iemand in een autootje overal langssturen kost nogal wat, niemand is thuis, iedereen heeft tegenwoordig de mogelijkheid om vrij eenvoudig foto's te maken en te sturen. Mooi toch dat het zo kan? Anders moet je en afspraak maken, thuis wachten tot er iemand komt, vies rokerig mannetje in huis wat waarschijnlijk ook een bakkie koffie wil, etc.
En dat kost je dan een vrije dag want ze komen tussen 10.00 en 17.00.

Dit is gewoon handig.
En ze moeten altijd plassen bij jou. Dan maar een foto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:04:
[...]

En ze moeten altijd plassen bij jou. Dan maar een foto.
Nummertje 2 kleien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:31

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Croga schreef op maandag 12 december 2022 @ 05:20:
[...]

Dat is wel een beetje appels met roofvogels vergelijken.....
De gemeente heeft helemaal niets te maken met jouw inrichting.
Liander heeft helemaal heel veel te maken met hun eigendommen. Die meter is namelijk helemaal niet van jouw maar van hen dus is het niet heel raar dat ze daar graag een foto van willen.

Wat is het probleem?
... wat op zich een leuke is: ik had ooit een meter met schijf die begon te zingen en dat was op zich best vervelend. Toen heeft de netbeheerder hun eigen meter vervangen en een factuur gestuurd. Bij de melding, toen die kerel er was en toen ik belde over die factuur heb ik gevraagd of die meter nog wel goed was - die was inmiddels vernietigd (*wink wink*) en alles was heus goed. Ik ben op het standpunt gebleven dat het hun meter was waar zij een factuur mee maken en dat ik niet ga betalen voor het fixen van de spullen van een ander...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wat een geneuzel allemaal weer. Vroeger kwam elk jaar de meteropnemer langs en dan ook nog eens voor de watermeter. In ons geval twee mannetjes door de keuken heen omdat de gas en water meter in de kelder zitten...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
Vroeger kwamen ze hier inderdaad om te zoveel tijd langs. Nu vallen ze gelukkig alleen nog weigeraars lastig. Je hebt nu de keuze het zelf te doen of te wachten tot ze bij je aanbellen en dan moet je ze binnen laten en doen ze het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Netbeheerders doen dit omdat het goedkoper is dan om een aantal meteropnemers in dienst te houden. Is niet echt meer van deze tijd: jaarlijks mannetjes af en aan laten rondrijden voor een klusje die je thuis zo gepiept hebt. Meer leesvoer: Wikipedia: Meteropnemer

Ik kreeg van Enexis de vraag omdat mijn energieleverancier niet begreep hoe mijn Ferraris met zonnepanelen op het dak na een jaar lagere waardes aangaf. Tja die draait gewoon terug. Maar veel systemen bij energieleveranciers kunnen er niet mee overweg als ze niet zien dat je een slimme meter hebt. En die heb ik niet want mijn draaischijfmeter is nog niet afgekeurd en werkt perfect met teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:56
Joosie200 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:43:
Netbeheerders doen dit omdat het goedkoper is dan om een aantal meteropnemers in dienst te houden. Is niet echt meer van deze tijd: jaarlijks mannetjes af en aan laten rondrijden voor een klusje die je thuis zo gepiept hebt. Meer leesvoer: Wikipedia: Meteropnemer
Dit inderdaad.
Ik heb eenzelfde brief ontvangen enige maanden terug als @imbeciel , alleen dan van Enexis.
In eerste instantie dacht ik ook aan iets van spam/phishing, dus eerste brief genegeerd. Daarna kwam een herinneringsbrief om middels foto's de meterstand door te geven.
In die herinneringsbrief stond een passage (weet de exacte tekst niet meer) met de inhoud dat als ik zelf de meterstand niet zou doorgeven, ze fysiek langs moesten komen om de meterstand te controleren. (Al klinkt dat dreigender dan dat het in de brief stond 8)7 ).
Hun website onderschreef de werkwijze van de brief, dus ook dat leek vertrouwd.

Moraal van het verhaal: ik heb foto's gemaakt voor Enexis en nooit meer wat van gehoord.
Ik denk dat het een privacy issue is? Misschien mag Enexis/Liander de meterstanden niet zomaar opvragen bij je huidige energieleverancier oid? Zal vast iets heel knulligs zijn.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 17:24

aap

Off-topic: dit is nog steeds een van mijn favoriete Heinz-strips:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3srbKUjzBzlagt7ZDEqOdsoQ7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UTP5r39K3LvKVehyKp8bMhIi.png?f=user_large

(maar je moet wsl. wel 40+ zijn om hem op waarde te kunnen schatten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Ik kreeg van Enexis de vraag omdat mijn energieleverancier niet begreep hoe mijn Ferraris met zonnepanelen op het dak na een jaar lagere waardes aangaf.
Dacht ik toch even heel ergens anders aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

m181087 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:29:
Moraal van het verhaal: ik heb foto's gemaakt voor Enexis en nooit meer wat van gehoord.
Ik denk dat het een privacy issue is? Misschien mag Enexis/Liander de meterstanden niet zomaar opvragen bij je huidige energieleverancier oid? Zal vast iets heel knulligs zijn.
Het opvragen van de meterstanden bij een derde partij is natuurlijk geen controle van jouw meterstanden. Dat is een controle van de bij die derde partij bekende meterstanden. Maar die kunnen een invoerfout maken of jij kunt (per ongeluk of opzettelijk) foute data hebben doorgegeven; een controle kun je dat dus niet noemen. Controleren doe je aan de bron.

Zelf heb ik eens een foute meterstand doorgegeven doordat ik bij het invoeren twee getallen heb omgedraaid. Dat scheelde duizenden kuub's gas - in mijn nadeel ;) Blij dat de netbeheerder die standen niet heeft opgevraagd :+ Dat was uiteindelijk ook opgelost door een foto te mailen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 16:55
Ik kreeg een brief van Liander dat ik foto's moet opsturen van mijn meterstanden. Er staat: "Eén keer in de 3 jaar controleren we uw meterstand." Ik woon hier 30 jaar, heb dit nog nooit meegemaakt. Als reden wordt aangevoerd dat ze dit doen "om te controleren of mijn meter nog wel goed werkt".
Als je het niet vertrouwt dan meld je gewoon dat je niet in bezit bent van een camera of telefoon met camera. Waarschijnlijk staat er dan wel binnen een paar weken een controleur aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:38
fastedje schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:37:
[...]

Als je het niet vertrouwt dan meld je gewoon dat je niet in bezit bent van een camera of telefoon met camera. Waarschijnlijk staat er dan wel binnen een paar weken een controleur aan de deur.
Haha Nokia 3310 indahouz😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• imbeciel
Ik heb bij mijn weten de netbeheerder nog nooit aan de deur gehad om de meterstanden op te nemen. Maar goed, ik wil best de standen doorgeven alleen ik vind het getuigen van wantrouwen dat ik een foto moet sturen. Ik kan de standen prima doorgeven zonder foto. Vind het een beetje doorgeslagen dat ik ook een emailadres en mijn telefoonnummer moet doorgeven.

Tegenwoordig wil iedereen dat ik hun werk doe. Bij de kassa willen ze dat ik ga scannen, doe je gratis het werk van de cassiere. Bij de kaartautomaat, doe je het werk van de kaartjesverkoper. En nu moet ik gratis het werk van de controleur doen?

[ Voor 72% gewijzigd door imbeciel op 12-12-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik krijg hem van de water leverancier

voorheen werden alle meters in de kelder door een medewerker van de woningstichting en / of de water leverancier elk jaar opgenomen...
echter een aantal jaar geleden zijn ze er mee gestopt, en ik kon zelf niet de meter aflezen want geen toegang tot de kelder, en deed ik elk jaar het verzoek als de water leverancier standen wou bij de woningstichting het verzoek om een foto van de meter.. echter kreeg ik altijd een hand geschreven vodje met onleesbare standen.. ( en ook totaal niet logisch met het eerdere verbruik )

inmiddels kan ik wel zelf de meter aflezen, maar krijg ik steevast ONLOGISCHE STAND terug van de website,, en moet ik een duidelijke foto van de meter (en dus meter code etc) maken en deze mee sturen..
wordt het handmatig goed gekeurd..

en een jaar later krijg ik weer de zelfde foutcode want het matcht niet 8)7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtkrom
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-10-2023
ds23man schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:14:
Wat een geneuzel allemaal weer. Vroeger kwam elk jaar de meteropnemer langs en dan ook nog eens voor de watermeter. In ons geval twee mannetjes door de keuken heen omdat de gas en water meter in de kelder zitten...
Ik kreeg ook van Liander min of meer niet vriendelijke dreigende brief van Liander voor het maken van een foto
Laat ik nu denken dat bij de huidige nieuw bouw de meterkasten in de portalen stonden, omdat deze min of meer vrij benaderbaar moesten zijn voor het metermannetje met master key, hierdoor is het ook niet nodig om een afspraak te maken, hoogstens een brief ter informatie dat een dezer dagen iemand kon komen controleren indien dit nodig zou zijn, dus waarom deze actie?? je zal maar achter de gordijnen zitten, een digibeet zijn of geen camera of telefoon hebben, wat dan?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30
imbeciel schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
Tegenwoordig wil iedereen dat ik hun werk doe. Bij de kassa willen ze dat ik ga scannen, doe je gratis het werk van de cassiere. Bij de kaartautomaat, doe je het werk van de kaartjesverkoper. En nu moet ik gratis het werk van de controleur doen?
Zo moet ik ook al het werk van de pompbediende, schillenboer, bankmedewerker, reisagent etc. doen. Het leven wordt er niet makkelijker op zo.

Oh wacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Ik heb bij mijn weten de netbeheerder nog nooit aan de deur gehad om de meterstanden op te nemen. Maar goed, ik wil best de standen doorgeven alleen ik vind het getuigen van wantrouwen dat ik een foto moet sturen. Ik kan de standen prima doorgeven zonder foto. Vind het een beetje doorgeslagen dat ik ook een emailadres en mijn telefoonnummer moet doorgeven.
Liander beheert ~3 miljoen aansluitingen voor elektra. Als ze bij iedereen van vertrouwen uit moeten gaan dan zou er eindeloos gefraudeerd worden. De netbeheerders hebben een taak om uit te voeren en het controleren van hun apparatuur is daar onderdeel van. Dat kan makkelijk, door een foto te maken, of moeilijk, door thuis te zijn voor een opnamemoment. Hoe dan ook hebben ze het volste recht om hun eigendom te controleren.
Een emailadres en telefoonnummer zijn daar ook simpelweg onderdeel van, zodat er snel contact opgenomen kan worden als er een probleem is met hun eigendom.
Wil je gebruikmaken van een electriciteits en gasaansluiting dan horen daar nu eenmaal verplichtingen bij.
Je betaald de controleur uiteindelijk zelf, via de vaste kosten van het energiecontract. Het is voor iedereen, ook jezelf, makkelijker en goedkoper om een foto te maken, dan een eindeloze rits controleurs rond te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
rechtkrom schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:42:
[...]

Ik kreeg ook van Liander min of meer niet vriendelijke dreigende brief van Liander voor het maken van een foto
Laat ik nu denken dat bij de huidige nieuw bouw de meterkasten in de portalen stonden, omdat deze min of meer vrij benaderbaar moesten zijn voor het metermannetje met master key, hierdoor is het ook niet nodig om een afspraak te maken, hoogstens een brief ter informatie dat een dezer dagen iemand kon komen controleren indien dit nodig zou zijn, dus waarom deze actie?? je zal maar achter de gordijnen zitten, een digibeet zijn of geen camera of telefoon hebben, wat dan?
Moet jij eens kijken hoe snel mensen in actie komen als ze worden losgekoppeld van het gas. Dan weten ze opeens prima hoe alles werkt >:) >:)
De laatste tijd zijn er regelmatig gevallen van fraude tevoorschijn gekomen. Zowel met gas, als elektra, en zelfs met water. Voor de meter een aftakking maken. Totdat je betrapt wordt, dan ben je aan de beurt.

Helaas zijn er ook mensen die een eigen slot maken aan een (uitpandige) meterkast. Of het slot vervangen door een ander slot. Dan doe je niet meer zoveel met de Liander-sleutel. Ik heb er ook eentje, maar die past regelmatig niet op een slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind

Ik denk dat je beter een slimme meter kunt laten plaatsen. Dan bespaar je jezelf al dit werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Woon je misschien samen met andere huisgenoten? Misschien dat jij de meteropnemer nog nooit bent tegengekomen, maar 1 van je huisgenoten wel. Daarnaast hebben we ook al weer enkele jaren met minder sociale interactie achter ons waarbij meteropnames ook iets minder werden uitgevoerd ter plaatse.

Jij kan de standen zo doorgeven, maar wie zegt dat jij de juiste standen doorgeeft? Jij kunt dat wel beweren, maar dat beweren de mensen die bewust frauderen ook natuurlijk. En fraude kan op vele manieren. Ik heb ook enkele jaren bewust een foutieve meterstand doorgegeven, een veel hogere dan ik in werkelijkheid had. Ik wou namelijk het negatieve gebruik met mijn zonnepanelen niet verloren zien gaan voor de dag dat ik een elektrische wagen had. En ja, het is me gelukt om daar mee weg te komen. Op de dag dat de netbeheerder eindelijk zelf nog eens langskwam voor een controle ter plaatse stond die al bijna weer op eenzelfde punt als de stand die ik de jaren daarvoor had doorgegeven.

Je moet ook het werk van een ander niet doen. Je kunt deze vraag en de volgende vragen negeren, en op een dat zal er dan een meteropnemer voor je deur staan om je meterstand te controleren. Vind je dat dan zoveel prettiger?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[Roland] schreef op maandag 12 december 2022 @ 05:20:
Vroeger kwamen ze daar voor aan de deur. Maar dit is waarschijnlijk handiger voor Liander aangezien er nooit iemand thuis is en (bijna) iedereen een camera binnen handbereik heeft.

.
Ook handiger om te sjoemelen.

Ik vind het ook een beetje raar. Als je iets een keer in de 30 jaar controleerd moet je dat niet op deze manier doen. Maar ik zou wel gewoon een foto opsturen om er vanaf te zijn :p

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 13-12-2022 12:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Marzman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ook handiger om te sjoemelen.

Ik vind het ook een beetje raar. Als je iets een keer in de 30 jaar controleerd moet je dat niet op deze manier doen. Maar ik zou wel gewoon een foto opsturen om er vanaf te zijn :p
Het bestaat niet dat er in 30 jaar niemand langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

alwind schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:28:
[...]

Het bestaat niet dat er in 30 jaar niemand langs is geweest.
Dat is waar :) , nou ja eigenlijk staat het er wel, maar niet in de TS :p
Ik heb bij mijn weten de netbeheerder nog nooit aan de deur gehad om de meterstanden op te nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 13-12-2022 12:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Marzman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is waar :) , nou ja eigenlijk staat het er wel, maar niet in de TS :p

[...]
Dus nemen we aan dat dat klopt. Maar dat wil ik niet geloven. Ik snap best dat je het niet meer weet want het is binnen 1 min weer klaar. Of misschien heeft iemand anders open gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Sturen ze mannetjes het land door en het jaar daarna worden de kosten voor de netbeheerder hoger ivm gestegen kosten. Kunnen we daar ook fijn over gaan klagen

Tegenwoordig willen we allemaal meer verdienen maar als spullen dan duurder worden ivm gestegen loonkosten gaan we massaal klagen 'dat het leven zo duur word'.

Ik vind het ook allemaal schandalig, tegenwoordig moet je ook zelf een telefoonnummer intoetsen/keuze menu intoetsen, vroegâh pakte je de hoorn op en verbond een telefoniste je netjes door. Nu moet je zelf hun werk doen!
Vroeger gaf je je briefje aan de kruidenier en dan pakte hij alles voor je, nu moet je zélf met een karretje door een winkel lopen en je lijstje afwerken!

Je kan je maar druk maken over een controle van je meterstanden zeg 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kan ook door personeelstekort zijn dat ze het op deze manier doen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

m181087 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:29:
[...]

De netbeheerder is verantwoordelijk voor het opnemen van de meterstanden, de leveranciers vragen de meterstanden op bij de netbeheerders en sturen op basis van de meterstanden een factuur.
Dat maakt switchen van leverancier een stuk eenvoudiger.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44

Bezulba

Formerly known as Eendje

De tijd die het kost om een topic te maken en te reageren had ook gestoken kunnen worden in het maken van een fotootje. Was waarschijnlijk nog sneller ook.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Ik heb bij mijn weten de netbeheerder nog nooit aan de deur gehad om de meterstanden op te nemen. Maar goed, ik wil best de standen doorgeven alleen ik vind het getuigen van wantrouwen dat ik een foto moet sturen.
Die controle is er ook zeker vanwege wantrouwen. Dat moet je verder niet persoonlijk nemen, het zijn duizenden andere mensen die het voor jou verpest hebben ;)
Zelf ben ik zeer blij met zelfscankassa's en kaartautomaten :D En ik ben vast niet de enige.

Maar als je echt zo'n groot probleem hebt met het zelf doen, dan kan je Liander laten weten dat je het niet zelf wilt doen, en dat ze een controleur mogen sturen, toch?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 09-06 18:31
Als je al een foto opstuurt maak dan je meter type onzichtbaar. Zo hebben de boeven bij mij ook retroactief mijn domme meter afgekeurd. Hij stond jaren niet in de lijst met afgekeurde meters en begin dit jaar bam afgekeurd sinds 2019 terwijl ik de files ieder jaar bekeken heb en hij er niet tussen stond. En sinds dien heb ik echt bizar stroomverbruik. Heb dagen van 10 kWh die ik in de hele voorgaande 7 jaar dat ik hier woon niet gehad heb. En maanden die 50% hoger zijn als mijn gemiddelde zonder ook maar iets te veranderen.
Nou ja ik heb apparatuur vervangen met nieuwe zuinigere het zou dus lager moeten zijn.

Afplakken je meter type dus dat gaat ze niets aan als ze je meterstanden vragen en je kan je er een hoop ellende mee besparen...

Overigens zijn ze hier ook nog nooit langs geweest en de vorige 20 jaar bij mijn moeder ook niet (pas dit jaar voor het eerst bij mijn moeder. Altijd geschatte standen bij mijn moeder en nu 1400 euro terug ondanks een variabel contract met torenhoge prijzen ;) Ze zijn misschien wel langs geweest maar als er nooit iemand thuis is...

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 13-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hahn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
[...]

Zelf ben ik zeer blij met zelfscankassa's en kaartautomaten :D En ik ben vast niet de enige.

Maar als je echt zo'n groot probleem hebt met het zelf doen, dan kan je Liander laten weten dat je het niet zelf wilt doen, en dat ze een controleur mogen sturen, toch?
In het begin gebruikte ik die kassa's niet omdat het iemands baan is. Maar tegenwoordig is er vaak nog maar een kassa met een lange rij en dan vijf lege zelfscankassa's. Tja, dan doe ik het zelf maar.

Geen fan :p

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:10:
[...]

In het begin gebruikte ik die kassa's niet omdat het iemands baan is. Maar tegenwoordig is er vaak nog maar een kassa met een lange rij en dan vijf lege zelfscankassa's. Tja, dan doe ik het zelf maar.

Geen fan :p
Serieus.. is dat je reden om geen zelfscankassa te gebruiken?

Ik gebruik juist graag de zelfscankassa, beste uitvinding ooit.
Ik pak mijn producten in de winkel toch al zelf, kan ik ze net zo goed meteen scannen en netjes in mijn tas doen. Dan hoef ik bij de kassa ook niet te wachten, vervolgens al de spullen die ik net uit het schap heb gepakt nog een keer te pakken om op de band te leggen.. om ze na het scannen vervolgens nog een keer vast te moeten pakken om ze weer in de tas te doen. Voelt allemaal nogal omslachtig. Daarbij heb ik bij een reguliere kassa ook altijd het gevoel dat ik snel moet zijn omdat de producten vanuit de cassiere in mach 3 snelheid naar je toe komen.. conclusie is dat het dan altijd verkeerd in je tas zit.
Zelfscan staat voor mij gelijk aan in alle rust je boodschappen kunnen doen met zo min mogelijk persoonlijke interactie _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over zelfscankassa's, graag weer ontopic mensen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imbeciel
Als het mannetje langs komt om de standen te noteren dan geef je toch ook niet je email en je telefoonnummer af?

Want waarom moet ik mijn telefoonnummer én mijn emailadres invoeren voor de meterstanden. Is middel en doel niet een beetje disproportioneel? Ze kunnen nu toch ook een brief sturen. Ik vind het datagraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De oplossing is simpel, stuur ze een foto met close up van alleen maar de telwerken en wanneer ze hele meterkast willen zien dan sturen ze maar iemand langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

imbeciel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:13:
Als het mannetje langs komt om de standen te noteren dan geef je toch ook niet je email en je telefoonnummer af?

Want waarom moet ik mijn telefoonnummer én mijn emailadres invoeren voor de meterstanden. Is middel en doel niet een beetje disproportioneel? Ze kunnen nu toch ook een brief sturen. Ik vind het datagraaien.
Waarschijnlijk omdat als er iets niet klopt, of als ze nog aanvullende informatie nodig hebben je tenminste kunnen bereiken.
Of om te verifiëren dat de gegevens kloppen met datgene wat de energieleverancier aangeleverd heeft.

Anders bel je ze anoniem op en vraag je of je het ook per post mag verzenden…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:46

Het komt op mij nogal over alsof je naar dingen aan het zoeken bent om maar lekker recalcitrant te zijn. Natuurlijk kun je hier een heel groot probleem van maken en van alles en nog wat weigeren, maar dan moet je volgend jaar ook niet zeuren als Liander de kosten verhoogd omdat ze mensen van deur tot deur moeten laten gaan omdat mensen geen zin (?) hebben om even snel een fotootje te maken en van hun (anonieme) email adres te sturen. Wees blij dat Liander een efficientere manier heeft gevonden om die meterstanden nauwkeurig door te geven, met minimale risico's voor fraude.

Maak gewoon een foto, stuur het vanaf een anoniem / tijdelijk email adres en geef desnoods een nep telefoonnummer op als je er echt zo bang voor bent.

Het lijkt mij een goed idee om je nick geen eer aan te doen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imbeciel
Nou oké, ik weet t goed gemaakt. Ik bel ze morgen op en dan geef ik netjes de standen door per telefoon en als ze me niet vertrouwen, dan ben ik ook met een foto niet te vertrouwen, want die kan je ook manipuleren. Dus dan mogen ze zelf langskomen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 19:29
Het zal je kind maar zijn. :X

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan inderdaad vragen of je ze een brief mag sturen met een foto die je hebt laten afdrukken. Persoonlijk vind ik het nogal een gedoe, je hebt ook nergens een klantenkaart dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 14-12-2022 06:33 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:05

Kheos

FP ProMod
Wat is precies de bedoeling van dit topic?
Jij wil met alle geweld je kont tegen de krib gooien? Ok, moet je vooral doen. Ik ben zeker dat ze bij Liander eens diep gaan zuchten, met hun ogen zullen rollen, een nota in je dossier zetten en een mannetje sturen voor je meterstanden.
Als jij vindt dat je dan gewonnen hebt tegen de grote boze data graaiers... Goed voor jou, dan kan iedereen hier weer verder met zijn leven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kreeg een brief van Liander dat ik foto's moet opsturen van mijn meterstanden.
En daarmee klopt je topictitel niet. Men wil helemaal geen foto's van je meterkast. Men wil foto's van de meterstanden. Dat is een stukje van ongeveer 2 bij 6 cm. Groter moet je dit probleem dan ook niet maken.

We lopen massaal te janken dat onze energie duur is en dat de netbeheerkosten daar nog eens bovenop komen. Nu wil je die netbeheerkosten nog hoger hebben omdat men een poppetje langs moet sturen? Die tijd is geweest, tijd dat er genoeg volk was die dat werk wilde doen. Er zijn nu te weinig poppetjes om dat door een deel van Nederland, huis aan huis te gaan doen.

Wanneer je zo gebrand bent op "het moeten doen van het werk van een bedrijf" dan wil ik je toch adviseren om eens breder te kijken dan alleen je netbeheerder.

De gemeente haalt de vuilnisbak ook niet bij je uit de tuin. Sterker nog, bij omgekeerd inzamelen mag je zelf met je vuilniszak naar een ondergrondse container lopen. Zelf doen dus. Zo zijn er nog legio voorbeelden waar bedrijven steeds meer bij de klant neerleggen en tot op zekere hoogte hoeft dat ook geen enkel probleem op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Je vind je telefoonnummer en e-mail gebruiken disproportioneel maar iemand je persoonlijke levenssfeer binnenlaten geen probleem?

Idem met brief communicatie, dat is pas disproportioneel belastend voor het milieu terwijl er een prima alternatief is.
Than again dan vind ik ook dat je zelf niet moet gaan bellen/mailen naar de netbeheerder maar alles terug ook per brief, hou het dan iig consequent.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De foto is alleen voor meterstanden, meter nummer en type in 1, als ze dat moeten vragen krijg je allerlei nummers behalve de goede.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Waar kan een mens zich druk om maken... Man man man. Maak gewoon die foto's en stuur die gegevens op. Waar maak je je druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:25
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
imbeciel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 03:07:
Nou oké, ik weet t goed gemaakt. Ik bel ze morgen op en dan geef ik netjes de standen door per telefoon en als ze me niet vertrouwen, dan ben ik ook met een foto niet te vertrouwen, want die kan je ook manipuleren. Dus dan mogen ze zelf langskomen.
Je kan het proberen natuurlijk.
Of ze gaan je verbruik zelf schatten en een flink stuk te hoog invullen. Dan word je wel pro-actief denk ik.

Je kan het zo moeilijk mogelijk maken voor jezelf. Denk je nou dat Liander daar wakker van ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Trichoglossus schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
Of ze gaan je verbruik zelf schatten en een flink stuk te hoog invullen.
Dat doet de netbeheerder niet, dat doet je leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Laatst online: 15:18
OP: beter bereid je je voor op een toekomst waarin dit soort dingen veel meer gaat gebeuren. Bijvoorbeeld op het gebied van (thuis)zorg gaat het straks ook allemaal anders. Moet je een foto van je gezwollen ledemaat maken en naar je huisarts sturen. En/of vervolgens vanuit huis een videoconsult voeren met hem of haar. Allemaal heel invasief - of juist realistisch want kostenbesparend en werkbaar in tijden van personeelstekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
Dus OP heeft liever een mannetje die langskomt, vervolgens precies zijn huis ziet. Ziet wat er op de oprit staat en potentieel te halen valt binnen. Dan een foto te maken + tel + email (die ze toch al hebben redeneer ik?) vanwege datagraaien.

M'KAY.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:04
Foto maken met oude fotocamera en het fotorolletje per post opsturen. Mogen ze 'm zelf ontwikkelen bij de Kruidvat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Een klassiek 'tegen'-persona:
• bij voorbaat tegen
• ondersteund met feitelijke onjuistheden ('geen relatie')
• ondersteund met tegenstellingsdenken ('ik hun werk doe')
• ondersteund met omgekeerd wantrouwen ('getuigen van wantrouwen')
die allemaal neerkomen op gelegenheidsargumenten.

Dit verdient eigenlijk maar een zaak en dat is zo'n mannetje die op 24 december de stoep open trekt, de hele zooi afsluit en/of verwijderd, en een briefje door de bus gooit met 'Onze relatie is per heden beeindigd, prettige feestdagen.'

Zo loopt het echter niet, want die foto's werken vaak niet. In min geval in elk geval niet, en langskomen doet men dan evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven had dit in oktober met Enexis

Hierbij was het niet verplicht de gehele meterkast te fotograferen, maar wel een zodanig groot deel van de meter dat de serienr e.d. te zien waren. Daarna geupload, erachter gekomen dat ze https://www.blicker.ai/ (zie ook MS Azure Blicker ) gebruiken voor tekstherkenning wat erg goed werkte :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Dus je wenst hen wel op te bellen, waarmee je ze direct je telefoonnummer geeft, maar gewoon even een foto maken is te veel moeite? Dat opbellen is net wat men NIET wenst, want daarmee heeft men nog altijd geen contorle uitgevoerd. Men wil net een foto met daarop je meterstand en meternummer om na te gaan dat jij geen fraude pleegt.

Ik vraag me echt af waarom sommige mensen altijd tegendraads willen zijn en zoveel moeite willen doen om hun gelijk te halen dat de andere het recht niet heeft om iets van hen te vragen. 1 minuut werk om die foto te maken en door te sturen, maar liever uren spenderen op internet naar bevestiging dat ze niet het recht hebben om dat te vragen en daar bevestiging op te krijgen.

Het email adres en telefoonnummer dat ze vragen wordt gevraagd om je te kunnen contacteren als ze toch vragen zouden hebben bij je meterstanden. Anders moet men opnieuw een brief gaan sturen wat tijd en geld kost. En ja, dat hebben ze soms nodig, bijvoorbeeld de eerste keer dat mijn meterstand lager uitviel dan verwacht na het installeren van mijn zonnepanelen hebben ze mij op die manier gecontacteerd om bevestiging te vragen van wat er aan de hand was.

Ja, ik gebruik ook overal unieke email adressen en laat bijna nergens mijn echt telefoonnummer achter. Soms brengt me dat in de problemen, maar dat is effectief met het doel om datavergaring tegen te gaan en mijn privacy te beschermen. Ik heb evenwel het gevoel dat het jouw hier helemaal niet om die bescherming gaat, want dan had je zelf al lang de nodige stappen ondernomen om alles veilig te stellen en wist je hoe je met dit soort vragen om moet gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je doet je username in ieder geval wel eer aan.

Je gaat ze bellen, dus ze hebben je telefoonnummer al, en als ze je niet vertrouwen komt er iemand langs wat veel invasiever is dan een throwaway e-mailadres?

Het pad waarbij je de minste informatie geeft is gewoon die foto's sturen en daarbij een los e-mailaccount of een alias gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
In bedrijven waar ik soms betrokken ben, heb ik soms te maken met mensen die naar mijn gevoel compleet irrationeel moeilijk doen om zaken die ik niet begrijp. Als ik hier als medewerker van Liander zou meekijken, zou ik hetzelfde denken.

Mijn gevoel is niets meer dan dat: een gevoel. Ik zou het graag beter willen begrijpen. Misschien heb je een goede rede, dus bij deze zou ik willen vragen:

Wat is precies je bezwaar tegen het sturen van een foto? Waarom heb je liever dat iemand langskomt dan dat je een foto opstuurt?

• JJ1968
  • Laatst online: 30-12-2022
Welke meterstand staat op deze meter? Ik zie geen cijfer achter de komma, maar wel van die kleine streepjes. Moeten we alle cijfers doorgeven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bki_HfsjJM73z4E7ehLJsZUtGeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF9pLV0ufC2TMH5K0qAGTXmo.jpg?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Laag/daltarief: 42132kWh
Normaal/dagtarief: 49986kWh

Ik denk niet dat je moet gaan werken met streepjes of komma's.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• D-dark
  • Laatst online: 09:20
Die kleine streepjes zijn het getal achter de komma. - geeft aan waar je moet aflezen
Maar op het dichtsbijzijnde hele getal afronden is toegestaan bij dit soort meters

42132,3 laag
49986,4 hoog

Het gaat er meer om dat men ziet dat je verbruik in lijn is met de meterstanden die je al die jaren hebt doorgegeven. Van vergelijkbare woningen heeft men die data en wijkt het significant af dan is de kans groot dat de meter defect is.

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
vj_slof schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:31:
Foto maken met oude fotocamera en het fotorolletje per post opsturen. Mogen ze 'm zelf ontwikkelen bij de Kruidvat.
Dit is nog de beste oplossing. @imbeciel Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
D-dark schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:04:

Van vergelijkbare woningen heeft men die data en wijkt het significant af dan is de kans groot dat de meter defect is.
Gebruik van vergelijkbare woningen is totaal irrelevant. Die hebben misschien een onzuinige koelkast, een slecht afgestelde tv, elektrische verwarming omdat ze de illusie hebben dat het goedkoper is als gas enz enz. Je kan 2 huizen nooit vergelijken. Je kan wel van 100 een gemiddelde eruit gooien maar kloppen zal het nooit. En meters zijn nooit zo defect dat die afwijking zo groot is. Zo gebruikt mijn hele straat ongeveer 1400m3 gas en ik maar 400 a 450 en 2100 kwh maar de overburen hebben een jacuzzi staan en de buren het hele jaar door buitenverlichting aan enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 09:20
computerjunky schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 03:36:
[...]

Gebruik van vergelijkbare woningen is totaal irrelevant. Die hebben misschien een onzuinige koelkast, een slecht afgestelde tv, elektrische verwarming omdat ze de illusie hebben dat het goedkoper is als gas enz enz. Je kan 2 huizen nooit vergelijken. Je kan wel van 100 een gemiddelde eruit gooien maar kloppen zal het nooit. En meters zijn nooit zo defect dat die afwijking zo groot is. Zo gebruikt mijn hele straat ongeveer 1400m3 gas en ik maar 400 a 450 en 2100 kwh maar de overburen hebben een jacuzzi staan en de buren het hele jaar door buitenverlichting aan enz enz.
Zoals je zegt er is altijd de uitzondering op de regel of de statistische randwaarden.
En die kunnen prima verklaarbaar zijn als je bewust met je energie omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Dan moet je wel een monster TV hebben als dat een groot verschil met je buren maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
Mathijs22 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:50:
[...]

Dan moet je wel een monster TV hebben als dat een groot verschil met je buren maakt.
Mijn 65 inch tv draait na tunen op 46/60 watt in tv/film en serie stand (meer processing in film en serie stand en iets hogere brightness en contrast). Standaard out of the box was dit 155/185 watt en over de 225 watt als er HDR content gedetecteerd werd. En het gros van de mensen draait de tv gewoon out of the box in standje zonnebank.

Met 4 uur per dag is dat verschil dus al snel een verschil van 160 kwh per jaar. Dat is een behoorlijk verschil voor alleen een tv. En eerlijk is eerlijk bij veel gezinnen staat de tv veel langer aan als 4 uurtjes per dag om de kids stil te houden.

Mijn scherm van de PC draait op 18 watt ipv 45 out of the box. Een beetje afstellen kan enorme verschillen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 30-12-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58
Ik heb vandaag ook een brief ontvangen, bij ons worden er nooit naar foto's gevraagd maar komen ze gewoon fysiek langs.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Vandaag ook de brief ontvangen. Een stuk beter zo dan vreemde mannen in je huis. Ik vind dit een prima alternatief.

Ik heb wel een vraag (en de Liander klantenservice is nu gesloten).

Ik heb geen slimme meter.
En ik heb enkeltarief.

Echter, het formulier op de Liander site wil weten "hoog" en "laag". Maar ik dacht toch te weten dat enkeltarief het gewone dagtarief is en dat er dus helemaal geen sprake is van een hoog en laag tarief.

De meter heeft maar éen display, dat steeds wisselt en dus verschillende velden laat zien, waaronder deze, waarvan meter 1 dus leeg is en meter 2 mijn meterstanden weergeeft.

Vraag is wat vul ik nou in op dat formulier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfDOn2A3Aymu1UXUMCrltSHzrVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYc7z6TvySVr4oSnXDi0tppH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKL2IUz1vLaHyJUNPGJJcabKFRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIhPrjzOVjtEu1UDLlP69IFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@levdr gewoon invullen zoals gevraagd:
laag = 0000
hoog = 30351

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

levdr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:14:
Vandaag ook de brief ontvangen. Een stuk beter zo dan vreemde mannen in je huis. Ik vind dit een prima alternatief.

Ik heb wel een vraag (en de Liander klantenservice is nu gesloten).

Ik heb geen slimme meter.
En ik heb enkeltarief.

Echter, het formulier op de Liander site wil weten "hoog" en "laag". Maar ik dacht toch te weten dat enkeltarief het gewone dagtarief is en dat er dus helemaal geen sprake is van een hoog en laag tarief.

De meter heeft maar éen display, dat steeds wisselt en dus verschillende velden laat zien, waaronder deze, waarvan meter 1 dus leeg is en meter 2 mijn meterstanden weergeeft.

Vraag is wat vul ik nou in op dat formulier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet een display dat verspringt?

edit: ah zoals hierboven inderdaad gewoon invullen wat er staat.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Dank sjorsjuhmaniac en Marzman!

(Heeft het forum geen multiquote optie of heb ik die over het hoofd gezien?)

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
levdr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:49:
Je moet in dit geval niet quoten maar taggen. Dit doe je door een apenstaartje voor de gebruikersnaam te tikken. Dus @sjorsjuhmaniac en @Marzman bedankt! Zo krijgen zij daar een netjes een melding van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
levdr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:49:

(Heeft het forum geen multiquote optie of heb ik die over het hoofd gezien?)
Of je drukt op +1 en dan krijgen ze ook een notificatie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 17:23
Heerlijk topic.

Echter, wat een verspilde moeite om een non-issue 😂

Of je stuurt een foto op, of je negeert het verzoek volledig. Het feit dat je het niet los kan laten, zegt mij dat je beter de foto op kunt sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scarewitch
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:41
Prachtig hoe de gemiddelde tweaker diep ontdaan is over de vraag of anderen ook een zelfde soort schrijven ontvangen hebben en waarom je dan de moeite hebt genomen een soort topic als dit te starten terwijl de moeite die het je gekost had om de foto's te uploaden waarschijnlijk nog niet eens de helft van de tijd had gekost van het starten van een topic als dit.
Misschien beter de (t)rollen omdraaien en niet reageren als je het niet eens bent met de strekking van het verhaal of je gezouten mening thuis laten? Verder staat het naar mijn mening natuurlijk open ter discussie.

Het gaat mij er dan ook niet zo zeer om of en hoe Liander/Stedin met de vraag komt een foto van je meterstanden te maken. Scheelt beide kanten geld mijns inziens. Mijn punt is meer het juridische aspect, het willen vast leggen en daarmee de dossier vorming vanuit Liander/Stedin vandaan.
Als laatste mag je namelijk even aanvinken dat je uiteraard de zaken naar waarheid hebt ingevuld, maar ook dat je akkoord bent met het gebruiken van het verzonden beeldmateriaal voor verdere toekomstige aantijgingen aan het ontvangende adres. Als ze er een mannetje voor langs moeten sturen, ligt de bewijslast namelijk aan de andere kant. Bij juridische conflicten heb je dan iig nog niet direct je eigen graf gegraven.

Uiteraard gaan we de afbeeldingen uploaden, maar toch kon ik het niet laten het bovenstaande er van te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:11
Het inderdaad een verantwoordelijkheids kwestie. De netbeheerder is verantwoordelijk, deze verantwoordelijkheid mag natuurlijk niet verlegd worden….onder het mom van kosten. Een foto die op deze manier wordt aangeleverd kan nog steeds fout zijn cq heeft geen waarde.
Persoonlijk heb Ik de brief genegeerd en 5-6 maanden later kwamen ze langs 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik de huidige brieven van Liander i.v.m. een zgn. metercontrole van analoge meters lees en analyseer
kom ik tot de conclusie dat ze met de meterstanden de werking van de meters niet (altijd) kunnen controleren.
Ook de administratie met de meterstanden weer kloppend maken kan niet echt lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHOb3kls9mkypFk_6oDYyQFYqgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CJ5qEI9ax6jawYlYhN4IphK.jpg?f=fotoalbum_large

Stel je hebt zonnepanelen (natuurlijk aangemeld) met een ruim overschot op jaarbasis en recent airco's (verwarmen & koelen) aangeschaft (toevallig bij mij het geval).

Ik ben oprecht benieuwd of dan met gefotografeerde elektrameterstanden en gasmeterstanden een zinvolle "metercontrole" mogelijk is. Ook het bijwerken van de administratie heeft waarschijnlijk niet veel nut.

Mijn elektrameterstand is nu beduidend lager dan bij de jaaafrekening in april en mijn gasmeterstand is i.v.m. de airco's ook al 35% lager op jaarbasis dan anders.

Hoe kan je of Liander hieruit afleiden of de meters correct werken of afwijken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aanvulling
"metercontrole" analoog/ferraris via foto's. - Serieus??

Enkele, (niet) denkbeeldige meterstanden:
meterstand in de zomer max. -1500 kWh
meterstand in de winter max. +500 kWh
meterstand jaarafrekening ca. +100 kWh
meterstand gas (=gasverbruik) laag & variabel
niet gerelateerd aan graaddagen i.v.m. gebruik airco's

Volgens mij is er hier en überhaupt geen metercontrole mogelijk
en ook het bijwerken van de administratie (SJV's = standaard jaarverbruiken?) zinloos.

Ik heb het al in het verleden mee gemaakt dat er, afhankelijk van het tijdstip
van meteropname, totaal onzinnige jaarverbruiken "berekent" en
aan de energieleveranciers doorgegeven werden (m.n. bij elektra).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik kan de volgende brief na het opsturen van de foto's al voorspellen bij de analoge meters.
Die blijken na de "controle" volgens Liander af te wijken en moeten zogenaamd vervangen worden door een digitale slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
@dunklefaser
Beetje onzin.
Analoge meters draaien gewoon achteruit als je zelf meer energie levert dan verbruikt.
Waarom zouden je daar verkeerde meterstand uit concluderen als je (zoals het moet) doorgegeven hebt dat je zonnepanelen hebt?

Natuurlijk kan het dan zou zijn dat je een negatief verbruik hebt over een heel jaar.
Ik heb nieuws voor je, ze kunnen bij Liander echt wel met negatieve getallen rekenen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PP_Sound Dat vraag ik me af.
Als je puur en alleen de gevraagde meterstanden fotografeert en opstuurt
is de meternummer en -type namelijk niet in beeld, dus een afkeuring van de meter kan dan niet
"op afstand" plaatsvinden.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de administratie van een netbeheerder niet klopt,
bij mij zat volgens netbeheer een 25 A aansluiting/zekering maar het bleek een 35 A te zijn.

Pagina: 1 2 Laatste