Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, we willen onze vloer / kruipruimte isoleren omdat onze vloerverwarming nu de ietwat vochtige soms natte kruipruimte staat te verwarmen via een ongeisoleerde betonnen broodjes vloer (totaal 120m2 ca 50 hoge ruimte en redelijk vochtig en soms nat)..

Ik ben me bewust van maatregelen die je onder je vloer kan monteren (pif /tozon / eps / pur) maar vraag me af of je daadwerkelijk met bodemisolatie ook iets goeds kan bereiken.

Ik bedoel dan chips of vlokken in een laag van cm of 35 op de grond zodat er ca 10 tot 15 cm lucht overblijft onder je vloer. De ventilatie roosters daarbij afgesloten om te voorkomen dat de lucht die je door je vloer heen gaat opwarmen weg tocht.

Tozon/pif is geen optie bij ons omdat er nogal wat zooi aan vloer hangt en het een heisa is om alles vast te boren/tapen/insnijden etc en het is kwetsbaar. PUR lees ik veel negatiefs over alhoewel dat wel een rechtlijnige oplossing is maar ik denk niet in een vochtige kruipruimte (niet harden en insluiten vocht). Ik twijfee nog of het aanbrengen van 10cm eps (piepschuim) kan werken en hoe je dat dan monteerd / ellicht in een voorbewerkte vorm die over de liggers en onder de broodjes past).

Vandaar dat ik probeer te snellen of dikke bodemisolatie met stulstaande luchtbuffer in principe kan werken. Sommige advisere nzelfs om het helemaak vol te storten maar dat voelt niet goed .. je moet er wel met wat opzij schuiven her en der bijkunnen.

Dus ik ben benieuwd naar jullie reacties puur gericht op effect dikke bodem isolatie (liefst recente of langere ervaringen)

Alvast dank
MVG Koen

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 09-12-2022 16:48 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-05 19:37
Ventilatie dichtmaken lijkt me geen goed idee, zeker niet met een natte kruipruimte..... daarom denk ik dat isolatie voor de warmte alleen nuttig is wanneer dit direct onder de vloer wordt gemonteerd.
Kun je geen pir platen onder de vloer verlijmen?
Zelf heb ik recent bodemfolie van Tonzon in de kruipruimte gelegd tegen het grondwater. Er staat bij ons standaard een laagje water. En ik merk wel verschil in temperatuur van de vloer. Vocht onttrekt ook de warmte uit de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, ja pir of eps platen onder vloer verlijmen dacht ik ook aan maar dat lijkt me ook helse klus (120 m2) en hoe volg je exact de vormen van de vloer. het zijn liggers met verdiept soort halfronde tegels/broodjes. Of zou je ook de pir/eps platen op de liggers kunnen lijmen waarmee je wel tussen de liggers een lucht ruimte hebt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzaJzMBKu-XREfHYm1PUH4qu9No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3Sc7gVOTibxtrtmCPCbW1Iv.jpg?f=fotoalbum_large

en waar lijm je het sowieso mee .. het is vrij vochtig

op de foto zie je de contouren va nde onderkant vloer.. ik kan me voorstellen dat je van pir of eps platen die vorm (in negatief namaakt) ... of anders gewoon onder de liggers ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Vandaar mijn interesse in bodem isolatie.. je sluit grondwater af .. volgens de theorie krijg je droge laag daarboven (vandaar ventilatie afsluiten) en de lucht laag wordt verwarmd maar gaat niet verder ..

Op zich een cleane oplossing. Maarals het totaal geen nut heeft mbt het krijgen van ee nwarmer vloer dan is het zinloze investering

maar ik wordt alle kanten opgeslingerd met elke ander middel dat ik onderzoek..

thx gr koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Met vloer verwarming wil je vloer isolatie, bodem isolatie is dan erg suboptimaal.
De kruipruimte is geventileerd, dus koelt tussen je vloer en bodem af.

Je wil wel het vocht afdekken overigens.

Tonzon is de enige standaard oplossing die technisch alles goed doet (isolatie, uitstraling remmen , bodem afdekken voor vocht huishouding) en om het leiding werk heen kan. Alleen is de opgegeven isolatie waarde een tikje laag voor vloerverwarming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:54
Als ik die foto zo zie ram je tussen de liggers een vlakke plaat die gelijk ligt met de liggers, de ruimte boven de plaat laat je leeg. Dan over de platen en liggers nog stroken plakken zodat alles dicht zit.

Lijkt me geen heel moeilijke vloer om te isoleren.

Vocht ga je tegen met bodemfolie, zodra die ligt daalt de vochtigheid ook vrij snel. Is ook veel makkelijker/schoner werken.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 09-12-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi _jGC_ - zo zou dat kunnen idd. Goed plan. Neem aan dat je bedoelt vlakke piep schuim oid plaat. Zou je dat dan bij wijze van nu over een vochtige onderkant plakken of moet je dan gaan zorgen dat die broodjes / liggers eerst droog zijn om geen opsluiting van vocht te krijgen ... of verdampt dta wel op termijn .. natter dan nu wordt het toch niet .. wellicht icm een vorm van bodemafdekking om ook dat te minimaliseren ... hmmm .... waar zou je die piepschuim (eps) of andersortige plaat op wat vochtige balken/broodjes vast plakken en moet je dan ook accepteren dat er een paar lucht ruimtes zijn in de lengte richting van die tussenruimetn..

@ronald ook bedankt! Wellicht een basis bodem iso icm bovenstaan idee.. nog steeds geen pretje lijke me om daar op je rug liggend 120m2 vol te plakken met platen piep schuim maar ala ...je kan hoop boven vloer voorbereiden

Goede info allemaal !

Zijn jullie trouwens ook zo tegen pur .. mij is versteld dat dat risicol vol is (kans op verkeerde menging) en lastig uit hard in vochtige ruimte..

thx gr koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@MisterB Ik heb bij de buren bodemfolie gelegd en een tijdje daarna gewoon de hele zooi dichtgeplakt met EPS platen. Tussenruimte hebben we toen op de rand van elke plaat een strookje steenwol ingezet.
Je zou eerst bodemfolie kunnen leggen, dan voldoende ventileren en stoken, wordt het al een stuk droger van.

In plaats van EPS kan je met beperkte ruimte beter PIR gebruiken, maar nadeel daarvan is dat het veel harder is dan EPS wat het prakken van stukjes om de leidingen en draadeinden moeilijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi thx, heb je een tip waarmee je pir of eps op vochtig steen/beton (en elkaar) kan plakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
en welke bodem folie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bodemfolie heb ik T200 folie voor gebruikt, kan je gewoon op rol krijgen voor weinig. Alternatief is bodemfolie van Tonzon, is wat duurder maar kan je op maat bestellen en is steviger.

Voor het plakken van de isolatie kan je montagekit gebruiken. Had daar zelf de Pattex montagekit van de Action voor gebruikt. Bison vermijden, dat spul plakt voor geen meter in de kruipruimte.
Veel hoeft het niet te houden als je het tussen de liggers klemt. Ik moest het over de liggers plakken, dus was volledig afhankelijk van kit.
Als je slim bent kies je platen die net wat dikker zijn dan de liggers, dan plak je vervolgens gewoon een laag over de platen en zit het niet tegen het beton. Een plaat die wipt kan je nml niet goed plakken.

Ik had bij de buren 6cm EPS als eerste laag en 5cm EPS eroverheen. Hebben toen op een zondagmiddag 2 gamma's en een karwei leeggetrokken :X.

Edit: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Leesvoer... heel veel.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 09-12-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
lol ja goed idee ... zal morgen eens in het diepste compartiment kruipen (12 tot 15 meter van het kruipluik en 3 gaten door om er te komen) om te kijken hoe alles erbij staat.

wellicht is eps ietwat minder qua rd maar ik denk idd wel veel makkelijker verwerken

wat gebruiken ze eigenlijk bij een nieuwbouw woning als er van die piepschuim achtige broodjes tussen liggers worden gelegd waaarop de dekvloer op gestort wordt ? is dat ook eps of iets met hoger dichtheid ooid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MisterB technisch gezien is het nadeel van gespoten isolatie dat het niet de uitstraling tegen gaat vanaf de onderkant materiaal.

Ter illustratie: Tonzon leunt geheel op uitstraling remmen, dus het is een nuttige factor. Metaal folie gecacheerd isolatie materiaal is dus het beste, maar bewerkelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Denken jullie dat als ik de bodem van de kruipruimte vol leg met van die oranje of blauwe afdek zeilen die je in een bouwmarkt koopt dat dat enig nut heeft mbt isolatie vocht eronder .. of is de enige toegevoegde waarde dat je schoon rond kan kruipen ...

Die t200 folie is dampremmende folie dus die laat wat door lijkt me ... terwijl tonzon een waterdochte bak creerd ... die afdek zeilen zijn ook waterdicht ....

Of is dit zinloze excercitie (muv feit dat het schoon is) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
T200 is op zich dampdicht genoeg. De Tonzon folie is vooral steviger en op maat.
Afdekzeilen kan je gebruiken, maar die moet je goed aanelkaar maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Heb je het kruipruimte vloer isoleren topic al bekeken? Deze vraag is daar vaker behandeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, ja maar er is gewoon geen eenduidig antwoord te vinden. Volgens de 'chips' bedrijven is het net zo goed , sommige zeggen zelfs helemaal afvullen , anderen zweren bij pur of tonzon etc ..... problem is dat je soms keuze moet maken maar gewoon niet weet of het echt werkt en het lastig terug te draaien is of sowieso duur of arbeidsinytensief... ik denk dan maar aan de bouw .. daar isoleren ze een v;loer gewoon direct onder de vloer dis dat zal denk ik toch key zijn ... en een bodem isolatie zal mee helpen aan het algemene klimaat daaronder.. persoonlijk lijekn die chips me wel wat maar welliucht woirdt dat niks en drijft het naar 1 kant etc ... ook daar kom je gewoon niet goed achter

dank iig voor alle tips !

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MisterB ben je lid van vereniging eigen huis? Ja: bel ze en bespreek de opties.
Nee: €29,95 en ga door naar ja.

Samenvatting: als je geen vloerverwarming hebt kan bodem een goede optie zijn.

Wel vloerverwarming dan is het isolatie (van de vloer zelf, met methode naar keuze), straling , bodem vocht afschermen.

Bedrijven op dit gebied moet je niet geloven: die lukken krom wat recht is omdat ze maar 1 kunstje kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Chips in de eerste plaats en pur in de tweede plaats is gewoon heel makkelijk: even spuiten onder de vloer, rotzooi weer in de bus en weg. Dikke factuur erachteraan. Minste gezeik met aanbrengen.

Op de site van tonzon vind je allerlei artikelen waarom bodemisolatie niet goed werkt. Heb je een hele vochtige kruipruimte, zal het werken tegen vocht, maar goed isoleren doet het niet.

Wat pur betreft, het werkt goed, maar alles zit eronder (dus ook al die buizen op je foto) en mocht je ooit ie vloer gaan slopen mag het niet in de puinbak of bij de harde kunststoffen maar is het chemisch afval geworden.

Zelf kan je voor een fractie van de kosten met pir of eps aan de slag. Enige minpunt is dat het vooral veel tijd kost en een kruipruimte is niet de meest comfortabele ruimte om in te werken.

Overigens wat chips betreft, sprak laatst iemand die hier voor Delta bezig is met aanleggen. Die moeten hier bij alle huizen de kruipruimte in om de glasvezel naar de meterkast te krijgen. Lekker door een laag van 30cm chips kruipen, hebben ze een hekel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hij, dank voor alle info _JGC_ en Ronald! Ben het helemaal met jullie eens.

Had trouwens VEG gebeld vandaag om te vragen wat je er aan hebt en het eerste wat ze riepen is dat ze een overeenkomst met pluimers hebben en dat je 10% korting krijgt....pur dus ... Maar wellicht een goed idee om lid te worden en toegang tot een bouwkundige te hebben (alhoewel ik tegenwoordig nog maar weinig vertrouwen heb in vakleui op kantoor)

fijne avond allemaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-05 15:37
Bodemisolatie bij een betonnen broodjesvloer is weg gegooid geld en roosters afsluiten is iets wat je niet moet willen.

Het beste resultaat krijg je door een combinatie van vloerisolatie en bodemfolie.
Alle materialen hebben zo hun voor en nadelen. Dat is ook aan jezelf wat je belangrijk vind en waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi snaba thanks, ja ik denk toch iets direct op de onderkant vloer zoals JCG beschrijft engewoon een folie op de vloer gr koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MisterB daar stip je gelijk een punt aan. De bouwkundig waar je als lid mee kan spreken was het niet eens met advies Pluimers. Ik geloof de bouwkundige. Gedetailleerd advies en uitgebreide, geduldige beargumentatie.

Mijn vloer is exact zelfde type als die van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi ronald, ga ik doen. Ik heb nog een ander idee.

Ik heb 3 ruimten van ieder 8x4x.5. die achter elkaar liggen. In de eerste ga je naar binnen en daar zite al het leidingwerk. via de 1e kom je in de 2 en vervolgens in de 3e ruimte. er zit een opening in het metselwerk op de fundering. In de 2 verste ruimted gebeurt helemaal niks. Je komt er niet en er zit niks. Zou het een idee zijn om die ruimtes HELEMAAL af tevullen met isolatie chips tot de nok en de ruimte waar je wel komt (ook 8x4) alleen het plafond (pir of eps platen) en boidemisolatie daar (folie). Ik zie er wat tegenop om in de achter 2 ruimtes al dat eps te gaan plakken,

Zou geheel volspuiten met chips de vloer warmer maken ? De warmte kan nu nergens meer heen aan de onderkant.. wellicht stupide idee van mij maar wel wat eenvoudiger te doen... graag julliue mening

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MisterB daar durf ik ben antwoord op te geven, dan heb je geen ventilatie meer wat mogelijk niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
nee idd, ga sowieso maandag veg eens bellen.. goed weekend verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MisterB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:47:
Had trouwens VEG gebeld vandaag om te vragen wat je er aan hebt en het
Je brengt toch niet iets aan omdat je korting krijgt...
Je kiest iets waar je achter kunt gaan staan, alles onder de PUR laten spuiten en nog dik betalen ook, o ja wel 10% korting....... no way hier.
Wat al geschreven werd min of meer: Monteer demontable Tonzon folie of PIF folie of EPS- of PIR platen.
Tis wat werk maar iig geen zooi.....en demontabel als er iets aan de hand is.

O ja, leg eerst damdichte folie op het zand/tegen de muur, dan heb je meer zekerheid op een droge kruipruimte.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
thanks route99, ja zoiets zal het moeten worden. idd no way pur hier.

Ik kom werkelijk niemand tegen die iets positiefs te melden heeft over een laag chips op de kruipruimte bodem..

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
heb nog even bij tonzon gekeken en ik heb dus 3 zeilen nodig. Kruipruimte is 8x4. Denk erover 3 bodemfolie zeilen van elk 9x5 bestellen dan kan het rondom ca 20 cm omhoogstaan bij de fundering. het lijkt me dat je het gewoon los op de bodem kan leggen en het bij de randen vanzelf omhoog blijft staan.. heeft iemand ervaring met dit oranje spul of is het slap en moet je het vastzetten

thx voor alle support !

mvg koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MisterB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:46:onze vloerverwarming nu de ietwat vochtige soms natte kruipruimte staat te verwarmen via een ongeisoleerde betonnen broodjes vloer (totaal 120m2 ca 50 hoge ruimte en redelijk vochtig en soms nat).
Die verwarmt met bodem isolatie toch nog steeds de lucht die geventileerd wordt.... dus je warme lucht wordt telkens weg geblazen...

Hoe los je dat probleem dan vervolgens heel simpel op: Neem vloerisolatie en geen bodem isolatie.

Bij vloerverwarming is vloerisolatie de inkopper, mss was je daar achter gekomen met een beetje verdieping hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren ??? Wrs dit topic over het hoofd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, nee het is me duidelijk, folie op de vloer en gewoon vloer isolatie en niet met 30 tot 50 cm chips gaan klooien. thx gr koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Er is helemaal niks mis met PUR, geslotencellig nemen en als je een bedrijf zoekt dat daadwerkelijk een certificering van Insula of SKG Ikob heeft om het onder een vloer aan te brengen dan is dat gewoon veilig. Er is een heel protocol om dat aan te brengen, speciale apparatuur etc. De tijd dat dat spul achterin een kusje in twee vaten werd geroerd met een grote houten spatel is voorbij. Voor een vloer als deze een hartstikke goed oplossing en lost ook het vochtprobleem op.
Bodemisolatie is een halfbakken oplossing en doet helemaal niet tegen warmteverlies vanuit je vloer naar benden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met PUR en dan krabben als je een probleem in een van je systemen (*) hebt?

* = bijvoorbeeld:
  • riolering
  • waterleiding
  • gasleiding
  • telefoon- en of glaskabel
  • ............
Met demonteerbare isolatie heb je dat probleem iig nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 10-12-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
Ik heb in het verleden wel eens vloerisolatie gehad met lijmankers en spijkerflensdekens. Heeft bijna 40 jaar gezeten. Ondanks een droge kruipruimte was het toch op. Fysiek lukte het mij niet meer om het zelf te verwijderen. Heeft mijn zoon gedaan. Daarna 14 cm gesloten cellig PUR laten spuiten. Moest zelfs in 2 keer. Ik kan het iedereen aanraden. Eventueel aanvullen met een vloerzeil (wel eerst doen). Ongebruikte leidingen ed eerst verwijderen. Net als resten bouwafval opruimen. Ik kan nu bijna overal nog bij. Er is misschien één waterleiding die niet meer bereikbaar is. (inclusief aftapkraantje) Alle leidingen (vooral elektra) lopen boven de funderingsvoet. Bij problemen kan ik nieuw aanleggen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gerardus1956 Die leidingen liggen bij lang niet iedereen zo "netjes".

En bij PIR spuiten blijft er een vooraf onzeker punt of je allergisch bent, ik kom uit een andere PUR sector das al heel lang bekend.
En PUR op bouwmateriaal spuiten... je maakt er chemisch afval, het hecht zo goed je krijgt het er nooit goed af.. Als in de toekomst zulke huizen plaats moeten maken voor betere huizen, wat je vak ziet, dan is bouwmateriaal met gespoten PUR chemisch afval.
Daar heb je nu dan wel geen last van, maar daarom is het imho geen lange termijn duurzame oplossing.

Wel of niet doen? Her blijft een eigen keuze/verantwoording daar ga ik niet over, maar deze info geef ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Had hetzelfde issue.. wat ik heb gedaan: folie gelegd, om erachter te komen dat het amper werkte, door m'n VV. Daarna PUR laten spuiten, en toen zat alles onder. Toen heb ik de folie eruit gehaald en opnieuw gelegd. Nu is het schoon en kan je er ook makkelijk werken.
Het is wel zo dat ze alles onder spuiten idd.. mijn afvoer zit ook onder, dus als je t laat spuiten moet je dat eigenlijk afdekken (met een folietje ofzo). Dan kan je het erna afhalen en blijven je leidingen schoon..

Zelf niet gedaan, hele afvoer is toch al crap dus moet ik vervangen..
Pagina: 1