• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb een vreemd iets met mijn zelfbouw server. Wat ik ook probeer is dat ik geen Bootable Opties krijg waardoor ik geen OS installatie kan uitvoeren. Het lijkt zeer sterk op dit topic wat ik tijdens mijn zoektocht ben tegengekomen. De screenshots komen ook overeen hoe ik alles ingesteld heb staan, alleen staat de "Boot Removable Media" op Enabled onder de tab Boot.

Heb een server samengesteld met een Fujitsu D3643-H, i3-9100F met een PicoPSU 90. Zelf ben ik aan het twijfelen of ik voor Proxmox, Unraid of Truenas ga dus wilde deze drie eens uitproberen. Proxmox installatie werkte perfect en draaide zonder problemen. Daarna wilde ik voor Unraid gaan, USB gemaakt via de Unraid USB Flash generator ook dit geen probleem; draaide goed en werkte opzich wel mooi. Server afgesloten en geen rare dingen gezien.

Volgende dag kwam ik direct in de Diagnostic Program welke ik afsloot, daarna weer hetzelfde. Toen ik naar het bios ging viel mij op dat ik geen Bootable Options (derde screenshot in het verwijzende topic) had. Vreemde wel is dat mijn harde schijven (WD BLue SN550 & Crucial CTR16G..) wel gewoon herkend worden in het bios en ook mijn USB stick zie ik staan.

Heb nu verschillende dingen gedaan;
  • - nieuwe USB van Unraid gemaakt, word niet herkend
  • - Fedora USB gemaakt[, word niet herkend/li]
  • - andere USB stick, geen verschil
  • - USB getest op andere computer, die werkt meteen
  • - Bios gereset naar standaard waarden, zelfde probleem
  • - getest zonder harde schijven, geen verschil
  • - in BIOS de Secure Boot uitgeschakeld, geen verschil
Volgens mij heb ik alles gedaan wat ik zou kunnen doen, heb nog verschillende opties in het BIOS nagekeken maar zie daar geen optie staan die ermee te maken zou kunnen hebben. Heeft iemand hier toevallig een idee wat het zou kunnen zijn?

Everything that has a beginning has a end

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:12
Via welke usb poort heb je de stick aangesloten? Ik heb vorige week mijn server met een d3644 geherinstalleerd en ik merkte dat alleen de usb poorten op het moederbord werkten, niet diegene van voor op de case. Ook de usb poorten bij de ps2 poorten werken niet.

Verder ga ik zelf eens denken wat ik nog ervaren heb, heb dit ook voorgehad lang geleden.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ook even verschillende stickjes testen, soms werkt de één lekkerder dan de ander.

• Rommel
  • Nu online
Houbie schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:40:
Via welke usb poort heb je de stick aangesloten? Ik heb vorige week mijn server met een d3644 geherinstalleerd en ik merkte dat alleen de usb poorten op het moederbord werkten, niet diegene van voor op de case. Ook de usb poorten bij de ps2 poorten werken niet.

Verder ga ik zelf eens denken wat ik nog ervaren heb, heb dit ook voorgehad lang geleden.
Ondertussen heb ik alle poorten gehad maar geen resultaat. Heb ook de USB modes in de BIOS op legacy gezet. Hetzelfde resultaat: geen bootable drive, ook niet in het Boot menu.
EValentino schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:43:
Ook even verschillende stickjes testen, soms werkt de één lekkerder dan de ander.
Heb ondertussen al mijn beschikbare USBs gehad, van Sandisk tot Kingston tot een merkloze promotie stick van de groenteboer om de hoek. Doen het allemaal helaas niet. Doe ik deze in mijn PC of in mijn laptop dan booten ze gewoon direct.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Misschien is er een Tweaker die je een screenshot van het boot gedeelte kan sturen, klinkt toch alsof je ergens iets mist.

Ik heb bij een Dell laptop wel eens de boot-entries verwijderd, ook na een reset naar factory defaults kwamen deze mooi niet terug, dus was mijn boot menu leeg.

• Rommel
  • Nu online
Zo klinkt het inderdaad wel dat het een simpele instelling is, maar volgens mij niet is er wat anders aan de hand.

Vandaag ook nog contact gehad met de support van Fujitsu en Kontron, beide raadde ze mij aan om de BIOS via de recovery modus te resetten. Ook geen verschil.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:11
Kan je nu wel opstarten van een bootable (OS of anders) HDD/SSD?

• Houbie
Is het een nieuw moederbord, of tweedehands gekocht?

Ikzelf kan zeker wat fotos van mn bios nemen, weet niet hoe hard dat afwijkt van een D3643. Er zijn wel genoeg mensen die dat moederbord hebben hier op tweakers.

Domme vraag, maar al eens windows proberen installeren?

• Rommel
  • Nu online
The_Doman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:46:
Dat kan ik nog wel eens proberen, OS installeren via ander systeem.
Houbie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:35:
Is het een nieuw moederbord, of tweedehands gekocht?

Ikzelf kan zeker wat fotos van mn bios nemen, weet niet hoe hard dat afwijkt van een D3643. Er zijn wel genoeg mensen die dat moederbord hebben hier op tweakers.

Domme vraag, maar al eens windows proberen installeren?
Moederboard is nieuw, ondertussen een jaar geleden gekocht.Je foto's in jouw topic komen precies overeen met wat ik zie qua instellingen.

Gisteravond heb ik inderdaad nog Windows proberen te installeren, bootable USB gemaakt via de Media Creation Tool maar ook die ziet hij niet.

Wat wel bijzonder is bedenk ik mij nu, als ik de bios recovery op een USB stick zet dan is de USB stick wel zichtbaar in het Boot Menu. :|

• Houbie
Je hebt je pinnetjes ook goed gezet? Er is zoiets als recovery mode on die moeder borden, ik weet dat ik daar ook nog naar heb zitten kijken.

https://gzhls.at/blob/ldb...4a1451b3499a13faec737.pdf

Anders eens vragen in het zuinige server topic, daar zijn er ook veel met dit moederbord (Het grote zuinige server topic - deel 3)

• Rommel
  • Nu online
Houbie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:58:
Je hebt je pinnetjes ook goed gezet? Er is zoiets als recovery mode on die moeder borden, ik weet dat ik daar ook nog naar heb zitten kijken.

https://gzhls.at/blob/ldb...4a1451b3499a13faec737.pdf

Anders eens vragen in het zuinige server topic, daar zijn er ook veel met dit moederbord (Het grote zuinige server topic - deel 3)
Ja, die recovery mode gebruik ik bij het resetten van de BIOS. Pinnetjes staan weer netjes terug op de oude plek zoals aangegeven volgens de handleiding.

• Rommel
  • Nu online
Even een update vanuit mijn kant, ook voor naslag als anderen er ook last van krijgen. Een kennis was ook van plan om een zuinige server op te zetten, hierdoor heb ik wat hardware componenten kunnen testen om uit te sluiten dat daar wat kapot is. Wat overbleef was dat dit allemaal werkte en het toch aan het moederbord / software / BIOS zou moeten liggen.

Zoals ik zei had ik ook al contact gehad met Kontron/Fujitsu met de vraag of zei wat konden betekenen. Omdat ze allebei aangaven dat als een BIOS reset niet zou werken hij als RMA aangemeld moest worden. Dit heb ik ook gedaan maar de webshop gaf aan dat ze geen enkel probleem ondervonden met het moederbord. Zowel een USB als harde schijf werkte meteen... 8)7 Heb alles weer aangesloten maar nog steeds geen bootable opties.
The_Doman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:46:
Dit heb ik nogmaals gedaan maar dan met Ubuntu ipv Fedora... Dus: in een andere PC mijn SSD erin gezet, Ubuntu geinstalleerd, SSD in mijn server gezet en voila: opeens is alles weer zichtbaar en werkt. _/-\o_ O+

Dus kortom: blijkbaar is het bij mij dat als er geen enkel bootable HDD/SSD device aanwezig is dat hij dan niks laat zien? Daarnaast is er (misschien?) ook nog een verschil tussen wat je erop zet als OS; Fedora werkte niet maar Ubuntu wel. Maar misschien was dat een misconfigureerde installatie?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:11
Mooi dat het dan toch is opgelost.
Zelf heb ik ook zoiets wel eens een paar keer gehad met laptops.
Zonder aanwezige bootable HDD/SSD geen toegang tot het bios/boot menu. 8)7

[Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 06-01-2023 16:10]

Het Fujitsu D3643-B moederbord ondersteunt alleen UEFI (GPT indeling), net als de meeste andere moderne moederborden.

Als een SSD nog is voorzien van een MBR (master boot record), dan kan een modern EUFI BIOS daar niet van booten. Hetzelfde geldt voor een USB stick die als MBR is ingedeeld.

Er moet uiteraard een bootable disk aanwezig zijn voordat er een bootable disk wordt getoond. Dat kan bijvoorbeeld een Debian USB GPT stick zijn. (Rufus: BIOS/UEFI hybrid of UEFI/GPT). Hiermee kan je een SSD opnieuw inrichten als GPT disk door eerst alle bestaande partities om te zetten naar GPT of door ze te verwijderen. Dat kan bijvoorbeeld met Gparted live stick of Windows setup stick (mbr2gpt). Het makkelijkst is alle partities te verwijderen en opnieuw indelen als GPT met Gparted of met een Debian install stick (GPT).

Oude moederborden of CSM moederborden hebben soms nog BIOS emulatie toegevoegd aan UEFI, dat kan verklaren waarom het op zo'n (meestal oud) moederbord wel werkt. De disk moet in ieder geval ingericht zijn of worden als GPT disk.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee