Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:29:
[...]

Is horizontaal gemonteerd, helpt het als ik een foto neem van de case?
Sowieso post maar eens een foto van binnen de pc.

Ookeen screenshot van bv HWnfo en dat vooral van de sensors kan geen kwaad

En verder ook van het bios

Staat eigenlijk de laatste bios versie erop, bij het moederbord?

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Juiste PCIe snelheid (4.0) geselecteerd in de BIOS?

[ Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 08-12-2022 15:38 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
Ik zal vanavond enkele nieuwe screenshots maken en wat games laten lopen met RTSS. Ik zal ook wat foto's maken van de rig zelf.

Is er info dat jullie graag hebben dat ik aanzet in OSD RTSS, laat het me zeker weten. Gebruik wel de juiste (exacte) benaming zodat ik de juiste overlays kan activeren. En dan zal ik zo nog eens wat screenshots nemen.

Als er nog bepaalde games zijn die jullie willen dat ik test om misschien te vergelijken met jullie eigen rig, geef me een lijstje, ik heb een redelijk grote steam library dus de kans dat er één tussenstaat is er.

Ik zal een alsook een dxdiag en een msinfo aanmaken en posten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Negakinu schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
Juiste PCIe snelheid geselecteerd in de BIOS?
Geen idee hoe ik dit moet checken? Heb nooit in de BIOS durven gaan, kan je blijkbaar veel verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:31:
[...]

Sowieso post maar eens een foto van binnen de pc.

Ookeen screenshot van bv HWnfo en dat vooral van de sensors kan geen kwaad

En verder ook van het bios

Staat eigenlijk de laatste bios versie erop, bij het moederbord?
Zover dat ik weet wel, dat zal je kunnen zien aan een MsInfo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:39:
[...]

Geen idee hoe ik dit moet checken? Heb nooit in de BIOS durven gaan, kan je blijkbaar veel verkeerd doen.
Kan erg veel helpen,plus je kan het bios verlaten zonder wat op te slaan, kan eigenlijk weinig gebeuren.
Verder om problemen op te lossen,moet je vaak ook het bios in.

Check gelijk ook de bios versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:40:
[...]

Zover dat ik weet wel, dat zal je kunnen zien aan een MsInfo niet?
nvm,

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:39:
[...]

Ik zie op Reddit meerdere mensen klagen over microstuttering, onverklaarbaar lage FPS en PCIe 4.0 problemen op Gigabyte Z690 platforms. De juiste bios settings (en update!) schijnen het te verhelpen. Ik heb zelf MSI (B550), dus geen ervaring met jouw specifieke platform, maar het is het proberen waard: https://www.reddit.com/r/...ie_40_problems_post_here/

Check de handleiding van je moederbord voor de juiste stappen voor de update.

EDIT: het was blijkbaar nog wat erger in de praktijk. Deadline voor de RMA is verlopen op 30 november, though. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24U6EAUNc7hzWw_HSKrSp52vsck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZaAwNa7m9Ae0ftWBzqV22h3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Negakinu op 08-12-2022 15:51 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Stappen volgen en zeker niet uitschakelen tijdens de update, wat meestal het goed is ook aangeven word.
Doe wel een naar defaults reset van de settings in de bios voodat je update.

Maar serieus... PCIe naar3.0 zetten 8)7 8)7 ,dat is wel vervelend en dat houd de 3080ti ook tegen qua snelheid.

Dan lijkt het me zeker niet vreemd als het moederbord mede de oorzaak is van het geheel, dit omdat dit ook het enigste component is wat niet vernieuwd is in het systeem van de TS

Ik zou serieus overwegen om een ander merk/type moederbord te nemen in dit geval dan.
indien het echt het type op zichzelf is wat het probleem is.

Ik heb bv met mijn MSI z690 edge ddr4 totaal geen problemen,qua stabiliteit,performance ect

[ Voor 68% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:55
Je kan ook IPV C states simpelweg de Intel Speed Shift uitzetten. Dit is de functie die ik eerder wou vermeldden maar kon even niet op de naam komen dus moest eerst even thuis in de bios kijken.

Deze Functie doet zo goed als hetzelfde als C states maar dan op CPU hardwarre niveau echter zijn er game engines die hier dus niet mee overweg kunnen en ook bijvoorbeeld 3Dmark Timespy kan hier niet meer overweg.

En in mijn eigen testen werken C states zuiniger als Intel Speed Shift en is er ondanks een zeer groot theoretisch verschil in frequency schalen geen merkbaar verschil in de praktijk.

Onder andere Farcry 6, RDR2, Elex 2 hadden bij mij echt mega veel sturtters wat het onspeelbaar maakte.

Door de power plan naar hoge prestatie te zetten was dit ook opgelost maar die heb ik liever op gebalanceerd omdat de pc het grootste deel van de dag idle is en dat 70 watt scheelde en ik geen zin heb om voor en na iedere game sessie mer power beheer te klooien. Het heeft me werkelijk 2.5 jaar gekost om dit probleem op te lossen en de werkelijke oorzaak te vinden.

Of je dus Intel Speed Shift of C states uit maakt niet uit, ze zouden hetzelfde moeten doen ze lijken alleen een conflict te hebben als ze beide aan staan. Intel Speed Shift is alleen makkelijker uit te schakelen op menig bord als C states omdat die verschillende instellingen vergen kan daar waar Intel Speed Shift met 1 setting uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 01:23
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:45:
Stappen volgen en zeker niet uitschakelen tijdens de update, wat meestal het goed is ook aangeven word.
Doe wel een naar defaults reset van de settings in de bios voodat je update.

Maar serieus... PCIe naar3.0 zetten 8)7 8)7 ,dat is wel vervelend en dat houd de 3080ti ook tegen qua snelheid.

Dan lijkt het me zeker niet vreemd als het moederbord mede de oorzaak is van het geheel, dit omdat dit ook het enigste component is wat niet vernieuwd is in het systeem van de TS

Ik zou serieus overwegen om een ander merk/type moederbord te nemen in dit geval dan.
indien het echt het type op zichzelf is wat het probleem is.

Ik heb bv met mijn MSI z690 edge ddr4 totaal geen problemen,qua stabiliteit,performance ect
pcie 3 of 4 maakt redelijk weinig uit, https://www.techspot.com/...vs-pcie3-gpu-performance/ maar then again je koopt een nieuw platform en verwacht een funtionerend platform.

Zou met bovenstaande toch eens nagaan of jouw moederbord ook getroffen is door bovenstaande verhaal en dan afdwingen tot een nieuw moederbord en of ander merk.

Ikzelf heb een MSI mag z690 tomahawk wifi ddr4 en geen enkel probleem what so ever.

Wat betreft bios, die angst kan je aan de kant zetten je zal nooit je moederbord defect krijgen door enkel daar in te kijken.
Zolang je voltages niet aanpast naar overschrijdende waardes wat tegenwoordig zelfs in kleurtjes wordt aangegeven in de meeste gevallen valt er weinig kapot te maken.

In het ergste geval boot windows niet omdat je boot device verkeerd staat oid.

Enige waar je mee moet oppassen is bios updaten dat je de juiste versie hebt en niet onderbreekt tijdens het proces, al hebben moderne moederborden vaak een bios flashback functie die gewoon funtioneel blijft al sloop je de complete bios.
Dus je kan altijd een nieuwe bios erin flashen.

Vroeger kon je wel je computer goed slopen door middel van de bios maar de tijd zijn we onderhand wel een decennia voorbij.
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:29:
[...]

Is horizontaal gemonteerd, helpt het als ik een foto neem van de case?
Foto mag, maar het ging enkel of er een riser in zat die kunnen ook nog weleens slecht funtioneren.

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 08-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hier zijn alvast wat foto's van de binnekant van de pc. Ik denk nu inderdaad aan een vervanging van het moederbord. Ik zal nog eens bellen naar de originele firma morgen om te horen of zij dat even kunnen testen. En dan kunnen ze ineens een keer naar de bios kijken.

Wat zijn dan de specs die een vervangend moederbord zeker zou moeten hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uf_VLqTx84xR4zoBngPzW_nZL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLm5zb6VGfycEVY79FltOsV7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQgpJJvXaFRXmoB0sai01_77x2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9BPzZDfLLTN2yZirH46PrBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tb85g4CmRFNPHgKKJZkDEuNDWpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbV0z096LHGz1q5xOhnQR69t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzjTvU-ieHpXAYdWAZxQiew8ORE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CaMmuInZUNwNeTJJJQDFCvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLUYl2l-Qd8XQV86S4NX_-dSEzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kgwhdq0KHPpxCWZ2pQDdQzuj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4POJK7FSwCiwdtRuI4UDZm-uqeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y525tmdLCXIuqgkADzhQCXyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPFYLXTkQP6Mz72ORgyqOT5TnU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2E2kWF0iXrvUtUhTekLpxa7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Niks vreemd te zien op de foto(had ik niet per se verwacht)

Ik zou gaan voor bv een MSI pro z690, MSI z690 Tomahawk,MSI Edge z690 wifi ddr4 of de Asus strix z690 d4.

Zijn allemaal erg goede borden

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Ik merk juist dat er blijkbaar al een ander moederbord in zit dan de originele Gigabyte Z690. Blijkbaar hebben ze er ondertussen al een TUF Gaming z690-PLUS D4 ingestoken.

Ik heb nog nooit gehoord van TUF gaming van ASUS en, dit was ook niet mijn originele vraag voor de pc. Is dit moederbord wel goed compatibel vraag ik me dan af?

Ik heb ondertussen ook al een thread op Reddit gevonden waar ze het hebben over mogelijke problemen met de I9-12900k in verband met stuttering en reduced cache speeds. Is dit iets waar het aan kan liggen? Dat zou dan kunnen opgelost worden door de fix die ze hier beschrijven, maar lijkt me heel omslachtig, is het misschien niet verstandig om dan ineens te vervangen met een (vergelijkbare) processor die werkt zoals het moet?

https://www.reddit.com/r/...ibly_resolved_as_well_as/

Ze hadden in de winkel ook al getest met een andere processor maar ik weet niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hier is ook de MSdiag van mijn rig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmmUQfLQhVBQpQNg3noPKlJqIcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWWrh6wQsTZ1MVTB3QfZoYLc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
Probeer het eens met 2 geheugen modules, 4 gaat wel vaker niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
staat xmp trouwens wel aan,in de bios,check met het programma cpu z even de geheugen snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
meljor schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:17:
Probeer het eens met 2 geheugen modules, 4 gaat wel vaker niet goed.
Heb ik geprobeerd, geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Bijzonder vaag probleem dit. Als laatste zou ik nog willen zeggen zet je cpu en gpu en case fans eens op 100% om iedere vorm van throttling te voorkomen en kijk hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
We hebben nog steeds geen frametime graphs van momenten dat je dus stutters ervaart. Hierdoor kunnen we niet zien wat voor stotters dit betreft.
ook heb je verschillende aanbevelingen nog niet bekeken. Ook is meer specifieke data altijd handig zoals meer data uit rivatuner (afterburner overlay) zoals per core load en andere cpu data zoals power draw.

Zat huiswerk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Ik wou nog wat screenshots nemen met OSD RTSS. Maar wou eerst goed horen welke settings ik juist best aanzet in OSD om jullie een beter beeld te geven. Nogmaals, ik dacht dat ik de frametimes al had aangezet, blijkbaar niet dan. Kan je me vertellen welke overlays (met de juiste benamingen) ik dan juist moet aanzetten?

In verband met de C states en Intel Speed shift is het me niet echt duidelijk wat ik daarmee moet doen. Wat is de logica hier achter? Wat doen deze settings om mogelijke stuttering te veroorzaken?

Die E-cores in de 12th gen vind ik heel logisch klinken, blijkbaar kunnen veel (voornamelijk oudere) games hier niet mee omgaan, en sommige nieuwere wel. Dit kan ook verklaren waarom er verbetering was met te upgraden naar win11. Mijn vorige pc heeft een 9th gen, wat niet die architectuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
meljor schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:29:
Bijzonder vaag probleem dit. Als laatste zou ik nog willen zeggen zet je cpu en gpu en case fans eens op 100% om iedere vorm van throttling te voorkomen en kijk hoe het dan gaat.
Hoe doe ik dit?
computerjunky schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:23:
We hebben nog steeds geen frametime graphs van momenten dat je dus stutters ervaart. Hierdoor kunnen we niet zien wat voor stotters dit betreft.
ook heb je verschillende aanbevelingen nog niet bekeken. Ook is meer specifieke data altijd handig zoals meer data uit rivatuner (afterburner overlay) zoals per core load en andere cpu data zoals power draw.

Zat huiswerk dus.
Ik ben niet zo tech savvy als jullie spijtig genoeg, anders was het probleem misschien al opgelost. Dus je zal me moeten uitleggen hoe ik die verschillende dingen check. De per core load bijvoorbeeld, zijn dat dan de usages van alle cores?

Betreffende de BIOS, ik vind dat toch redelijk riskant om zelf te doen, moest het zijn dat ik iets verkeerd doe, dan ben ik mijn garantie volledig kwijt en dan heb ik weer kosten. De pc is al een jaar in behandeling en heb er al te veel extra kosten aan gehad.

Zou je eens een duidelijke lijst willen maken van alles dat je wilt dat ik nog test? En welke data je nog wilt zien in de RTSS overlay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sbeowulf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

Hoe doe ik dit?

[...]

Ik ben niet zo tech savvy als jullie spijtig genoeg, anders was het probleem misschien al opgelost. Dus je zal me moeten uitleggen hoe ik die verschillende dingen check. De per core load bijvoorbeeld, zijn dat dan de usages van alle cores?

Betreffende de BIOS, ik vind dat toch redelijk riskant om zelf te doen, moest het zijn dat ik iets verkeerd doe, dan ben ik mijn garantie volledig kwijt en dan heb ik weer kosten. De pc is al een jaar in behandeling en heb er al te veel extra kosten aan gehad.

Zou je eens een duidelijke lijst willen maken van alles dat je wilt dat ik nog test? En welke data je nog wilt zien in de RTSS overlay?
Blijf erbij als je wat wilt verbeteren, dan zal er ook via het bios wat aangepast moeten worden waarschijnlijk of hardware uitwisselen met de oude pc om dingen uit te sluiten(troubleshooten).

Een bios update iis niet zo moeilijk,vooral goed de stappen volgen en niet onderbreken.
Als je dit niet kan/ wil,dan is eigenlijk de enige optie ermee naar de winkel.
Of hulp in roepen van iemand in je omgeving die ervaring heeft met computer.

Het lost niet van zelf op helaas.
En zo te merken is er geen echt simpele oplossing.

Maar dat is hoe ik er over denk dan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Oké, na een telefoontje aan de pc shop, heb ik mij geïnformeerd over wat te doen met de BIOS, dit is wat ik al heb kunnen proberen:

- E-cores uitgezet: Een verbetering, maar stutters zijn nog aanwezig.

- Intel Speedshift uitgezet: kreeg meer stutteringen en onstabielere fps.

- Asus Multi core enhancement op Enabled gezet I.P.V. auto. De stutteringen leken minder frequent, maar in het algemeen geen verbetering.

Ze gaan er zelf van uit dat de P & E cores het probleem was, en ze raden me aan om terug naar Win11 te gaan en te wachten tot Intel en of Windows, dit beter optimaliseerd. Is dit een oplossing? Ik vind persoonlijk van niet, Windows 11 ondervind nog veel te veel problemen hoor ik. En nog eens een jaar wachten tot Intel dit uitwerkt, heeft ook geen zin vind ik, tegen dan is de pc al 2 jaar oud....

Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 13:16
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:38:
Hier zijn alvast wat foto's van de binnekant van de pc. Ik denk nu inderdaad aan een vervanging van het moederbord. Ik zal nog eens bellen naar de originele firma morgen om te horen of zij dat even kunnen testen. En dan kunnen ze ineens een keer naar de bios kijken.

Wat zijn dan de specs die een vervangend moederbord zeker zou moeten hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kast en indeling! _/-\o_

Als ik dit zie word ik geprikkeldom bij een volgende build ook voor water koeling te gaan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 12:59
Sbeowulf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:39:
Oké, na een telefoontje aan de pc shop, heb ik mij geïnformeerd over wat te doen met de BIOS, dit is wat ik al heb kunnen proberen:

- Asus Multi core enhancement op Enabled gezet I.P.V. auto. De stutteringen leken minder frequent, maar in het algemeen geen verbetering.

Ze gaan er zelf van uit dat de P & E cores het probleem was, en ze raden me aan om terug naar Win11 te gaan en te wachten tot Intel en of Windows, dit beter optimaliseerd. Is dit een oplossing? Ik vind persoonlijk van niet, Windows 11 ondervind nog veel te veel problemen hoor ik. En nog eens een jaar wachten tot Intel dit uitwerkt, heeft ook geen zin vind ik, tegen dan is de pc al 2 jaar oud....

Als je op 120 hertz gamed doe je dan wel je FPS kappen op 117 herts/fps ? Dat voorkomt ook stuttering

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35

Ik game met mijn Intel 12700k systeem altijd op Windows 10, geen enkele problemen daarmee.
Maakt ook niet uit of e cores uit of aan staan in mijn geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sbeowulf
mmxmmx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:43:
[...]

Als je op 120 hertz gamed doe je dan wel je FPS kappen op 117 herts/fps ? Dat voorkomt ook stuttering
Ik cap zowiezo altijd op 120fps, nooit geen stutteringen op mijn vorige pc. Ook al geprobeerd wat jij voorstelt, maar toont geen enkele verbetering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:48:
[...]

Ik game met mijn Intel 12700k systeem altijd op Windows 10, geen enkele problemen daarmee.
Ja vreemd. De problemen lijken toch in de richting van de cpu te wijzen. Is er een setting in OSD RTSS waar je eventueel wat meer aan kan zien in verband met het stuttering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky

Dit is in theorie simpelweg onmogelijk omdat er fundameteel niets aan je systeem veranderd behalve dat er niet 2 systemen om dezelfde funtie vechten. Lijkt mij omgekeerd placebo dus maar iig geen oplossing

Let op dat dit crashes kan veroorzaken omdat je alle cores naar de max turbo forceert en je voltage daar misschien niet toereikend voor is. Deze functie is al sinds 10th gen niet meer aan en gaan maar vereist vaak het aanpassen van andere funcites zoals vcore en loadline calibration omdat je flink veel meer van de cpu vraagt. Dit is in principe een flinke overclock.

Voor frametime graphs in afterburner:

settings > in het nieuwe venster klik op tabje monitoring > scrollen tot je frametime zie en aanvinken > dan show in onscreen display aanvinken en in het dropdown menu ernaast selecteer 'text'.

Hiermee krijg je een extra beetje informatie waarin je de frametime spikes kan zien. Zijn die spikes vrij consistent dan is de kans groot dat het niet gpu gerelateerd is.

Ik zou ook meteen 'power en cpu power' aanzetten zodat je kan zie hoeveel power je cpu en gpu kunnen gebruiken en je weet of er iets power capped is.

Draai ook even timespy zodat we kunnen zien of je prestatie normaal is of dat je prestatie tekort komt :

https://www.guru3d.com/files-get/3dmark-download,1.html

Ook Hwinfo64 open > gamen (minimaal 15 min) en screenshot van alle data delen kan helpen:

https://www.hwinfo.com/download/

Dit geeft inzicht in ALLE sensoren waardoor we kunnen zien of er iets niet goed gaat, te heet word of tegen limieten aan loopt. (linksonderin kan je expand clikken tot alles in beeld is).

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 10-12-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En post ook een screenshot van HWInfo ,nadat je gegamed hebt.

Er moet dan haast wel wat niet goed gaan

de score van Timespy moet vergelijkbaar zijn met een systeem met dezelfde spec en ook op dezelfde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Draai ook even timespy zodat we kunnen zien of je prestatie normaal is of dat je prestatie tekort komt :

https://www.guru3d.com/files-get/3dmark-download,1.html
Is dat een veilige (officiële) download link? Is de versie van steam hetzelfde? https://store.steampowere...DMark_Time_Spy_benchmark/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
guru3d is veilig en je kan die ook inderdaad bij steam downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 12:59
Beter stuur je die hele zooi terug naar de winkel en koop je ergens anders je PC

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
mmxmmx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:41:
Beter stuur je die hele zooi terug naar de winkel en koop je ergens anders je PC
Lekker kort door de bocht, als je het topic hebt doorgelezen heeft de computer winkel al de nodige energie hier in gestoken.

Zolang er geen frametime statistieken etc zijn valt er geen conclusie te trekken.

De benchmark welke hij als voorbeeld aanneemt van het oude systeem is heel onnatuurlijk.
Je hebt altijd een kleine schommeling in fps door engine overhead, framebuffer, en zo nog een paar dingen.

Als ts hieraan blijft hangen terwijl het systeem conform functioneerd ligt het toch zeker niet aan de computer winkel.

Zolang we geen frametimes zien valt er geen indicatie te geven over stutters.
Je zal altijd variatie hebben in fps vandaar ook gysnc zodat je geen tearing/stutters hebt.

Ik ben zelf super picky met mijn gaming en als ik 99% fps pak zakt deze geregeld naar de 100 maar dat is niet waarneembaar.
Stutter is echt een dip onder de 100 of lager.
https://developer.nvidia....mining-more-percentiles-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN5AVxf073dF00oWtUirIdOT_9k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ir9V0pdm8BW7UJxcYYXdjxId.png?f=fotoalbum_medium
Standaard Bench.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6XgSVvMKZXFLX3Lj0RUBhI0xjM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fqNlUFwjuGjGhAaLpnEdgRmv.png?f=fotoalbum_medium
V-Sync aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYEJ84nVwRc9OIusyV6X9q0x8Mc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FbCkqvJtXqqgmYGHnHCBUyIw.png?f=fotoalbum_medium
Tripple buffering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL_fY3j2h0og8AkbE6ksMHAMH90=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Pw1XRHbxWJv1iLHTaJrmqUpD.png?f=fotoalbum_medium
Fast Sync

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpoioUGS1qUPQwvNh_6EBianM-s=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FiDvlhgsh03Vit4crfcSZ8kA.png?f=fotoalbum_medium
Max settings + hd textures

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g5Msg44uVfG07PGZ8krWqHubOo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/O5SzTism4DGB9QxOYx52lUHM.png?f=fotoalbum_medium
Gpu-z Zoals je kan zien heb ik hier de eerste 3 benchmarks in meegepakt waarbij de gpu load niet boven de 70% komt gpu bottleneck kan je daardoor wel uitsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ6zeexv4fZGXXNNb-zsgl90Oa0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8WnXIXNHDuzr5GgXgW67GL5I.png?f=fotoalbum_medium
Nou is het niet dat ik het niet kan repliceren maar dit is met prerendered frames
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxDCTjRHZXX9V_k8tqYdRxWb3ys=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/g8ATntVl0gWs7m3cAvyLvvCy.png?f=fotoalbum_medium

Anyways, point proven en kan ik mijn game library weer opnieuw instellen omdat geforce experience een optimise heeft gedaan per ongeluk :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Zit er nu een 3070 in? Dat staat in dat Nvidia gpu z screenshot vandaar

Maar de belangrijkste screenshots mis ik nog , van HWIinfo

En ik mis de 3D Mark score

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 10-12-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
freaky35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:52:
Zit er nu een 3070 in? Dat staat in dat Nvidia gpu z screenshot vandaar

Maar de belangrijkste screenshots mis ik nog , van HWIinfo

En ik mis de 3D Mark score
Lees eens goed, ik heb de benchmarks gerepliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
TRAXION schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:55:
[...]

Lees eens goed, ik heb de benchmarks gerepliceerd.
Mijn fout ik dacht dat de screenshots van de Ts waren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Deze screenshot is toch exact wat ik heb bij men vorige pc. Is dit enkel met V-sync ingame aan? DIt is dan toch zoals het moet werken?
Ik kan dit dus niet repliceren bij men nieuwe pc met dezelfde settings...

Vandaag maak ik de tests en screenshots dus je zal ze straks zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Windows 11 erop ivm de P en E cores vd CPU.
Windows 11 is ontwikkeld mbt Intel P&E cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Sbeowulf schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:45:
[...]

Deze screenshot is toch exact wat ik heb bij men vorige pc. Is dit enkel met V-sync ingame aan? DIt is dan toch zoals het moet werken?

Het lijkt toch sterk op een setting die niet goed staat.

bepaalde andere screenshots lijkt ook op wat je hebt met je nieuwe pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
bierschuit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:46:
Windows 11 erop ivm de P en E cores vd CPU.
Windows 11 is ontwikkeld mbt Intel P&E cores.
Zoals eerder vermeld is dit al gebeurd en, hoewel er een vebetering was, was de stuttering nog niet volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Sbeowulf schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:45:
[...]

De laatste benchmark is met prerendered virtual frames "future frame".
Wat ik al eerder in het topic heb geopperd.
Ik heb de rest van de benchmarks gedaan om te laten zien wat "normaal" resultaat is.

De rest van de benchmarks zijn "normaal" gedrag van een game engine frame buffers en cpu/bus overhead.

Deze benchmark is met Windows 11 12600k@5 GHz all core en 3070@2055 Re-bar enabled.
Beter geoptimaliseerd voor games ga je niet vinden ben ik bang.

Speedstep shift etc hoe het ook allemaal heet staat aan.
Ook onder Windows 10 heb ik hetzelfde gedrag na de laatste updates, daarnaast is Windows 11 sinds KB5020044 een stuk beter te gebruiken met oudere spellen.
nieuws: Microsoft verhelpt verminderde gameprestaties in 22H2-update Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Oké, hier zijn de resultaten van mijn tests vandaag, allemaal met dezelfde monitor als mijn vorige pc. op 120HZ.

Hier is een vergelijking van de Farcry 5 benchmark, allebij met 100% in-game settings hetzelfde, geen aangepaste settings via 3d party software zoals n-vidia controll pannel en geen tweaks.

beide tests zijn met V-sync aan, op 120hz, met een framecap op 120fps.
Hoewel de framedips niet zo extreem zijn op de graph, zijn ze wel duidelijk te zien als stutter op de nieuwe pc.

Vorige gaming pc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny34deNggrkrPoXFiRf_g1JGZbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcptcWMvPGcDV8pc1orX9mAn.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe gaming pc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31ZTZqgN4lgxYkWrsz1GqHzqeaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rPNuuwjuQ38agxIxlgc7rA9q.png?f=fotoalbum_large

Heb ook Metro: last light getest op mijn vorige pc en die vertoont zo goed als geen enkele zichtbare stutter, de nieuwe pc vertoont er constant, en veel duidelijker.

Hier zijn de screenshots van Metro: Last light op de nieuwe pc:

Getest met in-game settings op max op 60 fps met V-sync:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-D9HirYi5T4QwxDSGiJiHFXPtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziCpTMd1rSYEpRFBRYNGWCfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiIuGBaWJt27ryjimga7_fFs8t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7BIyZsWPYaOvnPHnaOcD21R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0ecAZEe2nzQJohX1ptgwikl6lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3KWKQLjHTukFMvulA7dLMUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrNY9xJKKkKGfcRM8X8W7BsRY7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2skOo2QAVEDgne4UWI8M7M9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aoNdkCrmpXLsmiqosdBumk1EMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgNQvFK34ki9hHRWZXw2hL8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wESuHmGpGz_EOUEZqjLxrLZ0EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vihfz7NOIjAUXrG1UuEkSXAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpeGMcgBds_Wx2GarOzQ3cRU1ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hwI8LRMCF2i6NiPwCQkXIF9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6293bsvvHZRAc2n_42HwKQ4af4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oE1r3ZwG1lSnECoyctvHbIMB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier dezelfde game, maar met in-game v-sync af en v-sync en framecap van 120fps via Nvidia control panel. Dit is om de framerate te unlocken. De stutters zijn hier ook duidelijk te zien. Dit zijn ook screenshots van de nieuwe pc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlQye2pEz-moHhoLgakObO16HK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlGuA0dl9KsVOoiVT5rhq4tL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jK8M7hprffb9nyJsyi87_E2sO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4kSy9VDXX16iywgSPtmwCEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp9No7FHhsObD3m5soK_NyHWwZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/242zn4aICM0o7eUgNSMUzXsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz9AIesjt2V6kW7YgpcLIKnlCtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69QsaRQrXgjd5rXnwM4dwYR6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zijn de screenshots van Kingdom come: Deliverance op de nieuwe pc, hoogste settings, V-sync, 120 fps: De cpu word hier ook wel redelijk heet vind ik: rond de 90graden, is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQONTv0zL5NstlIWqUlbkRVZv48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9qd3kwTmCSwJyXboi6TUpsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYpEZvXjLKWW0DjA7rLxhE4Yhbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suZoZzkafTAYRuWcB3Io9LIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQSzzrzlzBCB6Z8KazYljIN3z9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggp41kcIXMN3wHMq5YCYihOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndYDOfPwpJyu0uHL8v9RqnP20dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4I7Pp5GkfmquRzhXz1nCayq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exUAqolRNhbhqlA6CEqwiTJgUf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urUsg2fM5BkApSOPqetEgeQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRpGs0IxNPnhHGXpa-i40cOjd0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGR8XHbGebkuQZTk8MUByYbp.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zijn de 3D mark resultaten (van de nieuwe pc) Heb het 2 keer laten draaien:

Test 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGOG_GcYoEHEXRA27pDIWfij0Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QOoUqbeX8jndahcPHYuLCwLM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NmLNyGeHHR21nIAmqjyCNJt2H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTucGMSeUAK2ntKgAuIdfTWz.png?f=fotoalbum_large

Test 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dii0kSYRV3SC9ViGGsl2AE833kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrfdGRALTZJJ8QYJaNaqSxRd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeSmJSW8ZJvUOqziNmbDCAQO6YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK23w5SRBwCmwJThCp3rzdvk.png?f=fotoalbum_large

En als laatste, hier is de HWinfo, zoals gevraagd, heb ik een 20min gegamed, dan HW info direct geopend en een screenshot van genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pXKM-4nhG3u64lXKxbBGyNf6D0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VL6CZLrEn5u2k9lmPlPdkOnB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Sbeowulf op 11-12-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Sorry dat ik het zeg maar ik zie echt niets vreemds op deze frametimes dit is redelijk gezond gedrag bij een gaming load.

Enkel door pre-rendered frames aan te zetten trek je die laatste "stutters" weg.
Maar heb je hier daadwerkelijk last van ingame?

Ik heb identieke graphs en tijdens het spelen merk ik helemaal niks hiervan, sterker nog met een game als bf2042 welke ik vaak speel maakt mijn frametime wel dips van 30fps en daar is echt niks noppes van te merken.

Vooral bij metro is het een beetje as good as it gets, veel beter zal je niet krijgen daar dit soort games gewoon assets inladen "streamen" en dit een kleine variatie in frametime oplevert.

Pas als je echt uitschieters hebt en je daadwerkelijk je beeld even ziet overspringen is er sprake van stutter dit is geen stutter.
En we kunnen de discussie blijven voeren over de oude pc, je totale frames in die bench verwijzen naar een prerendered frame instelling aangezien je met een double of tripple buffer meer frames produceert.

Btw je hebt de bench op de nieuwe pc andere instellingen bij far cry, settings staan daar op custom vs ultra.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 11-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
De frametimes lijken idd normaal. Ik weet uit ervaring dat vooral de metro games mini spikes vertonen bij ieder geluidje dat geladen word.

Wat betreft #d mark. Je gpu score is goed, maar je CPU score is laag in vergelijking met alle data in de database maar dat kan komen door je keuze voor DDR4 ipv DDR5.

Wat betreft je temperatuur in kingdom come . hier kunnen we niets over zeggen omdat we geen temperatuur en load per core data hebben. Als die game op 1 core leund en die dus vol belast dan is dat niet zo heel gek al vind ik die temp dan nog iets aan de hoge kant voor de power draw. maarja 1 core is relatief niet veel oppervlakte dus dat kan het verklaren.

Edit: ik zag dat ik kingdom come nog geïnstalleerd heb en de multi core utilization is prima in deze game dus het is niet single core limited. Maar desondanks zijn deze temperaturen nog geen issue tie bottlenecks veroorzaken tenzij je dus cores heb die wel heter zijn maar daar kunnen we niet over zeggen met deze data.

Ook in je timespy grafiek data is niets vreemds te zien en is ook de temperatuur normaal van zowel de gpu als cpu en komt de grafiek overeen met mijn optimale test.

Je HWinfo data is echter vrijwel nutteloos omdat dat de verkeerde data is. selecteer bij het opstarten sensor only.
Dat geeft alle data die je nodig heb.

Als je voor jezelf uit wil sluiten of je cpu goed functioneert afzonderlijk van je ram draai dan even Cinebench. Bij deze test is ram dus helemaal geen factor.

https://www.maxon.net/en/downloads/cinebench-r23-downloads

[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik zie ook totaal geen rare dingen in de screenshots, bij frametimes heb je soms lichte uitschieters,maar dat is normaal en niet schokkend.

Cpu score bij 3d mark is aan de lage kant,mijn 12700k overclocked scoort even hoog, dat is het enige wat ik kan bedenken.

Mijn pc's 3dmark score:

https://www.3dmark.com/3dm/84832328?

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Vooral bij metro is het een beetje as good as it gets, veel beter zal je niet krijgen daar dit soort games gewoon assets inladen "streamen" en dit een kleine variatie in frametime oplevert
Als dit klopt, dan zou mijn vorige pc exact hetzelfde gedrag moeten vertonen toch?
En we kunnen de discussie blijven voeren over de oude pc, je totale frames in die bench verwijzen naar een prerendered frame instelling aangezien je met een double of tripple buffer meer frames produceert.
Ik heb je een screenshot van mijn nvidia settings laten zien waar je kan zien dat alle settings op standaard staan. Ook triple buffering en pre rendered frames staan af. Kan je me dan eens vertellen waar dat deze setting anders kan aanstaan? Ik verzeker je dat ik die setting nergens persoonlijk heb aangezet.
Btw je hebt de bench op de nieuwe pc andere instellingen bij far cry, settings staan daar op custom vs ultra.
De settings staan exact hetzelfde, de reden dat er custom staat bij de één is omdat ik daar de settings manueel had aangepast. Maar ik zal nog eens dubbel checken straks.
Je HWinfo data is echter vrijwel nutteloos omdat dat de verkeerde data is. selecteer bij het opstarten sensor only.
Dat geeft alle data die je nodig heb.
Ik had exact gedaan wat er gevraagd was. Ik zal dan nog maar eens testen hè..

Ik zal dan ook Cinebench nog eens doen.

Zeggen dat er geen stutters zijn helpt mij niet. Ik zie duidelijk stutters die er niet zijn op mijn vorige pc, geen verborgen settings of niets. Heb hier vandaag de hele voormiddag zitten testen.. ik ga hier niet zomaar over liegen. Daar heb ik geen baat aan. Zoals de nieuwe pc nu draait, kan ik beter gewoon op mijn vorige pc blijven spelen, die haalt gemakkelijk dezelfde frames en zonder stuttering.

[ Voor 16% gewijzigd door Sbeowulf op 11-12-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het probleem is,ik kan je alleen afgaan wat je ziet met programma's ect screenshots.
En niet hoe het daadwerkelijk draait in het echt.

Dit zijn van die dingen die op afstand dus lastig te beoordelen zijn(vind ik)
Er blijkt uit de data die je geeft helaas niet dat er perse wat aan de hand is,dat is het vervelende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Triple buffer is OpenGL gerelateerd en niet Direct3D. Dus die setting zal niets doen tenzij je een OpenGL game speelt, zoals DooM (en dan prefereer je Vulkan rendering ingame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
bierschuit schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:55:
Triple buffer is OpenGL gerelateerd en niet Direct3D. Dus die setting zal niets doen tenzij je een OpenGL game speelt, zoals DooM (en dan prefereer je Vulkan rendering ingame).
Dat wist ik dan weer niet :+ gekke is dat het de benchmark van far cry 5 wel beinvloed ?

Maar goed ik speel al jaren met v sync uit met een locked fps waarbij ik gelukkig geen tearing of stutter ondervind v-sync is voor mij per definitie uitgesloten omdat het zo indirect aanvoelt.

Voor ts, enige wat ik nog kan terug vinden is problemen met een muis die op een polling rate van 125hz staat.
Weet niet of je een gaming muis hebt welke in de instellingen een usb polling rate selectie heeft maar dit zou je nog kunnen proberen als je stutters merkt met heen en weer kijken.

De time graphs zien er echt normaal uit dus zou het dan gaan zoeken bij input/output aangezien je monitor op je oude computer wel goed draait blijft de input over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Voor ts, enige wat ik nog kan terug vinden is problemen met een muis die op een polling rate van 125hz staat.
Weet niet of je een gaming muis hebt welke in de instellingen een usb polling rate selectie heeft maar dit zou je nog kunnen proberen als je stutters merkt met heen en weer kijken.
Ik gebruik een Gaming muis, krak dezelfde als bij men andere pc, heb ze al verwisseld ook, en met andere getest, hetzelfde met de keyboards. Ik speel ook vaak mijn games met een controller, deze is ook met beide pc’s getest en een paar andere geprobeerd. Ik gebruik altijd v-sync, en een framecap, dan blijft de framerate altijd zeer smooth en stabiel, dat heb je niet zonder v-sync, en dat merk je met een controller omdat de bewegingen trager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hier zijn nog wat vergelijkingen van mijn vorige pc en mijn nieuwe, heb hier in 2 games vergeleken met exact dezelfde settings, en er is duidelijk een verschil te zien in frametimes.

Mijn vorige pc presteert dus nog wel degelijk beter dan de nieuwe.
(Alle benchmarks zijn genomen, met exact dezelfde settings, hetzelfde scherm, keyboard en muis.) Ik hoop dat het, met behulp van de tests en benchmarks die ik heb gedaan, zeer duidelijk is dat er iets niet juist is met de nieuwe gaming pc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyCI2EQcAZvi0RwFKUu04qhltm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkN1wUGoUo4Wn0RdCch4UvBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt4_GQxcwRxA9e_336WDUGKi6TQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVUUzWflqtlnHzdYsrpTOk7n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6ZQ4qtXs2dJuiMevrQVUJpKF4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r92il0C009pXWzeSpAu5gHPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2FnV-MPvrVqeIB9KMP_wQJ_vJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw5KRkdNa100P1UV7rGiQqr5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben uiteindelijk dan toch bij mijn eerdere conclusie gekomen dat het waarschijnlijk ligt aan het feit dat de Intel 12th Gen processoren niet gemaakt zijn voor windows 10 builds en daar dus fluctuaties in frametimes veroorzaakt, en ten gevolge dus de micro-stutter.

Ik ga de pc dus terug upgraden naar windows 11 en dan nog eens alle tests doen en dan hopen dat het probleem is opgelost. Ik hou jullie op de hoogte

• Cookiematicos
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-07 07:43
Wat is je PSU? Misschien rare vraag.

• TRAXION
Je frametimes bij metro zijn niet vreemd op de nieuwe pc ik heb exact dezelfde graphs "windows 11", bij de 2de serie screenshots zie ik toch echt betere frametimes zonder gekke stutters als de oude pc.

Ik zou me meer zorgen maken over het verbruik van je cpu met maar 25/30% gebruik, lijkt wel of hij op een idioot hoog voltage draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Je frametimes bij metro zijn niet vreemd op de nieuwe pc ik heb exact dezelfde graphs "windows 11", bij de 2de serie screenshots zie ik toch echt betere frametimes zonder gekke stutters als de oude pc.

Ik zou me meer zorgen maken over het verbruik van je cpu met maar 25/30% gebruik, lijkt wel of hij op een idioot hoog voltage draait.
Hmm, van die frametimes ben ik niet overtuigd dat dit "normaal" is, misschien dan te wijten aan het feit dat dit spel problemen geeft met win11.

I.V.M. de cpu, kan je daar wat meer uitleg over geven? Wat is de link met het gebruik en de power draw bv? Kan dit dan leiden tot die stutteringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
Nu zie ik pas wat, dat me dat niet eerder opgevallen is.
CPU word 86c met 27% load,dat is niet normaal.

CPU word gewoon veel te heet,dus er klopt wat niet aan de koeling daarvan.
Ik heb die games niet dus ik kan je niet laten zien wat temps zijn met mijn 12700k.

Maar ik weet 1 ding zeker dat deze veel lager zijn.
86c is echt veel te hoog met zo'n lage load.

Als die zo warm word met maar 140watt verbruik,dan is er of geen goed contact tussen de koeler en cpu
Of de koeler is niet afdoende/werkt niet goed

Of het moederbord geeft teveel voltage aan de cpu,dat is ook nog een mogelijkheid
Dat is wat ik me zo kan bedenken dan op dit moment.

En het verklaard ook waarom je cpu score met 3d mark aan de lage kant is

[ Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:50:
[...]

Hmm, van die frametimes ben ik niet overtuigd dat dit "normaal" is, misschien dan te wijten aan het feit dat dit spel problemen geeft met win11.

I.V.M. de cpu, kan je daar wat meer uitleg over geven? Wat is de link met het gebruik en de power draw bv? Kan dit dan leiden tot die stutteringen?
Ik vind een verbruik van 140 watt voor een standaard taak "game" behoorlijk hoog, we hebben het in het topic gehad over enchanched cores, staat dat nu aan ? dat kan namelijk het stroomverbruik flink omhoog jagen.

Daarnaast zal je bij 50% of meer al op een dusdanige load zitten dat je thermal throttle gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
TRAXION schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[...]

Ik vind een verbruik van 140 watt voor een standaard taak "game" behoorlijk hoog, we hebben het in het topic gehad over enchanched cores, staat dat nu aan ? dat kan namelijk het stroomverbruik flink omhoog jagen.
Hmm daar moet ik idd. eens naar laten kijken dan.
Alle Bios instellingen staan terug op default incl. de core enhancement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:02:
[...]

Hmm daar moet ik idd. eens naar laten kijken dan.
Alle Bios instellingen staan terug op default incl. de core enhancement.
Dan vind ik de cpu echt behoorlijk warm word voor een dusdanig lage load, wat gebeurt er als je cinebench multicore draait?

En gaan de ventilatoren van je waterkoeling wel harder draaien?

En over metro, vergeet niet dat deze game ondertussen stokoud is en dat het misschien niet beter gaat draaien met de nieuwere 30 serie kaarten, misschien zit er zelfs wel een driver verschil tussen de oude en nieuwe pc waardoor je een verschil ziet in de graphs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb trouwens Far cry 5 zelf geprobeerd,maar er klopt iets niet aan de game,bij mijn game laptop schiet de cpu naar 100C(dat heb ik nog niet eerder meegemaakt..)

Dus er is wat niet goed met die game.

Omdat ik bv met cpu intensieve games als battlefield 2042 hier geen last van heb
Als ik namelijk zoek daarop kom je het meer tegen,met Far Cry 5

Zijn die games die je daar hebt allemaal via die Ubi soft launcher?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:11:
Ik heb trouwens Far cry 5 zelf geprobeerd,maar er klopt iets niet aan de game,bij mijn game laptop schiet de cpu naar 100C(dat heb ik nog niet eerder meegemaakt..)

Dus er is wat niet goed met die game.

Omdat ik bv met cpu intensieve games als battlefield 2042 hier geen last van heb
Als ik namelijk zoek daarop kom je het meer tegen,met Far Cry 5

Zijn die games die je daar hebt allemaal via die Ubi soft launcher?
Alleen Farcry V is via de ubi launcher, maar daar heb ik geen problemen mee op de vorige pc hoor, en met de nieuwe tests met win11 is die framerate veel verbeterd. Ik post dadelijk de nieuwe screenshots met win11 even. En ik moet me even verduidelijken, ik bedoel dus Metro: Last light Redux, dat is een venieuwde versie, niet de originele. Drivers zijn dezelfde versie op beide pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Stutter ook voorbij met windows 11?

Met mijn 12700k en 3080ti ook stutter met Far cry in widnwos 10.
Dus het is niet je systeem die wat dat op zicht problemen geeft,maar dat zal software matig zijn

Echter de cpu temps zijn wel bij mij veel lager,maximaal 63 c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:48:
Stutter ook voorbij met windows 11?

Met mijn 12700k en 3080ti ook stutter met Far cry in widnwos 10.
Dus het is niet je systeem die wat dat op zicht problemen geeft,maar dat zal software matig zijn

Echter de cpu temps zijn wel bij mij veel lager,maximaal 63 c
Met de upgrade naar win11 zijn de stuttering zo goed als weg bij farcry v. Ietsje beter bij Kingdom come, maar net even erg in Metro: Last light redux. Nog niet opgelost dus.. Hier zijn de benchmark vergelijkingen van de nieuwe pc tussen win10 en 11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HS59RajhOaEZFaMZKRaKASzhxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVrwNjAWgWLWP6dBJR9rwymm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paHY3-6QfyS-DRgXaJaJGblqvCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qijt2cCHLJxMagJNviskCgQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EI7rRK4U9bVC8exq0Fe-loVKCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRqIodlBcq7i4pLzXR0DKFQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANE9qtJl0mTrATov7yrvbAgQaT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XqVdFxyoAQHnzP9CowUr4hh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-07 13:13
Als er iets met de koeler zelf mis zou zijn, zouden de temps niet blijven hangen op 83°C, deze zouden blijven stijgen, misschien een slecht contact? Hoewel ik vermoed dat er dan wel al eens de 100°C moet gehaald worden voor er echt iets te merken is, hier is er geen sprake van thermothrottle.

Ik denk dat de screenshots gemaakt zijn met de E-cores uitgeschakeld en dat de software daar geen rekening mee houdt. Zo kan hij under full P-core load, maximum 50% gaan halen...
Althans zo denk ik erover, ik kan verkeerd zijn.

Ik wil jullie even meedelen dat de 12th & 13th gen normaal geen "ongemakken" zullen vertonen op win10, ze zullen enkel niet zo efficiënt zijn als ze daadwerkelijk kunnen. Ik heb al meerdere builds met 12th gen op win10 voltooid en nooit problemen gehad.
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:45:
[...]

Met de upgrade naar win11 zijn de stuttering zo goed als weg bij farcry v. Ietsje beter bij Kingdom come, maar net even erg in Metro: Last light redux. Nog niet opgelost dus.. Hier zijn de benchmark vergelijkingen van de nieuwe pc tussen win10 en 11.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Sbeowulf :
Heb je al eens de RAM stick verwijdert? -> sleuven even uitblazen, terugsteken en XMP aanzetten in je BIOS. Slechte RAM timings kunnen ook stutters veroorzaken.

Verder nog controleren zoals in het bericht: PCIE naar 3.0 zetten ipv 4.0 in de BIOS & GPU altijd in de eerste PCIE sleuf op het moederbord.

Als er echt niets werkt kun je ook altijd eens een volledige fresh install doen van windows EN de drivers voor de grafische kaart. Ook de BIOS en VBIOS updaten kan helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yotumn op 16-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
V sync stond uit vandaar,dat heb jet nogal nodig in die game blijkbaar,nu is het weg, de stutter.
Dit zijn mijn Frametimes in Far cry 5/Windows 10 met vsync aan @Sbeowulf :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqgJ8uzKfBChSqvjlkXEMO38fzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eg1xOzmDOYX4Rxqsk3x75OSm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSE9x6X8mxVg1s1wXoVW4OGDR8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyCK4N4RhyPbxYVANLJxKa9q.jpg?f=fotoalbum_large

@Yotumn ,dit is zonder ecores aan bij mij,maakt dus niks uit bij mij,qua temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf4cqmHBLbr0Dxe_tZxkN0Ytwtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVMl3qPGwQqQLXhJGHQ7tgFj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel veel lagere temps als jouw systeem, ik zou dat echt checken,met bv Cinebench ,wat die daarmee doet.

En zet hwinfo als je aan het gamen bent, en post hie na het gamen r eens wat de sensors aangeven,niet hoe je de laatste screenshot had van dat programma,daar kunnen we niets mee,zoals dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYEZ3Rt0SFW2VlI_64J4UlfWjI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yfwAdIG8YnQahPaiOoKDuyPQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:01:
V sync stond uit vandaar,dat heb jet nogal nodig in die game blijkbaar,nu is het weg, de stutter.
Dit zijn mijn Frametimes in Far cry 5/Windows 10 met vsync aan @Sbeowulf :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Yotumn ,dit is zonder ecores aan bij mij,maakt dus niks uit bij mij,qua temperatuur:

[Afbeelding]

Ik heb wel veel lagere temps als jouw systeem, ik zou dat echt checken,met bv Cinebench ,wat die daarmee doet.

En zet hwinfo als je aan het gamen bent, en post hie na het gamen r eens wat de sensors aangeven,niet hoe je de laatste screenshot had van dat programma,daar kunnen we niets mee,zoals dit bedoel ik:

[Afbeelding]
Dit is idd hoe het moet zijn, heb juist hetzelfde resultaat bij men vorige pc op win10. Het moet dus toch idd. Mogelijk zijn op Windows 10 met 12th gen cpus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Yotumn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:53:
Als er iets met de koeler zelf mis zou zijn, zouden de temps niet blijven hangen op 83°C, deze zouden blijven stijgen, misschien een slecht contact? Hoewel ik vermoed dat er dan wel al eens de 100°C moet gehaald worden voor er echt iets te merken is, hier is er geen sprake van thermothrottle.

Ik denk dat de screenshots gemaakt zijn met de E-cores uitgeschakeld en dat de software daar geen rekening mee houdt. Zo kan hij under full P-core load, maximum 50% gaan halen...
Althans zo denk ik erover, ik kan verkeerd zijn.

Ik wil jullie even meedelen dat de 12th & 13th gen normaal geen "ongemakken" zullen vertonen op win10, ze zullen enkel niet zo efficiënt zijn als ze daadwerkelijk kunnen. Ik heb al meerdere builds met 12th gen op win10 voltooid en nooit problemen gehad.

[...]

@Sbeowulf :
Heb je al eens de RAM stick verwijdert? -> sleuven even uitblazen, terugsteken en XMP aanzetten in je BIOS. Slechte RAM timings kunnen ook stutters veroorzaken.

Verder nog controleren zoals in het bericht: PCIE naar 3.0 zetten ipv 4.0 in de BIOS & GPU altijd in de eerste PCIE sleuf op het moederbord.

Als er echt niets werkt kun je ook altijd eens een volledige fresh install doen van windows EN de drivers voor de grafische kaart. Ook de BIOS en VBIOS updaten kan helpen.
De laatste testen zijn allemaal gedaan zonder de BIOS modificaties, dus E cores staan aan. Ik zal vanavond het volgende testen:

Cinebench: gewoon de standaard versie, of welke versie moet ik hebben?

PCIE 3

Hwinfo, kan je me nu eens exact zeggen hoe ik dat dan gebruik? Openzetten voor het gamen of er pas na? En hoe zet ik die sensor functie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
als je HWInfo opstart krijg je een klein venster,daarin kan je selecteren,alleen sensors,die moet je hebben.

Aanzetten als je gaat gamen en dus aan laten staan, dan een screenhot posten als je klaar bent met gamen

En versie cinebench r23

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:48:
als je HWInfo opstart krijg je een klein venster,daarin kan je selecteren,alleen sensors,die moet je hebben.

Aanzetten als je gaat gamen en dus aan laten staan, dan een screenhot posten als je klaar bent met gamen

En versie cinebench r23
Is cinebench wel supported op windows 11? Op de website staat enkel 10. En het programma doet ook alsof ik nog win10 gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbFVcIRqHj4C3rq9g_6AO4HUzSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yym9WjFXMuwQVoQFT1iCAnL9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat moet gewoon werken,zo te zien aan het screenshot doet deze dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hier is het resultaat van cinebench alvast:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_i_HjWGGou8J-uWAHqr2jr1Vmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9IRUrnhooLKPTeopOLnmQSj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat zijn de temps van de cpu tijdens de multi core test, kan je zijn met HWIinfo (sensor tab)die je dus er bij naast gebruikt

[ Voor 193% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:51:
Hier is het resultaat van cinebench alvast:[Afbeelding]
12900kf met 3.19GHz?? Je zou op ±5.2GHz moeten draaien.. dit is toch een beetje vreemd, niet?

Edit: als je cores (of 1 daar van) op 100°C staat, dan zit je op thermothrottle, dit is de beste verklaring voor de lage clockrates. Slecht contact tussen koeler en cpu of een slechte pomp in de AIO.. of, en dit is beetje ver gezocht, te veel lucht in de AIO.

[ Voor 22% gewijzigd door Yotumn op 16-12-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Yotumn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:23:
[...]

12900kf met 3.19GHz?? Je zou op ±5.2GHz moeten draaien.. dit is toch een beetje vreemd, niet?

Edit: als je cores (of 1 daar van) op 100°C staat, dan zit je op thermothrottle, dit is de beste verklaring voor de lage clockrates. Slecht contact tussen koeler en cpu of een slechte pomp in de AIO.. of, en dit is beetje ver gezocht, te veel lucht in de AIO.
Ik heb hetzelfde,met mijn 12700k geeft die ook aan @ 3600mhz,dat is geen indicatie.

Ik zou alleen wel willen zien wat de temp is van die cpu met een cinebench run :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:30:
[...]

Ik heb hetzelfde,met mijn 12700k geeft die ook aan @ 3600mhz,dat is geen indicatie.

Ik zou alleen wel willen zien wat de temp is van die cpu teste cinebench :)
3600MHz zijn ram clocks. Zijn 3.19GHz is de clocks snelheid van z'n cpu, zoals aangegeven in cinebench.
Ik heb't even opgezocht, afhankelijk van, zijn dit gemiddelden.. nx bijzonder dus :) jij bedoelde natuurlijk 3,6GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
jep inderdaad,ach ja :)

Het zijn gemiddelden volgenms mij ja,de ecores zijn een heel stuk lager geclockt,die zitten ook bij dat gemiddelde:

zie bv mijn 12700k:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De7S-ify55UB-M4_1-mxh0Ihszs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/439EuGxu7kBzo8gzpcNHvjBH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hier is de tweede run van cinebench met HWinfo op de achtergrond, en ik denk dat dit jullie vermoedens confirmeert. CPU werd 100° en begon te throttellen voor zover ik het goed kan aflezen. Ook scoorde de cpu nu ineens lager dan de vorige test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umAnhbY1sKQO3AKxDVvXciURnIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdx87K71eZL8nxZcJaL5wlrx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya353xueaHWC4N-fOiaNMeViN_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXyCWjdSNOaZS0HS8Fy9jKTF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY78vrsuM13dlQI0BMdDmAIz12A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BS1gEFYNGLMoHKGANsP09Uay.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OZ_ux6FQd_rSWUAPquG3rwZow8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFWFynNdkrI6hCE6JFA0Fudl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hrO4U6xjYo6TbpS_BWvQFI8GAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiRrBUkzz8gOF3Na3HLRVyG3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Er zit altijd wel wat verschil in de test,dat throttlen komt door de hoge vcore van de cpu,1.330 is aardig hoog.
Met een lagere vcore zal die een stuk minder heet worden.

Maar de koeler lijkt ok te presteren,240 watt is aardig wat om te verstouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verlaag je Vcore eerst naar 1.20v en kijk dat aan. Dan evt. verhogen naar 1.25v.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Hackus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:57:
Verlaag je Vcore eerst naar 1.20v en kijk dat aan. Dan evt. verhogen naar 1.25v.
Hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In de bios instelingen, kan het zo niet zien op mijn iPhone qua images, maar AUTO uitzetten en handmatig tunen. Er is ook een overclock topic hier en online ook te vinden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
YouTube: Gigabyte Z690 AORUS Ultra BIOS Overview

In het bios ga je met f2 naar advanced.

Daar zie je vcore staat,deze staat standaard op auto,deze moet je aanpassen naar bv 1.20 tm 1.25.

Kijk of dit stabiel is, als je problemen ondervind, met vastlopers ect,verhoog deze dan weer iets en probeer opnieuw.Totdat het dus stabiel is.

Draai bv Cinebench om te kijken wat de cpu stressed doet.
En kijk ook wat de temps doen.

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Tijdens een gaming load zou de cpu nooit echt meer als 140 watt moeten verbruiken.

Ik zou dus nog een keer games testen met hwinfo sensoren actief. Kijken of we daar nuttige data uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
computerjunky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 01:56:
Tijdens een gaming load zou de cpu nooit echt meer als 140 watt moeten verbruiken.

Ik zou dus nog een keer games testen met hwinfo sensoren actief. Kijken of we daar nuttige data uit kunnen halen.
Dit is waar, maar waarschijnlijk trekt de cpu hier ook gewoon het maximum.

Ik vermoed nu het volgende:
Sommige moederborden laten de 12th gen en 13th gen cpu's standaard zonder stroomlimiet werken. Waardoor ze echt alles nemen dat ze kunnen. Dit is absoluut niet nodig en heeft vaker nadelen dan voordelen. Ik zou persoonlijk het limiet aanzetten op bv 240W.

@Sbeowulf je zult op gegeven moment toch eens iemand moeten fysiek naar de pc laten kijken. Deze post helpt je wel vooruit, maar het is heel vervelend om problemen op te lossen als je zelf geen toegang hebt tot de pc :) het kan je wellicht veel sneller en efficiënter gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik weet niet meer waar maar las bijvoorbeeld dat een reviewer klaagde over een standaard hoge vcore voor de 13600k van 1,35v en dus hoge temp.

Terwijl mijn gigabyte bord mijn 13600kf standaard op 1,2v zet en veel koeler is.

Kan dus idd een bios setting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Je kunt ook kijken of je de LLC (load line calibration) handmatig op 4 of 5 kan zetten. En de Vcore gewoon op auto laten. Zorgt voor meer Vdroop (lagere voltage tijdens load).

Of SVID behaviour op Best Case Scenario zetten.

Asus MCE uitzetten.

Ervan uitgaand dat je CPU koeler goed gemonteerd en werkend is.

[ Voor 3% gewijzigd door bierschuit op 17-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Yotumn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:53:
[...]

Dit is waar, maar waarschijnlijk trekt de cpu hier ook gewoon het maximum.

Ik vermoed nu het volgende:
Sommige moederborden laten de 12th gen en 13th gen cpu's standaard zonder stroomlimiet werken. Waardoor ze echt alles nemen dat ze kunnen. Dit is absoluut niet nodig en heeft vaker nadelen dan voordelen. Ik zou persoonlijk het limiet aanzetten op bv 240W.

@Sbeowulf je zult op gegeven moment toch eens iemand moeten fysiek naar de pc laten kijken. Deze post helpt je wel vooruit, maar het is heel vervelend om problemen op te lossen als je zelf geen toegang hebt tot de pc :) het kan je wellicht veel sneller en efficiënter gaan helpen.
Ik ga er idd. nu wel eens mee naar een andere gaming pc specialist. Heb er zelf nu al veel aan gedaan maar met de stroom inputs te beginnen experimenteren gaat mijn petje wat te boven. Is er ergens een goede gaming pc specialist waar ik in Vlaanderen terecht kan? Ergens waar ze mensen hebben die effectief expertiese hebben in die gaming specifieke hardware? Ik dacht aan Alternate, maar ben daar nog nooit geweest, dus is een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Pc's zijn gewoon niet altijd plug and play,helaas.
Zeker met de huidige pc's met ook alle software ect erbij en mogelijkheden.

Ik zou je wel aanraden om je er toch in te verdiepen, ook al duurt het langer of kost het moeite om het te begrijpen.

Het scheeld gewoon als je het zelf kan oplossen en het scheeld ook kosten.
Want een bezoek aan een andere winkel,zal geld kosten.,

Maar goed daar dat is natuurlijk aan jezelf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yotumn
freaky35 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:47:
Pc's zijn gewoon niet altijd plug and play,helaas.
Zeker met de huidige pc's met ook alle software ect erbij en mogelijkheden.

Ik zou je wel aanraden om je er toch in te verdiepen, ook al duurt het langer of kost het moeite om het te begrijpen.

Het scheeld gewoon als je het zelf kan oplossen en het scheeld ook kosten.
Want een bezoek aan een andere winkel,zal geld kosten.,

Maar goed daar dat is natuurlijk aan jezelf :)
@Sbeowulf wat freaky zegt is waar, maar als je bang bent om wat in de bios te sleutelen, ga je beter iemand opzoeken. Reken wel dat deze dingen meestal €/uur gaan kosten. En analyses enzo gaan wel wat uren in beslag nemen. Ik zou er niet op hopen dat gelijk welke pc-zaak dit zal oplossen voor 100€..

En wat ik je even wil duidelijk maken, jij blijft spreken over "gaming" pc, zoiets bestaat niet. Een pc is een pc, daarnaast zijn er servers en werkstations enzo.. game-pc, office-pc.. een pot nat, hardware is dezelfde. Zoek dus gewoon een goede pc zaak/persoon die er naar kijkt.

Iemand die zich een "game-pc-specialist" noemt, doet dit om meer €€ te kunnen vragen en das volledig onterecht.. toch trappen veel mensen hier in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Sbeowulf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:14:
[...]

Ik ga er idd. nu wel eens mee naar een andere gaming pc specialist. Heb er zelf nu al veel aan gedaan maar met de stroom inputs te beginnen experimenteren gaat mijn petje wat te boven. Is er ergens een goede gaming pc specialist waar ik in Vlaanderen terecht kan? Ergens waar ze mensen hebben die effectief expertiese hebben in die gaming specifieke hardware? Ik dacht aan Alternate, maar ben daar nog nooit geweest, dus is een gok.
Probeer vraag en aanbod eens ?
Mijn ervaring met hardware boeren is dat ze goed zijn in hardware in elkaar sleutelen en het dan wel redelijk ophoudt tenzij je een echte fanatiekeling hebt.

Je voltage verlagen kan je doen doormiddel van adaptive offset negative en dan met -0.100 bevoorbeeld beginnen, grote kans dat dit al een behoorlijke drop gaat leveren in temperatuur.

Daarnaast is de software van je AIO geinstalleerd ? Kan je daar ook de temperatuur van je koelmiddel monitoren ? en eventueel je fan profiel aanpassen.

https://www.msi.com/Liquid-Cooling/MAG-CORELIQUID-360R-V2 , zo te zien moet je alles instellen via de bios als deze instellingen incorrect staan ga je ook zeker thermal throttle krijgen.

Cpu pump moet ingesteld staan en Cpu fan, deze kan je in de bios instellen in curves zodat de pomp en ventilatoren harder gaan draaien bij hogere temperatuur.

Als de cpu 100 graden bereikt staan de ventilatoren dan ook hard te blazen en voel je ook warme lucht uit de bovenkant van de pc komen?

Ik gebruik zelf altijd Coretemp om snel de waardes te zien zonder al teveel poespas.

[ Voor 21% gewijzigd door TRAXION op 17-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Yotumn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:17:
[...]

@Sbeowulf wat freaky zegt is waar, maar als je bang bent om wat in de bios te sleutelen, ga je beter iemand opzoeken. Reken wel dat deze dingen meestal €/uur gaan kosten. En analyses enzo gaan wel wat uren in beslag nemen. Ik zou er niet op hopen dat gelijk welke pc-zaak dit zal oplossen voor 100€..

En wat ik je even wil duidelijk maken, jij blijft spreken over "gaming" pc, zoiets bestaat niet. Een pc is een pc, daarnaast zijn er servers en werkstations enzo.. game-pc, office-pc.. een pot nat, hardware is dezelfde. Zoek dus gewoon een goede pc zaak/persoon die er naar kijkt.

Iemand die zich een "game-pc-specialist" noemt, doet dit om meer €€ te kunnen vragen en das volledig onterecht.. toch trappen veel mensen hier in..
Gaming staat vaak voor high performance met de bijbehorende oc compononenten zoals unlocked multipliers xmp geheugens en custom fan curves, er zit wel degelijk verschil in pc's zo heb je office studio game work of server systemen allen met hun eigen specificaties.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat de term game-pc-specialist een terminologie is die te pas en te onpas wordt gebruikt door mensen die amper weten hoe het allemaal in elkaar zit.

Uiteindelijk is het voornamelijk dozen schuiven, een "specialist" zou kijken wat de usecase is en daarop een passend aanbod aanbieden nou dat heb ik nog nooit gezien behalve hier op tweakers in bepaalde topics waar de vraagstelling degelijk wordt beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
TRAXION schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:35:
[...]

Gaming staat vaak voor high performance met de bijbehorende oc compononenten zoals unlocked multipliers xmp geheugens en custom fan curves, er zit wel degelijk verschil in pc's zo heb je office studio game work of server systemen allen met hun eigen specificaties.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat de term game-pc-specialist een terminologie is die te pas en te onpas wordt gebruikt door mensen die amper weten hoe het allemaal in elkaar zit.

Uiteindelijk is het voornamelijk dozen schuiven, een "specialist" zou kijken wat de usecase is en daarop een passend aanbod aanbieden nou dat heb ik nog nooit gezien behalve hier op tweakers in bepaalde topics waar de vraagstelling degelijk wordt beantwoord.
M'n vader en ik hebben een zaak, geen pc of IT zaak, soms bouw ik computers voor mensen op factuur via deze zaak. Een beetje als hobby eigenlijk, maar zo krijgen klanten wat "zekerheid". Ik heb nog nooit een upsell gedaan/voorgesteld.. zo creëer je gewoon negatieve reclame, en al zeker bij Sbeowulf's geval.. Ik kan me niet inbeelden dat hij de verkoper nog zal aanraden aan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Tis niet dat de boel kan ontploffen ofzo, bios klinkt veel enger dan het is.

Niks veranderen waarvan je niet 100% zeker weet wat het is. Cpu vcore moet makkelijk te vinden zijn en zet die eerst eens van automatisch naar 1,2v en test dan op stabiliteit. Kun je daarna de kleinste stapjes omlaag OF omhoog tot je de sweetspot hebt voor je cpu.

Gewoon doen. Wel ff instellingen opslaan bij verlaten van het bios.

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 17-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
meljor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:42:
Tis niet dat de boel kan ontploffen ofzo, bios klinkt veel enger dan het is.

Niks veranderen waarvan je niet 100% zeker weet wat het is. Cpu vcore moet makkelijk te vinden zijn en zet die eerst eens van automatisch naar 1,2v en test dan op stabiliteit. Kun je daarna de kleinste stapjes omlaag OF omhoog tot je de sweetspot hebt voor je cpu.

Gewoon doen. Wel ff instellingen opslaan bij verlaten van het bios.
Het moederbord heeft geen clear CMOS / BIOS reset, dus als het systeem crasht kun je er mogelijk niet meer in zonder een flashback usb. Nuja, das natuurlijk in extreme gevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Heb nog nooit een bord gezien zonder.....ook niet 2 soldeer puntjes die je moet kortsluiten?

Edit: net ff zn manual gecheckt maar zit gewoon een cmos reset header op dat bord.

[ Voor 31% gewijzigd door meljor op 17-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotumn
meljor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:38:
Heb nog nooit een bord gezien zonder.....ook niet 2 soldeer puntjes die je moet kortsluiten?

Edit: net ff zn manual gecheckt maar zit gewoon een cmos reset header op dat bord.
Ja header zitten er wel enzo, maar als hij al twijfelt om in de BIOS te prutsen zie ik hem niet meteen met een schroevendraaier op z'n moederbord zitten.. ik bedoel daar natuurlijk niets verkeerd mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Yotumn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:59:
[...]

Ja header zitten er wel enzo, maar als hij al twijfelt om in de BIOS te prutsen zie ik hem niet meteen met een schroevendraaier op z'n moederbord zitten.. ik bedoel daar natuurlijk niets verkeerd mee.
Je kan er natuurlijk ook gewoon een jumper op zetten of de BIOS batterij eruit halen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbeowulf
Yotumn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:59:
[...]

Ik had eerder al enkele opties uitgetest in de bios, maar met de stroom van de pocessor beginnen tweaken is natuurlijk net iets anders, en idd. al direct met een schroevendraaier op het moederbord zitten draaien gaat al helemaal mijn petje te boven.

Ik weet nu dat de CPU veel te warm wordt. Dus dat ga ik ook aanhalen bij de shop waar ik hem heb laten bouwen en dan moeten zij het maar oplossen. Heb er ten slotte (te) veel voor betaald.
Pagina: 1 2 Laatste