• Sbeowulf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-01 14:31
Dag iedereen,

Ik heb begin dit jaar een custom gaming pc laten bouwen met de volgende specs:

Intel Core i9 12900KF

Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 G.Skill DDR4

Trident-Z 4x16GB 3600Mhz RGB CL 16

MSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G Videokaart

Corsair RM1000x PSU / PC voeding MSI MAG

CORELIQUID 360R Fractal Design Define 7 XL

De pc vertoont al van in het begin stutteringen in verschillende games (voornamelijk oudere titels.) Ze hebben er een jaar aan gewerkt met enige verbetering maar het probleem is spijtig genoeg nog niet opgelost.
Ik heb nu momenteel de pc zelf in handen om te testen en er mij wat verder in te verdiepen want dit moet echt opgelost geraken aangezien dit een dure aankoop was. Mijn vorige gaming pc presteert momenteel beter in alle geteste games. Zie specs:

Geforce RTX 2080ti
Intel core I9-9980XE CPU @ 3.00Ghz
31.69 GB RAM
1920x1080 240Hz

Voor mij is het belangrijk dat de games op zen minst beter draaien dan op mijn ouder gaming pc (wat me logisch lijkt) en vooral zonder stutters.
Ik speel mijn games altijd met V-sync aan (en vaak ook nog eens een framecap) op de hoogste settings omdat ik graag een stabiele framerate heb. IK speel vooral op 120fps (capped.) Ook altijd op 1080p.
Ik gebruik mijn pc enkel voor te gamen, er draaien geen andere programma's op de achtergrond.
Onnodige programma's die niet gaming gerelateerd zijn, zijn verwijderd, zoals Find my Phone etc. Gaming mode staat aan, high performance staat aan etc. ook Nvidia ingame overlay en xbox game bar staan uit.

Sommige games vertonen meer stutters dan andere, wat ik gemerkt heb is dat de usages van de cpu en gpu zeer laag zijn, en dan vooral met de cpu die bij zo goed als elk spel maar rond de 20% draait. Terwijl de gpu, altijd rond 70 blijft (Telkens met V-sync)
In bijlage heb ik screenshots van verschillende games met de RTSS overlay. Ik heb ook 2 screenshots van de FarCry 5 benchmark inbegrepen, van zowel mijn vorige gaming pc (RTX 2080ti) als mijn nieuwe, waar duidelijk te zien is dat met V-sync aan,
mijn vorige pc de framerate mooi aanhoud zonder stuttering, en de nieuwe nog geen stabiele 60fps kan aanhouden. Voor mij is dit het grootste voorbeeld van het feit dat er hier iets niet goed zit.
Ook Metro: Last light toont meerdere duidelijke stutteringen op mijn nieuwe pc tegenover de zeer stabiele framerate van mijn vorige.

Het volgende is er al gebeurd om het probleem te proberen vast te stellen.

- Videokaart is vervangen
- CPu is een keer geswapped met een andere
- DDU van de graphics drivers
- Herinstallatie van windows
- volledige factory reset
- Ram vervangen
- Nieuwe PSU (want de eerste gaf blijkbaar niet genoeg stroom.)

- Getest met een 4k monitor op 60 fps met v-sync (tot mijn verbazing haalde de pc nog geen 40fps, terwijl de kaart hier specifiek voor gemaakt was.)
- Getest op beide 60fps en 120 fps, Met V-sync, zonder V-sync, met framecap en zonder. op 1080p.

Heb de volgende games getest:

FarCry 5
Kingdom come: Deliverance
Metro: Last light
Total War: Warhammer 2
Mutant: Year Zero
The Outer Worlds

Ik vermoed dat er ergens een bottleneck zit, maar nu is de vraag waar? Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Zijn de lage CPU/ GPU usages normaal? Is de combinatie van de hardware in orde?

Alvast bedankt.

De eerste screenshot komt van mijn vorige pc, waarbij duidelijk te zien is dat de framerate zeer stabiel is.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
4k is erg zwaar,ook voor die kaart,dus dat verbaast me niet dat je daar moeite mee hebt om goede fps te halen.

Echter erg vervelend probleem dit

Wat me aan de 2de en 3de screenshot opvalt is dat je het aantal fps wel op 120 hebt staan,maar niet de beeldverversing.

Dit zal ook naar 120(hz) moeten om gebruik te maken ook van 120 fps

Dit staat op je oude pc dus wel goed,vandaar dat het daar wel vloeiend loopt
Anders heb je inderdaad stutter..

kijk ook maar naar de latere screenshots het aantal fps dat is bij je oude pc 124 en bij je nieuwe pc 60.

Staat je monitor bij de beeldinstellingen in Windows wel op 120hz
Kan je hier mooi zien, veranderen:

[Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 07-12-2022 22:03]

• Sbeowulf
Klopt, De screenshots van mijn huidige pc zijn op een 60hz scherm genomen, hoewel alle testen ook zijn uitgevoerd op een 240hz scherm op een refresh rate van 120hz zoals bij men vorige pc. Hier had ik geen screenshots van genomen. De stutteringen zijn er zowel met een monitor van 60hz en framerate van 60fps, als een framerate van 120fps op een monitor met een hogere refreshrate. De stutteringen worden dus niet veroorzaakt door een mismatch van framerate en refreshrate. De tests met de hogere framerate waren gedaan om een verschil te zien in de usages van de CPU/ GPU.

• freaky35
Ik had eerst helemaal mis dat je dit getest had,stom 8)7 60hz en 120hz

Heb je toevallig ook al hardware gewisseld ,bv de 3080ti in het oude systeem en de 2080ti in de nieuwe.

Er staat me bij dat deze 3080ti van MSI last had van stutter vandaar.

Kaart is wel met 3 aparte kabel aanegsloten?
Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem:

12700k
msi z690 MSI Edge ddr4
2x16gb @ 3600mhz
Asus Strix 3080ti

En dat loopt echt heel soepel allemaal,dat moet met die van jouw ook doen natuurlijk

Deze kaart is wel echt bedoeld voor 1440p bv op 1080 zeker met fps capped,zal je echt erg lage usage zien.Dus dat is niet echt een indicatie of er wat mis is.

[Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 07-12-2022 22:14]

• Sbeowulf
De 3080ti was al eens gewisseld met een 3070 (ook van msi geloof ik) door de firma waar ik het laten bouwen had, ze hadden geen verschil gemerkt.

Zijn er dan toch bekende problemen met die 3080ti van msi? Ik had er al eens naar gezocht maar niets concreet gevonden.

Ik zie 3 aparte bundels van kabels van het moederbord naar 3 slots van voor in de kaart gaan, is dat wat je bedoelt?

• freaky35
Bios van het moederbord up to date?
Wat zijn de temperaturen van bv de cpu?

Ik zie dat eigenlijk alles is geruild een keer, behalve het moederbord?

Wat gebruik je trouwens als opslag?HDD/SSD?

Ik bedoel dus heb je bv de 3080ti al in je andere systeem geprobeerd?
Of dus 2080ti dus in je nieuwe systeem

Dit soort dingen zal echt nodig zijn om wat uit te sluiten,dan weet je ook wat goed werkt en wat niet van de hardware

Ik had bv laatst dat mijn muis het probleem was van alle stutter 8)7 ,dat heb ik nog niet eerder gehad.
Andere muis er aan en het was compleet weg |:( .

En ik had ook van alles geprobeerd |:(

[Voor 69% gewijzigd door freaky35 op 07-12-2022 22:33]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
Bij enkele benchmarks zie ik ook resolutieschaal 2 staan als dat 200% is ga je dubbel zo zwaar renderen.
Verder lijkt dit meer ergens in de settings te zitten van nvidia.

Ook zie je bij bepaalde games dat je gpu utilisatie 99% denk dat je toch net even teveel verwacht van deze gpu.
En je geeft aan dat de gpu als 4k capabele kaart geadverteerd is maar om eerlijk te zijn valt dat nog vies tegen als je alles op ultra mept je zal waarschijnlijk toch links en rechts wat concessies moeten doen.
Vooral opties als aliassing kan je uitzetten op 4k omdat de resolutie al zo hoog is dat het diminishing werkt.

Focus je niet teveel op die frametime graps, Ik speel zelf ook altijd met een fps cap maar mijn 99% fps is nooit gelijk aan mijn cap ondanks dat gpu en cpu zat overcapaciteit hebben.

Enkel door kunstmatige foefjes aan te zetten zoals future frame rendering, tripple buffering etc wat gigantische input lag veroorzaakt krijg je die frametime glad.

Nu kan ik niet zeggen wat je ervaart als stutter maar van 120hz naar 60hz geeft ook een gigantische verandering in ervaring.

Edit** Overigens is de 3080ti slechts 25 tot 35% sneller dan een 2080ti, op 1080p/1440p
en op 4k moet de 3080ti wel flink bikkelen bij bepaalde games.

[Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 08-12-2022 00:20]

• Sbeowulf
Bios is geupdate

Temperaturen van de Cpu kan ik nog eens checken, volgens de firma waren die ook in orde.

Het Moederbord zou idd nog niet geruild zijn, ben er eigenlijk ook niet zo tevreden van.

Er zit een SSD in, ik gebruik geen HDD

Het verwisselen van de kaarten kan ik zelf spijtig genoeg niet, de 3080ti past niet in mijn vorige pc, en de 2080ti ook niet in de nieuwe (denk ik.) Wil het in ieder geval niet riskeren omdat mijn vorige pc goed werkt zoals die is. En de kaart was al een keer vervangen door een 3070 en nog eens omgeruild voor een nieuwe ook.

Er is zeker ook getest met meerdere verschillende muizen, monitors en keyboards, zonder verbetering.

• Sbeowulf
Ik heb idd bij één enkel test, de resolutieschaal op 200% gezet om het verschil te zien in usages. Alle games zijn zowiezo gestest in exact dezelfde omstandigheden als bij men vorige pc. I.E. Zelfde settings, zelfde muis, keyboard, monitor, refreshrate, etc. Het grote verschil is stutteringen bij de nieuwere pc.

Ik speel mijn games zowiezo altijd in 1080p op 120HZ, dus die hogere resolutie is voor mij echt niet nodig, had dit gewoon getest omdat iemand mij voorstelde om dit te doen omdat ik een zogezegde "reversed bottleneck" zou hebben met mijn monitor op 1080p en dat die kaar daar zogezegt overkill voor is.

Ik heb al heel wat ervaring met de trukjes om de framerate stabiel te krijgen, en zelfs die werken niet op deze pc.

De games die ik getest heb, heb ik speciaal uitgekozen omdat deze (zonder aanpassingen via nvidia) perfect smooth draaien op mijn vorige pc. De reden dat de screenshots in 60hz zijn genomen is omdat mijn high refreshrate monitor nu terug aan men vorige pc hangt, maar de testen zijn beide uitgevoerd op de 60hz als de monitor met hoge refreshrate. en geven beide een duidelijk verschil met de vorige pc.

Het probleem is vooral de stutteringen, in games zoals Metro: Last light (wat zonder enige (micro) stutter draait op mijn vorige pc op exact dezelfde settings en monitor, keyboard, muis, etc.) wat nu ondertussen al een ouder spel is, zou toch zeker minstens even goed moeten draaien op mijn nieuwere sterkere pc, (waar niet alleen een krachtigere GPU, maar ook een veel krachtigere CPU in zit) tegenover mijn vorige toch? Of zie ik dit verkeerd?

Nogmaals, in normale omstandigheden, I.E. als ik gewoon game en niet aan het testen ben. Speel ik mijn games altijd op 1080p, 120fps, met V-sync.

[Voor 6% gewijzigd door Sbeowulf op 08-12-2022 09:38]

• TRAXION
https://www.hardwaretimes...ld-you-turn-it-on-or-off/

Dit is een aardige uitleg hoe vsync werkt, aangezien settings mee worden genomen van driver update naar driver update zegt het niets over een oude of nieuwe pc.

Je zal met exact dezelfde settings moeten benchen om verschil te meten.

Je voorbeeld screenshot met een locked framerate @99% 120fps zonder variatie is onnatuurlijk, zoals ik al eerder aangaf kan dit alleen door instellingen aan te passen zoals tripple buffering future frame rendering etc.
En draai die bench nu eens zonder 200 resolution scale, grote kans dat je dan prima rond de 120 fps zit.

Die dipjes tussen 59/60 zijn normaal.
Dit is inherent aan double buffer vsync.
Welke game ik ook draai ik haal nooit een 100% stabiele 144 fps en dit is op low settings competive locked 145fps.

99% dropped altijd tussen de 100/120.
Zolang je frame times stabiel blijven zou je een goede ervaring moeten hebben.

Maar wat is je reden om met vsync te spelen?
Kan je niet beter een fps cap instellen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 10:04
Wat ik niet teruglees hier is of ook de chipset drivers zijn bijgewerkt?
Gezien die de aansturing doen van al je componenten, is dit zeker wel een belangrijke.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• freaky35
Wylana schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:37:
Wat ik niet teruglees hier is of ook de chipset drivers zijn bijgewerkt?
Gezien die de aansturing doen van al je componenten, is dit zeker wel een belangrijke.
zeker een belangrijke

Hier gewoon te vinden en dan heb je een recente versie:

https://www.gigabyte.com/...support-dl-driver-chipset

• TRAXION
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:49:
[...]

zeker een belangrijke

Hier gewoon te vinden en dan heb je een recente versie:

https://www.gigabyte.com/...support-dl-driver-chipset
Belangrijk is discutabel toevallig van de week windows 11 geinstalleerd en geen chipset drivers geinstalleerd, de drivers die met windows zelf meekomen zijn dusdanig goed dat het systeem prima loopt.

Sinds windows 10 komen chipset drivers al mee vanuit windows update, enkel exotische usb drivers oid moet je echt van de fabrikant downloaden.

• freaky35
TRAXION schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:10:
[...]

Belangrijk is discutabel toevallig van de week windows 11 geinstalleerd en geen chipset drivers geinstalleerd, de drivers die met windows zelf meekomen zijn dusdanig goed dat het systeem prima loopt.

Sinds windows 10 komen chipset drivers al mee vanuit windows update, enkel exotische usb drivers oid moet je echt van de fabrikant downloaden.
Ik had namelijk niet met mijn z690 dat de drivers automatisch werden geinstaleerd,vandaar dat ik het noem.Ik moest ze echt wel apart instaleren.

Je kan het ook makkelijk zien natuurlijk in apparaat beheer als Windows driver mist

Windows 10 in dit geval
Helaas geen frametime grafiekje die wel heel belangrijk is voor het vaststellen van problemen. Die screenshots kunnen we dan ook niet veel mee.

Verschillende power plans geprobeerd?

Heb je al geprobeerd c states uit te schakelen? Dit heeft recentelijk mijn stotters opgelost. De C states geven een conflict met Intel features.

• TRAXION
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:14:
[...]

Ik had namelijk niet met mijn z690 dat de drivers automatisch werden geinstaleerd,vandaar dat ik het noem.Ik moest ze echt wel apart instaleren.

Je kan het ook makkelijk zien natuurlijk in apparaat beheer als Windows driver mist
Als je windows met de nieuwste updates hebt installeert deze de drivers uiteraard installeert hij ze niet als je geen geupdate windows hebt.

Daarom altijd nieuwste windows downloaden.

Ikzelf denk dat ts het meer moet zoeken in de vsync settings zoals aangegeven bij de link die ik heb meegegeven is microstutter inherent aan vsync.

https://tweakers.net/i/i-7EFmJYQmAA9M2mS0SEUw-eyGk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XzuR5Yyw3Smm8pl1jJNvyI8F.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Aw36gv6nWj6n7JXIvHmeJc-fLsU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/waot7mnZ6LSzo1yFjTZt13B6.png?f=fotoalbum_small

Bij bovenstaande instellingen kan je behoorlijk wat instellingen doen om buffers aan te passen.
Ook de verschillende vsync varianten waaronder "fast".

[Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 08-12-2022 14:33]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, frametime + clock + idle/limit redenen zijn erg nuttig bij dit soort problemen.

Heb (expliciet in VR) wel eens op zo'n manier de problemen aan iCue kunnen herleiden, dat uitzetten en alles goed. Gare USB-devices willen het ook wel eens doen, maar, gek genoeg, ook scheduler zaken.

En dit is denk ik waar we een ding heel erg over het hoofd zien. Windows 10 heeft een erg domme scheduler. In de tijden van mijn eerste threadripper rig moest ik óf NUMA-mode gebruiken en proces-pinnen (en hopen dat RAM het probleem niet werd), óf accepteren dat een proces soms van kern-naar-kern werd gestuurd.

Jij hebt natuurlijk ook verschillende soorten cores. P en E cores. En een task scheduler die gráág dingen laat springen. Omdat Windows 10 officiëel geen ondersteuning en onderscheid maakt tussen die dingen, zal ik aanraden eens Windows 11 te proberen. Mocht je dat niet willen, probeer je spel dan vast te pinnen op expliciet de P cores.

Maar goed. Nogmaals: kudo's voor alle statistiek die je al hebt, maar ik raad je aan om wat meer te verzamelen. GPU-Z geeft doorgaans mooie redenen voor GPU limits aan (VCC/Thermal/VIdle/etc), en afterburner met 200+ grafieken kan ook veel zeggen over bijvoorbeeld 'einde aan CPU boost'-achtig gedrag. Zat games die daarbij een stutter willen geven.

En natuurlijk, wees diagnostisch. Zet software uit, koppel apparaten af -- totdat je het probleem hebt. Ik heb je zelf m'n iCue zaken al gezien, laat ik zo zeggen, dat soort dingen zijn algemene trends in mijn specifieke game-wereldje: zelfs iets 'wat onschuldig lijkt' als een VR-overlay of GeForce experience (gebruik die meuk niet, driver los is goed genoeg) kan dit soort dingen veroorzaken. Voor mij was Elden Ring in HDR met Discord ook een no-go namelijk. Lag vooral aan hoe Elden Ring full-screen deed, en Discord (beide schuldig).

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:20
Dat zijn magere performance cijfers, daar is nog wat aan de hand ja. Ter vergelijking ik heb een 10700K en een MSI 3080 en ik haal veel betere cijfers op 1440P @ultra.....

Hopelijk kom je er uit via dit topic, klote zeg. Je betaalt veel voor een systeem dat is laten bouwen. Juist omdat je geen drama wil. Helaas herkenbaar verhaal ik heb dat ook wel eens met een gebouwd systeem gehad.

• Sbeowulf
TRAXION schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:54:
https://www.hardwaretimes...ld-you-turn-it-on-or-off/

Dit is een aardige uitleg hoe vsync werkt, aangezien settings mee worden genomen van driver update naar driver update zegt het niets over een oude of nieuwe pc.

Je zal met exact dezelfde settings moeten benchen om verschil te meten.

Je voorbeeld screenshot met een locked framerate @99% 120fps zonder variatie is onnatuurlijk, zoals ik al eerder aangaf kan dit alleen door instellingen aan te passen zoals tripple buffering future frame rendering etc.
En draai die bench nu eens zonder 200 resolution scale, grote kans dat je dan prima rond de 120 fps zit.

Die dipjes tussen 59/60 zijn normaal.
Dit is inherent aan double buffer vsync.
Welke game ik ook draai ik haal nooit een 100% stabiele 144 fps en dit is op low settings competive locked 145fps.

99% dropped altijd tussen de 100/120.
Zolang je frame times stabiel blijven zou je een goede ervaring moeten hebben.

Maar wat is je reden om met vsync te spelen?
Kan je niet beter een fps cap instellen.
Zoals voorheen vermeld, ik heb beide pc's met exact dezelfde settings al meerdere keren getest, niet al mijn testen zijn weergegeven in de screenshots. En ja, heb ook al meerdere keren getest zonder de 200% resolutie scale.

Geloof het of niet, maar de test van de eerste screenshot op mijn vorige pc is zuiver met de in-game instellingen die je ziet, geen tweaks, of nvidia instellingen nodig geweest. Die benchmark kan ik 100 keren laten lopen op mijn vorige pc en die blijft altijd stabiel.

Ik weet heel goed wat V-sync is en hoe het werkt, ik gebruik het namelijk in elk spel op mijn vorige pc, sommige games werken beter met V-sync in-game, andere via Nvidia. De combinatie van V-sync en een framecap hebben altijd al voor een zeer stabiele performance gezorgt in mijn ervaring.

Het feit dat deze setting geen stuttering of micro stuttering veroorzaakt op mijn vorige pc in de geteste spelen, wilt toch zeggen dat dit ook geen probleem mag geven op mijn nieuwe pc toch?

Het feit dat er dipjes zijn van 60 naar 59 is inderdaad in normale omstandigheden bij meeste games normaal, (alhoewel dit niet zo is op mijn vorige pc.) Het probleem is, dat er duidelijke stutteringen te zien zijn. Wat ook interessant is, als je goed kijkt naar die graph (foto 2), is dat die grootendeels maar 59 fps haalt, en pieken geeft naar 60, niet andersom, dit vind ik zeer raar.

Nogmaals, mijn vorige pc toont geen stutters in de geteste spellen (vooral, metro, Mutant en farcry dan), (natuurlijk zijn er altijd onvermijdelijk stutters in veel games bv. bij het laden van assets.) Maar de nieuwe pc Stuttert constant, (dit zijn geen stutters die veroorzaakt zijn door slechte optimalisatie van de games) ook in games waar ik bij men vorige pc weinig of geen enkele stutters kan zien, en ik ben er redelijk gevoelig aan, dus heb er een goed oog voor ontwikkelt.

• TRAXION
Umbrah schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:58:
Yup, frametime + clock + idle/limit redenen zijn erg nuttig bij dit soort problemen.

Heb (expliciet in VR) wel eens op zo'n manier de problemen aan iCue kunnen herleiden, dat uitzetten en alles goed. Gare USB-devices willen het ook wel eens doen, maar, gek genoeg, ook scheduler zaken.

En dit is denk ik waar we een ding heel erg over het hoofd zien. Windows 10 heeft een erg domme scheduler. In de tijden van mijn eerste threadripper rig moest ik óf NUMA-mode gebruiken en proces-pinnen (en hopen dat RAM het probleem niet werd), óf accepteren dat een proces soms van kern-naar-kern werd gestuurd.

Jij hebt natuurlijk ook verschillende soorten cores. P en E cores. En een task scheduler die gráág dingen laat springen. Omdat Windows 10 officiëel geen ondersteuning en onderscheid maakt tussen die dingen, zal ik aanraden eens Windows 11 te proberen. Mocht je dat niet willen, probeer je spel dan vast te pinnen op expliciet de P cores.

Maar goed. Nogmaals: kudo's voor alle statistiek die je al hebt, maar ik raad je aan om wat meer te verzamelen. GPU-Z geeft doorgaans mooie redenen voor GPU limits aan (VCC/Thermal/VIdle/etc), en afterburner met 200+ grafieken kan ook veel zeggen over bijvoorbeeld 'einde aan CPU boost'-achtig gedrag. Zat games die daarbij een stutter willen geven.

En natuurlijk, wees diagnostisch. Zet software uit, koppel apparaten af -- totdat je het probleem hebt. Ik heb je zelf m'n iCue zaken al gezien, laat ik zo zeggen, dat soort dingen zijn algemene trends in mijn specifieke game-wereldje: zelfs iets 'wat onschuldig lijkt' als een VR-overlay of GeForce experience (gebruik die meuk niet, driver los is goed genoeg) kan dit soort dingen veroorzaken. Voor mij was Elden Ring in HDR met Discord ook een no-go namelijk. Lag vooral aan hoe Elden Ring full-screen deed, en Discord (beide schuldig).
Gigabyte heeft een tooltje om de E-cores in parked te zetten om snel te kunnen schakelen tussen P en of E cores, goede adviezen ook mbt gpu-z.
MetalSonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:31:
Dat zijn magere performance cijfers, daar is nog wat aan de hand ja. Ter vergelijking ik heb een 10700K en een MSI 3080 en ik haal veel betere cijfers op 1440P @ultra.....

Hopelijk kom je er uit via dit topic, klote zeg. Je betaalt veel voor een systeem dat is laten bouwen. Juist omdat je geen drama wil. Helaas herkenbaar verhaal ik heb dat ook wel eens met een gebouwd systeem gehad.
Appels / Peren Hij draait die benchmarks op 200% resulotion scale, de andere screenshots die je ziet zijn 4k @60 hz wat hij ook prima haalt als je kijkt naar de gpu utilization.
Dead give away dat het om 4k gaat is de ram usage wat rond de 10gb ligt wat natuurlijk prima binnen de kunnen liggen van de 12gb van de 3080ti

Zonder meer info kwa frametimes gpu-z logs kan je hier weinig mee, zijn eerste "voorbeeld" benchmark is niet realistisch zonder tripple buffering etc.
Dit is gewoon inherent aan hoe game engines en drivers functioneren.

Zelfs games welke 20% van zowel gpu als cpu gebruiken hebben geen steady 120 fps vanwege mismatches op de framebuffer tenzij zoals aangegeven future frame rendering en tripple buffering aanstaan.
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:43:
[...]

Zoals voorheen vermeld, ik heb beide pc's met exact dezelfde settings al meerdere keren getest, niet al mijn testen zijn weergegeven in de screenshots. En ja, heb ook al meerdere keren getest zonder de 200% resolutie scale.

Geloof het of niet, maar de test van de eerste screenshot op mijn vorige pc is zuiver met de in-game instellingen die je ziet, geen tweaks, of nvidia instellingen nodig geweest. Die benchmark kan ik 100 keren laten lopen op mijn vorige pc en die blijft altijd stabiel.

Ik weet heel goed wat V-sync is en hoe het werkt, ik gebruik het namelijk in elk spel op mijn vorige pc, sommige games werken beter met V-sync in-game, andere via Nvidia. De combinatie van V-sync en een framecap hebben altijd al voor een zeer stabiele performance gezorgt in mijn ervaring.

Het feit dat deze setting geen stuttering of micro stuttering veroorzaakt op mijn vorige pc in de geteste spelen, wilt toch zeggen dat dit ook geen probleem mag geven op mijn nieuwe pc toch?

Het feit dat er dipjes zijn van 60 naar 59 is inderdaad in normale omstandigheden bij meeste games normaal, (alhoewel dit niet zo is op mijn vorige pc.) Het probleem is, dat er duidelijke stutteringen te zien zijn. Wat ook interessant is, als je goed kijkt naar die graph (foto 2), is dat die grootendeels maar 59 fps haalt, en pieken geeft naar 60, niet andersom, dit vind ik zeer raar.

Nogmaals, mijn vorige pc toont geen stutters in de geteste spellen (vooral, metro, Mutant en farcry dan), (natuurlijk zijn er altijd onvermijdelijk stutters in veel games bv. bij het laden van assets.) Maar de nieuwe pc Stuttert constant, (dit zijn geen stutters die veroorzaakt zijn door slechte optimalisatie van de games) ook in games waar ik bij men vorige pc weinig of geen enkele stutters kan zien, en ik ben er redelijk gevoelig aan, dus heb er een goed oog voor ontwikkelt.
En toch blijf ik erbij dat je ergens in de oude pc een setting hebt aangepast mbt vsync misschien niet bewust.
Ik wil wel een bench zien van die eerst run maar dan met 100% resolution scale.

En draai op de achtergrond eens gpu-z en bekijk de gpu load.

[Voor 25% gewijzigd door TRAXION op 08-12-2022 14:48]

• Sbeowulf

Blij om toch eens confirmatie te horen van iemand met een vergelijkbare setup. Dit is idd. zeer frustrerend, nu zeker omdat de pc ondertussen al sinds Januari in troubleshooting zit.

Toen ik de pc voor het eerst in handen kreeg was windows nog niet eens geactiveerd, hoe kan je nu een gaming pc bouwen zonder die eerst te testen?? En dat is nog maar 1 voorbeeld van de vele stoten van die firma, heel het jaar door, daarom dat ik er nu zelf wat aan wil werken, in de hoop het probleem te kunnen vaststellen.

• freaky35

Welke msi 3080ti,denk ook wel van belang voor de TS :)

• Sbeowulf
TRAXION schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:43:
[...]

Gigabyte heeft een tooltje om de E-cores in parked te zetten om snel te kunnen schakelen tussen P en of E cores, goede adviezen ook mbt gpu-z.

[...]

Hoe gebruik ik dat?

Appels / Peren Hij draait die benchmarks op 200% resulotion scale, de andere screenshots die je ziet zijn 4k @60 hz wat hij ook prima haalt als je kijkt naar de gpu utilization.
Dead give away dat het om 4k gaat is de ram usage wat rond de 10gb ligt wat natuurlijk prima binnen de kunnen liggen van de 12gb van de 3080ti

Zonder meer info kwa frametimes gpu-z logs kan je hier weinig mee, zijn eerste "voorbeeld" benchmark is niet realistisch zonder tripple buffering etc.
Dit is gewoon inherent aan hoe game engines en drivers functioneren.

Zelfs games welke 20% van zowel gpu als cpu gebruiken hebben geen steady 120 fps vanwege mismatches op de framebuffer tenzij zoals aangegeven future frame rendering en tripple buffering aanstaan.

[...]

En toch blijf ik erbij dat je ergens in de oude pc een setting hebt aangepast mbt vsync misschien niet bewust.
Ik wil wel een bench zien van die eerst run maar dan met 100% resolution scale.

En draai op de achtergrond eens gpu-z en bekijk de gpu load.
Ik Gebruik ook G-sync in beide tests, in combo met de V-sync, kan dat hetzelfde effect geven dat je bedoeld? Zoals je kan zien in de bijhorende screenshot van mijn vorige pc, zijn er geen andere settings aangepast buiten de in-game instellingen.

• MetalSonic
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:49:
[...]

Blij om toch eens confirmatie te horen van iemand met een vergelijkbare setup. Dit is idd. zeer frustrerend, nu zeker omdat de pc ondertussen al sinds Januari in troubleshooting zit.

Toen ik de pc voor het eerst in handen kreeg was windows nog niet eens geactiveerd, hoe kan je nu een gaming pc bouwen zonder die eerst te testen?? En dat is nog maar 1 voorbeeld van de vele stoten van die firma, heel het jaar door, daarom dat ik er nu zelf wat aan wil werken, in de hoop het probleem te kunnen vaststellen.
Ik heb bij bedrijf A eens een computer laten assembleren, inclusief alles iets van 2.000 euro betaald. Ik krijg hem thuis en hij ging niet eens aan. Probeerden ze nog te doen alsof het mijn schuld was etc, na veel gedoe laten ophalen en toen hebben ze daar het mobo geüpdate en toen werkte alles wel. Toen der tijd was ik daar niet skillfull genoeg voor en los daarvan ik vind dat zij alles hadden moeten regelen. Ik betaal niet voor niks zoveel.

Jaren later bij bedrijf B een andere computer laten assembleren en daarbij zat de behuizing aan één kant vol met krassen. Uiteindelijk eruit kunnen halen dat ze een vervangende opstuurde.

Een goede vriend van mij heeft een peper dure gaming laptop besteld, ook van alles werkte niet uiteindelijk gaf hij het maar op na tientallen telefoontjes naar de klantenservice.

Kortom, je bent niet de enige die wat uitdagingen beleeft. (Gedeelde smart halve smart?)

• Sbeowulf
Umbrah schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:58:

Ze hadden de pc in de shop als last resort idd geupgrade naar Win11 omdat deze de cores beter zou regelen, hoewel dit een verbetering was, waren de stutteringen nog niet helemaal weg.

Ik dacht dat ik de frametimes er had bijgezet vanaf de 2e screenshot (naast de fps counter) Ik zal vandaag nog wat screenshots proberen nemen van beide pc's met dezelfde settings. Hoe zet ik die clock + idle/limit aan in osd? Hoe noemen die settings specifiek in RTSS? Gewoon clock en idle/ limit?

• MetalSonic
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:54:
[...]

Welke msi 3080ti,denk ook wel van belang voor de TS :)
Ik heb een MSI 3080 10G, ik lees net hierboven dingen over resolution scaling. In dat geval kan mijn beestje dat niet aan hoor. Die doet het heerlijk op een hoge framerate maar dat is native 1440P..

• TRAXION
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:55:
[...]

Ik Gebruik ook G-sync in beide tests, in combo met de V-sync, kan dat hetzelfde effect geven dat je bedoeld? Zoals je kan zien in de bijhorende screenshot van mijn vorige pc, zijn er geen andere settings aangepast buiten de in-game instellingen.[Afbeelding]
Even een longshot, je hebt toevallig niet een kast met een pcie-riser extension zodat je kaart verticaal gemount is ?
En als je instellingen op beide hetzelfde staan zou je toch hetzelfde resultaat of beter verwachten, waarom ik zo verbaasd ben over je eerste benchmark is dat ik nog nooit een run heb gehad welke vast gepinned staat op een bepaalde framerate tenzij je wat trucs toepast.

Helaas heb ik Farcry 5 zelf niet in mijn game collectie anders had ik even wat kunnen experimenteren.

• freaky35
MetalSonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:03:
[...]

Ik heb een MSI 3080 10G, ik lees net hierboven dingen over resolution scaling. In dat geval kan mijn beestje dat niet aan hoor. Die doet het heerlijk op een hoge framerate maar dat is native 1440P..
Nee daar is die niet voor bedoeld,gewoon native werkt het beste bij mijn 3080ti ook.
Ik speel op 1440p.

• Sbeowulf
TRAXION schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:05:
[...]

Even een longshot, je hebt toevallig niet een kast met een pcie-riser extension zodat je kaart verticaal gemount is ?
En als je instellingen op beide hetzelfde staan zou je toch hetzelfde resultaat of beter verwachten, waarom ik zo verbaasd ben over je eerste benchmark is dat ik nog nooit een run heb gehad welke vast gepinned staat op een bepaalde framerate tenzij je wat trucs toepast.

Helaas heb ik Farcry 5 zelf niet in mijn game collectie anders had ik even wat kunnen experimenteren.
Is horizontaal gemonteerd, helpt het als ik een foto neem van de case?

• Sbeowulf
MetalSonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:03:
[...]

De testen zijn ook uitgevoerd zonder de resolutie scaling hoor, dit was maar om uit te sluiten of ik geen zogezegde "reversed bottleneck" had.

• freaky35
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:29:
[...]

Sowieso post maar eens een foto van binnen de pc.

Ookeen screenshot van bv HWnfo en dat vooral van de sensors kan geen kwaad

En verder ook van het bios

Staat eigenlijk de laatste bios versie erop, bij het moederbord?

[Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:37]

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:39
Juiste PCIe snelheid (4.0) geselecteerd in de BIOS?

[Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 08-12-2022 15:38]

too old, too cold

• Sbeowulf
Ik zal vanavond enkele nieuwe screenshots maken en wat games laten lopen met RTSS. Ik zal ook wat foto's maken van de rig zelf.

Is er info dat jullie graag hebben dat ik aanzet in OSD RTSS, laat het me zeker weten. Gebruik wel de juiste (exacte) benaming zodat ik de juiste overlays kan activeren. En dan zal ik zo nog eens wat screenshots nemen.

Als er nog bepaalde games zijn die jullie willen dat ik test om misschien te vergelijken met jullie eigen rig, geef me een lijstje, ik heb een redelijk grote steam library dus de kans dat er één tussenstaat is er.

Ik zal een alsook een dxdiag en een msinfo aanmaken en posten dan.

• Sbeowulf
Negakinu schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
Juiste PCIe snelheid geselecteerd in de BIOS?
Geen idee hoe ik dit moet checken? Heb nooit in de BIOS durven gaan, kan je blijkbaar veel verkeerd doen.

• Sbeowulf
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:31:
[...]

Sowieso post maar eens een foto van binnen de pc.

Ookeen screenshot van bv HWnfo en dat vooral van de sensors kan geen kwaad

En verder ook van het bios

Staat eigenlijk de laatste bios versie erop, bij het moederbord?
Zover dat ik weet wel, dat zal je kunnen zien aan een MsInfo niet?

• freaky35
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:39:
[...]

Geen idee hoe ik dit moet checken? Heb nooit in de BIOS durven gaan, kan je blijkbaar veel verkeerd doen.
Kan erg veel helpen,plus je kan het bios verlaten zonder wat op te slaan, kan eigenlijk weinig gebeuren.
Verder om problemen op te lossen,moet je vaak ook het bios in.

Check gelijk ook de bios versie

• freaky35
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:40:
[...]

Zover dat ik weet wel, dat zal je kunnen zien aan een MsInfo niet?
nvm,

[Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:42]

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:39
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:39:
[...]

Ik zie op Reddit meerdere mensen klagen over microstuttering, onverklaarbaar lage FPS en PCIe 4.0 problemen op Gigabyte Z690 platforms. De juiste bios settings (en update!) schijnen het te verhelpen. Ik heb zelf MSI (B550), dus geen ervaring met jouw specifieke platform, maar het is het proberen waard: https://www.reddit.com/r/...ie_40_problems_post_here/

Check de handleiding van je moederbord voor de juiste stappen voor de update.

EDIT: het was blijkbaar nog wat erger in de praktijk. Deadline voor de RMA is verlopen op 30 november, though. :(

[Voor 25% gewijzigd door Negakinu op 08-12-2022 15:51]

too old, too cold

• freaky35
Stappen volgen en zeker niet uitschakelen tijdens de update, wat meestal het goed is ook aangeven word.
Doe wel een naar defaults reset van de settings in de bios voodat je update.

Maar serieus... PCIe naar3.0 zetten 8)7 8)7 ,dat is wel vervelend en dat houd de 3080ti ook tegen qua snelheid.

Dan lijkt het me zeker niet vreemd als het moederbord mede de oorzaak is van het geheel, dit omdat dit ook het enigste component is wat niet vernieuwd is in het systeem van de TS

Ik zou serieus overwegen om een ander merk/type moederbord te nemen in dit geval dan.
indien het echt het type op zichzelf is wat het probleem is.

Ik heb bv met mijn MSI z690 edge ddr4 totaal geen problemen,qua stabiliteit,performance ect

[Voor 68% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 15:57]

Je kan ook IPV C states simpelweg de Intel Speed Shift uitzetten. Dit is de functie die ik eerder wou vermeldden maar kon even niet op de naam komen dus moest eerst even thuis in de bios kijken.

Deze Functie doet zo goed als hetzelfde als C states maar dan op CPU hardwarre niveau echter zijn er game engines die hier dus niet mee overweg kunnen en ook bijvoorbeeld 3Dmark Timespy kan hier niet meer overweg.

En in mijn eigen testen werken C states zuiniger als Intel Speed Shift en is er ondanks een zeer groot theoretisch verschil in frequency schalen geen merkbaar verschil in de praktijk.

Onder andere Farcry 6, RDR2, Elex 2 hadden bij mij echt mega veel sturtters wat het onspeelbaar maakte.

Door de power plan naar hoge prestatie te zetten was dit ook opgelost maar die heb ik liever op gebalanceerd omdat de pc het grootste deel van de dag idle is en dat 70 watt scheelde en ik geen zin heb om voor en na iedere game sessie mer power beheer te klooien. Het heeft me werkelijk 2.5 jaar gekost om dit probleem op te lossen en de werkelijke oorzaak te vinden.

Of je dus Intel Speed Shift of C states uit maakt niet uit, ze zouden hetzelfde moeten doen ze lijken alleen een conflict te hebben als ze beide aan staan. Intel Speed Shift is alleen makkelijker uit te schakelen op menig bord als C states omdat die verschillende instellingen vergen kan daar waar Intel Speed Shift met 1 setting uit te schakelen is.

• TRAXION
freaky35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:45:
Stappen volgen en zeker niet uitschakelen tijdens de update, wat meestal het goed is ook aangeven word.
Doe wel een naar defaults reset van de settings in de bios voodat je update.

Maar serieus... PCIe naar3.0 zetten 8)7 8)7 ,dat is wel vervelend en dat houd de 3080ti ook tegen qua snelheid.

Dan lijkt het me zeker niet vreemd als het moederbord mede de oorzaak is van het geheel, dit omdat dit ook het enigste component is wat niet vernieuwd is in het systeem van de TS

Ik zou serieus overwegen om een ander merk/type moederbord te nemen in dit geval dan.
indien het echt het type op zichzelf is wat het probleem is.

Ik heb bv met mijn MSI z690 edge ddr4 totaal geen problemen,qua stabiliteit,performance ect
pcie 3 of 4 maakt redelijk weinig uit, https://www.techspot.com/...vs-pcie3-gpu-performance/ maar then again je koopt een nieuw platform en verwacht een funtionerend platform.

Zou met bovenstaande toch eens nagaan of jouw moederbord ook getroffen is door bovenstaande verhaal en dan afdwingen tot een nieuw moederbord en of ander merk.

Ikzelf heb een MSI mag z690 tomahawk wifi ddr4 en geen enkel probleem what so ever.

Wat betreft bios, die angst kan je aan de kant zetten je zal nooit je moederbord defect krijgen door enkel daar in te kijken.
Zolang je voltages niet aanpast naar overschrijdende waardes wat tegenwoordig zelfs in kleurtjes wordt aangegeven in de meeste gevallen valt er weinig kapot te maken.

In het ergste geval boot windows niet omdat je boot device verkeerd staat oid.

Enige waar je mee moet oppassen is bios updaten dat je de juiste versie hebt en niet onderbreekt tijdens het proces, al hebben moderne moederborden vaak een bios flashback functie die gewoon funtioneel blijft al sloop je de complete bios.
Dus je kan altijd een nieuwe bios erin flashen.

Vroeger kon je wel je computer goed slopen door middel van de bios maar de tijd zijn we onderhand wel een decennia voorbij.
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:29:
[...]

Foto mag, maar het ging enkel of er een riser in zat die kunnen ook nog weleens slecht funtioneren.

[Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 08-12-2022 16:33]

• Sbeowulf
Hier zijn alvast wat foto's van de binnekant van de pc. Ik denk nu inderdaad aan een vervanging van het moederbord. Ik zal nog eens bellen naar de originele firma morgen om te horen of zij dat even kunnen testen. En dan kunnen ze ineens een keer naar de bios kijken.

Wat zijn dan de specs die een vervangend moederbord zeker zou moeten hebben?

• freaky35
Niks vreemd te zien op de foto(had ik niet per se verwacht)

Ik zou gaan voor bv een MSI pro z690, MSI z690 Tomahawk,MSI Edge z690 wifi ddr4 of de Asus strix z690 d4.

Zijn allemaal erg goede borden

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2022 17:47]

• Sbeowulf
Ik merk juist dat er blijkbaar al een ander moederbord in zit dan de originele Gigabyte Z690. Blijkbaar hebben ze er ondertussen al een TUF Gaming z690-PLUS D4 ingestoken.

Ik heb nog nooit gehoord van TUF gaming van ASUS en, dit was ook niet mijn originele vraag voor de pc. Is dit moederbord wel goed compatibel vraag ik me dan af?

Ik heb ondertussen ook al een thread op Reddit gevonden waar ze het hebben over mogelijke problemen met de I9-12900k in verband met stuttering en reduced cache speeds. Is dit iets waar het aan kan liggen? Dat zou dan kunnen opgelost worden door de fix die ze hier beschrijven, maar lijkt me heel omslachtig, is het misschien niet verstandig om dan ineens te vervangen met een (vergelijkbare) processor die werkt zoals het moet?

https://www.reddit.com/r/...ibly_resolved_as_well_as/

Ze hadden in de winkel ook al getest met een andere processor maar ik weet niet welke.

• Sbeowulf
Hier is ook de MSdiag van mijn rig:

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22
Probeer het eens met 2 geheugen modules, 4 gaat wel vaker niet goed.

• freaky35
staat xmp trouwens wel aan,in de bios,check met het programma cpu z even de geheugen snelheid

• Sbeowulf
meljor schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:17:
Probeer het eens met 2 geheugen modules, 4 gaat wel vaker niet goed.
Heb ik geprobeerd, geen verschil.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22
Bijzonder vaag probleem dit. Als laatste zou ik nog willen zeggen zet je cpu en gpu en case fans eens op 100% om iedere vorm van throttling te voorkomen en kijk hoe het dan gaat.
We hebben nog steeds geen frametime graphs van momenten dat je dus stutters ervaart. Hierdoor kunnen we niet zien wat voor stotters dit betreft.
ook heb je verschillende aanbevelingen nog niet bekeken. Ook is meer specifieke data altijd handig zoals meer data uit rivatuner (afterburner overlay) zoals per core load en andere cpu data zoals power draw.

Zat huiswerk dus.

• Sbeowulf
Ik wou nog wat screenshots nemen met OSD RTSS. Maar wou eerst goed horen welke settings ik juist best aanzet in OSD om jullie een beter beeld te geven. Nogmaals, ik dacht dat ik de frametimes al had aangezet, blijkbaar niet dan. Kan je me vertellen welke overlays (met de juiste benamingen) ik dan juist moet aanzetten?

In verband met de C states en Intel Speed shift is het me niet echt duidelijk wat ik daarmee moet doen. Wat is de logica hier achter? Wat doen deze settings om mogelijke stuttering te veroorzaken?

Die E-cores in de 12th gen vind ik heel logisch klinken, blijkbaar kunnen veel (voornamelijk oudere) games hier niet mee omgaan, en sommige nieuwere wel. Dit kan ook verklaren waarom er verbetering was met te upgraden naar win11. Mijn vorige pc heeft een 9th gen, wat niet die architectuur heeft.

• Sbeowulf
meljor schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:29:
Bijzonder vaag probleem dit. Als laatste zou ik nog willen zeggen zet je cpu en gpu en case fans eens op 100% om iedere vorm van throttling te voorkomen en kijk hoe het dan gaat.
Hoe doe ik dit?
computerjunky schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:23:
We hebben nog steeds geen frametime graphs van momenten dat je dus stutters ervaart. Hierdoor kunnen we niet zien wat voor stotters dit betreft.
ook heb je verschillende aanbevelingen nog niet bekeken. Ook is meer specifieke data altijd handig zoals meer data uit rivatuner (afterburner overlay) zoals per core load en andere cpu data zoals power draw.

Zat huiswerk dus.
Ik ben niet zo tech savvy als jullie spijtig genoeg, anders was het probleem misschien al opgelost. Dus je zal me moeten uitleggen hoe ik die verschillende dingen check. De per core load bijvoorbeeld, zijn dat dan de usages van alle cores?

Betreffende de BIOS, ik vind dat toch redelijk riskant om zelf te doen, moest het zijn dat ik iets verkeerd doe, dan ben ik mijn garantie volledig kwijt en dan heb ik weer kosten. De pc is al een jaar in behandeling en heb er al te veel extra kosten aan gehad.

Zou je eens een duidelijke lijst willen maken van alles dat je wilt dat ik nog test? En welke data je nog wilt zien in de RTSS overlay?

• freaky35
Sbeowulf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

Hoe doe ik dit?

[...]

Ik ben niet zo tech savvy als jullie spijtig genoeg, anders was het probleem misschien al opgelost. Dus je zal me moeten uitleggen hoe ik die verschillende dingen check. De per core load bijvoorbeeld, zijn dat dan de usages van alle cores?

Betreffende de BIOS, ik vind dat toch redelijk riskant om zelf te doen, moest het zijn dat ik iets verkeerd doe, dan ben ik mijn garantie volledig kwijt en dan heb ik weer kosten. De pc is al een jaar in behandeling en heb er al te veel extra kosten aan gehad.

Zou je eens een duidelijke lijst willen maken van alles dat je wilt dat ik nog test? En welke data je nog wilt zien in de RTSS overlay?
Blijf erbij als je wat wilt verbeteren, dan zal er ook via het bios wat aangepast moeten worden waarschijnlijk of hardware uitwisselen met de oude pc om dingen uit te sluiten(troubleshooten).

Een bios update iis niet zo moeilijk,vooral goed de stappen volgen en niet onderbreken.
Als je dit niet kan/ wil,dan is eigenlijk de enige optie ermee naar de winkel.
Of hulp in roepen van iemand in je omgeving die ervaring heeft met computer.

Het lost niet van zelf op helaas.
En zo te merken is er geen echt simpele oplossing.

Maar dat is hoe ik er over denk dan :o

• Sbeowulf
Oké, na een telefoontje aan de pc shop, heb ik mij geïnformeerd over wat te doen met de BIOS, dit is wat ik al heb kunnen proberen:

- E-cores uitgezet: Een verbetering, maar stutters zijn nog aanwezig.

- Intel Speedshift uitgezet: kreeg meer stutteringen en onstabielere fps.

- Asus Multi core enhancement op Enabled gezet I.P.V. auto. De stutteringen leken minder frequent, maar in het algemeen geen verbetering.

Ze gaan er zelf van uit dat de P & E cores het probleem was, en ze raden me aan om terug naar Win11 te gaan en te wachten tot Intel en of Windows, dit beter optimaliseerd. Is dit een oplossing? Ik vind persoonlijk van niet, Windows 11 ondervind nog veel te veel problemen hoor ik. En nog eens een jaar wachten tot Intel dit uitwerkt, heeft ook geen zin vind ik, tegen dan is de pc al 2 jaar oud....

Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

• MetalSonic
Sbeowulf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:38:
Hier zijn alvast wat foto's van de binnekant van de pc. Ik denk nu inderdaad aan een vervanging van het moederbord. Ik zal nog eens bellen naar de originele firma morgen om te horen of zij dat even kunnen testen. En dan kunnen ze ineens een keer naar de bios kijken.

Wat zijn dan de specs die een vervangend moederbord zeker zou moeten hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kast en indeling! _/-\o_

Als ik dit zie word ik geprikkeldom bij een volgende build ook voor water koeling te gaan :$

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Sbeowulf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:39:
Oké, na een telefoontje aan de pc shop, heb ik mij geïnformeerd over wat te doen met de BIOS, dit is wat ik al heb kunnen proberen:

- Asus Multi core enhancement op Enabled gezet I.P.V. auto. De stutteringen leken minder frequent, maar in het algemeen geen verbetering.

Ze gaan er zelf van uit dat de P & E cores het probleem was, en ze raden me aan om terug naar Win11 te gaan en te wachten tot Intel en of Windows, dit beter optimaliseerd. Is dit een oplossing? Ik vind persoonlijk van niet, Windows 11 ondervind nog veel te veel problemen hoor ik. En nog eens een jaar wachten tot Intel dit uitwerkt, heeft ook geen zin vind ik, tegen dan is de pc al 2 jaar oud....

Als je op 120 hertz gamed doe je dan wel je FPS kappen op 117 herts/fps ? Dat voorkomt ook stuttering

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• freaky35

Ik game met mijn Intel 12700k systeem altijd op Windows 10, geen enkele problemen daarmee.
Maakt ook niet uit of e cores uit of aan staan in mijn geval

• Sbeowulf
mmxmmx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:43:
[...]

Als je op 120 hertz gamed doe je dan wel je FPS kappen op 117 herts/fps ? Dat voorkomt ook stuttering
Ik cap zowiezo altijd op 120fps, nooit geen stutteringen op mijn vorige pc. Ook al geprobeerd wat jij voorstelt, maar toont geen enkele verbetering..

• Sbeowulf
freaky35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:48:
[...]

Ik game met mijn Intel 12700k systeem altijd op Windows 10, geen enkele problemen daarmee.
Ja vreemd. De problemen lijken toch in de richting van de cpu te wijzen. Is er een setting in OSD RTSS waar je eventueel wat meer aan kan zien in verband met het stuttering?

Dit is in theorie simpelweg onmogelijk omdat er fundameteel niets aan je systeem veranderd behalve dat er niet 2 systemen om dezelfde funtie vechten. Lijkt mij omgekeerd placebo dus maar iig geen oplossing

Let op dat dit crashes kan veroorzaken omdat je alle cores naar de max turbo forceert en je voltage daar misschien niet toereikend voor is. Deze functie is al sinds 10th gen niet meer aan en gaan maar vereist vaak het aanpassen van andere funcites zoals vcore en loadline calibration omdat je flink veel meer van de cpu vraagt. Dit is in principe een flinke overclock.

Voor frametime graphs in afterburner:

settings > in het nieuwe venster klik op tabje monitoring > scrollen tot je frametime zie en aanvinken > dan show in onscreen display aanvinken en in het dropdown menu ernaast selecteer 'text'.

Hiermee krijg je een extra beetje informatie waarin je de frametime spikes kan zien. Zijn die spikes vrij consistent dan is de kans groot dat het niet gpu gerelateerd is.

Ik zou ook meteen 'power en cpu power' aanzetten zodat je kan zie hoeveel power je cpu en gpu kunnen gebruiken en je weet of er iets power capped is.

Draai ook even timespy zodat we kunnen zien of je prestatie normaal is of dat je prestatie tekort komt :

https://www.guru3d.com/files-get/3dmark-download,1.html

Ook Hwinfo64 open > gamen (minimaal 15 min) en screenshot van alle data delen kan helpen:

https://www.hwinfo.com/download/

Dit geeft inzicht in ALLE sensoren waardoor we kunnen zien of er iets niet goed gaat, te heet word of tegen limieten aan loopt. (linksonderin kan je expand clikken tot alles in beeld is).

[Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 10-12-2022 13:22]

• freaky35
En post ook een screenshot van HWInfo ,nadat je gegamed hebt.

Er moet dan haast wel wat niet goed gaan

de score van Timespy moet vergelijkbaar zijn met een systeem met dezelfde spec en ook op dezelfde snelheden.

• Sbeowulf
Draai ook even timespy zodat we kunnen zien of je prestatie normaal is of dat je prestatie tekort komt :

https://www.guru3d.com/files-get/3dmark-download,1.html
Is dat een veilige (officiële) download link? Is de versie van steam hetzelfde? https://store.steampowere...DMark_Time_Spy_benchmark/

• freaky35
guru3d is veilig en je kan die ook inderdaad bij steam downloaden

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Beter stuur je die hele zooi terug naar de winkel en koop je ergens anders je PC

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• TRAXION
mmxmmx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:41:
Beter stuur je die hele zooi terug naar de winkel en koop je ergens anders je PC
Lekker kort door de bocht, als je het topic hebt doorgelezen heeft de computer winkel al de nodige energie hier in gestoken.

Zolang er geen frametime statistieken etc zijn valt er geen conclusie te trekken.

De benchmark welke hij als voorbeeld aanneemt van het oude systeem is heel onnatuurlijk.
Je hebt altijd een kleine schommeling in fps door engine overhead, framebuffer, en zo nog een paar dingen.

Als ts hieraan blijft hangen terwijl het systeem conform functioneerd ligt het toch zeker niet aan de computer winkel.

Zolang we geen frametimes zien valt er geen indicatie te geven over stutters.
Je zal altijd variatie hebben in fps vandaar ook gysnc zodat je geen tearing/stutters hebt.

Ik ben zelf super picky met mijn gaming en als ik 99% fps pak zakt deze geregeld naar de 100 maar dat is niet waarneembaar.
Stutter is echt een dip onder de 100 of lager.
https://developer.nvidia....mining-more-percentiles-0

• TRAXION

Standaard Bench.

V-Sync aan

Tripple buffering

Fast Sync

Max settings + hd textures

Gpu-z Zoals je kan zien heb ik hier de eerste 3 benchmarks in meegepakt waarbij de gpu load niet boven de 70% komt gpu bottleneck kan je daardoor wel uitsluiten.

Nou is het niet dat ik het niet kan repliceren maar dit is met prerendered frames

Anyways, point proven en kan ik mijn game library weer opnieuw instellen omdat geforce experience een optimise heeft gedaan per ongeluk :O

• freaky35
Zit er nu een 3070 in? Dat staat in dat Nvidia gpu z screenshot vandaar

Maar de belangrijkste screenshots mis ik nog , van HWIinfo

En ik mis de 3D Mark score

[Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 10-12-2022 20:55]

• TRAXION
freaky35 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:52:
Zit er nu een 3070 in? Dat staat in dat Nvidia gpu z screenshot vandaar

Maar de belangrijkste screenshots mis ik nog , van HWIinfo

En ik mis de 3D Mark score
Lees eens goed, ik heb de benchmarks gerepliceerd.

• freaky35
TRAXION schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:55:
[...]

Lees eens goed, ik heb de benchmarks gerepliceerd.
Mijn fout ik dacht dat de screenshots van de Ts waren |:(

• Sbeowulf
Deze screenshot is toch exact wat ik heb bij men vorige pc. Is dit enkel met V-sync ingame aan? DIt is dan toch zoals het moet werken?
Ik kan dit dus niet repliceren bij men nieuwe pc met dezelfde settings...

Vandaag maak ik de tests en screenshots dus je zal ze straks zien verschijnen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Windows 11 erop ivm de P en E cores vd CPU.
Windows 11 is ontwikkeld mbt Intel P&E cores.

• freaky35
Sbeowulf schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:45:
[...]

Deze screenshot is toch exact wat ik heb bij men vorige pc. Is dit enkel met V-sync ingame aan? DIt is dan toch zoals het moet werken?

Het lijkt toch sterk op een setting die niet goed staat.

bepaalde andere screenshots lijkt ook op wat je hebt met je nieuwe pc

• Sbeowulf
bierschuit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:46:
Windows 11 erop ivm de P en E cores vd CPU.
Windows 11 is ontwikkeld mbt Intel P&E cores.
Zoals eerder vermeld is dit al gebeurd en, hoewel er een vebetering was, was de stuttering nog niet volledig weg.

• TRAXION
Sbeowulf schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:45:
[...]

De laatste benchmark is met prerendered virtual frames "future frame".
Wat ik al eerder in het topic heb geopperd.
Ik heb de rest van de benchmarks gedaan om te laten zien wat "normaal" resultaat is.

De rest van de benchmarks zijn "normaal" gedrag van een game engine frame buffers en cpu/bus overhead.

Deze benchmark is met Windows 11 12600k@5 GHz all core en 3070@2055 Re-bar enabled.
Beter geoptimaliseerd voor games ga je niet vinden ben ik bang.

Speedstep shift etc hoe het ook allemaal heet staat aan.
Ook onder Windows 10 heb ik hetzelfde gedrag na de laatste updates, daarnaast is Windows 11 sinds KB5020044 een stuk beter te gebruiken met oudere spellen.
nieuws: Microsoft verhelpt verminderde gameprestaties in 22H2-update Windows 11

• Sbeowulf
Oké, hier zijn de resultaten van mijn tests vandaag, allemaal met dezelfde monitor als mijn vorige pc. op 120HZ.

Hier is een vergelijking van de Farcry 5 benchmark, allebij met 100% in-game settings hetzelfde, geen aangepaste settings via 3d party software zoals n-vidia controll pannel en geen tweaks.

beide tests zijn met V-sync aan, op 120hz, met een framecap op 120fps.
Hoewel de framedips niet zo extreem zijn op de graph, zijn ze wel duidelijk te zien als stutter op de nieuwe pc.

Vorige gaming pc:

Nieuwe gaming pc:

Heb ook Metro: last light getest op mijn vorige pc en die vertoont zo goed als geen enkele zichtbare stutter, de nieuwe pc vertoont er constant, en veel duidelijker.

Hier zijn de screenshots van Metro: Last light op de nieuwe pc:

Getest met in-game settings op max op 60 fps met V-sync:

Hier dezelfde game, maar met in-game v-sync af en v-sync en framecap van 120fps via Nvidia control panel. Dit is om de framerate te unlocken. De stutters zijn hier ook duidelijk te zien. Dit zijn ook screenshots van de nieuwe pc:

Hier zijn de screenshots van Kingdom come: Deliverance op de nieuwe pc, hoogste settings, V-sync, 120 fps: De cpu word hier ook wel redelijk heet vind ik: rond de 90graden, is dit normaal?

En hier zijn de 3D mark resultaten (van de nieuwe pc) Heb het 2 keer laten draaien:

Test 1

Test 2:

En als laatste, hier is de HWinfo, zoals gevraagd, heb ik een 20min gegamed, dan HW info direct geopend en een screenshot van genomen:

[Voor 96% gewijzigd door Sbeowulf op 11-12-2022 15:02]

• TRAXION
Sorry dat ik het zeg maar ik zie echt niets vreemds op deze frametimes dit is redelijk gezond gedrag bij een gaming load.

Enkel door pre-rendered frames aan te zetten trek je die laatste "stutters" weg.
Maar heb je hier daadwerkelijk last van ingame?

Ik heb identieke graphs en tijdens het spelen merk ik helemaal niks hiervan, sterker nog met een game als bf2042 welke ik vaak speel maakt mijn frametime wel dips van 30fps en daar is echt niks noppes van te merken.

Vooral bij metro is het een beetje as good as it gets, veel beter zal je niet krijgen daar dit soort games gewoon assets inladen "streamen" en dit een kleine variatie in frametime oplevert.

Pas als je echt uitschieters hebt en je daadwerkelijk je beeld even ziet overspringen is er sprake van stutter dit is geen stutter.
En we kunnen de discussie blijven voeren over de oude pc, je totale frames in die bench verwijzen naar een prerendered frame instelling aangezien je met een double of tripple buffer meer frames produceert.

Btw je hebt de bench op de nieuwe pc andere instellingen bij far cry, settings staan daar op custom vs ultra.

[Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 11-12-2022 15:38]

De frametimes lijken idd normaal. Ik weet uit ervaring dat vooral de metro games mini spikes vertonen bij ieder geluidje dat geladen word.

Wat betreft #d mark. Je gpu score is goed, maar je CPU score is laag in vergelijking met alle data in de database maar dat kan komen door je keuze voor DDR4 ipv DDR5.

Wat betreft je temperatuur in kingdom come . hier kunnen we niets over zeggen omdat we geen temperatuur en load per core data hebben. Als die game op 1 core leund en die dus vol belast dan is dat niet zo heel gek al vind ik die temp dan nog iets aan de hoge kant voor de power draw. maarja 1 core is relatief niet veel oppervlakte dus dat kan het verklaren.

Edit: ik zag dat ik kingdom come nog geïnstalleerd heb en de multi core utilization is prima in deze game dus het is niet single core limited. Maar desondanks zijn deze temperaturen nog geen issue tie bottlenecks veroorzaken tenzij je dus cores heb die wel heter zijn maar daar kunnen we niet over zeggen met deze data.

Ook in je timespy grafiek data is niets vreemds te zien en is ook de temperatuur normaal van zowel de gpu als cpu en komt de grafiek overeen met mijn optimale test.

Je HWinfo data is echter vrijwel nutteloos omdat dat de verkeerde data is. selecteer bij het opstarten sensor only.
Dat geeft alle data die je nodig heb.

Als je voor jezelf uit wil sluiten of je cpu goed functioneert afzonderlijk van je ram draai dan even Cinebench. Bij deze test is ram dus helemaal geen factor.

https://www.maxon.net/en/downloads/cinebench-r23-downloads

[Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2022 16:01]

• freaky35
Ik zie ook totaal geen rare dingen in de screenshots, bij frametimes heb je soms lichte uitschieters,maar dat is normaal en niet schokkend.

Cpu score bij 3d mark is aan de lage kant,mijn 12700k overclocked scoort even hoog, dat is het enige wat ik kan bedenken.

Mijn pc's 3dmark score:

https://www.3dmark.com/3dm/84832328?

[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2022 16:10]

• Sbeowulf
Vooral bij metro is het een beetje as good as it gets, veel beter zal je niet krijgen daar dit soort games gewoon assets inladen "streamen" en dit een kleine variatie in frametime oplevert
Als dit klopt, dan zou mijn vorige pc exact hetzelfde gedrag moeten vertonen toch?
En we kunnen de discussie blijven voeren over de oude pc, je totale frames in die bench verwijzen naar een prerendered frame instelling aangezien je met een double of tripple buffer meer frames produceert.
Ik heb je een screenshot van mijn nvidia settings laten zien waar je kan zien dat alle settings op standaard staan. Ook triple buffering en pre rendered frames staan af. Kan je me dan eens vertellen waar dat deze setting anders kan aanstaan? Ik verzeker je dat ik die setting nergens persoonlijk heb aangezet.
Btw je hebt de bench op de nieuwe pc andere instellingen bij far cry, settings staan daar op custom vs ultra.
De settings staan exact hetzelfde, de reden dat er custom staat bij de één is omdat ik daar de settings manueel had aangepast. Maar ik zal nog eens dubbel checken straks.
Je HWinfo data is echter vrijwel nutteloos omdat dat de verkeerde data is. selecteer bij het opstarten sensor only.
Dat geeft alle data die je nodig heb.
Ik had exact gedaan wat er gevraagd was. Ik zal dan nog maar eens testen hè..

Ik zal dan ook Cinebench nog eens doen.

Zeggen dat er geen stutters zijn helpt mij niet. Ik zie duidelijk stutters die er niet zijn op mijn vorige pc, geen verborgen settings of niets. Heb hier vandaag de hele voormiddag zitten testen.. ik ga hier niet zomaar over liegen. Daar heb ik geen baat aan. Zoals de nieuwe pc nu draait, kan ik beter gewoon op mijn vorige pc blijven spelen, die haalt gemakkelijk dezelfde frames en zonder stuttering.

[Voor 16% gewijzigd door Sbeowulf op 11-12-2022 17:12]

• freaky35
Het probleem is,ik kan je alleen afgaan wat je ziet met programma's ect screenshots.
En niet hoe het daadwerkelijk draait in het echt.

Dit zijn van die dingen die op afstand dus lastig te beoordelen zijn(vind ik)
Er blijkt uit de data die je geeft helaas niet dat er perse wat aan de hand is,dat is het vervelende.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Triple buffer is OpenGL gerelateerd en niet Direct3D. Dus die setting zal niets doen tenzij je een OpenGL game speelt, zoals DooM (en dan prefereer je Vulkan rendering ingame).

• TRAXION
bierschuit schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:55:
Triple buffer is OpenGL gerelateerd en niet Direct3D. Dus die setting zal niets doen tenzij je een OpenGL game speelt, zoals DooM (en dan prefereer je Vulkan rendering ingame).
Dat wist ik dan weer niet :+ gekke is dat het de benchmark van far cry 5 wel beinvloed ?

Maar goed ik speel al jaren met v sync uit met een locked fps waarbij ik gelukkig geen tearing of stutter ondervind v-sync is voor mij per definitie uitgesloten omdat het zo indirect aanvoelt.

Voor ts, enige wat ik nog kan terug vinden is problemen met een muis die op een polling rate van 125hz staat.
Weet niet of je een gaming muis hebt welke in de instellingen een usb polling rate selectie heeft maar dit zou je nog kunnen proberen als je stutters merkt met heen en weer kijken.

De time graphs zien er echt normaal uit dus zou het dan gaan zoeken bij input/output aangezien je monitor op je oude computer wel goed draait blijft de input over.

• Sbeowulf
Voor ts, enige wat ik nog kan terug vinden is problemen met een muis die op een polling rate van 125hz staat.
Weet niet of je een gaming muis hebt welke in de instellingen een usb polling rate selectie heeft maar dit zou je nog kunnen proberen als je stutters merkt met heen en weer kijken.
Ik gebruik een Gaming muis, krak dezelfde als bij men andere pc, heb ze al verwisseld ook, en met andere getest, hetzelfde met de keyboards. Ik speel ook vaak mijn games met een controller, deze is ook met beide pc’s getest en een paar andere geprobeerd. Ik gebruik altijd v-sync, en een framecap, dan blijft de framerate altijd zeer smooth en stabiel, dat heb je niet zonder v-sync, en dat merk je met een controller omdat de bewegingen trager zijn.

• Sbeowulf
Hier zijn nog wat vergelijkingen van mijn vorige pc en mijn nieuwe, heb hier in 2 games vergeleken met exact dezelfde settings, en er is duidelijk een verschil te zien in frametimes.

Mijn vorige pc presteert dus nog wel degelijk beter dan de nieuwe.
(Alle benchmarks zijn genomen, met exact dezelfde settings, hetzelfde scherm, keyboard en muis.) Ik hoop dat het, met behulp van de tests en benchmarks die ik heb gedaan, zeer duidelijk is dat er iets niet juist is met de nieuwe gaming pc.

Ik ben uiteindelijk dan toch bij mijn eerdere conclusie gekomen dat het waarschijnlijk ligt aan het feit dat de Intel 12th Gen processoren niet gemaakt zijn voor windows 10 builds en daar dus fluctuaties in frametimes veroorzaakt, en ten gevolge dus de micro-stutter.

Ik ga de pc dus terug upgraden naar windows 11 en dan nog eens alle tests doen en dan hopen dat het probleem is opgelost. Ik hou jullie op de hoogte

• Cookiematicos
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-01 07:23
Wat is je PSU? Misschien rare vraag.

• TRAXION
Je frametimes bij metro zijn niet vreemd op de nieuwe pc ik heb exact dezelfde graphs "windows 11", bij de 2de serie screenshots zie ik toch echt betere frametimes zonder gekke stutters als de oude pc.

Ik zou me meer zorgen maken over het verbruik van je cpu met maar 25/30% gebruik, lijkt wel of hij op een idioot hoog voltage draait.

• Sbeowulf
Je frametimes bij metro zijn niet vreemd op de nieuwe pc ik heb exact dezelfde graphs "windows 11", bij de 2de serie screenshots zie ik toch echt betere frametimes zonder gekke stutters als de oude pc.

Ik zou me meer zorgen maken over het verbruik van je cpu met maar 25/30% gebruik, lijkt wel of hij op een idioot hoog voltage draait.
Hmm, van die frametimes ben ik niet overtuigd dat dit "normaal" is, misschien dan te wijten aan het feit dat dit spel problemen geeft met win11.

I.V.M. de cpu, kan je daar wat meer uitleg over geven? Wat is de link met het gebruik en de power draw bv? Kan dit dan leiden tot die stutteringen?

• freaky35
Nu zie ik pas wat, dat me dat niet eerder opgevallen is.
CPU word 86c met 27% load,dat is niet normaal.

CPU word gewoon veel te heet,dus er klopt wat niet aan de koeling daarvan.
Ik heb die games niet dus ik kan je niet laten zien wat temps zijn met mijn 12700k.

Maar ik weet 1 ding zeker dat deze veel lager zijn.
86c is echt veel te hoog met zo'n lage load.

Als die zo warm word met maar 140watt verbruik,dan is er of geen goed contact tussen de koeler en cpu
Of de koeler is niet afdoende/werkt niet goed

Of het moederbord geeft teveel voltage aan de cpu,dat is ook nog een mogelijkheid
Dat is wat ik me zo kan bedenken dan op dit moment.

En het verklaard ook waarom je cpu score met 3d mark aan de lage kant is

[Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 11:32]

• TRAXION
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:50:
[...]

Hmm, van die frametimes ben ik niet overtuigd dat dit "normaal" is, misschien dan te wijten aan het feit dat dit spel problemen geeft met win11.

I.V.M. de cpu, kan je daar wat meer uitleg over geven? Wat is de link met het gebruik en de power draw bv? Kan dit dan leiden tot die stutteringen?
Ik vind een verbruik van 140 watt voor een standaard taak "game" behoorlijk hoog, we hebben het in het topic gehad over enchanched cores, staat dat nu aan ? dat kan namelijk het stroomverbruik flink omhoog jagen.

Daarnaast zal je bij 50% of meer al op een dusdanige load zitten dat je thermal throttle gaat krijgen.

• Sbeowulf
TRAXION schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:56:
[...]

Ik vind een verbruik van 140 watt voor een standaard taak "game" behoorlijk hoog, we hebben het in het topic gehad over enchanched cores, staat dat nu aan ? dat kan namelijk het stroomverbruik flink omhoog jagen.
Hmm daar moet ik idd. eens naar laten kijken dan.
Alle Bios instellingen staan terug op default incl. de core enhancement.

• TRAXION
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:02:
[...]

Hmm daar moet ik idd. eens naar laten kijken dan.
Alle Bios instellingen staan terug op default incl. de core enhancement.
Dan vind ik de cpu echt behoorlijk warm word voor een dusdanig lage load, wat gebeurt er als je cinebench multicore draait?

En gaan de ventilatoren van je waterkoeling wel harder draaien?

En over metro, vergeet niet dat deze game ondertussen stokoud is en dat het misschien niet beter gaat draaien met de nieuwere 30 serie kaarten, misschien zit er zelfs wel een driver verschil tussen de oude en nieuwe pc waardoor je een verschil ziet in de graphs.

• freaky35
Ik heb trouwens Far cry 5 zelf geprobeerd,maar er klopt iets niet aan de game,bij mijn game laptop schiet de cpu naar 100C(dat heb ik nog niet eerder meegemaakt..)

Dus er is wat niet goed met die game.

Omdat ik bv met cpu intensieve games als battlefield 2042 hier geen last van heb
Als ik namelijk zoek daarop kom je het meer tegen,met Far Cry 5

Zijn die games die je daar hebt allemaal via die Ubi soft launcher?

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:11:
Ik heb trouwens Far cry 5 zelf geprobeerd,maar er klopt iets niet aan de game,bij mijn game laptop schiet de cpu naar 100C(dat heb ik nog niet eerder meegemaakt..)

Dus er is wat niet goed met die game.

Omdat ik bv met cpu intensieve games als battlefield 2042 hier geen last van heb
Als ik namelijk zoek daarop kom je het meer tegen,met Far Cry 5

Zijn die games die je daar hebt allemaal via die Ubi soft launcher?
Alleen Farcry V is via de ubi launcher, maar daar heb ik geen problemen mee op de vorige pc hoor, en met de nieuwe tests met win11 is die framerate veel verbeterd. Ik post dadelijk de nieuwe screenshots met win11 even. En ik moet me even verduidelijken, ik bedoel dus Metro: Last light Redux, dat is een venieuwde versie, niet de originele. Drivers zijn dezelfde versie op beide pc's.

• freaky35
Stutter ook voorbij met windows 11?

Met mijn 12700k en 3080ti ook stutter met Far cry in widnwos 10.
Dus het is niet je systeem die wat dat op zicht problemen geeft,maar dat zal software matig zijn

Echter de cpu temps zijn wel bij mij veel lager,maximaal 63 c

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:48:
Stutter ook voorbij met windows 11?

Met mijn 12700k en 3080ti ook stutter met Far cry in widnwos 10.
Dus het is niet je systeem die wat dat op zicht problemen geeft,maar dat zal software matig zijn

Echter de cpu temps zijn wel bij mij veel lager,maximaal 63 c
Met de upgrade naar win11 zijn de stuttering zo goed als weg bij farcry v. Ietsje beter bij Kingdom come, maar net even erg in Metro: Last light redux. Nog niet opgelost dus.. Hier zijn de benchmark vergelijkingen van de nieuwe pc tussen win10 en 11.

• Yotumn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 12:48
Als er iets met de koeler zelf mis zou zijn, zouden de temps niet blijven hangen op 83°C, deze zouden blijven stijgen, misschien een slecht contact? Hoewel ik vermoed dat er dan wel al eens de 100°C moet gehaald worden voor er echt iets te merken is, hier is er geen sprake van thermothrottle.

Ik denk dat de screenshots gemaakt zijn met de E-cores uitgeschakeld en dat de software daar geen rekening mee houdt. Zo kan hij under full P-core load, maximum 50% gaan halen...
Althans zo denk ik erover, ik kan verkeerd zijn.

Ik wil jullie even meedelen dat de 12th & 13th gen normaal geen "ongemakken" zullen vertonen op win10, ze zullen enkel niet zo efficiënt zijn als ze daadwerkelijk kunnen. Ik heb al meerdere builds met 12th gen op win10 voltooid en nooit problemen gehad.
Sbeowulf schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:45:
[...]

Met de upgrade naar win11 zijn de stuttering zo goed als weg bij farcry v. Ietsje beter bij Kingdom come, maar net even erg in Metro: Last light redux. Nog niet opgelost dus.. Hier zijn de benchmark vergelijkingen van de nieuwe pc tussen win10 en 11.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Sbeowulf :
Heb je al eens de RAM stick verwijdert? -> sleuven even uitblazen, terugsteken en XMP aanzetten in je BIOS. Slechte RAM timings kunnen ook stutters veroorzaken.

Verder nog controleren zoals in het bericht: PCIE naar 3.0 zetten ipv 4.0 in de BIOS & GPU altijd in de eerste PCIE sleuf op het moederbord.

Als er echt niets werkt kun je ook altijd eens een volledige fresh install doen van windows EN de drivers voor de grafische kaart. Ook de BIOS en VBIOS updaten kan helpen.

[Voor 3% gewijzigd door Yotumn op 16-12-2022 16:14]

• freaky35
V sync stond uit vandaar,dat heb jet nogal nodig in die game blijkbaar,nu is het weg, de stutter.
Dit zijn mijn Frametimes in Far cry 5/Windows 10 met vsync aan @Sbeowulf :

@Yotumn ,dit is zonder ecores aan bij mij,maakt dus niks uit bij mij,qua temperatuur:

Ik heb wel veel lagere temps als jouw systeem, ik zou dat echt checken,met bv Cinebench ,wat die daarmee doet.

En zet hwinfo als je aan het gamen bent, en post hie na het gamen r eens wat de sensors aangeven,niet hoe je de laatste screenshot had van dat programma,daar kunnen we niets mee,zoals dit bedoel ik:

[Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 16:33]

• Sbeowulf
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:01:
V sync stond uit vandaar,dat heb jet nogal nodig in die game blijkbaar,nu is het weg, de stutter.
Dit zijn mijn Frametimes in Far cry 5/Windows 10 met vsync aan @Sbeowulf :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Yotumn ,dit is zonder ecores aan bij mij,maakt dus niks uit bij mij,qua temperatuur:

[Afbeelding]

Ik heb wel veel lagere temps als jouw systeem, ik zou dat echt checken,met bv Cinebench ,wat die daarmee doet.

En zet hwinfo als je aan het gamen bent, en post hie na het gamen r eens wat de sensors aangeven,niet hoe je de laatste screenshot had van dat programma,daar kunnen we niets mee,zoals dit bedoel ik:

[Afbeelding]
Dit is idd hoe het moet zijn, heb juist hetzelfde resultaat bij men vorige pc op win10. Het moet dus toch idd. Mogelijk zijn op Windows 10 met 12th gen cpus.

• Sbeowulf
Yotumn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:53:
Als er iets met de koeler zelf mis zou zijn, zouden de temps niet blijven hangen op 83°C, deze zouden blijven stijgen, misschien een slecht contact? Hoewel ik vermoed dat er dan wel al eens de 100°C moet gehaald worden voor er echt iets te merken is, hier is er geen sprake van thermothrottle.

Ik denk dat de screenshots gemaakt zijn met de E-cores uitgeschakeld en dat de software daar geen rekening mee houdt. Zo kan hij under full P-core load, maximum 50% gaan halen...
Althans zo denk ik erover, ik kan verkeerd zijn.

Ik wil jullie even meedelen dat de 12th & 13th gen normaal geen "ongemakken" zullen vertonen op win10, ze zullen enkel niet zo efficiënt zijn als ze daadwerkelijk kunnen. Ik heb al meerdere builds met 12th gen op win10 voltooid en nooit problemen gehad.

[...]

@Sbeowulf :
Heb je al eens de RAM stick verwijdert? -> sleuven even uitblazen, terugsteken en XMP aanzetten in je BIOS. Slechte RAM timings kunnen ook stutters veroorzaken.

Verder nog controleren zoals in het bericht: PCIE naar 3.0 zetten ipv 4.0 in de BIOS & GPU altijd in de eerste PCIE sleuf op het moederbord.

Als er echt niets werkt kun je ook altijd eens een volledige fresh install doen van windows EN de drivers voor de grafische kaart. Ook de BIOS en VBIOS updaten kan helpen.
De laatste testen zijn allemaal gedaan zonder de BIOS modificaties, dus E cores staan aan. Ik zal vanavond het volgende testen:

Cinebench: gewoon de standaard versie, of welke versie moet ik hebben?

PCIE 3

Hwinfo, kan je me nu eens exact zeggen hoe ik dat dan gebruik? Openzetten voor het gamen of er pas na? En hoe zet ik die sensor functie aan?

• freaky35
als je HWInfo opstart krijg je een klein venster,daarin kan je selecteren,alleen sensors,die moet je hebben.

Aanzetten als je gaat gamen en dus aan laten staan, dan een screenhot posten als je klaar bent met gamen

En versie cinebench r23

[Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 16:50]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee