Ziggo frustreert bewust eigen modem-eigenaren? Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mxz91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-12-2022
Ziggo heeft geen vlekkeloze staat van dienst als het aankomst op naleving van de wet op vrije modemkeuze. Recentelijk heeft de ACM ervoor gezorgd dat ze de integratie hiervan, voor alle klanten in het land, volbracht hebben. Ik heb vervolgens meteen de nieuwe Fritz!BOX 6690 Cable aangeschafd en als modem (niet bridge.. dus echt modem, alle Ziggo-apparatuur eruit) geinstalleerd.

Het heeft maanden perfect gewerkt, met betere snelheden dan de Ziggo Connectbox. Tot er met enige regelmaat vreemde gebeurtenissen en storinkjes plaats vonden, die niemand in mijn wijk (met Connectbox) ervaren heeft. Enkele voorbeelden:

- Ik was de enige die na het upgraden van de wijkkast, 'per ongeluk' niet weer aangesloten werd. Er moest een monteur komen om het solderinkje/draadje van mijn woning opnieuw vast te maken. Mogelijk pesterijtje van bekende "eigen modem" gebruikers, vooral ook in het licht van andere gebeurtenissen (ik ben aan t plussen).

- Het internet, dus echt t signaal van de kabel die uit de muur in mijn woonkamer komt, valt regelmatig volledig weg. Er is dan dus uitleesbaar geen downstream/upstream in de kanalen van de kabel. In bepaalde periodes is dit meer prevalent dan anderen, nu speelt er vooral iets anders, zie onderstaand punt daarvoor:

- De stabiliteit van het internet, packet loss/datafouten/snelheid dus, kan op willekeurige momenten heel erg heen en weer springen. Ik heb normaal gesproken 350MB/s internet met een hoge stabiliteit, maar als dit type gebeurtenis van start gaat kan het zakken tot 20 MB/s of lager (met ernstige packet loss & ping erbij.. dus alle applicaties zoals gamen gaan de verbinding verliezen of ernstige problemen vertonen). Dit geldt voor al mijn apparaten, het zit duidelijk in het signaal dat uit de kabel vanuit de muur, in het modem komt.

Het lijkt centraal aangestuurd te worden, een herstart van het modem lost het gelijk op, voor een bepaalde duur, tot Ziggo op een willekeurig moment besluit weer de verstoring op de klant los te laten (onder voorbehoud van dat mijn vermoedens van opzet kloppen). Als de router net draait heb ik de meeste kans op een normale quality-of-service voor zo lang mogelijk, dit kan iets zeggen over een evt. algoritme en waarop ze een random seed gebruiken om te bepalen wanneer de verbinding verstoord zal worden. Dit kan mogelijk gelinkt zijn aan dynamische addressen van het modem, die elke verbinding weer wijzigen. Ze zullen heus wel weten hoe zoiets zo willekeurig, en met intervals, mogelijk te maken.. en zodat een modem herstart het ogenschijnlijk oplost, dit helpt ook om mensen te laten geloven dat het in t modem zit, om zo mensen over te halen terug op de Connextbox te gaan.

Ik ben niet zo erg van complottheorien en wijzen, maar dat ik het niet langer vertrouw is ingegeven door meerdere factoren, waarbij ik voor mijn beeldvorming zaken optel die in elkaars context/licht onwaarschijnlijk allemaal 'toeval' zijn. Voor Ziggo is dit makkelijk uit te voeren, om doodleuk tegen mensen te zeggen: bij het gebruik van een eigen modem kunnen wij niet instaan voor de betrouwbaarheid van uw netwerk. We kunnen ook de technische ondersteuning of ideale configuratie/features voor ons netwerk niet garanderen, en vervolgens mensen adviseren om dan maar "gewoon" een Connectbox/ziggo apparatuur te gebruiken, om terug over te stappen. Want immers, Ziggo vindt het niet zo leuk dat mensen de controle terugnemen en eigen modem gebruiken, ze willen niet voor niks mensen die dit al wensen, proberen te bewegen om zo'n modem in router bridgestand te zetten, ze zullen wel zo hun redenen hebben (een eigen modem biedt minder mogelijkheden tot uitlezen, bewaking van infrastructuur, routine onderhoud, moeilijkheden met onderhoud van protocolllen en whatnot.. een groepje zeer interne Ziggo-techneuten zal het gerust niet leuk vinden en de middelen hebben voor dit soort 'stabiliteits' pestereijen en mensen terug naar hun apparatuur te laten gaan)

Factoren zoals:

- Er is meermaals een Ziggo monteur geweest, die acties ondernam waardoor mijn aansluiting en infrastructuur perfect zou moeten zijn voor goede kwaliteit service en signaal
* Hij heeft de aansluiting in mijn muur, het Abbonee Overname Punt, gemoderniseerd
* Een 2e monteur heeft alles nagelopen, ook intern, alles leek goed, ook in de wijk.. alvorens te ontdekken dat mijn aansluiting in de nieuwe wijkkast op orde gemaakt moest worden. Vervolgens is de groene kabel diep in mijn muur, via het Abbonee Overname Punt, met zijn "signaalsterkte" apparaat getest ter bevestiging, alles was toen goed
* De wijkkast is gemoderniseerd. Dit was rond de datum van waarnemingen dat ze definitief wouden gaan concurreren met glasvezel qua snelheid, een step-up van de uploadsnelheid aan het testen waren, een nieuwe DOCSIS standaard, enz.

- Ziggo weet het verder ook niet. Het wordt makkelijk afgeschoven op mogelijke consequenties van de eigen modemkeuze. Als alles zoals de kabel in mijn muur, overnamepunt, wijkkast al quality-controlled is door eerder onderhoud van Ziggo, blijft er gewoonweg niks over om de oorzaak te zoeken.. behalve als het is wat ik vermoed.

Dit alles helpt zeker mee aan het beeld van de perfecte omstandigheden om juist in mijn wijk en woning geen problemen met de stabiliteit van het signaal te ondervinden. Naast het feit dat ik als IT'er alles weet van het onderhouden van mijn apparaten voor maximale performance en security op alle vlakken. Ik gebruik ook LAN kabels en de nieuwste WiFi standaarden. Ofwel, dat het signaal opeens gaat fluctueren met instabiliteit, staat zeker los van omgevingsvariabelen.

* Een man van Ziggo klantenservice, die overkwam als techneut in plaats van reguliere customer service, reageerde heel ongeintresseerd en emotieloos aan de telefoon, toen ik gedurende een dag met veel onderbrekingen in het signaal, het als storing/incident wou melden. Alles aan zijn houding vertelde me dat hij er niks mee wou doen, hij vroeg geen eens details en zei alleen "oke ik ga het doorgeven", echt desinteresse en/of neerbuigend. Het is goed mogelijk dat hij weet heeft van wat Ziggo doet met eigenaren van eigen modems (instabiliteit signaal veroorzaken, terug naar Connectbox proberen aan te zetten).

Ik heb over hem een ervaring achtergelaten in een survey, degene die me daarover terug belde leek mijn verdenkingen over hoe de vork in de steel zit te begrijpen, zou het gaan uitzoeken en me terugbellen op een specifieke dag, maar heeft dit niet gedaan. Ik heb duidelijk aangegeven dat haar interesse in de kwestie mij vooralsnog weerhield om een topic op Tweakers te maken om te verkennen of het allemaal bij mij ligt, of dat er meer mensen met een sluimerende verdenking over dergelijke, sneaky praktijken van Ziggo zijn. Want dan gaat het balletje rollen, en zullen er heus meer mensen zich melden. Dus geen terugkoppeling noch oplossing, dan ga ik het toch maar doen.

Had beter een TL;DR compatiblele versie van mijn verhaal kunnen maken. Maar ik wil constructief zijn over de redenen waarom ik zulke felle verdenkingen heb, het is echt alles bij elkaar dat maakt dat ik dit denk. Heb ook nooit problemen gehad voordat ik overging naar een eigen modem. Ik zie echt hoe corporate soms sneaky kan zijn, dat ze zich realiseren dat t heel makkelijk is (deniability) om alle signaal-problemen af te doen met "Zal wel iets met uw eigen modemkeuze zijn, voor gegarandeerde stabiliteit ga terug" ofwel mensen die laatste conclusie zelf te laten trekken.

Het kan ook deels opzet zijn, dat er iets is in hun netwerk wat geoptimaliseerd is voor Ziggo-apparatuur (modem) en niet voor eigen. En dat de techneuten geen actie, geen enige moeite, ondernemen om het te verbeteren, iets wat in essentie makkelijk te voorkomen is. Ik bedoel dat het voor hen een principekwestie is: wij doen geen extra moeite om mensen met een eigen modem een goede quality-of-service te bezorgen. Dat ze de wet niet intepreteren als een nodige inspanning om waar mogelijk, interne landelijke netwerkinfrastructuur compatibel te maken met eigen apparatuur van klanten. Dan heb ik het niet over losstaande modellen, maar in het algemeen wat niet-Ziggo is.. als developer weet ik heel goed hoe specifiek afgesteld een infra kan zijn. Ook in dit geval vind ik dat Ziggo niet naar de geest van de wet zou handelen. Ze moeten er niet voor kiezen om mensen die kiezen voor iets wat niet van Ziggo is (gebruik makende van vrije modemkeuze), onstabiel internet te laten ontvangen.

Jammer dat ze het monopolie op het kabelnetwerk hebben, in dat geval.

Let's get to the point. Heeft iemand ervaringen zoals de mijne? Dan zal er wel meer aan de hand zijn..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De grote hamvraag in deze kwestie is: Wat schiet Ziggo er mee op om zoiets te doen?

Dan nog zou je het volgende kunnen proberen: kijk op Marktplaats voor een Ziggo modem, die staan daar vast wel. Anders leen je een exemplaar van een collega o.i.d. en ga je meten, testen etc. Daarna weer je eigen modem er in om te kijken of je verschil merkt of ziet.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snap je frustratie, maar ik denk zelf dat het gewoon een ongelukkige samenloop is. Bij die werkzaamheden zijn ze je kabeltje vergeten, is hersteld, en het zit nu misschien gewoon wat los ofzo. Haastklusje, weet ik veel wat. Ziggo zal echt niet moedwillig klanten frustreren, dat kost ze meer dan dat het oplevert en die paar klanten kunnen ze prima missen.

Jouw pech is dat Ziggo (imho terecht) zegt: je hebt een eigen modem, voor ons houdt het bij het AOP op. Dus kunnen ze ook niet meten of loggen of achteraf kijken of er iets mis is, en dus ook verder niet (op afstand) ondersteunen.
Dat is jouw eigen keuze geweest, dus daar tornen ze verder ook niet aan. Sterker nog: dat is het gevolg van de wettelijke keuzevrijheid die ze opgelegd wordt. Vergelijk het een beetje met dit: als je zelf een meterkast in huis aanlegt en het gaat mis, moet je niet bij Stedin /Enexis etc aankloppen.

Ik snap dat je de conclusie trekt, maar je wijst nu naar de andere partij om het op te lossen , en dat wordt hem zonder gebruik van hun modem (en remote analyses) nooit.

Wat ik je adviseer: zorgen voor een werkende baseline. Ziggo spul weer aansluiten, kijken of het over is danwel blijft bestaan. Als het probleem blijft bestaan (verwacht ik wel) Ziggo bellen en op laten lossen. Zullen ze doen, zijn ze verplicht. Dan omzetten naar je eigen spul en nog eens kijken.
Treed het probleem dan weer op weet je in ieder geval dat je het echt alsnog bij je eigen apparatuur moet zoeken. En zo niet ben je ook blij, want dan werkt het gewoon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:25:
Het heeft maanden perfect gewerkt, met betere snelheden dan de Ziggo Connectbox. Tot er met enige regelmaat vreemde gebeurtenissen en storinkjes plaats vonden, die niemand in mijn wijk (met Connectbox) ervaren heeft. Enkele voorbeelden:

- Ik was de enige die na het upgraden van de wijkkast, 'per ongeluk' niet weer aangesloten werd. Er moest een monteur komen om het solderinkje/draadje van mijn woning opnieuw vast te maken. Mogelijk pesterijtje van bekende "eigen modem" gebruikers, vooral ook in het licht van andere gebeurtenissen (ik ben aan t plussen).
Klinkt alsof er flink gebeund is.

De persoon die de wijkkast aansluit boeit het echt helemaal niks wat voor een router jij hebt, hoofdkantoor gaat echt geen instructies geven om kabel 7A maar half-half aan te sluiten omdat die een eigen router heeft; en dan krijgen ze daarna alleen maar vervelende telefoontjes en moet er alsnog een monteur langs gaan om het weer te fixen.

Maar blijkbaar was het perongeluk niet goed aangesloten en daarna wellicht op een slechte manier gerepareerd waardoor nu je internet instabiel is.

Ziggo kan echter niet in jou router/modem kijken om het signaal te controleren.

Dus ja, vervelende situatie; wellicht inderdaad tijdelijk een Ziggo modem/router aansluiten?

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:18

ResuCigam

BOFH

Chemtrails, meer zeg ik niet!

We do what we must because we can.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:46:
De grote hamvraag in deze kwestie is: Wat schiet Ziggo er mee op om zoiets te doen?
Dat staat in zijn post. Klanten terugjagen naar de ConnectBox omwille van invloed op het modem.
Dan nog zou je het volgende kunnen proberen: kijk op Marktplaats voor een Ziggo modem, die staan daar vast wel. Anders leen je een exemplaar van een collega o.i.d. en ga je meten, testen etc. Daarna weer je eigen modem er in om te kijken of je verschil merkt of ziet.
Wat ik uit het vrije modem keuze topic opmaak levert Ziggo nog steeds gewoon een modem uit en als ze daar "behoefte" aan hebben sturen ze ook een nieuw modem op, ook als je al een eigen modem hebt. Dus TS moet gewoon een Ziggo modem hebben liggen.

Als ik dit lees bedenk ik mij twee dingen.
1. TS vertrouwd Ziggo überhaupt niet wat ze ook zeggen en/of doen. Dus dan is het beter om een andere ISP te zoeken.
2. Willekeurige verstoring kan ook hele andere oorzaken hebben. Verstoring op coax kan volgens mij ook uit de "ring" komen (want bij mij weten is coax een ring netwerk). Het kan net zo goed zijn dat de buurman bij wijze van de coax kabel langs de magnetron heeft lopen en als die de magnetron aan heeft staan TS storing heeft. Of minder ver gezocht: TS heeft zelf al ervaren dat Ziggo zaken vervangt om interferentie te voorkomen (nieuw AOP). Deze interferentie komt voornamelijk van 4G internet. Het kan dus best zijn dat de verstoring optreedt door 4G instraling wat dus ook alleen lan optreden als iemand intensief 4G gebruikt, een mast "harder" zend, "de wind mee" staat en het daardoor toevallig bij TS instraalt en interferentie veroorzaakt, .... Daarnaast lees ik ook niks over nieuwe bekabeling binnenshuis. Ziggo heeft het AOP vervangen en iets buiten de deur gedaan. Maar hoe zit het met de kabels van het AOP naar het modem? Als dat nog oude kabels zijn kan daar al het probleem zitten. Als TS zelf kabels getrokken heeft om het modem 10 meter verderop te plaatsen kan daar het probleem in zitten.
En dat de buren met een ConnectBox niks melden, tsja, misschien merken ze het niet of melden ze het niet? Toen ik vorig jaar december van een antieke Cisco modem only naar een Ubee UC1318ZG ben gegaan (ZG = Ziggo versie en dus gewoon van Ziggo ontvangen, geen "vrije modem keuze") had ik ook een slechte verbinding. Ziggo heeft vervolgens het AOP vervangen en een nieuwe kabel geleverd (incl. een nieuwe TV kabel), en toen was het gros van de problememn verdwenen. Echter zag/zie ik toch nog regelmatig een "blauw lampje" branden voor of de downstream of de upstream, een teken dat de signaal kwaliteit slecht is en het modem een soort van "fallback" toepast. Wat mij dan ook brengt tot het volgende punt: wat heeft TS zelf al gecontroleerd? In mijn Ubee modem kan ik de signaal kwaliteit en logging gewoon inzien. En ja, dan zie ik ook dat er bepaalde frequenties zijn waarop de errors (al dan niet correctable) soms flink oplopen (gevoelsmatig ook in "bursts" dus dat er ineens heel veel verlies is). Dit dus gewoon met een door Ziggo geleverd modem, wat ze volgens TS dus niet extra verstoren. En mijn laatste punt/vraag. Welk modem werd er voorheen gebruikt? Als dat nog een oud Docsis 2 of Docsis 3.0 geval was ligt het zo ongeveer in lijn der verwachting dat ern nieuw docsis 3.1 modem op een docsis 3.1 geschikt netwerk, met meer frequenties, met OFMDA kanalen, problemen gaat opleveren doordat de infrastructuur (binnenshuis, AOP, coax kabels, ...) er noet geschikt voor is. En dit kan dus ook zomaar een antieke coax kabel naar de TV zijn die wel "terugvloeit" naar het modem via de splitter / AOP. (Buren geen verstoring, TS wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxz91
[b]sypie in "Ziggo frustreert bewust eigen modem-eigenaren? Ervaringen?"
Ik ben vergeten in mijn tekst te benoemen dat ik, zoals ze ook verzoeken bij het kiezen voor een eigen modem, de Connectbox te houden. En dat ik dit al getest heb.. tijdens dagen met hevige kabelsignaal-instabiliteit, alleen wanneer de Connectbox aangesloten was, waren er geen problemen. Ik heb echt lopen schakelen tussen modems, je kan het modem (her)registreren in de Ziggo app
sypie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:46:
Mijn vermoedens daarover heb ik al beschreven in de OP. Er zullen wel infra-technische/controle redenen zijn dat Ziggo het echt niet leuk vindt als je voor een eigen modem kiest en niet voor Ziggo apparatuur

[ Voor 22% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxz91
The Eagle schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:54:
Jouw pech is dat Ziggo (imho terecht) zegt: je hebt een eigen modem, voor ons houdt het bij het AOP op. Dus kunnen ze ook niet meten of loggen of achteraf kijken of er iets mis is, en dus ook verder niet (op afstand) ondersteunen.
Dat is jouw eigen keuze geweest, dus daar tornen ze verder ook niet aan. Sterker nog: dat is het gevolg van de wettelijke keuzevrijheid die ze opgelegd wordt. Vergelijk het een beetje met dit: als je zelf een meterkast in huis aanlegt en het gaat mis, moet je niet bij Stedin /Enexis etc aankloppen.
Ik denk dat u mijn invalshoek toch niet volledig begrijpt.. bij mij gaat het erom dat het anders ligt als het bewust veroorzaakte 'storinkjes' zijn, echt gewoon code in hun backend die dit bij mensen met een eigen modem doet (om te te motiveren terug te gaan naar Ziggo-apparatuur) ofwel een makkelijk op te lossen imbalans die ze gewoon niet oplossen omdat het ze wel mooi uitkomt als men een reden heeft om terug te gaan naar Ziggo-apparatuur, ofwel uit principles dat ze geen extra moeite willen doen voor gebruikmakers van de wet op vrije modemkeuze. Als het in beginsel maar verbinding kan maken. Maar dat zie ik toch als het ontlopen van een redelijke inspanning, en tsja ze hebben monopolie op het kabelnetwerk.
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:10:
[...]
Dus dan is het beter om een andere ISP te zoeken.
Mijn woning heeft DSL en kabel, door de te behalen snelheden heeft mijn voorkeur toch echt kabelinternet.. waarbij dus alleen keuze uit Ziggo is. Ik wil gewoon zowel kabelinternet hebben, als de extra vrijheid die een eigen modem hebben met zich meebrengt. Dit is een heel redelijke wens voor een geavanceerde gebruiker, het moet gewoon kunnen. Ik zal niet teruggaan naar de Connectbox, zoals Ziggo wilt. Ik zal ook niet voor een DSL provider kiezen, en voor deze situatie laat ik al helemaal geen glasvezel aanleggen.

En voor anderen in het algemeen: om mijn invalshoek & wantrouwen in Ziggo te begrijpen, is ook het aspect van 'plussen' belangrijk.. als elke observatie die ik denk te maken op zichzelf stond is het een ander verhaal. Net zoals als ze alleen maar een fout met dat draadje gemaakt & hersteld hadden, kan gebeuren natuurlijk. Maar ik weeg ze af in elkaars licht, tot op een punt waar ik denk: dit is toch geen toeval meer? Er speelt mogelijk meer.. laat ik eens kijken of anderen hetzelfde idee hebben

RE @RobertMe's technische relaas: Daar moet het allemaal buiten liggen.. immers de Connectbox is zoals hierboven probleemloos getest gedurende de problemen met het eigen modem zich afspeelde. En daarbij zijn dezelfde kabels gebruikt, de CAT kabel geleverd door de Ziggo monteur uit z'n auto en ook als extra test de kabel die bij het eigen modem zat. Op beide modellen, zie ik alleen een afwijkend resultaat tussen de modellen. En de Fritz!BOX 6690 Cable is door Ziggo erkend (qua DOCSIS standaard enz) als ondersteund. Daarnaast is de afstand tussen mijn modem en het Abbonee Overname Punt, welgeteld 10 centimeter, en ik heb er zelfs een Attenuator opgeschroefd, zonder resultaat.

Bedankt @ iedereen voor de feedback, nu is het nuttig om mijn ideeën te controleren op realisme door te wachten en te zien of anderen hetzelfde melden. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet op zich staat.

[ Voor 45% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 21:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik stel alleen maar vragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxz91
Accretion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:54:
[...]
Ziggo kan echter niet in jou router/modem kijken om het signaal te controleren.
Ik heb overigens deze opties aan staan in de routerconfiguratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW4mhVNRwZVBA60nmANSJxckN3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U81uH3pC1wKHX0Vk6gIglJwy.png?f=fotoalbum_large

Stel dat ze daar omwille van integratie alsnog niet inkunnen (om bijv. te onderzoeken waarom de problemen zich in mijn Fritz!Box voordoen maar niet in de Connectbox), is het gebrek van redelijke inspanning zodat eventueel een situatie kan blijven bestaan die tot doel heeft (komt ze mooi uit) om eigenaren van een eigen modem, te motiveren terug te keren naar Ziggo-apparatuur. Ik heb goed inzicht in hoe sneaky grote bedrijven kunnen zijn, al is het niet een directe actie, het kan zeer afgewogen zijn om het gebruikmaken van de wet op vrije modemkeuze sterk te frustreren. Nogmaals, mochten mijn vermoedens kloppen.. er zal wel iets zijn waarom ze zoveel mogelijk mensen terug op Ziggo-apparatuur willen, iets met dat het allemaal wat moeilijker te onderhouden is, of controle. Het komt ze gewoon niet uit, past niet in hun straatje. De techneuten die alle infra onderhouden vinden het niet leuk. Zoiets..

Waar het ze dan allemaal om draait is dat het erg makkelijk is om het af te schuiven op de gebruiker (zijn/haar keuze voor een eigen modem), dat past ook in 1 boodschap die ook mensen motiveert om 'gewoon' terug te gaan naar de Connectbox, precies wat ze graag zouden zien. Ik vind dat de wet op de vrije modemkeuze, in de geest van de wet, ook omvat dat providers geen extra moeite doen om een onvriendelijke situatie voor eigen modems te creeren, danwel geen redelijke inspanning leveren voor compabiliteit zolang de DOCSIS standaard/certificaties enz maar overeenkomen. Ik heb het over de daad van het kiezen om een eigen modem te gebruiken, op zich, dus niet over dat ze van mij moeten instaan voor compabiliteit met alle modellen.

[ Voor 29% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:12:
[...]

Ik ben vergeten in mijn tekst te benoemen dat ik, zoals ze ook verzoeken bij het kiezen voor een eigen modem, de Connectbox te houden. En dat ik dit al getest heb.. tijdens dagen met hevige kabelsignaal-instabiliteit, alleen wanneer de Connectbox aangesloten was, waren er geen problemen. Ik heb echt lopen schakelen tussen modems, je kan het modem (her)registreren in de Ziggo app

[...]

Mijn vermoedens daarover heb ik al beschreven in de OP. Er zullen wel infra-technische/controle redenen zijn dat Ziggo het echt niet leuk vindt als je voor een eigen modem kiest en niet voor Ziggo apparatuur
Dat je al getest had met Ziggo eigen spullen is wel belangrijk inderdaad. Dan heb je in ieder geval een baseline :)

Having said that: genoeg mensen met eigen modems (al zijn het er naar waarschijnlijkheid niet zo heel veel binnen de populatie) waarbij alles wel gewoon werkt. De vrije modem keuze is er namelijk al even, en je bent de eerste die meldt dat het niet werkt. Lijkt me stug dat als het moedwillig zou zijn vanuit Ziggo, je de enige zou zijn met issues :)

Verder lijk je conclusies te doen op basis van aannames. Je vraagt naar stoorsoftware omdat je dat vermoed. Tegelijkertijd: met Ziggo werkt alles, dus de aangewezen veroorzaker is je eigen modem. Weet je zeker dat dat ding 100% goed is? Hint: nieuw uit de doos impliceert niet die 100%. Je zou dat verwachten, maar het kan ook gewoon een maandagmorgen model zijn.

Is misschien wel uit te sluiten though: connectbox aansluiten, die in bridge, en dan je eigen modem als router er aan. Kijken of ie dan nog bagger is :)

Verder: er zitten hier best wel kabelmodem specialisten en netwerkspecialisten. Doe eens wat screenshots en logs van wat je ziet voorbij komen aan fouten dan? Jij zegt de kabel klappert, maar kan net zo goed iets anders zijn.

Sidenote: weet je zeker dat de kabel die je modem in gaat goed is en niet klappert? Das een F connector, die pin die er in gaat is maar een koperader, die kan als ie veel omgeplugd wordt ook een slecht contact gaan maken. Nieuwe kabel van AOP naar modem kan al genoeg zijn.

Maar nog steeds: Ziggo gaat niet moedwillig storen. Ze hebben er geen enkel belang bij namelijk om dat te doen. En hadden ze dat wel is de doelgroep te klein om er kosten voor maatwerk voor te maken, dus dat doen ze niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:17
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat u mijn invalshoek toch niet volledig begrijpt.. bij mij gaat het erom dat het anders ligt als het bewust veroorzaakte 'storinkjes' zijn, echt gewoon code in hun backend die dit bij mensen met een eigen modem doet (om te te motiveren terug te gaan naar Ziggo-apparatuur) ofwel een makkelijk op te lossen imbalans die ze gewoon niet oplossen omdat het ze wel mooi uitkomt als men een reden heeft om terug te gaan naar Ziggo-apparatuur, ofwel uit principles dat ze geen extra moeite willen doen voor gebruikmakers van de wet op vrije modemkeuze. Als het in beginsel maar verbinding kan maken. Maar dat zie ik toch als het ontlopen van een redelijke inspanning, en tsja ze hebben monopolie op het kabelnetwerk.

[...]

Mijn woning heeft DSL en kabel, door de te behalen snelheden heeft mijn voorkeur toch echt kabelinternet.. waarbij dus alleen keuze uit Ziggo is. Ik wil gewoon zowel kabelinternet hebben, als de extra vrijheid die een eigen modem hebben met zich meebrengt. Dit is een heel redelijke wens voor een geavanceerde gebruiker, het moet gewoon kunnen. Ik zal niet teruggaan naar de Connectbox, zoals Ziggo wilt. Ik zal ook niet voor een DSL provider kiezen, en voor deze situatie laat ik al helemaal geen glasvezel aanleggen.

En voor anderen in het algemeen: om mijn invalshoek & wantrouwen in Ziggo te begrijpen, is ook het aspect van 'plussen' belangrijk.. als elke observatie die ik denk te maken op zichzelf stond is het een ander verhaal. Net zoals als ze alleen maar een fout met dat draadje gemaakt & hersteld hadden, kan gebeuren natuurlijk. Maar ik weeg ze af in elkaars licht, tot op een punt waar ik denk: dit is toch geen toeval meer? Er speelt mogelijk meer.. laat ik eens kijken of anderen hetzelfde idee hebben

RE @RobertMe's technische relaas: Daar moet het allemaal buiten liggen.. immers de Connectbox is zoals hierboven probleemloos getest gedurende de problemen met het eigen modem zich afspeelde. En daarbij zijn dezelfde kabels gebruikt, de CAT kabel geleverd door de Ziggo monteur uit z'n auto en ook als extra test de kabel die bij het eigen modem zat. Op beide modellen, zie ik alleen een afwijkend resultaat tussen de modellen. En de Fritz!BOX 6690 Cable is door Ziggo erkend (qua DOCSIS standaard enz) als ondersteund. Daarnaast is de afstand tussen mijn modem en het Abbonee Overname Punt, welgeteld 10 centimeter, en ik heb er zelfs een Attenuator opgeschroefd, zonder resultaat.

Bedankt @ iedereen voor de feedback, nu is het nuttig om mijn ideeën te controleren op realisme door te wachten en te zien of anderen hetzelfde melden. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet op zich staat.
toon volledige bericht
Je had met een opstel vroeger zeker geen moeite om het minimaal aantal woorden te behalen? :+

Ik lees vooral dat het aan van alles ligt buiten jouw cirkel van invloed. Ik mis een gedegen feiten reeks van jouw eigen aansluiting (foto’s) modem waardes, foto’s van je interne kabels en welke stekkers je gebruikt.

Heb je wel eens overwogen dat jouw modem de bron van issues kan zijn? Wat zegt Fritz support?

Een coax netwerk is in de basis een gedeeld netwerk. Als er storing van buitenaf geïnjecteerd wordt dan zouden je buren dit ook moeten ervaren. Tenminste op dezelfde eindversterker is die kans groot.

Doordat het een gedeeld medium is, maakt dit het ook erg kwetsbaar. Tov glasvezel of DSL is coax internet het snelste ontregelt door ruis en invloeden van buitenaf. Het is niet altijd even gemakkelijk om dat vanuit een klantenservice te onderzoeken als je de modems niet kunt uitlezen. Of als het provider modem wel goed werkt en de juiste grafieken laat zien, dan is het pad naar de centrale goed.

Ziggo test modems, op straling, gevoeligheid voor instraling en verstoring op het net etc etc. Daarnaast nemen ze de modems op in hun monitoring, ze kunnen zowel grafieken van de CMTS (centrale) en modems(klant) naast elkaar leggen.

Jij vraagt ze om jouw auto te repareren en kan ze geen toegang geven tot onder de motorkap van je 6690. Dan komt een klantenservice niet verder dan: inderdaad hij start niet, heeft u wel getankt?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 03-12-2022 22:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
*knip*. Reageer vriendelijk of reageer niet.

[ Voor 96% gewijzigd door rens-br op 05-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxz91
The Eagle schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:48:
[...]
Having said that: genoeg mensen met eigen modems (al zijn het er naar waarschijnlijkheid niet zo heel veel binnen de populatie) waarbij alles wel gewoon werkt. De vrije modem keuze is er namelijk al even, en je bent de eerste die meldt dat het niet werkt. Lijkt me stug dat als het moedwillig zou zijn vanuit Ziggo, je de enige zou zijn met issues :)
Ik ben hier juist om daarachter te komen. Er moet toch iemand zijn die zich als eerste uitspreekt, ik denk dat de massa onderzoekt en probeert problemen aan te pakken (zoals Ziggo vragen, connectbox terug, evt het voor lief nemen.. of niet zo intensief internet gebruiken dat een 'dip' in signaalkwaliteit zo erg is) totdat ze zich ineens herkennen in het verhaal. Er is geen reden om het publiekelijk aan te kaarten als er geen verdenking is dat er meer speelt, en dit is de aanzet om erachter te komen of dit een geisoleerd incident is of niet.
[...]
Tegelijkertijd: met Ziggo werkt alles, dus de aangewezen veroorzaker is je eigen modem. Weet je zeker dat dat ding 100% goed is? Hint: nieuw uit de doos impliceert niet die 100%. Je zou dat verwachten, maar het kan ook gewoon een maandagmorgen model zijn.

Is misschien wel uit te sluiten though: connectbox aansluiten, die in bridge, en dan je eigen modem als router er aan. Kijken of ie dan nog bagger is :)
Dit is A) precies het narratief dat ze willen, en B ) ze lijken allergisch te zijn voor klanten die hun eigen modem echt als modem willen gebruiken waarop het signaal binnenkomt, alles van Ziggo support is erop gericht om mensen, als ze al voor een eigen modem kiezen, dat ding in bridgemodus te laten zetten, en zoveel mogelijk mensen in te prenten dat dit de definitie van voor een eigen modem kiezen is. Deze strategie kan er ook voor zorgen dat het merendeel dit ook doet, en dus ook de aantallen met problemen zoals ik verder verlagen. Ik maak echt een bewuste keuze voor volledige controle, dat ding als modem gebruiken en alle Ziggo apparatuur er tussenuit.

Beschrijf ik even omdat het gerelateerd is en me eraan liet denken. Maar als direct antwoord op uw suggestie om het daarmee verder uit te zoeken.. dat heb ik al gedaan. Toen de Connectbox als modem, en de Fritz!Box als router functie deed, bij wijze van een test op verschillen, bleef het ook werken, op diezelfde dag van hevige verstoringen in de kabel op mijn Fritz!Box als model direct op de kabel. Nogmaals mijn excuses dat ik ook deze vorm van testen niet in de OP heb gezet.

En wat betreft 'evt fout, niet 100%, exemplaar', overigens werkte het, zoals ik al zei, maanden perfect.. en ineens begon het gedonder met de stabiliteit. Ik ga AVM maar eens vragen om een extra model ter controle te sturen, om dit uit te zoeken ga ik niet nogmaals honderden euro's uitgeven voor een 2e.
Sethro schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:05:
Meest voor de hand liggende reden is dan dat de Fritzbox e/of config daarvan niet goed aansluit op het netwerk.

Iets wat je zelf mag oplossen want is immers jouw apparaat.
Zoals ik eerder beschreef, is dit een model dat volgens Ziggo ondersteund moet worden, ook op basis van DOCSIS versie. Hetgeen evt niet goed aansluit op het netwerk van Ziggo is, als mijn vermoedens kloppen, opportunistisch van Ziggo, en dan hoogstwaarschijnlijk het geval als men aan de basis een eigen modem koopt en deze in pure modemstand instelt. Wat ze dan dus niet willen hebben. Dan is het zorgen voor een situatie waarbij een eigen modem, op zich, niet ideaal op hun netwerk aansluit, door middel van het bewust zo maken of het instand houden van een probleem waarvan ze weten dat ze het makkelijk kunnen oplossen (maar geen redelijke inspanning). Waarbij de geest van de wet op vrije modemkeuze niet gehonoreerd zou worden, omdat men allerlei problemen kan krijgen waardoor ze terug willen naar Ziggo-apparatuur, precies wat ze goed uit komt. Het zijn dan bewuste acties en/of keuzes om het te maken zoals het is. Het is gewoon heel makkelijk voor ze qua deniability.. een makkelijke manier om zoveel mogelijk gebruikers van eigen modem in pure modemstand, terug te duwen naar Connectbox danwel bridge-modus, waar ze al geen last meer hebben van de ware reden/oorzaak van dat ze mensen niet met een eigen modem willen hebben.

@ delen van een paar voorgaande reacties: Als je geen argumenten op de mijne hebt, ga dan niet op de man spelen.. ik heb duidelijk verwoord waarom ik zo mijn bedenkingen heb, dat ik hier ben om die te controleren, en misschien handig om te begrijpen hoe een intellectueel kan denken - zich realiseren hoe sneaky grote bedrijven kunnen zijn, omdat ze denken dat het verband tussen symptoom en oorzaak toch niet zo makkelijk gelegd wordt. Omdat er plausibelere verklaringen voor zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meest voor de hand liggende reden is dan dat de Fritzbox e/of config daarvan niet goed aansluit op het netwerk.

Iets wat je zelf mag oplossen want is immers jouw apparaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 03-12-2022 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:50
Ik ken genoeg mensen die een eigen modem gebruiken icm Ziggo, geen problemen. Meeste zijn niet eens echte Tweakers die knutselen aan hun modem. Of die hebben allemaal een dealtje gesloten met Ziggo, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
mister_S schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:12:
Ik ken genoeg mensen die een eigen modem gebruiken icm Ziggo, geen problemen. Meeste zijn niet eens echte Tweakers die knutselen aan hun modem. Of die hebben allemaal een dealtje gesloten met Ziggo, dat kan ook.
Router of modem? ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 22:53
Ik heb meelij met de klantenservice medewerkers die jou aan de lijn krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bierkwadraat schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:18:
Ik heb meelij met de klantenservice medewerkers die jou aan de lijn krijgen.
Sorry wat zegt u. De verbinding is heel slecht.
Misschien is het de modem.

Tuuuut tuuut tuuut... Die zijn niet zo moeilijk hoor

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxz91
Ik ben hier weg, teveel hebben hun oordeel al klaar. Ik heb overigens aan niemand iets gevraagd behalve aan de mensen die zich herkennen in de symptomen van het probleem dat ik beschrijf. Al zal ik niet meer deelnemen aan de discussie zolang degenen die op de man spelen die nog leiden, ik lees het wel als er anderen met vergelijkbare ervaringen zijn, en zal daar evt alsnog op reageren.
[...]
Verder: er zitten hier best wel kabelmodem specialisten en netwerkspecialisten
Dat de beroepsgroep hier hoogstwaarschijnlijk (op deze categorie van het forum) ook actief is, kan een rol spelen in het op de man spelen, bij gebrek aan argumenten ofwel dat mijn kritiek en bedenkingen op Ziggo niet gewaardeerd worden

[ Voor 36% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 22:49
[...]
Het lijkt centraal aangestuurd te worden, een herstart van het modem lost het gelijk op, voor een bepaalde duur, tot Ziggo op een willekeurig moment besluit weer de verstoring op de klant los te laten [...]
Ik ben niet zo erg van complottheorien en wijzen. [...]
Ik pik deze twee zinnen even uit het lange verhaal, omdat ze het perfect samenvatten. Alles wijst erop dat het aan je modem ligt, een herstart lost het immers op. Maar toch is kwaadaardige code en/of bewust slecht aansluitwerk van Ziggo de oorzaak? Dat is alleen extra werk voor Ziggo waar ze weinig mee opschieten.
En ja, je geeft in de rest van de topic start toe dat het maar vermoedens zijn, maar elke tegenwerping in de reacties wimpel je weg.

Simpelste verklaring waarom Ziggo nogal pusht om hun eigen hardware te gebruiken is juist omdat ze willen voorkomen dat mensen met hun eigen hardware extra druk op de support leggen als het allemaal niet 100% werkt. Ze willen dus extra werk voorkomen, ze willen niet extra werk er in stoppen alleen om jou te narren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 22:53
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:35:
Ik ben hier weg, teveel hebben hun oordeel al klaar. Ik heb overigens aan niemand iets gevraagd behalve aan de mensen die zich herkennen in de symptomen van het probleem dat ik beschrijf. Al zal ik niet meer deelnemen aan de discussie zolang degenen die op de man spelen die nog leiden, ik lees het wel als er anderen met vergelijkbare ervaringen zijn, en zal daar evt alsnog op reageren.

[...]

Dat de beroepsgroep hier hoogstwaarschijnlijk (op deze categorie van het forum) ook actief is, kan een rol spelen in het op de man spelen, bij gebrek aan argumenten ofwel dat mijn kritiek en bedenkingen op Ziggo niet gewaardeerd worden
Je hebt letterlijk tegen een Ziggo medewerker gezegd dat je een topic zou aanmaken op Tweakers, en hierbij ben je er van uitgegaan dat je dan bijval zou krijgen. Nu je dat niet krijgt, ligt het aan de gebruikers van dit forum en ontwijk je elk argument en gooi je het op 'op de man'.

Het is duidelijk dat je dit topic niet open minded hebt geopend en al lang bent overtuigd van je eigen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
Lapa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:36:
[...]

En ja, je geeft in de rest van de topic start toe dat het maar vermoedens zijn, maar elke tegenwerping in de reacties wimpel je weg.
Lees nog eens.. wat ik doe is het tegenovergestelde van wegwimpelen, degenen die in beantwoord heb, heb ik constructief beantwoord. Uitgelegd waarom het mijn observaties tot dusverre niet verandert.
bierkwadraat schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:42:
[...]
hierbij ben je er van uitgegaan dat je dan bijval zou krijgen. Nu je dat niet krijgt, ligt het aan de gebruikers van dit forum en ontwijk je elk argument en gooi je het op 'op de man'.

Het is duidelijk dat je dit topic niet open minded hebt geopend en al lang bent overtuigd van je eigen gelijk.
Hiervoor wil ik hetzelfde zeggen als bovenstaand, plus dat door wel degelijk en constructief te reageren op die anderen, ik alleen maar zeg "Ik ben hier weg" voor degenen die echt op de man gaan spelen met opmerkingen over mij als persoon. Ik heb geen trek in negativiteit en persoonlijke aanvallen. Ik ben hier ingegaan om on-topic te discussieren, nu lijkt dat te vergaan omdat juist een aantal mensen hier niet open-minded is, en hun gebrek aan argumenten/angst daarvoor, te compenseren met op de man spelen & zich richten op de poster. Dus, ik zal me nu echt beperken tot alles wat niet zo snel tot negatief gedrag kan leiden.. gedeelde ervaringen dus.
Lapa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:36:
[...]
Dat is alleen extra werk voor Ziggo waar ze weinig mee opschieten.
Dit kunnen we niet stellen, behalve als (mocht het kloppen) we de ware motivatie van Ziggo om bewust de vrije modemkeuze (buiten bridgestand) te ontmoedigen. Die reden kan voor hen zwaarwegend zijn, en hoeveel moeite ze doen is afhankelijk van de aard van het motief. Er is natuurlijk ook een aanleiding dat Ziggo zo'n slechte staat van service heeft gehad, op het vlak van de integratie van de wet op vrije modemkeuze in de praktijk, ze wouden het eigenlijk al niet, totdat de ACM hen als enige provider zag die het niet in orde had en hen dwong.

[ Voor 35% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 22:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:03:
Toen de Connectbox als modem, en de Fritz!Box als router functie deed, bij wijze van een test op verschillen, bleef het ook werken, op diezelfde dag van hevige verstoringen in de kabel op mijn Fritz!Box als model direct op de kabel.
Maar je geeft ook aan dat als je de Fritz opnieuw opstart het probleem een (hele) tijd niet optreed. En op basis van op "een slechte dag" even de ConnectBox aansluiten constateer je dat de ConnectBox wel werkt? Maar als het probleem met de Fritz soms pas na dagen optreed zul je toch ook dagen de ConnectBox moeten gebruiken, anders weet je niet of de conclusie correct is dat de ConnectBox wel goed werkt.
Daarnaast zegt de Fritz als pure router ook niet alles. De storing kan ook uit het modem / coax deel komen, dat je natuurlijk niet gebruikt als je de de CB aansluit en dan de Fritz er achter.
Ook benoem je "ConnectBox", maar Ziggo heeft er meerdere gehad, sommige doen alleen docsis 3.0, sommige doen docsis 3.1. Als je een docsis 3.0 model hebt gebruikt Ziggo volgens mij niet alle "nieuwe spul" (dat wellicht uberhaupt alleen in docsis 3.1 zit). Zoals een hele berg aan extra kanalen en OFDMA. Modems onder de vrije modemkeuze zijn vervolgens meen ik verplicht om docsis 3.1 te ondersteunen, dus wordt dat ook gebruikt, dus alle storing die je alleen met docsis 3.1 hebt (zoals dus interferentie van 4G) ga je met een oude ConnectBox die maximaal docsis 3.0 doet niet merken.

Daarnaast zie ik ook nog steeds niet langs komen wat je nu al zelf bekeken hebt. Wat zegt het modem? Heb je een hele berg aan errors zichtbaar in het modem dat een slecht signaal aangeeft, of wat dan ook? Ter vergelijking: dit kan ik zo uit de Ubee trekken, en is met een uptime van 50 dagen en 21 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6wxpUGmT4MRnX97qqKO-71YR4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RM4lB0dkXWU9iuk0tL65GFy.png?f=fotoalbum_large
Zoiets kun je toch vast ook wel uit de Fritzbox toveren? En bv zien dat er bepaalde kanalen / frequenties veel storing geven. En evt. herleiden dat het om 4G frequenties gaat, of wat dan ook.

En als Ziggo dit allemaal bewust doet. Waarom zouden ze dan wel een monteur langssturen om het AOP te vervangen? Alleen om de schijn hoog te houden? Om vervolgens toch weer te pushen met dat je een modem van Ziggo moet gebruiken. Dan hadden ze dat ook meteen kunnen zeggen, dat is een stuk goedkoper dan die monteur het AOP te late vervangen en daarna nog een monteur "iets met de kabel buiten de deur te laten doen".
Naar mijn idee ben je dan ook niet op zoek naar ervaringen van anderen of op zoek naar een oplossing, maar puur op zoek naar reacties die zeggen "ja, dat heb ik ook" zodat je "zie je wel" kunt roepen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Meer woorden geven je niet meer gelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 14:57
Buiten alles wordt er voor is gebeurt en wat je modem keuze is.

Ik zou minimaal 48 uur tot een week aan de slag gaan met het modem van Ziggo. Op het moment dat er dan storingen zijn dan kan je uitsluiten dat het aan de eigen modem keuze is of een probleem van Ziggo. Op het moment dat het modem van Ziggo problemen geeft dan kunnen zij een log induiken en checken wat er precies gebeurt met connectie drops of performance issues.

Ik snap heel goed dat heel veel providers niet alle modems supporten. Het feit dat je een goeie modem kiest die hartstikke goeie reviews, super performance, en mooie features heeft. Wil niet zeggen dat dit altijd goed werkt met de apparatuur die Ziggo heeft. Heel veel modems/routers houden zich niet aan RFC's, gebruiken bepaalde chipsets die weer niet goed werken met de chipsets van de backbone routers van Ziggo. En het lijstje van voorbeelden gaat nog wel even door.

Ik werk niet zelf bij Ziggo. Maar ik kan me voorstellen dat een product owner van het 'ziggo internet dienst' een bepaalde garantie moet geven op het product wat verkocht wordt. En die garantie kan een product owner alleen leveren als er getest is (in dit geval) met apparatuur die ze ondersteunen en kennen. Stel je voor dat een bepaald merk van modem/router een bug triggered, dat kan je alleen achterhalen als je als provider deze situatie kent of na kan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:51:
[...]

Maar je geeft ook aan dat als je de Fritz opnieuw opstart het probleem een (hele) tijd niet optreed. En op basis van op "een slechte dag" even de ConnectBox aansluiten constateer je dat de ConnectBox wel werkt? Maar als het probleem met de Fritz soms pas na dagen optreed zul je toch ook dagen de ConnectBox moeten gebruiken, anders weet je niet of de conclusie correct is dat de ConnectBox wel goed werkt.
Bedankt voor uw reactie. Het gaat niet om periodes van dagen tussen het gebrek aan, en optreden van, de problemen.. het is heel willekeurig en kan een kwestie van 1-3 uur zijn. De slechte dag waar ik aan refereer is er eentje waarbij die periodes elkaar kort opvolgde, toen ik het Ziggo modem (overigens een CH7465LG-ZG) weer registreerde was het meer dan een dag opgelost, in de ochtend de dag erop was het nog opgelost, tot het moment dat ik de Fritz!Box 6690 weer aansluit en gelijk binnen een 40 minuten begon de hele cyclus weer, vervolgend met de gebruikelijke opvolgingen na reboots van wederom problemen na tussen de 1-3 uren. Dit markeert, samen met de omstandigheden van mijn test, toch echt een duidelijk verschil, en dat het signaal uit de muur zelf "besluit" om uitsluitend niet betrouwbaar te zijn in het eigen modem. Dit matcht mijn vermoedens dat het back-end van Ziggo dit aanstuurt voor eigenaren van zo'n modem, zolang dat modem als nog steeds actief gedetecteerd kan worden.
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:51:
[...]

Daarnaast zie ik ook nog steeds niet langs komen wat je nu al zelf bekeken hebt. Wat zegt het modem? Heb je een hele berg aan errors zichtbaar in het modem dat een slecht signaal aangeeft, of wat dan ook? Ter vergelijking: dit kan ik zo uit de Ubee trekken, en is met een uptime van 50 dagen en 21 uur:
[Afbeelding]
Zoiets kun je toch vast ook wel uit de Fritzbox toveren? En bv zien dat er bepaalde kanalen / frequenties veel storing geven. En evt. herleiden dat het om 4G frequenties gaat, of wat dan ook.

Oke, dit is wat ik zoal kon zien toen het net gebeurde, ironisch genoeg tijdens mijn activiteit in dit topic: (het is wat ik beschreef als 2e type problemen: zeer sterke verslechtering van servicekwaliteit, ofwel signaal.. waarbij de snelheid naar 2 MB/s ging in dit geval en 33MB/s upload, geen idee waarom alleen DL zo erg verslechtert, packet loss, ping enz):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ptf_58agtV-yBysKtDHsXH9fXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRYcm7AtpSLpoktNKbZgLhFr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNhD34ErOGrpLbDyZ4UjRIq4Kqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqTMSCtsNBKW4DJeYXgHkci5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNYfMPOgcv30oOo2VnsmMWZLnAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43i7un7hzerGQZwmHOjSBWI3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Werkt Docsis 3.1 wel in jouw regio? Kun je het modem forceren alleen docsis 3.0 te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Je hebt echt mega veel uncorrectable errors in de DOCSIS 3.1 downstream, dat is eerder je probleem dan Ziggo die loopt te kloten.

Is iets met het signaal, AOP laten checken en evt de coax bekabeling naar de Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
eLScha schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:12:
Werkt Docsis 3.1 wel in jouw regio? Kun je het modem forceren alleen docsis 3.0 te gebruiken?
Nu leg ik wel een verband.. volgens mij begon het gedonder vlak na die "aansluitingsfout", toen ze de wijkkast dus hebben vernieuwd. Als ik het juist heb, gebruikt de connectbox een mix van DOCSIS 3.0 en 3.1, en de Fritz!BOX 6690 Cable die ik heb, staat in standaardconfig wat dat betreft, als er door die wijkkast vervanging iets veranderd is, dan werkt die dus niet langer "out of the box". En dan nog, al de gebeurtenissen die ik opsomde die mij de verdenkingen gaven, vonden plaats na die datum.

Ik zie inderdaad een hoog aantal "Non correctable errors" op DOCSIS 3.1 tijdens het voordoen van het probleem. Ga even kijken of ik 3.0 kan forceren en zo ja, daarmee testen gedurende een periode, bedankt

* overigens is het door Ziggo vervangen van de wijkkast gebeurd rond een datum dat er geluiden waren over Ziggo die plots mensen hun uploadsnelheid ophoogde (wat werd ontkent, en daarmee gerucht gaf aan allerlei infrawijzigingen/werk aan gigabit lijnen oid). Kan dus zeker iets met DOCSIS veranderingen, die gepaard gaan met zo'n renovatie, te maken hebben

[ Voor 28% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:15:
Ik zie inderdaad een hoog aantal "Non correctable errors" op DOCSIS 3.1 tijdens het voordoen van het probleem
Houd er rekening mee dat dit geen "huidige" waarde is maar een "all time" counter. Dus het nummertje is niet laag als het goed werkt en hoog als het niet goed werkt. Na "niet goed werken" blijft die gewoon op hoog staan, en de volgende keer dat er verstoring is wordt die weer hoger. Alleen een reboot zal de tellers (waarschijnlijk) naar 0 resetten (in ieder geval het geval bij de Ubee).

Overigens heb ik het idee dat de screenshots ook niet compleet zijn. Er staat nu 33 en 1 t/m 16. Er zit zeer waarschijnlijk ook nog iets tussen 16 & 33 in :P En laten daar nu net ook de frequenties zitten van 4G. (Hence: als het interferentie uit 4G is moet je dat ook zien aan de (un)correctable op die frequenties).

Edit:
Overigens ben ik te zeer een leek om te kunnen zeggen of de ConnectBox die je gebruikt hebt een 3.0 of 3.1 model is.
Daarnaast kan ik me ook indenken dat het aantal uncorrectable errors (in korte tijd?) zo sterk op loopt dat het modem helemaal van slag raakt waardoor die bv niet eens (tijdelijk) een fallback doet naar een oudere docsis versie zonder allemaal de nieuwe fancy stuff om bv gigabit snelheden te ondersteunen.

Zoals ik in een eerdere post aangaf, mijn Ubee heeft zeker in eerste instantie (met oud AOP & kabels) zeer vaak "een blauwe led" laten zien waarmee die een "partial bonding" status communiceerde (zo staat het dan in de web interface). In het overzicht met kanalen stonden daar dan IIRC ook kanalen op "Unlocked" of zo, als in "deze heb ik niet kunnen koppelen omdat ze te slecht zijn en gebruik ik niet" of zelfs helemaal een fallback op de alleen de "ouderwetse" frequrenties zoals in gebruik bij docsis 2.x / 3.0.

[ Voor 33% gewijzigd door RobertMe op 03-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:19:
[...]
Overigens heb ik het idee dat de screenshots ook niet compleet zijn. Er staat nu 33 en 1 t/m 16. Er zit zeer waarschijnlijk ook nog iets tussen 16 & 33 in :P En laten daar nu net ook de frequenties zitten van 4G. (Hence: als het interferentie uit 4G is moet je dat ook zien aan de (un)correctable op die frequenties).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGP5ZdgSHRq--cusD_5U-iX_xBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOABnky09jPQB00wLZcmLOLv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLPyxd1upbAAixH-XDq6Z2IqNiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N0TZpm5SMIYebeDt0103LYo0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6muiHiO7vgdHoQgpAJxotVDkHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TI30SzJciOctBW6OjoLCWP5E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_77w43rjV-0viIjLxr9QiZTOjWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Hs4m8RKz9vI9Pwztf6J6VQO.png?f=fotoalbum_large

Alles van een schermopname tijdens het probleem*

[ Voor 42% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:15:
[...]

Nu leg ik wel een verband.. volgens mij begon het gedonder vlak na die "aansluitingsfout", toen ze de wijkkast dus hebben vernieuwd. Als ik het juist heb, gebruikt de connectbox een mix van DOCSIS 3.0 en 3.1, en de Fritz!BOX 6690 Cable die ik heb, staat in standaardconfig wat dat betreft, als er door die wijkkast vervanging iets veranderd is, dan werkt die dus niet langer "out of the box". En dan nog, al de gebeurtenissen die ik opsomde die mij de verdenkingen gaven, vonden plaats na die datum.

Ik zie inderdaad een hoog aantal "Non correctable errors" op DOCSIS 3.1 tijdens het voordoen van het probleem. Ga even kijken of ik 3.0 kan forceren en zo ja, daarmee testen gedurende een periode, bedankt
Je Fritzbox 6690 Cable kan gewoon DOCSIS 3.1 en is hier compatible mee, maar krijgt een slecht signaal. Dit is een eis voor modems die aangesloten worden op het Ziggo netwerk, dat ze DOCSIS 3.1 supporten.

Dit is een signaal probleem, dus check je indoor bekabeling (deze kanalen zitten op een hogere frequentie en zijn gevoeliger voor storing) of laat Ziggo naar je AOP kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ziet er voor mij als leek prima uit. Alleen dan het OFDM kanaal dat off the charts gaat.

Overigens leuke test. Sluit de CB aan en kijk hoeveel kanalen je daar ziet. Als het op 8 (meen ik) blijft steken dan verklaart dat een hele boel. Dan doet de CB gewoon helemaal niks met docsis 3.1, alle extra kanalen, en OFDM. Dus kan die daar ook geen verstoring op hebben.

Edit:
Prima is wellicht iets overdreven. Maar gezien het (zeer) lage aantal uncorrectables zou ik niet verwachten dat je nog maar 20Mbit/s krijgt i.p.v. 350Mbit/s. Waarbij je zelfs met oude docsis met maar 8 downstream kanalen meen ik rond de 300Mbit/s kunt halen. Maar het aantal correctables kan waarschijnlijk wel/ook beter.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 03-12-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Ziet er voor mij als leek prima uit. Alleen dan het OFDM kanaal dat off the charts gaat.
Ik was deze vergeten, ook een screenshot gedurende de problemen (timestamp events komt overeen met optreden problemen).. zulke events heb ik regelmatig tijdens de instabiliteit, als het internet ff helemaal niet reageert.. dit intepreteer ik als een disconnect en reconnect, dat t signaal er dus ook eventjes uitklapt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3_wSyQHNIszyAXbQoHHGKJXOyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52GDDUzwSraGcIIbdODhPCwW.png?f=fotoalbum_large
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Prima is wellicht iets overdreven. Maar gezien het (zeer) lage aantal uncorrectables zou ik niet verwachten dat je nog maar 20Mbit/s krijgt i.p.v. 350Mbit/s. Waarbij je zelfs met oude docsis met maar 8 downstream kanalen meen ik rond de 300Mbit/s kunt halen. Maar het aantal correctables kan waarschijnlijk wel/ook beter.
De snelheid ging net dus naar 2MB/s en was net zo onbruikbaar als tijdens alle instabiliteits momenten. Elke keer dat ik zoiets krijg valt hij naar tussen 2 en 20mb/s, en is de packetloss en ping een dooddoener voor wat voor applicatie (ook online games) ik dan ook draai.

[ Voor 33% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
Je modem geeft aan dat hij sync kwijtraakt op de DOCSIS 3.1 kanalen. Dit wijst op signaalproblemen op deze frequenties. Mogelijk heb je een oude splitter die deze frequenties niet goed doorlaat, of is het AOP simpelweg defect.

Welk type ConnectBox heb je van Ziggo? Kan je het typenummer wat erop staat hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:28:
[...]

Ik was deze vergeten, ook een screenshot gedurende de problemen (timestamp events komt overeen met optreden problemen).. zulke events heb ik regelmatig tijdens de instabiliteit, als het internet ff helemaal niet reageert.. dit intepreteer ik als een disconnect en reconnect, dat t signaal er dus ook eventjes uitklapt:

[Afbeelding]
Nogmaals, ik ben maar een leek
Sowieso is coax / docsis een gedeeld medium dus er is communicatie over welk modem wanneer mag sturen (in welk time slot). Hoe ik vervolgens die "sync timing synchronization failure: loss of sync" lees ik dan ook als "modem weet niet wanneer die mag communiceren". Dus ja: dat zou een volledige "disconnect" (tijdelijk) naar mijn idee als oorzaak kunnen hebben.

Edit:
Plofkotje schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:30:
Welk type ConnectBox heb je van Ziggo? Kan je het typenummer wat erop staat hier posten?
Waarschijnlijk gemist in het aantal (snel opvolgende) posts, maar:

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 03-12-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:31:
[...]
Dus ja: dat zou een volledige "disconnect" (tijdelijk) naar mijn idee als oorzaak kunnen hebben.
Dit modem kan in onder 30 seconden de kabelverbinding verbreken en opnieuw leggen, zoals met de knop "Reconnect" in Fritz!box config. Ik had minimaal 30 seconden echt geen throughput bij het laden van dit forum (daarna dus die 2MB/s en hevige instabiliteit van packet loss), net tijdens de verstoring, dus kan zeker
Plofkotje schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:30:
Je modem geeft aan dat hij sync kwijtraakt op de DOCSIS 3.1 kanalen. Dit wijst op signaalproblemen op deze frequenties. Mogelijk heb je een oude splitter die deze frequenties niet goed doorlaat, of is het AOP simpelweg defect.

Connectbox is een CH7465LG-ZG

De splitter is op het Abbonee Overname Punt geschroefd, zowel de splitter als het punt zijn geleverd en geinstalleerd door de Ziggo monteur die de aansluiting op de muur gemoderniseerd heeft, juist om de huidige compatibele types erop te krijgen

[ Voor 40% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:33:
[...]
Connectbox is een CH7465LG-ZG

De splitter is op het Abbonee Overname Punt geschroefd, zowel de splitter als het punt zijn geleverd door de Ziggo monteur die de aansluiting op de muur gemoderniseerd heeft
Deze Connectbox kan geen DOCSIS 3.1 dus heeft de problemen met de slechte signaalwaardes niet op dat kanaal.

Mijn tip is om de screenshots van je signaalwaardes naar Ziggo webcare te sturen op hun forum of op Twitter, en ze nogmaals naar je aansluiting te laten kijken. Dit is echt een signaalsterkte probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wat ik zou doen met de info die er nu is:
ConnectBox aansluiten. Kijken hoe deze draait, in de zin van status v.w.b. welke kanalen er zijn, hoeveel (un)correctable errors dat geeft, etc. En in het geval dat het een ouder modem is die maar, ik meen, 8 kanalen gebruikt bij Ziggo vragen of je die kunt omruilen om zaken uit te sluiten. En dan dus omruilen voor een CB Giga / Ubee UBC1318 (zul je zeer waarschijnlijk niet kunnen krijgen) / nieuwe Sagemcom. Vervolgens heb je een modem die dus ook alle kanalen gebruikt, en als je dan nog steeds problemen ervaart weet je dat het probleem zich aan Ziggos kant bevind. Heb je dan geen problemen is de kans zeer groot dat het echt een probleem met het eigen modem is.

Meest waarschijnlijk naar mijn idee: probleem bevind zich aan Ziggo kant, of eigen bekabeling. Waarbij eigen bekabeling niet alleen de kabel van het AOP / splitter naar het modem is, maar ook kabel(s) naar TVs kan zijn. Immers is dat allemaal met elkaar verbonden. Waarbij coax ook gevoelig is voor storing "van anderen". Dus ook "buren zetten de magnetron aan en mijn internet werkt niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:40:
Wat ik zou doen met de info die er nu is:
ConnectBox aansluiten. Kijken hoe deze draait, in de zin van status v.w.b. welke kanalen er zijn, hoeveel (un)correctable errors dat geeft, etc. En in het geval dat het een ouder modem is die maar, ik meen, 8 kanalen gebruikt bij Ziggo vragen of je die kunt omruilen om zaken uit te sluiten. En dan dus omruilen voor een CB Giga / Ubee UBC1318 (zul je zeer waarschijnlijk niet kunnen krijgen) / nieuwe Sagemcom. Vervolgens heb je een modem die dus ook alle kanalen gebruikt, en als je dan nog steeds problemen ervaart weet je dat het probleem zich aan Ziggos kant bevind. Heb je dan geen problemen is de kans zeer groot dat het echt een probleem met het eigen modem is.

Meest waarschijnlijk naar mijn idee: probleem bevind zich aan Ziggo kant, of eigen bekabeling. Waarbij eigen bekabeling niet alleen de kabel van het AOP / splitter naar het modem is, maar ook kabel(s) naar TVs kan zijn. Immers is dat allemaal met elkaar verbonden. Waarbij coax ook gevoelig is voor storing "van anderen". Dus ook "buren zetten de magnetron aan en mijn internet werkt niet".
Bedankt voor alle tips, als ik meer ontdek aan de hand daarvan laat ik het weten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:42:
[...]

Bedankt voor alle tips, als ik meer ontdek aan de hand daarvan laat ik het weten
Op basis van de post van @Plofkotje weet je dus in ieder geval al zeker dat de CB niet te vergelijken is met de Fritz. Dus dan kun je bij wijze van rechtstreeks bij Ziggo aankloppen voor een nieuw modem ter vergelijking. Of zijn suggestie opvolgen en in de Ziggo Community een topic aanmaken met de eerdere screenshots, probleem beschrijven (het probleem dan, niet de vermoedens :P) en kijken wat zij daar zeggen. Daar zitten immers (ook) Ziggo medewerkers die de case kunnen inzien, op basis van de screenshots kunnen zien dat er "iets niet goed is" en zeer waarschijnlijk ook gewoon een nieuw modem kunnen opsturen om zaken uit te sluiten zodat zowel jij als Ziggo zeker weet dat het probleem in het modem zit en niet in de bekabeling / .... Maar op het eerste oog lijkt het een bekabeling / signaal issue te zijn.

Tenzij Ziggo moedwillig jou een slechter signaal levert omdat je een eigen modem hebt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:19:
[...]

Houd er rekening mee dat dit geen "huidige" waarde is maar een "all time" counter. Dus het nummertje is niet laag als het goed werkt en hoog als het niet goed werkt. Na "niet goed werken" blijft die gewoon op hoog staan, en de volgende keer dat er verstoring is wordt die weer hoger. Alleen een reboot zal de tellers (waarschijnlijk) naar 0 resetten (in ieder geval het geval bij de Ubee).
Het laatste dat ik nog wil toevoegen alvorens te gaan slapen: dat lijkt niet het geval te zijn.. zonder de modem te herstarten ziet het er momenteel (nu er dus geen stabiliteitsproblemen zijn) zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMRBQjN-XcQ0deIsMfCqlGkbhJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVJtBxgNa3kx46RMnvnL7LLE.png?f=fotoalbum_large

Dat hoge aantal van tijdens de storing, eerder, is dus blijkbaar echt wat er op zo'n moment gegenereerd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:54:
[...]

Het laatste dat ik nog wil toevoegen alvorens te gaan slapen: dat lijkt niet het geval te zijn.. zonder de modem te herstarten ziet het er momenteel (nu er dus geen stabiliteitsproblemen zijn) zo uit:

[Afbeelding]

Dat hoge aantal van tijdens de storing, eerder, is dus blijkbaar echt wat er op zo'n moment gegenereerd wordt
Dit duidt dan op een ander apparaat ergens in huis of op een plek waar een kabel kruist die op deze frequentie uitzend, en instraalt op de kabel. Dit kan een probleem met je in-door bekabeling zijn, een kabelbreuk ergens buiten je huis, of een slechte verbinding in de straatkast.

Dit is echt iets waar Ziggo naar moet kijken, en met de screenshots die je hebt van de log van je modem en het kanaal met 1,6 miljoen uncorrectables zouden ze iemand je kant op moeten kunnen sturen die daarnaar kan kijken. Als ze dat niet willen, vraag dan zoals @RobertMe zei of ze een nieuw modem kunnen opsturen, het nieuwe zwarte modem, daar zou exact hetzelfde moeten gebeuren. Als je dan dezelfde problemen hebt, gelijk met Ziggo bellen, en dan sturen ze sowieso iemand langs om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Kan natuurlijk ook dat die reset van de verbinding door de "verloren" timing ook de counters reset. Het is dan geen reboot van het apparaat, maar wel een reboot van het modem onderdeel. Overigens pure speculatie, maar niet ondenkbaar. Lijkt mij in ieder geval gek om het echt als momentopname te hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

[...]
Volgens mij reset de counter als je op Reconnect klikt of als Ziggo een reset doorgeeft vanuit de CMTS.

Nog wat algemene gedachten:
Kan je bij jou op de postcode bij Ziggo 1 Gbps te bestellen? Als die niet te bestellen is, is het kabelnetwerk wellicht nog niet geschikt. Waarom is dat belangrijk:
Jou andere modem ondersteund slechts Docsis 3.0. De Fritz!Box maakt gebruik van Docsis 3.1 wanneer dit wordt aangeboden, en juist op het Docsis 3.1 kanaal heb je mega veel problemen.
Wellicht is er bij jou in de buurt nog helemaal niemand met een Docsis 3.1 modem, en als het netwerk op jou postcode nog niet geschikt is, maar het staat wel aan in de CMTS, ben jij het slachtoffer in jou postcode omdat je een Docsis 3.1 modem hebt.

Helaas zal met Ziggo moeten meewerken en hun modem tijdelijk moeten aansluiten om het probleem te onderzoeken. Ik zou dan echter wel om een Docsis 3.1 modem vragen, omdat het anders appels met peren vergelijken is. En als Ziggo een ander Ziggo-modem met Docsis 3.1 weigert, weet je ook gelijk waar je aan toe bent: Aantoonbaar wanbeleid Ziggo. Want bij "Eigen Modem" is Docsis 3.1 verplicht en als men dan geen Ziggo Modem met Docsis 3.1 levert kan je echt een vette klacht indienen bij de ACM.

Ik denk dat dat mijn traject zou zijn: Ziggo vragen een Docsis 3.1 modem te sturen, en daarmee (tijdelijk) je coax door laten testen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mag ik daarmee concluderen dat de aanname dat Ziggo moedwillig de boel zou verstieren gewoon onzin was en is? Brak signaal kan natuurlijk, maar hakken in het zand en gelijk willen krijgen wordt dus niemand beter van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is coax / Ziggo tegenwoordig ook point-to-point? Dacht dat de hele straat op dezelfde coax aangesloten was..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:14
Ik heb maar de helft van je bizarre theorie gelezen, maar het is logisch dat Ziggo alleen hun eigen modem ondersteunt. Dit is hetzelfde voor vrijwel elke ISP in elk land dat ik heb gewoond, hoe wou je redelijkerwijs verwachten dat ze elk modem ondersteunen (en dus actieve support moeten bieden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

The Eagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:34:
Mag ik daarmee concluderen dat de aanname dat Ziggo moedwillig de boel zou verstieren gewoon onzin was en is? Brak signaal kan natuurlijk, maar hakken in het zand en gelijk willen krijgen wordt dus niemand beter van :)
Beperkte middelen aanwezig bij 1e lijns mederwerker, anders dan "ophangen/afpoeieren".
Als je uiteindelijk wel een 2e lijns techneut te spreken krijgt, zakt bij die Ziggo-medewerker de moed in de schoenen omdat zijn afdeling onderbezet is, als Ziggo medewerker slecht betaald word en omdat dit al de zoveelste klant is met vage problemen die uiteindelijk worden veroorzaakt door het uitpersen van de techniek, terwijl op sommige plekken het netwerk daar (nog) niet geschikt voor is, en het maar afwachten is of dat ooit gaat verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Olaf van der Spek schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:46:
[...]
Is coax / Ziggo tegenwoordig ook point-to-point? Dacht dat de hele straat op dezelfde coax aangesloten was..
Qua coax worden de segmenten kleiner. Tot de wijkkasten ligt er glasvezel. Dus de eindversterker staat veel dichterbij dan vroeger en dat geeft een beter signaal/kwaliteit en met Docsis 3.1 dus mogelijkheid tot hogere snelheden. Ik weet eigenlijk niet hoe groot die wijken zijn, het blijft een "broadcast/shared medium".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 15:11
Ik denk dat dit niet veel anders is al bij andere providers.
Vrije modemkeuze houd niet in dat ze hetgeen na de aop hoeven te supporten.
Beetje hetzelfde als bij xgs-pon, ikzelf heb DFN glas en het standaard device wat delta/caiway levert kan niet in bridemode.
Het genexis device voor xgs-pon welke bij KPN goed werkt doet dat niet op DFN netwerk.
Zit hem allemaal in de implementatie van de RFC's tussen verschillende vendoren.
Je kan maar net pech hebben dat jou Fritzbox gewoon niet goed werkt met de backbone van Ziggo en je dus apparatuur van een andere vendor moet gebruiken om geen geneuzel te hebben met je verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
localhost schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

Qua coax worden de segmenten kleiner. Tot de wijkkasten ligt er glasvezel. Dus de eindversterker staat veel dichterbij dan vroeger en dat geeft een beter signaal/kwaliteit en met Docsis 3.1 dus mogelijkheid tot hogere snelheden. Ik weet eigenlijk niet hoe groot die wijken zijn, het blijft een "broadcast/shared medium".
Maar dan kan het toch überhaupt niet zo zijn dat alleen mnz91's coax niet aangesloten is in de wijkkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:02:
[...]

Maar dan kan het toch überhaupt niet zo zijn dat alleen mnz91's coax niet aangesloten is in de wijkkast?
Is die eindversterker die hier benoemd wordt niet gewoon een soort van splitter? Dus dat je vanuit de wijk kast een tree structuur krijgt naar de eindversterkers (/splitters) en vervolgens daarvandaan de boel dus weer wordt gesplitst in losse kabels per woning. Vanaf de wijk kast tot aan de woning (/eind apparaten zoals TVs en modems) zijn de signalen dan nog steeds gedeeld (omdat er alleen splitters onder hangen), maar heeft iedereen wel een eigen kabel, die ze kunnen vergeten te monteren.

Hetzelfde dus als dat je binnenshuis met splitters of versterkers het signaal kunt "verdelen" naar meerdere TVs en ze allemaal hetzelfde signaal ontvangen. En als je de kabel van een TV vergeet aan te sluiten op de splitter doen de andere TVs het toch gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 04-12-2022 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle snapt überhaupt niet waarom iemand zonodig zijn eigen kabelmodem zou willen hebben.
Connectbox in bridge mode en je hebt een goed ondersteunde overgang van Ziggo netwerk naar het jouwe. Eigen router en what have you er achter en klaar. Zelf volledige controle over wat er intern gebeurt en voor de rest blijft ook alles werken. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
* The Eagle snapt überhaupt niet waarom iemand zonodig zijn eigen kabelmodem zou willen hebben.
Connectbox in bridge mode en je hebt een goed ondersteunde overgang van Ziggo netwerk naar het jouwe. Eigen router en what have you er achter en klaar. Zelf volledige controle over wat er intern gebeurt en voor de rest blijft ook alles werken. Done.
Een héle goede rede om dat tegenwoordig te willen is het vaak absurd hoge stroomverbruik van de (oudere) provider apparatuur.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Will_M schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:32:
[...]

Een héle goede rede om dat tegenwoordig te willen is het vaak absurd hoge stroomverbruik van de (oudere) provider apparatuur.
Mwah, dan claim je een kapotte adapter en sturen ze een hele nieuwe aansluitset inclusief kabels en modem. Oude meuk moet je soms sowieso niet willen. Maar das een andere discussie lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:51:
[...]

Mwah, dan claim je een kapotte adapter en sturen ze een hele nieuwe aansluitset inclusief kabels en modem. Oude meuk moet je soms sowieso niet willen. Maar das een andere discussie lijkt me :)
En als je echt oude meuk hebt kun je Ziggo ook voor zijn. Hier is meer dan 10 jaar een Cisco modem only in gebruik geweest. Toen ik las over IPv6 in bridge mode ondersteuning, dat alleen werkt met de ConnectBox en Ubee UBC1318 en je op het forum een nieuw modem naar keuze kon aanvragen als je geen van die had heb ik niet lang getwijfeld en de Ubee aangevraagd. Sowieso om de ConnectBox te ontwijken met alle perikelen (alhoewel het bij een swap intussen waarschijnlijker zou zijn dat het de nieuwe "zwarte ConnectBox" aka Sagemcom zou worden). Maar dus ook wat ik achteraf las dat het verbruik van de CB veel hoger is. En aangezien ik toch mijn eigen router & access points heb...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is die eindversterker die hier benoemd wordt niet gewoon een soort van splitter? Dus dat je vanuit de wijk kast een tree structuur krijgt naar de eindversterkers (/splitters) en vervolgens daarvandaan de boel dus weer wordt gesplitst in losse kabels per woning. Vanaf de wijk kast tot aan de woning (/eind apparaten zoals TVs en modems) zijn de signalen dan nog steeds gedeeld (omdat er alleen splitters onder hangen), maar heeft iedereen wel een eigen kabel, die ze kunnen vergeten te monteren.

Hetzelfde dus als dat je binnenshuis met splitters of versterkers het signaal kunt "verdelen" naar meerdere TVs en ze allemaal hetzelfde signaal ontvangen. En als je de kabel van een TV vergeet aan te sluiten op de splitter doen de andere TVs het toch gewoon.
Het werkt doorgaans als volgt:

In de grote wijkkast (die joekels met 2 grote deuren en een kleine), zit een node die het glas signaal omzet naar electrisch (COAX). Daaronder zit een verdeelveld, daar weer onder de afgaande COAX kabels naar de verschillende groepversterkers. Die groepversterkers sturen op hun beurt door middel van COAX weer tussen de 1 tot pakweg 12 eindversterkers aan. Vanuit de eindversterker gaat de huisaansluitkabel naar de klant.

Inderdaad worden de segmenten steeds kleiner, dus minder groepversterkers per node, wat netto meer capaciteit oplevert.

Hier wat foto's:

Wijkcentrum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K73VwaUPAi4CyJ01uHwr82Bajj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZrCdcGRXTsygZUibQnjJDXM.jpg?f=fotoalbum_large

Groepversterker (in dit geval in combinatie met een eindversterker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jVlNNtVkr0fx9aXfVk6gZ1djbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2upoOcSWsoGZI0ZGbOTs1k2J.jpg?f=fotoalbum_large

De dikke kabels links onderin gaan naar andere eindversterkers toe, de groene kabels rechts op de 12-voudige multitaps gaan naar de woningen toe. Het is erg voor de hand liggend dat hiermee een onbewust foutje is gemaakt tijdens de ombouw en daarmee alleen de woning van TS zonder signaal is komen te zitten. Niet fraai, maar het gebeurt helaas wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
@mxz91

Wil je nog wat foto's van je kabels etc delen? Ook een slechte kabel achter je TV kan voor 4G instraling zorgen wat je internet om zeep helpt. Zoals ik eerder schreef: het is een gedeelde coax waarbij alle verbindingen in je huis een relatie met elkaar hebben.

Had je dit topic al gevonden? DOCSIS kanalen Fritz!Box 6690 - Ziggo

LaurenssH in "DOCSIS kanalen Fritz!Box 6690 - Ziggo" deze opmerking van @LaurenssH begrijp ik niet helemaal. Is DVB-C een profiel in het FritzBox modem?

@mxz91 ik zou ook met klem adviseren om FritzSupport hierin te betrekken, en de uitkomsten hier delen omdat ik reuze benieuwd ben. Ziggo kan niet zo heel veel voor je betekenen icm een eigen modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
localhost schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

Nou ja en nee, de wijken werden kleiner. Het is een vrij kostbare ingreep omdat je bij een nodesplitsing ook een fiber moet afmonteren op een peperdure CMTS kaart, los van het aanleggen/uitbreiden van fiber.

Hier een wijk met 500 modems waarbij de upload overdag vol zat, die 500 modems hebben slechts een 200Mbit totaal aan upload te verdelen met D3.0. Ziggo wilde de wijk niet opknippen want 500 was al een vrij klein segment. Wachten op de transformatie naar D3.1 zou verlichting gaan brengen, ik heb dat zelf niet afgewacht omdat er KPN glasvezel kwam. Je leest nu overal dat mensen spontaan D3.1 modem ontvangen dat lijkt in lijn te zijn met wat ik hierboven schrijf, en nog weet te herinneren van mijn communicatie met Ziggo 1,5 jaar geleden.
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is die eindversterker die hier benoemd wordt niet gewoon een soort van splitter?
Ja vroeger kwam het voor dat iemand oude defecte apparatuur had staan welke stoorde, en dan gaat de monteur meten op de EV. Hij meet op 1 output de verstoring en haalt dan alle huis aansluitingen los, totdat de ruis/storing weg valt op zijn meetpunt. Dan weet de monteur welke woning het is en krijgt de eigenaar een band filter wat zenden blokkeert, zodat de rest van de straat geen impact meer heeft en de eigenaar nog wel TV kan kijken. En natuurlijk brieven met de mededeling om dit gezamenlijk aan te pakken zodat de verstoring op het net permanent verdwijnt.
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:02:
[...]

Alles kan na menselijke handelingen in een kast, vaak is het dan ook snel weer hersteld.

Wat ook kan is dat een connector gecorrodeerd is. Zelf heb ik dat met SBS6 gehad, regelmatig blokjes. De monteur loopt naar de EV, tikt met zijn schroevendraaier op mijn huisaansluiting en plof blokjes in beeld. Blijkt dat connector een wittige aanslag had, corrosie, waardoor zo nu en dan met een temperatuurverschil ik slecht beeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mxz91 Om even op onderstaande opmerking van @stormfly in te haken:
@mxz91 ik zou ook met klem adviseren om FritzSupport hierin te betrekken, en de uitkomsten hier delen omdat ik reuze benieuwd ben. Ziggo kan niet zo heel veel voor je betekenen icm een eigen modem.
Bij AVM / @FRITZ!webcare zijn ze in de regel eigenlijk altijd heel erg meewerkend. Voor hen is dit ook een goede casus om zo d'r product(en) te kunnen verbeteren en/of aanpassen aan het Ziggo Doscis platform.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuroHana
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-01 16:17
Dit probleem heb ik elke keer, in begin toen het chello was werkde alles perfect, dan praat ik over heel lang geleden, toen het upc werd begon de problemen,, ik had 5 binnen en 4 buiten monteurs gehad en upc bleef bewust zeggen dat het aan mijn kant lag maar ze wisten niet wat, heb ook wat modems gehad zoals een cisco zonder router, niks hielp, ben toen van upc af gegaan , toen het ziggo wed heb ik nog aals geprobeerd, ik had mijn keuze op de horizon box gezet en dat vond ziggo niet leur en kreeg elke keer storingen, ben weer vertrokken als ziggo klant, nu inmiddels weer een jaartje terug maar dan als ziggo klant, nog steeds zelfde problemen, instabiel internet met de gigabix, heb inmiddels de updated versie gekregen met modem, maar nog steeds ervaar ik lag spikes of als,ik een torrent download dat mijn internet gewoon wegvalt , of gewoon niet werk tot dat ik de torrent stil zet,

Wat mijn tot nu toe opgevallen is met ziggo/upc, de eerste maand perfect internet maar daarna gaan ze iriteren, vind het echt gewoon een slechte zaak dat ik in 2022 nog steeds maar 2 keuzes heb , kabel of telefoon lijn, xs4all was echt de enige die ik gewoon vol kon benutten, torrentje, youtube en gamen tegelijk zonder storing, eigenlijk stom dat ik ik xs4all opgezegd heb omdat het voledig kpn werd en begon te storen , dus ben naar ziggo gegaan , en tot mijn verbazing, niks veranderd in service en stabiliteit, had storing na 1 maand , 3 monteurs , alles nagmeten ,nieuwe cat 6 kabels,nieuwe switch, alles werk perfect en ziggo blijf de schuld aan mijn geven,

Als of ze gewoon weten dat het hun probleem is maar afschuiven op de klant, echte top service,

Zelfs hun modem instellingen zijn zo gelimiteerd dat ik gewoon hun moet bellen om poorten open te gooien

[ Voor 3% gewijzigd door KuroHana op 04-12-2022 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Laatst online: 09:02
The Eagle schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
Op zich geef ik je gelijk, echter moet het modem van de provider ook in orde zijn. Bij Ziggo vliegen de problemen met jitter door de Puma chipset om je oren en deze worden niet of nauwelijks opgelost. Sommigen krijgen het voor elkaar bij Ziggo een Ubee te krijgen, anderen lossen dit probleem op door een eigen modem te plaatsen. En met de huidige wetgeving kan dat ook, providers dienen gewoon de wet te volgen net als iedereen, zo moeilijk kan dat toch nooit zijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mxz91
Nog even een laatste update..

Het probleem bleek te zitten in het gebruiken van de Fritz!Box Labour versies, ik had al meer dan 5 van zulke versies (labour = beta firmware..) gebruikt sinds de wijkkast vernieuwd was, dus een oplossing was niet dichtbij, ofwel enig probleem was tot dusverre niet opgemerkt door AVM.

Een paar weken geleden ging ik terug naar de officiele Fritz OS, die nu versie 07.29 is voor de 6690. Het probleem loste gelijk als sneeuw voor de zon op. Ik kwam op het idee dit te proberen omdat de DOCSIS firmware een andere versie is tussen de officiele en de beta (labour) releases, en dit probleem heeft met DOCSIS te maken. Al had ik het niet verwacht.

Het lijkt erop dat het nieuwe type wijkkast, tenminste in mijn wijk (vernieuwd op de eerder besproken wijze) niet goed samenwerkt met DOCSIS firmware van de Labour versies van Fritz. Nu ik de rollback heb gedaan, kun je de eerdere screenshots van DOCSIS 3.1 kanaal, met het grote aantal fouten, vergelijken met nu op Fritz OS 07.29 stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXo9H13rTkNynWPfH_PGWvU5jlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LygFyhvFpEfFJsPlXHxBXbqq.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien, zijn niet alleen de fouten weg, hij lijkt het hele kanaal niet zo zeer te gebruiken als eerst. Er is minder data specifieke info.

Ik zag op tegen deze reactie achterlaten omdat ik ff geen zin erin had om terug te gaan naar de beta versies om specifieke build nummer, en de DOCSIS firmware versies tussen beta en officieel te gaan benoemen voor een vergelijking. Dat ga ik nog niet doen, misschien binnenkort, maar nu weet een ieder met hetzelfde probleem tenminste wat het is. Ik moet toegeven dat ik veel te uitgesproken was in mijn overtuiging dat het Ziggo's (bewuste) fout was, de eerste stap die ik had moeten nemen was terug naar officiele Fritz OS.

// Notitie: ik heb ook geen zin in het proces van dit melden aan AVM. Ik doe wel even cc @FRITZ!webcare en puur omdat ik hoop dat de Fritz OS 7.50 update, die er binnenkort aan zit te komen voor meer apparaten waaronder de Cable 6690, dit probleem niet meeneemt, anders ga ik en no doubt, anderen met dit soort storingen ofwel conflicterende wijkkast gewoon de update uitstellen of afstellen. Ik heb nu ook geen tijd voor verder testen dus ik kan ook niet met zekerheid stellen of Labour versie updates van de afgelopen paar weken, sinds mijn downgrade, het wellicht al aangepakt hebben. Nogmaals ik laat de feedback achter maar dat is het voor nu.

[ Voor 14% gewijzigd door mxz91 op 27-12-2022 01:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
mxz91 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 01:14:
Nog even een laatste update..

Het probleem bleek te zitten in het gebruiken van de Fritz!Box Labour versies, ik had al meer dan 5 van zulke versies (labour = beta firmware..) gebruikt sinds de wijkkast vernieuwd was, dus een oplossing was niet dichtbij, ofwel enig probleem was tot dusverre niet opgemerkt door AVM.

Een paar weken geleden ging ik terug naar de officiele Fritz OS, die nu versie 07.29 is voor de 6690. Het probleem loste gelijk als sneeuw voor de zon op. Ik kwam op het idee dit te proberen omdat de DOCSIS firmware een andere versie is tussen de officiele en de beta (labour) releases, en dit probleem heeft met DOCSIS te maken. Al had ik het niet verwacht.

Het lijkt erop dat het nieuwe type wijkkast, tenminste in mijn wijk (vernieuwd op de eerder besproken wijze) niet goed samenwerkt met DOCSIS firmware van de Labour versies van Fritz. Nu ik de rollback heb gedaan, kun je de eerdere screenshots van DOCSIS 3.1 kanaal, met het grote aantal fouten, vergelijken met nu op Fritz OS 07.29 stabiel:

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien, zijn niet alleen de fouten weg, hij lijkt het hele kanaal niet zo zeer te gebruiken als eerst. Er is minder data specifieke info.

Ik zag op tegen deze reactie achterlaten omdat ik ff geen zin erin had om terug te gaan naar de beta versies om specifieke build nummer, en de DOCSIS firmware versies tussen beta en officieel te gaan benoemen voor een vergelijking. Dat ga ik nog niet doen, misschien binnenkort, maar nu weet een ieder met hetzelfde probleem tenminste wat het is. Ik moet toegeven dat ik veel te uitgesproken was in mijn overtuiging dat het Ziggo's (bewuste) fout was, de eerste stap die ik had moeten nemen was terug naar officiele Fritz OS.

// Notitie: ik heb ook geen zin in het proces van dit melden aan AVM. Ik doe wel even cc @FRITZ!webcare en puur omdat ik hoop dat de Fritz OS 7.50 update, die er binnenkort aan zit te komen voor meer apparaten waaronder de Cable 6690, dit probleem niet meeneemt, anders ga ik en no doubt, anderen met dit soort storingen ofwel conflicterende wijkkast gewoon de update uitstellen of afstellen. Ik heb nu ook geen tijd voor verder testen dus ik kan ook niet met zekerheid stellen of Labour versie updates van de afgelopen paar weken, sinds mijn downgrade, het wellicht al aangepakt hebben. Nogmaals ik laat de feedback achter maar dat is het voor nu.
toon volledige bericht
Fijn dat je de update deelt.

Mooi om te zien dat al die “confronterend” mensen hier, je een levensles hebben mee gegeven. Soms komt het direct over maar zet het wel aan tot nadenken. En het verkennen van andere invalshoeken.

Kan je mooi meenemen 2023 in 👍

Technisch zou ik dit nog wel terugkoppelen naar AVM support. Zoals je zegt: als die release uitkomt zijn de rapen gaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
mxz91 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 01:14:
Ik gebruik zelf ook de 7.39 Fritz!Lab beta firmware, maar dan zal het inderdaad een combinatie zijn met bepaalde apparatuur aan de Ziggo kant. Ik zag in één van je screenshots dat je verbonden was met een CMTS van Arris en zag in het andere topic dat @LarsN aan Cisco apparatuur hangt. Zal vanavond thuis eens kijken wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxz91
Nielson schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:10:
[...]
Ik gebruik zelf ook de 7.39 Fritz!Lab beta firmware, maar dan zal het inderdaad een combinatie zijn met bepaalde apparatuur aan de Ziggo kant. Ik zag in één van je screenshots dat je verbonden was met een CMTS van Arris en zag in het andere topic dat @LarsN aan Cisco apparatuur hangt. Zal vanavond thuis eens kijken wat ik heb.
Ja.. ik dacht de hele tijd al dat deze theorie het dichst bij de waarheid zit:
localhost schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:32:
[...]
Kan je bij jou op de postcode bij Ziggo 1 Gbps te bestellen? Als die niet te bestellen is, is het kabelnetwerk wellicht nog niet geschikt. Waarom is dat belangrijk:
Jou andere modem ondersteund slechts Docsis 3.0. De Fritz!Box maakt gebruik van Docsis 3.1 wanneer dit wordt aangeboden, en juist op het Docsis 3.1 kanaal heb je mega veel problemen.
Wellicht is er bij jou in de buurt nog helemaal niemand met een Docsis 3.1 modem, en als het netwerk op jou postcode nog niet geschikt is, maar het staat wel aan in de CMTS, ben jij het slachtoffer in jou postcode omdat je een Docsis 3.1 modem hebt.
Waar het dan op neerkomt is dat deze 'fout' in sommige wijken gemaakt wordt, maar wellicht niet in alle:

Ziggo zet DOCSIS 3.1 aan (de advertisement.. wss niet dat het echt werkt. Dus routers kunnen 'misleid' worden) op sommige wijkkasten, waarschijnlijk in vernieuwde kasten van Arris. Terwijl niet in alle wijken waar zo'n ingreep plaats vindt, het netwerk al geschikt is voor 3.1, en vervolgens zit er een verschil tussen de officiele Fritz!Box firmware en de labour beta versies - die laatste heeft meer moeite met de veranderde omstandigheden vanuit de wijkkast, bijv. door toedoen van de andere DOCSIS firmware versie. Onder deze omstandigheden zet de beta vol in op data via het 'slechte' 3.1 kanaal, waar de officiele versie zeer beperkt gebruik lijkt te maken van het 3.1 kanaal, zoals te zien is in mijn laatste screenshot

Dus ik weet niet zeker of iedere Ziggo klant de problemen kan reproduceren, en of dat uberhaupt de meerderheid zal zijn. Ik weet de details niet van of het aanzetten van DOCSIS 3.1 in zo'n wijkkast een voorkomende actie is, of een willekeurige fout bij de montage van een wijkkast. En als het al constant gedaan wordt, hoe vaak dat gebeurt in wijken waar het netwerk daar nog niet geschikt voor is. En hoeveel mensen vervolgens een DOCSIS 3.1 modem hebben waar 'toevallig' een firmware met deze situatie niet goed om kan gaan (nu de beta, of binnenkort evt dezelfde less than ideal firmware in de officiele 7.50 Fritz!OS release)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fijn dat je het ff terugkoppelt :)

Wat ik nog wel even wil opmerken: als je meteen had gezegd dat je die Fritzbox met beta firmware draaide, had je denk ik meteen de opmerking gekregen om daar naar te kijken.

Bedoel: het heet niet voor niks beta. Als je daarvan verwacht dat het 100% doet wat het moet doen heb je volgens mij het begrip beta niet begrepen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen denken dat ziggo dit bewust zou uitvoeren.

[ Voor 51% gewijzigd door Agent47 op 27-12-2022 17:55 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Nielson schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:10:
[...]
Ik hang ook aan een Cisco CMTS, en ik gebruik de Fritz!Box 6690 sinds maart/april met de 7.39 BETA.
De DOCSIS-softwareversie in de BETA is 7.3.1.0.65, dat is al die maanden gelijk gebleven tijdens de test periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
localhost schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:
[...]Ik hang ook aan een Cisco CMTS, en ik gebruik de Fritz!Box 6690 sinds maart/april met de 7.39 BETA. De DOCSIS-softwareversie in de BETA is 7.3.1.0.65, dat is al die maanden gelijk gebleven tijdens de test periode.
Ik zie net dat ik aan een Arris CMTS hang, net als ts. 'k Zie ook wel een aantal non-correctable errors staan trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXy8AYyyNdR2LIJW4_7mhE95fg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITEtYdYkcHNzpHRhCRBF1dRR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:53:
Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen denken dat ziggo dit bewust zou uitvoeren.
ze leveren nog steeds wel gare modems uit.. en ben blij dat ik een ubee modem heb ipv een connectbox..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Nielson schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:50:
[...]
Ik zie net dat ik aan een Arris CMTS hang, net als ts. 'k Zie ook wel een aantal non-correctable errors staan trouwens:
[Afbeelding]
Ik heb voor kanaal 33 ook 70 errors na een week uptime.
Maar dat is net hoe de wind waait.
Soms is het weken achter elkaar 0 (of 1 of 2 errors).
Pagina: 1