Ziggo frustreert bewust eigen modem-eigenaren? Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• mxz91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-12-2022
Accretion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:54:
[...]
Ziggo kan echter niet in jou router/modem kijken om het signaal te controleren.
Ik heb overigens deze opties aan staan in de routerconfiguratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW4mhVNRwZVBA60nmANSJxckN3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U81uH3pC1wKHX0Vk6gIglJwy.png?f=fotoalbum_large

Stel dat ze daar omwille van integratie alsnog niet inkunnen (om bijv. te onderzoeken waarom de problemen zich in mijn Fritz!Box voordoen maar niet in de Connectbox), is het gebrek van redelijke inspanning zodat eventueel een situatie kan blijven bestaan die tot doel heeft (komt ze mooi uit) om eigenaren van een eigen modem, te motiveren terug te keren naar Ziggo-apparatuur. Ik heb goed inzicht in hoe sneaky grote bedrijven kunnen zijn, al is het niet een directe actie, het kan zeer afgewogen zijn om het gebruikmaken van de wet op vrije modemkeuze sterk te frustreren. Nogmaals, mochten mijn vermoedens kloppen.. er zal wel iets zijn waarom ze zoveel mogelijk mensen terug op Ziggo-apparatuur willen, iets met dat het allemaal wat moeilijker te onderhouden is, of controle. Het komt ze gewoon niet uit, past niet in hun straatje. De techneuten die alle infra onderhouden vinden het niet leuk. Zoiets..

Waar het ze dan allemaal om draait is dat het erg makkelijk is om het af te schuiven op de gebruiker (zijn/haar keuze voor een eigen modem), dat past ook in 1 boodschap die ook mensen motiveert om 'gewoon' terug te gaan naar de Connectbox, precies wat ze graag zouden zien. Ik vind dat de wet op de vrije modemkeuze, in de geest van de wet, ook omvat dat providers geen extra moeite doen om een onvriendelijke situatie voor eigen modems te creeren, danwel geen redelijke inspanning leveren voor compabiliteit zolang de DOCSIS standaard/certificaties enz maar overeenkomen. Ik heb het over de daad van het kiezen om een eigen modem te gebruiken, op zich, dus niet over dat ze van mij moeten instaan voor compabiliteit met alle modellen.

[ Voor 29% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 21:52 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
mxz91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:03:
Toen de Connectbox als modem, en de Fritz!Box als router functie deed, bij wijze van een test op verschillen, bleef het ook werken, op diezelfde dag van hevige verstoringen in de kabel op mijn Fritz!Box als model direct op de kabel.
Maar je geeft ook aan dat als je de Fritz opnieuw opstart het probleem een (hele) tijd niet optreed. En op basis van op "een slechte dag" even de ConnectBox aansluiten constateer je dat de ConnectBox wel werkt? Maar als het probleem met de Fritz soms pas na dagen optreed zul je toch ook dagen de ConnectBox moeten gebruiken, anders weet je niet of de conclusie correct is dat de ConnectBox wel goed werkt.
Daarnaast zegt de Fritz als pure router ook niet alles. De storing kan ook uit het modem / coax deel komen, dat je natuurlijk niet gebruikt als je de de CB aansluit en dan de Fritz er achter.
Ook benoem je "ConnectBox", maar Ziggo heeft er meerdere gehad, sommige doen alleen docsis 3.0, sommige doen docsis 3.1. Als je een docsis 3.0 model hebt gebruikt Ziggo volgens mij niet alle "nieuwe spul" (dat wellicht uberhaupt alleen in docsis 3.1 zit). Zoals een hele berg aan extra kanalen en OFDMA. Modems onder de vrije modemkeuze zijn vervolgens meen ik verplicht om docsis 3.1 te ondersteunen, dus wordt dat ook gebruikt, dus alle storing die je alleen met docsis 3.1 hebt (zoals dus interferentie van 4G) ga je met een oude ConnectBox die maximaal docsis 3.0 doet niet merken.

Daarnaast zie ik ook nog steeds niet langs komen wat je nu al zelf bekeken hebt. Wat zegt het modem? Heb je een hele berg aan errors zichtbaar in het modem dat een slecht signaal aangeeft, of wat dan ook? Ter vergelijking: dit kan ik zo uit de Ubee trekken, en is met een uptime van 50 dagen en 21 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6wxpUGmT4MRnX97qqKO-71YR4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RM4lB0dkXWU9iuk0tL65GFy.png?f=fotoalbum_large
Zoiets kun je toch vast ook wel uit de Fritzbox toveren? En bv zien dat er bepaalde kanalen / frequenties veel storing geven. En evt. herleiden dat het om 4G frequenties gaat, of wat dan ook.

En als Ziggo dit allemaal bewust doet. Waarom zouden ze dan wel een monteur langssturen om het AOP te vervangen? Alleen om de schijn hoog te houden? Om vervolgens toch weer te pushen met dat je een modem van Ziggo moet gebruiken. Dan hadden ze dat ook meteen kunnen zeggen, dat is een stuk goedkoper dan die monteur het AOP te late vervangen en daarna nog een monteur "iets met de kabel buiten de deur te laten doen".
Naar mijn idee ben je dan ook niet op zoek naar ervaringen van anderen of op zoek naar een oplossing, maar puur op zoek naar reacties die zeggen "ja, dat heb ik ook" zodat je "zie je wel" kunt roepen.

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:51:
[...]

Maar je geeft ook aan dat als je de Fritz opnieuw opstart het probleem een (hele) tijd niet optreed. En op basis van op "een slechte dag" even de ConnectBox aansluiten constateer je dat de ConnectBox wel werkt? Maar als het probleem met de Fritz soms pas na dagen optreed zul je toch ook dagen de ConnectBox moeten gebruiken, anders weet je niet of de conclusie correct is dat de ConnectBox wel goed werkt.
Bedankt voor uw reactie. Het gaat niet om periodes van dagen tussen het gebrek aan, en optreden van, de problemen.. het is heel willekeurig en kan een kwestie van 1-3 uur zijn. De slechte dag waar ik aan refereer is er eentje waarbij die periodes elkaar kort opvolgde, toen ik het Ziggo modem (overigens een CH7465LG-ZG) weer registreerde was het meer dan een dag opgelost, in de ochtend de dag erop was het nog opgelost, tot het moment dat ik de Fritz!Box 6690 weer aansluit en gelijk binnen een 40 minuten begon de hele cyclus weer, vervolgend met de gebruikelijke opvolgingen na reboots van wederom problemen na tussen de 1-3 uren. Dit markeert, samen met de omstandigheden van mijn test, toch echt een duidelijk verschil, en dat het signaal uit de muur zelf "besluit" om uitsluitend niet betrouwbaar te zijn in het eigen modem. Dit matcht mijn vermoedens dat het back-end van Ziggo dit aanstuurt voor eigenaren van zo'n modem, zolang dat modem als nog steeds actief gedetecteerd kan worden.
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:51:
[...]

Daarnaast zie ik ook nog steeds niet langs komen wat je nu al zelf bekeken hebt. Wat zegt het modem? Heb je een hele berg aan errors zichtbaar in het modem dat een slecht signaal aangeeft, of wat dan ook? Ter vergelijking: dit kan ik zo uit de Ubee trekken, en is met een uptime van 50 dagen en 21 uur:
[Afbeelding]
Zoiets kun je toch vast ook wel uit de Fritzbox toveren? En bv zien dat er bepaalde kanalen / frequenties veel storing geven. En evt. herleiden dat het om 4G frequenties gaat, of wat dan ook.

Oke, dit is wat ik zoal kon zien toen het net gebeurde, ironisch genoeg tijdens mijn activiteit in dit topic: (het is wat ik beschreef als 2e type problemen: zeer sterke verslechtering van servicekwaliteit, ofwel signaal.. waarbij de snelheid naar 2 MB/s ging in dit geval en 33MB/s upload, geen idee waarom alleen DL zo erg verslechtert, packet loss, ping enz):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ptf_58agtV-yBysKtDHsXH9fXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRYcm7AtpSLpoktNKbZgLhFr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNhD34ErOGrpLbDyZ4UjRIq4Kqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqTMSCtsNBKW4DJeYXgHkci5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNYfMPOgcv30oOo2VnsmMWZLnAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43i7un7hzerGQZwmHOjSBWI3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:10 ]

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:19:
[...]
Overigens heb ik het idee dat de screenshots ook niet compleet zijn. Er staat nu 33 en 1 t/m 16. Er zit zeer waarschijnlijk ook nog iets tussen 16 & 33 in :P En laten daar nu net ook de frequenties zitten van 4G. (Hence: als het interferentie uit 4G is moet je dat ook zien aan de (un)correctable op die frequenties).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGP5ZdgSHRq--cusD_5U-iX_xBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOABnky09jPQB00wLZcmLOLv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLPyxd1upbAAixH-XDq6Z2IqNiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N0TZpm5SMIYebeDt0103LYo0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6muiHiO7vgdHoQgpAJxotVDkHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TI30SzJciOctBW6OjoLCWP5E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_77w43rjV-0viIjLxr9QiZTOjWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Hs4m8RKz9vI9Pwztf6J6VQO.png?f=fotoalbum_large

Alles van een schermopname tijdens het probleem*

[ Voor 42% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:23 ]

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Ziet er voor mij als leek prima uit. Alleen dan het OFDM kanaal dat off the charts gaat.
Ik was deze vergeten, ook een screenshot gedurende de problemen (timestamp events komt overeen met optreden problemen).. zulke events heb ik regelmatig tijdens de instabiliteit, als het internet ff helemaal niet reageert.. dit intepreteer ik als een disconnect en reconnect, dat t signaal er dus ook eventjes uitklapt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3_wSyQHNIszyAXbQoHHGKJXOyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52GDDUzwSraGcIIbdODhPCwW.png?f=fotoalbum_large
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Prima is wellicht iets overdreven. Maar gezien het (zeer) lage aantal uncorrectables zou ik niet verwachten dat je nog maar 20Mbit/s krijgt i.p.v. 350Mbit/s. Waarbij je zelfs met oude docsis met maar 8 downstream kanalen meen ik rond de 300Mbit/s kunt halen. Maar het aantal correctables kan waarschijnlijk wel/ook beter.
De snelheid ging net dus naar 2MB/s en was net zo onbruikbaar als tijdens alle instabiliteits momenten. Elke keer dat ik zoiets krijg valt hij naar tussen 2 en 20mb/s, en is de packetloss en ping een dooddoener voor wat voor applicatie (ook online games) ik dan ook draai.

[ Voor 33% gewijzigd door mxz91 op 03-12-2022 23:31 ]

• mxz91
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:19:
[...]

Houd er rekening mee dat dit geen "huidige" waarde is maar een "all time" counter. Dus het nummertje is niet laag als het goed werkt en hoog als het niet goed werkt. Na "niet goed werken" blijft die gewoon op hoog staan, en de volgende keer dat er verstoring is wordt die weer hoger. Alleen een reboot zal de tellers (waarschijnlijk) naar 0 resetten (in ieder geval het geval bij de Ubee).
Het laatste dat ik nog wil toevoegen alvorens te gaan slapen: dat lijkt niet het geval te zijn.. zonder de modem te herstarten ziet het er momenteel (nu er dus geen stabiliteitsproblemen zijn) zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMRBQjN-XcQ0deIsMfCqlGkbhJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVJtBxgNa3kx46RMnvnL7LLE.png?f=fotoalbum_large

Dat hoge aantal van tijdens de storing, eerder, is dus blijkbaar echt wat er op zo'n moment gegenereerd wordt

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is die eindversterker die hier benoemd wordt niet gewoon een soort van splitter? Dus dat je vanuit de wijk kast een tree structuur krijgt naar de eindversterkers (/splitters) en vervolgens daarvandaan de boel dus weer wordt gesplitst in losse kabels per woning. Vanaf de wijk kast tot aan de woning (/eind apparaten zoals TVs en modems) zijn de signalen dan nog steeds gedeeld (omdat er alleen splitters onder hangen), maar heeft iedereen wel een eigen kabel, die ze kunnen vergeten te monteren.

Hetzelfde dus als dat je binnenshuis met splitters of versterkers het signaal kunt "verdelen" naar meerdere TVs en ze allemaal hetzelfde signaal ontvangen. En als je de kabel van een TV vergeet aan te sluiten op de splitter doen de andere TVs het toch gewoon.
Het werkt doorgaans als volgt:

In de grote wijkkast (die joekels met 2 grote deuren en een kleine), zit een node die het glas signaal omzet naar electrisch (COAX). Daaronder zit een verdeelveld, daar weer onder de afgaande COAX kabels naar de verschillende groepversterkers. Die groepversterkers sturen op hun beurt door middel van COAX weer tussen de 1 tot pakweg 12 eindversterkers aan. Vanuit de eindversterker gaat de huisaansluitkabel naar de klant.

Inderdaad worden de segmenten steeds kleiner, dus minder groepversterkers per node, wat netto meer capaciteit oplevert.

Hier wat foto's:

Wijkcentrum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K73VwaUPAi4CyJ01uHwr82Bajj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZrCdcGRXTsygZUibQnjJDXM.jpg?f=fotoalbum_large

Groepversterker (in dit geval in combinatie met een eindversterker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jVlNNtVkr0fx9aXfVk6gZ1djbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2upoOcSWsoGZI0ZGbOTs1k2J.jpg?f=fotoalbum_large

De dikke kabels links onderin gaan naar andere eindversterkers toe, de groene kabels rechts op de 12-voudige multitaps gaan naar de woningen toe. Het is erg voor de hand liggend dat hiermee een onbewust foutje is gemaakt tijdens de ombouw en daarmee alleen de woning van TS zonder signaal is komen te zitten. Niet fraai, maar het gebeurt helaas wel.

• mxz91
Nog even een laatste update..

Het probleem bleek te zitten in het gebruiken van de Fritz!Box Labour versies, ik had al meer dan 5 van zulke versies (labour = beta firmware..) gebruikt sinds de wijkkast vernieuwd was, dus een oplossing was niet dichtbij, ofwel enig probleem was tot dusverre niet opgemerkt door AVM.

Een paar weken geleden ging ik terug naar de officiele Fritz OS, die nu versie 07.29 is voor de 6690. Het probleem loste gelijk als sneeuw voor de zon op. Ik kwam op het idee dit te proberen omdat de DOCSIS firmware een andere versie is tussen de officiele en de beta (labour) releases, en dit probleem heeft met DOCSIS te maken. Al had ik het niet verwacht.

Het lijkt erop dat het nieuwe type wijkkast, tenminste in mijn wijk (vernieuwd op de eerder besproken wijze) niet goed samenwerkt met DOCSIS firmware van de Labour versies van Fritz. Nu ik de rollback heb gedaan, kun je de eerdere screenshots van DOCSIS 3.1 kanaal, met het grote aantal fouten, vergelijken met nu op Fritz OS 07.29 stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXo9H13rTkNynWPfH_PGWvU5jlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LygFyhvFpEfFJsPlXHxBXbqq.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien, zijn niet alleen de fouten weg, hij lijkt het hele kanaal niet zo zeer te gebruiken als eerst. Er is minder data specifieke info.

Ik zag op tegen deze reactie achterlaten omdat ik ff geen zin erin had om terug te gaan naar de beta versies om specifieke build nummer, en de DOCSIS firmware versies tussen beta en officieel te gaan benoemen voor een vergelijking. Dat ga ik nog niet doen, misschien binnenkort, maar nu weet een ieder met hetzelfde probleem tenminste wat het is. Ik moet toegeven dat ik veel te uitgesproken was in mijn overtuiging dat het Ziggo's (bewuste) fout was, de eerste stap die ik had moeten nemen was terug naar officiele Fritz OS.

// Notitie: ik heb ook geen zin in het proces van dit melden aan AVM. Ik doe wel even cc @FRITZ!webcare en puur omdat ik hoop dat de Fritz OS 7.50 update, die er binnenkort aan zit te komen voor meer apparaten waaronder de Cable 6690, dit probleem niet meeneemt, anders ga ik en no doubt, anderen met dit soort storingen ofwel conflicterende wijkkast gewoon de update uitstellen of afstellen. Ik heb nu ook geen tijd voor verder testen dus ik kan ook niet met zekerheid stellen of Labour versie updates van de afgelopen paar weken, sinds mijn downgrade, het wellicht al aangepakt hebben. Nogmaals ik laat de feedback achter maar dat is het voor nu.

[ Voor 14% gewijzigd door mxz91 op 27-12-2022 01:19 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
localhost schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:
[...]Ik hang ook aan een Cisco CMTS, en ik gebruik de Fritz!Box 6690 sinds maart/april met de 7.39 BETA. De DOCSIS-softwareversie in de BETA is 7.3.1.0.65, dat is al die maanden gelijk gebleven tijdens de test periode.
Ik zie net dat ik aan een Arris CMTS hang, net als ts. 'k Zie ook wel een aantal non-correctable errors staan trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXy8AYyyNdR2LIJW4_7mhE95fg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITEtYdYkcHNzpHRhCRBF1dRR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1