Kwaliteitsverschil remschijven

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:13
Ik heb een offerte gekregen voor het vervangen van de remschijven en blokken voor. (Hyundai i10, 1.0, 2014).
Voor de remschijven vragen ze 75,00 per stuk (staat geen merk bij). Als ik die remschijven opzoek op onderdelen sites dan varieert de prijs tussen 39,00 (Bosch) en 24,00 (niet A merk).
(Snap wel dat ze er iets op willen verdienen, maar is 2 tot 3 keer zo duur normaal?)

Ik denk er nu dus over om ze zelf te vervangen (scheelt toch 275 euro!), maar vraag me af of er veel verschil zit tussen Bosch en andere merken? Het is niet echt een zwaar racemonster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:58
Is die 75 euro voor alleen de schijf of is dat incl. arbeid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 13:23

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Zelf vervangen is zeker goedkoper, de prijs die je garage je opstuurt is waarschijnlijk ook wat ze er zelf voor betalen omdat ze waarschijnlijk bij een automaterialenhandel zitten aangesloten die de onderdelen op afroep komt brengen (soms de zelfde werkdag nog).
Dus die 75 euro kan je zeker drukken :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zelfs een Brembo-set kost (voor twee dus) 75 euro in totaal, dus lijkt me wat aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:47
150 euro voor schijven, blokken en arbeid?
Dat lijkt mij een prima prijs, zo'n setje kost +/- 85 euro als je dat zelf koopt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
FastFred schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:13:
Is die 75 euro voor alleen de schijf of is dat incl. arbeid?
Het is 150,00 voor 2 schijven, 65,00 voor 4 blokken en 74,00 werkplaats tarief. (ex BTW)
Dan komen er nog wat dingen bij, rempasta, kleinmateriaal.
Bij elkaar 368,00 incl. BTW

[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 01-12-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah, dat is al een iets minder goede deal.

Er zit wel degelijk verschil tussen de merken (lees: prijsklassen), en dan vooral in de afwijkingen die ze vertonen. Daar kan je geluk mee hebben (of geen last van hebben).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Raymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:19:
Ah, dat is al een iets minder goede deal.

Er zit wel degelijk verschil tussen de merken (lees: prijsklassen), en dan vooral in de afwijkingen die ze vertonen. Daar kan je geluk mee hebben (of geen last van hebben).
Voor 150 had ik er geen seconde over na hoeven denken ;)

Ik zie eigenlijk maar 2 prijs klassen; rond de 38,00 (Brembo, Bosch).
Overige merken zijn zo'n 25 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:06
Heb zelf 2 jaar terug ook remschijven moeten laten vervangen (i10 met 1.1 moter uit 2010). Destijds eerder ook merkloze gedaan. Na 4 weken terug naar de garage gegaan en met een best redelijke regeling alles laten vervangen voor Bosch.

- Deed duidelijk merken dat remkracht ervaring minder was. ik moest duidleijk dieper indrukken.
- Meer geluid
- Waarschijnlijk niet goed ingesteld ofzo maar als ik vol deed remmen ging ABS niet meer in werking. Bij die van een merk was dit wel het geval (verschil in remkracht ofzo vertelden ze).

Gragage gaf wel keurig met live metingen aan dat het keurig aan de APK eisen voldeed.

Ze begrepen mij ook en daarom met een coulance eruit gekomen.

Inmiddels standaard voor bepaalde delen van de auto kies ik liever iets meer merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cave_Boy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:28:
Heb zelf 2 jaar terug ook remschijven moeten laten vervangen (i10 met 1.1 moter uit 2010). Destijds eerder ook merkloze gedaan. Na 4 weken terug naar de garage gegaan en met een best redelijke regeling alles laten vervangen voor Bosch.

- Deed duidelijk merken dat remkracht ervaring minder was. ik moest duidleijk dieper indrukken.
- Meer geluid
- Waarschijnlijk niet goed ingesteld ofzo maar als ik vol deed remmen ging ABS niet meer in werking. Bij die van een merk was dit wel het geval (verschil in remkracht ofzo vertelden ze).

Gragage gaf wel keurig met live metingen aan dat het keurig aan de APK eisen voldeed.

Ze begrepen mij ook en daarom met een coulance eruit gekomen.

Inmiddels standaard voor bepaalde delen van de auto kies ik liever iets meer merk.
Ja leuk, maar TS geeft duidelijk aan dat Bosch niet zo veel hoeft te kosten als hij nu geoffreerd heeft gekregen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

het is geen bonusdeal maar €350 is wel ongeveer wat je kan verwachten voor het vervangen van de remschrijven. misschien even contact met de garage opnemen dat ze voor die prijs wel kwaliteits spuls gebruiken?

[ Voor 43% gewijzigd door -36- op 01-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het staat je uiteraard vrij om voor minder geld belangrijke onderdelen van een auto, zoals banden en remmen, zelf te vervangen of elders voor minder geld te laten doen.

De vraag is meer hoeveel (blind) vertrouwen jij hebt in de totale uitvoering door jezelf want dat is letterlijk garantie tot aan je eigen voordeur. Want als je daarna ineens een trilling hebt of hij trekt iets naar links, dan kan ik je wel voorspellen hoe dar gesprek (en offerte) met de garage gaat verlopen om het op te lossen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
remmuz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:21:
[...]

Voor 150 had ik er geen seconde over na hoeven denken ;)

Ik zie eigenlijk maar 2 prijs klassen; rond de 38,00 (Brembo, Bosch).
Overige merken zijn zo'n 25 euro.
Als je gegronde redenen hebt om daarop te bezuinigen dan kan je de gok nemen. Mja, remmen...

Een fatsoenlijk setje is de relatief kleine meerprijs imho waard, in de autowereld is alleen niet altijd duidelijk wat je koopt en bij twijfel kies ik dan voor de big brand.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Denk dat ik dan voor de Bosch schijven en blokken ga. Betaal ik 135,00 voor onderdelen in plaats van 260,00.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik heb al eerder zaken vervangen zoals de waterpomp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:28
De remmen zelf doen is echt een hele leuke easy job. Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQXHIpR88i91070FgCJULQdwO3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2W3YdW6gm8j4PObvfMMAA2oU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkZOGpkaIbnMnGOt4vdJeBfx1Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOTHMTHTpS6j7DRUD6pWgZj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl4toRNcjeLAjNKG9EZeYavPzkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvwHWsNrnNQV1UygLTe4TIrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-nP-y5bNK3D7rvEYn60PqZzy_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yaeqGF8geWIDLtkNXPpDx89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbdu9zh7joBLShvQUD8az5rjpjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cfq7bjmF9tCbXdGRWHSKsHlx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAczDDtZChDYavI-pwtw37QFYh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpfJHWdE9SsJOWKjJ6keH2MK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
Een garage kan natuurlijk nooit concurreren tegen internetprijzen. Ik weet dat een hoop leveranciers die garages gebruiken ook al snel 2x zo duur zijn als internet.
Die leveren meestal binnen een paar uur, in plaats van een week. Een garage kan geen week op onderdelen zitten wachten. (en helemaal niet als ze dan een keer iets verkeerd binnen krijgen)

Als je wil dat je remschijven een beetje lang mee gaan, met remmen die gelijkmatig remmen, zonder trillingen etc, moet je gewoon voor schijven gaan van een merk. De materiaalkeuze is natuurlijk belangrijk, maar ook interne spanningen van het maken van de schijven. Als dat niet goed zit, zijn ze ook meteen krom als je ze warm worden.

Je kan ook het beste schijven en blokken van hetzelfde merk pakken, anders heb je behoorlijke kans dat ze gaan piepen.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 01-12-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Garages reken hun eigen tarieven op onderdelen, daarbij zijn dit onderdelen welke dezelfde dag geleverd worden. Bij Autodoc mag je blij zijn als je het na 14 dagen hebt.

Kwaliteits verschil is er zeker. Bosch ATE Textar zijn veel bijteriger en hebben vaak een anti roest coating. De goedkopere merken heb ik ook allemaal geprobeerd. Ik vind het het prijsverschil niet waard, kan het niet aanraden, neem gewoon een goed merk. Zelfde geldt voor blokken.

Maak wel de naaf brandschoon anders gaan de schijven trillen. Met Scotchbrite oid of een disc zoals deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HyGy4X9yCFkFC8d1E2oRfH8DwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMPIpGhZeCz5lIhUEnTGeqCB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11
Dhr. Satoshi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:47:
De remmen zelf doen is echt een hele leuke easy job. Succes!

[Afbeelding]
Die zijn toch nog lang niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cave_Boy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:28:
Simpel, goedkoop remt gewoon zo slecht dat je de wielen niet meer geblokkeerd kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:37:
[...]

Nee, kun je nog wel op Marktplaats verkopen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
remmuz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:44:
Denk dat ik dan voor de Bosch schijven en blokken ga. Betaal ik 135,00 voor onderdelen in plaats van 260,00.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik heb al eerder zaken vervangen zoals de waterpomp.
Oh dan kun je dit ook wel, succes ! Is leuk werk, en elke auto is zo goed als hetzelfde qua remmen, groot klein, ook EV. Dus het is handig om te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als je een waterpomp kan vervangen, zullen remmen inderdaad ook niet zo'n probleem zijn.

Maak de geleidebussen goed schoon, en vet ze in met keramisch vet. Geen vet op de blokken.
Het beste ook remblokken kiezen waar de veertjes/clipjes bij zitten. (als die van toepassing zijn) Meteen mee vervangen.
Liggen hier vooraan op de foto:
https://marvel-b1-cdn.bc0...t/uploads/2019/09/22a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:28
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:37:
[...]

Het kon nog wel even. Maar alles zat vastgeroest. Dan liever een frisse start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:38:
Het staat je uiteraard vrij om voor minder geld belangrijke onderdelen van een auto, zoals banden en remmen, zelf te vervangen of elders voor minder geld te laten doen.

De vraag is meer hoeveel (blind) vertrouwen jij hebt in de totale uitvoering door jezelf want dat is letterlijk garantie tot aan je eigen voordeur. Want als je daarna ineens een trilling hebt of hij trekt iets naar links, dan kan ik je wel voorspellen hoe dar gesprek (en offerte) met de garage gaat verlopen om het op te lossen.
Remschijven en -blokken vervangen is ook weer geen rocket science natuurlijk. Die waterpomp die de TS heeft vervangen is wat dat betreft een grotere klus.

Ik zou sowieso voor een goed merk gaan. Het prijsverschil in onderdeel is minimaal, de 'lol' die je er voor hebt is oneindig. Er zijn sommige zaken op, aan en in een auto waar ik niet op bezuinig. Denk bijvoorbeeld ook aan banden.

Een andere optie: spullen online bestellen en laten bezorgen bij de garage die dat er op zet. Dat heb ik vorig jaar nog gedaan met schokbrekers. Precies hetzelfde type waren het dubbele in prijs bij de garage en dat was toen geen probleem. Niet iedere garage zal dit doen trouwens, want zij verdienen ook op onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Roenie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:35:
[...]
Remschijven en -blokken vervangen is ook weer geen rocket science natuurlijk. Die waterpomp die de TS heeft vervangen is wat dat betreft een grotere klus.
Klein verschil: een waterpomp kan er vaak maar op 1 manier opgeschroefd & 1 draairichting. Schijven en/of blokken kan je op verschillende manieren monteren en daarmee meerdere (kleine) fouten maken die grote gevolgen kunnen hebben.
Ik zou sowieso voor een goed merk gaan.
En wat is een goed merk dan? Ja, toegegeven, 39 Euro vs 24 Euro zou voor een i10 "het verschil" tussen goed en minder goed kunnen zijn. Echter, je betaalt ook voor de merknaam; zo ken ik hetzelfde onderdeel die het merkje "Bosch" / "Volkwagen" / "Jaguar" dragen (incl. garages) waar je dus gewoon 10 tot 25% meer (voor) betaalt dan exact hetzelfde onderdeel in een ander doosje. Ik zie overigens dat Bosch ook voor 4 Euro extra per schijf "geventileerde" eenheden heeft; dus ja, wat is "goed" en wat is "handig"?

Zoals @remmuz aangeeft: het is geen racemonster dus dan kan je ook een merkje minder eronder zetten.

Ik ben wel wat gewend qua remmerij en prijs-intervallen; vorige auto was meer dan 4500 Euro per remschijf indien ze vervangen moesten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:03:
[...]

Klein verschil: een waterpomp kan er vaak maar op 1 manier opgeschroefd & 1 draairichting. Schijven en/of blokken kan je op verschillende manieren monteren en daarmee meerdere (kleine) fouten maken die grote gevolgen kunnen hebben.

[...]

En wat is een goed merk dan? Ja, toegegeven, 39 Euro vs 24 Euro zou voor een i10 "het verschil" tussen goed en minder goed kunnen zijn. Echter, je betaalt ook voor de merknaam; zo ken ik hetzelfde onderdeel die het merkje "Bosch" / "Volkwagen" / "Jaguar" dragen (incl. garages) waar je dus gewoon 10 tot 25% meer (voor) betaalt dan exact hetzelfde onderdeel in een ander doosje. Ik zie overigens dat Bosch ook voor 4 Euro extra per schijf "geventileerde" eenheden heeft; dus ja, wat is "goed" en wat is "handig"?

Zoals @remmuz aangeeft: het is geen racemonster dus dan kan je ook een merkje minder eronder zetten.

Ik ben wel wat gewend qua remmerij en prijs-intervallen; vorige auto was meer dan 4500 Euro per remschijf indien ze vervangen moesten worden
Ik ga er gemakshalve van uit dat de TS precies werkt en zich goed voorbereid. Dan is het echt niet moeilijk. En qua merk, tja, met merkloos kun je iets goeds voor weinig kopen. Maar dan liever een gerenommeerd merk als Bosch gaan voor die 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:03:
[...]

[...]

Geventileerd zijn alle moderne voorremschijven. Goedkoop onbekend merk (of juist bekend vanwege slechte kwaliteit): niet aan beginnen. Bosch/Textar/Ate neem ik zelf altijd. Bosch maakt ook dealer materiaal dus kan goed zijn dat hetzelfde materiaal daar duurder verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:26

MLLL

Palm Treo 650

Vergeet ook niet dat er een stukje garantie in de prijs van de remschijven verwerkt zit die de dealer aanbiedt.

Als ze krom raken binnen afzienbare tijd zal de dealer ze kosteloos omwisselen.

Maar remschijven en blokken wisselen aan de voorzijde is makkelijk en te doen met weinig gereedschap/
Achterkant kan moeilijker zijn als de remzuigers draaiende terug geduwd moeten worden, dat lukt bijna niet zonder speciaal gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MLLL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:26:
Vergeet ook niet dat er een stukje garantie in de prijs van de remschijven verwerkt zit die de dealer aanbiedt.

Als ze krom raken binnen afzienbare tijd zal de dealer ze kosteloos omwisselen.

Maar remschijven en blokken wisselen aan de voorzijde is makkelijk en te doen met weinig gereedschap/
Achterkant kan moeilijker zijn als de remzuigers draaiende terug geduwd moeten worden, dat lukt bijna niet zonder speciaal gereedschap
Heb ik deze voor gekocht https://www.toolstation.nl/remzuiger-terugstelset/p42767

Je zit alleen met vasthouden en draaien tegelijk. Iemand daar trucje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pennywiser schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:01:
[...]

Heb ik deze voor gekocht https://www.toolstation.nl/remzuiger-terugstelset/p42767

Bankschroef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Doe jezelf een plezier en neem brembo ferodo zimmerman oid, en vergeet vooral niet de glijdelen in te smeren.
Niks irritanter dan piepende remmen :(

Verder met het juiste gereedschap een werkje van niks.

De garage rekent een tarief waarbij ze incalculeren op pech, mocht je de centreer schroeven uit moeten boren etc komt er redelijk wat werk bij.
Dan is het nog de vraag of de remcilinders soepel terug lopen of dat deze nog proper gemaakt moeten worden met als extra werkzaamheden het ontluchten van de remleiding/klauw.

Dus ja het is prijzig, duur hoeft het niet te zijn als je pech hebt kan je er zelf een halve middag mee bezig zijn door het gebrek aan gereedschap en kennis dit is dan ook het gedeelte waar je voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Moet je de klauw loshalen... Zou ik niet voor elk remmenklusje willen doen to be honest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 18:33
Ik rijd zelf actief in het nederland rally kampioenschap en rijd altijd met de goedkoopste schijven die ik kan vinden. nooit problemen.

Remblokken daarentegen maken wel een mega verschil. Ik ben voor straat auto's altijd wel te spreken over Textar.

[ Voor 30% gewijzigd door mortal op 02-12-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

370 euro voor het laten vervangen van de remmen voor is geen hele rare prijs. Zoals gezegd, een garage kan niet eens zo goedkoop inkopen wanneer je als particulier zelf gaat shoppen in Duitsland. Tel daarbij het uurloon, afschrijving gereedschap en huur van het pand bij..
Zelf vervangen is natuurlijk een stuk goedkoper, als je een beetje handig bent is dat prima te doen. Meteen ook ff de glijpennen loshalen en opnieuw invetten voorkomt dat de boel vast gaat zitten.

Zelf zweer ik overigens bij ATE voor mijn remmen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
pennywiser schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:01:
[...]

https://www.hbm-machines....le-remzuiger-terugstelset

Ongeveer hetzelfde geld, iets meer toepassingen mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
TRAXION schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:08:
Doe jezelf een plezier en neem brembo ferodo zimmerman oid, en vergeet vooral niet de glijdelen in te smeren.
Niks irritanter dan piepende remmen :(

Verder met het juiste gereedschap een werkje van niks.

De garage rekent een tarief waarbij ze incalculeren op pech, mocht je de centreer schroeven uit moeten boren etc komt er redelijk wat werk bij.
Dan is het nog de vraag of de remcilinders soepel terug lopen of dat deze nog proper gemaakt moeten worden met als extra werkzaamheden het ontluchten van de remleiding/klauw.

Dus ja het is prijzig, duur hoeft het niet te zijn als je pech hebt kan je er zelf een halve middag mee bezig zijn door het gebrek aan gereedschap en kennis dit is dan ook het gedeelte waar je voor betaald.
Maar die pech die jij noemt zit niet bij de prijs in hoor, dan krijg je een telefoontje we hebben het losliggen en je hebt een nieuwe klauw nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@mortal Je rallycar staat dan ook niet stil in een plasje water voor het stoplicht met de voet op de rem nadat je mogelijk net iets te hard de afrit genomen had om nog net groen te halen?
M.a.w. remvaardigheid speelt ook mee natuurlijk.

Nu zal het met een Hyundai i10 (<1000kg) vast niet snel problemen geven...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

Vervangen van de remmen is een leuk klusje. Het is heel simpel maar bij mijn auto (BMW) had ik wel een inbus sleutel 7 nodig. En die zit geen enkele standaard set. Was bij Praxis voor iets van € 2,50 te bestellen.

Persoonlijk zou ik voor de remschijven van een klein handgeschakeld autootje altijd de goedkoopste schijven kiezen. Voor een grote auto met automaat zou ik liefst OEM kiezen. Mijn persoonlijke ervaring is dat de kans op kromtrekken dan vele malen groter is. En wat remblokken betreft zou ik ATE Ceramic kiezen. Remt net zo goed als normale blokken maar geen remstof meer op je velgen of op de tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:33:
@mortal Je rallycar staat dan ook niet stil in een plasje water voor het stoplicht met de voet op de rem nadat je mogelijk net iets te hard de afrit genomen had om nog net groen te halen?

Als je een stuk minder remkracht geen probleem vindt. Zie ook Cave_Boy in "Kwaliteitsverschil remschijven"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

DaWaN

'r you wicked ??

mortal schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:24:
Ik rijd zelf actief in het nederland rally kampioenschap en rijd altijd met de goedkoopste schijven die ik kan vinden. nooit problemen.

Remblokken daarentegen maken wel een mega verschil. Ik ben voor straat auto's altijd wel te spreken over Textar.
Remblokken zijn inderdaad veel belangrijker dan de schijven. Ik heb zeer slechte ervaring met goedkope remblokken. Ik zou voor blokken altijd een A-merk pakken. Mijn voorkeur is Ferodo, gevolgd door Brembo, ATE, Textar en Bosch.

Schijven zullen vrijwel altijd gegoten schijven zijn en het lijkt mij sterk dat er veel verschil zit in de gebruikte materialen. Denk dat het prijsverschil voornamelijk in de kwaliteitscontrole en afwerking zit. Voor mijn MR-2 had ik vorig jaar ook alleen de keuze uit Blue-print (el cheapo) en die schijven waren prima. Het hart was zelfs netjes geverfd ook :)

Wat betreft glijpennen smeren: gebruik daar vooral vet wat geen rubber aantast. Persoonlijk gebruik ik daar altijd "ATE Bremszylinder-Paste" voor met goede ervaring.
Sommige soorten kopervet en keramisch vet tast rubber aan; daar heb ik wel eens gezien dat een klauw vast liep door opgezwollen rubbers...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@pennywiser Die had ik gelezen maar lijkt mij meer een resultaat van blokken keuze dan de schijven.

Persoonlijk rem ik ook niet zo veel. Minder zou, denk ik, wel mee te rijden zijn. Maar die keuze zou ik niet maken.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mortal
Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:33:

Geloof mij, mijn remmerij krijgt nog veel meer op zn donder dan een straat auto. Van met rood gloeiende schijven bij de finish stil moeten staan tot rood gloeiende schijven door een plas water. In de laatste geval trekken alle merken krom. Daarom verkies ik er voor om juist goedkope schijven te pakken en vaker te wisselen omdat de schijven een fractie kosten tegen over de competitie remblokken. High carbon schijven gaan wel langer mee, maar voor mij niet noemens waardig.

Maar ik deel alleen mijn ervaring. mijn ervaring is is dat remvermogen weg komt uit de remblokken en de brake-in procedure. Niet door de schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door mortal op 02-12-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:49:
@pennywiser Die had ik gelezen maar lijkt mij meer een resultaat van blokken keuze dan de schijven.

Persoonlijk rem ik ook niet zo veel. Minder zou, denk ik, wel mee te rijden zijn. Maar die keuze zou ik niet maken.
Remmen is angst of bedoel je dat niet :o .

Ik blijf erbij dat goedkope schijven minder bijterig zijn. Blokken zeker ook, misschien wel grotere factor, maar schijven idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
IQM schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:43:
Vervangen van de remmen is een leuk klusje. Het is heel simpel maar bij mijn auto (BMW) had ik wel een inbus sleutel 7 nodig. En die zit geen enkele standaard set. Was bij Praxis voor iets van € 2,50 te bestellen.
Hornbach heeft ook alle dopsleutel delen los hangen. Kleinere auto's hebben soms 6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
pennywiser schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:52:
[...]

Remmen is angst of bedoel je dat niet :o .

Ik blijf erbij dat goedkope schijven minder bijterig zijn. Blokken zeker ook, misschien wel grotere factor, maar schijven idem dito.
Hehe, nee. Ik probeer anticiperend deel te nemen aan het verkeer, remmen om snelheid te verminderen is dan amper nodig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Iedereen verklaart je voor gek altijd maar inbedden van blokken is enorm goed om bijterigheid te bevorderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 04-06 10:47
quote]MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:03:
[...]

[/quote]

VIJF EN VEERTIG HONDERD EURO PER REMSCHIJF???? Hoe dan? Voor wat voor een auto dan?
Kennelijk bezit MAX3400 een hypercar. Doe je goed MAX3400! Wel nieuwsgierig naar het merk van MAX3400 zijn vorige hypercar. Wat heeft MAX3400 nu in zijn garage staan?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
pennywiser schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:32:
[...]

Maar die pech die jij noemt zit niet bij de prijs in hoor, dan krijg je een telefoontje we hebben het losliggen en je hebt een nieuwe klauw nodig.
Remklauw gangbaar maken zit gewoon in de prijs en eventueel krijg je de kosten van een revisie setje erbij als ze direct een nieuwe klauw proberen te factureren is het een rode vlag om zo snel mogelijk een andere garage te vinden.

Laatste keer dat ik de achterremmen heb laten doen, trommelremmen kreeg ik een prijs opgave van €220,- waarbij ze de voeringen en cilinders hebben berekent dat ze vervolgens nog de trommels moesten fatsoeneren waar ze ruim een uur mee bezig zijn geweest is niet meegerekend.

Nu moet ik wel zeggen dat ik naar "lokale" garages ga de Bosch en kwikfit houden standaard prijzen aan een alles daarbuiten is direct vervangen of extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Speedster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:14:
[...]

[/quote]

VIJF EN VEERTIG HONDERD EURO PER REMSCHIJF???? Hoe dan? Voor wat voor een auto dan?
Kennelijk bezit MAX3400 een hypercar. Doe je goed MAX3400! Wel nieuwsgierig naar het merk van MAX3400 zijn vorige hypercar. Wat heeft MAX3400 nu in zijn garage staan?
Keramische schijven kosten dit al snel, nieuwe auto's in het hogere segment hebben dit als keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
DaWaN schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:49:
[...]

Schijven zullen vrijwel altijd gegoten schijven zijn en het lijkt mij sterk dat er veel verschil zit in de gebruikte materialen. Denk dat het prijsverschil voornamelijk in de kwaliteitscontrole en afwerking zit. Voor mijn MR-2 had ik vorig jaar ook alleen de keuze uit Blue-print (el cheapo) en die schijven waren prima. Het hart was zelfs netjes geverfd ook :)
Alsof alle gegoten metaal hetzelfde is. En al is het allemaal hetzelfde materiaal, heb je nog miljoenen keuzes over de mengverhoudingen van die soorten metaal.

De praktijk laat gewoon zien dat goedkope schijven veel sneller krom trekken. En sommige verhoudingen van metaal zullen meer frictie geven dan anderen.

Blue print is niet echt een heel goedkoop merk, is ook gewoon een submerk van Bilstein.
Ridex van de autodoc bijvoorbeeld, dat is echt een goedkoop merk.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 02-12-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Speedster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:14:
[...]

[/quote]

Vroeg ik mij ook af, al had ik z'n huidige al voorbij zien komen. Z'n postgeschiedenis geeft een lijstje aan mooi speelgoed.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
TRAXION schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:51:
[...]

Remklauw gangbaar maken zit gewoon in de prijs en eventueel krijg je de kosten van een revisie setje erbij als ze direct een nieuwe klauw proberen te factureren is het een rode vlag om zo snel mogelijk een andere garage te vinden.

Laatste keer dat ik de achterremmen heb laten doen, trommelremmen kreeg ik een prijs opgave van €220,- waarbij ze de voeringen en cilinders hebben berekent dat ze vervolgens nog de trommels moesten fatsoeneren waar ze ruim een uur mee bezig zijn geweest is niet meegerekend.

Nu moet ik wel zeggen dat ik naar "lokale" garages ga de Bosch en kwikfit houden standaard prijzen aan een alles daarbuiten is direct vervangen of extra kosten.
Maar dan is het toch ook geen rode vlag als de Bosch garage dat wel doet. Ik ken geen garage die nog klauwen reviseert, gaat zo de bak in. Er moet al snel een andere zuiger in, en dat kost net zoveel als een hele klauw. Bij 9/10 auto's, heel soms kan het wel uit, maar ik heb het over de gangbare Astra's 308 en de Golf rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Inderdaad, een klauw reviseren is niet interessant om bij een bedrijf te (laten) doen. De onderdelen, plus een uur werk, kost al heel snel meer dan een nieuwe remklauw.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 02-12-2022 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Ooit eens een setje Quinton Hazell (o.i.d.) schijven gekocht voor mijn oude Volvo 940, dat waren de goedkoopste, binnen 5000 km krom :') Remklauwen waren gewoon goed gangbaar etc., sindsdien alleen maar ATE gemonteerd en nooit gezeik gehad.
Voor een circuit/rally auto zou ik eerder ook gewoon het goedkoopste nemen, omdat de kans sowieso groter is dat daar de boel uiteindelijk krom gaat trekken (ook al heb je dure schijven). Zonde om dan elke keer dure schijven te moeten vervangen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
WEBGAMING schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:39:
Inderdaad, een klauw reviseren is niet interessant om bij een bedrijf te (laten) doen. De onderdelen, plus een uur werk, kost al heel snel meer dan een nieuwe remklauw.
Om een klauw goed te reviseren laat je hem het beste stralen. Ik kan dat thuis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Dames en heren "kromme remschijven" bestaan niet....

https://alconkits.com/sup...about-warped-brake-rotors

Remschijven en remblokken moet je "inremmen".
Zondagochtend vroeg op een industrie terrein gaat erg goed.

https://help.summitracing...in-new-pads-and-rotors%3F

Tip van Flip probeer zo min mogelijk het rempedaal in gedrukt te houden als je stil staat.
Nadat je de remmen zwaar hebt belast. (Dus ook en vooral bij het "inremmen")
Het beste voorbeeld zijn de WRC auto's na de stage tijdens de interviews wordt er altijd een steen gelegd achter of voor het wiel, zodat de coureur de rem niet hoeft vast te houden.

YouTube: WRC Interviews: Sebastien Loeb Interview- Rally Corsica 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Speedster schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:58:

Tip van Flip probeer zo min mogelijk het rempedaal in gedrukt te houden als je stil staat.
Het beste voorbeeld zijn de WRC auto's na de stage tijdens de interviews wordt er altijd een steen gelegd achter of voor het wiel, zodat de coureur de rem niet hoeft vast te houden.

Paar keer van 80-100 op een stille landweg remmen naar bijna stilstand. Goed op verkeer letten, en rijdend blijven. Tot je de voeringen ruikt. En dan rustig naar huis de boel afkoelend. Kan ook tussendoor als na zoveel k km de boel wat verglaasd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Speedster schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:58:

Ik heb remschijven van scooters gehad waar je gewoon kan zien dat ze golven als je ze ergens plat op legt.

En ik geloof eerder in iets wat ik op een opleiding geleerd heb, dan wat er op een willekeurige website staat.

En ook frappant, je moet wel je rem loslaten als je stil staat? Waarom dan? Als schijven niet krom trekken, hoeft dat ook niet.

Het is inderdaad wel de reden waarom een hoop schijven krom trekken, een keer hard remmen, dan word de schijf heet, en dan houd je er een blok tegenaan, waardoor de warmte niet weg kan.
Dingen die warm worden zetten uit, dus je hebt een gedeelte wat uitgezet blijft, en een gedeelte wat weer afkoelt, en dus inkrimpt.
Nu heb je 2 delen waar het hete gedeelte het koude gedeelte tegen elkaar aan liggen. Het koude gedeelte krimpt in, het warme gedeelte blijft uitgezet. Dat gaat aan elkaar trekken, en dus trekt de schijf krom.

Inremmen is wel een dingetje, en dat kan wel hoop verschil maken. Maar dat heeft vrij weinig met krom trekkende schijven te maken.
Dat is gewoon om te zorgen dat de schijf en het blok goed en gelijkmatig op elkaar in slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
WEBGAMING schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb remschijven van scooters gehad waar je gewoon kan zien dat ze golven als je ze ergens plat op legt.

En ik geloof eerder in iets wat ik op een opleiding geleerd heb, dan wat er op een willekeurige website staat.

En ook frappant, je moet wel je rem loslaten als je stil staat? Waarom dan? Als schijven niet krom trekken, hoeft dat ook niet.

Het is inderdaad wel de reden waarom een hoop schijven krom trekken, een keer hard remmen, dan word de schijf heet, en dan houd je er een blok tegenaan, waardoor de warmte niet weg kan.
Dingen die warm worden zetten uit, dus je hebt een gedeelte wat uitgezet blijft, en een gedeelte wat weer afkoelt, en dus inkrimpt.
Nu heb je 2 delen waar het hete gedeelte het koude gedeelte tegen elkaar aan liggen. Het koude gedeelte krimpt in, het warme gedeelte blijft uitgezet. Dat gaat aan elkaar trekken, en dus trekt de schijf krom.

Inremmen is wel een dingetje, en dat kan wel hoop verschil maken. Maar dat heeft vrij weinig met krom trekkende schijven te maken.
Dat is gewoon om te zorgen dat de schijf en het blok goed en gelijkmatig op elkaar in slijten.
"en ik geloof eerder in iets wat ik op een opleiding geleerd heb, dan wat er op een willekeurige website staat."

Willekeurige website? Doe maar eens LEZEN in plaats van rammen op dat kromme keyboard.:)

Nogmaals "kromme remschijven" bestaan niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Thermische stress kan zeker wel voor vervorming zorgen. Temperatuur hoeft daarvoor ook niet ontzettend hoog op te lopen, kwaliteit van het staal speelt enorm mee.

Zelfs treinwielen vervormen meetbaar. :)

Dat zulke vervorming minder vaak speelt dan oneven slijtage bij remproblemen ga ik wel in mee.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Speedster schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:29:
[...]

"en ik geloof eerder in iets wat ik op een opleiding geleerd heb, dan wat er op een willekeurige website staat."

Willekeurige website? Doe maar eens LEZEN in plaats van rammen op dat kromme keyboard.:)

Goed argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Speedster zoals @TRAXION aangeeft, had ik "carbon-keramische" schijven en bijbehorende remklauwen onder mijn vorige auto. De schijven waren nieuw bij dealer tot 5600 Euro per stuk ooit maar als ik nu goed zoek in Europa, kan ik de schijf per stuk voor ongeveer 2800 vinden. Neemt overigens niet weg dat een normale, zogenaamde, big-brake kit (staal) voor een dergelijke wagen ook snel 6 tot 8K kan kosten.
Speedster schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:29:
[...]

Klopt, krom zijn ze niet. "warped" is het Engelse woord en ook daar heb ik veel ervaring mee nadat ik twee Evo's in bezit heb gehad en meerdere sets schijven en blokken uit de UK en USA heb laten invliegen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 03-12-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MAX3400 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:48:
@Speedster zoals @TRAXION aangeeft, had ik "carbon-keramische" schijven en bijbehorende remklauwen onder mijn vorige auto. De schijven waren nieuw bij dealer tot 5600 Euro per stuk ooit maar als ik nu goed zoek in Europa, kan ik de schijf per stuk voor ongeveer 2800 vinden. Neemt overigens niet weg dat een normale, zogenaamde, big-brake kit (staal) voor een dergelijke wagen ook snel 6 tot 8K kan kosten.

[...]

Klopt, krom zijn ze niet. "warped" is het Engelse woord en ook daar heb ik veel ervaring mee nadat ik twee Evo's in bezit heb gehad en meerdere sets schijven en blokken uit de UK en USA heb laten invliegen.
Big brake kits met 6/8 cilinders zijn altijd een pak duurder tevens heb je vaak grotere velgen nodig om het kwijt te kunnen.
En de keramische schijven zou ik toch alleen vanuit een betrouwbare bron durven te halen, aan de andere kant slijten deze minder hard dus vervangen zou niet snel hoeven "350k" bij normaal gebruik.

En warped/krom of welke naam je er ook aan wilt geven komt vaak voor bij verkeerd gebruik, vroegah in mijn snelle auto tijdperk deed ik gewoon 60/80k met een set remschijven ondanks een circuit dag hier en daar.
En ik heb zovaak wobbelende remmen gevoeld bij familie kennissen etc.

Enige verschil wat ik kan vinden in rijstijl is dat ik nooit de rem op de schijven heb enkel als het niet anders kan.
En ik altijd semi raceblokken heb gebruikt verder gewoon standaard oem Brembo schijven wel geventileerd wat waarschijnlijk ook een groot stuk aan warmte afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Kennelijk kan of wil je niet lezen.

"uneven patches of friction material from the brake pads on the surface of the disc"

Dat is wat er gebeurt. Daarom de remmen niet vasthouden tijdens stilstaan want dan brand materiaal van het remblok in op je schijven. Heeft niets met krom trekken te maken.
Oplossing: de schijven laten slijpen of https://www.cl-brakes.com/?page_id=710&lang=en monteren.
Deze remblokken zijn zo verschrikkelijk hard dat ze de schijven slijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Speedster schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:56:
[...]

Kennelijk kan of wil je niet lezen.

"uneven patches of friction material from the brake pads on the surface of the disc"

Dat is wat er gebeurt. Daarom de remmen niet vasthouden tijdens stilstaan want dan brand materiaal van het remblok in op je schijven. Heeft niets met krom trekken te maken.
Oplossing: de schijven laten slijpen of https://www.cl-brakes.com/?page_id=710&lang=en monteren.
Deze remblokken zijn zo verschrikkelijk hard dat ze de schijven slijpen.
Ik heb het gelezen, ik geloof er gewoon niets van. Kom ook eens met een andere bron die dat zegt dan, in plaats van steeds dezelfde link.

Remblokken die zo hard zijn dat ze de schijven slijpen? Als je niet begrijpt hoe dom dat klinkt, heb je gewoon echt geen idee waar je het over hebt.

Bovendien staat er gewoon bij waar ze van gemaakt worden, gesinterd metaal. Dat is niet harder dan een remschijf.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 04-12-2022 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
toen ik nog bij de ford dealer in ede werkte heb ik toch echt wel vaker remschijven gezien en gemeten met een dial gauge of en hoeveel ze krom waren na aankomst in de werkplaats en ook diverse schijven afgedraaid omdat ze toch echt KROM waren.... niks te maken met inbranden van blok materiaal.... dat het eventueel zou kunnen gebeuren met andere blokken/schijven combinatie of wat dan ook heb ik geen inzicht in, maar kromme schijven bestaan toch echt

[ Voor 20% gewijzigd door Tvdl2000 op 04-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik bestel altijd gewoon bij Autoparts Online. ( https://www.autopartsonline.nl/ ).

Vandaag besteld morgen in huis en als je Brembo neemt heb je meer dan prima schijven + blokken in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:32
Bosch is ook niet meer wat het geweest is, zeker het consumenten spul,
Met een beetje geluk komt het uit oost Europa, beetje pech uit Azië/China.

Weet niet hoe je band is met je garage, maar er zit echt mega korting op remdelen,
40-55% is heel normaal,
Als je normaal voor je onderhoud en APK ook daar terecht kan dan zou ik vragen om een beetje korting wel durven.

Remmen zijn belangrijk, iedereen roept wel het is niet moeilijk, maar op welk aanhaal moment moeten de bouten van je remblok drager?
Heb je een geijkte moment sleutel?
Zet je remklauw verkeerd terug en je remslang zit gedraaid, knelt af tijdens een bocht en daar ging je remkracht.

Ververs je zelf je olie en loopt je carterstop los, dan draait je motor in de soep, en buiten wat milieu schade is dat allemaal jouw eigen probleem.

Als je niet kunt remmen en je zelf tegen een boom rijd is dat vervelend voor je nabestaanden en de hulpverleners,
Zitten er nog 3passagiers in je auto,
of rijd je net door een woonwijk langs een basisschool...

Je betaald niet alleen voor de onderdelen en het werkloon, het gereedschap, de kennis en het dragen van een risico hoort daar ook bij.

Vraag om een beetje korting en laat het gewoon uitvoeren door de mensen die er voor geleerd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tvdl2000
Mielemuis schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:57:
Vraag om een beetje korting en laat het gewoon uitvoeren door de mensen die er voor geleerd hebben.
vraag jij ook een electricien om je staafmixer van het ene stopcontact te verplaatsen naar de andere?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Tvdl2000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:15:
[...]

vraag jij ook een electricien om je staafmixer van het ene stopcontact te verplaatsen naar de andere?

:+
Een stopcontact is er voor uitgevonden om de gewone man een stekker veilig in en uit te laten doen.

Staat de staafmixer stationair opgesteld en zit deze middels een vaste kabel verbonden in een aansluitdoos, met het risico dat als ik hem verkeerd aansluit dat de staafmixer het hele restaurant uitmoord, dan ja, dan bel ik een elektricien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Mielemuis schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:50:
[...]

Een stopcontact is er voor uitgevonden om de gewone man een stekker veilig in en uit te laten doen.

Staat de staafmixer stationair opgesteld en zit deze middels een vaste kabel verbonden in een aansluitdoos, met het risico dat als ik hem verkeerd aansluit dat de staafmixer het hele restaurant uitmoord, dan ja, dan bel ik een elektricien. :+ ^)
en remblokken en schijf vervangen zijn voor iemand met enigerlei vorm van technische kennis/ervaring net zo moeilijk als voor de "gewone man een stekker veilig in en uit te laten doen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Tvdl2000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:54:
[...]

en remblokken en schijf vervangen zijn voor iemand met enigerlei vorm van technische kennis/ervaring net zo moeilijk als voor de "gewone man een stekker veilig in en uit te laten doen"
Oke, wat is het aanhaal moment van de bouten van je remblok houder?
Van de glijpennen van de remklauw?
En je wielen?
Aan welke kant moet het remblok met het hapje uit de achterplaat, en moet dat hapje dan aan de draairichting, of tegendraadse kant?

Denk je dat dit in de gebruiksaanwijzing staat van de remblokken?
Het enige dat daar in staat is dat het gemonteerd moet worden door een gekwalificeerd persoon.
Als TS dat is dan had hij deze vraag niet gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Mielemuis Helaas, de door jou gestelde vragen blijven ook bij de meeste garages onbeantwoord.
(Daarom doe ik dit ook graag zelf)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Mielemuis schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:06:
[...]

Oke, wat is het aanhaal moment van de bouten van je remblok houder?
Van de glijpennen van de remklauw?
En je wielen?
Aan welke kant moet het remblok met het hapje uit de achterplaat, en moet dat hapje dan aan de draairichting, of tegendraadse kant?

Denk je dat dit in de gebruiksaanwijzing staat van de remblokken?
Het enige dat daar in staat is dat het gemonteerd moet worden door een gekwalificeerd persoon.
Als TS dat is dan had hij deze vraag niet gesteld.
Het is overduidelijk aan jouw reactie dat jij dus een 0,0% mechanisch onderlegd of ervaren persoon bent. En het is mij ook duidelijk dat je niets buiten het boekje doet... (niet direct negatief bedoeld maar jij bent idd precies het type persoon waar een dealer graag misbruik van maakt)

Die aanhaalmomenten zijn vrij makkelijk te vinden overigens, maar de hoeveelheid monteurs bij dealers die dit bij deze klasse auto's met de moment sleutel vast zetten zul jij vast nachtmerries om krijgen, maar waarschuw je alvast dat dit hooguit een handjevol mensen is in nederland... dit zijn echt van die gevallen van bouten echt vast is toch echt vast.... en wederom, als TS enigerlei vorm van mechanische inschating heeft geeft mij dat al 100% voldoende vertrouwen dat hij dit tot een 100% goed en betrouwbaar einde kan brengen. Waarbij ik eerlijk gezegd nog twijfel bij jouw mielemuis of je een een ouderwets knipperlicht lampje zou kunnen vervangen zonder dealer er bij in te schakellen en bang te zijn of hij niet 0,1nm te strak is gezet....

[ Voor 3% gewijzigd door Tvdl2000 op 04-12-2022 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
ik heb inderdaad 'mechanische inschatting' (leuk omschreven).
Een waterpomp of draagarm vervangen is geen dagelijks werk voor mij, maar ik kan het wel, en op een verantwoorde manier. Aanhaalmoment is eenvoudig op te zoeken. Ik heb een werkplaats handboek van de auto en een momentsleutel.
(Mijn ervaring is dat veel garages er gewoon de luchtsleutel op zetten zonder op aanhaalmoment te letten, zeker op de wielbouten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
90% van garages zal inderdaad geen momentsleutel pakken als ze de remmen vervangen. Misschien om het wiel aan te draaien, dat is het wel.

Er zijn wel luchtsleutels die ophouden bij een bepaald moment, en torque sticks. Dus dat het vastgezet is met lucht, zegt niet per se dat ze niet op moment staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Vroeger was het allemaal ook veel normaler om veel zelf te doen. Met een vraagbaak van Olyslager er bij. Als mijn vader dan aan de auto aan het klussen was kon ik echt van die momenten genieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mielemuis
Tvdl2000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:16:
[...]

Het is overduidelijk aan jouw reactie dat jij dus een 0,0% mechanisch onderlegd of ervaren persoon bent. En het is mij ook duidelijk dat je niets buiten het boekje doet... (niet direct negatief bedoeld maar jij bent idd precies het type persoon waar een dealer graag misbruik van maakt)

Die aanhaalmomenten zijn vrij makkelijk te vinden overigens, maar de hoeveelheid monteurs bij dealers die dit bij deze klasse auto's met de moment sleutel vast zetten zul jij vast nachtmerries om krijgen, maar waarschuw je alvast dat dit hooguit een handjevol mensen is in nederland... dit zijn echt van die gevallen van bouten echt vast is toch echt vast.... en wederom, als TS enigerlei vorm van mechanische inschating heeft geeft mij dat al 100% voldoende vertrouwen dat hij dit tot een 100% goed en betrouwbaar einde kan brengen. Waarbij ik eerlijk gezegd nog twijfel bij jouw mielemuis of je een een ouderwets knipperlicht lampje zou kunnen vervangen zonder dealer er bij in te schakellen en bang te zijn of hij niet 0,1nm te strak is gezet....
Nope, autotechnicus nivo4, 20jaar in de werkplaats, APK keurmeester, ervaring van universeel, dealer, en elektronica specialist.

Heb al meer remschijven vervangen als klinkers in de brienenoordbrug, of was die uitspraak met iets anders. ;)

Ja, ik zet de bouten van de remblokhouder altijd vast op moment, een lucht sleutel/slagmoer sleutel is niet te vertrouwen, + je bent bewuster bezig met wat je aan het doen bent, dus de kans op fouten is kleiner,
is dit dan iets positiefs of negatiefs, dat ik bij dat handje vol mensen hoor?
Better safe than sorry...

En de meeste knipperlicht lampjes zitten met bajonetsluiting vast, daar komt geen moment sleutel aan te pas.

En ja ik kleur echt wel eens buiten de lijntjes vaker als je denkt.

Ik denk dat je radar opnieuw afgesteld moet worden.

Weet niet of je zelf in de autowereld zit met je specialisatie in auto elektra, maar aanmoedigen dat iemand zelf gaat klussen aan zijn auto is niet echt bescherming van je vak.
remmuz schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:04:
ik heb inderdaad 'mechanische inschatting' (leuk omschreven).
Een waterpomp of draagarm vervangen is geen dagelijks werk voor mij, maar ik kan het wel, en op een verantwoorde manier. Aanhaalmoment is eenvoudig op te zoeken. Ik heb een werkplaats handboek van de auto en een momentsleutel.
(Mijn ervaring is dat veel garages er gewoon de luchtsleutel op zetten zonder op aanhaalmoment te letten, zeker op de wielbouten)
Je wilt niet weten hoeveel rot gedraaide wielbouten ik tegen kom omdat iemand dacht,
ff rammelen met de lucht sleutel en het is wel goed.

Maar als jij er vertrouwen in hebt om het zelf te doen, ga je gang, maar besef goed waar je mee bezig bent en werk secuur.
Raymond P schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:15:
@Mielemuis Helaas, de door jou gestelde vragen blijven ook bij de meeste garages onbeantwoord.
(Daarom doe ik dit ook graag zelf)
Dan wordt het tijd dat je een fatsoenlijke garage gaat zoeken, als je dat aan mij vraagt dan zoek ik dat voor je op, en krijg je daar antwoord op. ;)

Als iemand vraagt hoe sluit ik een aardlek schakelaar aan wordt er massaal geroepen bel iemand met verstand van elektra,
Vraagt iemand om zelf zijn remmen te vervangen dan wordt dit aangemoedigd.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Mielemuis schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:33:

Als iemand vraagt hoe sluit ik een aardlek schakelaar aan wordt er massaal geroepen bel iemand met verstand van elektra,
als je dat vraagt geeft dat al aan dat je 0,0 er vanaf weet.... vragen of er verschil zit in de kwaliteit tussen een ABB en Emat automaat zou dat niet direct .

heel eerlijk, heel goed dat je toch wel in het auto reparatie vak zit, ik gelukkig niet, maar snap nu wel dat je uitdrukking om het een prof te laten doen was uit vakbescherming (een hoek vanuit welke ik de situatie niet had zien aankomen).

en ik bedoelde als je het knipperlicht helemaal er uit haalt en dat dat knipperlicht eventueel vast zit met een schroef o.i.d. niet het lampje zelf ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Tvdl2000 op 04-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Tvdl2000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:42:
[...]

als je dat vraagt geeft dat al aan dat je 0,0 er vanaf weet.... vragen of er verschil zit in de kwaliteit tussen een ABB en Emat automaat zou dat niet direct .
Je bedoeld Emat dat het Chinese huismerk van elektramat is, met de nodige vraagtekens over deugdelijkheid en veiligheid,
Of ABB een van de grootste spelers op het gebied van electro technische installatie.

Ik heb ook nog wel eens een NEN certificaat gehaald,
dus ook het vervagen van een aardlek gaat nog wel lukken ;)

Het was een voorbeeld hé :)
heel eerlijk, heel goed dat je toch wel in het auto reparatie vak zit, ik gelukkig niet, maar snap nu wel dat je uitdrukking om het een prof te laten doen was uit vakbescherming (een hoek vanuit welke ik de situatie niet had zien aankomen).
Niet alleen van vakbescherming ook om TS bewust te maken van waar hij mee bezig is.
en ik bedoelde als je het knipperlicht helemaal er uit haalt en dat dat knipperlicht eventueel vast zit met een schroef o.i.d. niet het lampje zelf ;)
Zo dat is lang geleden,
een auto met een losse knipperlicht unit die ook nog eens geschroefd zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Mielemuis Je doet wel een hoop bijzondere claims voor iemand met 20 jaar ervaring en niveau 4.

Remkracht die ineens weg is door een geklemde remleiding, kapot gedraaide moeren door een luchtsleutel...

Al knapt er een remleiding, heb je nog steeds remkracht op 2 wielen. Bij een dicht geklemde remleiding nog op 3.
Hoe zijn die bouten precies kapot gegaan door een luchtsleutel? Een luchtsleutel is over het algemeen niet sterk genoeg om schade te doen aan een wielbout.

En een hapje uit de achterplaat van een remblok? Waar heb je het over?

De opmerking over de afkomst van onderdelen vind ik ook bijzonder. Wat maakt het uit waar ze vandaan komen? In Azië kunnen ze rommel maken, maar ook hele goede kwaliteit, en oost Europa precies hetzelfde.
Waar het vandaan komt zegt natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Mielemuis Ik heb een fatsoenlijk adres gelukkig (merkspecialist). Die stuurt mij wel weg voor zulke klusjes. (Geen tijd, dat kan je zelf).

M'n punt is meer dat er, voor zover ik dat mee krijg, vooral geprutst wordt zodra je niet de hoofdprijs betaalt.
Ergens zit het omslagpunt waarbij het gewoon beter gebeurt als je het zelf doet, maar dat weet jij vast ook.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
WEBGAMING schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:59:
@Mielemuis Je doet wel een hoop bijzondere claims voor iemand met 20 jaar ervaring en niveau 4.

Remkracht die ineens weg is door een geklemde remleiding, kapot gedraaide moeren door een luchtsleutel...

Al knapt er een remleiding, heb je nog steeds remkracht op 2 wielen. Bij een dicht geklemde remleiding nog op 3.
Weden dat je schrikt als het aangrijpen punt van je remmen ineens 5cm pedaal slag lager licht dan je verwacht, en dat de rem vertraging ook nog eens gehalveerd is omdat je door het verkeerd monteren van je remklauw net je remslang hebt door gesleten op de snelweg,

Ja die slang is van rubber, als die door verkeerde montage langs een scherp deel schuurt bij in veren gaat dat langzaam maar zeker lek.
Hoe zijn die bouten precies kapot gegaan door een luchtsleutel? Een luchtsleutel is over het algemeen niet sterk genoeg om schade te doen aan een wielbout.
Eentje van de lidl misschien niet, maar die in de werkplaats gebruikt worden geven echt wel een lekkere klap.

Je hebt dan mensen die gewoon even 30sec rammelen aan een bout, van zo nu zit die zeker vast, maar daarmee help je wel het schroefdraad om zeep,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuY3smfSLY2yPnfZLn3hIBPQREs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B6W4XosnEtw2xaMdP6JLRpuF.jpg?f=user_large

Als je goed kijkt mist er op de shim op de achterplaat net naast de pijl een halve maan, deze is voor de geluids reductie van de remblokken
De opmerking over de afkomst van onderdelen vind ik ook bijzonder. Wat maakt het uit waar ze vandaan komen? In Azië kunnen ze rommel maken, maar ook hele goede kwaliteit, en oost Europa precies hetzelfde.
Excuses, dit is inderdaad best generaliserend,
Wat ik probeerde te melden was dat dat als.je denkt aan Bosch je niet automatisch moet denken aan Duitse degelijkheid, bij ons op het werk, en bij meerdere collega bedrijven worden de Bosch schijven gemeden omdat de kwaliteit vaak ondermaats is aan de prijs die er voor gevraagd word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
Raymond P schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:11:
@Mielemuis Ik heb een fatsoenlijk adres gelukkig (merkspecialist). Die stuurt mij wel weg voor zulke klusjes. (Geen tijd, dat kan je zelf).

M'n punt is meer dat er, voor zover ik dat mee krijg, vooral geprutst wordt zodra je niet de hoofdprijs betaalt.
Ergens zit het omslagpunt waarbij het gewoon beter gebeurt als je het zelf doet, maar dat weet jij vast ook.
Een klant wegsturen doe ik niet snel, zeker niet met het advies het zelf te doen, of het nu om remmen gaat of om het vervangen van de batterij van een sleutel.

Die klant komt niet voor niks naar je toe, als hij het zelf allemaal zo goed kon had hij je niet nodig.

En als die klant echt bekwaam genoeg is dan maak je de brug vrij en laat je het hem zelf doen met het juiste gereedschap en loop je achteraf nog even de werkzaamheden na, dat is het verschil tussen de beuner op de hoek, en een bedrijf waar je van op aan kunt.

En ja er zijn een berg cowboys, maar dat is niet alleen in de autobranche,
struin eens een middagje over GOT en je valt van de ene verbazing in de andere. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Mielemuis op 04-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
WEBGAMING schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb het gelezen, ik geloof er gewoon niets van. Kom ook eens met een andere bron die dat zegt dan, in plaats van steeds dezelfde link.
https://www.google.com/se...firefox-b-d&q=warped+dics

Daar heb je de andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
WEBGAMING schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:55:
[...]

Remblokken die zo hard zijn dat ze de schijven slijpen? Als je niet begrijpt hoe dom dat klinkt, heb je gewoon echt geen idee waar je het over hebt.

Bovendien staat er gewoon bij waar ze van gemaakt worden, gesinterd metaal. Dat is niet harder dan een remschijf.
"Als je niet begrijpt hoe dom dat klinkt, heb je gewoon echt geen idee waar je het over hebt."

Ach na 30 jaar ervaring met auto's en 20 jaar circuit ervaring weet ik zolang zamerhand wel waar ik het over heb... Ik vraag me af heb jij uberhaupt wel een auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zie daar eigenlijk alleen maar bevestiging van dat het inderdaad gebeurt en waarom het gebeurt. Behalve die ene link dan. Ook zie ik op Youtube genoeg mensen die met een meetklok aantonen dat de schijven "warped" zijn.

Btw. goeie zoekterm :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
pennywiser schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:18:
[...]

Ik zie daar eigenlijk alleen maar bevestiging van dat het inderdaad gebeurt en waarom het gebeurt. Behalve die ene link dan. Ook zie ik op Youtube genoeg mensen die met een meetklok aantonen dat de schijven "warped" zijn.

Btw. goeie zoekterm :D .
Oeps kromme dics die bestaan wel. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedster op 05-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Tvdl2000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:13:
toen ik nog bij de ford dealer in ede werkte heb ik toch echt wel vaker remschijven gezien en gemeten met een dial gauge of en hoeveel ze krom waren na aankomst in de werkplaats en ook diverse schijven afgedraaid omdat ze toch echt KROM waren.... niks te maken met inbranden van blok materiaal.... dat het eventueel zou kunnen gebeuren met andere blokken/schijven combinatie of wat dan ook heb ik geen inzicht in, maar kromme schijven bestaan toch echt
Nou nee kromme remschijven bestaan ECHT niet. Verkeerd gemonteerde remschijven die bestaan wel.
Als de naaf niet 100% vlak is dan zijn de remschijven niet in lijn.

https://ricksfreeautorepa...ake-rotor-warp-is-a-myth/

Volgens mij is het nu wel duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
Speedster schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:13:
[...]

"Als je niet begrijpt hoe dom dat klinkt, heb je gewoon echt geen idee waar je het over hebt."

Ach na 30 jaar ervaring met auto's en 20 jaar circuit ervaring weet ik zolang zamerhand wel waar ik het over heb... Ik vraag me af heb jij uberhaupt wel een auto?
Klopt, hier ook schijven die net zo hard slijten als de remblokken. Maar dan hebben we het natuurlijk niet over een straat auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WEBGAMING schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:59:

Gebroken remklauw voor gehad op een auto, kan je vertellen dat er weinig te remmen valt op de achterkant resultaat was een aanrijding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Speedster schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:10:
[...]

Nou nee kromme remschijven bestaan ECHT niet. Verkeerd gemonteerde remschijven die bestaan wel.
Als de naaf niet 100% vlak is dan zijn de remschijven niet in lijn.

https://ricksfreeautorepa...ake-rotor-warp-is-a-myth/

Volgens mij is het nu wel duidelijk zo.
Beste speedster, kunt elke link of wetenschappelijk bewijs wat je ook wilt mij onder de neus schuiven wat je wilt, als ik een remschijf in een zo exact mogelijk geijkte draaibank zet en ik meet daar met geijkt meetgereedschap 0,1mm (of het was 0,2mm weet ik niet meer was ook ff bijna 20 jaar geleden) en die uitloop blijft op exact dezelfde plek op de schijf ook al verdraai ik deze ten opzichte van de chuck en het vlak waar men hem tegen de naaf aan legt (ja ook nagekeken of het daar niet ook in zat en deze gaf hooguit 0,5duizenste van een mm uitloop) en ik zie dit met mijn eigen ogen dan mag het voor jouw ondertussen hoop ik ook duidelijk zijn dat ik ten alle tijden zal zeggen dat kromme schijven WEL bestaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
TRAXION schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:50:
[...]

Gebroken remklauw voor gehad op een auto, kan je vertellen dat er weinig te remmen valt op de achterkant resultaat was een aanrijding...
Als dat rechts was, remt hij nog steeds op links voor. Een modern remsysteem heeft een gescheiden remsysteem met bijvoorbeeld links voor, en rechts achter, en rechts voor en links achter.

Natuurlijk remt hij dan minder hard, maar het is echt niet dat je alleen remt op achter, dat zou ook levensgevaarlijk worden. Dat is net alsof je aan de handrem trekt, dan slaat hij gewoon om.
Met dit kruislings systeem blijft hij relatief goed recht door gaan bij het remmen, en kan je hem veel beter onder controle houden.

Twijfel voor de rest niet aan je verhaal hoor.
Speedster schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:13:
[...]

Als jij denkt dat het een goed idee is om een remblok harder te maken dan je schijf, weet ik echt niet waar ik moet beginnen, dat is daadwerkelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.

Nu zijn je schijven ineens het slijtagedeel geworden, op een gegeven moment zijn ze versleten en breken ze af oid. En dan doen je remmen gewoon echt helemaal niets meer.
Als je remblokken versleten zijn, word het staal op staal, maar kan je nog wel remmen.

Om het nog maar niet over de frictie te hebben van een remblok wat harder is als een remschijf.

Dit is echt basic stuff.

En zoals ik ook al eerder zei, er staat duidelijk bij dat die blokken van gesinterd metaal gemaakt zijn, Dat is niet harder dan een remschijf.

Heb ik een auto? Ja hoor, en zoals ik eerder ook al zo'n beetje zei, ik ben afgestudeerd als automonteur, wijsneus.

Ik geef gewoon een duidelijke verklaring, in mijn eigen woorden waarom schijven krom trekken, en dat word ook ondersteund door natuurkunde/wetenschap.
Jij gaat daar tegen in, dan moet je met hele goede bewijzen komen. Meer dan 1 website.

Ik kan ook een website maken dat een voetbal vierkant is, geloof je dat dan ook?

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 05-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Speedster schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:47:
[...]

Oeps kromme dics die bestaan wel. :)
Ehh, wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mielemuis schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:25:
[...]

Weden dat je schrikt als het aangrijpen punt van je remmen ineens 5cm pedaal slag lager licht dan je verwacht, en dat de rem vertraging ook nog eens gehalveerd is omdat je door het verkeerd monteren van je remklauw net je remslang hebt door gesleten op de snelweg,

Ja die slang is van rubber, als die door verkeerde montage langs een scherp deel schuurt bij in veren gaat dat langzaam maar zeker lek.

[...]

Eentje van de lidl misschien niet, maar die in de werkplaats gebruikt worden geven echt wel een lekkere klap.

Je hebt dan mensen die gewoon even 30sec rammelen aan een bout, van zo nu zit die zeker vast, maar daarmee help je wel het schroefdraad om zeep,

[...]

[Afbeelding]

Als je goed kijkt mist er op de shim op de achterplaat net naast de pijl een halve maan, deze is voor de geluids reductie van de remblokken

[...]

Excuses, dit is inderdaad best generaliserend,
Wat ik probeerde te melden was dat dat als.je denkt aan Bosch je niet automatisch moet denken aan Duitse degelijkheid, bij ons op het werk, en bij meerdere collega bedrijven worden de Bosch schijven gemeden omdat de kwaliteit vaak ondermaats is aan de prijs die er voor gevraagd word.
Dat ben ik inderdaad wel met je eens, maar zeggen dat je remkracht weg is is ook te kort door de bocht. ;)

Ja, oke, met compleet verkeerd gebruik kan je iets slopen. Maar dan ben je wel echt als een beunhaas bezig, als je een luchtsleutel voor een halve minuut laat gaan. Schroefdraad kapot maken met een luchtsleutel heb ik wel regelmatig gezien, door scheef aandraaien etc. Maar dat is iets anders als aanhaalmoment natuurlijk.

Die blokken passen hoe dan ook maar op 1 manier, met die clips er op. :P En in principe kan je ze er natuurlijk gewoon hetzelfde in zetten als hoe ze er uit komen, kan niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:08
Bosch vond ik laatste keer matig. Schijven waren prima maar de blokken pasten niet fatsoenlijk in de houders, ik moest randjes van de oren vijlen. Net zoals ik laatst bij een SKF spanrol een rand uit moest boren voor ik de bout erdoor kon draaien. Merken doen steeds meer aan rebranding, produceren veel dingen niet zelf, alleen de stempel en het doosje zijn van het merk zelf.

Wat betreft harde blokken om aangebrand frictiemateriaal af te slijpen, die blokken moeten gewoon harder zijn dan het aangebrand frictiemateriaal, maar zachter dan de schijven.

Verder zijn momentsleutels alles behalve heilig bij de meeste garages. Paar weken terug de achteras laten vervangen, dat werd gewoon met een Makita slagmoersleutel los en weer vast gerammeld. Schokdempers, bouten om de achteras aan de auto te zetten... moeren van de remtrommels/lagers werden op gevoel vastgezet. Enige wat met de momentsleutel ging waren de wielbouten.

Momentsleutel is ook zeker niet heilig. Ik had zelf draagarm en schokdempers vervangen. Stond allemaal schots en scheef dus laten uitlijnen. Ding was heel wispelturig en kon soms ineens afwijken. Wat bleek: astap zat los op de fuseekogel, netjes op moment aangedraaid. Met 2 ratels extra vastgedraaid bij de uitlijngarage en speling was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
WEBGAMING schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:04:
[...]

Dat ben ik inderdaad wel met je eens, maar zeggen dat je remkracht weg is is ook te kort door de bocht. ;)
Oké niet weg, maar als je dit overkomt voelt het alsof de auto niet remt, zo zal de klant dit in ieder geval ervaren/uitleggen. Jij weet wat er gebeurd, maar je eerste reactie is niet blijven trappen maar los en nog een keer trappen, en dan is het vaak al te laat :'(
Ja, oke, met compleet verkeerd gebruik kan je iets slopen. Maar dan ben je wel echt als een beunhaas bezig, als je een luchtsleutel voor een halve minuut laat gaan. Schroefdraad kapot maken met een luchtsleutel heb ik wel regelmatig gezien, door scheef aandraaien etc. Maar dat is iets anders als aanhaalmoment natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCdY0m_RYqucSnsxn_MArYm6aGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp63FcokkNDjaenFNxtepBhY.jpg?f=fotoalbum_large

2weken gelden uit een mini gedraaid, was kort daarvoor bij een garage geweest, die de wielen hadden los gehad.
Als je dit met de hand doet ben je al gestopt na een halve slag, met een lucht sleutel is het een kwestie van het knopje vasthouden tot je vind dat ie vast genoeg zit.
Was het draad al beschadigd, misschien
Scheef erin gedraaid, zou kunnen.
Onkunde, dat zeker.
Die blokken passen hoe dan ook maar op 1 manier, met die clips er op. :P En in principe kan je ze er natuurlijk gewoon hetzelfde in zetten als hoe ze er uit komen, kan niet missen.
Behalve dat je een links en een rechts blok hebt,
Of zoals bij sommige hoger segment remmen ook een veer op het buitenste blok...
En afkijken hoe iemand het vorige keer fout gedaan heeft maakt nog niet dat het nu wel goed zit. ;)
Je wilt niet weten wat voor een klunzen er rond lopen, dat je denkt hoe heb je dit voor elkaar gekregen, dat past toch helemaal niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:29:
Bosch vond ik laatste keer matig. Schijven waren prima maar de blokken pasten niet fatsoenlijk in de houders, ik moest randjes van de oren vijlen. Net zoals ik laatst bij een SKF spanrol een rand uit moest boren voor ik de bout erdoor kon draaien. Merken doen steeds meer aan rebranding, produceren veel dingen niet zelf, alleen de stempel en het doosje zijn van het merk zelf.

Wat betreft harde blokken om aangebrand frictiemateriaal af te slijpen, die blokken moeten gewoon harder zijn dan het aangebrand frictiemateriaal, maar zachter dan de schijven.

Verder zijn momentsleutels alles behalve heilig bij de meeste garages. Paar weken terug de achteras laten vervangen, dat werd gewoon met een Makita slagmoersleutel los en weer vast gerammeld. Schokdempers, bouten om de achteras aan de auto te zetten... moeren van de remtrommels/lagers werden op gevoel vastgezet. Enige wat met de momentsleutel ging waren de wielbouten.

Momentsleutel is ook zeker niet heilig. Ik had zelf draagarm en schokdempers vervangen. Stond allemaal schots en scheef dus laten uitlijnen. Ding was heel wispelturig en kon soms ineens afwijken. Wat bleek: astap zat los op de fuseekogel, netjes op moment aangedraaid. Met 2 ratels extra vastgedraaid bij de uitlijngarage en speling was weg.
Ik keek ook op van de eerste keer made in China op een Bosch verpakking, maar die blokken zagen er wel strak uit, en pasten correct. Maar je hebt wel gelijk, je weet nooit precies waar het vandaan komt. Ik vraag me weleens af waarom bestaan merken als Ridex als het toch zulke rotzooi is, maar dit is de reden, het wordt vanwege de prijs overal onder gezet en Bosch moet mee met die prijsstelling en dus zoeken ze het in de lengte of de breedte waar het maar vandaan kan komen in dit geval China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mielemuis schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:19:
[...]

Oké niet weg, maar als je dit overkomt voelt het alsof de auto niet remt, zo zal de klant dit in ieder geval ervaren/uitleggen. Jij weet wat er gebeurd, maar je eerste reactie is niet blijven trappen maar los en nog een keer trappen, en dan is het vaak al te laat :'(

[...]

[Afbeelding]

2weken gelden uit een mini gedraaid, was kort daarvoor bij een garage geweest, die de wielen hadden los gehad.
Als je dit met de hand doet ben je al gestopt na een halve slag, met een lucht sleutel is het een kwestie van het knopje vasthouden tot je vind dat ie vast genoeg zit.
Was het draad al beschadigd, misschien
Scheef erin gedraaid, zou kunnen.
Onkunde, dat zeker.

[...]

Behalve dat je een links en een rechts blok hebt,
Of zoals bij sommige hoger segment remmen ook een veer op het buitenste blok...
En afkijken hoe iemand het vorige keer fout gedaan heeft maakt nog niet dat het nu wel goed zit. ;)
Je wilt niet weten wat voor een klunzen er rond lopen, dat je denkt hoe heb je dit voor elkaar gekregen, dat past toch helemaal niet. 8)7
Mijn garage heeft mijn wielbouten weleens zo vast gedraaid dat ik op vakantie een hele middag op de Routiers moest wachten om een wiel met een lekke band om te wisselen, normaal 15 minuten werk, maar met boordgereedschap kreeg ik het niet los. Nog steeds boos over ;) En de Routiers monsieur moest ook terug naar de wagen lopen om een extra lange balk te pakken. Toen was de kostbare vakantiedag alweer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
WEBGAMING schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:50:
[...]

Als jij denkt dat het een goed idee is om een remblok harder te maken dan je schijf, weet ik echt niet waar ik moet beginnen, dat is daadwerkelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.

Nu zijn je schijven ineens het slijtagedeel geworden, op een gegeven moment zijn ze versleten en breken ze af oid. En dan doen je remmen gewoon echt helemaal niets meer.
Als je remblokken versleten zijn, word het staal op staal, maar kan je nog wel remmen.

Om het nog maar niet over de frictie te hebben van een remblok wat harder is als een remschijf.

Dit is echt basic stuff.

En zoals ik ook al eerder zei, er staat duidelijk bij dat die blokken van gesinterd metaal gemaakt zijn, Dat is niet harder dan een remschijf.

Heb ik een auto? Ja hoor, en zoals ik eerder ook al zo'n beetje zei, ik ben afgestudeerd als automonteur, wijsneus.

Ik geef gewoon een duidelijke verklaring, in mijn eigen woorden waarom schijven krom trekken, en dat word ook ondersteund door natuurkunde/wetenschap.
Jij gaat daar tegen in, dan moet je met hele goede bewijzen komen. Meer dan 1 website.

Ik kan ook een website maken dat een voetbal vierkant is, geloof je dat dan ook?
Heb je ervaring met CL blokken?
Geloof mij die vertragen als geen ander. En ja die "vreten" je remschijven op.
Voor alle duidelijkheid deze ervaringen zijn met een trackday Peugeot 205 met 240 PK.
http://www.bdman.nl/205testbank.jpg
Om dit beestje af te remmen ben ik door diverse remsetups gegaan en uiteindelijk uitgekomen bij Renault Megane RS Brembo klauwen met ferodo DS 2500 blokken + custom made Bells + AP rotors.
CL blokken heb ik geprobeerd echter het "remgevoel" is er niet met CL blokken.

Vandaar mijn interesse in een topic met als onderwerp remschijven.

Bewijzen voor/tegen de kromme remschijven mythe: https://www.google.com/se...x-b-d&q=warped+disc+brake

Mijn excuses onderwerp starter het loopt een beetje uit de hand....
Bosch Brembo schijven zitten op mijn VW T4 voldoen prima.

Pagina: 1 2 Laatste