Eerste keer klussen (min of meer)

Pagina: 1
Acties:
  • 8.603 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Mijn vraag:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwbouw appartement en moet alles schilderen. Wil dit graag zelf doen.
Heb al eens schilderwerk gedaan maar is al een lange tijd geleden. Ik heb al wat opzoek werk gedaan maar dacht hier even nog extra tips en vragen te stellen.
Ik ga er vanuit dat de muur bepoederd is en voorstrijk nodig heeft.

-welke verf is nu écht goed en betaalbaar?over Histor lees ik best wel slechte dingen.
-welke voorstrijk/fixeerder is goed in combinatie met de verf die ik best gebruik?
Ik wil de muur en kozijn naden netjes afkitten. Heb gelezen dat je dit doet vóór het schilderen. Is het dan beter eerst de randen te verven? Mijn idee is eerst fixeren/voorstrijken, dan kitten, dan verven. Maar dan gaat de verf over de silicone komen tijdens het randen verven?
Gaten boren vóór of na het schilderen?
-acryl borstel nemen?

Ik wil zeker eerst een grondlaag zetten.
Hoeveel grondlagen zijn nodig en hoeveel toplagen? De kleur word wit.

Alle extra tips en info zijn meer dan welkom.
Ook welke tools handig zijn.
Heb al een lijstje met dingen die ik nodig zal hebben maar wellicht zijn er nog dingen die ik vergeet of geen weet van heb. Schilderstape heb ik bv genoteerd, bakjes, rollers, ladder... De standaard dingen die je nodig hebt.
Ik zou op vlotter te werken en niet op en neer te hoeven gaan op de ladder een lange steelroller willen gebruiken. Ik veronderstel dat het resultaat dan hetzelfde is dan een roller met korte steel en wel op en af de ladder te gaan?

Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberdemon op 29-11-2022 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nieuwbouw koopwoning? (of huur met het idee dat je er 5+ jaar blijft) Dan zou ik investeren in degelijke verf, hier zijn de meningen over verdeelt .. Hier is een leuk topic daarover: Welk merk verf heeft jullie voorkeur?

Om mijn eigen mening/ervaring te quoten:
True schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:28:
Naar aanleiding van o.a. dit topic hebben wij voor onze woning (alle binnenmuren) gekozen voor: Sikkens Alphacryl Pure Mat SF in wit en in een donkerblauwe kleur. Voorstrijk met Sikkens Alpha Aquafix. Het is wel prijzig, maar de vergelijking met de Gamma Monodek die wij voor onze vorige woning hebben gebruikt is een compleet andere ervaring. Wel moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op kleur gemengd lastiger saust. Het rendement is ook erg laag zonder aan te lengen (bij ons 6m liter(!) enkele laag). Het aanlengen hebben wij nog niet gedaan, maar gaan we zeker voor de 2e verdieping doen.
Gaten boren zou ik persoonlijk nadertijd doen als je daar twee lagen overheen gaat verven kan het zo zijn dat je ze bijna niet terug gaat vinden.
Ik zou één of twee lagen voorstrijk doen, dat merk je aan hoe goed dit pakt/schijnt kijk vooral op de verpakking/adviezen van de producent daarin. En dan twee lagen degelijke verf.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Qua verf: merk spul. T maakt mij niet zoveel uit als er maar een bekend merk op staat. Flexa, Histor, Sikkens, Rambo, t maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
Wat veel belangrijker is, is dat je de juiste kwasten/rollers gebruikt. Een roller voor verf op oliebasis gebruiken met acrylverf (waterbasis) werkt voor geen meter.

Voorstrijk... Ik zou proberen producten van hetzelfde merk te nemen. Dat zou, in theorie, met elkaar getest moeten zijn en dus goed moeten werken.

Afkitten: Als eerste doen. Geen dingen eerst verven, eerst kitten.
En ja, je kan je verf gewoon over de kit heen doen. De meeste kitten voor het afdichten van randjes e.d. zijn gewoon overschilderbaar.

Gaten boren: lekker boeie. Maakt niet uit. Tenzij je daar na nog weer moet kitten.

Aantal lagen: tot het dekt. Het is wisselend, maar merk producten, in mijn ervaring, dekken soms al direct of met slechts 2 lagen.
Troep van b.v. Action heb ik wel eens 5 lagen mee moeten leggen voor het dekt.

Schilderstape is ook niet allemaal gelijk. Haal van een aantal types een rolletje en probeer het uit. Sommige tapes blijven niet lekker zitten, strijken niet lekker vlak (komt snel verf onder), niet fijn te verwijderen (veel scheuren), etc etc.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:59
https://youtube.com/@schildersbedrijfedens heeft mij ook erg geholpen tijdens onze verbouwing. Erg goede schildertips zijn hier terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor de muren gebruik ik altijd Perfection merk van de praxis (elke paar weken wel weer in de aanbieding) en werkt erg fijn, dekt goed en is niet duur.
https://www.praxis.nl/ver...fection&filterKeys=Merken

Rollers en dat soort spul gewoon van de Action, werkt ook goed en kost ook niks, kan je weggooien ipv elke keer schoonmaken.
De rollers komt soms wel een draadje vanaf, maar die kan je ook van tevoren even uitpluizen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 29-11-2022 09:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Verf:
Persoonlijke ervaring (n=1) Histor monodek was 5 jaar geleden nog prima, maar toen ik het vorig jaar op de muur probeerde te smeren droop het er gewoon vanaf, Flexa was 100% beter.

Verven:
Veelgemaakte fout van beginners: Dun latexen.
Op muren kan je een goede latex werkelijk dik opzetten, de roller moet bijna druipen (niet aanlengen) Dan ben je in de meeste gevallen in 1x dekkend, en daarmee heb je een langere droogtijd waardoor je banen kan voorkomen.
Op deze manier zou 1x grond en 1x afdekken genoeg moeten zijn. Voorstrijk is afhankelijk van hoe hard de muren zuigen, op nieuwe muren scheelt het wel veel verf, maar let op: soms is de voorstrijk duurder dan de verf, dus kan je net zo goed een extra laagje verf doen.

Kitten:
Geen siliconen kit als je wil overschilderen. Acrylaatkit gebruiken, moet op staan: "overschilderbaar"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
zonder je direct naar superdure producten te willen verwijzen zijn er een aantal dingen die m.i. wel een kleine investering meer waard zijn om jezelf een hoop frustratie, tijd en ellende te besparen:

- verf: skip de huismerk en action varianten
- schilderstape: skip het huismerk. Tesa plakt vele malen beter. let op dat er ook andere varianten zijn voor als je juist wilt dat die goed blijven zitten maar makkelijk te verwijderen zijn en niet de onderliggende verflaag mee trekken (paarse variant)
- kit: skip hier ook huismerk. na verloop van tijd gaat dit barstjes en scheuren veroorzaken. ik zweer tegenwoordig bij no-crack van den braven
- ga voor kwasten/rollers ook niet té cheap. die geven veel haren af en pluizen. een kwast van 80,- is natuurlijk ook niet nodig. ik vervang ze liever wat vaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 14:55
Er vallen me een aantal zaken op aan je verhaal dus wellicht dat wat persoonlijke ervaringen je kunnen helpen. Ik ben zelf geen schilder en heb deze tips van mijn schoonvader gekregen die wel uit een schildersfamilie komt, maar zelf ook geen schilder is. Dus er zullen wellicht andere zaken zijn tegenwoordig dan voorheen, maar dit is zoals wij het hier thuis ook gedaan hebben en we zijn zeer tevreden met het resultaat.

-welke verf is nu écht goed en betaalbaar?over Histor lees ik best wel slechte dingen.
Wij hebben geverfd met Sigma en een deel met Perfection. De Sigma is goed verwerkbaar, de Perfection is goedkoper maar een stuk dikker en daardoor zie je veel sneller oneffenheden. Het is ook altijd goed om de verf te verdunnen met water, hierdoor dekt het minder goed maar krijg je een veel gladder eindresultaat. De verhoudingen weet ik niet, dat is allemaal op gevoel gedaan door mijn schoonvader.
-welke voorstrijk/fixeerder is goed in combinatie met de verf die ik best gebruik?
Wij gebruikten geen voorstrijk maar nog meer verdunde verf. Dit is kostentechnisch interessanter en heeft hetzelfde effect. Het zorgt er voor dat de zuigkracht van de muur afneemt en dat er al wat verf in de muur achterblijft als een soort van eerste hechtingslaag. Ook hiervan heb ik geen verhoudingen, maar ik weet wel dat dit vele malen goedkoper is dan voorstrijk.
Ik wil de muur en kozijn naden netjes afkitten. Heb gelezen dat je dit doet vóór het schilderen. Is het dan beter eerst de randen te verven? Mijn idee is eerst fixeren/voorstrijken, dan kitten, dan verven. Maar dan gaat de verf over de silicone komen tijdens het randen verven?
Wij hebben alles afgekit vóór het schilderen. Ik denk dat dit ook prima tussen het voorstrijken en het schilderen kan, zolang het maar vóór de eerste keer schilderen gedaan is. Pak daarnaast geen siliconekit, deze is niet overschilderbaar volgens mij en daardoor krijg je hele lelijke randen. Als je iets gaat overschilderen dan kan je het beste acrylaatkit gebruiken.
Gaten boren doe je over het algemeen na het schilderen. Zorg ervoor dat je een goed scherpe boor hebt en een goede boormachine, boor eerst een stukje door de stuclaag heen op de gewone boorstand en zet hem daarna pas op kloppen om door het beton/steen heen te komen. Zo krijg je een mooi rond gat. Als je meteen met de klopstand aan de slag gaat dan kan het zijn dat je stucwerk breekt en je hele happen uit je muur boort.
-acryl borstel nemen?
Hier heb ik geen ervaring mee, meerdere kwasten en rollers is wel prettig heb ik gemerkt.

Verdere tips:
Schilder altijd van het licht af, zeker bij plafonds. Zorg dat je één oppervlak helemaal afmaakt en niet tussendoor even pauze neemt, zo verklein je de kans op kleurverschillen. Voor plafonds kan ik je aanraden om met zijn 2en of 3en tegelijk te werken. Een persoon kan dan spotten, terwijl de andere 1 a 2 personen banen trekken.

Wij deden de schilderbewegingen als volgt: verticale baan aanbrengen met de roller zodat de verf op de muur zit. Dan horizontale banen over de net aangebrachte verf om de verf evenredig te verdelen, eventueel een overlap van 10 - 20 cm met de baan ernaast. Dan met een zeer lichte druk op de roller van boven naar beneden de banen natrekken, ook hierbij werkend van het licht af.

Ga ook eens op YouTube kijken naar filmpjes over muren schilderen, daar kan je ook een hoop van leren.

Succes!

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb alle reacties gelezen en notities gemaakt.
K'wil de silicone niet overschilderen maar als je de randen doet zal je toch altijd wel eens de silicone raken niet? Op die manier stelde ik de vraag.
Wellicht ga ik voor Sikkens of sigma. Of praxis.
Zag die 1ste 2 vaak voorbij komen op dat topic over verf aanraders.
Wat ik mij enkel nog afvraag, is er een apparte verf die als grondlaag word verkocht of maakt dit totaal niet uit /verf is verf, zolang het maar dekkend is?
De kleur die ik wil is gewoon mooi helder wit zonder naar Geel te neigen.
Gezien een scherm van een gsm niet accuraat is hierin als je kleuren gaat opzoeken zou het fijn zijn om de juiste kleurcode te kennen van écht wit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Cyberdemon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:28:
K'wil de silicone niet overschilderen maar als je de randen doet zal je toch altijd wel eens de silicone raken niet? Op die manier stelde ik de vraag.
Geen siliconenkit gebruiken maar (overschilderbare) acrylaatkit.
Als het een koophuis is zou ik geen verf kopen bij de bouwmarkt, daar worden andere recepten verkocht dan bij de verfhandel. Persoonlijk zweer ik bij Alphatex van Sikkens (zoals wel meer mensen in het eerdergenoemde topic), maar uiteindelijk blijft dat natuurlijk toch een beetje persoonlijk. Ik denk dat je met ieder A-merk wel goed zit, maar nogmaals de verf die verkocht wordt bij de bouwmarkt zijn over het algemeen inferieure recepten t.o.v. wat er in de verfhandel wordt verkocht.
Wat ik mij enkel nog afvraag, is er een apparte verf die als grondlaag word verkocht of maakt dit totaal niet uit /verf is verf, zolang het maar dekkend is?
Gewoon voorstrijken en daarna latex eroverheen.
Gezien een scherm van een gsm niet accuraat is hierin als je kleuren gaat opzoeken zou het fijn zijn om de juiste kleurcode te kennen van écht wit.
Er is geen kleurcode voor écht wit, dat is gewoon latex zonder kleurtoevoeging. Tegenwoordig is RAL9016 het meest gangbaar, dat is bijna zuiver wit. Vroeger was 9001 gangbaar (crème wit, ook weleens gekscherend 'rokerswit' genoemd), de afgelopen 20/30 jaar was 9010 (gebroken wit) min of meer de standaard en tegenwoordig is 9016 (verkeerswit) eigenlijk de standaard geworden/aan het worden.

Afbeeldingslocatie: https://meubelenmaatwerk.nl/wp-content/uploads/2019/08/RAL-witkleuren-e1567170566757.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Harrie_ op 29-11-2022 10:42 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
9003 is echt wit-wit, maar vaak wordt 9016 voor wit gebruikt. 9001 en 9010 is wat meer gebroken wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:27
Je hebt al mooie reacties gehad daarbij nog 2 aanvullingen.

Siliconenkit hoort thuis in de badkamer tussen 2 tegels niet bij wanden. Beglazingskit is tegenwoordig ook vaak overschilderbaar.
Je kit af om daarna dit te overschilderen met verf aangezien het anders sneller vies wordt en stoffig.

Als je voor duurdere verf gaat kan je online nog een mooie deal scoren, en anders bij de lokale verfwinkel. Het liefst niet bij de bouwmarkt, deze verkopen wel sikkens/sigma maar zijn toch net even anders en duurder dan de professionele verf van sikkens/sigma.

Zonder al te technisch te worden qua kleuren, wit heeft een ondertoon. Warmwit neigt naar geel/rood en koelwit naar blauw.
Als ik je zo hoor zoek je de ral kleur RAL 9016. Maar ga rustig eens kijken in de winkel bij van die staaltjes.

RAL 9010 is trouwens meer standaard voor bijvoorbeeld wit schakelmateriaal/ventilatiedoppen/plinten. Ral 9010 kan veel extremer geel ogen in combinatie met 9016. Terwijl 9010 los er net zo wit uitziet als alles die kleur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor de randen (die je niet met een roller kunt doen): neem goede kwasten. Geen Action-meuk, ook niet voor eenmalig gebruik. Je blijft haren van de muur trekken. Liever een goede kwast (Gamma Professional bijvoorbeeld; +/- 7 euro per stuk) die je achteraf goed reinigt (kwastenreiniger, al heb ik ook wel eens zonder problemen afwasmiddel gebruikt :+ ) en de volgende keer weer kunt gebruiken.

Verder: frog tape (die groene) is ideaal om strakke randen mee af te tapen. Kost wat, maar dat betaalt zich uit in gemak en gewonnen tijd.

Qua verf zou ik gewoon naar een lokale verfwinkel gaan voor professionals en prosumers. Laat je daar voorlichten over kwaliteit en kleur.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:30
Als je randen netjes strak wilt hebben met verschillende kleur or soort verf: eerste/grootste/lichtste stuk in juiste kleur verven. Dan tapen met goede schilders tape. Dan in die kleur nog een keer licht over de naad van het tape schilderen. Als dat droog is het volgende deel in de juiste kleur/verf schilderen. Als het net aan droog is, de tape verwijderen voor een strakke afwerking. Hiermee zorg je dat er geen verkeerde kleur verf onder je tape kan komen, je dicht die als het ware eerst af met de juiste kleur. Kan het verschil maken tussen rafelige randen waar je de verschillende kleuren door elkaar ziet, of perfect strakke randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhmadevries
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11-2022
Vorig jaar heb ik een nieuwbouw woning betrokken, nadat ik het hele huis heb geschilderd. Voor de wanden hebben we beneden Sikkens Alphacryl Pure Mat SF gebruikt. Duur, maar dekt (op onbehandeld gips) nagenoeg in 1 keer. Met een klein kind worden veel muren vies, maar deze verf blijkt prima afwasbaar te zijn. Ziet er nog echt top uit. Op sommige vlakken waar veel scheerlicht was heb ik 2 keer geschilderd.

Boven hebben we verschillende merken gebruikt; Histor was veruit het slechtste. Ook verf van de Hornbach (huismerk) en Action was ik niet over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Fantastisch al deze info.
Erg bedankt!! 🤗

Hoeveel tijd ga ik hier ongeveer voor nodig hebben? Rekend op 2-3 dagen/week hele dagen vrij te kunnen maken.
Klein 1 slaapkamer appartement.

Wat ik verder graag nog wil doen, is uv /blacklight / paars licht in de badkamer met de mogelijkheid om ook gewoon wit/Geel /meer licht te hebben. Zonder aan de lichtschakelaars/elektriciteit te hoeven prutsen. Is dit iets dat mogelijk is zonder een been weg te hoeven geven?
Ik weet dat slimme rgb lampen dit mogelijk maken maar paars is nog anders dan echt blacklight.

Verder lijkt multiroom audio mij wel nice.
Wil hier geen nieuw topic voor aanmaken dus stel ik graag de vraag hier als dit geen probleem is.
Heb gezien dat Sonos een draadloze wifi speaker heeft maar is 150€ per speaker.
Is dit zijn prijs waard? Of zijn er goedkopere die even goed zijn of zelfs beter?
Huidige Soundbar zou ik na verloop van tijd willen vervangen door de Samsung hw990.
Alleen heeft deze geen multiroom audio.
Wat wel jammer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberdemon op 29-11-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:40
Cyberdemon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:42:
Mijn vraag:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwbouw appartement en moet alles schilderen. Wil dit graag zelf doen.
Heb al eens schilderwerk gedaan maar is al een lange tijd geleden. Ik heb al wat opzoek werk gedaan maar dacht hier even nog extra tips en vragen te stellen.
Ik ga er vanuit dat de muur bepoederd is en voorstrijk nodig heeft.
Uit eigen ervaring met een nieuwbouwappartement 3x gestraft voor mijn nonchelantheid :9

"Voorstrijk? ah nee joh, ik doe wel een extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: na 3 dagen alsnog voorstrijk erop en helemaal opnieuw begonnen....

"Gaasstrip aan de bovenkant muur tegen plafond aan? Ah nee joh, veel te veel gedoe, extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: na 2 jaar alles opnieuw moeten doen omdat er toch echt bovenin de muren tegen het plafond scheuren ontstaan in de eerste jaren door werking van beton.

"Betonspetters verwijderen? Ah nee joh, extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: je blijft ze áltijd zien.

Extra overweging: ik zag pas geleden een bekende aan de gang met zo'n spuitmachine om de muren te sausen. In eerste gedachte leek mij dat niets, maar het resultaat was echt netjes én super snel. Appartement moet dan nog wel helemaal leeg zijn, want het geeft een zooitje die nevel.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 30-11-2022 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Dennisdn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:51:
[...]

Uit eigen ervaring met een nieuwbouwappartement 3x gestraft voor mijn nonchelantheid :9

"Voorstrijk? ah nee joh, ik doe wel een extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: na 3 dagen alsnog voorstrijk erop en helemaal opnieuw begonnen....

"Gaasstrip aan de bovenkant muur tegen plafond aan? Ah nee joh, veel te veel gedoe, extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: na 2 jaar alles opnieuw moeten doen omdat er toch echt bovenin de muren tegen het plafond scheuren ontstaan in de eerste jaren door werking van beton.

"Betonspetters verwijderen? Ah nee joh, extra dikke laag, komt goed!" Resultaat: je blijft ze áltijd zien.
Ach we maken allemaal fouten he 😊
Kan zelf ook nonchalant zijn maar wil nu wel goed en voorbereid beginnen.

Gaasstrip bovenkant plafond, wat is de naam van deze klus?

Betonspetters verwijderen met schuurpapier neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Cyberdemon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:56:
[...]

Ach we maken allemaal fouten he 😊
Kan zelf ook nonchalant zijn maar wil nu wel goed en voorbereid beginnen.

Gaasstrip bovenkant plafond, wat is de naam van deze klus?

Betonspetters verwijderen met schuurpapier neem ik aan?
Dat gaas is niet zo spannend, je plakt het zo zelfklevend op de muur tégen het plafond. Het idee is dan dat daarachter wat schuurtjes kunnen ontstaan zonder je het direct ziet in de verf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IR2orf0yapvxnEuU3bf-x6fmj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Trw8urUFumIEkjkdAylgcsXV.jpg?f=user_large

Echte betonspetters krijg je niet weg met schuurpapier, die moet je echt bikken. Maar die hoéven er niet op te zitten hoor, dat is maar net afhankelijk van hoe netjes iedereen heeft gewerkt. In ons geval was het de plafondspuiter die de muren leuk had meebesproeid.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 30-11-2022 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Er zijn zoveel verschillende merken verf en daar zit een bepaalde prijs aan gebonden.
Zit er nog verschil in? Tja door mijn meer dan 20 jaar klus ervaring kan ik je zeggen dat ik nagenoeg geen verf meer gebruik van de lokale bouwmarkt, maar ik begon daar wel!

Bijv. Sinds ik voor het plafond Sikkens Alphacryl Plafond heb gebruikt wil ik nooit meer iets anders. Mits goed aangebracht en bijhorende ondergrond (zie ook de eerdere opmerkingen van juist materiaal) dan dekt het gewoon in 1! keer.
Moet je hier dan nu blind op af gaan? Nee, want de prijs is aanzienlijk ten opzichte van Flexa van de bouwmarkt.

Laat je adviseren bij bijvoorbeeld verf.nl. Geef aan wat de ondergrond is en wat je doel is. Ze komen met verschillende opties en daarop kan je vragen naar de verschillen. Ze zijn daar zeer kundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Dennisdn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:59:
[...]

Dat gaas is niet zo spannend, je plakt het zo zelfklevend op de muur tégen het plafond. Het idee is dan dat daarachter wat schuurtjes kunnen ontstaan zonder je het direct ziet in de verf.

[Afbeelding]

Echte betonspetters krijg je niet weg met schuurpapier, die moet je echt bikken. Maar die hoéven er niet op te zitten hoor, dat is maar net afhankelijk van hoe netjes iedereen heeft gewerkt. In ons geval was het de plafondspuiter die de muren leuk had meebesproeid.
En dan er over schilderen veronderstel ik?
Is dit niet immens veel werk en €?

Wat ik mij ook nog afvraag, is het niet beter van de muren eerst af te nemen met een vochtige doek voor het fixeren? Ik stel mij voor dat al het stof en wit poeder mee word gefixeerd en zo een minder goed resultaat geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Cyberdemon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:25:
[...]

En dan er over schilderen veronderstel ik?
Is dit niet immens veel werk en €?

Wat ik mij ook nog afvraag, is het niet beter van de muren eerst af te nemen met een vochtige doek voor het fixeren? Ik stel mij voor dat al het stof en wit poeder mee word gefixeerd en zo een minder goed resultaat geeft?
Ja, nadat je het hebt opgeplakt (zelfklevend) kun je er gewoon overheen sauzen (iets dikker om het gaas te verbergen maar dat merk je vanzelf). Wanden even afnemen is altijd goed tegen het bouwstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Bespaar niet op verf en kwasten/rollers!
Ik schilder alles met Sikkens en ben nu bezig alle binnenkozijnen en deuren over te schilderen. Ik gebruik hier Sikkens Rubbol BL Rezisto en die kost rond de €50/liter. Een boel geld, maar fantastische verf met een super resultaat.

Voor muurverf zou ik gaan voor Sikkens Alphatex SF. Ik heb deze gebruikt in combinatie met een Wagner verfspuit voor het texen van zwaar vergeelde muren in onze eetkamer/keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Op kleur pak ik meestal gewoon "bouwmarkt-Sikkens". Werkt prima voor mij. Als ik gewoon RAL 9010 nodig heb, dan pak ik tegenwoordig die Histor Revolution (Histor = goedkope Sigma). Die doet het eigenlijk heel goed voor een redelijke prijs (aanbiedingshoppen).

Ik overweeg alleen wel om mijn verf wat vaker online te gaan bestellen. Ik koop nu meestal alles gewoon in de bouwmarkt als het in de aanbieding is (vooral Sikkens dus, ook voor hout bijvoorbeeld). Maar volgens mij heb je voor voor een paar euro extra gewoon de duurdere soorten verf als je wat slimmer inkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Er zijn drie belangrijke soorten kit, naast nog wat niche toestanden.

Silicones = Voor badkamers, zoals douches en absoluut niet overschilderen.

Acryl = Dit is het oude spul, is cheap en word minder en minder gebruik door prof schilders. Dit is wel perfect overschilderbaar, maar kleeft minder goed.

Polymeren (MS en hybride) = Is zowat het moderne spul die door alle profs word gebruikt. Dit kan gebruikt worden voor verlijming, en is perfect overschilderbaar.

Als ik je verf mag aanraden. Sigma Perfect op waterbasis. Kost wel iets, maar is een prof product. Voornamelijk omdat je touchups kan doen zonder dat je dat ziet op de rest die dan niet herschilderd is.

[ Voor 17% gewijzigd door Domotek op 30-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18

Zenix

BOE!

Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning gewoon een verfspuit gekocht op marktplaats. Hele huis gespoten en toen verkocht met winst op marktplaats. Is ook leuker om te doen, wel goed afplakken. ik heb toendertijd flexa gebruik, goed verdunnen is wel belangrijk bij spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Lees Sikkens veel voorbij komen dus wellicht word het dit.
Hoeveel liter schat je dat ik nodig heb voor een klein 1 slaapkamer appartement?
Plafonds, muren, plinten,kozijnen, deuren.
Ik ken de afmetingen niet, zou dit kunnen opmeten maar maakt mij niet uit dat ik wat verf over heb. Een inschatting is goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Plinten schilderen? Wat voor plinten wil je?

Hoeveel m2 houtwerk, muren en plafonds etc is wel essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Mijn vader met 30 jaar ervaring heeft mij de basis geleerd van het schilderen. Hoe je je kwast bv juist hanteert bij de muurranden, dan verf 'uitsmeren' verticaal met de roller..
Geeft het een verschil als je op en af de ladder gaat en met een korte roller werkt ipv lekker makkelijk en sneller een telescopische roller gebruiken?
Er is hier wellicht iemand waaraan ik dezelfde vraag heb gesteld op een ander platform maar hoor graag meerdere opinies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Trichoglossus schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:44:
Plinten schilderen? Wat voor plinten wil je?

Hoeveel m2 houtwerk, muren en plafonds etc is wel essentieel.
Ik ga morgen kijken.
Is huur. Plinten heb ik dus niet zelf gekozen.
Zal morgen opmeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het klinkt echt heel suf, maar duurdere verfspullen zijn wel beter. Het werkt fijner, je haalt meer "meters" uit de verf en het verwerkt strakker. Goudhaantje kwasten, anza rollers. Kip tape. Trimetal verf, den brave kit.

Schildertips: neem de tijd om voor te bereiden: je verflaag is het laatste wat je doet. Gaatjes vullen, bobbeltjes wegsteken, voorstrijken waar nodig. (Tip: dekkende voorstrijk kan je ook op kleur laten mengen).

Heb je even schilderpauze (of je gaat de volgende dag verder) pak dan je natte kwast in in aluminiumfolie en leg hem op een koele plek. Rollers dump je in het blik. De volgende dag kan je er gewoon weer mee verder. Latexrollers doe je vol met verf en strak in een plastic zak. Ook dan kan je er de volgende dag mee verder.

Acrylaatkit (den brave no crack, of exterieur+) werk je af met een vochtige spons. Dat doe je voor de laatste verflaag. Acrylaatkit kan je dus gewoon overschilderen.

Andere optie: als alles leeg is, is latex spuiten echt een heel stuk sneller en strakker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb genoteerd van benodigdheden:
Ladder
Stucloper/folie
Breekmes
Platte kwast + ronde kwast of kleinere platte voor bv aan ramen
Bakjes (action of gamma)
Roerstokjes action of gamma
Kleine rollers + grote + telescoop
Tape
Acrylaat kit
Mondmasker
Bril
Sikkens of trimetal verf
Voorstrijk alpha fix Sikkens
Stofzuiger

Eventueel plamuurmes en muurvullers.

Morgen muren grondig bekijken.
Mis ik nog iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Action heeft overigens gewoon kwasten van Goudhaantje liggen, mocht je betaalbare kwasten zoeken.

Wat betreft die gaastape voor in de hoeken, dat wordt gebruikt om stuc mee te verstevigen, niet voor latex. Beter snijd je de overgang van muur naar plafond in met een breekmesje en kit je het daarna af met een flexibele kit. Vooral bij nieuwbouw gaan plafond en muur tov elkaar werken en dan krijg je scheuren. Door het in te snijden ben je dat voor en met die flexibele kit vang je het werken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Bij de action hebben ze hier in de buurt kwasten van Copenhagen. Prima spul, voor een bijzonder lage prijs tov de reguliere winkels.

Een fatsoenlijke kitspuit is ook wel prettig. Zeker als je ooit eens met high-tack wil werken. Dan kan je gewoon nieuwe plinten op de oude/bouwplinten lijmen.

Watergedragen verf werkt wel wat anders dan terpentine basis. Hou daar wel rekening mee. Dikker opbrengen en veel eerder droog. Ik weet niet wat je ervaringen zijn met beide verf-soorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cyberdemon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:08:
Ik heb genoteerd van benodigdheden:
Ladder
Stucloper/folie
Breekmes
Platte kwast + ronde kwast of kleinere platte voor bv aan ramen
Bakjes (action of gamma)
Kleine rollers + grote + telescoop
Tape
Acrylaat kit
Mondmasker
Bril
Sikkens of trimetal verf
Voorstrijk alpha fix Sikkens
Stofzuiger

Eventueel plamuurmes en muurvullers.

Morgen muren grondig bekijken.
Mis ik nog iets?
Schuurpapier. Ommenabij P120-P150 is prima. Kan je muurvuller plekjes mee glad maken en b.v. kozijnen mee doen.
Borstel om stof weg te vegen
Een residuloze reiniger/ontvetter (St Marc, Ammonia (stinkt!), spiritus (stinkt n beetje), pick your poison)
Paar rollen keukenpapier (van die grote industriële rollen zijn cheap en goed genoeg)
Eventueel tackdoekjes (ook weer voor schuurstof)
Voor de roller bakjes eventueel inzetbakjes zodat je de inzetjes weg kan gooien en de bakken zelf niet schoon hoeft te maken.

Bij je kwasten en rollers opletten dat ze geschikt zijn voor de verf die je gebruikt. Acryl kwasten voor waterbasis/acryl (en dat zal wss ook zijn wat je koopt, daar is t grootste aanbod in)

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 01-12-2022 08:57 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Cyberdemon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:08:
Bakjes (action of gamma)
Neem van die rolbakken met een dunne inzet, dan kun je de dikke plastic bakken later opnieuw gebruiken zonder de klonten van de vorige keer mee te nemen :) Roerstokjes krijg je gratis bij de Gamma (al kan het geen kwaad om extra te vragen).

/edit: Oh ja, allesreinigerdoekjes van de supermarkt, om snel vlekjes weg te halen :)
/edit2: de stuc-hoekband inzetten voor latex was ook voor mij nieuw :o

[ Voor 13% gewijzigd door Thijsmans op 01-12-2022 08:57 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij nieuwbouw worden muren vaak behangklaar opgeleverd.

Volgens mij is het dan aan te raden om eerst te stuccen of vliesbehang erover te doen voordat je gaat schilderen.

Dus check even in de papieren hoe het wordt opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb de muren deftig bekeken, is best netjes afgewerkt. Zo ver ik heb gezien 1 lelijke deuk die toch wel opvulling vraagt, 1 hol gaatje waar je dus naar binnen kan kijken, hier en daar spetters, en in 1 kamer nietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ben voor projecttex gegaan. Had de meeste reviews. Primer alpha.

Waar ik dus geen antwoord op vind..
Hoe voorkom je dat er eten achter het fornuis valt tijdens het koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Cyberdemon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:07:
Ben voor projecttex gegaan. Had de meeste reviews. Primer alpha.

Waar ik dus geen antwoord op vind..
Hoe voorkom je dat er eten achter het fornuis valt tijdens het koken?
Eten achter het fornuis vallen? Heb je misschien een foto van de situatie? Kan mij er niet zoveel bij voorstellen.

Als je achterwanden/zijwanden rondom de keuken verft zou ik hier speciale afneembare muurverf voor nemen. Is wat duurder, maar dan kan je in ieder geval spetters en vlekken van het koken afnemen met een natte doek. Sikkens moet dit vast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 11:42
Cyberdemon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:42:

-acryl borstel nemen?

Alvast bedankt
- Ik heb zelf goede ervaringen met Flexa Powerdek, kun je zowel rollen, kwasten als spuiten en er is altijd wel ergens een aanbieding met deze verf.

- Voorstrijk heb ik wisselende gevoelens bij. Bij een droge schone ondergrond heb ik het in elk geval nog nooit gemist of nodig gehad. De enige keren dat ik het wel toegepast heb was bij recent stucwerk of bij hele gore ondergronden (denk aan een huis waar 40 jaar in gerookt was, hoeveel je ook schoonmaakte met chloor of amoniak de vlekken bleven terugkomen.

- Eerst kitten dan schilderen. Let er wel op dat je een overschilderbare kit gebruikt (siliconen vrij)

- Gatenboren kan prima na het schilderen. Als je overigens vaak wisselt van lijsten of locatie dan kun je ook een schilderij ophangsysteem overwegen. Je hebt dan een klein profiel langs het plafond zitten waarbij je op elk gewenst punt een schilderij kunt aanhaken.

- Welke kwast je gebruikt is afhankelijk van de verf. Kijk hiervoor even op de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 10:53
@Cyberdemon Ik heb weinig toe te voegen aan alle tips behalve je veel plezier te wensen tijdens de klus!

Er is geen lekkerder gevoel dan zo in een huis te wonen wat je zelf hebt "verbouwd" naar je eigen smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
frennek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:05:
[...]

Eten achter het fornuis vallen? Heb je misschien een foto van de situatie? Kan mij er niet zoveel bij voorstellen.

Als je achterwanden/zijwanden rondom de keuken verft zou ik hier speciale afneembare muurverf voor nemen. Is wat duurder, maar dan kan je in ieder geval spetters en vlekken van het koken afnemen met een natte doek. Sikkens moet dit vast hebben.
Het losstaand gasfornuis waar ik nu woon staat niet volledig tegen de muur.
Tijdens het koken durft het bij mij wel eens voorvallen dat ik te bruusk roer en er een stukje aubergine uit de pot vliegt en achter het fornuis beland.

De projecttex heeft schrobklasse 2, voorzichtig opnemen.
Ik kijk nog wel. Misschien ook een kleiner potje houtverf voor de kozijnen en deuren. De deuren hebben wel al een 1ste laag gekregen maar is niet mooi egaal en is glanzend. Dat laatste mag wel maar vraag me as of de deur dan zomaar een nieuwe laag mag hebbe. Alsook de plinten hebben een eerste laag gekregen . Die lijken gebroken wit te zijn geverfd

Edit, spetters tegen de muur kan ik ook wel voorkomen door voor een fornuis te kiezen met afdekkap. Wat ik zowiezo wel fijn vind omdat je dan extra plaats hebt als je bakt bijvoorbeeld

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberdemon op 02-12-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Cyberdemon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:45:
[...]

Het losstaand gasfornuis waar ik nu woon staat niet volledig tegen de muur.
Tijdens het koken durft het bij mij wel eens voorvallen dat ik te bruusk roer en er een stukje aubergine uit de pot vliegt en achter het fornuis beland.

De projecttex heeft schrobklasse 2, voorzichtig opnemen.
Ik kijk nog wel. Misschien ook een kleiner potje houtverf voor de kozijnen en deuren. De deuren hebben wel al een 1ste laag gekregen maar is niet mooi egaal en is glanzend. Dat laatste mag wel maar vraag me as of de deur dan zomaar een nieuwe laag mag hebbe. Alsook de plinten hebben een eerste laag gekregen . Die lijken gebroken wit te zijn geverfd

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberdemon op 02-12-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:30

PinusRigida

I put the p in pool.

my 2 cents: al 2x verhuisd en al 3x geschilderd (en gekit en geboord etc).

Ik begin met het einde van je OP:

Ervaring met rollers op lange steel = onhandig... als je een ladder kan zetten waardoor je zelf op een veilige manier wat dichterbij je muur of plafond komt is dit handiger: je kan beter mikken en wat meer druk zetten wanneer nodig. Als het je echter onmogelijk is om op een veilige manier hogerop te komen is de lange steel je uitkomst maar je zal het snel zelf merken dat dit eigenlijk een onhandig ding is, zeker met verf op je rol, wat sowieso de bedoeling is.

Bijkomende tip: verspil je geld niet aan die "zoals gezien op televisie" verfproducten zoals rollers met verfreservoir in de rol zelf: je rol weegt meteen een veelvoud van een gewone rol en dat wil je niet, zéker niet als je in de hoogte werkt.

Kitten voor of na verven? ik denk -specialisten moeten me zeker verbeteren want ik ben amateur- dat het niet uitmaakt: laatste x in ons huis was het meeste al gekit voordat we begonnen met verven, andere dingen hebben we na het verven gekit (zoals in badkamer bvb.) Wil je geen verf op je siliconen; afplakken moet je sowieso doen.

Aantal lagen primer is afhankelijk van je muren en hoe ze de eerste lagen primer opnemen, en de verf die er uiteindelijk moet opkomen. Ook hier: mijn amateurstandpunt is dat je het best terplekke uitkijkt, sowieso zie je het vrij snel drogen, zéker de grondlagen, dat gaat echt snel en dan zal je zien of je vlekken hebt, hoe groot en veelvuldig die zijn en of je al je topcoat wil zetten of nog een extra grondlaag.

Bijkomende tip, geleerd uit onze eerste x zelf verven in onze eerste woning -was ook een appartement- na het afschuren van je muren, niet vergeten het stof grondig weg te nemen met natte/vochtige sponzen. Wij hebben, deels uit luiheid, deels uit vergetelheid hier de eerste x geen grondig werk van gemaakt met als resultaat dat de verf in sommige kamers moeite had om te hechten, bladerde al snel af.

Waar ik je niet kan helpen is verfmerken... eerlijk: het is bij ons amper maanden geleden maar ik heb totaal niet onthouden welk merk verf we gebruikt hebben! :z
Ik verf dan ook totaal niet graag...

Oh ja, en boortip: als je in tegels moet boren (faience of ander) zet de klopstand van je boormachine af! voor de veiligheid kan je ook eerst een paar lagen verftape op de tegel kleven op de plaats waar je gaat boren, ga langzaam en laat je boor zichzelf in de tegel werken i.p.v. ze er met kracht in te duwen. Je wil niet dat je tegel barst.

Investeer ook in een accu-schroevendraaiertje, als ik prijzen mocht uitdelen aan mijn eigen klusser-tools, dan kreeg mijn accuschroevendraaiertje goud, m'n draagbaar waterpasje-aan-lanyard zilver, en m'n bouwlamp brons. :P

[ Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 02-12-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Heb alles.
Morgen alles afplakken en afdekken.
Keuken is betegeld 🥳
Bedankt voor al de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Toch nog een vraag. Het boilerkot waar de achterste muur bezaaid is met buizen en toestanden. Wat doe ik hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cyberdemon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:22:
Toch nog een vraag. Het boilerkot waar de achterste muur bezaaid is met buizen en toestanden. Wat doe ik hiermee?
Als je graag warm water wil zou ik ze laten zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:58:
[...]

Als je graag warm water wil zou ik ze laten zitten. :+
Haha.
Ik bedoel of dit een plaats is dat ik beter oversla?

Nog iets vergeten, het raamwerk van de stopcontacten en lichtschakelaars.
Ik weet hoe dit te verwijderen maar hoe zet ik de stroom hiervan af? Ik weet niet welke schakelaar in de meterkast uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cyberdemon schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:21:
[...]

Haha.
Ik bedoel of dit een plaats is dat ik beter oversla?

Nog iets vergeten, het raamwerk van de stopcontacten en lichtschakelaars.
Ik weet hoe dit te verwijderen maar hoe zet ik de stroom hiervan af? Ik weet niet welke schakelaar in de meterkast uit te zetten.
meestal is niet geschilderd minder lelijk dan slecht geschilderd ;) ik zou eerst even elders gaan oefenen.

qua stroom is het altijd meten is weten. zelfs als je zeker weet welke zekeringen waar bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Word enkel de naad aan het plafond gekit of ook de verticale naden?
Het plafond heeft wellicht al een 1ste laag gekregen gezien deze al mooi wit is.
Moet deze dan nog een primer krijgen?
Ik veronderstel van niet

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberdemon op 03-12-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:07
Afplakken met frog tape, duur spul maar zeer strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Cyberdemon schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:06:
Word enkel de naad aan het plafond gekit of ook de verticale naden?
Het plafond heeft wellicht al een 1ste laag gekregen gezien deze al mooi wit is.
Moet deze dan nog een primer krijgen?
Ik veronderstel van niet
Meeste plafonds in de nieuwbouw worden met spack gespoten, dat spul is standaard wit of 9010. Tenzij er op gesmeerd is of je echt een andere kleur wilt zou ik het gewoon zo laten.

Vers spack wil overigens wel lekker verf opzuigen., krijg je met 1 laag niet dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
De verf die ik heb is verkeerswit. 9016
Dit verschil zal wel niet zichtbaar zijn zeker?

Alleen heb ik wel een verkeerde primer besteld :+ Gezien deze op kleur gemengd is kan ik deze niet terug sturen.
Sikkens alpha primer.
Ik kwam er pas achteraf achter dat je geen gewone primer op een poederende ondergrond kan zetten.
Beter sikkens muurfix gekozen?
Kan ik 2 primers gebruiken? Bv 1 laag fixerende primer, en 1 laag gewone primer (de alpha prime dan) , dan toplaag projecttex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
MagniArtistique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:57:
Afplakken met frog tape, duur spul maar zeer strak.
Ik heb 3 soorten genomen.
Leek me wel interessant.
Was ook iets dat voorbij kwam hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Analamoebe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:28:
Bespaar niet op verf en kwasten/rollers!
Ik schilder alles met Sikkens en ben nu bezig alle binnenkozijnen en deuren over te schilderen. Ik gebruik hier Sikkens Rubbol BL Rezisto en die kost rond de €50/liter. Een boel geld, maar fantastische verf met een super resultaat.

Voor muurverf zou ik gaan voor Sikkens Alphatex SF. Ik heb deze gebruikt in combinatie met een Wagner verfspuit voor het texen van zwaar vergeelde muren in onze eetkamer/keuken.
Welke kwasten/rollers raad je aan icm de Alphatex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
MRL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Welke kwasten/rollers raad je aan icm de Alphatex?
Aangezien ik in Duitsland woon, haal ik m'n gereedschap ook vaak in Duitsland. Qua kwasten heb ik goede ervaring met Maduro of Vincent .
Merk rollers durf ik zo niet te zeggen. Ik heb een hele kunststof bak vol met rollers, uit zowel NL als DE, maar heb geen idee van merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

anza heeft fijne verfrollers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Deze mag na 7 maanden wel rusten. Kleine vraagjes kunnen in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.