Systeemtaal Engels versus Nederlands

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 22:50
TLDR: Ik heb een MacBook besteld en wil weten wat jullie voorkeur is qua systeemtaal.

Ik heb pas (16 november '22) een MBP 14 (32GB | 1TB) besteld en ben ik mij alvast aan het inlezen, zodat ik meteen kan beginnen zodra deze "eindelijk" geleverd wordt.

De vraag waar ik nu mee bezig ben is: Systeemtaal: Engels of Nederlands?

Achtergrond
Als een 25+ jaren lange gebruiker van Windows heb ik vaak gewisseld qua systeemtaal. Uiteindelijk kwam ik altijd weer uit op Engels.

In het begin was dat vanwege de slechte Nederlandse vertaling, later omdat dit het eenvoudiger maakt om informatie/troubleshooting/etc te doen via Google en voor een deel zal het ook wel gewenning zijn. Waar ik binnen Windows vaak tegen aanloop is dat de vertalingen inconsistent zijn of de nederlandse terminologie niet echt te relateren valt aan de engelse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 10:09
Heb alles van Apple eigenlijk altijd in het Nederlands gehad, moet zeggen dat dat ook wel prima is. Mocht je een keer troubleshooting doen via google dan kom je er ook wel uit met de Engelse variant (vertalingen zijn prima). Maar je kan het altijd vrij gemakkelijk nog aanpassen dacht ik in je MacBook, dus zou vooral het allebei proberen (blijft een kwestie van smaak natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:36
Je kan het ook nog per applicatie aanpassen/forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 15:05
Ik heb na 25+ jaar Engels recent de overstap gemaakt naar Nederlands en het bevalt me echt prima.

Toch denk ik dat ik bij een volgende MacBook weer voor een Amerikaans toetsenbord kies vanwege de liggende enter/return toets.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als een 25+ jaren lange gebruiker van Windows heb ik vaak gewisseld qua systeemtaal. Uiteindelijk kwam ik altijd weer uit op Engels.

In het begin was dat vanwege de slechte Nederlandse vertaling, later omdat dit het eenvoudiger maakt om informatie/troubleshooting/etc te doen via Google en voor een deel zal het ook wel gewenning zijn. Waar ik binnen Windows vaak tegen aanloop is dat de vertalingen inconsistent zijn of de nederlandse terminologie niet echt te relateren valt aan de engelse.
Dus dan moet je bij Engels blijven... Ik snap even niet waarom eenzelfde taal op een ander OS "ineens" magisch een significant betere beleving gaat opleveren.

En per applicatie (thirdparty helemaal) heb je kans dat de vertaling niet bij de originele leverancier (Microsoft / Apple) ligt maar bij de developer...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torchwood
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 09:39
Wat maakt niet gek veel uit tegenwoordig. vroegaaaaaah was het nog wel eens vervelend met errors zo wel op (meer) windows als op Mac OS(x) in het Nederlands. Maar als je zelf klein beetje kan vertalen naar het Engels op Google vind je altijd weer een oplossing voor je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, uiteindelijk komt het natuurlijk neer op persoonlijke voorkeur. Ik gebruik zelf al zeker een jaar of vijftien al mijn apparaten exclusief in het Engels, puur omdat ik dat prettiger vind. Enige punt waarop dat een klein beetje wrijving oplevert is als ik over de telefoon aan mijn moeder moet uitleggen waar ze iets in de instellingen kan vinden (die heeft wel alles in het Nederlands). :+

Verder ben ik het eens met @MAX3400 - als je zelf omschrijft dat je "altijd weer uitkwam op Engels", dan zou ik het daar lekker bij houden. En ik kan me inderdaad ook niet direct voorstellen dat het verschil Engels/Nederlands op macOS significant anders is dan het verschil Engels/Nederlands op Windows.
offtopic:
Nou moet ik wel toegeven dat ik me eigenlijk niet echt meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst een Windows-machine ingesteld op Nederlands heb gebruikt - ik gebruik dagelijks Windows-machines voor werk, maar die zijn zonder uitzondering geleverd met de taal ingesteld op Engels.

Tot slot ben ik het ook eens met @tommerd_ - de systeemtaal veranderen op macOS is vrij simpel, dus je kunt natuurlijk ook beide een tijdje uitproberen, en zien wat je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:20
Hier ook eigenlijk altijd op Engels. Onder andere ook vanwege de argumenten die je zelf in je openingspost al benoemt.

Het enige wat ik wel vervelend vindt, is dat websites vaak je taal herkenning en je automatisch laten landen in de US versie van de website. Dus bij Apple kom ik altijd op de Amerikaanse website. Kun je uiteraard wel aanpassen, maar zijn toch weer extra stappen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-05 07:22
Ik heb MacOS, IOS en des tijds Windows altijd op Nederlands gehad. (Soms had ik wel eens Linux distro's in Engels.)

Recent zit ik wel te denken om naar Engels over te stappen.
1) Ik vind namelijk de naamgeving soms knap vervelend. Ik ken namen van bijvoorbeeld apps en settings in Engels maar ben dan weer aan het puzzelen hoe het op mijn Mac heet. Lang niet altijd zijn het letterlijke vertalingen.
2) Siri in Nederlands vind ik niet goed werken. Siri is sowieso niet perfect, maar de Engelse versie werkt beter. Om maar niet te spreken over dat Siri niet twee talen automatisch herkent en heel veel woorden op internet zijn nu eenmaal Engels.
3)Thuis spreek ik Engels met mijn partner. Ik ben dus wel gewend in Engels te gebruiken in alledaagse dingen.

Wat me weerhoud is dat ik als Nederlander er ook wel voor ben gewoon mijn eigen taal te blijven gebruiken. Ik ben ook geen voorstander om maar alles te gaan "verengelsen".
Pagina: 1