Beste manier om de luchtkwaliteit te verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 07:34
Situatie: open keuken (60m2), veel geluid (koolstoffilters) en geur blijft lang hangen, 1 punt voor de MV en die zit verderop in de woonkamer. Daarnaast een slechte schuine afzuigkap die niet veel op weet te vangen.

Opties:
* Offerte opgevraagd om een gat naar buiten te laten maken (minder schadelijke gassen & veel minder lawaai en geur)
* Plasmafilter ipv koolstoffilter (minder lawaai & onderhoud vervangen koolstoffilters)
* Kookstel (M-Systems 6pits 90cm) vervangen door inductie (minder schadelijke gassen)
* Luchtreiniger plaatsen (minder geur & schadelijke gassen, ook bevorderlijk voor de luchtvochtigheid)
* Nieuwe afzuigkap, huidige is schuin, smalle afzuiging in het midden ipv de gehele oppervlakte (minder geur)

Onder schadelijke gassen zie ik verbrandingsgassen & fijnstof.

Graag hoor ik ervaringen over alternatieven voor koolstoffilters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou deze kans misschien wel gelijk aangrijpen om voor inductie te gaan. Gasloos is toch de toekomst en de fijnstof die vrijkomt bij een gastoestel is inderdaad vele malen groter dan bij inductie (los van de CO2 die je in de ruimte stopt). Op gas koken met recirculatie is gewoon niet zo'n goede combinatie is mijn mening, dat moet gewoon met en afvoer naar buiten.

Alleen de transitie naar inductie neemt natuurlijk je lawaai en vieze luchtjes nog niet weg. Wanneer zijn de huidige filters voor het laatst vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goede kap kopen en dan een afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
frennek schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:22:
...

Alleen de transitie naar inductie neemt natuurlijk je lawaai en vieze luchtjes nog niet weg. Wanneer zijn de huidige filters voor het laatst vervangen?
Filters heb ik nu 6 maanden geleden vervangen maar ook met nieuwe is het geluidsniveau hoog omdat de motor hier behoorlijk geluid bij maakt om de lucht erdoor te trekken. Hoopte dat het met plasma minder is omdat die het er dan kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
Ernemmer schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:25:
Goede kap kopen en dan een afvoer naar buiten.
Ook al een paar keer gehoord maar zo'n permanente ingreep blijf ik wat huiverig voor in een redelijk geïsoleerd huis uit 2005.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:35
NoBrakes schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:36:
[...]

Ook al een paar keer gehoord maar zo'n permanente ingreep blijf ik wat huiverig voor in een redelijk geïsoleerd huis uit 2005.
https://www.amazon.de/der...z-Edelstahl/dp/B00BIMN358

Kost wel wat maar passiefhuis gecertificeerd en dus volledig geisoleerd in gesloten stand. Ik gebruik het al een aantal jaren naar tevredenheid. Vooral omdat het in open stand ook echt volledig open gaat en dus geen weerstand geeft (=stiller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
NoBrakes schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:36:
[...]

Permanent maar wel het beste, gore lucht direct naar buiten. Wat maakt het bouwjaar van je huis uit voor de ingreep? Dat ene gat van 125 rond gaat je isolatie niet om zeep helpen hoor. Ben je daar echt bang voor kun je nog een geïsoleerd kanaal nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
No Hands schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:14:
[...]

Permanent maar wel het beste, gore lucht direct naar buiten. Wat maakt het bouwjaar van je huis uit voor de ingreep? Dat ene gat van 125 rond gaat je isolatie niet om zeep helpen hoor. Ben je daar echt bang voor kun je nog een geïsoleerd kanaal nemen.
Waarschijnlijk is je balans-luchtkanaal hier wel een ding. Die wil graag bepalen hoe-en-wat.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
DiedX schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:48:
[...]

Waarschijnlijk is je balans-luchtkanaal hier wel een ding. Die wil graag bepalen hoe-en-wat.
Koken is een half uur per dag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik heb ook een recirculatie-dampkamp (met inductie, en heb balansventilatie; dus geen last van slechte lucht); en had ook overwogen om bij klachten van mijn partner een doorvoer te maken.
Ik merk wel als de koolstoffilters uit de dampkap zijn het geluid véél minder is, en het debiet wat hoger, dus dat zou wel kunnen net het verschil maken bij jou.

Je hebt geen balansventilatie begrijp ik, dus warmteverlies heb je toch al, dan zal die dampkap geen verschil maken.
Wat (veel) kan schelen, is goed aanleggen van de muurdoorvoer: idealiter wil je (minimaal) 2 goed dichtende terugslagkleppen binnenin de buis, zodat ter hoogte van de isolatie in de muur een stuk lucht goed vastgehouden wordt. Er bestaat een goeie inbuis terugslagklep hiervoor: https://www.luchtafvoer.b...kap-thermobox-150-mm.html .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
frennek schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:22:
Ik zou deze kans misschien wel gelijk aangrijpen om voor inductie te gaan. Gasloos is toch de toekomst en de fijnstof die vrijkomt bij een gastoestel is inderdaad vele malen groter dan bij inductie (los van de CO2 die je in de ruimte stopt). Op gas koken met recirculatie is gewoon niet zo'n goede combinatie is mijn mening, dat moet gewoon met en afvoer naar buiten.

Op gas stoken is juist heel erg clean, het probleem zit gewoon in het bakken van vlees, dan komt er veel fijnstof vrij wat je snel wilt afvoeren.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Koken is één moment per dag. Hoe is de luchtkwaliteit de overige 23 uur per dag?

Een CO2-meter kan inzicht geven: CO2-meters voor in huis
En wellicht is in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning een oplossing te vinden.

Afzuigkap naar buiten laten afvoeren, kanaal aanleggen met spirobuis in voldoende diameter ( ≥ ⌀125mm), gladde bochten. Niet een flexibele slang van de bouwmarkt erin frommelen; veroorzaakt lawaai en zuigt slechter af.

Maar voor zowel je mechanische ventilatie als afzuigkap moet er wel lucht aangevoerd worden. Heb je roosters boven de ramen en staan die open? (ja, ook in de winter!).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 23:10
Zoals @naftebakje ga voor de termobox 150mm
In ons huis is wel balans ventilatie aanwezig, maar ivm nare kook luchtjes gekozen voor een afzuiging naar buiten.
Kleppen in zitten vlak na het rooster buiten. Heb er geen warmte verlies van nu het kouder wordt.
Gat laten zaggen, was 125 euro. De rest zelfs gemaakt.
Afzuigkap krijgt zelfs op de laagste stand de Kleppen open en is heerlijk stil.
Als ik jou was zou ik daar gewoon voor kiezAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQueuBYVf_zcP_65gOpgl26d0gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZucEyHajhEWGiZbsw7xcFEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHKIdWkRsSaQU_rqawAkvZOrPZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJSS9re7TTYJRaLRzVPD1V6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lubIKVVtQnWwgy6RZqTYGwcrSrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpGFxffoUF7HHTj4HAiJ5tWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ-quIsxrEKIY3nNeNz-8_r608g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG1eeaxVmI8CJp6EuPy3nmm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg0A3AxDp7lMkvxfoAENhaqC0Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x52T9XBQTr8AKKlY4uyrgoCE.jpg?f=fotoalbum_largeen

[ Voor 67% gewijzigd door D0m1nat0r11 op 28-11-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
Bedankt voor de reactie, dat is een hele mooie oplossing @D0m1nat0r11 !

De CO2 en fijnstof is prima, ook na het koken volgens de meter, maar mogelijk omdat de ruimte redelijk groot is en het goed verspreid.

De ventilatieroosters boven de ramen staan altijd open, ook al zou ik ze liever ooit dicht hebben ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
Allereerst om plat antwoord te geven op de topicvraag: Afzuiging naar buiten + luchtreiniger geeft de beste luchtkwaliteit. Bonusantwoord is een WTW met F7 filters ipv luchtreiniger.

Verder even wat debunk informatie mochten mensen nog eens op dit topic terecht komen:

CO2 gehalte meten is waardeloos voor het meten van luchtkwaliteit als het over koken gaat. Hierbij komt vooral NOx (bij koken op gas) en fijnstof (zowel bij gas als elektrisch/inductie) vrij. Met je kookafzuiging wil je NOx en fijnstof uit je lucht halen. De belangrijkste bron van CO2 in het huis zijn de bewoners zelf, hiervoor ventileer je continu.
Vertrouw overigens niet blind op fijnstofmeters, er bestaan geen betaalbare directe fijnstofsensoren. Deze sensoren meten altijd indirect en het is dus heel erg afhankelijk van de manier van meten en kalibratie hoe bruikbaar/nauwkeurig de metingen hiervan zijn.

Bij recirculatie: een koolstoffilter haalt vrijwel alleen de geuren uit de lucht, geen/nauwelijks fijnstof. Een fijnstoffilter haalt een deel van de fijnstof uit de lucht. In vergelijking met afzuiging naar buiten toe scoort een recirculatie met de juiste filters op zn best matig (uitgaande van de momenteel gangbare/betaalbare oplossingen). Tel daarbij op dat filters bijna altijd te laat of helemaal niet vervangen worden maken het resultaat slecht.
NOx wordt nauwelijks uit de lucht gehaald bij recirculatie, dus in combinatie met op gas koken is recirculatie eigenlijk een no go.

‘koken is maar een uur per dag’ is een prima argument als het over energieverlies of comfort gaat, maar niet als het over luchtkwaliteit gaat. Als fijnstof niet direct uit de lucht gehaald wordt tijdens het koken, kan de concentratie ervan urenlang verhoogd blijven, zelfs met ventilatiecapaciteit die voldoet aan het bouwbesluit. Die is namelijk gericht op CO2 concentratie, niet op fijnstof door koken concentraties.

Positie en afzuigcapaciteit van de afzuigkap spelen uiteraard ook nog een rol, zo dicht mogelijk boven het fornuis is het beste. Hoe meer afzuigcapaciteit hoe beter, 300m3/h wordt als minimum genoemd. 400m3/h bij een downdraft, welke enkel in combinatie met inductie overwogen kan worden (bij koken op gas stijgen de kookdampen veel sterker waardoor je dus altijd boven moet afzuigen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J63BUHe83ZdMenvEdaJpYYwjt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXoY6b7hkX942zhJtgUaSFgh.png?f=user_large

Voor meer info:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou toch ook niet mijn primaire kooklucht willen afzuigen met mijn balansventilatie. Vetfilters houden een hoop tegen, maar over een periode van 10 a 20 jaar tijd ga je de kanalen en mogelijk ook de box en warmtewisselaar flink bevuilen.

Ik heb in mijn nieuwe woning straks redelijke afzuiging met mijn WTW in de keuken, maar niet direct boven mijn inductie kookplaat. Hier heb ik een afzuigkap met uitblaas naar buiten hangen. Als ik een ei of een pan rijst kook vind ik het waarschijnlijk niet zo nodig om mijn afzuigkap aan te zetten, dat beetje waterdamp mag mijn WTW wel afvoeren. Bakken en braden is een ander verhaal, dit wil ik gewoon naar buiten hebben.

Om mijn balansventilatie niet teveel te verstoren heb ik trouwens een aanvoerkanaal gemaakt onder het huis door via de kruipruimte naar buiten. Deze komt onder het keukenblok aan met een buismotor. Deze wordt straks tegelijk met mijn afzuigkap ingeschakeld boven een bepaald debiet. Nu hoeft dit niet perfect in balans te zijn, maar als je met 500 m3/u gaat afzuigen, is het denk wel prettig als ik minimaal de helft kan inblazen op die locatie. Voordeel (en ook een nadeel) is dat dit dus onerwarmde lucht is, dus ik hierdoor een minder groot warmtelek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

AMDFreak

Intel is zo..

@Pejdref
Als ik jou tabel goed lees, is een afvoer naar buiten icm type C ventilatie qua comfort niet hoog.

Nu vraag ik mij zelf af wat hiermee wordt bedoeld? Ik heb ook deze combinatie, maar qua comfort merk ik er weinig van. Ik heb zodra de buis door de gevel is, een terugslagklep gemonteerd. Zodat er geen koude wind naar binnen wordt geblazen via de afzuigkap. Verder heb ik de kier tussen het boorgat (160mm) en de spirobuis (150mm) dicht gepurt.

Ik zie ook hierboven dat mensen de koof hebben opgevuld met isolatiemateriaal. Is dit puur voor het geluid?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
@AMDFreak Ik heb die combinatie ook, type C en een afzuigkap met afvoer naar buiten. Ik weet wel wat er mee bedoeld wordt: in de winter trek je namelijk ijskoude lucht via de raamroosters naar binnen :'( Beetje afzuigkap verstouwt behoorlijk wat m3/h lucht dus dat merk je wel. En roosters dichtzetten is voor de luchtkwaliteit (CO2 / fijnstof / vocht) weer geen optie.

Voor degene die op de bank zit is dat niet comfortabel als er in de keuken gekookt wordt, je voelt dan tocht.
Afzuigkap werkt daarentegen wel prima, kookluchtjes worden goed afgevoerd.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

AMDFreak

Intel is zo..

Ahh zo,

Ik moet eerlijk bekennen dat wij de roosters in het "zit" gedeelte dicht hebben.
En enkel in de keuken open hebben staan. Anders zit ik continue in de "tocht".

Maar ik zal er eens op letten of we dit merken. Maar recirulatie komt er bij mij niet meer in. In mijn beleving is dat alleen maar verspreiden van kooklucht. Want tja, koolstoffilters worden zelden tot nooit vervangen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
Hier nieuwbouw (2018) met warmtepomp en toch gekozen voor afzuiging naar buiten. Bora inductie is een prima oplossing en net als @D0m1nat0r11 zit er een klep op achter het rooster om de koude lucht buiten te houden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Tassadar32 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:19:
Hier nieuwbouw (2018) met warmtepomp en toch gekozen voor afzuiging naar buiten. Bora inductie is een prima oplossing en net als @D0m1nat0r11 zit er een klep op achter het rooster om de koude lucht buiten te houden.
Heb je geen last van te veel onderdruk in je huis als de afzuiging aan staat? (Deuren die niet goed open of dicht gaan bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
Pejdref schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:02:
[...]

Heb je geen last van te veel onderdruk in je huis als de afzuiging aan staat? (Deuren die niet goed open of dicht gaan bijvoorbeeld)
Nee, geen last van.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
Pejdref schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:02:
[...]

Nee, is me eigenlijk nog nooit opgevallen. (Edit) "net was mijn vriendin aan het koken, en zalm aan het bakken dus afzuiging op zijn hoogste stand. Toen liep ik naar buiten en voelde ik ineens dat het wat zwaar ging om hem te openen. Echt een druk maarja hoe erg is dat? In huis nergens last van"

[ Voor 30% gewijzigd door D0m1nat0r11 op 30-11-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
D0m1nat0r11 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:49:
[...]

Nee, is me eigenlijk nog nooit opgevallen. (Edit) "net was mijn vriendin aan het koken, en zalm aan het bakken dus afzuiging op zijn hoogste stand. Toen liep ik naar buiten en voelde ik ineens dat het wat zwaar ging om hem te openen. Echt een druk maarja hoe erg is dat? In huis nergens last van"
Geen idee hoe erg dat is. Probleem/uitdaging is een beetje dat de lucht die afgezogen wordt ook weer aangevoerd moet worden. Omdat nieuwbouwhuizen luchtdicht gebouwd worden heb je dus kans dat de toevoer niet groot genoeg is, dat maakt je afzuiging ook minder efficiënt.
Maar ik heb geen idee hoe groot dat effect is.

Ik stelde die vraag overigens omdat we zelf bezig zijn met een verbouwing en ik overweeg een soort van inlaatklep te maken die open gaat als de kookafzuiging aangaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Pejdref op 02-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
Pejdref schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:04:
[...]

Geen idee hoe erg dat is. Probleem/uitdaging is een beetje dat de lucht die afgezogen wordt ook weer aangevoerd moet worden. Omdat nieuwbouwhuizen luchtdicht gebouwd worden heb je dus kans dat de toevoer niet groot genoeg is, dat maakt je afzuiging ook minder efficiënt.
Maar ik heb geen idee hoe groot dat effect is.

Ik stelde die vraag overigens omdat we zelf bezig zijn met een verbouwing en ik overweeg een soort van inlaatklep te maken die open gaat als de kookafzuiging aangaat.
Ons huis is uit 2008, en met zoals gezegd een WTW installatie door het hele huis. (Vrij luchtdicht dus) Afzuigkap werkt perfect. We hadden dit gelijk meegenomen toen we het huis kochten. Later nog eens met de vorige bewoners erover gesproken want hun hadden een Afzuigkap met filter hangen. De geur van eten bleef ontzettend lang hangen in de huis kamer. En nu dus niet meer.
Pagina: 1