Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd welke thermostaat bij de Intergas 28/24

Pagina: 1
Acties:

• guys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Huidige situatie: wij hebben onlangs een 30erjarenhuis gekocht waar 2 jaar geleden een Intergas 28/24 is geïnstalleerd met radiatoren in het gehele huis. Uitgerust met een eenvoudige Honeywell Round aan/uit kamerthermostaat met een draad naar de ketel.

Nieuwe situatie:
op de beneden verdieping is in de meeste ruimtes elektrische vloerverwarming geplaatst in de voor- en achterkamer onder de parketvloer en in de keuken/bijkeuken onder tegels. Alle ruimtes staan in open verbinding met elkaar. De radiatoren in de voor- en achterkamer zijn blijven staan. Beneden in het toilet en de hal zijn nog twee kleine radiatoren en geen vloerverwarming. De vloerverwarming regelt zich met 3 thermostaten in 3 zones (voorkamer achterkamer/keuken, bijkeuken) Alle radiatoren in het gehele huis zijn met thermostaatkranen uitgerust..

Mijn plan:
Benedenverdieping stoken op de vloerverwarming, radiatoren uit of bijna uit. Op de eerste verdieping overloop, 2 slaapkamers, badkamer en studeerkamer stoken met de bestaande radiatoren te regelen met de thermostaat kranen
Wij willen heel graag vloerverwarming, de leverancier zegt dat we dit prima als hoofdverwarming kunnen inzetten. Maar het een en ander hangt af van de kosten, we kunnen het accent wisselen, of de radiatoren op gas CV of, de vloerverwarming op elektra, het hangt af van de kosten. O: dit moment weet niemand wat gas gaat doen en wat elektra gaat doen en wat ik ga gebruiken. Ik kan op deze wijze beide kanten op. Dat gaan we zien zodra alles draait.
Thermostaat aan de Intergas CV:

Ik denk dat weersafhankelijk stoken het beste is en bijsturen van de thermostaatkranen. Dit omdat er binnen geen goed referentiepunt is om de temperatuur te meten. Waar? beneden al helemaal niet, de overloop of een slaapkamer? Omgevingstemp is een stabiele referentie.
Verder wil ik een thermostaat die geheel via een app is te bedienen.
De Comfort Touch van Intergas, heeft wel de mogelijkheid omgevingstemp te kunnen gebruiken maar gebruikt dit voor de aanvoertemp te sturen en heeft toch binnen nog een meetpunt nodig om bij een maximum te kunnen schakelen. Waar moet die dan hangen?
Dan is er nog de Honeywell Lyric T6.
Kortom ik weet het niet goed meer en vraag suggesties wellicht ook ander thermostaten.
Zie ook: https://www.intergas-verw...eelgestelde-vragen-ketel/

Hoor graag verder

Guys

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-11 13:03
Je wilt gaan verwarmen met electriciteit. Dan is de eerste vraag: heb je zonnepanelen die meer opleveren dan je verbruikt?

Niemand die weet wat gas en elektra gaan doen, maar per kilowatt zal elektriciteit de komende 10 jaar echt niet goedkoper gaan worden dan gas. Daarvoor zijn we te afhankelijk van gasgestookte centrales.

Bij warmtepompen is dat niet erg. Die winnen meer aan efficiëntie door de COP van ~4, en dat compenseert het verlies in de centrale. Maar elektrische vloerverwarming heeft een COP van 1. Dat is dus letterlijk je geld wegstoken tenzij je veel meer produceert dan verbruikt. En met de veranderingen in saldering wordt dat ook steeds minder lucratief (je stookt weinig als de zon schijnt).

Waarom neem je niet gewone vloerverwarming
met goede vloerisolatie, zodat je ook direct voorbereidt bent op lage temperatuur verwarming. Dan kan je ook direct (of in de toekomst) kiezen voor een (hybride) warmtepomp.

• guys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Nirgilis: je reactie is geen antwoord op mijn vraag. Zal toch het een en ander toevoegen op jouw opmerking. Ik kom hiervoor uit een huis met 120m2 vloerverwarming met waterbuizen in de vloer. Reactietijd opwarmen 4 á 5 uur, dus je laat het 24 uur p dag aan staan. Elektrisch is vele malen goedkoper aanleggen, ook geen noemenswaardige verhoging van de vloer (millimeters) reactietijd 20 minuten. De winst zit in het naar behoefte doseren via een app in je smartphone, aan/uit, hoger/lager/tijdschema's. etc. Hierdoor lager stroomgebruik.

Heb ongeveer 5000Kw productie uit zonnepanelen. Mijn huis is niet voldoende geïsoleerd voor een warmtepomp, niet hybride en niet full electric. De vloeren liggen er al dus geen zin om te zeggen je kunt beter .., ik moet met dit verder en daar vraag ik advies over

Guys

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik kan niet anders dan een boel gemiste kansen zien.
Een warmtepomp is met slechte isolatie alleen maar een beter idee, dat is eenvoudig na te rekenen, al is dat besef niet wijdverbreid.
Maar goed, laten we inderdaad denken in mogelijkheden.
Wat is je doel? Goedkoop stoken -> zoveel mogelijk op gas (of de afgifte verbeteren met T33 en toch de warmtepomp).
Maximaal comfort -> uitzoeken bij welke vloertemperatuur de kou van de vloer is, daarop een vaste vloerthermostaat instellen en dan de ruimtethermostaat zowel de radiatoren als de vloerverwarming op tijd en omgevingstemperatuur laten schakelen. Dit kan je inderdaad combineren met een weersafhankelijke regeling op de gasketel, maar liefst combineer je het ook met een vraagsignaal uit de zoneregeling zodat de ketel uit blijft als er nergens vraag is.
Je gaat wel aan de ketel vragen om doorgaans weinig vermogen te leveren, dus dat gaat waarschijnlijk pendelen en niet erg zuinig worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Proton_ Om in te gaan hoe de CV aan te sturen vanuit de radiatoren op de bovenverdieping. Dan zou ik hier even een kijkje nemen.
Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

Dus slimme thermostaten op de radiatoren zetten die de CV aansturen. Dan kun je op basis van warmtevraag sturen in de ruimte waar het op dat moment nodig is.

Ook in de woonkamer. Daar kun je de elektrische verwarming bijschakelen wanneer je het snel warm wilt hebben.
Als je schema altijd vrijwel hetzelfde is iedere week, is dat goed automatisch in te richten lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door NIMIC op 27-11-2022 18:43 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NIMIC geen slecht plan, maar wat je echt wil voorkomen is dat de inefficiënte elektrische vloerverwarming onnodig warm wordt of te lang aan staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-11 13:03
guys schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:25:
Nirgilis: je reactie is geen antwoord op mijn vraag. Zal toch het een en ander toevoegen op jouw opmerking. Ik kom hiervoor uit een huis met 120m2 vloerverwarming met waterbuizen in de vloer. Reactietijd opwarmen 4 á 5 uur, dus je laat het 24 uur p dag aan staan. Elektrisch is vele malen goedkoper aanleggen, ook geen noemenswaardige verhoging van de vloer (millimeters) reactietijd 20 minuten. De winst zit in het naar behoefte doseren via een app in je smartphone, aan/uit, hoger/lager/tijdschema's. etc. Hierdoor lager stroomgebruik.

Heb ongeveer 5000Kw productie uit zonnepanelen. Mijn huis is niet voldoende geïsoleerd voor een warmtepomp, niet hybride en niet full electric. De vloeren liggen er al dus geen zin om te zeggen je kunt beter .., ik moet met dit verder en daar vraag ik advies over
Je openingspost liet het klinken alsof de elektrische verwarming er nog niet ligt. Je praat immers over de huidige situatie. Dus ik probeerde enkel de keuze die je aan het maken was te duiden. Er is namelijk geen casus waarin elektrische verwarming financieel/qua verbruik de beste optie is, tenzij je het gratis krijgt.

Voor de rest sluit ik mij aan bij de andere reacties hier. Probeer zoveel mogelijk te stoken met gas en gebruik de elektrische verwarming alleen te gebruiken voor dat stukje comfort/responsiviteit dat je zoekt. Uitgaande van 3000 kWh verbruik voor de rest, houdt je 2000 kWh over om maximaal te salderen. Dat is het equivalent van ~225 m3 gas. En toch een redelijke besparing mogelijk.

Je zou dat kunnen doen met slimme radiatorkranen. Dat heeft als extra voordeel dat je veel meetpunten hebt(wel redelijk inaccuraat, je meet immers bij de verwarming). Maar het wordt een lastig verhaal om dat effectief te koppelen aan de elektrische vloerverwarming. Ik zelf gebruik Tado voor zoneregeling en dat hele systeem zit zo dichtgetimmerd dat het onmogelijk is dat effectief te integreren met elektrische verwarming.

Als je echter voornamelijk boven met de CV wilt verwarmen en beneden met de vloerverwarming, kan je ook een zoneklep kunnen plaatsen voor de verdeler beneden en die alleen openen op echt koude dagen. Aangezien het klinkt alsof je huis niet heel goed geïsoleerd is, kan je er wel vanuit gaan dat op dagen dat de temperatuur onder de 0 komt, je zo richting de 100kwh verstookt. 10m3 gas per dag is namelijk niet ongehoord voor een jaren 30 huis.

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Proton_ Snap ik, maar die beslissing is soort van al genomen. Als de vloeren al liggen is daar weinig meer aan te doen.

p.s. ik verwarm mijn woonkamer ook met vloerverwarming.
En die werkt echt al binnen een half uurtje. Iedere nacht heb ik hem gewoon echt uit staan.
Pagina: 1