Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-08-2023
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe grafische kaart geinstalleerd in mijn pc, ik ben van een gtx 1060 6gb (waar ik nooit problemen mee heb gehad) naar een RX 6650 XT gegaan. Voordat ik mijn nieuwe grafische kaart had geinstalleerd heb ik DDU gebruikt om de oude NVIDIA drives te verwijderen. en daarna heb ik de nieuwe RX 6650 XT drive gedownload en geinstalleerd. Maar nu is het zo dat ik in games vaak stotteringen heb, dat het beeld soms voor een paar seconden blijf bevriezen of een aantal miliseconden. En ook bijna altijd als ik bijvoorbeeld een game laat in battlefield en als ik respawn met battlefield of warzone.

Hieronder staan mijn PC specs:
Ryzen 5 3600
16GB RAM
RX 6650 XT
500GB SSD
1TB HDD
Cooler Master V550 Gold-V2
a320m-h-cf moederbord
1080P 144hz monitor

Hieronder de performance gegevens (het lijkt dat de gpu, kloksnelheid en ernergieverbruik soms erg daalt op hetzelfde moment):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OjJFCAiMG9CBGVRxXWxji5vhOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHPwZjWhLJNCk00QwhJPxk5N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdzXgHQYLCKO1mYOmQwRZd898vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPfgfDyURYhVXWrSobtSbrTa.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan dit en hoe kan ik dit stotteren laten ophouden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 33% gewijzigd door JWonlineja op 26-11-2022 15:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
SAM in bios aan of juist uit geprobeerd? Probeer ook 1 iets oudere driver. Freesync ook aan in driver? En check of je voeding goed ingeplugd zit.

Verder zou je nog nieuwere moederbord chipset drivers kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
meljor schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:44:
SAM in bios aan of juist uit geprobeerd? Probeer ook 1 iets oudere driver. Freesync ook aan in driver? En check of je voeding goed ingeplugd zit.

Verder zou je nog nieuwere moederbord chipset drivers kunnen proberen.
Bedankt voor je antwoord.

SAM in bios heb ik nog niet geprobeerd. Zal een poging wagen.

Moet ik de freesync wel of niet aan?

Voeding zit er goed in. Of kan het misschien ook zo zijn dat de kabel van de voeding naar gpu niet goed is aangesloten?

Hoe werkt het met nieuwere moederbord chipset drivers? Hoe doe je dat?

[ Voor 7% gewijzigd door JWonlineja op 26-11-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Freesync aan, maar gewoon proberen.

Drivers van je moederbord fabrikant, daar kun je ze downloaden onder "support".

Bios update kan je ook nog proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door meljor op 26-11-2022 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:23

Thomg

Aww yiss

In de metrics lijkt het ook wel alsof de CPU en/of Geheugen het niet meer aan kunnen en de GPU dus niks meer te doen heeft.

Lastig te zeggen, maar ik zou een verse windows op je pc zetten (andere SSD of partitie op je huidige) en kijken of je het probleem nog hebt.

Waarom de 6650XT je die problemen geeft (en de 1060 6GB niet) vind ik een vreemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Thomg schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:37:
In de metrics lijkt het ook wel alsof de CPU en/of Geheugen het niet meer aan kunnen en de GPU dus niks meer te doen heeft.

Lastig te zeggen, maar ik zou een verse windows op je pc zetten (andere SSD of partitie op je huidige) en kijken of je het probleem nog hebt.

Waarom de 6650XT je die problemen geeft (en de 1060 6GB niet) vind ik een vreemde.
CPU gebruikt 90%, dus dat zou goed moeten zijn toch? en Geheugen gebruikt 12 van de 16GB dus dat lijkt me ook goed. Ik kan wel eens gaan kijken of opnieuw windows op mijn PC zetten helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
meljor schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:43:
Freesync aan, maar gewoon proberen.

Drivers van je moederbord fabrikant, daar kun je ze downloaden onder "support".

Bios update kan je ook nog proberen.
Heb freesync aan, maar helpt niet. en ook de nieuwe driver van chipset moederbord gedownload en geinstalleerd. lijkt het ook niet op te lossen jammer genoeg.

Is zo'n BIOS update wel veilig? kan dat niet snel misgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Een bios update lijkt me nu nog niet aan de orde.

Ik zou nog 2 dingen proberen voordat je Windows er nieuw op gaat zetten.

1. Nog een keer DDU gebruiken en het liefst in veilige modus.
2. Op je c: schijf staat een map AMD, daar staan al je geïnstalleerde drivers voor je chipset en gpu. Daar zit ook nog een map in met software van AMD zelf om drivers te de-installeren, gebruik dat programma om de chipset drivers te verwijderen.

Nadat je opnieuw hebt opgestart ga je naar de AMD site en daar download je https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-131 en die zorgt voor de juiste chipset en gpu drivers en installeert die voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
JWonlineja schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:30:
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe grafische kaart geinstalleerd in mijn pc, ik ben van een gtx 1060 6gb (waar ik nooit problemen mee heb gehad) naar een RX 6650 XT gegaan. Voordat ik mijn nieuwe grafische kaart had geinstalleerd heb ik DDU gebruikt om de oude NVIDIA drives te verwijderen. en daarna heb ik de nieuwe RX 6650 XT drive gedownload en geinstalleerd. Maar nu is het zo dat ik in games vaak stotteringen heb, dat het beeld soms voor een paar seconden blijf bevriezen of een aantal miliseconden. En ook bijna altijd als ik bijvoorbeeld een game laat in battlefield en als ik respawn met battlefield of warzone.

Hieronder staan mijn PC specs:
Ryzen 5 3600
16GB RAM
RX 6650 XT
500GB SSD
1TB HDD
Cooler Master V550 Gold-V2
a320m-h-cf moederbord
1080P 144hz monitor

Hieronder de performance gegevens (het lijkt dat de gpu, kloksnelheid en ernergieverbruik soms erg daalt op hetzelfde moment):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kan dit en hoe kan ik dit stotteren laten ophouden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Een verse install is aan te raden, maar zou niet noodzakelijk moeten zijn.

Heb je het echt in alle spellen?

Heb je al eens een benchmark gedaan met bv 3DMark?

Heb je software die je GeForce monitorde (temperatuur etc)? Of heb je screen recording software aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er zijn aardig wat bios updates geweest voor je moederbord: https://www.gigabyte.com/...rev-1x/support#support-dl

Heel veel voor geheugen compatibiliteit (AGESA) maar ook wel wat 'Improve PCI-E compatibility'.

Een bios update is wel te overwegen, is vandaag de dag minder spannend dan vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bios update zou ik wel doen, is idd niet zo spannend.

Cpu staat op 90%, maar dat lijkt het gemiddelde van alle cores. Als 3 cores op 100% staan en 3 cores op 0%, dan zie je in de grafiek 50%. Dat lijkt ok, maar als de software er maar 3 kan gebruiken loop je dus wel degelijk tegen de limiet aan. Kun je gebruik per core inzichtelijk maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:08
JWonlineja schreef op zondag 27 november 2022 @ 01:32:
[...]

CPU gebruikt 90%, dus dat zou goed moeten zijn toch? en Geheugen gebruikt 12 van de 16GB dus dat lijkt me ook goed. Ik kan wel eens gaan kijken of opnieuw windows op mijn PC zetten helpt
Lijkt dus een cpu bottleneck een cpu op 90% dan zullen er vast wel 1 of 2 cores zijn die op 100% zitten.
En dit kan dan voor stutter zorgen.

Sluit zoveel mogelijk programma's af op de achtergrond als je dit nog niet gedaan hebt tijdens het gamen en kijk of het beter word.

Zowel BF als Warzone zijn cpu intensief ook en de nieuwe gpu zorgt ook voor meer cpu load, dat kan in dit geval net te veel zijn.

Dat zou verklaren waarom je er met de oude gpu geen last van had.
Zekers ook omdat de resolutie 1080p 144hz is wat ook meer vraagt van de cpu.

Wat je kan proberen is de fps vast te zetten op bv 120 en kijken of het weg is.
Om er helemaal van af te komen dan ontkom je er bijna niet aan om de cpu te upgraden.

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
Dat de 1060 geen problemen gaf en de 6650 wel kan er ook nog op wijzen dat je voorheen tegen een GPU bottleneck zat en nu met een sterke kaart tegen een CPU bottleneck.

Gamen op 1080p zal ook eerder een CPU bottleneck geven dan 1440p.

Puur het gegeven dat je 90% cpu gebruik hebt betekent niet dat je GPU het probleem is.

Maar toch nog etterende oude drivers of andere programma's is ook mogelijk.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad na een switch tussen rood en groen (ging naar nvidia). Getest op een verse Windows na bios update en het probleem was weg.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 27-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
daan! schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:48:
Dat de 1060 geen problemen gaf en de 6650 wel kan er ook nog op wijzen dat je voorheen tegen een GPU bottleneck zat en nu met een sterke kaart tegen een CPU bottleneck.
Puur het gegeven dat je 90% cpu gebruik hebt betekent niet dat je GPU het probleem is.
Eens, een GPU 'bottleneck' (wat een net uitgebalanceerd systeem vrijwel altijd heeft), betekend in de praktijk simpelweg dat je FPS begrenst wordt door de maximale prestaties van je GPU. Zolang die FPS waarde hoog genoeg is er niks aan de hand.

Een CPU bottleneck is veel vervelender en leidt vaak tot stotteren, korte freezes of een algeheel niet responsief systeem (bijv. een eventuele voice chat die steeds wegvalt); ondanks dat je gemiddelde FPS waarden wellicht in orde lijken.

Hier hetzelfde gehad met een I7-7700K + RTX3060Ti eveneens komende van een GTX1060, FPS lag met dezelfde settings vaak 3x zo hoog maar wel met stotteringen in sommige games i.c.m. hoge CPU belasting. CPU upgrade gedaan en het was opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Toch zou een Ryzen 3600 genoeg moeten zijn voor alle games op 1080p en hoge settings met een rx6650xt.

Ik denk dat je na een bios update en schone Windows tevreden zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Bedankt voor jullie antwoorden.

Heb nu een bios update gedaan.
Nieuwe driver chipset van moederbord geïnstalleerd.
DDU in safe mode gedaan.
Nieuwste gpu driver geïnstalleerd.

Ik hou nog steeds dat het soms stottert en dat gpu usage opeens dropt naar 0 procent.

Het enige wat ik denk ik nog kan doen is windows 10 opnieuw installeren. Maar is dat wel veilig? Wat als dat mis gaat? Dan ben ik nog verder van huis. Zit er nu gewoon aan te denken om mijn oude gtx 1060 6gb weer terug te doen. Ben dit gedoe zat :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 15:55
Waarom zou dat niet veilig zijn? Als je gewoon oplet en geen data verwijderd (waar je sowieso een backup van hebt) kan er niets gebeuren.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik een GPU-ranglijst erbij neem:
  • GeForce GTX 1060 6GB presteert in 1080p Ultra-settings op 21.9% (32.2fps) van een RTX 4090 en op 1080p Medium op 30.9% (58.0fps) van de snelste GPU.
  • Radeon RX 6650 XT presteert in 1080p Ultra-settings op 54.1% (79.8fps) van de snelste en op 1080p Medium op 73.6% (138.4fps) van de snelste.
https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Ik neem aan dat je de 1080P 144hz monitor volledig wil kunnen benutten om competitiever te spelen. Van een GPU die ongeveer 60 fps doet naar een GPU die ongeveer 144 fps doet upgraden, dan vraag je aan de CPU om het werk voor +140% frames te doen. Daarom is de CPU-load naar 90% omhoog geschoten.

Met eender welke grafische kaart is een CPU-load boven 90% vragen om haperingen, stotteren,... Mijn GTX 1660 heeft hiervan ook last en de oplossing ga ik morgen uitvoeren. De upgrade van een i5-4670K naar een 5800X3D. Mijn huidige workaround is in de task manager zoveel mogelijk processen (vooral Firefox, Edge,...) killen totdat er net genoeg CPU-performance beschikbaar is om World of Warships vloeiend te draaien.

Wat je met 90% CPU-load niet ziet, is welke cores zijn 100% belast. Als 5/6 cores volledig belast zijn, dan is het al 83% CPU-load en je wilt helemaal niet dat een aantal cores volledig belast zijn, dan is er geen ruimte meer voor meer frames en van tijd tot tijd gaat de GPU op de CPU wachten. De GPU-load zakt af en toe naar de nul en je ervaart het als haperingen, stotteren,...

Hoe groot is het verschil tussen een 3600 en 5800X3D? Daarvoor bestaat CS:GO, weinig GPU-vereisten om het verschil in CPU-performance goed te kunnen testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_coWjtqVTnDNdjJeLSXRbIK2pI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQwydyVGnWe424MetFq3V5p5.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/...de-ryzen-3600-to-5800x3d/

Voor een RX 6600 XT op 1080p medium settings, gaat de gemiddelde fps met +54% van 245 naar 377 en de 1% fps gaat met +86% van 130 naar 242.

De 1% low wordt gemeten want iedereen heeft wel ervaren wat 99% van de tijd goede fps en 1% van de tijd hapert de game is. De andere meting om eventuele haperingen op te sporen is de frametimes. Zo kunnen de reviewers de grafische kaarten op een smooth vloeiende werking controleren, want de gemiddelde fps zegt niet genoeg. De kwaliteit van drivers wordt getest.

De verbetering van de 1% low is voor elke game anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYtBYmtgCQpzFYsNzB_DTCwRakU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T85MNv0VQyrDEPAE9NeoNkrv.jpg?f=fotoalbum_large

En bij een krachtige GPU is het verschil groter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqessyc0C3EcB_76tXFoktWKAYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3u4XybDeDfZDymx9QtVyza2O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan aan je moederbord-keuze zien dat een 369 euro CPU upgrade niet weinig geld voor jou is. Wees blij dat je het moederbord en geheugen kan hergebruiken. 3D V-cache maakt de 5800X3D ongevoelig voor trage geheugen en het presteert net zo snel als met goed overgeklokte geheugen.

Het alternatief voor een CPU-upgrade is de grafische settings omhoog doen, fps halveren om een RX 6600 XT zo traag als een GTX 1060 6GB te laten draaien,... en eventueel een 1440p scherm kopen. Dan wordt je GPU de bottleneck en de CPU cores worden minder belast (liefst de individuele cores onder 3/4 load).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meljor
Die cpu is goed genoeg. Check ook ff de reviews van die cpu, vaak getest met de snellere 2080ti. Werd toen geprezen als de prima keuze voor gamers, geen woord over stotteren. Heb hem zelf ook gehad icm 1080ti, no problems.

Zou toch belachelijk zijn dat je om een midrange 6650xt goed te kunnen gebruiken je maar een high end cpu moet kopen? 100fps of 140fps ok, maar die 100fps kan dan echt wel gewoon vloeiend.

Ook op YouTube zijn filmpjes te vinden van Warzone die soepeltjes draait op die combo.

Er is gewoon iets niet helemaal goed in zijn systeem, ik zou schone install Windows doen.

[ Voor 18% gewijzigd door meljor op 27-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20
Misschien dat het helpt, maar ik merkte dat de 6800XT minder vloeiend liep met de laatste drivers
Adrenalin 22.11.1 Optional (WHQL)

Ben terug gegaan naar : Adrenalin 22.5.1 Recommended (WHQL)

Gek genoeg op de tripples (5760x1080@120hz) met iRacing was er geen verschil, maar op mijn game monitor met Fortnite wel. (2560x1440@165hz)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
meljor schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:22:
Die cpu is goed genoeg. Check ook ff de reviews van die cpu, vaak getest met de snellere 2080ti. Werd toen geprezen als de prima keuze voor gamers, geen woord over stotteren. Heb hem zelf ook gehad icm 1080ti, no problems.

Zou toch belachelijk zijn dat je om een midrange 6650xt goed te kunnen gebruiken je maar een high end cpu moet kopen? 100fps of 140fps ok, maar die 100fps kan dan echt wel gewoon vloeiend.

Ook op YouTube zijn filmpjes te vinden van Warzone die soepeltjes draait op die combo.

Er is gewoon iets niet helemaal goed in zijn systeem, ik zou schone install Windows doen.
Windows install zou het eerste zijn wat ik ook zou doen,dat als eerste

Wat betreft BF,welke is het bf2042?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Het lijkt mij inderdaad ook gek dat mijn cpu een bottleneck zou vormen. Het is namelijk echt wel een goede cpu voor een rx 6650 xt en zie dat ook online vaak voorkomen. Ben op dit moment mijn pc aan het factory resetten en Windows 10 automatisch tegelijkertijd opnieuw aan het installeren met die factory reset. Hopelijk gaat dit het verhelpen.

En het gaat inderdaad om battlefield 2042

[ Voor 7% gewijzigd door JWonlineja op 27-11-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
rapture schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:28:
Een 6650XT is idd een mid-range kaart maar is in absolute zin zeker niet langzaam, minimaal RTX2080 of 1080Ti niveau; in nieuwere games zelfs sneller.

Daarnaast is 1920x1080 tegenwoordig min of meer de instapresolutie geworden, welke per definitie relatief veel van de CPU vraagt vergeleken met hogere resoluties i.c.m. dezelfde GPU. Daarnaast is het inherente issue met een CPU bottleneck in sommige games dat dingen niet meer lekker inladen, stutters of andere rare dingen gebeuren, ongeacht of er nu 80, 120 of 200fps geproduceerd worden.

@JWonlineja Wat ik eens als test zou proberen is je FPS te begrenzen op ongeveer 75-80% van wat je nu haalt om zo wat belasting van je CPU af te halen en kijken of het daarmee beter gaat. Als het probleem van de stutters veroorzaakt wordt door een CPU die volledig belast dan zou dit ervoor moeten zorgen dat ze verdwijnen of significant minder worden.

Stel je nu 100fps haalt, cap je FPS in de game (geen idee of dat kan in Battlefield 2042) of in de driver dan eens op 75.
rapture schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:28:
Ik kan aan je moederbord-keuze zien dat een 369 euro CPU upgrade niet weinig geld voor jou is. Wees blij dat je het moederbord en geheugen kan hergebruiken. 3D V-cache maakt de 5800X3D ongevoelig voor trage geheugen en het presteert net zo snel als met goed overgeklokte geheugen.
Ik weet niet of een 5800X3D i.c.m de stroomvoorziening van dat A320 moederbord een verstandige keuze gaat zijn, persoonlijk zou ik daarmee niet verder willen gaan dan eventueel een 5700X welke een behoorlijk stuk zuiniger is onder maximale belasting. Deze heb je momenteel al voor net iets meer dan 200 euro (minder als die game die je er bij krijgt je niks interesseert en je die doorverkoopt :+ ) en is nog steeds een forse upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
JWonlineja schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:06:
Het lijkt mij inderdaad ook gek dat mijn cpu een bottleneck zou vormen. Het is namelijk echt wel een goede cpu voor een rx 6650 xt en zie dat ook online vaak voorkomen. Ben op dit moment mijn pc aan het factory resetten en Windows 10 automatisch tegelijkertijd opnieuw aan het installeren met die factory reset. Hopelijk gaat dit het verhelpen.

En het gaat inderdaad om battlefield 2042
Die game heeft een update gekregen, wat kan zorgen voor hoog cpu verbruik.

Wat je nog kan proberen is via de config file van bf2042 dx12 aan te zetten. Dat zorgt er bij mij in elk geval voor dat de game een stik beter draait.

Warzone heeft ook een aardig hoog cpu verbruik en heeft bv baat bij een 8 core cpu.

Maar ik zou eerst een reinstal doen van windows en dan verder kijken

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 28-11-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

meljor schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:22:
De situatie in 2019 is niet dezelfde als in 2022. Daarom bestaan er reviews om te zien of een 3600 in 2022 nog meekan.

Battlefield 2042 is van november 2021 en reviews van een jaar geleden zijn gedateerd door het verwijderen van de 128-player Breakthrough modus, uitbrengen van patches en 3 seasons aan DLC's.

Een jaar geleden spraken ze over:
  • Met 8 of meer Zen 3 of snellere cores is de CPU load niet tegen de 100%, maar je wint weinig fps met meer cores
  • 6 Zen 3 cores is still ok, CPU regelmatig 100% belast. Flinterdunne marge.
  • Met trager dan Zen 3 hexacores verlies je performance als je GPU over 100 fps kan gaan met de gekozen settings.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/mo8v4cyrkr081.png

5800X is +24% sneller dan 3600X in gemiddelde fps en +32% sneller in 1% low. Van een worst case op 40 fps naar 60 fps gaan, is +50% vooruitgang.
Dat is afhankelijk van de game en hoe goed of slecht dat het geoptimaliseerd is. Voor BF2042 is alles zwakker dan 6 Zen 3 cores een bottleneck als de GPU over 100 fps kan gaan.

Een mid-range 6650 XT haalt op 1080p Medium 91% van de framerate van een high-end 2080 Ti.

Op 1080p Medium gaan GPU's al snel over 100 fps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7h7xjBvWTS9vev-4kp9QGlmaVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzgPUC3EfpLwWQfCJCrzc5qO.jpg?f=fotoalbum_large

Als een 3600X gemiddeld 91fps kan halen en een GTX 1060 6GB kan 61 fps halen, dan kon zijn vorige GPU de CPU ongeveer 2/3 belasten. Of anders gezegd, de CPU had nog rekenkracht +50% snellere GPU aan te sturen.

In deze game is een RTX 2060 of RX 5600 XT al genoeg om een 3600 te overbelasten.

Ik zou ook de softwarematige oorzaken eerst uitsluiten.

Dat kunnen game settings zijn (op Reddit lees ik over het uitschakelen van "Future Frame Rendering" in BF2042), bepaalde game patches draaien slechter, driver versies,... en eens testen of Windows opnieuw installeren een verschil kan maken.

Maar ik zeg wel erbij dat de 3600 in BF2042 wegens Hardware Unboxed al bottlenecked is en er kan niks erbij. Met elke game update, DLC, nieuwe map,... kan de CPU-load over de limiet gaan. Je wilt niet dat elke pling, notificatie,... al genoeg is om een fps in elkaar te doen zakken.

Wie in een clan speelt, heeft comms zoals Discord, TeamSpeak,... Hoe meer beschikbare rekenkracht om iets anders te draaien tijdens het gamen, hoe minder kans dat er haperingen zijn. Dan wordt het al snel 8 cores om beetje boven het absolute minimum te zitten.

Zeker als je in Steam Survey ziet dat de ontwikkelingslanden (die hebben gemakkelijk factor 10 meer bevolking dan de rijke landen en wegen zwaarder door in de gamerspopulatie) de overstap van quadcore naar 6 cores gemaakt hebben en de overstap naar 8 cores is al bezig. Daarop baseren ze de hardwarevereisten, want voor de 6% die meer dan 8 cores heeft, is het doelpubliek te klein. 6/10 van de gamers heeft 6 of meer cores en daarom kiezen ze om 6 cores volledig te benutten. 65% van de gamers zit op 1080p. Zelfs in de derde wereld gaan ze niet meer lager dan 1080p, de instapresolutie van tegenwoordig.

Voor mij persoonlijk is een CPU op 90% tijdens het gamen nadat de applicaties afgesloten zijn of de processen in task manager beëindigd zijn, een reden om een CPU met snellere cores en meer cores te kopen. Zeker als de reviewers zeggen dat de CPU te zwak voor een bepaalde game is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Het probleem is wat je zegt dat het cpu verbruik met elke patch, omhoog is gegaan. En dat je mede door die nieuwe gpu nu tegen de limiet aanloopt.

Eigenlijk enige oplossing voor nu is een snellere cpu met vooral zoveel mogelijk en snelle cores.

Of wachten op een patch, maar Dice is berucht, daarmee. Cpu verbruk is al een probleem sinds bf4, bf1 en ook bf5. Dat het per patch alleen maar hoger word.

Ik speel het nu al een aantal jaar, maar het blijft met elke nieuwe BF game, helaas

Zie bv ook hier op de site,kijk maar in het comment gedeelte:

nieuws: Battlefield 2042-update verandert map en voegt drie wapens toe

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 28-11-2022 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:52
Probeer eens met een framelimiter het maximaal aantal frames per seconde drastisch te verlagen en kijken wat er dan gebeurd? Als het stotteren dan weg is, ligt het denk ik niet aan de GPU, maar aan de CPU (toch?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
freaky35 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:01:
[...]

Die game heeft een update gekregen, wat kan zorgen voor hoog cpu verbruik.

Wat je nog kan proberen is via de config file van bf2042 dx12 aan te zetten. Dat zorgt er bij mij in elk geval voor dat de game een stik beter draait.

Warzone heeft ook een aardig hoog cpu verbruik en heeft bv baat bij een 8 core cpu.

Maar ik zou eerst een reinstal doen van windows en dan verder kijken
Laatste 2042 updates hebben idd ook voor mijn 9900k wat een snellere cpu is de cpu load met zo'n 25% verhoogd. Het is nu borderline speelbaar door mijn 6900xt. De game was al hongerig naar cpu maar nu helemaal en heb er geen procent fps bij gekregen. Ik moet nu cappen op 130 fps terwijl ik gewoon 144 tot 190 haalde.
Ik zie het als een bug in de game dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:42:
[...]

Laatste 2042 updates hebben idd ook voor mijn 9900k wat een snellere cpu is de cpu load met zo'n 25% verhoogd. Het is nu borderline speelbaar door mijn 6900xt. De game was al hongerig naar cpu maar nu helemaal en heb er geen procent fps bij gekregen. Ik moet nu cappen op 130 fps terwijl ik gewoon 144 tot 190 haalde.
Ik zie het als een bug in de game dus.
Ik hoop dat het dan verholpen wordt. want dit is echt niet normaal slecht. dan kan ik wel makkelijker een upgrade doen van mijn grafische kaart namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
JWonlineja schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:53:
[...]

Ik hoop dat het dan verholpen wordt. want dit is echt niet normaal slecht. dan kan ik wel makkelijker een upgrade doen van mijn grafische kaart namelijk.
Dat is dus de vraag met Dice.
Ik zou er niet te veel op rekenen dat dit binnen korte tijd verholpen is eerlijk gezegd.

Met veel BF games is dit hetzelfde beeld geweest.
Met BF1 bv, daarmee had ik ook vaker dat het cpu verbruik bv met een patch omhoog ging.
En dus ook niet verholpen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelus
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik ben vorige week van een 6700xt naar een 6900xt gedaan en m'n cpu (12400f) nog geen upgrade gegeven.

In 2042 draait m'n cpu ook praktisch op 100%, met stutters tot gevolg (nou heb ik de settings ook wel allemaal flink omhoog gegooid). Uncapped draait de game ook stotterig bij mij. Bij een framecap van 120fps draait de game weer vloeiend. Ik zou inderdaad eens kijken of je met een gelimiteerde framerate nog steeds problemen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JWonlineja schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:53:
[...]

Lig nog op bed voor mijn rug maar als ik straks op sta ga ik even kijken of de core instellingen in de user.cfg voor de cpu helpen. Het schijnt het beter te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

@JWonlineja Heb je in de Radeon settings 'Radeon Chill' aanstaan? Die kan dit ook veroorzaken wanneer je een pittiger spel speelt. Check even in de algemene/global settings, maar ook bij de settings voor de game in kwestie.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
Net even getest en de fix werkt CPU usage is weer naar de 50%

fix :

Maak een file met de naam 'user.cfg' (open een kladblok file en sla op als user.cfg en in de dropdown selecteer je alle bestanden) aan en plak daar het volgende in voor een 6 core(voor een 8 core is het dus 8, 8, 0, 0, 16):

Thread.ProcessorCount 6
Thread.MaxProcessorCount 6
Thread.MinFreeProcessorCount 0
Thread.JobThreadPriority 0
GstRender.Thread.MaxProcessorCount 12

Verwijder ook de cache na iedere update.

Cache locatie : C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Battlefield 2042

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 06:44

Format-C

Tracing Rays

raymondw schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:33:
Misschien dat het helpt, maar ik merkte dat de 6800XT minder vloeiend liep met de laatste drivers

)
ts:

Heb je deze driver al geprobeerd?

Bij mij werkte die driver ivm een 6900xt ook veruit het best.

Edit:

download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 22.5.1

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 29-11-2022 21:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Ik heb m'n fps gecapt op 60 fps. Dan draait ie wel prima zonder stotter, want gebruikt het minder CPU. CPU schijnt dus echt de bottleneck te zijn bij battlefield 2042. Heb dit via Radeon chill gedaan. Daardoor wordt het dus juist beter, had het eerst uit staan.

Daarnaast gebruik ik inderdaad driver 22.5.1 die werkt nu oké. die nieuwste driver werkt echt voor geen meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:49:

fix :

Maak een file met de naam 'user.cfg' (open een kladblok file en sla op als user.cfg en in de dropdown selecteer je alle bestanden) aan en plak daar het volgende in voor een 6 core(voor een 8 core is het dus 8, 8, 0, 0, 16):

Thread.ProcessorCount 6

Ah, dat klinkt interessant! Daarmee zou ik nog een stuk meer uit m'n grafische kaart kunnen halen.
Kun je me dit iets beter uitleggen? Want ik snap het niet helemaal.

Is het zoals in deze video?
YouTube: Fix Low/High CPU Use in BF2042 (Easy Method)

En dit moet er dan dus ook nog bij staan volgens jou? dat zie ik namelijk niet in het filmpje.

En moet ik dan gewoon wat jij zegt dat ik moet typen in een 'kladblok' schrijven en dan in de battlefield map plaatsen en opslaan als User.cfg? want ik weet niet wat een config bestand is...
En wat bedoel je met: "en in de drop down selecteer je alle bestanden"?
En als ik dit allemaal doe, is dat dan niet slecht voor m'n CPU of iets anders als ik dus meer threads gebruik?

En je bedoelt dus dat ik dit met cache moet doen zoals hieronder is aangegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCq2cL3zxU_MZhPQtZNeBDVFkR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXiOZnhZ5Cs0EJWRevk4dwZi.png?f=fotoalbum_large

allemaal verwijderen? en hoe vaak moet ik dat dan verwijderen? Dus steeds als er een update is geweest of elke keer als ik de game wil opstarten?

[ Voor 41% gewijzigd door JWonlineja op 30-11-2022 02:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Als je kladblok opent en die paar regels paste dan kan je opslaan als. Dan kan je een naam opgeven en als .txt opslaan. Maar je hebt ook een drop down menu lonks onderin waar je de optie 'alle bestanden' kan selecteren en dan kan je dus volledig user.cfg typen (hoofdletter niet noodzakelijk ongeacht wat die good zegt in de video).

Geen idee wat voor regels hij toegevoegd heeft ik lig nu in bed en kan het niet zien op mijn telefoon. Zal daar morgen als ik uit bed strompel even naar kijken. Ik had bij Battlefield 5 wel meer lijnen die zorgde voor meer fps (over de 300 fps met mijn 6900xt) maar die deden paar maanden geleden nog niets maar misschien werken ze nu wel.

En je kan of de content van de cache map of gewoon simpelweg de hele cache map weg gooien.
Je game zal een paar keer stotteren bij het laden van de mappen dit is het opbouwen van de cache met actuele assets. Ze hebben aardig wat veranderd aan mappen dus oude cache werkt niet goed. Het is iets dat de update zou moeten doen maar helaas niet doet. Je kan het doen als je een probleem ervaart maar normaal is 1x na de update ideaal. Anders blijf je die nadelige stotters van het cache opbouwen veroorzaken en dat speelt natuurlijk waardeloos. Best is ook om even door je wapens te scrollen en een langzaam rondje te draaien als je in een map spawned die nog niet gecached is. Dat scheelt weer een paar onverwachte stotters.

En nee dit is niet schadelijk. Je vertelt simpelweg de game dat je een cpu met 6 cores en 12 threads heeft en dat de game standaard prioriteit heeft.

Als de game nu uit zichzelf denk dat je bijvoorbeeld een 8 core 16 thread cpu heb dan worden misschien taken niet juist verdeeld.

Als je morgen nog hulp nodig heb pm me dan even dan van maak ik wel even een config file voor je en gooi ik hem op de mail.

En als dit het probleem niet voldoende oplost kan je ook nog ipv 6 cores en 12 threads bijvoorbeeld 6 cores en 10 threads proberen te zodat er wat cpu overblijft of 5 en 10 als 6, 6, 10 niet werkt.

[ Voor 52% gewijzigd door computerjunky op 30-11-2022 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op woensdag 30 november 2022 @ 03:34:
Als je kladblok opent en die paar regels paste dan kan je opslaan als. Dan kan je een naam opgeven en als .txt opslaan. Maar je hebt ook een drop down menu lonks onderin waar je de optie 'alle bestanden' kan selecteren en dan kan je dus volledig user.cfg typen (hoofdletter niet noodzakelijk ongeacht wat die good zegt in de video).

Geen idee wat voor regels hij toegevoegd heeft ik lig nu in bed en kan het niet zien op mijn telefoon. Zal daar morgen als ik uit bed strompel even naar kijken. Ik had bij Battlefield 5 wel meer lijnen die zorgde voor meer fps (over de 300 fps met mijn 6900xt) maar die deden paar maanden geleden nog niets maar misschien werken ze nu wel.

En je kan of de content van de cache map of gewoon simpelweg de hele cache map weg gooien.
Je game zal een paar keer stotteren bij het laden van de mappen dit is het opbouwen van de cache met actuele assets. Ze hebben aardig wat veranderd aan mappen dus oude cache werkt niet goed. Het is iets dat de update zou moeten doen maar helaas niet doet. Je kan het doen als je een probleem ervaart maar normaal is 1x na de update ideaal. Anders blijf je die nadelige stotters van het cache opbouwen veroorzaken en dat speelt natuurlijk waardeloos. Best is ook om even door je wapens te scrollen en een langzaam rondje te draaien als je in een map spawned die nog niet gecached is. Dat scheelt weer een paar onverwachte stotters.

En nee dit is niet schadelijk. Je vertelt simpelweg de game dat je een cpu met 6 cores en 12 threads heeft en dat de game standaard prioriteit heeft.

Als de game nu uit zichzelf denk dat je bijvoorbeeld een 8 core 16 thread cpu heb dan worden misschien taken niet juist verdeeld.

Als je morgen nog hulp nodig heb pm me dan even dan van maak ik wel even een config file voor je en gooi ik hem op de mail.

En als dit het probleem niet voldoende oplost kan je ook nog ipv 6 cores en 12 threads bijvoorbeeld 6 cores en 10 threads proberen te zodat er wat cpu overblijft of 5 en 10 als 6, 6, 10 niet werkt.
Super bedankt voor je antwoord.
Ik zal het vanavond allemaal uitproberen

Waarom zou het dan misschien wel handig zijn om toch wat cpu over te houden en toch 5 cores en 10 threads te kiezen? Is het dan toch niet verstandig om volledig 6 cores en 12 threads te gebruiken?

En sterkte met je rug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
raymondw schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:33:

Gek genoeg op de tripples (5760x1080@120hz) met iRacing was er geen verschil, maar op mijn game monitor met Fortnite wel. (2560x1440@165hz)
Het nadeel van 22.5.1 driver te gebruiken is wel dat ik niet warzone 2.0 kan spelen aangezien warzone 2.0 dan aangeeft dat ik niet de nieuwste driver heb en die wel nodige heb om warzone 2.0 te spelen. dus dat is wel echt vervelend. Dan is het misschien fijner om een nvidia grafische kaart te hebben. Daar zijn de laatste drivers meestal gewoon goed. maar hier is 22.11.1 driver van AMD echt niet te bespelen. die deugt gewoon niet, maar die heb ik dan wel nodig om warzone 2.0 te spelen wat heel irritant is dus.

[ Voor 9% gewijzigd door JWonlineja op 30-11-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:18:
[...]

Waarom zou het dan misschien wel handig zijn om toch wat cpu over te houden en toch 5 cores en 10 threads te kiezen? Is het dan toch niet verstandig om volledig 6 cores en 12 threads te gebruiken?

En sterkte met je rug!
Je bent cpu power nodig voor de overige taken van windows en wat je eventueel op de achtergrond hebt draaien, vandaar 5 cores bv in plaats van 6. Die ene core die overblijft is dan voor de overige taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
freaky35 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:47:
[...]

Je bent cpu power nodig voor de overige taken van windows en wat je eventueel op de achtergrond hebt draaien, vandaar 5 cores bv in plaats van 6. Die ene core die overblijft is dan voor de overige taken.
Maar zal het dan niet goed lopen als ik 6 cores voor battlefield gebruik van de 6 cores die ik heb? Moet ik dan echt 5 cores aangeven ipv 6? 6 cores van de 6 zou toch beter zijn lijkt me, aangezien het dan focused op battlefield met alle cores die ik heb. Andere programma's maken mij op het moment van gamen namelijk ook niet uit. Dus hoef daar wat mij betreft ook geen core voor vrij te houden dan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:23:
[...]

Het nadeel van 22.5.1 driver te gebruiken is wel dat ik niet warzone 2.0 kan spelen aangezien warzone 2.0 dan aangeeft dat ik niet de nieuwste driver heb en die wel nodige heb om warzone 2.0 te spelen. dus dat is wel echt vervelend. Dan is het misschien fijner om een nvidia grafische kaart te hebben. Daar zijn de laatste drivers meestal gewoon goed. maar hier is 22.11.1 driver van AMD echt niet te bespelen. die deugt gewoon niet, maar die heb ik dan wel nodig om warzone 2.0 te spelen wat heel irritant is dus.
Wablief? Eerste keer dat ik hoor dat een spel weigert te starten als je oude drivers gebruikt? Of verwar je nu een waarschuwing voor een verplichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWonlineja
Thomg schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:
[...]

Wablief? Eerste keer dat ik hoor dat een spel weigert te starten als je oude drivers gebruikt? Of verwar je nu een waarschuwing voor een verplichting?
Het is echt een verplichting. Ik kan vanavond wel een screenshot sturen. Ben nu niet thuis

Dit krijg ik dan volgens mij te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMs2EtskbvKYEaABgU40ffDVv4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an27rPF8VMJsVYK1PEyyn56K.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand toevallig hoe ik er voor kan zorgen dat ik wel met de recommended oudere driver van AMD warzone 2.0 te spelen? want die nieuwere driver is dus echt slecht. en wil dus natuurlijk de recommended driver gebruiken. die ook "recommended" is :)

[ Voor 50% gewijzigd door JWonlineja op 30-11-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:48:
[...]

Het is echt een verplichting. Ik kan vanavond wel een screenshot sturen. Ben nu niet thuis

Dit krijg ik dan volgens mij te zien
[Afbeelding]
I, uh, wow. Em, goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:18:
[...]

En sterkte met je rug!
Cpu overhouden kan ervoor zorgen dat je minder stotters hebt. Als je cpu 100% aan tikt betekent dat dat je gpu op de cpu aan het wachten is en dus doet je gpu even niets wat je als stotteren ervaart. Of dit met een hard cap via die file opgelost word hangt af van verschillende factoren zoals de Windows scedular en de engine. Dus als 6 cores 12 threads nog steeds een probleem geeft zou ik 5 en 10 proberen. Als dat nog steeds geen oplossing bied dan zou ik echt een fps cap hanteren en dat is even zoeken naar de juiste fps. Die je cpu nog wel aan kan.

(En rug komt goed hoor, het is nu uit voorzorg dat ik plat lig. Afgelopen jaren waren een ramp. Sinds de zomer is de pijn weg! maar af en toe voelt het toch alsof er druk op staat en even liggen neemt dat weg. Better safe then sorry)

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 30-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:21:
[...]

Cpu overhouden kan ervoor zorgen dat je minder stotters hebt. Als je cpu 100% aan tikt betekent dat dat je gpu op de cpu aan het wachten is en dus doet je gpu even niets wat je als stotteren ervaart. Of dit met een hard cap via die file opgelost word hangt af van verschillende factoren zoals de Windows scedular en de engine. Dus als 6 cores 12 threads nog steeds een probleem geeft zou ik 5 en 10 proberen. Als dat nog steeds geen oplossing bied dan zou ik echt een fps cap hanteren en dat is even zoeken naar de juiste fps. Die je cpu nog wel aan kan.
Oké, dat zal ik dan proberen. Maar het is wel mogelijk dat 6 cores en 12 threads gaat werken? Want is het zo als ik 6 cores en 12 threads gebruik dat ik dan juist ook stotter hou omdat andere programma's op Windows ook cpu power nodig hebben en dat ik die daar dan van afpak en het weer kan gaan stotteren? En is het dan dus sowieso beter om 5 cores en 10 threads te gebruiken? Of zou het ook kunnen dat 6 cores en 12 threads de beste optie is en dat het dan een stuk minder gaat stotteren dan nu en ik veel meer uit m'n gpu kan halen?

Ik heb nu inderdaad ook een fps cap aanstaan van 60 fps met graphics settings op high. Dan loopt bf 2042 soepel. Maar hoop dat ik door die cores aan te passen gewoon op ultra kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:48
Wat zijn je huidige chipset drivers?
Het kan zijn dat de drivers voor de kaart oudere drivers voor je chipset op je moederbord heeft geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:32:
[...]

Oké, dat zal ik dan proberen. Maar het is wel mogelijk dat 6 cores en 12 threads gaat werken? Want is het zo als ik 6 cores en 12 threads gebruik dat ik dan juist ook stotter hou omdat andere programma's op Windows ook cpu power nodig hebben en dat ik die daar dan van afpak en het weer kan gaan stotteren? En is het dan dus sowieso beter om 5 cores en 10 threads te gebruiken? Of zou het ook kunnen dat 6 cores en 12 threads de beste optie is en dat het dan een stuk minder gaat stotteren dan nu en ik veel meer uit m'n gpu kan halen?

Ik heb nu inderdaad ook een fps cap aanstaan van 60 fps met graphics settings op high. Dan loopt bf 2042 soepel. Maar hoop dat ik door die cores aan te passen gewoon op ultra kan spelen.
Het is zeker mogelijk dat 6 cores 12 threads gaat werken maar het kan ook zo zijn dat battlefield dan alsnog de gehele cpu gebruikt het is immers een cpu vreter. En dan is een stapje terug misschien wel een goed idee.
Ik zit echter op 150 fps met mijn cpu die 15% sneller per core is en 2 cores meer en cpu gebruik schommelt tussen de 50 en 60% dis 6 cores 12 threads zou in theorie niet volledig belast moeten worden met lagere fps die jij met je gpu haalt. Dus eerst gewoon 6/12 proberen.

Het is niet zo dat je met 6/12 gegarandeerd de hele cpu gebruikt. Je geeft alleen duidelijker aan aan de game wat voor een cpu je hebt.

Zo is een extra thread op de 3600 (dus boven die basis 6 core threads) maar 25% van de prestatie van een hoofd thread. Kortom met 12 threads vs 6 heb je niet 2x de prestaties. Het kan zijn dat de game nu denkt dat je bijvoorbeeld 8 cores en 8 threads hebt (dus geen hyperthreading) maar in theorie is dat nog sneller als 2 cores 12 threads.
Door dus aan te geven wat er daadwerkelijk in je pc zit kan de game daardoor beter benutten wat je heb en kan je cpu load naar beneden gaan. Er gaat namelijk duidelijk iets mis in de game engine als het om cpu resources aan komt.

Ik wil je ook zeker MSI Afterbutner+ rivatuner (dit er bij in) adviseren daarmee kan je zowel je gpu als cpu load zien en kan je dus makkelijker constateren waar je probleem zit. Het is even een dingetje om in te stellen maar dat kan je overal online wel vinden.

Daarmee kan je in het vervolg ook zeker makkelijker geholpen worden omdat die data heel veel duidelijk maakt voor de mensen die je willen helpen.

Verder zou ik sparen voor een 5600 cpu als je bord die ondersteund. Die is tot wel 50% sneller voor gaming en voor prijs prestatie echt het allerbeste wat je kan doen (wel even kijken of je moederbord hem support).

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 30-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Loei123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:04:
Wat zijn je huidige chipset drivers?
Het kan zijn dat de drivers voor de kaart oudere drivers voor je chipset op je moederbord heeft geïnstalleerd.
Ik had laatst nog mijn chipset driver op mijn moederbord opnieuw geïnstalleerd, maar daarna wel weer de gpu driver geinstalleerd. dus ik weet nu niet welke chipsetdriver ik heb. ik zal er naar kijken als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:05:
[...]

Het is zeker mogelijk dat 6 cores 12 threads gaat werken maar het kan ook zo zijn dat battlefield dan alsnog de gehele cpu gebruikt het is immers een cpu vreter. En dan is een stapje terug misschien wel een goed idee.
Ik zit echter op 150 fps met mijn cpu die 15% sneller per core is en 2 cores meer en cpu gebruik schommelt tussen de 50 en 60% dis 6 cores 12 threads zou in theorie niet volledig belast moeten worden met lagere fps die jij met je gpu haalt. Dus eerst gewoon 6/12 proberen.

Het is niet zo dat je met 6/12 gegarandeerd de hele cpu gebruikt. Je geeft alleen duidelijker aan aan de game wat voor een cpu je hebt.

Zo is een extra thread op de 3600 (dus boven die basis 6 core threads) maar 25% van de prestatie van een hoofd thread. Kortom met 12 threads vs 6 heb je niet 2x de prestaties. Het kan zijn dat de game nu denkt dat je bijvoorbeeld 8 cores en 8 threads hebt (dus geen hyperthreading) maar in theorie is dat nog sneller als 2 cores 12 threads.
Door dus aan te geven wat er daadwerkelijk in je pc zit kan de game daardoor beter benutten wat je heb en kan je cpu load naar beneden gaan. Er gaat namelijk duidelijk iets mis in de game engine als het om cpu resources aan komt.

Ik wil je ook zeker MSI Afterbutner+ rivatuner (dit er bij in) adviseren daarmee kan je zowel je gpu als cpu load zien en kan je dus makkelijker constateren waar je probleem zit. Het is even een dingetje om in te stellen maar dat kan je overal online wel vinden.

Daarmee kan je in het vervolg ook zeker makkelijker geholpen worden omdat die data heel veel duidelijk maakt voor de mensen die je willen helpen.

Verder zou ik sparen voor een 5600 cpu als je bord die ondersteund. Die is tot wel 50% sneller voor gaming en voor prijs prestatie echt het allerbeste wat je kan doen (wel even kijken of je moederbord hem support).
Oke, dankjewel voor je reactie. dan ga ik eerst proberen om aan te geven dat ik 6 cores en 12 threads heb. en als dat niet goed werkt. dan ga ik 5 cores en 10 threads proberen. Hopelijk gaat dit mijn probleem verhelpen.

ik zal jullie up to date houden van de resultaten.
Ik gebruik op dit moment amd radeon performance overlay om te kijken wat voor prestaties ik heb tijdens gameplay. Ik hoef dan denk ik niet meer MSI afterburner te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Heel toevallig heb ik zojuist zelf ook een 6650XT in mijn PC geschroefd, er zat een 1650 super in icm een Ryzen 5 5600.
Hopelijk kom ik morgenavond aan gamen toe en dan zal ik eens in de gaten houden of ik ook dergelijke issues heb.

Had je DDU wel in veilige modus uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Loei123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:05:
Heel toevallig heb ik zojuist zelf ook een 6650XT in mijn PC geschroefd, er zat een 1650 super in icm een Ryzen 5 5600.
Hopelijk kom ik morgenavond aan gamen toe en dan zal ik eens in de gaten houden of ik ook dergelijke issues heb.

Had je DDU wel in veilige modus uitgevoerd?
Ah, ik ben benieuwd.
Ja ik heb DDU in safemode gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

JWonlineja schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:57:
Ik heb m'n fps gecapt op 60 fps. Dan draait ie wel prima zonder stotter, want gebruikt het minder CPU. CPU schijnt dus echt de bottleneck te zijn bij battlefield 2042. Heb dit via Radeon chill gedaan. Daardoor wordt het dus juist beter, had het eerst uit staan.
Dus je hebt een gelijkaardig probleem dat bij mij tot de aankoop van een 5800X3D geleid heeft.

Ik wil boven op de trading software van 2 brokers, het luisteren naar een YouTube video om te horen wanneer ergens op de beurs een aandeel omhoog knalt, nieuws voor de rest bv raket viel in Polen neer voordat de rest het nieuws krijgt (het nieuws verplaatst sneller in communities op het Internet) en opties kopen voordat de rest erop kan reageren, een tweede YouTube video tegelijkertijd beluisteren om met de hardware nieuws, leaks, reviews,... mee te zijn, nog kunnen gamen.

Voor de Corona was mijn use case anders, casual gamer zonder beleggingen en ik was tevreden met een verouderde systeem. De stormloop op hardware en prijzengekte was veroorzaakt door de mensen binnenhokken, thuiswerken, geldcreatie (teveel cash rent achter te weinig goederen, diensten, tech aandelen, crypto,...),... en velen ontdekten dat hun systeem zwaar verouderd is.

Een oude quadcore van 2013 (i5-4670K) kan echt niet meer en de upgrade van GTX 760 naar GTX 1660 heb ik gedaan omdat ik een placeholder-GPU (Hoe minder betaald, hoe minder afschrijving in euro. In afwachting op Navi 32, RX 7800 XT, de miners moeten nog capituleren en last-gen GPU's dumpen, wereldwijde recessie met verhoogde werkloosheid moet nog door de Fed gemaakt worden,... In een jaar tijd kan ik meer value voor mijn geld krijgen. De GPU-prijzen zitten nu halverwege tussen veel te duur en dirt cheap. De tweede helft van de prijsdalingen moet nog beginnen.) voor 120 euro kon kopen, vermogen een derde omlaag, performance verdubbelt, leeftijd/ouderdom gedeeld door 3 of 4. Om vloeiend te kunnen gamen, moet ik elke dag in de task manager wat processen killen.

Ik heb snellere cores en meer cores nodig zonder de hoofdprijs te betalen, een verwarmingstoestel onder mijn bureau te zetten, de traagste variant van next-gen (bv DDR5 is nu meh en ik wacht enkele jaren totdat de snelste DDR5 van nu de goedkoopste DDR5 geworden is. Nieuwe tech heeft tijd nodig om goed te rijpen. AM5 is te duur, voor de fabrieksoverklok en hoog verbruik betaal ik niet en ik zie wel wat Zen 5 wordt. 12 cores in een chiplet?) in huis halen en kinderziektes, Windows 11,... Ik wil value voor mijn geld en koos voor AM4, goedkope 2x 32GB DDR4 3200MT/s CL16 en 5800X3D dat ongevoelig voor traag geheugen is.

Na het overzetten van de GTX 1660 naar het nieuwe systeem heb ik de GTX 760 in mijn oude systeem terug gestoken. In een config file van de game de framerate cap op 60 fps ingesteld. De game draait gemakkelijker vloeiend zonder dat ik in de task manager van alles en nog wat moet killen.

Volgens techpowerup haalt een GTX 760 45% van de performance van een GTX 1660. Een tragere GPU is een betere match met een oude quadcore, use case en wat er softwarematig ingesteld kan worden. Maar met dubbel zoveel cores die ook sneller per core zijn, kan meer tegelijkertijd gedraaid worden.

Je kan de software, drivers, settings, framerate cap,... op een te zwakke CPU tweaken tot iets waarmee je kan leven. Voor een definitieve oplossing kan je sparen voor 8 cores. Of een jaar sparen om tegen in elkaar gezakte prijzen een nieuwe systeem samenstellen en de GPU overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
JappieR schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:08:
Een bios update lijkt me nu nog niet aan de orde.

Ik zou nog 2 dingen proberen voordat je Windows er nieuw op gaat zetten.

1. Nog een keer DDU gebruiken en het liefst in veilige modus.
2. Op je c: schijf staat een map AMD, daar staan al je geïnstalleerde drivers voor je chipset en gpu. Daar zit ook nog een map in met software van AMD zelf om drivers te de-installeren, gebruik dat programma om de chipset drivers te verwijderen.

Nadat je opnieuw hebt opgestart ga je naar de AMD site en daar download je https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-131 en die zorgt voor de juiste chipset en gpu drivers en installeert die voor jou.
Heb je dit ook geprobeerd, op deze manier werken de laatst nieuwe drivers wel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
@JWonlineja Wat heb je allemaal kunnen ontdekken/testen/uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
rapture schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:43:
[...]

Dus je hebt een gelijkaardig probleem dat bij mij tot de aankoop van een 5800X3D geleid heeft.

Ik wil boven op de trading software van 2 brokers, het luisteren naar een YouTube video om te horen wanneer ergens op de beurs een aandeel omhoog knalt, nieuws voor de rest bv raket viel in Polen neer voordat de rest het nieuws krijgt (het nieuws verplaatst sneller in communities op het Internet) en opties kopen voordat de rest erop kan reageren, een tweede YouTube video tegelijkertijd beluisteren om met de hardware nieuws, leaks, reviews,... mee te zijn, nog kunnen gamen.

Voor de Corona was mijn use case anders, casual gamer zonder beleggingen en ik was tevreden met een verouderde systeem. De stormloop op hardware en prijzengekte was veroorzaakt door de mensen binnenhokken, thuiswerken, geldcreatie (teveel cash rent achter te weinig goederen, diensten, tech aandelen, crypto,...),... en velen ontdekten dat hun systeem zwaar verouderd is.

Een oude quadcore van 2013 (i5-4670K) kan echt niet meer en de upgrade van GTX 760 naar GTX 1660 heb ik gedaan omdat ik een placeholder-GPU (Hoe minder betaald, hoe minder afschrijving in euro. In afwachting op Navi 32, RX 7800 XT, de miners moeten nog capituleren en last-gen GPU's dumpen, wereldwijde recessie met verhoogde werkloosheid moet nog door de Fed gemaakt worden,... In een jaar tijd kan ik meer value voor mijn geld krijgen. De GPU-prijzen zitten nu halverwege tussen veel te duur en dirt cheap. De tweede helft van de prijsdalingen moet nog beginnen.) voor 120 euro kon kopen, vermogen een derde omlaag, performance verdubbelt, leeftijd/ouderdom gedeeld door 3 of 4. Om vloeiend te kunnen gamen, moet ik elke dag in de task manager wat processen killen.

Ik heb snellere cores en meer cores nodig zonder de hoofdprijs te betalen, een verwarmingstoestel onder mijn bureau te zetten, de traagste variant van next-gen (bv DDR5 is nu meh en ik wacht enkele jaren totdat de snelste DDR5 van nu de goedkoopste DDR5 geworden is. Nieuwe tech heeft tijd nodig om goed te rijpen. AM5 is te duur, voor de fabrieksoverklok en hoog verbruik betaal ik niet en ik zie wel wat Zen 5 wordt. 12 cores in een chiplet?) in huis halen en kinderziektes, Windows 11,... Ik wil value voor mijn geld en koos voor AM4, goedkope 2x 32GB DDR4 3200MT/s CL16 en 5800X3D dat ongevoelig voor traag geheugen is.

Na het overzetten van de GTX 1660 naar het nieuwe systeem heb ik de GTX 760 in mijn oude systeem terug gestoken. In een config file van de game de framerate cap op 60 fps ingesteld. De game draait gemakkelijker vloeiend zonder dat ik in de task manager van alles en nog wat moet killen.

Volgens techpowerup haalt een GTX 760 45% van de performance van een GTX 1660. Een tragere GPU is een betere match met een oude quadcore, use case en wat er softwarematig ingesteld kan worden. Maar met dubbel zoveel cores die ook sneller per core zijn, kan meer tegelijkertijd gedraaid worden.

Je kan de software, drivers, settings, framerate cap,... op een te zwakke CPU tweaken tot iets waarmee je kan leven. Voor een definitieve oplossing kan je sparen voor 8 cores. Of een jaar sparen om tegen in elkaar gezakte prijzen een nieuwe systeem samenstellen en de GPU overzetten.
In jouw usecase kan je beter met core affiniteit werken. Is even wat werk omdat je voor iedere applicatie een berekening moet maken maar als je dat eenmaal gedaan hebt gebruikt iedere applicatie die je toegevoegd heb alleen de door jouw toegewezen core. Dit voorkomt stuttering in games en kan zelfs het boostgedrag van de cpu verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:29:
[...]

In jouw usecase kan je beter met core affiniteit werken. Is even wat werk omdat je voor iedere applicatie een berekening moet maken maar als je dat eenmaal gedaan hebt gebruikt iedere applicatie die je toegevoegd heb alleen de door jouw toegewezen core. Dit voorkomt stuttering in games en kan zelfs het boostgedrag van de cpu verbeteren.
Heb je dit advies voor mij of Rapture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Loei123 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:17:
@JWonlineja Wat heb je allemaal kunnen ontdekken/testen/uitsluiten?
Gisteren geen tijd meer gehad. druk druk druk. ga het zometeen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
JappieR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 06:28:
[...]

Heb je dit ook geprobeerd, op deze manier werken de laatst nieuwe drivers wel voor mij.
Ik heb de DDU in safe mode gedaan. en dat gaat volgens mij gewoon goed. ik denk dat het gewoon ligt aan de CPU usage in Battlefied 2042 die nergens op slaat. Ga dat dus eerst proberen te tackelen. Maar ik kan voor de zekerheid nog wel eens naar die map kijken van AMD op mijn C schijf.

[ Voor 9% gewijzigd door JWonlineja op 01-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
JWonlineja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb de DDU in safe mode gedaan. en dat gaat volgens mij gewoon goed. ik denk dat het gewoon ligt aan de CPU usage in Battlefied 2042 die nergens op slaat. Ga dat dus eerst proberen te tackelen. Maar ik kan voor de zekerheid nog wel eens naar die map kijken van AMD op mijn C schijf.
Ja, maar de manier die ik omschrijf gebruik je niet DDU maar een programma van AMD zelf. Wellicht dat die wat beter drivers verwijderd dan DDU, het installeren van de gpu drivers word sowieso anders gedaan dan als je dat zelf zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

JWonlineja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:44:
[...]

Heb je dit advies voor mij of Rapture?
Het is voor mij bedoeld.

Een game kan op x aantal cores vastgezet worden en de andere applicaties kunnen een eigen core krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

!mark schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:33:
Ik weet niet of een 5800X3D i.c.m de stroomvoorziening van dat A320 moederbord een verstandige keuze gaat zijn, persoonlijk zou ik daarmee niet verder willen gaan dan eventueel een 5700X welke een behoorlijk stuk zuiniger is onder maximale belasting. Deze heb je momenteel al voor net iets meer dan 200 euro (minder als die game die je er bij krijgt je niks interesseert en je die doorverkoopt :+ ) en is nog steeds een forse upgrade.
VRM ziet er niet uit (losse mosfets, weinig fasen en geen koelblok) en een Reddit commentaar:
This board is so incredible, Gigabyte doesn't even mention its VRM setup. No worries it has Zen 3 support so must better than my X370 board right?!
https://www.reddit.com/r/...20ms2h_v2_the_b350_board/
Ik heb de 3 revisies van zijn moederbord nagekeken. Ze ondersteunen allemaal 5800X3D en het verbruik van een 5800X3D valt mee wegens niet meer spanning kunnen verdragen, stock klokfrequentie beetje lager dan 5800X en het is niet bedoeld om overgeklokt te worden.

5700X is goedkoper en een conservatievere keuze met dezelfde 65W TDP als zijn 3600.

5700X en 5800X3D zijn CPU's die vrij goed aan de TDP kunnen houden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NTKjW47.jpeg
Van 65W TDP naar 105W TDP gaan is niet overdreven in vergelijking tot wat een 3900X, 5800X,... verbruikt.

Waarom wel 5800X3D:
Then there's the upgrade itself. We know most of you will want to upgrade your graphics card when you can get a 40 - 50% uplift at a similar price, but achieving that kind of improvement for gaming from a CPU is almost unheard of.
https://www.techspot.com/...de-ryzen-3600-to-5800x3d/
Voor de grote performancewinst dat je normaal gezien alleen met een GPU upgrade kan behalen.

Waarom niet 5600 of 5700X?
Normally we'd recommend the Ryzen 5 5600 as a smart Zen 3 upgrade, but as we've found for 3600 owners, it's not a huge step forward and in many instances the performance uplift is going to be fairly negligible. After all, it was only 17% faster on average at 1080p using a Radeon RX 6950 XT whereas the 5800X3D was 46% faster.

If you already have a Zen 2-based Ryzen 5, 7 or 9 processor and you're primarily gaming, you will want at least a Ryzen 7 5700X that's currently selling for $250, but as we found recently that's only about 5% faster than the 5600, so at that point you might as well go the full hog, get the 5800X3D and be done with it. And we think that's where many gamers are at right now.
Te weinig winst voor het geld dat je uitgeeft en beetje meer uitgeven vergroot de winst veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
computerjunky schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:49:

fix :

Thread.ProcessorCount 6

Ik heb het nu geprobeerd. en er zijn best wel grote verschillen.

resultaten met alleen frame cap van 60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNEClOBgbTZevo_S1JXo1NI2n04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjnslbgIY9aNLYMpWZeRM1P4.png?f=fotoalbum_large

resultaten van 6, 6, 0, 0, 12 (hierbij stotterde het best wel juist. erger dan zonder cfg bestand bijvoegen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzukmKQMY9CerluxQ8vHGhjraGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdMuJVDtzQ1qkkrErYxw3ad9.png?f=fotoalbum_large

resultaten van 5, 5, 0, 0 10 (hierbij stotterd het het nog steeds, misschien wel meer dan alleen frame cap van 60 doen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UE4h1G5PcbOf_rbYeEqVBvFn4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJ4TTO5XfEahR2U241fATiYe.png?f=fotoalbum_large

De resultaten laten dus zien dat er veel minder CPU usage is nu, maar dat er nu nog wel stotter blijft tijdens de gameplay. ik weet niet hoe dat nu kan.
Heb dit trouwens met en zonder cache verwijderen en cache weer teruggezet geprobeerd.

Enig idee hoe het kan dat het dan nog steeds stotterd?

[ Voor 55% gewijzigd door JWonlineja op 02-12-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Iets als hwinfo laat zien hoe hoog het verbruik is op een cpu met de hoogste utilization.

Voorbeeld:
https://i.snipboard.io/6Tl2UH.jpg

Plot deze ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
De fix verlaagt dus wel de cpu use zoals bedoeld.

Vergeet niet dat stotters normaal zijn na het verwijderen van de cache. Het kan dus zijn dat na het opbouwen van de cache het weer beter werkt en de stotters verdwijnen. als het goed is en je op 1 plek in de map blijft en wat rond draait en door je wapens scrolled moet het op die plek weg blijven. is dit niet het geval is er nog steeds wat anders aan de hand.

Een screenshot van HWinfo na gaming kan idd ook handig zijn. verder is de data van radeon software beknopt. zo mist bijvoorbeeld de per core data die veel kan zeggen over de potentiële problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik heb het nu geprobeerd. en er zijn best wel grote verschillen.

resultaten met alleen frame cap van 60
[Afbeelding]

resultaten van 6, 6, 0, 0, 12 (hierbij stotterde het best wel juist. erger dan zonder cfg bestand bijvoegen)
[Afbeelding]

resultaten van 5, 5, 0, 0 10 (hierbij stotterd het het nog steeds, misschien wel meer dan alleen frame cap van 60 doen)
[Afbeelding]

De resultaten laten dus zien dat er veel minder CPU usage is nu, maar dat er nu nog wel stotter blijft tijdens de gameplay. ik weet niet hoe dat nu kan.
Heb dit trouwens met en zonder cache verwijderen en cache weer teruggezet geprobeerd.

Enig idee hoe het kan dat het dan nog steeds stotterd?
Als je dit verder wilt troubleshooten, dan heb je MSI Afterburner nodig om zoveel mogelijk te kunnen monitoren.

In jouw screenshots zie ik de individuele threads en frametime niet. Wordt elke frame op tijd geleverd of zijn er regelmatig spikes?

Als voorbeeld kan ik laten zien hoe groot het verschil is tussen:
  • i5 4670K, GTX 760 na reboot, alle applicaties afgesloten, een kale situatie voor benchmarking is niet hoe ik de PC gebruik
  • 5800X3D, GTX 1660 met alle trading software aan, 2 YouTube video's tegelijkertijd beluisteren,...
High settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzDbjahK3tM-cCOtJ02C7Ic3mpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L9W4Tia6EbD6WwSM0Pa5mmBb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tneWZIHwG98FdfyA6Vm64JV_AQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObcWgmHEV8qhowQe9LYKuxNr.jpg?f=user_large

Very high:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INfVrPdNrB0uxb8XJEdSWuKlVEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mo9PC2YMOClTTiQO7dy2WQGF.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP_mL7RTkLahbpemNiLwJ0YU2Xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnYUe0CqeYQW1o4tm0cVhRFV.jpg?f=user_large

Een 5800X3D is dermate overkill voor mij dat ik enkele jaren geen hardware nieuws, leaks, reviews,... nodig heb en zal wel zien hoe de prijzen een jaar na Zen 5, RDNA 4,... eruit zien.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 02-12-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Dit is informatie die ik uit HWinfo krijg. verklaard dit waarom ik nog steeds stotter zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA4qKj5Q5zjbBAp9FiINTK1B39k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOm2JEq4ewIngcWKMV9uQGKJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtGtAPCaQTE6XgHBF20Jv3lkqtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73qlRATxdxdcPMb3Yo5wXLGf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JWonlineja op 02-12-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
geheugen snelheid is veel te laag,ik gok dat je EXPO/XMP niet hebt aangezet?

Dit doet erg veel met deze games!

En ik kan het niet zo opmaken,waarop staat de game geinstaleerd?
De HDD of SSD?

[ Voor 143% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
freaky35 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:36:
geheugen snelheid is veel te laag,ik gok dat je EXPO/XMP niet hebt aangezet?

Dit doet erg veel met deze games!

En ik kan het niet zo opmaken,waarop staat de game geinstaleerd?
De HDD of SSD?
Ik heb het op de SSD geinstalleerd.
Ik zou niet weten wat EXPO en XMP is, dus weet ook niet of ik dat heb aangezet.

Maar je denkt dus dat het aan het geheugen ligt en niet aan de cpu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:51:
[...]

Niet perse,

Het helpt niet t dat het geheugen zo traag werkt, dat heeft zeker bij BF veel invloed maar ook hoe snel je systeem in het algemeen isJe laat aardig wat performance liggen zo

Het kan alsnog daarna zijn dat de cpu te kort komt

Maar ik zou eerst het geheugen op de juiste snelheid laten draaien.
Als het goed is moet dat 3000mhz zijn (als ik zo naar cpu z kijk) nu draait die op 2133mhz.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

EXPO bestaat niet pre-7000, dus dat is nu niet relevant.
Maar inderdaad wel even de geheugensnelheid recht zetten.

Even loggen met iets als afterburner.
https://i.snipboard.io/Bxb8yC.jpg

Monitor dit ingame en log dit, spiket het naar 100% op het moment dat je een stutter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:34:
Dit is informatie die ik uit HWinfo krijg. verklaard dit waarom ik nog steeds stotter zie?
In de screenshot dat je weggehaald hebt, zie ik het probleem.

5 cores over 90%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaGNc2a18k4Wqgz8bQCg_2ngFJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EW8I1MI1tVu3iK1g2G8UhV6x.jpg?f=user_large

Als ik zoiets zag, dan zag ik een slideshow, alt-tab en ging in de task manager processen killen.

Er is weinig ruimte voor de load om nog hoger te gaan. Elke keer dat een core voor een milliseconde overbelast is, dan gaat de GPU inhouden, de frame wordt te laat gerenderd en je ervaar een stottering.
JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:51:
[...]

Games zijn gevoelig voor hoe lang het duurt om data vanuit de RAM tot de cores te laten komen.

Je CPU is Zen 2 generatie:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-zen-2-memory-performance-scaling-benchmark/images/relative-performance-games-1280-720.png
https://www.techpowerup.c...-scaling-benchmark/3.html
In 2019 was er 5,5% fps winst als je van 2400 MT/s geheugen naar 3000 MT/s ging.

Ik heb de QVL van je moederbord gecheckt. Jouw geheugen staat in de lijst en je kan XMP aanzetten om het geheugen van 2133 MT/s naar 3000 MT/s te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyDf_dZ07BtrODpjAEfNm6yA_Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUgg0RDm9jFZYxRwW85ekfM5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
freaky35 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:53:
[...]

Niet perse,

Het helpt niet t dat het geheugen zo traag werkt, dat heeft zeker bij BF veel invloed maar ook hoe snel je systeem in het algemeen isJe laat aardig wat performance liggen zo

Het kan alsnog daarna zijn dat de cpu te kort komt

Maar ik zou eerst het geheugen op de juiste snelheid laten draaien.
Als het goed is moet dat 3000mhz zijn (als ik zo naar cpu z kijk) nu draait die op 2133mhz.
Ik heb nu mijn xmp veranderd en naar 3000mhz gezet. alleen lijkt het jammer genoeg nog steeds te stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:40:
[...]

Ik heb nu mijn xmp veranderd en naar 300mhz gezet. alleen lijkt het jammer genoeg nog steeds te stotteren.
Hoe zit het met je drivers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

[...]

Ik heb nu mijn xmp veranderd en naar 3000mhz gezet. alleen lijkt het jammer genoeg nog steeds te stotteren.
Monitor per core usage of hoogste % usage zoals ik gelinkt heb in de post, log dit en deel dit.
Als het goed is kan je heel snel een stotter zien in fps op het moment dat de CPU usage naar 100% gaat op een of meerdere cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Het is dus waarschijnlijk de CPU die bottleneckt?

Naast dat het dus niet zo soepel loopt. geeft de nieuwe grafische kaart van AMD ook een grainy beeld wat natuurlijk niet de bedoeling moet zijn. Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar misschien weten jullie dan wat er dan aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:58:
Het is dus waarschijnlijk de CPU die bottleneckt?

Naast dat het dus niet zo soepel loopt. geeft de nieuwe grafische kaart van AMD ook een grainy beeld wat natuurlijk niet de bedoeling moet zijn. Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar misschien weten jullie dan wat er dan aan de hand is?
Maak waarschijnlijk een zekerheid, want de volgende stap zal dan toch echt zijn om een clean install te doen om gare achtergrondprocessen uit te sluiten.

Bedoel je dat het lijkt dat de tekst minder leesbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Hier heb je screenshots van bijvoorbeeld Warzone 2.0 waar je heel goed het grainy beeld ziet waar ik het over heb. Ik heb niet aan de in game grainy filter gezeten van warzone 2.0, die heb ik hetzelfde gelaten als ik het met mijn gtx 1060. en daar was het niet zo grainy.

Hoe kan dit zo grainy zijn met mijn nieuwe grafische kaart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUJw4EZtQH9b0jOoou10uxvQSAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWRclBRsWdnmteXWhiqCfe5f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEW-Rxg5_IegcTz_13rq-mAP46M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bgmYPHOoV7b5nA3yPA9L4v5D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G87dMjhrS_XcnI0k7zt-mcfG_uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLuV312OKe1zRZXBbQCv0eZh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
Ik heb nu mijn xmp veranderd en naar 300mhz gezet. alleen lijkt het jammer genoeg nog steeds te stotteren.
Dan vrees ik dat het einde verhaal is, als je niet via drivers, game settings,... en in-game troubleshooting met MSI Afterburner de load op de cores drastisch kan inperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:11:
Hier heb je screenshots van bijvoorbeeld Warzone 2.0 waar je heel goed het grainy beeld ziet waar ik het over heb. Ik heb niet aan de in game grainy filter gezeten van warzone 2.0, die heb ik hetzelfde gelaten als ik het met mijn gtx 1060. en daar was het niet zo grainy.

Hoe kan dit zo grainy zijn met mijn nieuwe grafische kaart?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig Image Sharpening aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Thomg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:32:
[...]

Heb je toevallig Image Sharpening aan staan?
Met uit en aan ziet het er zo uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Even voor de duidelijkheid, we hebben hier met een 6600 te maken en niet met een 6650xt.
1792 rekenkernen ipv van 2000+ bevestigen dit, Zie hwinfo screenshot

Wat doen de klokfrequenties van de gpu, heb je dat ook gemeten met hwinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
JappieR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:36:
Even voor de duidelijkheid, we hebben hier met een 6600 te maken en niet met een 6650xt.
1792 rekenkernen ipv van 2000+ bevestigen dit, Zie hwinfo screenshot

Wat doen de klokfrequenties van de gpu, heb je dat ook gemeten met hwinfo
Klopt inderdaad. Ik heb in plaats van de 6650xt nu een 6600 geprobeerd, maar dat lijkt ook hetzelfde slechte effect te hebben. Ik moet denk ik inderdaad gewoon een upgrade van cpu doen. Maar ik ga denk ik gewoon sparen voor een heel nieuw systeem. Dit lijkt het gewoon niet aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Ah, daar heb ik dan overheen gelezen. Scuzy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Nee, dat had ik volgens mij niet gezegd. Excuus.

Heb nu een rx 6600 getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pB5KGpil6XyP4zsC71Gy20XavY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/orGp9EDXBZxZAVUGA2lq6aYH.png?f=fotoalbum_large

Zijn nu mijn gpu frequenties te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je uit de game alt-tab om deze screenshot te maken, dan is het niet hetzelfde als een screenshot in-game maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bSKbAn4QBuXmkARqKO-qh9DRiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkMCppcEyfuRrBZjf0eUFbGb.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de resultaten tijdens het gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Het gemiddelde van de kernklok is bijna net zo hoog als de max frequentie van wat de cpu kan doen.
Je kan ook per kern bekijken, even op de ">" klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
JappieR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:59:
Het gemiddelde van de kernklok is bijna net zo hoog als de max frequentie van wat de cpu kan doen.
Je kan ook per kern bekijken, even op de ">" klikken.
Bij welk woord moet ik dan op > klikken? Ik snap namelijk niet zo goed waar je deze gegevens ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
JWonlineja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:13:
[Afbeelding]

Nu heb ik de resultaten tijdens het gamen
Aan de linkerkant van je plaatje zie je "> kernklokken" staan, klik op "> " om het gebruik per kern te zien. Nu zien we namelijk alleen maar het gemiddelde bij elkaar opgeteld en daar kan je eigenlijk niet veel uit opmaken.

Op die manier kun je ook de alle " core bezetting" inklappen, met die gegevens kunnen we niks. Het geheugen gedeelte mag je ook inklappen want dat klopt wel zo te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door JappieR op 02-12-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaJHD-yj3mGMjwyDw3oAiLPnTeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEAHUs0fXpWSEWD1ZVys5wET.png?f=fotoalbum_large

Zo is het uitgeklapt en zie je de core bezetting.
Lijkt heel erg slecht te zijn.

Maar ik dacht dat mijn ryzen 5 3600 cpu het met deze rx 6600 of rx 6650 xt gpu het wel echt goed ging doen. Ook volgens de benchmarks online. Hoe kan het nou dat het bij mij toch stottert af en toe? Ik snap het dan niet zo goed hoe dat kan.

[ Voor 34% gewijzigd door JWonlineja op 02-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Ik heb zojuist even je topic doorgelezen,

Zijn je laatste meet gegevens met 60fps cap?

Zo ja, loopt er dan nog een programma meer mee op de achtergrond wat veel van je cpu vraagt? (Dit vind je in Taakbeheer)
Als dat niet zo is heb je cpu bottleneck.

Zo nee, dan is er heel duidelijk en cpu bottleneck wat hier al een paar keer vermeld is. Wat ik persoonlijk wel apart zou vinden maar als het crappy geprogrammeerde games zijn wel te verklaren, ik ben niet bekend in de shooter genre.
In dat geval ben je dus genoodzaakt om je fps te limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
JappieR schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:15:
Ik heb zojuist even je topic doorgelezen,

Zijn je laatste meet gegevens met 60fps cap?

Zo ja, loopt er dan nog een programma meer mee op de achtergrond wat veel van je cpu vraagt? (Dit vind je in Taakbeheer)
Als dat niet zo is heb je cpu bottleneck.

Zo nee, dan is er heel duidelijk en cpu bottleneck wat hier al een paar keer vermeld is. Wat ik persoonlijk wel apart zou vinden maar als het crappy geprogrammeerde games zijn wel te verklaren, ik ben niet bekend in de shooter genre.
In dat geval ben je dus genoodzaakt om je fps te limiteren.
Ja m'n laatste meetgegevens zijn met 60 fps cap. Ik heb geen ander programma op de achtergrond lopen. Het is echt alleen maar de game. Er staat niks anders in taakbeheer wat veel van m'n cpu vraagt. Het ligt dan blijkbaar echt aan de cpu en battlefield 2042 dat niet deugt.

Ik ga waarschijnlijk sparen voor een nieuwe pc dan. Ik zit te denken aan een pc met 5700g cpu en 3060 ti gpu of 5800x cpu met 3060 ti gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JWonlineja schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:36:
[...]

Ja m'n laatste meetgegevens zijn met 60 fps cap. Ik heb geen ander programma op de achtergrond lopen. Het is echt alleen maar de game. Er staat niks anders in taakbeheer wat veel van m'n cpu vraagt. Het ligt dan blijkbaar echt aan de cpu en battlefield 2042 dat niet deugt.

Ik ga waarschijnlijk sparen voor een nieuwe pc dan. Ik zit te denken aan een pc met 5700g cpu en 3060 ti gpu of 5800x cpu met 3060 ti gpu.
Heb je ondertussen ook een clean install geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWonlineja
Loei123 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:45:
[...]

Heb je ondertussen ook een clean install geprobeerd?
Jazeker! Dat heb ik nu 2 keer geprobeerd zelfs. Het doet niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Tis duiidelijk volgens mij wat het nu is toch.
Enigste optie is een cpu upgrade om het te verhelpen

Bezuinig niet op de cpu, mijn 12700k gaat ook aardig voluit in die game met 3080ti.

Neem echt een 8 core zoals een 5700x bv als het een cpu upgrade word.

Het ligt aan BF2042 en de makers daarvan, dus, niet aan de cpu .
Echter wil je die game spelen dan zal je wel wat aan moeten passen om het soepel te krijgen.
Of de game niet spelen natuurlijk,dat kan ook nog :o

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
Ik vind de CPU bottleneck een raar verhaal. Dat vind ik niet verklaren waarom er ineens 0% GPU gebruik is. Daarnaast heb ik een Ryzen 5 3600 op een RX6800 en ervaar het totaal niet in Warzone 2. Zojuist nog getest op 1080p en verschillende quality settings. Supersmooth.

Draai eens 3D Mark en post je resultaten als je de Time Spy benchmark doet.

Heb je ook de laatste chipset drivers geinstalleerd? Chipset drivers van AMD zijn niet hetzelfde als videokaart/GPU drivers, en ook niet hetzelfde als je moederbord firmware (BIOS).

Chipset drivers voor A320 moederbord: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/a320

Zorg wel dat je eerst in Windows de oude Chipset drivers deinstalleerd als je dat nog niet gedaan had. Kan gewoon via standaard Windows Programs & Features. Even zoeken naar AMD Chipset.

GPU (voor de 6650XT): https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6650-xt

Moederbord BIOS: https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Check even of je juiste Moederbord revisie hebt (Rev 3, 2 of 1).

[ Voor 55% gewijzigd door MailMan op 03-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Battlefield de eerste heeft een veel hoger cpu verbruik en dat zorgt zeker wel voor problemen.En met de laatste update is dat alleen maar meer geworden.

Zeker omdat als die de fps capped op 60hrz het probleem weg is. En ook wat HWInfo aangeeft aan cpu verbruik wijst het allemaal daarop.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 12:08 ]

Pagina: 1 2 Laatste