CV verbruik hoog, comfort laag, suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroen2289
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 19:25
Wellicht dat iemand me wat op weg kan helpen. Ik heb het vermoeden dat mijn CV infra niet optimaal is afgesteld.

Mijn CV slaat behoorlijk vaak aan en ik vind het gasverbruik ook redelijk hoog, zie verbruik afgelopen week hieronder. Dit terwijl ik het in de woonkamer niet aangenaam vind als ik stil zit.
Daarentegen is dit in mijn werkkamer wel aangenaam (hier staat de verdeler), op zich is dit wellicht nog niet zo gek omdat de leidingen hier veel korter zijn tov de woonkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sz09UXUXMw_2HY-0X4D-ZOq-r0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmU2AJxHkwcUyMekv3JqhMS7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag een pompschakelaar besteld en hoop dat icm het afslaan van de CV dat mijn vloer langzamer afkoelt doordat de pomp dan stopt met draaien.

Daarnaast vraag ik me af of opentherm in mijn situatie wel handig is of dat ik beter aan/uit kan gebruiken en deze zelf afstel?

Situatie:

Vrijstaande woning uit 2002, alles voorzien van HR++ ramen, vloer gesoleerd vanuit de bouw
Mijn verbruik tot nu toe (we wonen er sinds januari) is 858M3.
Gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming, circa 90m2
Slaapkamers voorzien van radiatoren, 2 staan uit en 1 kamer staat aan.
Badkamer voorzien van 1 radiator + vloerverwarming, beide staan aan.
  • CV: Intergas HRE 36/30 A (ingesteld op aanvoer temp van 40graden)
  • Thermostaat: Honeywell Lyric T6 overdag ingesteld op 19.0 graden gaat om 21:30 uit en om 06:00 weer op 19:00 aan(modulerend ingesteld dmv opentherm)
  • Vloerverwarmings verdeler: Albrand Boxer CF met 12 groepen (11 in gebruik)
  • Slangen: 16mm (afstand tussen leidingen weet ik niet maar ik gok 10-15CM op basis van foto's)
  • Vloerverwarmingspomp: Wilo Para SCU ingesteld op stand 2/2 (volgens fabrikant de correcte stand bij vloerverwarming met oppervlak tot 90m2)

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen2289 op 24-11-2022 10:35 . Reden: opmaak ]

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Paar vragen:

Wat is je jaarverbruik aan gas?
Wat is bouwjaar van je woning?
Weet je wat er waar is geisoleerd en/of wat er aan isolatie zit?
Dubbelglas beneden evt HR++ Glas?

En als algemene tip: Zet al je roosters eens helemaal dicht, plak ze desnoods af met tape, en zet dan je mechanische afzuiging op stand 3. Ga dan eens met je hand door het huis heen langa alle kozijnen, kieren en naden. Waar voel je tocht binnen komen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Jeroen2289
mkleinman schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:29:
Paar vragen:

Wat is je jaarverbruik aan gas?
Wat is bouwjaar van je woning?
Weet je wat er waar is geisoleerd en/of wat er aan isolatie zit?
Dubbelglas beneden evt HR++ Glas?

En als algemene tip: Zet al je roosters eens helemaal dicht, plak ze desnoods af met tape, en zet dan je mechanische afzuiging op stand 3. Ga dan eens met je hand door het huis heen langa alle kozijnen, kieren en naden. Waar voel je tocht binnen komen?
Zie eerste post, is toegevoegd. Wat betreft tocht, hier heb ik in de zithoek last van, hier zit een raam welke open kan, deze heb ik afgelopen week afgekit (wordt niet gebruikt namelijk) echter de tocht daar blijft.
Bij de overige kozijnen ervaar ik dit nauwelijks tot niet.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
Stel eens je ketel in op Aan/uit ipv Opentherm. Monitor dan je verbruik. Modulerend op een vloerverwarming lijkt mij niet ideaal. Ik heb zelf ook aan/uit + vloerverwarming.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Jeroen2289
Zal dit inderdaad is omzetten naar aan/uit om te kijken of dit scheelt, nog suggesties voor de instellingen van de CV icm aan/uit?

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Huh? een HR++ raam uit 2002 afkitten tegen tocht? en onaangenaam?
Ik zou eerder denken aan gaten/ kieren/ koudebruggen.

Tocht het niet langs het kozijn heen? heb je de mogelijkheid warmte beeldfoto's te maken?

• Jeroen2289
MSXBas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:08:
Huh? een HR++ raam uit 2002 afkitten tegen tocht? en onaangenaam?
Ik zou eerder denken aan gaten/ kieren/ koudebruggen.

Tocht het niet langs het kozijn heen? heb je de mogelijkheid warmte beeldfoto's te maken?
Het raam (lijkt) wat verzakt te zijn. Bovenkant sluit niet mooi aan tegen het kozijn, inderdaad dus kieren. Ik heb hier van het voorjaar al toch strips voor gebruikt maar tocht bleef. Mijn gok was dus dat het daar doorheen kwam. Omdat we dit raam niet gebruiken heb ik hem binnen afgekit.
Het glas van dit raam was overigens HR en is dit jaar vervangen voor HR++.

Omdat het nu nog steeds 'tocht' denk ik ook aan een koudebrug maar ik heb helaas geen mogelijkheid tot maken warmte foto's.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:10

ericplan

5180 Wp PV

Jeroen2289 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:12:
[...]
Het raam (lijkt) wat verzakt te zijn. Bovenkant sluit niet mooi aan tegen het kozijn, inderdaad dus kieren. Ik heb hier van het voorjaar al toch strips voor gebruikt maar tocht bleef. Mijn gok was dus dat het daar doorheen kwam. Omdat we dit raam niet gebruiken heb ik hem binnen afgekit.
Het glas van dit raam was overigens HR en is dit jaar vervangen voor HR++.

Omdat het nu nog steeds 'tocht' denk ik ook aan een koudebrug maar ik heb helaas geen mogelijkheid tot maken warmte foto's.
Jammer dat je het openslaande raam niet helemaal hebt vervangen door een vast raam met HR++glas. Dan was je direct van de kieren af geweest. In een openslaand raam zijn de mogelijkheden voor HR++ vanwege dikte meestal beperkt, als het al HR++ is.

A'dam PVOutput

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jeroen2289 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:25:
Dit terwijl ik het in de woonkamer niet aangenaam vind als ik stil zit.
Kun je dit verder duiden? Wat maakt het minder aangenaam?

Comfort heeft te maken met temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en windstromingen. Ook een slechte luchtkwaliteit (hoog CO2-niveau of veel fijnstof door te weinig ventilatie) kan als onprettig/drukkend worden ervaren.

Of andersom redenerend: waarom is het in je werkkamer aangenamer? Is het daar wellicht gewoon een aantal graden warmer dan in je huiskamer?

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 24-11-2022 11:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Je hebt de aanvoer van je CV op 40 °C staan, modulerend, en verwacht dat je vloerverwarming de ~35 °C haalt? Dan kan je ketel inderdaad heel vaak en heel lang stoken...

Daarnaast: Heb je de terugslagklep op je Intergasketel? Anders springt de ketel continu aan omdat hij flow detecteert van je vloerverwarmingspomp.

[ Voor 30% gewijzigd door Esumontere op 24-11-2022 11:26 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Wat is je gasverbruik per uur? Gezien je Domoticz gebruikt, zal je die info vast ook wel hebben.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:15

CaDje

Framedrops for life

Esumontere schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:24:
Je hebt de aanvoer van je CV op 40 °C staan, modulerend, en verwacht dat je vloerverwarming de ~35 °C haalt? Dan kan je ketel inderdaad heel vaak en heel lang stoken...
Daarnaast kun je eens kijken wat de temperatuur in de verdeler is. Als je 40 graden als aanvoer aan wil houden zul je een LT verdeler moeten gebruiken.

Ik vind dit wel een interessante uitleg: YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...

• Jeroen2289
Esumontere schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:24:

Daarnaast: Heb je de terugslagklep op je Intergasketel? Anders springt de ketel continu aan omdat hij flow detecteert van je vloerverwarmingspomp.
Ja die zit erop, de ketel staat op 40C omdat dit volgens de monteur prima zou moeten kunnen in mijn situatie. Dit is geen keuze van mij geweest wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:36
Op aan/uit zetten gaat het schakelen van de ketel alleen maar frequenter maken.
Ik zou de aanvoertemperatuur eens op 50oC zetten. Dat geeft de ketel wat meer marge om het CV circuit op te warmen, en om warmte naar de woonkamer te brengen

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Moeten we niet eerst weten waarom @Jeroen2289 het klimaat in zijn werkkamer prettig vindt en in de huiskamer niet? Wellicht wordt zijn huiskamer beter geventileerd en is de relatieve luchtvochtigheid oncomfortabel laag. Zelf heb ik mijn luchtbevochtigers ook de nodige liters water laten verdampen de afgelopen week.

We kunnen het wel hebben over aanvoertemperaturen en dergelijke, maar eerst vaststellen welke component het klimaat minder behagelijk maakt lijkt me essentieel :P

Is het de temperatuur? Is het luchtvochtigheid? Zijn het luchtstromen? We weten nu niks, alleen waar de thermostaat op ingesteld staat maar niet wat de daadwerkelijke temperatuur en relatieve luchtvochtigheid is in de verschillende ruimtes.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 24-11-2022 11:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 18:55
Je kunt ook overwegen om het max vermogen van je ketel te knijpen. Dus de max temp gewoon op 70 o.i.d. zetten en dan max vermogen omlaag brengen.

In combi met aan/uit zou dit in mijn optiek een zuiniger stookgedrag moeten verzorgen. Denk aan een rustig pruttelend stoofpotje.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Jeroen2289
Gizz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:33:
Moeten we niet eerst weten waarom @Jeroen2289 het klimaat in zijn werkkamer prettig vindt en in de huiskamer niet? Wellicht wordt zijn huiskamer beter geventileerd en is de relatieve luchtvochtigheid oncomfortabel laag. Zelf heb ik mijn luchtbevochtigers ook de nodige liters water laten verdampen de afgelopen week.

We kunnen het wel hebben over aanvoertemperaturen en dergelijke, maar eerst vaststellen welke component het klimaat minder behagelijk maakt lijkt me essentieel :P

Is het de temperatuur? Is het luchtvochtigheid? Zijn het luchtstromen? We weten nu niks, alleen waar de thermostaat op ingesteld staat maar niet wat de daadwerkelijke temperatuur en relatieve luchtvochtigheid is in de verschillende ruimtes.
De ventilatie zal in de woonkamer zeker beter zijn doordat hier deuren inzitten + roosters, in mijn werkkamer heb ik een kozijn wat dicht zit welke ik met een raam open/dicht moet ventileren (wat er natuurlijk bij inschiet :) )

Ik heb zelf alleen in de woonkamer geen sensoren mbt luchtvochtigheid/c02 alleen de temp op mijn thermostaat.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jeroen2289 ik zou dan toch eerst beginnen met meten. Een simpele thermometer met relatieve luchtvochtigheid heb je voor een appel en een ei bij de action/blokker/lidl. Kijk dan eens wat het verschil is tussen de twee ruimtes.

Misschien wordt het netjes 19 graden in de huiskamer (zoals de thermostaat is ingesteld) en 22 graden op je werkkamer. Dan kan de simpele conclusie zijn dat 19 graden voor jou te koud is als je de hele dag stil zit.

Totdat je weet waar het verschil in zit lijkt het me onhandig om instellingen aan je CV-ketel en dergelijke te veranderen. Eerst vaststellen wat de gewenste omstandigheden zijn in beide ruimtes en daarna kijken hoe je dat voor elkaar krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13
Aanvoer staat wel heel laag. Met radiatoren wil je die wel op 70 hebben. Ik neem aan dat er een thermostaatkraan bij je vloerverwarming is die 40 graden doorlaat?

De reden dat je ketel pendelt is omdat hij de 40 graden bereikt, terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.

Dat kan de volgende oorzaken hebben:
- Vermogen is te hoog
- Pompsnelheid is te hoog
- Bypass laat teveel door
- Vloerverwarminggroep die waterzijdig mogelijk te weinig debiet heeft

Ik denk toch dat je aanvoer omhoog moet en je de vermogen moet minderen. De modulaire thermostaat kan daar beter mee om namelijk

Wat er nu gebeurt is dat je thermostaat wilt moduleren op 40 graden. Dus als je thermostaat op een laag pitje wilt draaien, krijgt je vloer een te lage aanvoertemperatuur. Vandaar die suggestie van mensen die zeggen dat aan/uit verstandiger is. Want aan = 40 graden.

Aangezien je radiatoren hebt is 70 graden een betere aanvoertemperatuur. Dan heeft moduleren ook zin omdat de ketel op een laag pitje al 30/40 graden stookt, en dit zal blijven stoken totdat 70 graden wordt bereikt, of dat de stookvraag stopt. Dan zal hij dus niet pendelen als de vermogen lager is gezet.

Je hebt eigenlijk het gewenste effect die je wilt. Een aanvoer van ongeveer 40 graden terwijl de maximale temperatuur staat op 70.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tot hoever zakt de temperatuur in je woonkamer als je nachtverlaging toepast? Vloerverwarming is traag. Ga eens 24/7 op dezelfde temperatuur stoken en voer de aanvoertemperatuur iets op.

Je vloerverdeler mengt ook bij en mogelijk komt er dus nauwelijks temperatuur in je vloer.

FYI; Ik heb vloerverwarming en ik stook van 12:00 tot 00:00 op 20.0 en in de nacht 19.0.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:10
@Jeroen2289 staat de maximamale temp op 40 graden dat kan alleen met een pomp loze verdeler.
oftewel een lt systeem. aangeizn ik de vederler even heb opgezocht deze is met pomp.... heb 40/65 graden nodig. maximaal temp op 65/70 graden open therm reactie beginnen bij 40. (fabriek/montuers instelling)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:26
com2,1ghz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:12:
Aangezien je radiatoren hebt is 70 graden een betere aanvoertemperatuur.
Alhoewel het voor TS wellicht zou kunnen kloppen is dit wel een grove generalisatie. Ik stook mijn woning uit 1976 (dat behoorlijk nageisoleerd is) gewoon warm met 38 graden aanvoer ingesteld op mijn Intergas ketel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jeroen2289
miciel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:34:
@Jeroen2289 staat de maximamale temp op 40 graden dat kan alleen met een pomp loze verdeler.
oftewel een lt systeem. aangeizn ik de vederler even heb opgezocht deze is met pomp.... heb 40/65 graden nodig. maximaal temp op 65/70 graden open therm reactie beginnen bij 40. (fabriek/montuers instelling)
Ok, dan zal de loodgieter dit destijds ingesteld hebben met het idee dat 30-40 graden voldoende is om dit huis te verwarmen? Ik wil best even gaan kijken of een hogere aanvoer beter werkt, echter krijg ik hem zelf niet hoger ingesteld dan 40 graden, hoger gaat die niet.
Wellicht dat hier iemand weet waar ik dit kan aanpassen in het installateurs menu (ik vermoed tenminste dat hier een beperking ingesteld is)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43
com2,1ghz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:12:
Aanvoer staat wel heel laag. Met radiatoren wil je die wel op 70 hebben. Ik neem aan dat er een thermostaatkraan bij je vloerverwarming is die 40 graden doorlaat?

De reden dat je ketel pendelt is omdat hij de 40 graden bereikt, terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.

Dat kan de volgende oorzaken hebben:
- Vermogen is te hoog
- Pompsnelheid is te hoog
- Bypass laat teveel door
- Vloerverwarminggroep die waterzijdig mogelijk te weinig debiet heeft

Ik denk toch dat je aanvoer omhoog moet en je de vermogen moet minderen. De modulaire thermostaat kan daar beter mee om namelijk

Wat er nu gebeurt is dat je thermostaat wilt moduleren op 40 graden. Dus als je thermostaat op een laag pitje wilt draaien, krijgt je vloer een te lage aanvoertemperatuur. Vandaar die suggestie van mensen die zeggen dat aan/uit verstandiger is. Want aan = 40 graden.

Aangezien je radiatoren hebt is 70 graden een betere aanvoertemperatuur. Dan heeft moduleren ook zin omdat de ketel op een laag pitje al 30/40 graden stookt, en dit zal blijven stoken totdat 70 graden wordt bereikt, of dat de stookvraag stopt. Dan zal hij dus niet pendelen als de vermogen lager is gezet.

Je hebt eigenlijk het gewenste effect die je wilt. Een aanvoer van ongeveer 40 graden terwijl de maximale temperatuur staat op 70.
Alsjeblief niet zeg, dat is echt geld verbranden. Door op lagere temperaturen te stoken zul je langer gaan stoken op een efficiëntere manier. Resultaat is dat er op een lager tempo warmte de ruimte in komt.Die temperatuur komt dus wél in de ruimte. Krijg je het in eerste instantie niet op temperatuur, ga dan je afgiftesysteem daarop aanpassen door bijv. radiatorventilatoren of grotere radiatoren. Niet de temperatuur van de ketel verhogen.

Met vloerverwarming wil je juist zo laag mogelijk temperaturen. Het ventiel op de verdeler zal volledig openen om de doorstroming te borgen. Niet voor niets werken veel Tweakers hier met aanvoertemperaturen van minder dan 30 graden bij vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp.
Jeroen2289 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]

Ok, dan zal de loodgieter dit destijds ingesteld hebben met het idee dat 30-40 graden voldoende is om dit huis te verwarmen? Ik wil best even gaan kijken of een hogere aanvoer beter werkt, echter krijg ik hem zelf niet hoger ingesteld dan 40 graden, hoger gaat die niet.
Wellicht dat hier iemand weet waar ik dit kan aanpassen in het installateurs menu (ik vermoed tenminste dat hier een beperking ingesteld is)
Installatiehandleiding: https://www.intergas-verw...ift-Kombi-Kompakt-HRE.pdf

Hoofdstuk 7.2, parameter 5 :)

• miciel
Jeroen2289 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]

maar voordat je alles gaat aanpssen je hebt wel een verdeler met thermostaat kraan en pomp ?
het kan zijn dat je ketel in lt verziening zit en dat er een tyweeweg klep aanwezig is. (zomaar een gokje)
lang verhaal kort te maken je hebt een verkeerde configuratie/samenstelling van je cv en dat werkt gewoon niet. vragen zijn er een tweeweg klep aanwezig/ heb je een verdeler met thermostaatkraan en pomp.
heb je verder nodig radiaotren in huis. of is alles vloerverwarming.

10 groepen is teveel voor je cv pomp.je kan dus niet naar een pomploze verdeler en een lt steem.
(gepikt uit een ander forum. dus je moet een verdeler met pomp en thermostaatknop hebben)
ergens heeft je montuer een paar dingen door elkaar gehaalt. wat precies check de handleiding.
(er zijn 3 a 4 configuraties de montuer heeft net de verkeerde bij elkaar gepakt kan gebeuren)

edit er is dus vloerverwarming en radiaoteren aanwezig. ketel wil niet hoger dan 40 graden.
deze zit duidelijk in lt zone. of is dus beveiligd ivm met vloerverwarming.
montuer heeft ergens een paar steken laten vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 24-11-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
assje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:40:
[...]

Alhoewel het voor TS wellicht zou kunnen kloppen is dit wel een grove generalisatie. Ik stook mijn woning uit 1976 (dat behoorlijk nageisoleerd is) gewoon warm met 38 graden aanvoer ingesteld op mijn Intergas ketel.
Insert12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:21:
[...]

Alsjeblief niet zeg, dat is echt geld verbranden. Door op lagere temperaturen te stoken zul je langer gaan stoken op een efficiëntere manier. Resultaat is dat er op een lager tempo warmte de ruimte in komt.Die temperatuur komt dus wél in de ruimte. Krijg je het in eerste instantie niet op temperatuur, ga dan je afgiftesysteem daarop aanpassen door bijv. radiatorventilatoren of grotere radiatoren. Niet de temperatuur van de ketel verhogen.

Met vloerverwarming wil je juist zo laag mogelijk temperaturen. Het ventiel op de verdeler zal volledig openen om de doorstroming te borgen. Niet voor niets werken veel Tweakers hier met aanvoertemperaturen van minder dan 30 graden bij vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp.
[...]

Installatiehandleiding: https://www.intergas-verw...ift-Kombi-Kompakt-HRE.pdf

Hoofdstuk 7.2, parameter 5 :)
Dat klopt dus niet en dat is desinformatie die hier vaak op het forum verspreidt wordt. Je moet je retour zien te verlagen en niet je aanvoer. Als je een modulaire thermostaat hebt, dan werkt dit al goed in combinatie met een lager vermogen.
Met een lager aanvoertemperatuur zal je ketel vaker pendelen.

Deze loodgieter legt dat netjes uit
YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...
YouTube: Duurzame energie #62 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je c...

Heb het toevallig bij een live Q&A sessie gevraagd aan een andere loodgieter en die zei ook dat je aanvoer beter op 70 graden kan laten vanwege dezelfde reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
com2,1ghz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:49:
Dat klopt dus niet en dat is desinformatie die hier vaak op het forum verspreidt wordt. Je moet je retour zien te verlagen en niet je aanvoer.
Dat het om de retourtemperatuur gaat maakt dit nog geen "desinformatie". Jouw binaire reactie tegen het verlagen van de aanvoertemperatuur zou je dan net zo goed kunnen bestempelen als "desinformatie". Er zijn verschillende manieren om tot hetzelfde resultaat te komen en de beste oplossing is situationeel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• com2,1ghz
assje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:43:
[...]

Dat het om de retourtemperatuur gaat maakt dit nog geen "desinformatie". Jouw binaire reactie tegen het verlagen van de aanvoertemperatuur zou je dan net zo goed kunnen bestempelen als "desinformatie". Er zijn verschillende manieren om tot hetzelfde resultaat te komen en de beste oplossing is situationeel.
Je hebt mijn hele reactie niet gelezen aangezien je dat bestempeld als binair.
De reden dat ik het desinformatie noem is omdat er een hele campagne loopt die eigenlijk fout is terwijl ik zeg dat er meerdere aspecten zijn waar je rekening moet houden voor je situatie.

TS heeft een ketel die pendelt, vanwege het feit dat zijn aanvoer op 40 graden is met ook nog eens een modulaire thermostaat.
Bekijk ook die filmpjes die ik gepost heb. Daarin legt de installateur het netjes uit waarom je niet zomaar je aanvoer moet verlagen.

• Jeroen2289
miciel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:34:
[...]
maar voordat je alles gaat aanpssen je hebt wel een verdeler met thermostaat kraan en pomp ?
het kan zijn dat je ketel in lt verziening zit en dat er een tyweeweg klep aanwezig is. (zomaar een gokje)
lang verhaal kort te maken je hebt een verkeerde configuratie/samenstelling van je cv en dat werkt gewoon niet. vragen zijn er een tweeweg klep aanwezig/ heb je een verdeler met thermostaatkraan en pomp.
heb je verder nodig radiaotren in huis. of is alles vloerverwarming.

10 groepen is teveel voor je cv pomp.je kan dus niet naar een pomploze verdeler en een lt steem.
(gepikt uit een ander forum. dus je moet een verdeler met pomp en thermostaatknop hebben)
ergens heeft je montuer een paar dingen door elkaar gehaalt. wat precies check de handleiding.
(er zijn 3 a 4 configuraties de montuer heeft net de verkeerde bij elkaar gepakt kan gebeuren)

edit er is dus vloerverwarming en radiaoteren aanwezig. ketel wil niet hoger dan 40 graden.
deze zit duidelijk in lt zone. of is dus beveiligd ivm met vloerverwarming.
montuer heeft ergens een paar steken laten vallen.
Ja op de verdeler zijn thermostaatkraan & pomp aanwezig, ook is er denk ik een tweeweg klep aanwezig, er zit onder de CV een honeywell VC4013 gemonteerd, dus ik gok dat je deze bedoelt.

Mogelijk dat het systeem zo afgesteld is om te kijken of het geschikt is voor LT icm een warmtepomp. Daar heb ik het toen nog met hem over gehad bedenk ik me nu..

• miciel
Jeroen2289 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:47:
[...]

Ja op de verdeler zijn thermostaatkraan & pomp aanwezig, ook is er denk ik een tweeweg klep aanwezig, er zit onder de CV een honeywell VC4013 gemonteerd, dus ik gok dat je deze bedoelt.

Mogelijk dat het systeem zo afgesteld is om te kijken of het geschikt is voor LT icm een warmtepomp. Daar heb ik het toen nog met hem over gehad bedenk ik me nu..
ja vandaar dus dat hem dus niet hoger dan 40 graden krijgt. waarom zit er eigenlijk geen pomp loze verdeler in ? oja dat vindt je cv ketel niet leuk. die heeft moeite vanaf 5 a 6 groepen om rond te pompen. dus dan moet je een pomp loze verdeler er tussen en een transportpomp op een relais ertussen bouwen. doe dan maar liever deze setup. ik snap de keuze van de monteur. eigenlijk is die vloerverwarming verdeler welke je hebt prima.

je moet even ergens in het installatie menu wat parameters aan gaan passen vermoedt ik. je zit waarschijnlijk nog in het klanten menu. wat onderdanig is aan het instalatuers menu. zodat leken niet hun vloer kapot kunnen stoken. echter bij jouw kan hij wel gewoon op 60/65/70 graden. ik heb geen idee waneer een intergas ermee stopt/hoe hoog deze instart. meeste ketels staan bij mijn klanten op een graadje of 65. de modulernde thermostaat maakt de echte aanvoer temp wat 40/50 graden is. en als het dan hard vriest/woning wordt niet warm wordt 50/60 graden. doe maxiamaal maar op een graadje of 65.
en open therm reactie maar op een graadje of 35/40. (is de minimale reactie/begin reactie)

vraag waar precies zit die honywell vc4013. ( er is een topic over waar deze niet goed zit.)
problemen met druk in de cv instaltie/dat ie niet kan rondpompen etc. werkt het dan werkt het.
heb je een al vage problemen dan verdient verplaatsen naar de juiste locatie dan de voorkeur.
of hem eruit halen en vervangen voor een keerklep is een alternatieve oplossing. zie topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2154220
intergas schrijft het wel voor maar je moet ook wel het recept van intergas volgen.

ook een leuk topic. dan weet je een beetje wat ik bedoel met lt/ht groep.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2157376
echter dan moet er wel een extra pomp tussen geplaatst worden.
forum waarin staat dat 10 groepen teveel zijn voor gelijk op de ketel is helaas kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 24-11-2022 19:40 ]

• Insert12
com2,1ghz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:49:
[...]

[...]

Dat klopt dus niet en dat is desinformatie die hier vaak op het forum verspreidt wordt. Je moet je retour zien te verlagen en niet je aanvoer. Als je een modulaire thermostaat hebt, dan werkt dit al goed in combinatie met een lager vermogen.
Met een lager aanvoertemperatuur zal je ketel vaker pendelen.

Deze loodgieter legt dat netjes uit
YouTube: Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv...
YouTube: Duurzame energie #62 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je c...

Heb het toevallig bij een live Q&A sessie gevraagd aan een andere loodgieter en die zei ook dat je aanvoer beter op 70 graden kan laten vanwege dezelfde reden.
:?

Pendelen heeft te maken met het niet op orde zijn van je afgiftesysteem. Als de ketel een te hoge temperatuur terug krijgt via de retour dan gaat ie pendelen. Door in te regelen zorg je er voor dat het afgiftesysteem op orde komt en dat de cv ketel weer op delta T kan regelen. Dat zorgt voor de lagere retourtemperatuur en het pendelen zal verdwijnen.

Bij radiatoren moet je dan alsnog met hogere temperaturen werken dan met vloerverwarming. In een betonvloer mag geen water met een hogere temperatuur dan 40 graden, dan heb je kans op scheuren in de vloer. De menginjectie op de verdeler zorgt daar voor. Bij de ts heeft het daarom geen zin om de temperatuur op de cv ketel te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Insert12 Als je vloer 20 retour geeft en je mengt daar 40 bij, krijg je een lage aanvoer naar de vloer. Als die ketel op standaard pompinstellingen staat is de flow van de pomp ook nog gekoppeld aan het vermogen en draait de pomp bij 40 graden te laag om de vloer zinvol te verwarmen. Je mag blij zijn als er 30 graden de vloer in gaat, waarschijnlijk nog minder.

Grote kans dat de vloer op zo'n lage aanvoer te weinig vermogen heeft en de temperatuur van de ketel oploopt naar >45 graden, dan slaat ie steeds af.

Radiatoren hoeven niet per se hoge temperatuur, ik heb hier radiatoren draaien met 38 graden aanvoer, kreeg ik vorige week het huis gewoon comfortabel warm mee. Je moet bij die lage temperaturen vooral geen hoge delta-T willen want dat werkt niet. delta-T is vooral belangrijk bij hoge temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Insert12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:58:
[...]
Bij radiatoren moet je dan alsnog met hogere temperaturen werken dan met vloerverwarming. In een betonvloer mag geen water met een hogere temperatuur dan 40 graden, dan heb je kans op scheuren in de vloer. De menginjectie op de verdeler zorgt daar voor. Bij de ts heeft het daarom geen zin om de temperatuur op de cv ketel te verhogen.
Dat laatste geldt alleen als de CV installatie net zo veel water van 40oC aan kan leveren (in bv. liters per minuut) als er door alle 11(!) groepen in de vloer gaat. Dat betwijfel ik omdat al dat water door 1 themostaatkraan op de verdeler moet.
Om meer warmte (vermogen) naar de verdeler te krijgen, moet de aanvoertemperatuur omhoog.
Dan kan de ketel ook meer vermogen aan de vloer kwijt, en gaat daardoor minder snel pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
_JGC_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:23:
@Insert12 Radiatoren hoeven niet per se hoge temperatuur, ik heb hier radiatoren draaien met 38 graden aanvoer, kreeg ik vorige week het huis gewoon comfortabel warm mee. Je moet bij die lage temperaturen vooral geen hoge delta-T willen want dat werkt niet. delta-T is vooral belangrijk bij hoge temperaturen.
Bij de buitentemperatuur toen. Maar lukt dat ook nog bij -10oC >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
WackoH schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:03:
[...]
Loopt wel los... ik kan hier 6KW kwijt met die aanvoertemperatuur. Het staat 's morgens even 1,5 uur continu te stoken om aan te warmen, daarna een paar keer per uur een paar minuutjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
_JGC_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:23:
@Insert12 Als je vloer 20 retour geeft en je mengt daar 40 bij, krijg je een lage aanvoer naar de vloer. Als die ketel op standaard pompinstellingen staat is de flow van de pomp ook nog gekoppeld aan het vermogen en draait de pomp bij 40 graden te laag om de vloer zinvol te verwarmen. Je mag blij zijn als er 30 graden de vloer in gaat, waarschijnlijk nog minder.

Grote kans dat de vloer op zo'n lage aanvoer te weinig vermogen heeft en de temperatuur van de ketel oploopt naar >45 graden, dan slaat ie steeds af.

Radiatoren hoeven niet per se hoge temperatuur, ik heb hier radiatoren draaien met 38 graden aanvoer, kreeg ik vorige week het huis gewoon comfortabel warm mee. Je moet bij die lage temperaturen vooral geen hoge delta-T willen want dat werkt niet. delta-T is vooral belangrijk bij hoge temperaturen.
WackoH schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:01:
[...]

Dat laatste geldt alleen als de CV installatie net zo veel water van 40oC aan kan leveren (in bv. liters per minuut) als er door alle 11(!) groepen in de vloer gaat. Dat betwijfel ik omdat al dat water door 1 themostaatkraan op de verdeler moet.
Om meer warmte (vermogen) naar de verdeler te krijgen, moet de aanvoertemperatuur omhoog.
Dan kan de ketel ook meer vermogen aan de vloer kwijt, en gaat daardoor minder snel pendelen.
Ik zie enkel verklaringen voor fouten bij het inregelen of in de installatie. De pomp zit in een 11 groeps verdeler en is dus op het benodigde debiet gedimensioneerd. De pomp van de ketel kan ook voldoende volume rond pompen. Verder levert 16x2 slang met hoh 10 en 30 graden aanvoertemperatuur alsnog 64 watt per m2 op bij 20 graden ruimtetemperatuur volgens het tabelletje van Albrand. Voor de meeste woningen is dat toch voldoende. Wat is dan het probleem met de aanvoertemperatuur? Het zal aan mij liggen, maar ik zie het niet.

Waarschijnlijk ligt het er in dit geval aan dat de verdeler van de vloerverwarming niet goed is ingeregeld, er is meer afgifte naar de ene groep van de vloerverwarming dan naar de ander. Dat verklaart de temperatuurverschillen die ervaren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
WackoH schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:03:
[...]
Mij lukt dat wel met radiatoren:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Op 9 februari 2021 is het in ieder geval <-10 geweest, gemiddelde dagtemperatuur zal nog wel wat hoger geweest zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Insert12 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:41:
Wat is dan het probleem met de aanvoertemperatuur? Het zal aan mij liggen, maar ik zie het niet.
Dat zou zo maar kunnen >:)
Je hebt het over een aanvoertemperatuur naar de vloer van 30oC. Maar ik kan niet vinden dat TS dat schrijft.

De CV pomp kan nog zo groot en zwaar zijn, maar als het water door een rietje met een ventiel naar de grepen voor de vloeren moet, wordt het debiet alsnog laag. Vooral omdat CV pompen maar weinig druk opbouwen.

Die Allbrand verdeler is best een luxe ding.
Als het goed is zit er meter voor de aanvoer- en retourtemperatuur van de vloer op. Dus zet hier eens een fotootje neer als het systeem in bedrijf is. Samen met de toevoertemperatuur van de ketel kan er dan een warmtebalans worden gemaakt, en op basis daarvan een indicatie hoe hoog de toevoertemperatuur van de CV zou moeten zijn om voldoende vermogen naar de vloer te krijgen.
Waarschijnlijk ligt het er in dit geval aan dat de verdeler van de vloerverwarming niet goed is ingeregeld, er is meer afgifte naar de ene groep van de vloerverwarming dan naar de ander. Dat verklaart de temperatuurverschillen die ervaren worden.
Hier kun je wel gelijk hebben. De verdeler zit in de werkkamer en werkt daar dus al een beetje als radiator. Daarnaast zouden de groepen korter kunnen zijn, minder weerstand geven waardoor er meer water in rond gaat.
De verdeler heeft 'nastelbare constant flow ventielen'. Het kan geen kwaad om te kijken waarop die staan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
WackoH schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:07:
[...]
Dat zou zo maar kunnen >:)
Je hebt het over een aanvoertemperatuur naar de vloer van 30oC. Maar ik kan niet vinden dat TS dat schrijft.

De CV pomp kan nog zo groot en zwaar zijn, maar als het water door een rietje met een ventiel naar de grepen voor de vloeren moet, wordt het debiet alsnog laag. Vooral omdat CV pompen maar weinig druk opbouwen.

Die Allbrand verdeler is best een luxe ding.
Als het goed is zit er meter voor de aanvoer- en retourtemperatuur van de vloer op. Dus zet hier eens een fotootje neer als het systeem in bedrijf is. Samen met de toevoertemperatuur van de ketel kan er dan een warmtebalans worden gemaakt, en op basis daarvan een indicatie hoe hoog de toevoertemperatuur van de CV zou moeten zijn om voldoende vermogen naar de vloer te krijgen.

[...]
Hier kun je wel gelijk hebben. De verdeler zit in de werkkamer en werkt daar dus al een beetje als radiator. Daarnaast zouden de groepen korter kunnen zijn, minder weerstand geven waardoor er meer water in rond gaat.
De verdeler heeft 'nastelbare constant flow ventielen'. Het kan geen kwaad om te kijken waarop die staan ingesteld.
Zal vandaag even wat foto's maken van de setup, er zitten inderdaad meters op bij af & aanvoer voor de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen2289
Hier even een aantal foto’s van de setup, de cv moest even snel want daar liggen de sinterklaas cadeaus verstopt☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX11yI7sTjeyNDS2VMZv-mtBnOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D09NcNwUfBU3ChVQBEPq2tuZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB-cHKnnmcoI4xuV0iCIk8z3B3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYqZsoZ1XNtFxnjY6hayNygO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_cVbA--RP4J4C2uPlGIlepNwiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NADUpB1zztytan3FWZvlRADG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TiguP4fJg5B3kSYwFWvMPiKm7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtYWmjquJvsmDPvmYtIHqk3V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbMLvjO7WJxwHDG4TwmNXiqjmZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHBBkVY4oxRq5p53SWY8fLex.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22WfeivaIxo17Wd_cYagEC8ZYWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ID51DKCOKH2oiPnKYeAHK4PW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NBOLIQR5lySK5zOe32LfnD5OHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM9QU6sA1xjSDzOwgucl9Se0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3H5vR5j91PMPmB0floOOx6ursU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPXmwTtPrUwGf7As3nJMVH61.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m9zGE_w4Np6G1wNeyd-4ZJ8RlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbII4pCV0aRHIo6lG41fPSYq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zie van alles langskomen, maar wat is de temperatuur in je werkkamer, als het in de woonkamer 19 graden is?

19 graden is imo wel aan beetje koud als je stil op de bank zit 's avonds.

En geschat 1000-1100 m3 gas voor een vrijstaande woning van 20 jaar oud is volgens mij best weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 26-11-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Wat me opvalt:
  • 22 mm aanvoer naar de verdeler --> mooi
  • Wel wat rommelig aangelegd: Meerlagenbuis, verzinkte leiding en koperen leiding
  • CV maakt idd water van 40oC (of zelfs 43.5oC volgens die plug in thermostat?)
  • Thermostaat op de verdeler staat op ~38oC
  • De aanvoertemperatuur naar de vloer is desondanks ~30oC. Thermostaatventiel zal dus vol open staan maar de ingestelde temperatuur wordt niet gehaald omdat er door de aanvoer naar de verdeler niet voldoende water kan om alle 11 groepen vanaf de verdeler te voeden. Is veder niet erg, daarom heb je een menverdeler
  • De retourtemperatuur is 25oC. Zo'n delta_T van 5oC lijkt me op zich niet gek. Je wilt geen 20oC retour want dan geeft een deel van de vloer geen warmte meer af en is koud.
  • Groep 6 heeft maximale flow, de andere groepen veel minder, sommige niets?! Is dat bewust? weet je welke groep waar loopt? Dus een eerste stap zou zijn om de groepen allemaal ongeveer dezeflde flow te gaan geven door aan die rode kranen te draaien. Te beginnen met dichtdraaien van groep 6 (je werkkamer? ;) ) Die geeft nu een soort lichte kortsluiting. Je hebt een foto van hoe de situatie nu is, dus je kunt altijd weer terug.
  • Er zit op de retour van de verdeler naar de CV vermoedelijk ook een ventiel (achter dat glimmende dekseltje links van de thermostaatknop. Je kunt kijken of die wel (ver) open staat want je wilt een flinke flow door de verdeler (al moet er wel wat druk vanaf de pomp over blijven om water naar de radiatoren boven te krijgen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Ah, ik zie het al.

Groep 6 is alleen een kort stukje!!!
Volledige kortsluiting...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InXPQIoVHXHg3LDzXSdk7tRi8b4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BAr22V7VfycSHWwTzyoyE9rS.png?f=user_large

Draai die maar eens dicht....

[ Voor 63% gewijzigd door WackoH op 26-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:03
WackoH schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:36:
Ah, ik zie het al.

Groep 6 is alleen een kort stukje!!!
Volledige kortsluiting...

[Afbeelding]

Draai die maar eens dicht....
Die lijkt wel al dicht te staan als je de draaiknoppen erboven ziet.

Heb je overigens een open trap in de woonkamer? Ik heb een huis met vergelijkbaar bouwjaar en oppervlakte en stook op 20,5 graden. Maar stook hooguit 3,5 kuub per dag inclusief SWW. Heb dit jaar de open trap afgesloten met een simpel gordijn. Verbruik scheelt het iets, maar op behagelijkheid scheelt het enorm.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:12

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Ophidian schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:44:
[...]

Die lijkt wel al dicht te staan als je de draaiknoppen erboven ziet.

Heb je overigens een open trap in de woonkamer? Ik heb een huis met vergelijkbaar bouwjaar en oppervlakte en stook op 20,5 graden. Maar stook hooguit 3,5 kuub per dag inclusief SWW. Heb dit jaar de open trap afgesloten met een simpel gordijn. Verbruik scheelt het iets, maar op behagelijkheid scheelt het enorm.
Nummer 6 is een loze leiding en staat idd ak dicht. De overige groepen leveren momenteel allemaal 2-2,5 L per minuut, zo stonden ze al.

Nee trap zit in de hal, los van de woonkamer. 3,5kuub ben ik al kwijt om 09:00 om het op 19c te krijgen op het moment…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Sorry, jullie hebben helemaal gelijk.... :$

Ik heb ervaring (in een industriele setting) met flowmeters die precies de andere kan opwerken en had zodoende niet gezien dat de flow al op nul stond :X 8)7

De groepen staan zo'n beetje op 2 l/min = 0.033 kg/s. Met een delta_T van 5oC betekent dit dat er
0.033 [kg/s] * 5 [oC] *4180 [J/kg/oC] = ~700 W per groep de vloer in gaat.
Met 10 groepen is dat ~7000W
Het ging om 90 m2, dus ruim over 70 W/m2. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn om het huis warm te krijgen.

Ik vond deze site van WTH om de warmteafgifte van een vloer te bereken.

Bij 30 toevoer en 25 retour, 19 oC geeft deze berekening (met verschillende andere aannames) dat er ~50 W/m2 wordt afgegeven. Als het systeem eenmaal in evenwicht is, en de meters kloppen (zijn tenslotte geen high tech).

Er zou nu ~77 W/m2 de vloer in moeten gaan. De vloer is nog aan het opwarmen?

Dus tja, zijn we toch weer terug bij het feit dat de ketel vaak afslaat en de aanvoer van water naar de vloer dan stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 18:43
Waarop zet je je thermostaat 's nachts, echt uit?

Probeer eens een simpele Honeywell Round Modulation thermostaat.
Dan de temperatuur niet meer dan 1-2 graden lager zetten in de nacht.

(Ik heb nogal ruzie gehad met die Lyric T6...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Toch nog even een update, denk dat ik een deel van het probleem inmiddels heb gevonden.

@bastian433 gaf al aan probeer is een andere thermostaat. Nu heb ik daar niet veel behoefte aan aangezien het stucwerk niet gedaan is achter deze thermostaat (dank je stucadoor>,<) en ik dan dus een lelijk stuk muur moet gaan herstellen. Maar heb de thermostaat nu op aan/uit ipv opentherm gezet.Dit scheelt aanzienlijk in het verbruik. Hij slaat nu gewoon netjes uit als de ingestelde temperatuur bereikt is. Met opentherm blijft de ketel bij koudere dagen gewoon 24/7 branden met een ingestelde temp. van 19 graden (dit snap ik overigens totaal niet).
Pagina: 1