CV-ketel foutcode en VV pomp blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-07 12:56
Hoi Tweakers! Loop al enige tijd met twee vragen over mijn CV-installatie, en ik krijg van verschillende kanten verschillende antwoorden zonder een duidelijke oplossing. Weet zelf inmiddels ook niet meer hoe en wat, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

Eerst mijn huidige situatie:
  • CV (zolder) betreft een Intergas Xtreme 36, beetje teruggeschroefd en verwarming max uitgaand 45c
  • VV (begane grond) verdeler hydraulisch neutraal, Grundfos UPM3X AUTO pomp, thermostaatknop ingesteld op 30c
  • Radiator 1 is altijd dicht (want slaapkamer)
  • Radiator 2 staat altijd voor ~50% open (werkkamer)
  • Radiatoren hebben géén thermostaatknoppen, gewoon simpele open/dicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW3KmWl883V5BqXO7bCZ8areyok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BQLwbeaYOC1rekpGSGcHn9sO.png?f=user_large

Nu heb ik twee problemen. Althans, van punt 1 is zeker dat het een probleem is:

Punt 1: tijdens verwarmen (herfst/winter) valt onze CV ketel eens in de zoveel tijd uit met een foutcode, F014 om precies te zijn: "Montagefout sensor S0. Ongewenste stroming in het CV circuit.". CV-monteur 1 vertelt mij "je hebt geen bypass, daarom krijg je deze foutcode". CV-monteur 2 vertelt mij "het komt door je vv pomp, want die staat constant aan en geeft constant stroming". Maar waar komt dit nou echt door? De VV zou hydraulisch neutraal moeten zijn en daarnaast zit er nog een tweewegklep in de aanvoerleiding? Ik heb het idee dat het vaker voorkomt wanneer ik warm water vraag terwijl de CV al bezig is met de normale verwarming, al lijkt het ook wel eens 's nachts te gebeuren (sta je 's ochtends in een koude badkamer op een douche te wachten die niet warm wil worden :P ). Beide radiatoren een tijd open gehad op aanraden van monteur 1 maar dat hielp niet, heeft een bypass dan wel nut?

Punt 2: wat CV-monteur 2 constateerde, dat de VV pomp constant op hetzelfde niveau lijkt te draaien, was mij ook opgevallen. Het geeft ongewenst stromingsgeluid en zal wat invloed hebben op het energieverbruik. De UPM3X heeft een AutoAdapt-functie waarvan ik begreep dat de pomp zich aanpast aan de warmte-aanvoer, maar dat lijkt niet te werken of ik begrijp het niet goed. De eerste twee van vier oranje statuslampjes branden constant ongeacht of er warmte-aanvoer is, wat aangeeft dat hij op 25% tot 50% draait. Ook lijkt het stromingsgeluid op elk moment hetzelfde te zijn. Als ik de pomp bijv. instel op constant pressure 1 dan is er een stuk minder geluid te horen. Installateur van de VV wist niet direct antwoord hierop te geven en opperde dat ik zelf Robot even kon bellen. Het verhaal van Robot was dat de AutoAdapt-functie alleen werkt als een aparte thermostaat direct de ventielen op de verdeler open/dicht kan doen, en dat de VV zelf warmte bij de CV moet vragen ipv CV laten pushen naar VV(?). Vond het een vaag verhaal, maar ze wilde mijn probleem ook niet echt begrijpen ("uw vloer is warm, dus hij doet het toch?"). Functioneert deze pomp nou echt goed op de AutoAdapt-functie? En heeft dit wel of geen invloed op punt 1?

Hoop dat mijn verhaal helder is en dat jullie mij wat meer inzicht willen en kunnen bieden!

Nog even een losse foto van de VV voor de zekerheid. Let niet op de statuslampjes, foto is van toen een andere instelling actief was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRU7gyymsGFsCMaGCkR_F09i4A4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhIgiizrEpucOapbXX00b0gp.png?f=user_large

Beste antwoord (via SolidSnake op 06-11-2022 16:32)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:17
de terugslag klep heeft 2 functies
1 is vooral bedoelt om de thermosifon werking te voorkomen.
(wat kan gebeuren als er in de buurt van je toestel stijgleidingen aanwezig zijn)
2 als de vloerverwarmings pomp in tegengestelde richting draait over je cv.
zal de terugslag klep effectief zijn. dan werkt deze zoals dat het bedacht is.
echter heeft je cv last van de aanzuigende werking werkt de terugslagklep niet.
dan ben je aangewezen op het plaatsen van een tweeweg klep,
bij het plaatsen van een tweeweg klep dient de terugslag klep verwijdert te worden.

theoretisch gezien zijn er 2 oplossingen. of drie net welke kant je op wilt.
1 de tweeweg klep ertussenuit en het erop gokken dat je verdeler hydraulisch neutraal is. ja dat is ie.
en een terugslagklep monteren mocht je vloerverwarmings set in tegengestelde richting pompen.
echter de zelf aanzuigende werking kan in deze setup nog wel een probleem veroorzaken.
(mijn glazen bol geeft helaas niet aan of dit wel of niet een probleem gaat worden)

2 de twee weg klep verplaatsen naar de juiste plek. in de retour van de vloerverwarming.
(twc 82 heeft de teking niet helemaal goed dinterpreteerdt. c is de thermostatische afsluiter/ voeler
d is de tweeweg klep, en een tweeweg klep mag technisch gezien ook in de aanvoer.
echter ivm slijtage is retour beter. bij optie 2 mag er dus geen terugslag klep gemonteerd worden.

optie 2 heb je zowel de zelfaanzuigende werking te pakken als eventueel tegengestelde richting.
na is de kans klein dat deze verdeler in tegen gestelde richting werkt. tenzij je verdeler verkeerdt
om zit aangesloten. voel voor de grap eens of de aanvoer en retour goed zitten ?
aanvoer is thermostaat kraan. leiding moet warm zijn retour is voetventiel deze moet koud zijn.

deze verdeler is hydraulisch neutraal. echter door te spelen met het ventiel aan de zijkant
kan je hem zelf aanzuigent maken. en zelf aanzuigent is niet hydraulisch neutraal.
de cv montuer heeft er waarschijnlijk om die reden dan ook de tweeweg klep geinstaleerdt.
(in de hoop storingen te voorkomen maar het werkt nu dus averechts. omdat ie verkeerdt zit)

3 overschakelen naar lt/ht systeem. echter dan heb je een andere verdeler voor nodig.

lang verhaal kort te maken ik zou voor optie 2 gaan de klep op de juiste plek en dan nog eens kijken.
of je een probleem hebt. intergas vindt het niet zo geweldig als iets niet geïnstalleerd zit volgens hun voorschriften. mocht beide monteurs er geen brood in zien laat maar een fabieksmonteur komen.
intergas montuer. (en wedden dat die gaat zeiken over dat de twee weg klep niet op de juiste plek zit ??)

optie 1 kan ook maar ik geef dan zeg maar garantie tot de voordeur/het is een beetje gokken.
(ik zou de tweewegklep zeker bewaren. leg hem ergens in een bakje onder je cv ketel bijv.)
dan kan je altijd nog voor optie 2 gaan mocht de zelf aanzuigende werking problemen geven.

(off topic ik moet echt leren om meer informatie in kortere post te zetten scheelt leestijd _/-\o_ )

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 31-10-2022 20:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:56
Al alles ontlucht, en tap comfort uitgeschakeld?

https://www.warmgarant.nl...rgas-storingscodes-xtreme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidSnake
Zeker, tapcomfort uit en alles ontlucht. Had helaas geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07

Onbekend

...

Klopt het schema wel wat je hebt getekend?
Die tweewegklep zit namelijk in serie met jouw cv-ketel en blokkeert nu al het water als deze dicht staat. Normaal hoor je hiermee maar een deel van de installatie te blokkeren i.p.v. alles.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
Heb net nog even gecheckt voor de zekerheid en het schema klopt, de tweewegklep zit op de aanvoer zo’n 30cm vanaf de CV. Geen vertakkingen in de buis daarvoor. Toendertijd geïnstalleerd door de monteur, tegelijkertijd met de ketel ter voorbereiding van de vv.

Als ik je goed begrijp had deze meer richting de vv geplaatst moeten worden? Is die klep eigenlijk wel nodig als de vv hydraulisch neutraal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Die tweewegklep is in dit schema overbodig.
Als 1 van de 2 pompen draaien, moet deze open staan. En als niets draait, is er ook geen stroming en doet die klep niets.

Dus eerst de vraag: Staat deze tweewegklep altijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
De klep betreft een Honeywell VC4013 en lijkt aangestuurd te worden door de ketel (loopt ook een kabeltje vanuit de klep direct naar de ketel). Gaat open wanneer de ketel warmte geeft en dicht wanneer hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

En die vloerverwarmingspomp staat altijd aan? Of wordt deze ook door de Honeywell geschakeld?

Als deze altijd aan staat, hebben we meteen de oorzaak van de problemen te pakken.
A. Als de pomp van de cv stil staat, zorgt de vloerverwarmingspomp nog steeds voor stroming wat ook door de ketel heen gaat. Vandaar de foutcode F014: Ongewenste stroming in het CV circuit.
B. Die vloerverwarmingspomp staat hard te pompen, maar er komt geen stroming als die tweewegklep dicht is. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het geluid wat je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:39
Die klep is om ongewenste stroming in het systeem te voorkomen. (Ik vermoed dat je een oudere Xtreme hebt hangen, eentje zonder terugslagklep in de retourleiding van cv?)
Als je de stekker uit de vvw pomp trekt, komt de storing dan ook voor?

De terugslagklep kost iets van 11 euro en kan in de ketel gestoken worden zonder extreem veel moeite.
Ok, 13 euro:
https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 27-10-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CV installaties horen in DEI, schopje daarheen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
Onbekend schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:39:
En die vloerverwarmingspomp staat altijd aan? Of wordt deze ook door de Honeywell geschakeld?

Als deze altijd aan staat, hebben we meteen de oorzaak van de problemen te pakken.
A. Als de pomp van de cv stil staat, zorgt de vloerverwarmingspomp nog steeds voor stroming wat ook door de ketel heen gaat. Vandaar de foutcode F014: Ongewenste stroming in het CV circuit.
B. Die vloerverwarmingspomp staat hard te pompen, maar er komt geen stroming als die tweewegklep dicht is. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het geluid wat je hoort.
Die pomp staat idd altijd aan (Robot heeft ook afgeraden om er een pompschakelaar tussen te zetten ivm mogelijk vastlopen van de pomp).

Punt A klinkt logisch, alleen zou ik dan wel vaker een foutmelding verwachten. De CV staat vaak genoeg uit terwijl de vv-pomp gewoon doorgaat (zoals de hele lente/zomer), en over het algemeen is er niks aan de hand. De foutcode komt eigenlijk alleen tijdens het stookseizoen voor: dan soms een week niet en daarna opeens drie keer in dezelfde week. Kan het tot nu toe ook niet zelf reproduceren wat de hele situatie dus lastig maakt.

Punt B is denk ik niet het geval. Het geluidsniveau is exact hetzelfde ongeacht of de CV aan staat of niet. Zou je niet wachten dat het geluidsniveau afneemt (of in ieder geval anders zou klinken) als de CV aan staat?
tcw82 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:13:
Die klep is om ongewenste stroming in het systeem te voorkomen. (Ik vermoed dat je een oudere Xtreme hebt hangen, eentje zonder terugslagklep in de retourleiding van cv?)
Als je de stekker uit de vvw pomp trekt, komt de storing dan ook voor?

De terugslagklep kost iets van 11 euro en kan in de ketel gestoken worden zonder extreem veel moeite.
Ok, 13 euro:
https://www.warmteservice...s-met-keerklep/p/13953420
Ketel stamt uit 2019 dus nog niet zo heel oud. In de handleiding staat dat die terugslagklep alleen geplaatst moet worden als er géén tweewegklep is. Goed dat je het zegt, want mocht die tweewegklep eruit gaan dan moet ik die terugslagklep zeker niet vergeten te plaatsen!

Vv-pomp uit is wat lastig, aangezien we dan in een koud huis zitten (zal mijn vrouw niet blij mee zijn :X ) en het best kan zijn dat het probleem zich twee weken niet voordoet.

Misschien moet toch die tweewegklep er maar gewoon uit, en dan aankijken hoe het gaat? De vv zou hydraulisch neutraal moeten zijn dus moet zonder klep kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
SolidSnake schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Misschien moet toch die tweewegklep er maar gewoon uit, en dan aankijken hoe het gaat? De vv zou hydraulisch neutraal moeten zijn dus moet zonder klep kunnen toch?
dat hangt er vanaf hoe die vv staat ingeregeldt. check de handeliding van je verdeler.
ze kunnen ook aanzuigendt werken. ik snap dan ook terdege die tweeweg klep er is ingezet.
alleen het flauwe is dat deze gewoon verkeerdt zit. lees de instalatie handleiding van je ketel
er maar eens op na. en intergas vindt het niet heel grappig als hij niet correct is geïnstalleerd.
maar helaas kan ik niet met zekerheid zeggen of dat ook je daadwerkelijke probleem is.
het is wel het aanpassen/verbouwen waardt/ maar het kan ook zomaar in je ketel zitten.

vraagje b heb je 1 kamerthemostaat. en wil je naar 2 kamer thermostaten ?
check de handeleiding van je ketel. kan je over naar een pomploze verdeler.
nadeel bij 10 groepen komt ie niet rondt. en soms is je radiator wat kouder.

edit eerst lezen dan bericht typen. 1 de twee weg klep zit verkeerdt.
maar waar jij last van hebt is waarschijnlijk een thermosifon werking.
dus er mag zowiezo een keerkelp in je retour. en die tweeweg klep verplaatsen.
en daarnaast 1 radiator open zetten of een byaps laten monteren.
(omdat je klep nu verkeerdt zit heeft open zetten van de radiatoren geen zin. )

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 28-10-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
SolidSnake schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Die pomp staat idd altijd aan (Robot heeft ook afgeraden om er een pompschakelaar tussen te zetten ivm mogelijk vastlopen van de pomp).

Punt A klinkt logisch, alleen zou ik dan wel vaker een foutmelding verwachten. De CV staat vaak genoeg uit terwijl de vv-pomp gewoon doorgaat (zoals de hele lente/zomer), en over het algemeen is er niks aan de hand. De foutcode komt eigenlijk alleen tijdens het stookseizoen voor: dan soms een week niet en daarna opeens drie keer in dezelfde week. Kan het tot nu toe ook niet zelf reproduceren wat de hele situatie dus lastig maakt.

Punt B is denk ik niet het geval. Het geluidsniveau is exact hetzelfde ongeacht of de CV aan staat of niet. Zou je niet wachten dat het geluidsniveau afneemt (of in ieder geval anders zou klinken) als de CV aan staat?

[...]

Ketel stamt uit 2019 dus nog niet zo heel oud. In de handleiding staat dat die terugslagklep alleen geplaatst moet worden als er géén tweewegklep is. Goed dat je het zegt, want mocht die tweewegklep eruit gaan dan moet ik die terugslagklep zeker niet vergeten te plaatsen!

Vv-pomp uit is wat lastig, aangezien we dan in een koud huis zitten (zal mijn vrouw niet blij mee zijn :X ) en het best kan zijn dat het probleem zich twee weken niet voordoet.

Er zitten een aantal punten in de tekst hierboven die mij doen vermoeden dat het begrip van de werking niet dekkend is voor het oplossen van het probleem.
De klep die jij nu hebt is de dure optie.
De pompschakelaar schakelt de pomp elke dag kort in zodat deze niet vast komt te zitten.
De cv ketel pomp moet in staat zijn om de vloerverwarming te bedienen zonder de pomp in de verdeler.
Ik weet niet waar je woont, maar als de verwarming aanmoet met 20+ graden, is dat ook bijzonder.

Ik heb net een badkamer gesloopt en ben kapot. I
Morgen zal ik wat minder staccato reageren.

We komen gezamenlijk vast tot werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://www.janseninstalshop.nl/images/stories/virtuemart/product/intergas_retourbuis_met_keerklep_schema4.png

Dit is het schema dat hoort bij de klep. Waarbij de klep aangeduid is als C. En dus op meerdere plekken gemonteerd kan worden.

Nu kunnen er natuurlijk 2 routes zijn, de schets van TS is toch niet zoals het gemonteerd zit.
Of de klep zit echt verkeerd.

We zal het zeggen.

Hieronder nog een alternatief in de opstelling van de tweeweg klep. Een hoge en een lage temperatuur zone.
Dit heb ik hier in gebruik, incl. de tweede thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NePc7kimG_6T5lTOFqZ2enMQzdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcTv49gizZtvqZFaWwD3kBpF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door tcw82 op 29-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
Dank voor de reacties tot nu toe!

Ik denk dat dan toch de klep op de verkeerde plek zit, zie foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLhHiewQ7JXUxW8IsWF2pA-HZ5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAwb1A9Q7ENRqUDIWOrsVRtl.jpg?f=fotoalbum_large
tcw82 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Hieronder nog een alternatief in de opstelling van de tweeweg klep. Een hoge en een lage temperatuur zone.
Dit heb ik hier in gebruik, incl. de tweede thermostaat

[Afbeelding]
We hebben nu één zone/thermostaat, maar dit zouden we best kunnen overwegen. Los daarvan zit die klep dus wel op de verkeerde plek als ik het goed begrijp. Dus eruit en evt. terugslagklep plaatsen (kan denk ik geen kwaad ook al is de vv hydraulisch neutraal?), óf verplaatsen voor LT/HT opzet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• miciel
de terugslag klep heeft 2 functies
1 is vooral bedoelt om de thermosifon werking te voorkomen.
(wat kan gebeuren als er in de buurt van je toestel stijgleidingen aanwezig zijn)
2 als de vloerverwarmings pomp in tegengestelde richting draait over je cv.
zal de terugslag klep effectief zijn. dan werkt deze zoals dat het bedacht is.
echter heeft je cv last van de aanzuigende werking werkt de terugslagklep niet.
dan ben je aangewezen op het plaatsen van een tweeweg klep,
bij het plaatsen van een tweeweg klep dient de terugslag klep verwijdert te worden.

theoretisch gezien zijn er 2 oplossingen. of drie net welke kant je op wilt.
1 de tweeweg klep ertussenuit en het erop gokken dat je verdeler hydraulisch neutraal is. ja dat is ie.
en een terugslagklep monteren mocht je vloerverwarmings set in tegengestelde richting pompen.
echter de zelf aanzuigende werking kan in deze setup nog wel een probleem veroorzaken.
(mijn glazen bol geeft helaas niet aan of dit wel of niet een probleem gaat worden)

2 de twee weg klep verplaatsen naar de juiste plek. in de retour van de vloerverwarming.
(twc 82 heeft de teking niet helemaal goed dinterpreteerdt. c is de thermostatische afsluiter/ voeler
d is de tweeweg klep, en een tweeweg klep mag technisch gezien ook in de aanvoer.
echter ivm slijtage is retour beter. bij optie 2 mag er dus geen terugslag klep gemonteerd worden.

optie 2 heb je zowel de zelfaanzuigende werking te pakken als eventueel tegengestelde richting.
na is de kans klein dat deze verdeler in tegen gestelde richting werkt. tenzij je verdeler verkeerdt
om zit aangesloten. voel voor de grap eens of de aanvoer en retour goed zitten ?
aanvoer is thermostaat kraan. leiding moet warm zijn retour is voetventiel deze moet koud zijn.

deze verdeler is hydraulisch neutraal. echter door te spelen met het ventiel aan de zijkant
kan je hem zelf aanzuigent maken. en zelf aanzuigent is niet hydraulisch neutraal.
de cv montuer heeft er waarschijnlijk om die reden dan ook de tweeweg klep geinstaleerdt.
(in de hoop storingen te voorkomen maar het werkt nu dus averechts. omdat ie verkeerdt zit)

3 overschakelen naar lt/ht systeem. echter dan heb je een andere verdeler voor nodig.

lang verhaal kort te maken ik zou voor optie 2 gaan de klep op de juiste plek en dan nog eens kijken.
of je een probleem hebt. intergas vindt het niet zo geweldig als iets niet geïnstalleerd zit volgens hun voorschriften. mocht beide monteurs er geen brood in zien laat maar een fabieksmonteur komen.
intergas montuer. (en wedden dat die gaat zeiken over dat de twee weg klep niet op de juiste plek zit ??)

optie 1 kan ook maar ik geef dan zeg maar garantie tot de voordeur/het is een beetje gokken.
(ik zou de tweewegklep zeker bewaren. leg hem ergens in een bakje onder je cv ketel bijv.)
dan kan je altijd nog voor optie 2 gaan mocht de zelf aanzuigende werking problemen geven.

(off topic ik moet echt leren om meer informatie in kortere post te zetten scheelt leestijd _/-\o_ )

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 31-10-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@miciel Ohja, je hebt helemaal gelijk! Het is niet c. Ik vind twee al wat veel. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSnake
Dank voor de goede hulp allemaal! Ik zal even overleggen met onze nieuwe monteur, maar waarschijnlijk de klep laten verwijderen. Als dat niet werkt kan idd optie 2 altijd nog. :)

Dan blijft de vraag nog open over de AutoAdapt-functie van die Grundfos pomp, maar dat laat ik misschien maar voor wat het is.. bij Robot zelf leken ze het ook niet echt te weten. Pomp doet het afgezien daarvan gelukkig prima.
Pagina: 1