Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:22
Hallo,

Ik heb een huis gekocht maar de vorige bewoners wisten niet veel van de vloerverwarming nu vroeg ik mij af of iemand mij hier wat uitleg over kan geven.

Nu heb ik beneden een honeywell round modulation(bedraad) en op de eerste verdieping een honeywell round wireless.

De vloerverwarming op de begane grond ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jeiq5yMuSbon76wJx-9b4hyeeUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hdf9tAoxJfwzWpSHWCuieh7M.jpg?f=fotoalbum_large

En op de eerste verdieping zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O66dfLtIiQQbTZSxWNIzquLqB6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o5MyHIJQnBg9Z8ifotCXlas.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste verdieping heefr ook nog radiators.
De ketel is een intergas extreme 36 en ziet er kwa aansluitingen zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb-lfdFz12o5_O2dpkRSyj_BbEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rvztIUbZxpvHeBviyn6NPIz.jpg?f=fotoalbum_large

Het grijze blokje linksboven het expansievat is een honeywell actuator(dat staat er op)

Nu zou er ergens een pomp moeten zitten voor de vloerverwarming staat in de bouwbeschrijving van de woning maar die zie ik nergens?

Verder zette ik vanavond op de begrane grond de kachel aan en die ging netjes branden.Vloerverwarming werd langzaam warm maar ook boven werd het warm. Zou dat niet apart geregeld moeten zijn?

Toen het beneden op temperatuur was bleef de ketel nogsteeds branden(minstens 15 min) daarna heb ik de kachel een graat lager gezet en toen ging die wel uit. Enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Alvadt bedankt voor de antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Iemand? Of zit ik in de verkeerde categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:26
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:31:
Iemand? Of zit ik in de verkeerde categorie?
Het ding op de eerste verdieping is geen vloerverwarming. Dit is een verdeler voor radiatoren. De slangen zijn ook in Mantelbuis gestoken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2157376
Als ik het zo zie heb je een hoge temperatuur zone (de radiatoren) en een lage temperatuur zone.
Wanneer de lage temp (vloerverwarming) warmte vraag krijgt (je zet de thermostaat hoger), loopt de hoge temperatuur zone mee. Dat grijze blokje is een twee weg klep, die sluit waarschijnlijk de lage temperatuur zone af, op het moment dat de hoge temperatuur zone warmte vraagt.

De hoge temperatuur zone wordt gevoed met water van bijvoorbeeld 70 graden, dat vindt die vloerverwarming veeel te hoog (er zit geen mengverdeler, maar een open verdeler, zonder mengpomp die het koude retourwater mengt met het hete aanvoer water).

Dus het is best mogelijk dat het boven ook "warm" wordt als je warmte vraag hebt in de vloerverwarming zone. Zo zit het bij mij ook aangesloten.

Of je een pomp hebt, kan ik op de fotos niet afleiden, mogelijk zit die ergens in een koof oid.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 16-11-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hhmm mogelijk is die meest linker aansluiting op die verdeler op de eerste verdieping een vvw groep (voor de badkamer oid) gezien die thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De verdeler beneden had een open verdeler (meng) moeten zijn met een pomp. Zorg in deze opstelling dat je ketelthermostaat op max 45 graden staat. Je wordt echt niet blij als je per ongeluk 65 graden je vloer in gaat jagen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:51:
De verdeler beneden had een open verdeler (meng) moeten zijn met een pomp. Zorg in deze opstelling dat je ketelthermostaat op max 45 graden staat. Je wordt echt niet blij als je per ongeluk 65 graden je vloer in gaat jagen.
Dat is niet helemaal waar. Als dit een twee zone (hoge en lage temperatuur) dan regelt die zone klep de scheiding. Dan heeft de pomp verdeler weinig extra waarde(hooguit als "booster" om het water wat te enthousiasmeren om door te stromen.) Als er heet water gemaakt wordt, gaat de klep dicht en beschermt zo de vloerverwarming.
En gezien de aanlegsensor, (grijze draadje achter de klep langs) denk ik dat het hier om een ht/lt systeem gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 16-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

tcw82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:01:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als dit een twee zone (hoge en lage temperatuur) dan regelt die zone klep de scheiding. Dan heeft de pomp verdeler weinig extra waarde(hooguit als "booster" om het water wat te enthousiasmeren om door te stromen.) Als er heet water gemaakt wordt, gaat de klep dicht en beschermt zo de vloerverwarming.
En gezien de aanlegsensor, (grijze draadje achter de klep langs) denk ik dat het hier om een ht/lt systeem gaat.
Dat is ook maar een aanname, met deze foto's is niet echt op te maken hoe het systeemschema in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:05:
[...]

Dat is ook maar een aanname, met deze foto's is niet echt op te maken hoe het systeemschema in elkaar zit.
Dat klopt. Het toeval wil wel dat ik dit weekend de aanlegsensor heb verplaatst, de tweewegklep heb verplaatst en die snoertjes dus ook meerdere malen van dichtbij heb gezien. @sgouman zal ons uitsluitsel kunnen geven .
@sgouman
Zou je eens kunnen kijken waar dat kleine grijze draadje heen gaat?
Verandert de stand van de klep (te zien aan het witte pielletje, op je originele foto staat hij in de open positie.) Als je beneden geen warmte vraagt en boven wel (mijn aanname is dat hij dan dicht gaat (dan komt het witte pielletje omhoog).

[ Voor 26% gewijzigd door tcw82 op 16-11-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Het gekke is. Als ik de kachel aan zet dan voelen de buizen bij de verdeler beneden lang geen 60 graden. De warmwater voor de ketel staat op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
tcw82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:09:
[...]

Dat klopt. Het toeval wil wel dat ik dit weekend de aanlegsensor heb verplaatst, de tweewegklep heb verplaatst en die snoertjes dus ook meerdere malen van dichtbij heb gezien. @sgouman zal ons uitsluitsel kunnen geven .
@sgouman
Zou je eens kunnen kijken waar dat kleine grijze draadje heen gaat?
Verandert de stand van de klep (te zien aan het witte pielletje, op je originele foto staat hij in de open positie.) Als je beneden geen warmte vraagt en boven wel (mijn aanname is dat hij dan dicht gaat (dan komt het witte pielletje omhoog).
Ga ik vanavond even checken. Wat ik wel merkte is dat als ik hem beneden aanzet de verwarming boven ook aan is. alleen de kachel is dan niet super heet.(Ongeveer even warm als de temperatuur beneden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:33

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Hier dezelfde setup, inderdaad zoals aangegeven een hoog en laag temp systeem.
Als de thermostaat beneden om warmte vraagt, zal de klep openen, net achter de klep zit een sensor die de ketel weer netjes terug moduleert naar 30~ graden aanvoer.
Er is geen losse pomp aanwezig omdat deze in de ketel genoeg kracht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:18:
[...]

Het gekke is. Als ik de kachel aan zet dan voelen de buizen bij de verdeler beneden lang geen 60 graden. De warmwater voor de ketel staat op 60 graden.
Dat is niet zo raar, een modulerende ketel probeert een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te gebruiken, met de huidige temperaturen zal dat een graad of 45 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:25:
[...]

Ga ik vanavond even checken. Wat ik wel merkte is dat als ik hem beneden aanzet de verwarming boven ook aan is. alleen de kachel is dan niet super heet.(Ongeveer even warm als de temperatuur beneden)
De opstelling in een schema en een lange lijst met instellingen.
Als je het aandurft kun je daar eens doorheen lopen en kijken welke instellingen je hebt staan.
Ik vermoed dat je bij parameters 090 en 100 een 1 aantreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4DQNw5-eK_Lho2COPWgywbdPLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcTv49gizZtvqZFaWwD3kBpF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTnR7qqx7JBn1iBsj40swj3g9J8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RwwyycrNZx4K5f7R9CpIE3VT.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:25:
[...]

Dat is omdat het hoge temperatuur circuit "meeloopt" als je lage temperatuur water maakt.
De radiatoren op de eerste kunnen prima tegen "koud" water, de vloerverwarming in dat deel is "beschermt" door de radiator knop op de verdeler en de vloerverwarming beneden heeft een hekel aan heet water en wordt beschermt door de 2 wegklep (aka het grijze blokje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:12
Is zoals al genoemd een Intergas systeem met LT en HT zone. LT wordt afgesloten als er HT vraag is, dan loopt de ketel naar 60 graden. Als er LT vraag is, stookt de ketel op bijvoorbeeld 35 graden en draait HT mee.

Mooi systeem, maar let op met het wijzigen van instellingen! Als je niet oplet druk je 60+ graden door de LT vloer en kun je de vloer bij elkaar gaan vegen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zit niet zo in het Intergas verhaal, maar dit komt op mij over als het besparen van een VV pomp waarbij je op een andere plek leuke storingskansen kan introduceren. Kleppen staan er om bekend dat ze regelmatig kapot gaan en ik hoop dat Intergas aan die aanlegsensor een beveiliging hebben gekoppeld dat als de klep open blijft staan er geen HT in de rest van het circuit gedouwd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:12
Je klinkt nogal negatief, het is een mooi systeem om een dure vloerverwarmingsverdeler uit te sparen én een regeling per verdieping te maken. Slimme software plus één klep, en klaar ben je. Traditioneel zou je een vloerverdeler met pomp en ventielen nodig zijn, plus 2 zonekleppen. Rara wat geeft meer storingskans? Bovendien draait de ketel nu voor LT heerlijk laag in temperatuur. Goed voor t rendement.

Inderdaad, als de klep faalt zal de aanlegsensor op de LT zone de ketel stopzetten. Overal aan gedacht in Coevorden ;)

[ Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 16-11-2022 10:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Maar hoe zit het dan met de vloerverwarming in de badkamer boven? deze zou dan op het HT zitten en wel 60 graden worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:26:
Maar hoe zit het dan met de vloerverwarming in de badkamer boven? deze zou dan op het HT zitten en wel 60 graden worden?
heb je boven verder radiatoren hangen ? mijn glazen bol zegt dus ja.
boven zit op laatste groep een rtl ventiel en die is dus voor de badkamer.
zoek maar eens op in google rtl ventiel hopelijk wel op de juiste groep gezet.
(ik begreep al niet waar dat ventiel voor was. soms zetten ze ht en lt op laag.)

beneden is waarschijnlijk een lt zone. @tcw82 zegt.
een pomp is niet nodig voor die paar groepjes.
daar is de pomp van de ketel sterk genoeg voor.

ps en uw topic is verdwenen tussen de rest van de topics met vragen.
er zitten hier regelmatig mensen met zeer uitgebreide kennis van cv installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
miciel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:57:
[...]

heb je boven verder radiatoren hangen ? mijn glazen bol zegt dus ja.
boven zit op laatste groep een rtl ventiel en die is dus voor de badkamer.
zoek maar eens op in google rtl ventiel hopelijk wel op de juiste groep gezet.
(ik begreep al niet waar dat ventiel voor was. soms zetten ze ht en lt op laag.)

beneden is waarschijnlijk een lt zone. @tcw82 zegt.
een pomp is niet nodig voor die paar groepjes.
daar is de pomp van de ketel sterk genoeg voor.

ps en uw topic is verdwenen tussen de rest van de topics met vragen.
er zitten hier regelmatig mensen met zeer uitgebreide kennis van cv installaties.
Ik heb boven inderdaad radiatoren hangen en alleen in de badkamer vloerverwarming. Maar boven de overige groepen in de verdeler zijn toch ook voor de badkamer of niet?

V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:08:
[...]

Ik heb boven inderdaad radiatoren hangen en alleen in de badkamer vloerverwarming. Maar boven de overige groepen in de verdeler zijn toch ook voor de badkamer of niet?

V
Badkamer is 1 lus op die verdeler, de rest zijn leidingen afkomstig van radiatoren.
Die RTL heb je op 30 graden staan, als de retour heter wordt dan 30 graden loopt het ventiel dicht. Zal ook niet een hele grote badkamer zijn, of het ligt er met grote hart-op-hart afstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
sgouman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:08:
[...]

V
nee alleen de laatste groep met het rtl ventiel is voor de vloerverwarming van uw badkamer.
en soms pakken we ook nog een badkamer radiator mee. in de aanvoerleiding zodat het water alvast een beetje afkoelt voordat het de vloer ingaat. afhankelijk van welke instalateur. en of er wel of geen badkamer radiator in zit. de andere groepen/slangen zijn voor de radiatoren. meestal 1 setje per radiator. maar splitsen doen we ook welleens. zodat je echt nooit meer weet hoe het zit en het altijd een mooi zoekplaatje is ;)
vraagje hoeveel radiatoren heb je boven zitten en heb je een badkamer radiator ?

• sgouman
miciel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:50:
[...]
nee alleen de laatste groep met het rtl ventiel is voor de vloerverwarming van uw badkamer.
en soms pakken we ook nog een badkamer radiator mee. in de aanvoerleiding zodat het water alvast een beetje afkoelt voordat het de vloer ingaat. afhankelijk van welke instalateur. en of er wel of geen badkamer radiator in zit. de andere groepen/slangen zijn voor de radiatoren. meestal 1 setje per radiator. maar splitsen doen we ook welleens. zodat je echt nooit meer weet hoe het zit en het altijd een mooi zoekplaatje is ;)
vraagje hoeveel radiatoren heb je boven zitten en heb je een badkamer radiator ?
Ik heb boven 2 radiators en een radiator in de badkamer waar je de handoeken etc op kan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
sgouman schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:14:
[...]

Ik heb boven 2 radiators en een radiator in de badkamer waar je de handoeken etc op kan hangen.
2+1= 3 terwijl je 4 aansluitingen hebt op de verdeler.
Die 4e is waarschijnlijk de vloerverwarming van de badkamer. (met die thermostaat knop)
Pagina: 1