Toon posts:

Webshop wilt GPU niet retourneren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-03 16:23
Beste Tweakers,

Ik zit helaas in een nare situatie. Afgelopen week heb ik een AMD RX 5800 XT gekocht bij een bekende webshop op Tweakers. *knip* Hinten naar naam winkel is ook niet de bedoeling.

Helaas heb ik de GPU terug moeten sturen vanwege vreselijke coil whine. Zo erg dat een headset niet hielp en mijn ouders ernaast het ook konden horen tijdens het gamen.

De GPU heb ik voorzichtig uit de case gehaald, geïnspecteerd en gelijk in de statische zak gestopt. Daarna keurig netjes in de oorspronkelijke verpakking en verstuurd.

Nu krijg ik de volgende bericht van de webshop :

Zojuist hebben we je retour aanvraag in behandeling genomen.

Hierbij viel ons op dat het product helaas niet in nieuwstaat verkeert.

Krassen op backplate videokaart (zie foto's)

Om een product binnen het 30-dagen herroepingsrecht te crediteren dient het product compleet, onbeschadigd en in nette staat te zijn. Dit staat ook bovenaan bij de retourinstructies vermeld.
Het product kan niet gecrediteerd worden en zal dan ook ongewijzigd retour gestuurd worden.
Je kunt het product natuurlijk altijd proberen te verkopen of aanbieden op een website als Marktplaats of Tweakers Vraag & Aanbod.

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Fotos van de GPU:

Ik heb de GPU uit de case gehaald, geïnspecteerd en gelijk in de statische zak gezet. Zulke krassen had ik gelijk gezien! Het lijkt alsof iemand met een schroevendraaier erop is gegaan.

Wat kan ik nu doen? Het is heel lastig, maar of de GPU is tijdens transport beschadigd geraakt (geloof ik niet) en of iemand heeft het daar beschadigd tijdens het inspecteren. Ze zeggen ook heel makkelijk dat ik het lekker maar op marktplaats of tweakers moet zetten.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 23-11-2022 12:28]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:03
Of je info in dit topic klopt niet. En je hebt een Asus kaart gekocht.
Of je wordt genaaid, want de kaart op de foto is van Asus en niet Amd
fout winkel dit is niet jou kaart

Welke van de 2?

[Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 23-11-2022 13:36]

• UltraInstinct
jack zomer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:25:

Welke van de 2?
Excuses, het is een ASUS TUF RX 6800 XT. Heel vaak zegt men AMD of NVIDIA GPU. Vandaar dat ik zei AMD

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

jack zomer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:25:

Welke van de 2?
Amd maakt zelf geen grafische kaarten, dus een amd GPU is per definitie van een asus,msi etc.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:43
Heb je rechtsbijstand, bij mij deden ze ooit moeilijk over een SSD omdat die geen sticker had, het was meteen opgelost. Dit gaat dan wel om een ander probleem, maar ze weten gewoon dat ze niet in hun recht staan. Je hebt 14 dagen wettelijk retourrecht, vaak maken winkels daar 30 dagen van en het is gewoon wet.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Daniel.
heuveltje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:28:
[...]

Amd maakt zelf geen grafische kaarten, dus een amd GPU is per definitie van een asus,msi etc.
Ze maken zeker eigen kaarten. https://www.amd.com/en/direct-buy/nl

• UltraInstinct
Daniel. schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:28:
Heb je rechtsbijstand, bij mij deden ze ooit moeilijk over een SSD omdat die geen sticker had, het was meteen opgelost. Dit gaat dan wel om een ander probleem, maar ze weten gewoon dat ze niet in hun recht staan. Je hebt 14 dagen wettelijk retourrecht, vaak maken winkels daar 30 dagen van en het is gewoon wet.
Ik heb wel rechtsbijstand maar alleen module 'werk'.
Maar ik weet nu niet wat mijn recht is.
Heb de GPU 30-60 minuten uitgeprobeerd, extreem coil whine tijdens het gamen. Terug uit de case gehaald, geïnspecteerd en netjes in oorspronkelijke verpakking opgestuurd. Kunnen ze dus nu zeggen dat het beschadigd is en helemaal niet meer zullen terugnemen? Bij mijn weten geven de webshops een lagere bedrag bij beschadiging of het ontbreken van onderdelen.

Probleem ook is dat ik geen beschadigingen heb veroorzaakt, maar daar kunnen we urenlang over discussiëren.

Ik stuur gewoon de product op binnen 14 dagen, moeten ze het ook aannemen en mij het geld terugsturen (eventueel lager bedrag)?

Probleem ook is dat ik ze niet kan bellen. Ze hebben niet eens een telefoonnummer..

• Medione1210
  • Laatst online: 12:50
De winkel moet het artikel gewoon retour nemen, maar mag wel de schade doorberekenen:
https://www.webwinkelkeur...aardeloos%20is%20geworden.

[Voor 20% gewijzigd door Medione1210 op 23-11-2022 11:39]

• Daniel.
Zorg dat je de koop ontbindt met een formulier die je stuurt, eventueel handtekening en datum er op dat het officieel is. https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

En verder mogen ze gewoon niet moeilijk doen.
Het product kan niet gecrediteerd worden en zal dan ook ongewijzigd retour gestuurd worden.
Weigeren bij de deur en weer retour laten sturen sowieso.

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:53
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb wel rechtsbijstand maar alleen module 'werk'.
Maar ik weet nu niet wat mijn recht is.
Heb de GPU 30-60 minuten uitgeprobeerd, extreem coil whine tijdens het gamen. Terug uit de case gehaald, geïnspecteerd en netjes in oorspronkelijke verpakking opgestuurd. Kunnen ze dus nu zeggen dat het beschadigd is en helemaal niet meer zullen terugnemen? Bij mijn weten geven de webshops een lagere bedrag bij beschadiging of het ontbreken van onderdelen.

Probleem ook is dat ik geen beschadigingen heb veroorzaakt, maar daar kunnen we urenlang over discussiëren.

Ik stuur gewoon de product op binnen 14 dagen, moeten ze het ook aannemen en mij het geld terugsturen (eventueel lager bedrag)?

Probleem ook is dat ik ze niet kan bellen. Ze hebben niet eens een telefoonnummer..
Ik denk dat ik al wel weet welke webshop.. Veel succes het heeft mij echt grijze haren bezorgd.. Al dik 10 jaar vaste klant maar boeit ze niet. 1x een probleempje gehad en gelijk hakken in he zand.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:17
De winkel moet dit gewoon terugnemen volgens mij en als ze hard kunnen maken dat jij verder bent gegaan dan uitproberen kunnen ze daarvoor een vergoeding vragen en je dus mogelijk wat minder terugbetalen. Retour weigeren mag volgens mij wettelijk sowieso niet, en ook een waardevermindering bepalen wanneer jij verder gegaan bent dan gebruiken is volgens mij ook verbonden aan vrij strenge criteria.

Ik moet wel zeggen dat ik het er niet netjes vind uitzien. Maar ik verwacht niet dat de winkel dit zo mag doen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• jack zomer
Ik zou helemaal niet bellen. Alles via de mail.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:16
Retour binnen 14 dagen is inderdaad een bindend recht.

Het enige dat ze kunnen is "schadevergoeding" claimen voor waardevermindering (maar daar zijn vziw ook grenzen aan en zal aantoonbaar moeten zijn).

Die 15-30 dagen is een ander verhaal, dat is een service van de winkel. Daar mogen andere voorwaarden aan zitten (mits ze niet in strijd zijn met andere garantieregels)

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Goeie tip dat je dus vooraf een paar foto's moet maken voordat je hem terug stuurt maar eens, ik zou alles per email en een brief aangetekend opsturen.

• Daniel.
Reptielenbrein schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat ik al wel weet welke webshop.. Veel succes het heeft mij echt grijze haren bezorgd.. Al dik 10 jaar vaste klant maar boeit ze niet. 1x een probleempje gehad en gelijk hakken in he zand.
Ik moest ook een brief van de rechtsbijstand sturen. Opeens kon het wel en gingen ze kijken wat ze konden doen. Als je je hele order terugstuurt moet je ook je verzendkosten terug krijgen. Heb ik ook gedaan met garantie, als het garantie betreft zijn ook de retourkosten voor hun rekening.

• Medione1210
Nesjka schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:43:
Goeie tip dat je dus vooraf een paar foto's moet maken voordat je hem terug stuurt maar eens, ik zou alles per email en een brief aangetekend opsturen.
Ik maak ook altijd foto's maar in principe draagt de consument het risico van schade bij retourneren.
https://www.webwinkelkeur...jna-nooit-voor-consument/

• UltraInstinct
Je hebt helemaal gelijk. Was het helaas vergeten om te doen...
Heb eerste keer in mijn leven ook zo'n email terug ontvangen. 'Kijk of je op marktplaats of Tweakers het maar kunt verkopen'. Ze schuiven hun probleem door naar mij

• Daniel.
Het is jammer dat je soms moet dreigen maar mocht het zover komen, ze weten gewoon dat ze 100% verliezen met zo'n soort zaak.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

OMD

Valar dohaeris

Maar je hebt wel de folie verwijderd. Is het daar niet bij gebeurt?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• UltraInstinct
OMD schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:54:
Maar je hebt wel de folie verwijderd. Is het daar niet bij gebeurt?
Nee, de folie heb ik langzaam eraf gehaald en daarna meerder malen gecheckt. Zulke grote krassen zie je meteen. Backplate is zwart en de krassen zijn grijs/wit dus dat valt gelijk op onder licht.
Daarnaast lijkt het veroorzaakt te zijn door een hard object zoals een sleutel of schroevendraaier.

• Daniel.
Deze hele zaak gaat niet over het wel of niet beschadigd zijn van het product. Dat staat hier helemaal buiten. De winkel keurt het product niet goed en wilt het daardoor niet meer innemen, of het product nou helemaal beschadigd is of niet staat er helemaal buiten.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:49
Aan de andere kant... met zulke krassen kun je een dure videokaart ook niet weer eerlijk doorverkopen aan een nieuwe klant. En die backplate vervangen is duur en een risico. Deze retour kost een verkoper gewoon veel geld. Zonder zelf schuld te hebben (als het verhaal klopt).

Is de coilwhine echt zo erg? Is dat niet anders op te lossen?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Die foto's zeggen weinig en zijn geen bewijs. Foto's kan je ook net zo goed van het internet hebben gehaald.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Daniel.
Wie zegt dat het om een nieuw product gaat, het kan van een eerdere retour zijn geweest die ze hebben herpakt en weer als nieuw verkocht is(dat mag overigens ook gewoon). En volgens mij doet deze (mag ik helaas niet zeggen) dat vaker.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

AzzKickah

06-CENSORED

Op die 1e foto is nog een stukje van de sticker met het serienummer te zien toch?
Vraag dan om een foto van de krassen + serienummer, ik neem aan dat het serienummer op je aankoopfactuur staat? Dan weet je dus meteen of het daadwerkelijk jouw GPU is.

• UltraInstinct
BTW lees aan bepaalde reacties dat de retourkosten voor de webshop is.

De webshop zegt een andere verhaal ;

Wij vragen je vriendelijk alleen ongebruikte en dus onbeschadigde producten die compleet zijn met verpakking en inclusief accessoires retour te sturen. Het product mag getest zijn maar niet in gebruik zijn genomen. De kosten voor het retour sturen van een product onder het herroepingsrecht zijn voor eigen rekening.

• Medione1210
Playa del C. schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:58:
Aan de andere kant... met zulke krassen kun je een dure videokaart ook niet weer eerlijk doorverkopen aan een nieuwe klant. En die backplate vervangen is duur en een risico. Deze retour kost een verkoper gewoon veel geld. Zonder zelf schuld te hebben (als het verhaal klopt).

Is de coilwhine echt zo erg? Is dat niet anders op te lossen?
Dan moet de verkoper aan de koper aangeven wat de financiële schade is. Weigeren van de retour mag gewoon niet.

• Daniel.
Retourkosten voor herroepingsrecht zijn voor je zelf inderdaad, maar de verzendkosten die zij aangerekend bij je hebben moeten ze je wel terugbetalen.

Als er op de factuur product+verzendkosten zijn, krijg je het totaal terug bij het terugsturen van de volledige order.

Als je 2 producten hebt en 1 er houd moet je wel de verzendkosten betalen.

Retourkosten zijn altijd voor jezelf tenzij zij anders vermelden.

[Voor 47% gewijzigd door Daniel. op 23-11-2022 12:09]

• Reptielenbrein
  • Laatst online: 12:53
Daniel. schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:00:
Wie zegt dat het om een nieuw product gaat, het kan van een eerdere retour zijn geweest die ze hebben herpakt en weer als nieuw verkocht is(dat mag overigens ook gewoon). En volgens mij doet deze (mag ik helaas niet zeggen) dat vaker.
Dat doen ze inderdaad, want ik heb destijds toen de R9 390 uitkwam deze bij ze gekocht en deze was inderdaad GEBRUIKT. (teruggestuurd waarschijnlijk) Nadat ik moeilijk heb gedaan geld terug gehad en elders besteld. Hoe kwam ik er achter dat hij gebruikt was? Ding zat vol beschadigingen..

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

Rannasha

aka "Species5618"

UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:07:

Wij vragen je vriendelijk alleen ongebruikte en dus onbeschadigde producten die compleet zijn met verpakking en inclusief accessoires retour te sturen. Het product mag getest zijn maar niet in gebruik zijn genomen. De kosten voor het retour sturen van een product onder het herroepingsrecht zijn voor eigen rekening.
De webshop heeft gelijk, mits je gebruik maakt van het herroepingsrecht. Want dan zijn de verzendkosten voor rekening van de klant (al mag de webshop een voor de klant gunstigere regeling bieden als ze dat willen).

Het is een ander verhaal als je het product terugstuurd omdat deze niet-conform is (dat wil zeggen: om garantie te claimen). In die situatie moet de winkelier opdraaien voor de kosten.

Je had dus de kaart terug kunnen sturen onder garantie ("Ding heeft vreselijke coil-whine, fix het maar!"). Dan had de webshop de verzendkosten moeten vergoeden en daarna de kaart moeten repareren of vervangen (of de koop ontbinden).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Medione1210
Daniel. schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:00:
De TS geeft zelf aan dat hij de folie van de kaart heeft gehaald en zelf toen geen krassen heeft gezien. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat hij een kaart met krassen heeft ontvangen.

• Daniel.
Medione1210 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:22:
[...]

De TS geeft zelf aan dat hij de folie van de kaart heeft gehaald en zelf toen geen krassen heeft gezien. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat hij een kaart met krassen heeft ontvangen.
Kan je er nog steeds zelf op doen. Ik heb thuis best mooie middelen om een product als nieuw te verpakken.(Maak ook zelf onderdelen en verpak het alsof het uit de fabriek komt).

• Medione1210
Daniel. schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:25:
[...]

Kan je er nog steeds zelf op doen. Ik heb thuis best mooie middelen om een product als nieuw te verpakken.(Maak ook zelf onderdelen en verpak het alsof het uit de fabriek komt).
Lijkt me erg vergezocht dat een gemiddelde koper krassen maakt op een artikel, dat weer fabbrieksnieuw met folie verpakt en dan terugstuurt, maar alles is mogelijk.

Feit is dat het artikel beschadigd is, de webwinkel het artikel moet terugnemen, maar wel kosten aan de koper mag doorberekenen voor de schade. Hoe hoog die kosten zouden mogen zijn is dan weer de volgende vraag.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:17
Medione1210 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:46:
[...]

Lijkt me erg vergezocht dat een gemiddelde koper krassen maakt op een artikel, dat weer fabbrieksnieuw met folie verpakt en dan terugstuurt, maar alles is mogelijk.
Daar vergeet je ook nog de stap waarbij de volgende koper dat 'fabrieksnieuwe' folie weer verwijderd en geen krassen aantreft, waarbij vooral dat laatste het onwaarschijnlijk zou maken dat dit eerder al bekrast is, opnieuw verpakt is door een vorige koper (of de winkelier), die krassen verdwijnen immers niet zomaar door de nieuwe folie.

[Voor 20% gewijzigd door Dennism op 23-11-2022 12:51]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Medione1210
Dennism schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:48:
[...]

Daar vergeet je ook nog de stap waarbij de volgende koper dat 'fabrieksnieuwe' folie weer verwijderd en geen krassen aantreft, waarbij vooral dat laatste het onwaarschijnlijk zou maken dat dit eerder al bekrast is, opnieuw verpakt is door een vorige koper (of de winkelier), die krassen verdwijnen immers niet zomaar door de nieuwe folie.
Nee hoor, dat was ik niet vergeten
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73567928
maar wordt door @Daniel. wel voor mogelijk gehouden.

• jack zomer
[...]

[...]

Amd maakt zelf grafische kaarten, dus een amd GPU op een asus. msi. evga kaart is per definitie van amd.
zo klinkt het beter... geen idee waarom je deze algemene info wilt delen. Maar bedankt.

[Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 23-11-2022 13:10]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

OMD

Valar dohaeris

Sowieso is de webshop verplicht het artikel retour te nemen dat terzijde. Ze moeten dan waardevermindering in rekening brengen.

Ik vind trouwens de krassen wel overeenkomen met het inbouwen van de kaart als je bijvoorbeeld een grote towerkoeler hebt zoals een Dark Rock of een NHD15 ofzo. Dat is echt milimeter werk met het ering stoppen. Ik heb namelijk de TUF 6800XT gehad en heb een Dark Rock Pro 4. Daar zat echt weinig ruimte tussen. Die lamellen zijn net messen wat dat betreft.

Dus het kan kloppen dat je de folie eraf hebt gehaad en geen krassen hebt gezien. Wellicht zijn ze veroorzaakt door het inouwen en heb je de krassen achteraf niet meer waargenomen.

Staat nog steeds los van de discussie want ze mogen het uberhaupt niet weigeren. Het is alleen nu lastig aan te tonen dat jij niets hebt veroorzaakt maar dat geldt voor de tegenpartij ook.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:13
jack zomer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:09:
[...]

[...]

zo klinkt het beter... geen idee waarom je deze algemene info wilt delen. Maar bedankt.
Omdat jouw algemene info niet klopte, en je daar meteen "je wordt mogelijk genaaid" aan koppelde.

• jack zomer
tuurlijk had ook gewoon een fout van de winkel kunnen zijn.
maar je begrijpt wat ik zeg tussen de puntje door toch?

als ts aan amd 6800xt terug stuurt en vervolgens nee krijgt als antwoord met fotos van een totaal andere kaart dan klopt er ergens iets niet.. tuurlijk een fout is gewoon mogelijk.

maar ik zal fout winkel er even bij zetten..

doet nog niks af van dat amd zijn eigen kaarten maakt,

[Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 23-11-2022 13:35]

• UltraInstinct
Had een email verstuurd dat ik daarmee niet akkoord ga en kreeg dit terug als reactie:

Hartelijk dank voor je mail.

Mijn collega heeft direct bij aankomst foto's gemaakt van het product en ook direct een e-mail verstuurd. Met de krassen aanwezig op de videokaart kunnen wij het niet in behandeling nemen als 30 dagen herroepingsrecht. Wel kunnen wij hem voor je opsturen naar de fabrikant om te kijken of ze de coil whine kunnen verhelpen met een eventuele reparatie.

We hopen je met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:00

LankHoar

Langharig tuig

UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:59:
Had een email verstuurd dat ik daarmee niet akkoord ga en kreeg dit terug als reactie:

Mijn collega heeft direct bij aankomst foto's gemaakt van het product en ook direct een e-mail verstuurd. Met de krassen aanwezig op de videokaart kunnen wij het niet in behandeling nemen als 30 dagen herroepingsrecht. Wel kunnen wij hem voor je opsturen naar de fabrikant om te kijken of ze de coil whine kunnen verhelpen met een eventuele reparatie.

Ze gaan duidelijk niet meewerken. In gebreke stellen is je volgende stap.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Toerq
  • Laatst online: 07:36
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:07:

Vindt hun voorwaarden maar vreemd, hoe wil je iets testen zonder het uit te proberen (in gebruik nemen) edit: zie dat dat dus klopt.
Je mag het product niet gebruiken als je nog niet weet of je het houdt. De verkoper mag een vergoeding vragen als je het product hebt gebruikt terwijl dat niet nodig was om het te beoordelen.

hier staat dat ze ook al is het beschadigt gewoon terug moeten nemen https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

Hier nog meer leesvoer https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

[Voor 25% gewijzigd door Toerq op 23-11-2022 14:27]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Toerq schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:20:
[...]

Vindt hun voorwaarden maar vreemd, hoe wil je iets testen zonder het uit te proberen (in gebruik nemen)
Net zoals er met een auto een verschil is tussen een proefrit en een autovakantie dwars door heel Europa.

• williammorren
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-03 18:35
*knip* Dit soort methodes gaan we niet aanraden

[Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 23-11-2022 17:21]

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Je kunt het ook een andere kant op spelen als ze een retour niet willen.

In dat geval geef je aan dat en dat geval het geluid dat de kaart maakt niet OK is en niet hoort met het verzoek dat te repareren. Doen ze dat en maakt hij hetzelfde geluid, dan opnieuw terug sturen met verzoek tot reparatie en als ze dat niet willen dat je gebruik maakt van koopontbinding in verband met ondeugdelijk product.
Willen ze het niet repareren, dan geef je ook aan te ontbinden ivm ondeugdelijk product met verzoek geld terug te geven binnen 3 weken.

Maar in principe moet die retour. Door de krassen krijg je dan alleen niet al het geld terug (lichte waardevermindering, maar die is er sowieso al omdat de doos open is geweest) en kan de webwinkel het weer verkopen als '2de kansje' (zoals een grote webwinkel het noemt).

[Voor 20% gewijzigd door SunnieNL op 23-11-2022 14:47]

• UltraInstinct
SunnieNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:45:
Je kunt het ook een andere kant op spelen als ze een retour niet willen.

In dat geval geef je aan dat en dat geval het geluid dat de kaart maakt niet OK is en niet hoort met het verzoek dat te repareren. Doen ze dat en maakt hij hetzelfde geluid, dan opnieuw terug sturen met verzoek tot reparatie en als ze dat niet willen dat je gebruik maakt van koopontbinding in verband met ondeugdelijk product.
Willen ze het niet repareren, dan geef je ook aan te ontbinden ivm ondeugdelijk product met verzoek geld terug te geven binnen 3 weken.

Maar in principe moet die retour. Door de krassen krijg je dan alleen niet al het geld terug (lichte waardevermindering, maar die is er sowieso al omdat de doos open is geweest) en kan de webwinkel het weer verkopen als '2de kansje' (zoals een grote webwinkel het noemt).
Over hoeveel waardevermindering hebben we het over?

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:04:
[...]

Over hoeveel waardevermindering hebben we het over?
Bij mijn koelkast scheelde het 70 euro op 700 euro dat er een deuk (zeer goed zichtbaar) in de zijkant zat.
Kijk op bv. https://www.coolblue.nl/tweedekans wat ze doen met de prijzen. 5-10% van de prijs lijkt mij normaal voor die krassen.

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:05:
Afgelopen week heb ik een AMD RX 5800 XT gekocht
A) Ben je consument in Nederland?

B) Ben je woonachtig in hetzelfde land als waar de webshop is gevestigd?

C) Heb je de voorwaarden, de termijn voor en wijze waarop herroeping moet plaatsvinden ontvangen?

D) Hoe heb je de voorwaarden ontvangen? Als een link, als een PDF, op papier, anders?

E) Wanneer heb je de voorwaarden voor herroeping ontvangen?

F) Heb je ook het modelformulier voor herroeping ontvangen?

Zie art. 6:230m lid 1 aanhef en onder h BW:
h. wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;

• UltraInstinct
Wil dit als antwoord versturen, wat vinden jullie?

​Beste

Wij willen gebruik maken van het herroepingsrecht. Volgens de autoriteit Consument en Markt stopt de bedenktijd 14 dagen nadat het product geleverd is en volgens de wet mag ik tot die tijd zonder reden van de koop afzien xxxxx mag juridisch gezien nooit een retour weigeren met als reden beschadiging. Wel kan de schade doorberekend worden aan de klant mits aangetoond kan worden dat xxxx niet de beschadiging heeft veroorzaakt tijdens controle.

Als voorstel wil ik aan u aanbieden om een deugdelijk product te leveren als alternatief, namelijk dezelfde exemplaar zonder coil whine. Mocht u dat niet accepteren dan wil ik de koop ontbinden.

Met vriendelijke groet,

[Voor 3% gewijzigd door UltraInstinct op 23-11-2022 15:31]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
@UltraInstinct naam van webshop even weg halen. ;)

• UltraInstinct
Heb het aangepast, had het gekopieerd en geplakt en was het vergeten weg te halen

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:28:
Wil dit als antwoord versturen, wat vinden jullie?
Ik zou eerst maar eens nagaan of je wel een schadevergoeding moet betalen

• VDV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 22:42
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:38:
[...]

Ja, gewoon niet benoemen tenzij het later echt nodig is. Geen vinger naar ze uitstrekken als het duidelijk is dat deze partij je hele arm meetrekt >:)

• Toerq

Moet de webshop niet aantonen dat jij die krassen hebt veroorzaakt, een foto zegt niks. denk als ze een video hadden van het pakket zoals jij het ingepakt hebt en dan open hadden gemaakt ze wel sterk staan als het beschadigt eruitkomt. wie weet hebben ze het zelf wel gedaan.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De verkoper heeft al aangeboden het als garantiekwestie aan te vliegen. Ik zou zeggen: prima, maar als dat niet tot een oplossing leidt, alsnog herroeping.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

het is een defect, zo heb je hem ook aangemeld. Dan moet je de winkel ook de kans geven om het te repareren, dat staat ook in de wet. Mocht dat (na herhaalde pogingen) niet mogelijk zijn dan ga je pas over ontbinding praten. De krassen lijken me daarom op dit moment ook minder relevant.

[Voor 12% gewijzigd door Gunner op 23-11-2022 15:56]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• UltraInstinct
Gunner schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:56:
het is een defect, zo heb je hem ook aangemeld. Dan moet je de winkel ook de kans geven om het te repareren, dat staat ook in de wet. Mocht dat (na herhaalde pogingen) niet mogelijk zijn dan ga je pas over ontbinding praten. De krassen lijken me daarom op dit moment ook minder relevant.
Ik heb het aangemeld onder herroepingsrecht.
Waarom zou ik nu wekenlang moeten wachten op een product dat ze moeten repareren die ik maar max een uur heb gebruikt? Denk overigens dat ik een retourproduct heb ontvangen

• Toerq
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:06:
[...]

Ik heb het aangemeld onder herroepingsrecht.
Waarom zou ik nu wekenlang moeten wachten op een product dat ze moeten repareren die ik maar max een uur heb gebruikt? Denk overigens dat ik een retourproduct heb ontvangen
kwam dit nog tegen op de site van webwinkelkeur.nl

Als de klant het product heeft beschadigd mag je kosten inhouden. Dat moet je echter wel bewijzen. Is het product tijdens heenzending beschadigd, dan is dat wel voor risico van de webwinkel.

Gezien bewijs moeilijk is, trek je als webwinkel snel aan het kortste eind. Mocht je wel kunnen bewijzen dat het product is beschadigd na ontvangst, dan zou de consument zich ook nog kunnen beroepen op garantie. Jij moet dan als webwinkelier bewijzen dat het product verkeerd is gebruikt en daardoor is beschadigd.

Kortom, ik zou je op basis van deze informatie aanraden het product retour te nemen.

• UltraInstinct
Heb nog geen reactie ontvangen maar mochten ze het retour sturen moet ik het gewoon weigeren om aan te nemen?

• carmania2000
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-03 18:21

als er inderdaad een probleem is met de kaart valt deze toch onder de fabrieksgarantie, webshop moet deze dan voor herstelling aanbieden bij de fabrikant (krassen of niet ) Als ze niet naar behoren kan hersteld worden heb je vanuit de fabriek toch sowieso recht op een nieuwe lijkt me.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:34
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:18:
Heb nog geen reactie ontvangen maar mochten ze het retour sturen moet ik het gewoon weigeren om aan te nemen?
Aannemen of weigeren kan allebei en dat heeft verschillende voor- en nadelen.

Aannemen heeft als voordeel dat je niet met lege handen komt te staan. Stel je weigert en de webshop kiepert je GPU in de prullenbak. Dan moet je gaan procederen om nog iets terug te krijgen. Hou je de GPU, dan kan je die ten minste nog (met minimaal verlies) verkopen mocht je er niet uit komen. Je mag in principe de GPU houden totdat de webwinkel je heeft terugbetaald (opschorting).

Aan de andere kant, als je het ding houdt vat de webshop dat misschien op als dat je het wel prima vindt zo. Misschien komt het eerder tot een oplossing als je weigert en de GPU weer terugstuurt.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-03 11:35
Tom-Z schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:57:
[...]
Hou je de GPU, dan kan je die ten minste nog (met minimaal verlies) verkopen mocht je er niet uit komen.
Als koper van die tweedehands kaart zou ik met de krasjes niet zo'n probleem hebben, maar als die coil whine echt zo erg is, dan is dat een showstopper.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10
locke960 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:11:
[...]

Als koper van die tweedehands kaart zou ik met de krasjes niet zo'n probleem hebben, maar als die coil whine echt zo erg is, dan is dat een showstopper.
is op zich nog te testen

Als TS die met krassen terugkrijgt, kaart weer in de PC steken, en luisteren. Geen coilewhine > andere kaart (met krassen)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:38:
[...]

Welke schade? Een kras op een koelkast zit in het zicht, dit zijn piepkleine krasjes op iets wat je na inbouw nooit meer ziet.

• Real
  • Niet online
Bij die stap ben ik nog niet eens. De TS geeft alleen geen antwoord, dus dan hou ik er verder ook mee op.

• UltraInstinct
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:31:
[...]

Bij die stap ben ik nog niet eens. De TS geeft alleen geen antwoord, dus dan hou ik er verder ook mee op.
Ik ga niet uit het niets vragen hoeveel ik moet betalen voor een paar krassen. Laat ze eens aantonen dat zij niet zelf voor de krassen hebben gezorgd. Ze zijn een stap verder gegaan en vanwege krassen hebben ze besloten om de GPU niet eens retour te nemen. Anders hadden ze wel een bedrag aan schade gelijk genoemd.

Zou me niet verbazen dat ze mij gewoon een retour kaart hebben gestuurd.
Niemand hier die het heel raar vind dat ze mij aanraden om de kaart op marktplaats of tweakers te verkopen?

• UltraInstinct
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:15:
[...]

is op zich nog te testen

Als TS die met krassen terugkrijgt, kaart weer in de PC steken, en luisteren. Geen coilewhine > andere kaart (met krassen)
En wat als er coil whine is? Weer opnieuw sturen en verzendkosten betalen en maandenlang wachten voor een reparatie? Terwijl ik de GPU maar 1 dag heb gehad...

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:34:
[...]
Ik ga niet uit het niets vragen hoeveel ik moet betalen voor een paar krassen.
Ik noem nu juist dat je het helemaal niet over schade moet hebben, maar over de vraag of je überhaupt een schadevergoeding zou moeten betalen.

Om bij die stap uit te komen, moet je namelijk eerst ook op de juiste manier zijn geïnformeerd.

• paQ
  • Laatst online: 12:10
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:38:
[...]

En wat als er coil whine is? Weer opnieuw sturen en verzendkosten betalen en maandenlang wachten voor een reparatie? Terwijl ik de GPU maar 1 dag heb gehad...
Dan is het iig niet uitgesloten dat het jouw kaart niet is (die met die krassen)
Hoe dan ook zijn ze wettelijk verplicht het ding terug te nemen. Ze mogen helemaal niet weigeren.

Er zijn in de IT sector echt TIG webshops die er zo hun eigen regeltjes op nahouden, maar dat wil nog niet zeggen dat die prevaleren boven de wet. (antwoord: nooit!)
Ik heb zelf vandaag een retour aangemaakt bij mobile supplies. Allemaal smooth en prima, maar die hebben in vet gedrukte letters bij de retourprocedure staan dat ze 'speciaal voor u bestelde artikelen waaronder producten in de webshop die niet voorradig waren op het moment van bestellen 8)7 geweigerd worden voor retourname. :D

ja doei :')

Wat zij vinden of willen is irrelevant. Net zoals jij iets anders zou vinden dan hetgeen in de wet staat.
Die krassen wordt een lastige discussie met iemand die meent dat ze helemaal niets retour hoeven te nemen.

• UltraInstinct
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:44:
[...]

Ik noem nu juist dat je het helemaal niet over schade moet hebben, maar over de vraag of je überhaupt een schadevergoeding zou moeten betalen.

Om bij die stap uit te komen, moet je namelijk eerst ook op de juiste manier zijn geïnformeerd.
Ik heb geen info gekregen dat bij schade ze een bepaalde bedrag zullen inhouden tijdens de bestelprocedure.
Excuses, ik snapte je vraag niet zo goed.

• UltraInstinct
paQ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:44:
[...]

Dan is het iig niet uitgesloten dat het jouw kaart niet is (die met die krassen)
Hoe dan ook zijn ze wettelijk verplicht het ding terug te nemen. Ze mogen helemaal niet weigeren.

Er zijn in de IT sector echt TIG webshops die er zo hun eigen regeltjes op nahouden, maar dat wil nog niet zeggen dat die prevaleren boven de wet. (antwoord: nooit!)
Ik heb zelf vandaag een retour aangemaakt bij mobile supplies. Allemaal smooth en prima, maar die hebben in vet gedrukte letters bij de retourprocedure staan dat ze 'speciaal voor u bestelde artikelen waaronder producten in de webshop die niet voorradig waren op het moment van bestellen 8)7 geweigerd worden voor retourname. :D

ja doei :')

Wat zij vinden of willen is irrelevant. Net zoals jij iets anders zou vinden dan hetgeen in de wet staat.
Die krassen wordt een lastige discussie met iemand die meent dat ze helemaal niets retour hoeven te nemen.
Ja, idd.

Ik zal jullie up to date houden als ik een reactie krijg.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:56:
[...]

Ik heb geen info gekregen dat bij schade ze een bepaalde bedrag zullen inhouden tijdens de bestelprocedure.
Excuses, ik snapte je vraag niet zo goed.
Wat is er precies onduidelijk aan:
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:24:
[...]

C) Heb je de voorwaarden, de termijn voor en wijze waarop herroeping moet plaatsvinden ontvangen?

D) Hoe heb je de voorwaarden ontvangen? Als een link, als een PDF, op papier, anders?

Zie art. 6:230m lid 1 aanhef en onder h BW:

[...]
?

Als je niet correct bent geïnformeerd door de webshop werkt dat mogelijk in je voordeel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• UltraInstinct
Xander schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:06:
[...]

Wat is er precies onduidelijk aan:

[...]

?

Als je niet correct bent geïnformeerd door de webshop werkt dat mogelijk in je voordeel.
Ja

Ja

Nee, alleen een factuur. Tijdens bestellen heb ik de voorwaarden wel gelezen en een vinkje gezet.

Ik heb een bestelling geplaatst en 'ik ga akkoord met de algemene voorwaarden geklikt' geen voorwaarden via de mail ontvangen

Niet, wel gelezen tijdens het plaatsen van de bestelling

Nee

Artikel 10c. Bedenktijd bij levering van producten (herroepingsrecht)
1. Bij de aankoop van producten heeft u als consument een bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in de dag nadat u het product heeft ontvangen of dat dit namens u is gedaan.
Of:
- als u in één bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop u, of een door u aangewezen derde, het laatste product uit die bestelling heeft ontvangen
- als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop u, of een door u aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode, zoals iedere maand een tijdschrift: de dag waarop u, of een door u aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen. Gedurende die periode heeft u de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden zonder dat u hiervoor een reden hoeft op te geven.
U kunt hiervoor het modelformulier voor herroeping gebruiken of ons op een andere duidelijke
manier laten weten de overeenkomst te ontbinden. Indien de mededeling online gebeurt, bevestigen wij de ontvangst daarvan. Binnen 14 dagen na de herroeping moet u de producten terugzenden. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd.
2. Tijdens de bedenktijd behoort u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Daaronder wordt verstaan dat u het product slechts in die mate uitpakt of gebruikt voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het wilt behouden. Indien u van uw herroepingsrecht gebruik maakt, behoort u het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking naar ons terug te sturen. Wij geven u duidelijke informatie hoe u dit kunt doen.
3. U bent alleen aansprakelijk voor waardevermindering die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 2. Wij zijn gerechtigd de waardevermindering te verrekenen met het door u terug te ontvangen bedrag.
4. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, hoeft u hoogstens de kosten van terugzending te betalen. Indien dit niet per gewone post mogelijk is, zullen wij voor u een inschatting van de kosten maken. Als wij de retourkosten voor onze rekening nemen zullen wij dat duidelijk vermelden.
5. Alle overige kosten die u al heeft betaald, zullen wij u zo spoedig mogelijk, in ieder geval uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping terugbetalen. Wij zijn gerechtigd te wachten met terugbetaling totdat wij de producten hebben ontvangen.
6. Als u heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeven wij de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:02:
[...]
Nee, alleen een factuur. Tijdens bestellen heb ik de voorwaarden wel gelezen en een vinkje gezet.
Op basis van arrest C-536/20 van het Hof van Justitie van de Europese Unie eerder dit jaar had je de voorwaarden voor herroeping moeten ontvangen op een duurzame gegevensdrager. Alleen een vinkje zetten is onvoldoende.

Zie ro 51 van het Hof:
Wanneer de in artikel 6, lid 1, van richtlijn 2011/83 bedoelde informatie enkel wordt verstrekt in de voor het verrichten van diensten gehanteerde algemene voorwaarden die beschikbaar zijn op de internetsite van de tussenpersoon en waaraan de consument zijn goedkeuring verleent door het daartoe bestemde vakje aan te vinken voordat hij tot betaling overgaat, is niet voldaan aan die vereisten, aangezien die wijze van informatieverstrekking er niet toe leidt dat die informatie persoonlijk aan de consument wordt gericht, noch waarborgt dat de inhoud ervan niet wordt gewijzigd en dat de betreffende informatie gedurende een passende termijn toegankelijk is, noch de consument in staat stelt de betreffende informatie op te slaan of ongewijzigd weer te geven (zie naar analogie arrest van 5 juli 2012, Content Services, C‑49/11, EU:C:2012:419, punt 43). Een dergelijke wijze van informatieverstrekking beantwoordt dan ook niet aan de definitie van het begrip „duurzame gegevensdrager” in artikel 2, punt 10, van die richtlijn.
Een link naar richtlijn 2011/83 staat hier en artikel 6 lid 1 van de richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in art. 6:230m BW. Je kunt je niet beroepen op de richtlijn, maar wel op het Burgerlijk Wetboek. Van zowel art. 6:230m BW als art. 6:230s BW kan op grond van art. 6:230i lid 1 BW niet ten nadele van een consument worden afgeweken. Het maakt dus niet uit welke voorwaarden de verkoper hanteert. Als die voorwaarden afwijken van art. 6:230m BW en art. 6:230s BW, dan zijn die voorwaarden door jou vernietigbaar op grond van art. 3:40 lid 2 BW.

Let op: een duurzame gegevensdrager kan ook een apart voor jou alleen toegankelijk deel van de website zijn waar je de voorwaarden gedurende langere tijd kunt naslaan. Een openbaar toegankelijke webpagina met de voorwaarden die door iedereen daar kunnen worden gelezen is geen duurzame gegevensdrager.

Als je de voorwaarden voor herroeping niet hebt ontvangen op een duurzame gegevensdrager zoals beschreven in art. 6:230m lid 1 aanhef en onder h BW (zie boven) is de laatste zin van art. 6:230s lid 3 BW van toepassing:
3 De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Of er dus krassen aanwezig zijn doet er niet toe als je de voorwaarden voor herroeping niet op een duurzame gegevensdrager hebt ontvangen. De verkoper moet in dat geval je aankoopbedrag volledig terugstorten (dus inclusief eventuele verzendkosten).

• Real
  • Niet online
Het lijkt er dus op dat de laatste zin in de eerste alinea vd concept e-mail die je had opgesteld niet van toepassing is:

UltraInstinct in "Webshop wilt GPU niet retourneren"

[Voor 4% gewijzigd door Real op 23-11-2022 21:58]

• Real
  • Niet online
En met de herroeping had je de koop al ontbonden overigens.

• UltraInstinct
Real schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:43:
[...]

Op basis van arrest C-536/20 van het Hof van Justitie van de Europese Unie eerder dit jaar had je de voorwaarden voor herroeping moeten ontvangen op een duurzame gegevensdrager. Alleen een vinkje zetten is onvoldoende.

Zie ro 51 van het Hof:

[...]

Een link naar richtlijn 2011/83 staat hier en artikel 6 lid 1 van de richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in art. 6:230m BW. Je kunt je niet beroepen op de richtlijn, maar wel op het Burgerlijk Wetboek. Van zowel art. 6:230m BW als art. 6:230s BW kan op grond van art. 6:230i lid 1 BW niet ten nadele van een consument worden afgeweken. Het maakt dus niet uit welke voorwaarden de verkoper hanteert. Als die voorwaarden afwijken van art. 6:230m BW en art. 6:230s BW, dan zijn die voorwaarden door jou vernietigbaar op grond van art. 3:40 lid 2 BW.

Let op: een duurzame gegevensdrager kan ook een apart voor jou alleen toegankelijk deel van de website zijn waar je de voorwaarden gedurende langere tijd kunt naslaan. Een openbaar toegankelijke webpagina met de voorwaarden die door iedereen daar kunnen worden gelezen is geen duurzame gegevensdrager.

Als je de voorwaarden voor herroeping niet hebt ontvangen op een duurzame gegevensdrager zoals beschreven in art. 6:230m lid 1 aanhef en onder h BW (zie boven) is de laatste zin van art. 6:230s lid 3 BW van toepassing:

[...]

Of er dus krassen aanwezig zijn doet er niet toe als je de voorwaarden voor herroeping niet op een duurzame gegevensdrager hebt ontvangen. De verkoper moet in dat geval je aankoopbedrag volledig terugstorten (dus inclusief eventuele verzendkosten).
Bedankt voor de advies. Als ik na een paar dagen niks heb gehoord, wat kan ik dan het beste doen?

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:23:
[...]
Als ik na een paar dagen niks heb gehoord
Heb je onderstaande concept email nu wel of niet verzonden?

[Voor 3% gewijzigd door Real op 24-11-2022 11:50]

• UltraInstinct
Real schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:49:
[...]

Heb je onderstaande concept email nu wel of niet verzonden?

Concept email had ik verzonden.

Lees overigens bij review van desbetreffende webshop dat dit bij meerdere mensen hebben gedaan.

Koper stuurt product op (claimed in goeie staat en onbeschadigd)
Webshop zegt beschadigingen en stuurt terug en neemt het niet terug.
Webshop reageert niet op email en geen telefoonnummer om te bellen.
Meerdere gedupeerden met hetzelfde probleem :

[Voor 24% gewijzigd door UltraInstinct op 24-11-2022 12:20]

• Daniel.
UltraInstinct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:52:
[...]

Lees overigens bij review van desbetreffende webshop dat dit bij meerdere mensen hebben gedaan.

[Afbeelding]
Waarom heb ik het idee dat je dezelfde videokaart hebt ontvangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2022 13:37. Reden: Shopreview met naam winkel in mo-tags geplaatst]

• Daniel.
Als dit vaker gebeurt kan er dan niet iets gezegd van worden net zoals dat bij deze shop(Ik mag de naam niet noemen) is gebeurt, nu niet meer maar was een tijdje weg. Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch

[Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 24-11-2022 12:54]

• Shunt
  • Laatst online: 13:11
UltraInstinct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]
Contact de user en vraag welke foto's naar hem zijn opgestuurd.
Wellicht gebruiken ze "per ongeluk" de zelfde?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• UltraInstinct
Oke even een update:

Ik heb juridisch advies ingewonnen en de webshop mag dit inderdaad niet doen. Zij moeten aantonen dat zij het niet hebben beschadigd en kunnen ze dat wel doen dan kan er een waardevermindering plaatsvinden. Mijn contactpersoon heeft ook de voorwaarden van de webshop doorgenomen.

Heb helaas nog geen email van de webshop ontvangen maar als ik na een week niks van ze verneem dan ga ik een advocaat inschakelen. Kan blijkbaar goedkoper een advocaat inhuren vanwege mijn lage salaris en daarnaast kan ik alle juridische gemaakte kosten verhalen bij de webshop.

Op trustpilot heb ik heel veel klanten gevonden met hetzelfde probleem!
Hier een voorbeeld op 15 november geplaatst:

Moederbord ingeleverd welke…
Gisteren moederbord ingeleverd welke niet is gebruikt of materialen op zijn geïnstalleerd. in het afleverpunt van ******* moederbord goed bevonden na controle van een medewerker.

Vandaag mail ontvangen over beschadigingen enz.
wellicht hebben ze deze tijdens het transport laten vallen of iets dergelijks.

Schrijven in mail kan dit moederbord niet retour nemen. leuk verdien model.

Dus kopers sla een rondje over en ga naar een fysieke winkel!!

[Voor 5% gewijzigd door UltraInstinct op 24-11-2022 15:27]

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-03 14:27
Daniel. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:54:
Als dit vaker gebeurt kan er dan niet iets gezegd van worden net zoals dat bij deze shop(Ik mag de naam niet noemen) is gebeurt, nu niet meer maar was een tijdje weg. Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch
Nee, je mag de naam niet noemen, maar de naam van de betreffende shop staat nu wel in het screenshot wat je post :)

Toevoeging: zie nu dat het door de moderators al is opgepikt en daarom een members-only screenshot is geworden.

[Voor 11% gewijzigd door Rabbithole op 24-11-2022 15:38]

• UltraInstinct
Rabbithole schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:31:
[...]

Nee, je mag de naam niet noemen, maar de naam van de betreffende shop staat nu wel in het screenshot wat je post :+
Dat is inderdaad niet handig, wil niet dat mijn topic wordt gesloten ;(

Zie ook dat de webshop reviews zit te bedelen bij klanten door een winactie aan te bieden, mag dit eigenlijk wel?

• Daniel.
Rabbithole schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:31:
[...]

Nee, je mag de naam niet noemen, maar de naam van de betreffende shop staat nu wel in het screenshot wat je post :)

Toevoeging: zie nu dat het door de moderators al is opgepikt en daarom een members-only screenshot is geworden.
Ik heb de review niet geschreven. :9~

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:26
Wat een ellende, beter lees je tegenwoordig eerst shopreviews voordat je ergens besteld.

En de opmerking om het dan maar 2dehands door te verkopen is wel heel bizar, als er dan al "schade" op zit reken dan een paar tientjes als compensatie en verkoop het als 2dekans.

"Vroegah" bij dynabyte of mycom kon ik gewoon zonder problemen een product "testen" en als het niet beviel kon ik het in de winkel gewoon op de toonbank zetten en kreeg je je geld terug.
En zo goedkoop zijn de "webshops" niet eens meer.

Volgende partij hardware die ik nodig heb bestel ik wel bij de lokale computer boer als deze kwa prijs enigszins concurrerent is en anders wordt het toch Amazon die doen nergens moeilijk over.
Laatst een fractal kast gekocht post heeft er iets te hard mee gegooid retour 3 dagen later mijn geld terug.

• Teakwer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-03 00:00
Er zijn dus 2 dezelfde videokaarten van dezelfde webshop om dezelfde reden afgekeurd bij retour. Ik zou wel heel erg graag de foto's van beide cases willen zien hier.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik had een keer wat besteld bij dit clubje omdat ze €15 goedkoper waren dan bij bol. toen ik naderhand de retourprocedure had gelezen op hun website, had ik al direct al spijt. had liever meer uitgegeven aan een betere webshop. maar gelukkig tot nu toe geen issues met het product.

maar ik vond de retouromschrijving best schimmig, je voelt al aan dat er gezeik gaat komen mocht er een probleem zijn. je kunt ze niet eens telefonisch bereiken, dan ben ik er al meteen klaar mee. had mezelf van te voren niet genoeg geïnformeerd helaas.

maar zoals ik al zei, heb (nog) geen slechte ervaringen met hun. maar ga er nooit meer bestellen door de punten die ik boven benoemde.

[Voor 23% gewijzigd door Farabi op 24-11-2022 16:27]

• UltraInstinct
TRAXION schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:02:
Wat een ellende, beter lees je tegenwoordig eerst shopreviews voordat je ergens besteld.

En de opmerking om het dan maar 2dehands door te verkopen is wel heel bizar, als er dan al "schade" op zit reken dan een paar tientjes als compensatie en verkoop het als 2dekans.

"Vroegah" bij dynabyte of mycom kon ik gewoon zonder problemen een product "testen" en als het niet beviel kon ik het in de winkel gewoon op de toonbank zetten en kreeg je je geld terug.
En zo goedkoop zijn de "webshops" niet eens meer.

Volgende partij hardware die ik nodig heb bestel ik wel bij de lokale computer boer als deze kwa prijs enigszins concurrerent is en anders wordt het toch Amazon die doen nergens moeilijk over.
Laatst een fractal kast gekocht post heeft er iets te hard mee gegooid retour 3 dagen later mijn geld terug.
Dat is juist het probleem. Ze hebben zoveel reviews 'omgekocht' (mijn mening) dat je alleen maar positieve reacties ziet. Daarnaast had ik bij webshop vaker een bestelling gedaan en geen problemen ervaren.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:34
UltraInstinct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:26:
Kan blijkbaar goedkoper een advocaat inhuren vanwege mijn lage salaris en daarnaast kan ik alle juridische gemaakte kosten verhalen bij de webshop.
Let wel even goed op of je daadwerkelijk alle gemaakte kosten kan verhalen. Afhankelijk van je inkomen betaal je een eigen bijdrage aan de advocaat (van ongeveer €200 tot ongeveer €900). Afhankelijk van hoe duur die grafische kaart was kan het zijn dat een eventuele proceskostenveroordeling (veel) lager uit valt. Reken er op dat je maximaal €150 van je eigen bijdrage terugkrijgt.

Het is meestal - ook met een toevoeging - niet rendabel om te gaan procederen, tenzij je alles zelf doet (een ook dan is het alleen maar "rendabel" als je dat een leuk tijdsverdrijf vindt).

• UltraInstinct
Tom-Z schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:26:
[...]

Let wel even goed op of je daadwerkelijk alle gemaakte kosten kan verhalen. Afhankelijk van je inkomen betaal je een eigen bijdrage aan de advocaat (van ongeveer €200 tot ongeveer €900). Afhankelijk van hoe duur die grafische kaart was kan het zijn dat een eventuele proceskostenveroordeling (veel) lager uit valt. Reken er op dat je maximaal €150 van je eigen bijdrage terugkrijgt.

Het is meestal - ook met een toevoeging - niet rendabel om te gaan procederen, tenzij je alles zelf doet (een ook dan is het alleen maar "rendabel" als je dat een leuk tijdsverdrijf vindt).
Het is dan lonend voor grote webshops om mensen te naaien omdat ze denken dat mensen met weinig inkomen toch niet hun voor de rechter slepen? Waarom zou ik niet alle gemaakte kosten kunnen verhalen bij de partij die nare fratsen zitten uit te halen..

Maar ik zal de kosten zeker uitzoeken, bedankt :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
.

[Voor 100% gewijzigd door TBTL op 24-11-2022 18:44. Reden: pagina 2 niet gezien]

• Real
  • Niet online
en kunnen ze dat wel doen dan kan er een waardevermindering plaatsvinden. Mijn contactpersoon heeft ook de voorwaarden van de webshop doorgenomen.
Heb je wel duidelijk aangegeven hoe je kennis hebt genomen van de voorwaarden voor herroeping?

Heb je de contactpersoon ook verwezen naar het arrest van het Hof van Justitie van de EU dat ik noemde inclusief hyperlink naar plaatste, art. 6:230m BW en art. 6:230s lid 3 BW?

• UltraInstinct
Real schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:50:
[...]

Heb je wel duidelijk aangegeven hoe je kennis hebt genomen van de voorwaarden voor herroeping?

Heb je de contactpersoon ook verwezen naar het arrest van het Hof van Justitie van de EU dat ik noemde inclusief hyperlink naar plaatste, art. 6:230m BW en art. 6:230s lid 3 BW?
Ja, ze had ook met een collega overlegd en ze gaf aan dat hoe de webshop het momenteel doet niet geldig is.
Overigens is dit de 1e keer dat ze meemaakt dat een webshop een klant suggereert om het product op marktplaats te verkopen..

[Voor 11% gewijzigd door UltraInstinct op 24-11-2022 18:55]

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-03 02:05
Hmm, ik was van plan om hier een stel componenten te bestellen voor mijn nieuwe PC. Denk dat ik het toch maar ergens anders doe.

• Real
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:54:
[...]
Ja, ze had ook met een collega overlegd
En ze kwamen niet tot de conclusie dat de laatste zin van art. 6:230s lid 3 BW van toepassing lijkt te zijn?

Ivm met:
kunnen ze dat wel doen dan kan er een waardevermindering plaatsvinden

• UltraInstinct
Real schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
[...]

En ze kwamen niet tot de conclusie dat de laatste zin van art. 6:230s lid 3 BW van toepassing lijkt te zijn?

Ivm met:

[...]
Ja, ze gaven aan dat het onvoldoende is wat de webshop heeft gedaan en ik volledig in het recht sta om mijn herroepingsrecht te gebruiken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:26
Teakwer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:15:
Er zijn dus 2 dezelfde videokaarten van dezelfde webshop om dezelfde reden afgekeurd bij retour. Ik zou wel heel erg graag de foto's van beide cases willen zien hier.
Dan kan je dat dus het best vragen aan @Zeldzamepinda
Die heeft de review geschreven 😁

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Daniel.
Ben benieuwd hoe het wordt opgelost, bij mij namen ze pas actie nadat ik een aangetekende brief(dat inmiddels alweer 9 euro kost) had verstuurd.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee