sluipverbruik 500 watt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 15:52
Ik heb toch wel een erg hoog sluikvebruik in mijn woning, maar ik vraag mij echt af of hoe jullie dat doen?
Apparaten die bij mij continu door gaan

2 Synologie NAS apparaatjes
3 unifi access points (op elke verdieping 1)
Intel NUC voor wat docker containers zoals PiHole etc
Internet router
Vloerverwarming pomp (100 watt) (deze is wat aan de hoge kant en ben ik al naar aan het kijken)
CV ketel
Koelkast keuken
Koelkast tuin schuur
2 Air purifiers
Verder wat zooi voor de philips hue zoals 2 bridges en de lampjes zelf, kattenluik controller, natuurlijk telefoons/laptops die worden opgeladen etc.
En natuurlijk alles wat op standby staat zoals de TV, Playstation, PC schermen etc. Maar deze nemen elk individueel in standby maar misschien een paar watt af.

Dit alles zorgt toch wel ervoor dat de stroom meter rond de 500 watt staat te draaien de hele nacht door.

Voor mijn gevoel zitten wij nou niet bepaald met extreem veel apparaten vergelijkende met de gemiddelde Tweaker. Toch zitten wij kwa stroom vebruik erg ver boven gemiddeld. Rond de 6000kwh per jaar voor een familie van 3. Ik heb er nooit echt aandacht aan geschonken, maar met deze hoge energie prijzen ben ik toch maar eens gaan onderzoeken wat we nou totaal verkeerd doen.

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie allemaal hebben draaien 24/7 en wat voor verbruik jullie zitten? Ik weet ook niet zo goed hoe ik het verbruik moet terug dringen, gezien alle bovengenoemde ook gewoon echt gebruikt wordt bij ons thuis. Misschien dat jullie tips hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door ro8in op 22-11-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:33
Hier heb ik toevallig een aantal weken geleden ook naar gekeken. Ook wij hadden ongeveer 500 watt verbruik per uur in de nacht. Ik dacht zelf dat dit aan de warmtepomp lag, maar kwam op hele andere conclusies.

Wat mij het meeste bij ons opviel was ons WTW-systeem. Deze staat continu op stand 2 of 3, en dit is zo'n 200 watt. Daarnaast een kleine (onzuinige) koelkast & diepvries in de garage (100 watt bij elkaar), unifi camera's en AP's en toebehoren (90 watt), computers en toebehoren in stand-by (50-80 watt) en dan eventueel nog wat kleine verbruikers die allemaal een paar watt verbruiken. Bij elkaar toch snel 400 / 500 watt met niks doen.

Ik ga er nog eens werk van maken om dit op te lossen (WTW-systeem op stand 1, behalve als de douche gebruikt wordt of lucht onzuiver is, slimme stopcontacten met timers). Dit zal al een hoop schelen, maar ik denk niet dat ik snel naar de 200 watt ga. Maar wellicht is 250/300 haalbaar, kleine stappen werken het beste meestal :)

Dus ik kan me er ook in vinden en sta ook open voor alle tips, maar ik heb geen concrete tips verder. Bij ons is het vooral het WTW-systeem 's nachts en overdag, maar het lijkt er niet op dat je 1 grootverbruiker hebt maar veel kleine die toch snel optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
187 watt ubiquiti systeem met switch en 3 ap, koelkast en de tv in standby. Oja en een oude laptop die wat vms heeft lopen.

452 watt wanneer ik de buitenlampen aan zet.

Boiler heb ik op een timer, die gaat sochtends pas aan
Dan pakt hij 2000watt gedurende 1 uur

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 22-11-2022 23:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
ro8in schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:00:
Ik heb toch wel een erg hoog sluikvebruik in mijn woning, maar ik vraag mij echt af of hoe jullie dat doen?

Internet router
Vloerverwarming pomp (100 watt) (deze is wat aan de hoge kant en ben ik al naar aan het kijken)
CV ketel
Koelkast keuken
Koelkast tuin schuur
2 Air purifiers
Verder wat zooi voor de philips hue zoals 2 bridges en de lampjes zelf, kattenluik controller, natuurlijk telefoons/laptops die worden opgeladen etc.
En natuurlijk alles wat op standby staat zoals de TV, Playstation, PC schermen etc. Maar deze nemen elk individueel in standby maar misschien een paar watt af.

Dit alles zorgt toch wel ervoor dat de stroom meter rond de 500 watt staat te draaien de hele nacht door.

Voor mijn gevoel zitten wij nou niet bepaald met extreem veel apparaten vergelijkende met de gemiddelde Tweaker. Toch zitten wij kwa stroom vebruik erg ver boven gemiddeld. Rond de 6000kwh per jaar voor een familie van 3. Ik heb er nooit echt aandacht aan geschonken, maar met deze hoge energie prijzen ben ik toch maar eens gaan onderzoeken wat we nou totaal verkeerd doen.

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie allemaal hebben draaien 24/7 en wat voor verbruik jullie zitten? Ik weet ook niet zo goed hoe ik het verbruik moet terug dringen, gezien alle bovengenoemde ook gewoon echt gebruikt wordt bij ons thuis. Misschien dat jullie tips hebben?
toon volledige bericht
Pomp schakelaar voor je vloerverwarmingspomp kan een hoop schelen. Zeker in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Meten is weten, pas als je er een tussenstekker tussen hebt gezet dan weet je wat elk apparaat in stand-by gebruikt.

Hier een hue inrichting op basis van deconz, twee ap’s, twee switches, vraag gestuurde ventilatie type c, koel vries combi, modem, aparte router, nas (in slaapstand), Odroid met docker, geen vloerverwarming, thuis werkplek uitgeschakeld (stekker blok met schakelaar).
Sluipverbruik op laagste moment gedurende de nacht is ~100 Watt.

Wat voor jou haalbaar is bepaal je zelf. Ik heb wel wat moeite gehad om de tv zuinig te krijgen, ipv 30+W standby is het nu minder dan 2W.
Op de nas draaide ik voorheen docker, echter verbruikte de nas daardoor wel continu 28W. Nu met een Odroid en de nas in slaapstand verbruikt het samen nog 8W.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
fenrir schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:38:
Meten is weten, pas als je er een tussenstekker tussen hebt gezet dan weet je wat elk apparaat in stand-by gebruikt.

Hier een hue inrichting op basis van deconz, twee ap’s, twee switches, vraag gestuurde ventilatie type c, koel vries combi, modem, aparte router, nas (in slaapstand), Odroid met docker, geen vloerverwarming, thuis werkplek uitgeschakeld (stekker blok met schakelaar).
Sluipverbruik op laagste moment gedurende de nacht is ~100 Watt.

Wat voor jou haalbaar is bepaal je zelf. Ik heb wel wat moeite gehad om de tv zuinig te krijgen, ipv 30+W standby is het nu minder dan 2W.
Op de nas draaide ik voorheen docker, echter verbruikte de nas daardoor wel continu 28W. Nu met een Odroid en de nas in slaapstand verbruikt het samen nog 8W.
Ik heb inderdaad zo een tussenstekker gekocht met display en ben zo een beetje mijn hele huis afgegaan. Ik kom dan inderdaad meer uit op alle kleine beetjes bij elkaar die optellen dan dat er echt een uitschieter tussen zit. Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat ik inderdaad gewoon dingen moet gaan afkoppelen, maar er zit helaas niets tussen waarvan ik echt zeg ja dat gebruiken we niet dat kan er wel uit. Ik heb inmiddels sinds vorige week zonnenpanelen op het dak wat hopelijk volgend jaar iets in de rekening gaat schelen.

Maar ik vraag me toch echt af hoe mensen een verbruik van 2000kwh per jaar halen. Volgens de site van Vattenfall zit ik nog ver boven een hoog verbruik, maar voor mijn gevoel hebben we nou niet extreem veel apparaten op het stroom zitten. Natuurlijk als Tweaker geloof ik graag dat we iets meer verbruiken dan een gemiddeld huishouden. We houden van onze gadgets hier. Maar zo extreem als ik de site van Vattenfall mag geloven zijn we volgens mij ook weer niet.

Ik ga van de week maar eens goed alles langs en kijken wat eraf kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ro8in
GerbenBK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:36:
[...]

Pomp schakelaar voor je vloerverwarmingspomp kan een hoop schelen. Zeker in de zomer.
Kwam deze tip toevallig vandaag tegen voordat ik deze post maakte. Ik ga er van de week even een bestellen. De vloerverwarming pomp is de enige echte uitschieter die ik heb kunnen vinden. Die draait nu 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat de temperatuur in de schuur is maar je kunt de koelkast daar waarschijnlijk beter uitzetten en open doen, het is buiten koud genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
sypie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:57:
Ik weet niet wat de temperatuur in de schuur is maar je kunt de koelkast daar waarschijnlijk beter uitzetten en open doen, het is buiten koud genoeg...
Ja alleen zou ook niet aan slaan met deze buiten temperaturen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

1W wordt 8.8kWh per jaar. Met je 500W is dat 4380kWh per jaar. Vind dat fors. Ik heb er bewust voor gekozen om zelf geen servers te laten lopen (alleen een Rpi op 1W). Ziggo box in standby was ooit 20W, dus knippertje ertussen. Ook oude apparaten vervangen (computer, router) die nog inefficiënt zijn. Volgschakelaar met de CV ketel op de vloerverwarming pomp was ook een grote.
Wat mij goed hielp was een youless zodat ik het verbruik life kan volgen.
Zit zo rond de 60W minimum snachts.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonster86
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 23:09
ro8in schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:56:
[...]

Kwam deze tip toevallig vandaag tegen voordat ik deze post maakte. Ik ga er van de week even een bestellen. De vloerverwarming pomp is de enige echte uitschieter die ik heb kunnen vinden. Die draait nu 24/7
Wellicht heb je dit zelf al uitgevonden, maar hiervoor heb je speciale apparaten die met een temperatuursensor werken, die je op de aanvoerbuis plakt. Als de aanvoerbuis warm is weet de stekker dat 'ie de pomp aan het werk moet zetten. Zoniet laat 'ie iedere 24 uur alsnog het systeem een paar minuten lopen, om vastlopen te voorkomen.

Ik zit trouwens zelf nu op 100 watt. Home Assistant icm met een RJ12-kabel gaven me inzicht per minuut, waardoor het makkelijker werd om sluipverbruik op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik ben hier laatst ook mee bezig geweest ik zat rond de 100-130 watt nu nog maar op 55.
Ik ben echt heel flink gaan snijden. Oude Router + modem er uit vervangen voor 1 nieuw modem en daar nu ook wifi van gaan gebruiken.

Ik ben met de stroom meter alle stekkerdozen langs gaan lopen en toen kwam ik er achter dat ik ergens nog 30 watt aan sluik verbruik had. (bij de PC) dus die zet ik nu elke keer handmatig uit als ik de PC niet gebruik.

in die 55 watt zit de koelkast niet. Want die loopt niet continu. Diepvries heb ik momenteel ook maar uit gezet dan maar wat gepaster boodschappen doen. Met de huidige energie prijzen wil je niet te veel onnodig verbruik hebben.

Maar alles na meten kan tot inzichten leiden wellicht heb je ergens wat apparaten zitten die totaal niet zuinig zijn in standby.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ro8in schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:53:
[...]

Maar ik vraag me toch echt af hoe mensen een verbruik van 2000kwh per jaar halen.
Doordat ze niet twee koelkasten, twee NAS'en, geen twee airpurifyiers, geen drie accesspoints, geen vloerverwarming hebben. Als je dat allemaal nodig vindt dan kun je hoogstens kijken naar energiezuinigere apparaten, maar anders kost dat gewoon stroom.

Waarom twee NAS'en en niet één? Waarom twee koelkasten? Waarom drie accesspoints (ik kom voor Wifi met alleen mijn internetrouter in de meterkast toe)? Waar zijn twee airpurifyers voor nodig?

Ja, het is een hoog verbruik. Ik doe 2.500 kWh per jaar. Wat betreft computerapparatuur is dat één server die 24 uur per dag aan staat. Verder koelkast, twee routers (geen wifi) en TV/radio op standby en andere kleine dingetjes als een wekker hier of een magnetron daar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Bob

Wat doen jullie met die NAS systemen? Ik heb een 1 TB SSD aan een rpi hangen en krijg die niet eens vol. Als het voor series etc is: met de prijs van de elek gebruikt door zo'n NAS sluit je meerdere abo's af.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

You can't have your cake and eat it. Ik vind al die apparatuur die je noemt best fors en ik snap het hoge verbruik.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat het antwoord gewoon in je post staat. Je hebt best wel wat 'extra' dingen draaien die samen snel die 500 watt verklaren; twee luchtverfrissers, twee NASen wat tegenwoordig gewoon servers zijn, een NUC met docker containers die dus nooit volledig in slaapstand gaat..

Apparaten één voor één meten is in mijn ervaring niet super nuttig, want het verbruik zal niet constant hetzelfde zijn. Je kunt dan beter meerdere meters of bijv. slimme stekkers gebruiken en ze allemaal tegelijk over een paar dagen of weken heen meten. Ik heb zelf recent een stuk of 10 van de HomeWizard sockets aangesloten, waarmee ik mijn verbruik bijna volledig kan verklaren, en inmiddels een deel van de sockets al heb terugverdiend door dingen gewoon uit te zetten of automatisch te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
xah5kiDe schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:26:
1W wordt 8.8kWh per jaar. Met je 500W is dat 4380kWh per jaar. Vind dat fors. Ik heb er bewust voor gekozen om zelf geen servers te laten lopen (alleen een Rpi op 1W). Ziggo box in standby was ooit 20W, dus knippertje ertussen. Ook oude apparaten vervangen (computer, router) die nog inefficiënt zijn. Volgschakelaar met de CV ketel op de vloerverwarming pomp was ook een grote.
Wat mij goed hielp was een youless zodat ik het verbruik life kan volgen.
Zit zo rond de 60W minimum snachts.
Ik heb zelf een plugwise die op mijn slimme meter zit, krijg je inderdaad realtime inzicht in je verbruik. Al met al zitten er gewoon geen gekke uitschieters behalve de vloerverwarmingspomp. Het is echt een combinatie van alle kleine dingetjes bij elkaar. Alleen ja als ik dan kijk wat ik allemaal moet gaan uitzetten om in de buurt te komen van een gemiddeld huishouden, vind ik dat wel heel erg karig. Heeft het gemiddeld huishouden in Nederland echt maar zo weinig apparaten draaien?

Het verbuik van mijn Intel NUC en Synologie ligt bijvoorbeeld op 20 watt samen, als de synologie uit hybernate komt schiet dat richting de 35 watt. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn synologie voor het delen van mijn fotografie aan mensen om fotos te bekijken en te selecteren. Als ik die data allemaal naar de cloud zou brengen is dat nog veel duurder. Mijn NUCje gebruik ik vooral voor piHole, password manager en Plex, dingen die ik dan om 10 of 15 watt te besparen eigenlijk ook niet echt zou willen missen. Vind het allemaal maar lastig moet ik zeggen. Ik zou wel kunnen leven zonder de google speakertjes en 2e koelkast misschien. Maar dat maakt dan ook het verschil niet echt ofzo.

Lastige keuzes haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
[...]

Heeft het gemiddeld huishouden in Nederland echt maar zo weinig apparaten draaien?
Ja. En bedenk ook dat dit soort gemiddelde verbruiken al 10-20 jaar geleden vastgesteld zijn. Toen was dergelijke inzet van computerapparatuur al helemaal toekomstmuziek.
Voor mij valt dit onder de stijgende welvaart. Vroeger hadden mensen dit allemaal niet, tegenwoordig vinden velen dit normaal.
Het volgende wat je doet is spotjes in je dakgoten monteren zodat je huis mooi verlicht is. ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bob schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:36:
Wat doen jullie met die NAS systemen? Ik heb een 1 TB SSD aan een rpi hangen en krijg die niet eens vol. Als het voor series etc is: met de prijs van de elek gebruikt door zo'n NAS sluit je meerdere abo's af.
• Foto's beschikbaar maken via een app
• Recepten die we tof vinden hosten op een eigen site zodat we ze kunnen opzoeken met de smartphone
• Gedigitaliseerde CD's beschikbaar maken voor muziek spelen in huis
• Gedigitaliseerde DVD's beschikbaar maken voor de Shield TV zodat we geen DVD's moeten wisselen

Voor die redenen draai ik één NAS met een SSD 24/7. Een tweede NAS zet ik enkel wekelijks aan voor het draaien van een extra backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Bob schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:36:
Ik doe aan fotografie en laad alle RAWS op mijn NAS zodat mensen vervolgens door de foto's kunnen gaan en selecties maken etc. Ik zit inmiddels al aan 6TB aan raw fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik heb zelf een plugwise die op mijn slimme meter zit, krijg je inderdaad realtime inzicht in je verbruik. Al met al zitten er gewoon geen gekke uitschieters behalve de vloerverwarmingspomp. Het is echt een combinatie van alle kleine dingetjes bij elkaar. Alleen ja als ik dan kijk wat ik allemaal moet gaan uitzetten om in de buurt te komen van een gemiddeld huishouden, vind ik dat wel heel erg karig. Heeft het gemiddeld huishouden in Nederland echt maar zo weinig apparaten draaien?

Het verbuik van mijn Intel NUC en Synologie ligt bijvoorbeeld op 20 watt samen, als de synologie uit hybernate komt schiet dat richting de 35 watt. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn synologie voor het delen van mijn fotografie aan mensen om fotos te bekijken en te selecteren. Als ik die data allemaal naar de cloud zou brengen is dat nog veel duurder. Mijn NUCje gebruik ik vooral voor piHole, password manager en Plex, dingen die ik dan om 10 of 15 watt te besparen eigenlijk ook niet echt zou willen missen. Vind het allemaal maar lastig moet ik zeggen. Ik zou wel kunnen leven zonder de google speakertjes en 2e koelkast misschien. Maar dat maakt dan ook het verschil niet echt ofzo.

Lastige keuzes haha.
toon volledige bericht
Even als tegenpool: jouw NUC en Synology doen al 20W in standby. Zoals iemand hierboven heeft gedeeld is iedere 1W continu, 8,8kWh op jaarbasis. Oftewel, alleen die twee apparaatjes zorgen bij jou al voor 176kWh aan verbruik. Even als referentiekader: mijn hele verbruik voor een tweepersoonshuishouden is slechts 1853kWh op jaarbasis. Oftewel, die twee apparaatjes zouden bij mij 10% van het totale verbruik vormen 8)7

Zuiniger kan wel, maar dat betekent keuzes maken. Ik heb Plex draaien op de PC, en die zet ik simpelweg aan als ik een film wil kijken. Foto's doe ik nog steeds gratis via Google Photos, maar betekent af en toe even filteren in duizend onzinfoto's en die weggooien.

Voor de rest staat hier ook gewoon iedere avond een inductieplaat te verhitten, een TV aan, een Switch en TV-box standby en een koelkast+vriezer aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor mijn gevoel zitten wij nou niet bepaald met extreem veel apparaten vergelijkende met de gemiddelde Tweaker. Toch zitten wij kwa stroom vebruik erg ver boven gemiddeld.
Je gebruikt verschillende referentiegroepen bij deze twee claims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Bob

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:50:
[...]

Ik doe aan fotografie en laad alle RAWS op mijn NAS zodat mensen vervolgens door de foto's kunnen gaan en selecties maken etc. Ik zit inmiddels al aan 6TB aan raw fotos.
Bestaan daar geen webservices voor? Lijkt me goedkoper en betrouwbaarder dan continue 2 'servers' te laten draaien in een omgeving die ver van de kwaliteit van een datacenter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Oon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:37:
Ik denk dat het antwoord gewoon in je post staat. Je hebt best wel wat 'extra' dingen draaien die samen snel die 500 watt verklaren; twee luchtverfrissers, twee NASen wat tegenwoordig gewoon servers zijn, een NUC met docker containers die dus nooit volledig in slaapstand gaat..

Apparaten één voor één meten is in mijn ervaring niet super nuttig, want het verbruik zal niet constant hetzelfde zijn. Je kunt dan beter meerdere meters of bijv. slimme stekkers gebruiken en ze allemaal tegelijk over een paar dagen of weken heen meten. Ik heb zelf recent een stuk of 10 van de HomeWizard sockets aangesloten, waarmee ik mijn verbruik bijna volledig kan verklaren, en inmiddels een deel van de sockets al heb terugverdiend door dingen gewoon uit te zetten of automatisch te schakelen.
Moet je voor die socks ook dat homewizard apparaat hebben? Ik zat inderdaad te kijken naar van die socks die je energie verbruik meten alleen de meeste kom je dan toch wel aan de 50 euro per stuk. Toch wel 500 euro als ik 10 van die dingen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Bob schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:53:
[...]

Bestaan daar geen webservices voor? Lijkt me goedkoper en betrouwbaarder dan continue 2 'servers' te laten draaien in een omgeving die ver van de kwaliteit van een datacenter zit.
6TB aan data stallen bij een cloud provider is wel erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 22:45
Tips:
  • Onze NAS gaat in de nacht helemaal uit. Van 11 tot half 8. Scheelt toch weer een aantal Watts.
  • Verder heb ik onze vriezer voorzien van extra isolatie aan de zijkant. Deze is namelijk al wat ouder.

[ Voor 44% gewijzigd door StormRider op 23-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Jeroenneman schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:51:
[...]

Even als tegenpool: jouw NUC en Synology doen al 20W in standby. Zoals iemand hierboven heeft gedeeld is iedere 1W continu, 8,8kWh op jaarbasis. Oftewel, alleen die twee apparaatjes zorgen bij jou al voor 176kWh aan verbruik. Even als referentiekader: mijn hele verbruik voor een tweepersoonshuishouden is slechts 1853kWh op jaarbasis. Oftewel, die twee apparaatjes zouden bij mij 10% van het totale verbruik vormen 8)7

Zuiniger kan wel, maar dat betekent keuzes maken. Ik heb Plex draaien op de PC, en die zet ik simpelweg aan als ik een film wil kijken. Foto's doe ik nog steeds gratis via Google Photos, maar betekent af en toe even filteren in duizend onzinfoto's en die weggooien.

Voor de rest staat hier ook gewoon iedere avond een inductieplaat te verhitten, een TV aan, een Switch en TV-box standby en een koelkast+vriezer aan.
Ja klopt inderdaad. Je denkt van ach 20 watt stelt niets voor. Maar omgerekend is dat dan toch zo een 5 euro per maand. Echter een cloud storage met 6TB kost toch wel weer een pak meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik vond mijn sluikverbruik van 150watt al een probleem. Heb het kunnen terugbrengen naar 70-80watt door mijn cinema op een timer te zetten (stroom er af tussen 01:00 en 17:00) en de twee subwoofers + AVR alleen handmatig aan te zetten als ik een film kijk, in plaats van ze continu aan te laten tijdens de tekenfilms van mijn kind en Youtube onzin enzo. Voor die triviale media mogen dan gewoon de TV speakers aan. Ook heb ik de vloerverwarming pomp vervangen door eentje die ipv 80watt nog maar ongeveer 30watt gebruikt. Mijn PC als Plex server is ook verleden tijd. Ik gebruik alleen nog maar Kodi en add on streams in combinatie met RealDebrid. Scheelt ook een bak.

Die tip hierboven over het compleet uitschakelen van de vriezer vind ik op zich ook wel handig. Als ik kijk naar hoe ik mijn vriezer gebruik, dan ligt er voornamelijk frituur onzin en bevroren fruit in. Eigenlijk zonde om daar dat ding elke dag voor te laten aanstaan. :D

Je kunt ook elke dag je mobiele apparaten op het werk tot 100% opladen. Hoeven ze thuis niet meer aan de stekker. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Negakinu op 23-11-2022 10:01 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zat met een gezin met 1 (jong) kind inclusief warmtepomp op een jaarverbruik van 6500kWh :/
Nu met thuiswerken en zonnepanelen is ons netto verbruik rond de 5500kWh (en van de zonnepanelen ~3000kWh terug).

Ons sluipverbruik schommelt een beetje rond de 150 - 250W en kan lastig achterhalen wat het precies is.
WTW-ventilatie: 40W
2 koelkasten
Warmtepomp computer
Netwerk-apparatuur (4 switches, 3 AP's, 1 NAS + Ziggo connectbox, 1 RPi) (totaal ~40W)
Quooker
Standby (tv, receiver, 3 monitoren, oplader stofzuigrobot).

Van de warmtepomp worden de 3 waterpompen aan/uit gezet door de warmtepomp-computer.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2022 10:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Grappig, ik heb bijna precies dezelfde indeling, zit op 250-300 watt sluip:

1 nas
2 nucs
85 hue lampen
2 hue bridges
berg aan domotica
extra koelkast/vriezer in schuur
vloerverwarming (wel met optimizer qua pomp, dus pomp alleen aan indien warm water)
3x unify
stuk of 6 switches

maar ja, da's wel al snel zo'n 3-4000kw per jaar aan sluipverbruik..

Kan ik het minderen? Vast wel. Maar ik hang ook elk jaar de hele tuin vol kerstlampen wat ook wel al zo 500kw verbruikt denk ik ..

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
DropjesLover schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:06:
Ik zat met een gezin met 1 (jong) kind inclusief warmtepomp op een jaarverbruik van 6500kWh :/
Nu met thuiswerken en zonnepanelen is ons netto verbruik rond de 5500kWh (en van de zonnepanelen ~3000kWh terug).

Ons sluipverbruik schommelt een beetje rond de 150 - 250W en kan lastig achterhalen wat het precies is.
WTW-ventilatie: 40W
2 koelkasten
Warmtepomp computer
Netwerk-apparatuur (4 switches, 3 AP's, 1 NAS + Ziggo connectbox, 1 RPi) (totaal ~40W)
Quooker
Standby (tv, receiver, 3 monitoren, oplader stofzuigrobot).

Van de warmtepomp worden de 3 waterpompen aan/uit gezet door de warmtepomp-computer.
Ik denk dat wij een beetje een vergelijkbare situatie hebben. Ik heb inderdaad ook nog de stofzuiger robot die op zijn laadstation zit. Verder inderdaad thuiswerken mijn vrouw en ik. Zonnenpanelen op het dak, maar die zijn meer een pleister op de wond zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik heb zo/n 150W aan sluipverbruik:
- koelvriescombi
- quooker
- NUC voor home automation
- TV standby
- Sonos playbar
- telefoon adapter (vaste telefoon)
- aantal telefoon opladers
- 3 wekkers/Google Hubs
- CV ketel
Mijn synology, printer, PC, rest van het sonos system etc gaan allemaal uit. Verder een pompschakelaar. Ik ben netto terugleveraar vwb kwh en sinds de TLV drastisch is teruggeschroefd... Ben ik niet verder gaan automatiseren om zaken uit te zetten.
Als je wilt besparen, de grootste besparingen waren hier de motoren van de verstelbare bedden en de antenne versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
NeFoRcE schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:10:
Grappig, ik heb bijna precies dezelfde indeling, zit op 250-300 watt sluip:

1 nas
2 nucs
85 hue lampen
2 hue bridges
berg aan domotica
extra koelkast/vriezer in schuur
vloerverwarming (wel met optimizer qua pomp, dus pomp alleen aan indien warm water)
3x unify
stuk of 6 switches

maar ja, da's wel al snel zo'n 3-4000kw per jaar aan sluipverbruik..

Kan ik het minderen? Vast wel. Maar ik hang ook elk jaar de hele tuin vol kerstlampen wat ook wel al zo 500kw verbruikt denk ik ..
toon volledige bericht
Denk dat als ik inderdaad de vloerverwamingspomp op een schakelaar zet dat we ongeveer richting hetzelfde verbruik komen. Ik heb inderdaad door het hele huis switches hangen. Elke verdieping zit wel een UTP aansluiting met een switch waar dan weer een zooi dingen aan hangt. Ik denk dat ik mij ongemerkt gewoon enorm verwend heb inmiddels. Maar vind het maar moeilijk om daar weer van af te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ik denk dat wij een beetje een vergelijkbare situatie hebben. Ik heb inderdaad ook nog de stofzuiger robot die op zijn laadstation zit. Verder inderdaad thuiswerken mijn vrouw en ik. Zonnenpanelen op het dak, maar die zijn meer een pleister op de wond zeg maar.
Maar wij hebben een warmtepomp als verwarming en douche-water. Die is alleen al verantwoordelijk voor een kleine 3500kWh aan verbruik.

Met onze zonnepanelen en saldering is ons netto verbruik onder de streep slechts 2000 - 2500kWh

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
DropjesLover schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:15:
[...]

Maar wij hebben een warmtepomp als verwarming en douche-water. Die is alleen al verantwoordelijk voor een kleine 3500kWh aan verbruik.

Met onze zonnepanelen en saldering is ons netto verbruik onder de streep slechts 2000 - 2500kWh
Ja mijn zonnepanelen liggen er pas sinds 2 weken, dus heb daar nog niet heel veel aan gehad. Dat wordt volgend jaar een beetje aankijken wat dan echt ons netto verbruik wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:55:
[...]

Moet je voor die socks ook dat homewizard apparaat hebben? Ik zat inderdaad te kijken naar van die socks die je energie verbruik meten alleen de meeste kom je dan toch wel aan de 50 euro per stuk. Toch wel 500 euro als ik 10 van die dingen wil.
Die sockets werken over wifi, heb je geen P1-meter voor nodig. Out of the box werken ze direct met de Energy app van HomeWizard. Zie meer info in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

De P1-meter en de sockets werken via dezelfde app en met hetzelfde principe, maar zijn niet van elkaar afhankelijk. Kunnen ook direct in Home Assistant gehangen worden als je dat wil, daar heb ik zelf dit dashboard mee gemaak bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZp9Q1X8oN4GrQzwJiuK25H-RDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p32vaDX8kdmDnHJQMjgf7KEr.png?f=fotoalbum_large

Vwb de prijs, ze hadden voorheen een 1100W socket en een 3860W socket, maar ik zie nu alleen die tweede op hun website. Die is 34 euro, wat stevig is, maar je hebt het er echt snel uit als je daarmee je probleem oplost.
Je zou kunnen overwegen om het in stappen te doen met 5 sockets en ze dan door te schuiven naar de volgende rij apparaten, dan hoef je er geen 10 te kopen.

Jammer overigens dat ze de 1100W socket niet meer op de website hebben staan (misschien is die niet op voorraad nu), want die was weer een paar euro goedkoper en dat is voor de meeste apparaten meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Oon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:19:
[...]

Die sockets werken over wifi, heb je geen P1-meter voor nodig. Out of the box werken ze direct met de Energy app van HomeWizard. Zie meer info in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

De P1-meter en de sockets werken via dezelfde app en met hetzelfde principe, maar zijn niet van elkaar afhankelijk. Kunnen ook direct in Home Assistant gehangen worden als je dat wil, daar heb ik zelf dit dashboard mee gemaak bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Vwb de prijs, ze hadden voorheen een 1100W socket en een 3860W socket, maar ik zie nu alleen die tweede op hun website. Die is 34 euro, wat stevig is, maar je hebt het er echt snel uit als je daarmee je probleem oplost.
Je zou kunnen overwegen om het in stappen te doen met 5 sockets en ze dan door te schuiven naar de volgende rij apparaten, dan hoef je er geen 10 te kopen.

Jammer overigens dat ze de 1100W socket niet meer op de website hebben staan (misschien is die niet op voorraad nu), want die was weer een paar euro goedkoper en dat is voor de meeste apparaten meer dan genoeg.
toon volledige bericht
Dashboard ziet er nice uit. Dus voor deze sockets heb ik niets anders nodig dan enkel de App?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hier is het sluipverbruik ongeveer 200W. Alles wat uit kan, zit achter een Zigbee Smart Plug en staat ook uit. We hebben een 2 meter hoge A+++ koelkast, een 2 meter hoge A+++ vriezer, 5 AP's, drie switches, 5 beveiligingscamera's een NUC met een stapel docker containers voor automatisering tot alarm tot videobewaking. NAS staat 2 uur per dag aan voor backups (on- en offsite) verder niet.

Ik mis ergens nog een sluipverbruiker of wat, want bijna alles met een stekker wordt gemonitord via Zigbee smart plugs, en ik heb nog een gat te verklaren. Ik ga het aantal AP's terugbrengen naar 3 door e.a. efficiënter in te delen, dat scheelt 8W continu. De zoektocht gaat voort.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:22:
[...]

Dashboard ziet er nice uit. Dus voor deze sockets heb ik niets anders nodig dan enkel de App?
Die sockets hangen direct aan de app, maar het dashboard dat ik deelde was mijn eigen Home Assistant dashboard. In de app ziet het er iets anders (imo minder overzichtelijk) uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lgDfFyaE1IKhijC3PG83GhC6Ak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BHtFldoslmVP8arTJEGyGISV.png?f=fotoalbum_large

Je kunt in de app wel zelf kiezen hoe hoog ieder blokje is en of je een grafiek erbij wil of alleen het getal, en je sockets aan en uit zetten (als je die niet gelockt hebt, wat voor bijv. een NAS wel fijn is om te doen zodat je die niet per ongeluk uit zet), maar je kan blokjes alleen onder elkaar laten zien en niet naast elkaar.
Het verbruik in de app is dan wel weer zo goed als realtime, vertraging is hooguit een seconde of 3. Ik heb zelf al een heel deel van mijn verbruik weg kunnen werken door hun P1-meter te gebruiken zonder sockets, en gewoon apparaten aan en uit te zetten en te kijken wat dat met het totaalverbruik in huis deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimlock
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 15:42
's nachts heb ik alleen de koelkast, een camera en internet aanstaan. De rest uit, verbruik gemiddeld 55watt continue. Ik zie niet wat er nog meer aan zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

grimlock schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:28:
's nachts heb ik alleen de koelkast, een camera en internet aanstaan. De rest uit, verbruik gemiddeld 55watt continue. Ik zie niet wat er nog meer aan zou moeten staan.
Dat ligt er ook een beetje aan hoe je woont. In mijn eerste appartement kwam ik daar ook met gemak op uit. Nu de oppervlakte veel groter is, is bijvoorbeeld ook de keuken groter. Of het aantal AP's om door het huis en in de tuin voldoende bereik te hebben. Of het aantal camera's dat je gebruikt om e.a. te monitoren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

ro8in schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:05:
[...]

Ja alleen zou ook niet aan slaan met deze buiten temperaturen denk ik?
Dat zou je denken wellicht;
Wanneer een vriezer in een ruimte staat waarin het warmer of kouder is dan het apparaat aankan, dan heeft het apparaat meer moeite met vriezen. Dit zorgt ervoor dat je etenswaren bederven en de vriezer uiteindelijk stukgaat. Zet daarom een vriezer met een minimale omgevingstemperatuur van 10 graden Celsius niet in een schuur met winterse temperaturen van 0 graden Celsius.
https://www.coolblue.nl/advies/vriezer-in-schuur.html

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
Dat had ik niet verwacht, je zou denken dat deze dan inderdaad gewoon niet aanslaat. Ik twijfel sowieso al een tijdje of we die echt in de schuur nou nodig hebben. We zetten er voornamelijk restjes eten in van de avond ervoor en grote tray's blikjes. Misschien toch maar eens uitzetten gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
FirePuma142 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:43:
[...]

Dat ligt er ook een beetje aan hoe je woont. In mijn eerste appartement kwam ik daar ook met gemak op uit. Nu de oppervlakte veel groter is, is bijvoorbeeld ook de keuken groter. Of het aantal AP's om door het huis en in de tuin voldoende bereik te hebben. Of het aantal camera's dat je gebruikt om e.a. te monitoren.
Ja zeker waar in mijn oude huis deden we het gewoon met de wifi van de provider router. Maar dat is nu in dit moderne huis met 3 verdiepingen niet meer te doen. Die wifi reikt nog amper van de meterkast naar de woonkamer. Vandaar UTP kabels laten trekken naar elke verdieping en daarop een Unifi AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:58:
[...]

Dat had ik niet verwacht, je zou denken dat deze dan inderdaad gewoon niet aanslaat. Ik twijfel sowieso al een tijdje of we die echt in de schuur nou nodig hebben. We zetten er voornamelijk restjes eten in van de avond ervoor en grote tray's blikjes. Misschien toch maar eens uitzetten gewoon.
Bij ons is het probleem ook de koel/vriescombinatie. Staat weliswaar in de woonkamer, maar hij slaat tegenwoordig elk half uur aan en blijft dan ook lang draaien. Sluipverbruik 'normaal' is rond de 150 watt/uur en dan gaat het richting de 300. Erg zonde dus, maar ik weet niet waar het aan ligt.

Het spul [Miele] is bijna 10 jaar oud - tijd voor vervanging? Wellicht zit er teveel ijs in de vriezer (zou je ook nog kunnen checken) en moet 'ie eens ontdooid worden.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 23-11-2022 11:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Oon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:25:
[...]

Die sockets hangen direct aan de app, maar het dashboard dat ik deelde was mijn eigen Home Assistant dashboard. In de app ziet het er iets anders (imo minder overzichtelijk) uit:

[Afbeelding]

Je kunt in de app wel zelf kiezen hoe hoog ieder blokje is en of je een grafiek erbij wil of alleen het getal, en je sockets aan en uit zetten (als je die niet gelockt hebt, wat voor bijv. een NAS wel fijn is om te doen zodat je die niet per ongeluk uit zet), maar je kan blokjes alleen onder elkaar laten zien en niet naast elkaar.
Het verbruik in de app is dan wel weer zo goed als realtime, vertraging is hooguit een seconde of 3. Ik heb zelf al een heel deel van mijn verbruik weg kunnen werken door hun P1-meter te gebruiken zonder sockets, en gewoon apparaten aan en uit te zetten en te kijken wat dat met het totaalverbruik in huis deed.
Slaat hij dan wel ook history per plug op? Want dat vind ik vooral interessant hoe alles een beetje door de nacht heen gaat. Ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de koelkast hoe vaak die aanslaat en hoeveel die dan verbruikt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:01:
[...]

Slaat hij dan wel ook history per plug op? Want dat vind ik vooral interessant hoe alles een beetje door de nacht heen gaat. Ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de koelkast hoe vaak die aanslaat en hoeveel die dan verbruikt bijv.
Geschiedenis wordt gratis voor 12 maanden opgeslagen, als je langer dan dat wil dan ben je 12 euro per jaar kwijt voor een abonnement, waar je dan ook weer andere dingen zoals automatisch schakelen op tijd of verbruik (bijv. afzuigkap uitzetten als die langer dan een half uur stroom verbruikt) bij krijgt.

Maar ook daar geldt dat je met Home Assistant (wat je gewoon binnen een docker container kan draaien) een uitkomst kan bieden, die slaat je gegevens gewoon permanent op en geeft je ook de mogelijkheid om je eigen berekeningen in een grafiek te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-05 09:24
Ik dacht dat mijn sluipverbruik hoog was, ik zit met 170-200w dan niet eens heel hoog.
en toch vergelijkbare apparatuur.

All electric huis, Server, UDM Pro 3x switch, 2x camera 5x AP, vloerverwarming, Qooker 1x koelkast 1x vriezer 1x koel/vriescombinatie.
vloerverwarmings pomp draaid alleen als er vraag is, dus niet onnodig.

Recent ook wat pluggen geplaatst, shelly plug s
m'n server-rack doet 120w, das incl unifi spul.
Media hoek doet slechts 10w standby, dat is met Reciever PS5 en TV op standby.
Koelkasten ga ik niet aan meten, zijn allemaal nog geen 5jaar oud en toen min. A+, en weggooien is dan zonde.

Maar waarom 2x Nas, backuppen doe je maar eens in de zoveel tijd, daarna weer uit, en als je slim bent zet je hem bij iemand anders, is het verbuik ook voor hun ;)
je dockers die nu op je NUC staan kunnen ook op je nas? of anders een zuinige server https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876
draaid alles wat je nu hebt op 1 device.

Pomp schakelaar zou verplicht moeten zijn, 24/7 100w is echt absurd. |:(

Je air purifiers zou ik ook echt aan meten, denk dat die ook makkelijk 50w stuk pakken, zet ze een uur voordat je naar bed gaat uit en een uur voor de wekker weer aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Mielemuis op 23-11-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dat heeft meer te maken met condensatie en daar uit volgende roest/corrosie op bijv. elektrische contacten. Condens komt echt overal.
Energetisch is het natuurlijk ideaal om een vriezer in de winter buiten neer te zetten.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vind het sluipverbruik best wel shocking... 500W continu is 12 kWh per dag of 4.380 kWh per jaar. Dat verbruiken wij op jaarbasis (dus inclusief niet-sluipverbruik) in een gasloze hoekwoning met WP.

Kijk ook eens naar Shelly plugs, die zijn iets goedkoper dan die van Homewizard. Naast meten en schakelen gebruik ik deze ook in Home Assistant om het tv meubel uit te schakelen als het verbruik onder een bepaalde grens komt. Soort van stand-by killer :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stomme vraag misschien. Maar kan zo een Lidl plug niet ook het verbruik meten? Of is dat echt alleen maar aan en uit? https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100335219

Ik heb hier thuis een Unifi systeem draaien met een Cloud Key, switch en 2 AP's maar zit er in die software niet automatisch aan en uitzetten van die apparaten? Ik kan het echt niet vinden. Maar van mij mag het snachts wel uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:06
Xavier schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:15:
Stomme vraag misschien. Maar kan zo een Lidl plug niet ook het verbruik meten? Of is dat echt alleen maar aan en uit? https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100335219

Ik heb hier thuis een Unifi systeem draaien met een Cloud Key, switch en 2 AP's maar zit er in die software niet automatisch aan en uitzetten van die apparaten? Ik kan het echt niet vinden. Maar van mij mag het snachts wel uit...
Alleen Aan/Uit.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 14:44
TommyGun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:00:
[...]

Het spul [Miele] is bijna 10 jaar oud - tijd voor vervanging? Wellicht zit er teveel ijs in de vriezer (zou je ook nog kunnen checken) en moet 'ie eens ontdooid worden.
Toevallig laatst hier op het forum een post gelezen van een mede-tweaker die over een bepaalde periode heeft gemeten of er verschil zit in een 'schone' vriezer of eentje die vol zit met ijs.

Conclusie: Het verschil is zeer beperkt en het was nauwelijks de moeite waard om de vriezer iedere keer te ontdooien.

Disclaimer -> N=1 en ik weet niet het merk/type/leeftijd van zijn vriezer. Was wel een combi geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door d_marf op 23-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 17:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik vond mijn sluipverbruik al hoog (varieert tussen 90-180W), maar valt nog wel mee als ik dat zo lees hier. Ik zit er wel over te denken om de dingen die niet per se aan hoeven te staan op een schakelaar te zetten, maar dat zu;;en dan dingen zijn als homecinema versterker, shield etc.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-05 22:44
FirePuma142 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:43:
[...]

Er valt of staat inderdaad veel met de woonsituatie, maar zelfs daar zit nog een verschil tussen vergelijkbare huishoudens, mijn buurman stond met stomme verbazing te kijken toen ik zei dat ik op krap 100 kWh per maand zit.

Standby verbruik zat op 45w continu met elke 40 minuten voor 5 minuten 50w er bij, ik gok dat dat de koelkast (incl brievenbusformaat vriezer) is.
Met 2 slimme stekkers teruggebracht naar 36w:
- TV woonkamer incl Sonos Beam, PS4 en Hue lichtstrip
- TV slaapkamer incl Chromecast en Sonos Play:1
Voor de PS4 heb ik nog mijn twijfels of het handig is, in game instellingen lijkt hij te verliezen. Elke keer HDR en surround instellen is overkomelijk maar suboptimaal.

Ergens is het nu de sport om ook die 36w nog op te speuren, gok dat ze hoofdzakelijk in nog wat Sonos speakers zitten. Maar het blijft ook zoeken naar de balans waar het eens goed is. Hoe dan ook moet HA nog eens komen zodat ik de nu al slimme stekkers achter een geofencing kan drukken, die van Hue (ohja, die zijn ook continu standby) waar ze nu in zitten is te simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:20
DropjesLover schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:12:
[...]

Dat heeft meer te maken met condensatie en daar uit volgende roest/corrosie op bijv. elektrische contacten. Condens komt echt overal.
Energetisch is het natuurlijk ideaal om een vriezer in de winter buiten neer te zetten.
Het grootste probleem is dat de meeste koel/vries combi's maar één temperatuur regeling hebben. De koelkast bepaalt daarbij de koudevraag; pas als die te warm wordt gaat de motor van de compressor aan.
In een schuur met een temperatuur van beneden de 5 graden; zal de motor daarom nooit aanslaan waardoor de vriezer gaat ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
TTLCrazy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:23:
Ik vond mijn sluipverbruik al hoog (varieert tussen 90-180W), maar valt nog wel mee als ik dat zo lees hier. Ik zit er wel over te denken om de dingen die niet per se aan hoeven te staan op een schakelaar te zetten, maar dat zu;;en dan dingen zijn als homecinema versterker, shield etc.
Zoals eerder aangehaald in dit topic: het valt misschien mee, omdat je het met extremen vergelijkt ;)

500W volcontinue sluipverbruik is bizar, dat is letterlijk het 12-voudige van wat mijn sluipverbruik is (40W constant, gemiddeld zo'n 70W door vriezer en koelkast die af en toe aanspringen).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40

Internet router
CV ketel
Koelkast keuken
Koelkast tuin schuur
2 Air purifiers

toon volledige bericht
Ik denk dat de dik gedrukte de sluipverbruikers zijn en die 2e NAS.
Ik heb 1 NAS (die 24/7 4 schijven staat te draaien als NVR), 3 RPI's, nog een losse NVR, 3 unifi AP's, USG3, 4 Unifi switches, 4 IP cams 2 koelkasten, 1 tafelmodel vriezer, 1 plintboiler, 3 TVs + HDD decoder/recorder en audio apparatuur (Sonos etc) op standby en alles HUE (waarbij de 7 buitenlampen 's nachts aanstaan) en zit op 250Watt rustverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Oon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:06:
[...]

Geschiedenis wordt gratis voor 12 maanden opgeslagen, als je langer dan dat wil dan ben je 12 euro per jaar kwijt voor een abonnement, waar je dan ook weer andere dingen zoals automatisch schakelen op tijd of verbruik (bijv. afzuigkap uitzetten als die langer dan een half uur stroom verbruikt) bij krijgt.

Maar ook daar geldt dat je met Home Assistant (wat je gewoon binnen een docker container kan draaien) een uitkomst kan bieden, die slaat je gegevens gewoon permanent op en geeft je ook de mogelijkheid om je eigen berekeningen in een grafiek te gooien.
Ah oke ik dacht dat die home assistant gewoon zo een apparaat van hun is. Docker heb ik al draaien op mijn NUC. Denk dat ik dan een paar van deze dingen ga bestellen wanneer het salaris binnen is haha. Thanks voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
TommyGun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:00:
[...]

Bij ons is het probleem ook de koel/vriescombinatie. Staat weliswaar in de woonkamer, maar hij slaat tegenwoordig elk half uur aan en blijft dan ook lang draaien. Sluipverbruik 'normaal' is rond de 150 watt/uur en dan gaat het richting de 300. Erg zonde dus, maar ik weet niet waar het aan ligt.

Mijn keuken titk inmiddels ook wel de 10 jaar aan bijna, dus denk dat een nieuwe inbouw koelkast ook zeker gaat helpen inderdaad. Maarja dat zijn allemaal weer grote uitgaves wat ook weer een beetje zonde is als het allemaal nog prima mee kan. Laatst bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine gekocht die toch echt flink minder verbruikt dan onze vorige. Dus nieuwe apparaten maken inderdaad zeker een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:07:
[...]

Mijn keuken titk inmiddels ook wel de 10 jaar aan bijna, dus denk dat een nieuwe inbouw koelkast ook zeker gaat helpen inderdaad. Maarja dat zijn allemaal weer grote uitgaves wat ook weer een beetje zonde is als het allemaal nog prima mee kan.
Je hoeft je oude koelkast niet naar de sloop te brengen, zet 'm op Marktplaats en maak een ander er blij mee voor weinig :)

Op de lange termijn kan je koelkast of vriezer vervangen zéér voordelig zijn. Als je koelkast nu bijvoorbeeld 100W verbruikt en een nieuwe 50W, dan bespaar je al snel €150 per jaar, en heb je 'm dus na 3-6 jaar al terugverdiend (afhankelijk van de productprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Mielemuis schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:08:
Ik dacht dat mijn sluipverbruik hoog was, ik zit met 170-200w dan niet eens heel hoog.
en toch vergelijkbare apparatuur.

All electric huis, Server, UDM Pro 3x switch, 2x camera 5x AP, vloerverwarming, Qooker 1x koelkast 1x vriezer 1x koel/vriescombinatie.
vloerverwarmings pomp draaid alleen als er vraag is, dus niet onnodig.

Recent ook wat pluggen geplaatst, shelly plug s
m'n server-rack doet 120w, das incl unifi spul.
Media hoek doet slechts 10w standby, dat is met Reciever PS5 en TV op standby.
Koelkasten ga ik niet aan meten, zijn allemaal nog geen 5jaar oud en toen min. A+, en weggooien is dan zonde.

Maar waarom 2x Nas, backuppen doe je maar eens in de zoveel tijd, daarna weer uit, en als je slim bent zet je hem bij iemand anders, is het verbuik ook voor hun ;)
je dockers die nu op je NUC staan kunnen ook op je nas? of anders een zuinige server https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876
draaid alles wat je nu hebt op 1 device.

Pomp schakelaar zou verplicht moeten zijn, 24/7 100w is echt absurd. |:(

Je air purifiers zou ik ook echt aan meten, denk dat die ook makkelijk 50w stuk pakken, zet ze een uur voordat je naar bed gaat uit en een uur voor de wekker weer aan.
toon volledige bericht
1ste NAS is voor mijn fotografie waarbij ik links uitgeef naar mensen om alle fotos op te bekijken, selecteren en downloaden. Wordt dus echt als publieke foto server gebruikt. Wanneer en hoe laat mensen kijken weet ik natuurlijk niet dus vandaar dat die 24/7 aan staat. 2e NAS heb ik inderdaad voor backups dus die zet ik meestal alleen aan als ik hem nodig heb.
Ik had voorheen mijn dockers op de NAS draaien alleen kwam daar niet helemaal mee uit. Kreeg toch wat resource problemen (vooral de PLEX) en heb daarom een NUCje erbij gekocht. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik ook wat gameservers draaide toendertijd, welke ik inmiddels niet meer doe. Ik zou wellicht de overgebleven dockers wel weer terug naar mijn NAS kunnen verhuizen en de NUC uitzetten. Maar vind de NUC wel fijn mocht ik in de toekomst dan toch wel weer wat meer dockers willen opspinnen. De NUC is wel best zuinig al moet ik zeggen. Gebruikt ongeveer 15 watt (kan natuurlijk wel veel meer worden bij veel gebruik), volgens mij zijn er niet veel andere apparaatjes die daar ver onder zitten?
Mijn air purifiers staan zeker op de lijst om eens te gaan checken. Volgens mij de laatste keer dat ik keek zaten ze zo op 20watt per stuk inderdaad.
Het stomme is gewoon dat bij elk ding is het zo van 10 watt of 20 watt en denk je van ja boeiend. Maar het is dan alles samen wat bij elkaar optelt. Kan pas echt een verschil maken door alles meteen aan te pakken, maar vind dat toch erg lastig. Ben erg gehecht aan hoe alles nu draait. De vloerverwarmingspomp is een ding wat ik gelukkig wel gewoon zonder gevolgen kan gaan aanpakken. Dus dat scheelt al iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:22:
[...]

1ste NAS is voor mijn fotografie waarbij ik links uitgeef naar mensen om alle fotos op te bekijken, selecteren en downloaden. Wordt dus echt als publieke foto server gebruikt. Wanneer en hoe laat mensen kijken weet ik natuurlijk niet dus vandaar dat die 24/7 aan staat.
Hoezo weet je dat 'natuurlijk' niet? Afhankelijk van wat je gebruikt zou je best kunnen zien wanneer mensen inloggen/het gebruiken.

En hebben we het over honderden of duizenden mensen die toegang hebben, of 5 ooms en tantes? Indien eerder dat laatste, dan is de kans flink groot dat er 3x per jaar een keertje op gekeken wordt :P

Je zou kunnen beginnen met je NAS uit te zetten tussen 00:00 en 08:00, scheelt je alweer 33% van de kosten (toch al snel €10-20 per jaar), en dikke kans dat niemand daar wat van merkt. En anders heeft iemand een keertje pech en moet 'ie een paar uur later terugkomen.
Mijn air purifiers staan zeker op de lijst om eens te gaan checken. Volgens mij de laatste keer dat ik keek zaten ze zo op 20watt per stuk inderdaad.
Het stomme is gewoon dat bij elk ding is het zo van 10 watt of 20 watt en denk je van ja boeiend. Maar het is dan alles samen wat bij elkaar optelt.
Wat betaal je voor je stroom per kWh?
Kan pas echt een verschil maken door alles meteen aan te pakken, maar vind dat toch erg lastig.
Nee, nee, nee, en nogmaals nee. Je kan niet 'pas echt een verschil maken' door 'alles aan te pakken', dat is gewoon een dikke vette smoes om het maar niet te doen.

Begin klein. Stel in dat je NAS een paar uur uitgaat. Is zo gebeurd, scheelt je paar tientjes.
Zet daarna je air purifiers uit, of laat er maar 1 aanstaan. Scheelt je weer een paar tientjes.

Elke stap is er eentje. Het is niet alles of niks.

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 23-11-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 12:22
https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346900

In combinatie met de Lidl-Gateway (apart aan te schaffen) en de Lidl Home app staan de volgende functies ter beschikking:

Meerdere tijdschakelprogramma's
Aftelfunctie
Automatisch in-/uitschakelen (bij zonsondergang/zonsopgang)
Automatische tijdsverandering (zomer/winter)
Energiemeter voor verbruikscontrole

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
Hahn schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:38:
[...]

Hoezo weet je dat 'natuurlijk' niet? Afhankelijk van wat je gebruikt zou je best kunnen zien wanneer mensen inloggen/het gebruiken.

En hebben we het over honderden of duizenden mensen die toegang hebben, of 5 ooms en tantes? Indien eerder dat laatste, dan is de kans flink groot dat er 3x per jaar een keertje op gekeken wordt :P

Je zou kunnen beginnen met je NAS uit te zetten tussen 00:00 en 08:00, scheelt je alweer 33% van de kosten (toch al snel €10-20 per jaar), en dikke kans dat niemand daar wat van merkt. En anders heeft iemand een keertje pech en moet 'ie een paar uur later terugkomen.

[...]

Wat betaal je voor je stroom per kWh?

[...]

Nee, nee, nee, en nogmaals nee. Je kan niet 'pas echt een verschil maken' door 'alles aan te pakken', dat is gewoon een dikke vette smoes om het maar niet te doen.

Begin klein. Stel in dat je NAS een paar uur uitgaat. Is zo gebeurd, scheelt je paar tientjes.
Zet daarna je air purifiers uit, of laat er maar 1 aanstaan. Scheelt je weer een paar tientjes.

Elke stap is er eentje. Het is niet alles of niks.
toon volledige bericht
Het gaat inderdaad om 100den haha. Zijn inderdaad niet de vakantie foto's voor de ooms en tantes. Ik heb een vrij groot instagram account voor mijn fotografie en werk met heel veel modellen samen. Na elke shoot pleur ik gewoon de hele raw set op mijn NAS en kunnen mensen daar door heen browsen om een selectie te maken voor retouching. Het is dus niet echt in te schatten wanneer of hoe laat mensen erop kijken. Ik heb em wel ingesteld om om 1 uur s nachts uit te gaan en om 7 uur s'ochtends weer aan. Even aankijken of ik dan klachten krijg dat ze er niet bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ro8in schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:53:
[...]
Ik heb inderdaad zo een tussenstekker gekocht met display en ben zo een beetje mijn hele huis afgegaan. Ik kom dan inderdaad meer uit op alle kleine beetjes bij elkaar die optellen dan dat er echt een uitschieter tussen zit.
Kwam je daarbij ook daadwerkelijk op die 500W uit, of heb je ergens wat over het hoofd gezien / een verbruiker gemeten op een moment tijdens een 'dal moment'. Ik heb hier ook de nodige elektronica permanent aan staan / op standby staan, maar kom bij lange na niet in de buurt van dat verbruik.

Onderstaand komt uit op ~170W continu 's nachts / overdag als er niemand thuis is.
• Grote Synology (DS918+), krachtige NUC, RPi 4, eigen router (met wifi), switch, netatmo weerstation basis unit - dit alles achter een UPS die ook nog wat stroom/efficiëntie vreet
• ziggo modemrouter (met wifi), nog 2 switches
• Koelvriescombi (inmiddels bijna 10 jaar oud)
• Mechanische ventilatie, CV
• Klein grut: klokje in de oven, wake-up light, 3 Qi/magsafe opladers al dan niet in gebruik, AV-apparatuur op standby (2 TVs, 2 AppleTVs, receiver, ziggo next mini, subwoofer, Edifier speakersetje), printer op standby, monitor (incl. USB-C PD dock functie) op standby, Thunderbolt dock op standby.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

remmuz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:46:
[...]

https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346900

In combinatie met de Lidl-Gateway (apart aan te schaffen) en de Lidl Home app staan de volgende functies ter beschikking:

Meerdere tijdschakelprogramma's
Aftelfunctie
Automatisch in-/uitschakelen (bij zonsondergang/zonsopgang)
Automatische tijdsverandering (zomer/winter)
Energiemeter voor verbruikscontrole
Niet leverbaar. Er is ook deze goedkopere (6 euro) https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100335219. Enige nadeel is dat deze geen vermogen meet . Maar voor automatiseren werkt het verder prima.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
Orion84 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:00:
[...]

Kwam je daarbij ook daadwerkelijk op die 500W uit, of heb je ergens wat over het hoofd gezien / een verbruiker gemeten op een moment tijdens een 'dal moment'. Ik heb hier ook de nodige elektronica permanent aan staan / op standby staan, maar kom bij lange na niet in de buurt van dat verbruik.

Onderstaand komt uit op ~170W continu 's nachts / overdag als er niemand thuis is.
• Grote Synology (DS918+), krachtige NUC, RPi 4, eigen router (met wifi), switch, netatmo weerstation basis unit - dit alles achter een UPS die ook nog wat stroom/efficiëntie vreet
• ziggo modemrouter (met wifi), nog 2 switches
• Koelvriescombi (inmiddels bijna 10 jaar oud)
• Mechanische ventilatie, CV
• Klein grut: klokje in de oven, wake-up light, 3 Qi/magsafe opladers al dan niet in gebruik, AV-apparatuur op standby (2 TVs, 2 AppleTVs, receiver, ziggo next mini, subwoofer, Edifier speakersetje), printer op standby, monitor (incl. USB-C PD dock functie) op standby, Thunderbolt dock op standby.
toon volledige bericht
Het duurde heel lang voordat ik mijn vloerverwarmingspomp had gevonden haha. Ik had op een gegeven alle stekkers eruit en mijn slimme meter bleef 100 watt aangeven. Ik dacht dat mijn meter stuk was ofzo. Tot ik echt na meerdere zoektochten mijn kast onder de trap eens open deed en realiseerde dat daar een pomp zat. Eenmaal die eruit stond mijn slimme meter netjes op 0 eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 10:33
(jarig!)
Ik heb een sluipverbruik van rond de 270 Watt, en als ik zo lees valt dat dan nog mee als ik het zo lees. Sluipverbuik is van:

- 1 Qotom Proxmox server i5
- 1 HP Thin Client Proxmox server, vormt samen met de Qotom een cluster)
- Synology 218+ die 24/7 aan staat.
- 2 Unifi AP's
- 3 Unifi Switches
- 2 Dahua PoE PTZ Camera's
- 1 Dahua NVR
- 2 Mechanische vent systemen (1 boven , 1 beneden)
- Koel/vries combi
- Diverse Hue/Zigbee lampen, Zwave schakelaars en andere HA "meuk" ;) en wat Raspberry Pi's en google home devices.
- Ziggo modem en al het andere in de meterkast. Hele meterkast/datacenter (alle servers, NAS en NVR zooi staat daar in) wat daar in staat is goed voor ongeveer 130 Watt.
- In de winter staan er nog 2 Xiaomi bevochtigers te draaien om de luchtvochtigheid op te krikken.

En ja voor de gemiddelde niet tweaker zal het een hoog verbruik zijn :P
Heb tussen veel apparaten een zigbee/zwave tussenstekker zitten. Mijn thuiskantoor gaat vrijwel helemaal uit als ik klaar ben met werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Als je alle stekkers er al hebt uitgehad, kun je nu toch per verbruiker weten hoeveel stroom die trekt?
En anders kun je nog kijken hoe het stroomverbruik per groep is door die een voor een uit te schakelen
Dan is het verder een keuze of je dat wilt of niet.

Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar sluipverbruik. Op zich geen hele schokkende zaken , maar bv. een oudere versterker die 'uit' nog steeds 8 W verbruikte, tegenvallende buitenverlichting, een mooie managed Cisco switch die 2x meer gebruikt dan een moderne (die inmiddels wel weer voor RMA terug is :'( ).

Overigens wel sneu dat m'n luxe laadpunt (Alfen eve single pro-line) standby 8 W verbruikt. Deze heeft een ouderweste, inefficiente, lineaire voeding en een display met altijd achtergrondverlichting heeft. Natuurlijk valt het stroomverbruik in het niet met wat de auto doet, maar het is niet nodig. Een gemiste kans.

Ook heb ik 5 Shelly Plug S gekocht om individuele verbruikers te monitoren. Zo kwam ik erachter dat een airco soms urenlang 120 W gaat gebruiken, terwijl dat in standby 5 W is (ook al niet goed...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Zo'n hoog sluipverbruik had ik gelukkig niet. Ik zat op zo'n 180 watt en daar is nu in de nacht nog maar 75 watt van over. Hoop kleine dingen kunnen in standby uiteindelijk nog best lekker meetikken. De vraag je bijvoorbeeld af of de Hue Bridge etc. allemaal wel in de nacht aan moeten blijven.
Gezien ik 99,9% van de nacht slaap, heb ik die allemaal uitgezet via Shellys. In de ochtend, wordt alles ingeschakeld door Alexa, op het moment dat mijn wekker gaat.

Zo'n zelfde routine is er ook als ik naar bed ga. Ik roep Welterusten tegen alexa en vervolgens gaat alles langzaam uit. TV hoek pas na 30 minuten zodat de TV tijd heeft voor de oled cleanup. Lampen gaan per verdieping elke 5 minuten uit. En als laatste gaat in de werkkamer het standby spul, switch en de kattenfontein uit en vervolgens de bridge, homey, woonkamer switch en gaat de luchtafzuiger op de laagste stand.

nou ben ik alleen, dus dat scheelt wel in wat je kan doen. Vrijwel alle stopcontacten zijn voorzien van een Shelly (die waren paar jaar terug op blackfriday in de aanbieding). Die gebruiken ook wel weer wat, maar niet zo veel als het spul wat er allemaal op staat en standby staat. Hue lampen willen, mits je er veel hebt, ook wel aantikken.
Voordeel van de shelly's is ook dat home assistant nu per stopcontact aangeeft wat het verbruik is. Wat ook wel handig is voor het zoeken naar de grootverbruikers in huis.

zonder alexa kun je ook nog wel met de shelly's werken omdat je ze ook op schema kan programmeren. Zo kun je ze automatisch laten uitgaan rond 0100 (of eerder als je normaal vroeg op bed ligt) op werkdagen en weer aan om 0630. In weekend kun je dan weer een ander schema aanhouden. Scheelt toch weer wat(t).

Als ik niet thuiswerk lopen er nu ook routines die delen van het huis uit zet en weer inschakelt als ik in de buurt van mijn huis kom. (daar zit bv. ook de CV op die op standje 'weg - 17 graden' blijft tot ik 5km in de buurt van mijn huis ben)

[ Voor 9% gewijzigd door SunnieNL op 23-11-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Internet router
CV ketel
Koelkast keuken
Koelkast tuin schuur
2 Air purifiers

toon volledige bericht
Je noemt zelf al een waslijst op met zaken die voor dat verbruik zorgen. Er is geen magische middeltje om dat verbruik te verlagen. De oplossing is simpel. Zet al die meuk uit. Het enige van die waslijst wat bij mij in standby staat is één tv (die kan ik niet met een schakelaar automatisch schakelen, want dan gaat de tv meteen aan). En mn Unify netwerkj, gelijk aan het jouwe. Geen on premise servers en andere meuk. Tweede koelkast staat hier gewoon uit. En dat zorgt voor een sluipverbruik s'nachts van 90 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Een koelkast en vriezer meet je 24 uur lang met een plug of smartsocket. Of een week. Dan weet je waar je aan toe bent.

Andere apparaten zoals bijv een NAS hebben wel constant verbruik, dan weet je na 5 minuten waar je aan toe bent.

Ik verbruik 300watt in rust, maar daarvan is 180watt mijn server en nas. Dus 120 over, dat is redelijk acceptabel, wetende dat de MV ook 30watt doet. Die server en NAS ga ik op termijn vervangen voor iets zuinigs (1 zuinige server) en dan hoop ik op 150 tot Max 200 watt in rust te komen. Volgende gegadigde is de MV, die doet zoals gezegd 30watt constant. Dan kom ik hopelijk ergens op 120-150 uit inc zuinige server.

Mijn vriezer deed 500kwh/jaar, die is vervangen voor 1 die 100kwh/jaar doet.

Wasmachine/droger/tv/vaatwasser niet gemeten. Tv is plasma, maar 10 jaar oud dus zal op termijn wel stuk gaan. De rest is niet interessant, die ga ik gewoon draaien als de zon schijnt als mijn PV er is.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 23-11-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 14:31
Ik heb mijn nas (ook voor opslag RAW) tegenwoordig snachts uit staan (en grotendeel overdag ook); automatische shutdown om 1 uur, en start rond 15 uur weer op. Voor fotos die anderen kunnen downloaden heb ik een smugmug site. Kost me wel wat per jaar, maar dat spaar ik dan weer makkelijk uit door niet zelf de infra te hebben en de stroom hiervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 10:46
Die Shelly plug S gaan 'maar' tot 2500 watt. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:24:

Ik verbruik 300watt in rust, maar daarvan is 180watt mijn server en nas.
...
Die server en NAS ga ik op termijn vervangen voor iets zuinigs (1 zuinige server) en dan hoop ik op 150 tot Max 200 watt in rust te komen.
Dan ben ik altijd benieuwd, wat doen jouw server en NAS, dat je ze 24/7 aan wilt houden en daarvoor €400-1200 per jaar aan stroomkosten over hebt? En waarom op termijn? Elk jaar dat je wacht kost je vele honderden euro's :P
jannus66 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:43:
Die Shelly plug S gaan 'maar' tot 2500 watt. Is dat een probleem?
Als je niks erop aansluit wat meer dan 2500 Watt verbruikt niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 26-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Hahn schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:51:
[...]

Als je niks erop aansluit wat meer dan 2500 Watt verbruikt niet.
Wat ik bedoelde, en ook had moeten vragen, komen mensen praktische problemen tegen als ze deze stekkers gebruiken ?
Volgens mij zijn de enige apparaten die bij mij meer dan 2500 watt verbruiken de kookplaat en de 2 ovens.
Ik zou ze willen gebruiken om de tv hoek, de computerhoek, en het thuiskantoor te willen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jannus66 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:08:
[...]

Wat ik bedoelde, en ook had moeten vragen, komen mensen praktische problemen tegen als ze deze stekkers gebruiken ?
Volgens mij zijn de enige apparaten die bij mij meer dan 2500 watt verbruiken de kookplaat en de 2 ovens.
Ik zou ze willen gebruiken om de tv hoe, de computerhoek, en het thuiskantoor te willen monitoren.
Ik was een beetje flauw aan het doen, maar tegelijkertijd is het ook wat het is: als jij niks heel zwaars erop aansluit, is er niks aan de hand.

TV's verbruiken hooguit 100-200 Watt. Je computer zal bij lange na niet de 1000 Watt halen, en ook je thuiskantoor zal hoogstwaarschijnlijk niet eens boven de 1000 Watt uitkomen. Ergo: 2500 Watt als limiet is niks om je zorgen over te maken voor die plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hahn schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:51:
[...]

Dan ben ik altijd benieuwd, wat doen jouw server en NAS, dat je ze 24/7 aan wilt houden en daarvoor €400-1200 per jaar aan stroomkosten over hebt? En waarom op termijn? Elk jaar dat je wacht kost je vele honderden euro's :P

[...]
Tja. Het is een hobby. Sommige mensen gaan elke week uit eten. Of op de motor. Of ze geven goud geld uit aan een paard. Een hobby mag geld kosten. Maar als het dan een server is (wat ook nog eens functioneel is) moet je ineens jezelf verantwoorden…

Met mijn huidige energietarieven is het 450 euro per jaar. Dat is peanuts. Dat gezegd hebbende, tot 50 euro per maand is Okay. Daarna komt er wel een kantelpunt…

Wat mijn infra doet? Tja. De NAS staan al mijn media en documenten op en wordt elke nacht gebackupped naar een remote nas. Vice versa worden er ook 2 remote NASen hier opgeslagen.

De server is hyper-v en heeft een boel VMs.

Plex server
OpenVPN server
Wireguard server
Pfsense router
KMS server
Domain controller
Backup server
Webserver (3 websites)
Database server
Download bak
Applicatie server (domoticz)
Camera server (blueiris)
Monitoring server (prtg)
Mgt bak (daar log ik op afstand op in)

Zeker; ik kan zaken verplaatsen of uitfaseren. Maar een Netflix abbo is ook niet gratis. En een webhoster ook niet. En storage in de cloud ook niet. En een ubiquity ipcam oplossing ook niet. En een VPN provider ook niet. Tevens is de domoticz ook erg belangrijk en leunt mijn hele huis inmiddels sterk op Domotica.

Gezien het feit dat het voor een groots deel (gratis) afdank-hardware is was thuis hosten tot nu toe een No-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:01:
[...]

Tja. Het is een hobby. Sommige mensen gaan elke week uit eten. Of op de motor. Of ze geven goud geld uit aan een paard. Een hobby mag geld kosten. Maar als het dan een server is (wat ook nog eens functioneel is) moet je ineens jezelf verantwoorden…

Met mijn huidige energietarieven is het 450 euro per jaar. Dat is peanuts. Dat gezegd hebbende, tot 50 euro per maand is Okay. Daarna komt er wel een kantelpunt…

Wat mijn infra doet? Tja. De NAS staan al mijn media en documenten op en wordt elke nacht gebackupped naar een remote nas. Vice versa worden er ook 2 remote NASen hier opgeslagen.

De server is hyper-v en heeft een boel VMs.

Plex server
OpenVPN server
Wireguard server
Pfsense router
KMS server
Domain controller
Backup server
Webserver (3 websites)
Database server
Download bak
Applicatie server (domoticz)
Camera server (blueiris)
Monitoring server (prtg)
Mgt bak (daar log ik op afstand op in)

Zeker; ik kan zaken verplaatsen of uitfaseren. Maar een Netflix abbo is ook niet gratis*. En een webhoster ook niet. En storage in de cloud ook niet. En een ubiquity ipcam oplossing ook niet. En een VPN provider ook niet. Tevens is de domoticz ook erg belangrijk en leunt mijn hele huis inmiddels sterk op Domotica.

Gezien het feit dat het allemaal afdank-hardware is (gratis) was thuis hosten tot nu toe een No-brainer.
toon volledige bericht
:z Altijd maar weer het gepiep van 'ik hoef mezelf niet te verantwoorden!' als iemand vraagt waarom je iets doet of hebt.

Je wordt niet gevraagd om verantwoording af te leggen, ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, ik vraag uit pure interesse wat je ermee doet, want ik kon niet bedenken wat een server zou moeten doen om €400-500 per jaar waard te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien moet je even kijken op welke site je zit :O

Ik zei overigens niet dat ik me niet hoefde/wilde verantwoorden :) Meer dat ik zo’n vraag op Tweakers niet snap….

Alsof je op Bokt gaat vragen waarom iemand zoveel geld aan een paard uitgeeft…. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 17:44
Ik zit ook een beetje rond de 300 watt gemiddeld. Daar zit ook het aan/uit verbruik van de koelkast, vriezer, wijnklimaatkast en Quooker in.

Simpele besparingen die ik al gevonden heb (wie er wat aan heeft, mag ze kopiëren):
  • Slimme speakers (in mijn geval Denon Heos) doen gemiddeld 4-5 watt in standby. Dat is in mijn geval 25-30 watt ieder uur (6 stuks), terwijl ik ze vrijwel nooit allemaal tegelijk gebruik en zeker niet 24/7.
  • Vloerverwarmingspomp doet 20-30 watt, dus een pompschakelaar zou (zeker als het weer warmer wordt) interessant kunnen zijn
  • Server draaide voorheen met 6 HDD's van 4TB, nu nog maar 3 van 6TB. Ik moet nog meten of ik met een PicoPSU weg zou komen.
  • KPN modem zou ik kunnen uitfaseren en de verbinding rechtstreeks op m'n USG Pro binnen laten komen
  • Access points zouden 's-nachts uit kunnen, hoewel dat wel wat impact heeft op de beschikbaarheid van sommige domotica (ESP-Home) onderdelen
Verder ben ik nog een beetje zoekende. Komende week komen er (hoop ik) een aantal slimme stekkers met energie-meting binnen, dus dan gaat de speurtocht weer verder. Gelukkig vind ik het wel leuk om te verzinnen hoe je je huis zo energiezuinig maar tegelijkertijd zo comfortabel mogelijk kan krijgen. Sommige dingen zijn wel wat werk, dus het gaat niet allemaal even snel (iets met tijd en prioriteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
Misschien moet je even kijken op welke site je zit :O

Ik zei overigens niet dat ik me niet hoefde/wilde verantwoorden :) Meer dat ik zo’n vraag op Tweakers niet snap….

Alsof je op Bokt gaat vragen waarom iemand zoveel geld aan een paard uitgeeft…. :+
Onzinnige vergelijking. Mijn NAS verbruikt 10 Watt en mijn game PC verbruikt 200 Watt als ik aan het gamen ben, dus ik was gewoon benieuwd wat een server allemaal doet om 180 Watt volcontinue te verbruiken.

Je zal vast niet de enige zijn hier die een hobby server heeft die zoveel verbruikt, maar zelfs hier zal je toch echt meer de uitzondering dan de regel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat zit er dan in die nas? Een beetje disk doet al 5 tot 8 watt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
FreakNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:39:
Betrapt, ik heb 2 schijven erin en hij verbruikt volgens mij iets van 15 Watt, maar ik had het even naar beneden afgerond...

Mijn punt was dat je doet alsof ik gek ben om te vragen naar je server, terwijl ik 180 Watt simpelweg heel veel verbruik vind. Maar moet je verder zelf weten, het is jouw 450 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je doet net of ik geld weggooi.

Bij deze energieprijzen is het een nobrainer gezien de “diensten” die ik host. Als ik dat commercieel moet gaan inkopen ben ik meer kwijt.

Het kantelpunt zit ergens bij 50/60 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
FreakNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:39:
Ligt natuurlijk ook aan de disk :P 3,5" kun je best gelijk hebben v.w.b. dat verbruik. Pak je een 2,5" model (max 5TB) dan zit je op max 2,5W (immers worden deze ook voor USB schijven gebruikt, 5W maximaal 0,5A). En ik meen zelfs dat ze in principe onder de 1W blijven. Uiteraard hebben die disks ook nadelen ("klein" dus meer nodig; SMR techniek dat issues kan geven op basis van de use case; ...). Maar het kan wel echt zuiniger

Overigens bevat mijn "hobby server" ook 3x 3,5", 1x 2,5" SSD en 2x een NVME SSD. Geen idee wat het verbruik echt is. Zit ook nog een UPS voor, en nadat ik die eens "heb gebruikt" (leeg dus) mete ik tijdens het opladen 70 - 75W. Met een volle UPS zal dat wel (veel) minder zijn, hoop ik :+. Intussen wel een (Chinese) mini PC gekocht die ik een aantal taken over wil laten nemen. Home Assistant met aanverwanten kan dan op die hopelijk veel zuiniger mini PC en dan 's nachts de "server" uit. Zonder Home Assistant kan ik niet meer (verlichting in slaapkamer werkt niet zonder, bv, en dat is toch wel essentieel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ro8in
Ok ik ben maar all out gegaan op de adviezen van jullie hier en ben al een stuk verder. Heb inmiddels mijn sluipverbruik in de nacht richting de 200w tot 160ww terug weten te dringen, denk dat dat wel een beetje mijn bottom line is tenzij ik echt het internet etc ga afkoppelen snachts. Maar opzich kan ik met 160watt wel leven.

Ik zou geen tweaker zijn als ik de oplossing niet zou zoeken met technische gadets. Mede dankzij jullie heb ik maar Home Assistant opgestart in een docker containertje en mijn huis voorzien van allemaal metertjes.Zo heb ik de verbruikers een beetje kunnen opsporen en die zet ik snachts voortaan scheduled uit. Let in de screenshots even niet op mijn P1 meter want ik heb een elektrisch kacheltje aan staan terwijl ik dit aan het schrijven was.

Ik wil nog meters op mijn keukenapparaten zetten, maar helaas hebben de stukadoors tegen de keukenkasten aangestukt en kom ik dus nu niet bij het stopcontact erachter. (keuken zat er al in van de vorige eigenaar maar had alles opnieuw laten stuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTiGao6E7NLO3pUlip1vpLd8uPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4OfdIdoreWG7qySPWiTJ9us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAmFKt-t4d-uYDVv7heJC7DYrMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odnyJPbLrkPYACCMDrd6368H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
ro8in schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:10:
Ik zou geen tweaker zijn als ik de oplossing niet zou zoeken met technische gadets. Mede dankzij jullie heb ik maar Home Assistant opgestart in een docker containertje en mijn huis voorzien van allemaal metertjes.Zo heb ik de verbruikers een beetje kunnen opsporen en die zet ik snachts voortaan scheduled uit.
Welke apparaten waren dit en wat waren de grootverbruikers? CV en de vvw pomp? Een PC die uit staat bv helemaal van de stroom afhalen ga je namelijk geen 340W mee besparen :p Waarschijnlijk gebruikt die niet eens bij actief gebruik 340W.
Ik wil nog meters op mijn keukenapparaten zetten, maar helaas hebben de stukadoors tegen de keukenkasten aangestukt en kom ik dus nu niet bij het stopcontact erachter. (keuken zat er al in van de vorige eigenaar maar had alles opnieuw laten stuken)
Over welke apparaten heb je het dan? Domme keukenapparatuur zal lijkt mij niet veel verbruiken. Een afwasmachine die niet connected is en uit staat doet immers niks. En een connected apparaat zal waarschijnlijk ook relatief zuinig zijn, o.a. omdat het dan nieuw(er) is in combinatie met de strengere milieuregels etc.
offtopic:
Waar is dit? 8,2kWh opwek vandaag :p. Ik heb, wonende in Zuid Limburg, vandaag 0,2kWh opgewekt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ro8in
RobertMe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:27:
[...]

Welke apparaten waren dit en wat waren de grootverbruikers? CV en de vvw pomp? Een PC die uit staat bv helemaal van de stroom afhalen ga je namelijk geen 340W mee besparen :p Waarschijnlijk gebruikt die niet eens bij actief gebruik 340W.

[...]

Over welke apparaten heb je het dan? Domme keukenapparatuur zal lijkt mij niet veel verbruiken. Een afwasmachine die niet connected is en uit staat doet immers niks. En een connected apparaat zal waarschijnlijk ook relatief zuinig zijn, o.a. omdat het dan nieuw(er) is in combinatie met de strengere milieuregels etc.

[...]

offtopic:
Waar is dit? 8,2kWh opwek vandaag :p. Ik heb, wonende in Zuid Limburg, vandaag 0,2kWh opgewekt
toon volledige bericht
Het was vooral dus de vloerverwarmingspomp, die heb ik nu snachts gewoon uitstaan omdat dan ook de verwarming laag staat. Misschien in de toekomst een pompschakelaar ertussen gooien. Verder trekt mijn PC inderdaad 360 watt nu, dat is inclusief monitoren en hue lampen die op hetzelfde blok zitten. Deze trokken allen in standby nog steeds 30 watt, dus die schakel ik na gebruik ook gewoon helemaal af, verder tv kast blok die 16 watt trok, gaat ook snachts uit en de ventilatie had ik standaard op stand 2 staan, maar die heb ik nu terug gezet naar stand 1.

[ Voor 3% gewijzigd door ro8in op 02-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:08

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GerbenBK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:36:
[...]

Wij kunnen verkoelen en verwarmen via de vloerverwarming, ik snap niet hoe dat dan werkt met een pompschakelaar, die gaat toch juist pas aan als de temperatuur te laag wordt?

Ik denk dat voor ons in de kelder en boven; we het beste gewoon een tijdschakelaar kunnen gebruiken, daar hoeft het niet heel koud of heel warm te zijn; maar het is wel goed als de pomp kort even draait (met voorkeur op een zonnig moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
Accretion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:36:
[...]

Wij kunnen verkoelen en verwarmen via de vloerverwarming, ik snap niet hoe dat dan werkt met een pompschakelaar, die gaat toch juist pas aan als de temperatuur te laag wordt?

Ik denk dat voor ons in de kelder en boven; we het beste gewoon een tijdschakelaar kunnen gebruiken, daar hoeft het niet heel koud of heel warm te zijn; maar het is wel goed als de pomp kort even draait (met voorkeur op een zonnig moment).
Goed punt, weet inderdaad niet hoe dat zit met modernere varianten van vloerverwarming. De schakelaar die ik heb, schakelt in de zomer geloof ik 1x per dag even aan zodat de pomp niet vast loopt. Dan scheelt het fors op het sluipverbruik van de pomp die anders 24/7 nutteloos staat te draaien. Maar wij koelen inderdaad niet met de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 14:44
Waar ik recent achter kwam; Onze Siemens warmtepomp droger schiet naar een verbruik van 28 Wh zodra ik een willekeurig programma kies.
Wat dus inhoudt dat zodra een programma klaar is, dan de droger 28 Watt blijft verbruiken totdat deze helemaal is uitgezet...

Dus leuk om deze om 23 uur aan te zetten, maar na het programma staat de droger nog vele uren 28 Watt te verbruiken.... Best zonde eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is veel... Ik zit op 150-200 watt met:

- Synology NAS 4 met 4 discs (model DS918+ dus nog vrij recent)
- Custom NAS van een vrien (wat ouder met ook 4 discs)
- Ubiquity Edgerouter X
- Ubiquity Accespoint
- 4 poorts switch
- Printer op standby met WiFi verbinding
- 2 koelkasten
- PS5 in sleep mode

Ik denk echt dat je ergens een oud slurpend apparaat hebt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Iedere Watt continu was 2 euro op jaarbasis bij 23 cent. Nu 42 en In januari gaat het naar 83 cent.
Ik zit rond de 80-90 watt ex koelkast en waterbed, heb alles in een spreadsheet gestopt en weer een ronde gedaan.

Internet is een router, glasvezelding, twee repeaters en twee switches (samen 25,5 Watt)
mechanische ventilatie zonder terugwinning staat op de minimum stand.
Een tweede vriezer staat uit. NAS staat uit.
De raspberry pi's doen 3 en 4 Watt, waterfonteintjes voor de kat 2,5 - 3 W per stuk
Kyocera kleurenlaser doet 1.7 W standby

Verder proberen te bezuinigen op verbruik:
Bijna alle verlichting is LED.
Waterbed staat nu op de laagste stand, zonder verwarming lukt alleen in de zomer.
Versterker bij PC aangevuld door een klasse-D en omschakelaar, laptop is zuiniger dan PC.
AVR bij TV doet 60 watt hoop dat class-D daar wat betaalbaarder wordt.
Pagina: 1