Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

EV laden en PV; Hoe verbinden met elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
Ik heb zonnepanelen en een 'hybrid' wagen.
Ik wil deze alleen laden als er genoeg 'zon' is (meer als 2500 W aan het terug leveren ben aan het net). Ik heb ook een 'nedis smartlife' stekker (te bedienen via een app) waar de wagen aan hangt die ik kan aan/uit zetten om het laden te laten starten/stoppen.

Ik heb een slimme meter waar reeds van de verkoper van de zonnepanelen een device in steekt (in de P1 poort) en een app op aangesloten is waar ik het huidige verbruik en dergelijke in kan zien. (voor zover ik weet niet extern te benaderen).

Er bestaan P1 poort splitters die ik zou kunnen gebruiken om het signaal van de P1 poort ook naar een linux server te laten gaan die ik toch reeds heb draaien. Daar zou ik het script van https://jensd.be/1205/linux kunnen laten lopen om de data uit te lezen. Daar kan ik dan mij trigger op baseren om het aanschakelen / uitschakelen van de slimme stekker.

Zonder van internet gebruik te maken (alles hangt in hetzelfde netwerk) kan ik de Nedis smart life stekker aanspreken om die aan/uit te zetten?

Kan ik dit via internet dit wel verwezenlijken?

Zijn er misschien andere / betere oplossingen die tot hetzelfde resultaat leiden? Zijn er misschien nog mensen die dit (willen) doen?

Bedankt om me in de juiste richting te helpen zoeken.

Alle reacties

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:20
Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken.

Zelf gebruik ik home assistant om de verschillende diensten en apparaten aan elkaar te knopen. Dit heeft een redelijk hoog hobby gehalte en vraagt wat tijd om alles aan elkaar te knopen. Ik stuur mijn laadpaal, warmtepomp en verschillende slimme stekkers aan op basis van stroom verbruik.

Homey is een heel fijn platform met een lagere instap. Misschien dat de cloud dienst al voldoende is om het op te zetten met weinig tot geen investeringskosten.

In alle gevallen is het redelijk wat leeswerk om te bepalen welke apparaten ondersteund zijn. Home assistant met een p1 kabel direct op de slimme meter ingeplugd worden en beide kunnen misschien via de cloud met de omvormer van de zonnepanelen communiceren.

Ik hoop dat dit je een stapje verder helpt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Over die nedis: Waarom gesmolten meetstekker?
Die zou ik hiervoor niet gebruiken dus, maar een mooie dinrail oplossing maken met een aparte contactor oid.

Wise enough to play the fool

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:28
Bedankt voor de suggesties, ik hou de stekker nog iets beter in het oog dan.

Ik kan via de tuya-cli de smartplug aansturen via mijn linux server (via de cloud, niet lokaal) nu moet ik nog de P1 meter uitlezen door middel van een P1 splitter te installeren en dan zou in theorie de opzet moeten werken.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Het is handiger om de types van je laadpaal en je auto te vermelden. Dan kunnen we beter meedenken over de opties.
Voor het meten zou een P1 splitter en bijvoorbeeld een homewizard P1 prima werken.
Voor het aansturen zou het mooier zijn als je het vermogen dynamisch aan zou kunnen passen aan hoeveel stroom je over hebt.
Als je bijvoorbeeld een Volkswagen hybride hebt kun je die met OpenHab aansturen om vanuit de auto het vermogen te regelen.
Of als je bijvoorbeeld een Alfen laadpaal hebt dan is het mogelijk om via de laadpaal het vermogen aan te sturen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40

de Peer

under peer review

Als je zo'n topic opent, vraag ik me af welke informatie je al hebt gevonden in dit topic:
Thuisladen van je EV deel 2

want het wordt nu gewoon een herhaling van zetten. Ik kan de antwoorden uit dat topic copy-pasten, of je kunt daar zelf gaan zoeken ;)
Pagina: 1