De oplossing klinkt fair. Hoewel het misschien niet zo voelt. Het voelt misschien als een erekwestie nu. Maar reparaties buiten garantieperiode zijn vaak coulanceregelingen. En daarbij wordt een rekenvoet gebruikt voor de economische levensduur die verstreken is.paQ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:28:
mailtje van verkoper:
[...]
ze rekenen zelfs per dag!
dat zou betekenen ca 74 euro voor mij.
EDIT: Hmmm. Als je kan aantonen dat het niet jouw schuld is, dan zou je mogelijkerwijs de factuur moeten kunnen claimen.
Ik zou het dan zo spelen dat je akkoord gaat met een split, indien blijkt, bij monde van de monteur, dat de reparatie het gevolg is van onjuist gebruik. Als dit niet het geval is, dan claim je de factuur via je rechtsbijstand.
Heb je al contact gehad met de rechtsbijstand trouwens??
Ik lees nu iets meer in die uitspraak die hierboven gelinkt is. Als je gebruik maakt van de afschrijvingslijst van verzekeraars waarbij er een te verwachten levensduur vermeld is (voor wasmachines onder de 500 euro 5 jaar, boven de 500 euro 10 jaar). Dan mag je er van uit gaan dat een wasmachine die nog niet eens de helft van zijn levensduur heeft doorlopen die tijd redelijkerwijs moet kunnen volbrengen zonder noemenswaardige reparaties. Maar dat zal blijken bij de reparatie. Als jij zeker bent dat je niks raars hebt gedaan, zou je dit pad moeten kunnen bewandelen.
Het ziet er naar uit dat je zelf handig bent. Dus je kan de machine open schroeven en eens kijken wat je kan vinden. Er valt met enige zekerheid te zetten dat het elektrisch is. Het kan een kwestie zijn van een los stekkertje. Of een verstopt waterniveau sensor.
Je hebt alle leidingen doorgespoeld. Maar heb je de knopenvanger al een keer geleegd? En misschien 90 graden was als de machine leeg is? Mijn eerste reactie zou zijn om een interne verstopping uit te sluiten. Draai een kookwas op een lege machine en een flinke schep kristalsoda in de trommel.
Als dat geen soelaas biedt, dan kapje er af en even stekkertjes nalopen.
[ Voor 37% gewijzigd door Point.Flare op 19-11-2022 12:18 ]