• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 23:55
Zijn er onder jullie tweakers mensen die ervaringen hebben met de Samsung Monoblock warmtepompen? Onlangs is er een HT quiet monoblock geïntroduceerd al dan niet in combinatie met het Samsung EHS climatehub en het ziet er allemaal best goed uit, alleen kende ik Samsung niet echt als warmtepomp fabrikant. In NL en B worden ze via Ambrava gedistribueerd. Ik zou het fijn vinden om wat (liefst goede) ervaringen te lezen, zodat mijn gevoel dat ik bij een goede fabrikant uitkom ook door ervaringen van anderen bevestigd wordt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een linkje naar de specs?
Liefst ook een installatiehandleiding :)
De meeste Aziatische warmtepompen hebben rare eisen aan zekeringen (20A voor een 2 kW compressor met vfd bijvoorbeeld) en onvoorspelbare kaboutertjes in de besturing.
Goede logging zou wel een pré zijn voor inregelen, ik ben benieuwd wat de climatehub daarin kan betekenen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Ben benieuwd naar je ervaringen, ik heb er ook wel eens naar gekeken. Samsung is m.i. een fatsoenlijk merk, vergelijkbaar met LG.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mooi, een typenummer.
Hier de installatiehandleiding (versie 0 dus prerelease denk ik).
Thanks; wat vreemde dingen:
* 70 graden aanvoer is een slecht plan, zeker met R32. Ze hebben het over een hippe nieuwe compressor, dus technisch zal het wel kunnen, maar je moet het niet willen. Niet voor niets staat er geen vermogen en COP bij het werkpunt A-10W60.
Je zit dan helemaal bovenin de curve richting 50 bar.
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/hvac-eng.com/wp-content/uploads/2020/04/Logp-h-diagram-R32.png
In de FAQ staat ook een stukje over HT-warmtepompen en dat is onverkort van toepassing op deze machine.
* Zoals verwacht heeft de 8 kW unit een onwaarschijnlijk hoge stroomrating van 26A.
* Ik heb geen specs van vermogens/COP onder nul kunnen vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-05 21:50
- removed -

[ Voor 98% gewijzigd door Keyb op 14-01-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-05 15:13
HaraldBou schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:18:
Zijn er onder jullie tweakers mensen die ervaringen hebben met de Samsung Monoblock warmtepompen? Onlangs is er een HT quiet monoblock geïntroduceerd al dan niet in combinatie met het Samsung EHS climatehub en het ziet er allemaal best goed uit, alleen kende ik Samsung niet echt als warmtepomp fabrikant. In NL en B worden ze via Ambrava gedistribueerd. Ik zou het fijn vinden om wat (liefst goede) ervaringen te lezen, zodat mijn gevoel dat ik bij een goede fabrikant uitkom ook door ervaringen van anderen bevestigd wordt.
Ik ben benieuwd welke circulatiepomp hier nodig is, en hoeveel kuub deze rond moet kunnen pompen.
Samsung EHS Mono HT Quiet warmtepomp 8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theusT
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-02 13:11
In 2023 is bij mij een Samsung Monobloc met Climat Hub geinstalleerd. Ik heb de machine het afgelopen jaar gevolgd en ben niet echt enthousiast over de prestaties. Als ik stroomgebruik en warmte-opbrengst met elkaar vergelijk kom ik op een gemiddelde COP van 1,8. Dat is minder dan de helft van de specificaties op de site van Ambrava.
De buitenunit is vrij stil, je hoort 'm alleen duidelijk als hij de boiler moet opwarmen. De binnenunit is echter veel luider en duidelijk aanwezig, ik zou hem niet in de bijkeuken willen plaatsen. Een en ander moet beter, maar als je daarover Ambrava belt geven ze niet thuis en verwijzen naar de installateur. Die heeft al eens wat gewijzigd in de programmatuur, maar dat helpt tot nu toe niet veel.
De warmtepomp wordt aangeprezen als een hogetemperatuur apparaat. Die hoge temperatuur kan de machine halen, maar het lijkt erop dat zulks gebeurt met behulp van de booster of back-up heater, dat kost dus veel stroom. Het legionellaprogramma dat een keer in de week draait doet dat in elk geval.
De documentatie van de warmtepomp is niet echt helder. Voor een simpele aanpassing van de stooklijn is het volgen van een tutorial op Youtube een betere optie.
Kortom, als je een flinke warmtepomp wilt aanschaffen en het geld hebt liggen voor een Samsung, kijk dan ook nog eens naar andere opties, er zijn er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
theusT schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:00:
In 2023 is bij mij een Samsung Monobloc met Climat Hub geinstalleerd. Ik heb de machine het afgelopen jaar gevolgd en ben niet echt enthousiast over de prestaties. Als ik stroomgebruik en warmte-opbrengst met elkaar vergelijk kom ik op een gemiddelde COP van 1,8. Dat is minder dan de helft van de specificaties op de site van Ambrava.
De buitenunit is vrij stil, je hoort 'm alleen duidelijk als hij de boiler moet opwarmen. De binnenunit is echter veel luider en duidelijk aanwezig, ik zou hem niet in de bijkeuken willen plaatsen. Een en ander moet beter, maar als je daarover Ambrava belt geven ze niet thuis en verwijzen naar de installateur. Die heeft al eens wat gewijzigd in de programmatuur, maar dat helpt tot nu toe niet veel.
De warmtepomp wordt aangeprezen als een hogetemperatuur apparaat. Die hoge temperatuur kan de machine halen, maar het lijkt erop dat zulks gebeurt met behulp van de booster of back-up heater, dat kost dus veel stroom. Het legionellaprogramma dat een keer in de week draait doet dat in elk geval.
De documentatie van de warmtepomp is niet echt helder. Voor een simpele aanpassing van de stooklijn is het volgen van een tutorial op Youtube een betere optie.
Kortom, als je een flinke warmtepomp wilt aanschaffen en het geld hebt liggen voor een Samsung, kijk dan ook nog eens naar andere opties, er zijn er genoeg.
Ook zonder de booster geldt voor iedere HT warmtepomp dat die hoge temperaturen altijd gepaard gaan met een hele lage COP, dat is gewoon natuurkunde. Een warmtepomp is nu eenmaal op z'n best bij een delta T van zo'n 5 graden en een lage temperatuur. Voor vloerverwarming is vaak 25 graden al voldoende en dan haalt ie cop's van 4 of 5. Een HT warmtepomp is bijna altijd een slecht idee en alleen je laatste optie als je in een monument woont waar je echt geen andere radiatoren of andere aanpassingen kan doen. Financieel gezien kan het door aanschaf en verbruik anders eigenlijk altijd uit om de afgifte aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
Je kan een HT warmtepomp ook gewoon zuinig laten draaien. Een warmtepomp in het algemeen draait het niet om hoe hoog de temperatuur kan worden maar juist hoe laag.
Het gaat het liefst in je verwarming om rendement en die is het hoogst op lagere temperatuur.

Vaak heb je ook bij lange na niet de temperatuur nodig die je denkt nodig te hebben, cv ketels zijn hollen en stilstaan apparaten waardoor de gemiddelde aanvoertemperatuur ook meestal helemaal niet zo hoog is.

Met vriendelijke groeten,
Uw koevlaas2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
koevlaas2 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:31:
Je kan een HT warmtepomp ook gewoon zuinig laten draaien. Een warmtepomp in het algemeen draait het niet om hoe hoog de temperatuur kan worden maar juist hoe laag.
Het gaat het liefst in je verwarming om rendement en die is het hoogst op lagere temperatuur.

Vaak heb je ook bij lange na niet de temperatuur nodig die je denkt nodig te hebben, cv ketels zijn hollen en stilstaan apparaten waardoor de gemiddelde aanvoertemperatuur ook meestal helemaal niet zo hoog is.

Met vriendelijke groeten,
Uw koevlaas2
Zou je daarom juist met een wat groter of eerder met een kleiner buffervat werken?

Wij denken dat een iets overgecompenseerd buffervat (bij 12 kW warmtepomp normaalgesproken 125 liter of zo en wij denken aan ongeveer 300) de warmtepomp kan helpen om op tijden dat de zonnepanelen flink leveren (of dynamische tarieven laag zijn) alvast warmte tot max 40 graden op zou kunnen slaan, om vervolgens later op de dag of in de nacht langezamerhand weer af te geven.

Of redeneren wij verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
HaraldBou schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:58:
[...]

Zou je daarom juist met een wat groter of eerder met een kleiner buffervat werken?

Wij denken dat een iets overgecompenseerd buffervat (bij 12 kW warmtepomp normaalgesproken 125 liter of zo en wij denken aan ongeveer 300) de warmtepomp kan helpen om op tijden dat de zonnepanelen flink leveren (of dynamische tarieven laag zijn) alvast warmte tot max 40 graden op zou kunnen slaan, om vervolgens later op de dag of in de nacht langezamerhand weer af te geven.

Of redeneren wij verkeerd?
Opzich een leuk idee alleen de energieinhoud van een 300L vat is niet heel erg groot. Maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1