Het is een nieuwbouwhuis, met al rubbers rondom de voordeur. Zou wel een uitdaging worden om daar iets bij te plaatsen.
Er zitten inderdaad wat kleine gaten in de vloer van de meterkast, maar de meeste kou was te voelen aan de onderzijde van de voordeur.
Dat open systeem waar je het over hebt is juist goed, het is een vloerverwarming en dus traag, die wil je wel iets afremmen maar nooit helemaal stoppen.
Wel bijzonder dat Tado dan die zoneklep adviseerd.
Tja, al die high tech thermostaten hebben een leuk tweakers gehalte maar je bespaart er geen bal mee.
Het begint al bij de aanschafprijs, dan werkt een simpel in te stellen thermostaat met programma's nog beter, die doet elke dag het zelfde en kan je door de tijd te fine tunen het beter in stellen op je behoefte plus eventueel met een stukje compromis waardoor je ook nog wat bespaard.
Ik heb bij Tado een feature request geplaatst voor gebruiker specifieke instellingen voor bijvoorbeeld de werkkamer. Daarnaast zit ik eraan te denken om Home Assistent op te zetten om daarmee gebruikersspecifieke instellingen te activeren, of met sensoren te gaan werken. Overigens is dat niet het enige waarvoor ik HA wil inzetten. In het algeheel een net iets slimmer huis maken.
[...]
Als er altijd iemand thuis is kan het verhaal anders zijn maar voor 2 verdienende die de hele dag weg zijn heb je een systeem nodig die het overdag op bijv 16-17 graden houd en als je thuis komt het in no time naar 20-21 kan verwarmen om vervolgens om 22:00 weer op de dagstand te gaan. Vloerverwarming past daar eigenlijk ook niet in en is de reden dat die huishoudens eigenlijk ook niets hebben aan een warmtepomp, daar gaat het over 24/7 warm houden met vloerverwarming namelijk.
Je zou dus iets overbemeten radiatoren in de kamer moeten hebben, cv op 70 graden middelmatig moduleren naar minimaal 40 graden en sturen op de kamer thermostaat, meer niet. Een beetje net als thuis komen en de oven op voorverwarmen zetten voor de pizza.
Just my 2 cents
En toch is een vloerverwarming iets wat wij willen, een warme vloer aan je voeten en geen radiatoren die overal in de weg zitten in je interieur. Bovendien is het geen logische keuze om nu opeens weer terug te gaan naar radiatoren
Maar dat het systeem niet helemaal interessant is voor tweeverdieners snijd wel hout, daar had ik zelf niet aan gedacht. Maar dat is deels ook een kwestie van instellen met Tado; minder schommelingen in temperatuur in de huiskamer. En zo staat hij momenteel ook ingesteld. Overdag 20,5, in de avond 21 en als we van huis zijn 20, of ergens tussen de 20 en de ingestelde temperatuur, afhankelijk van hoe ver we van huis zijn, zo intelligent is Tado dan wel weer. Verder kun je ook instellen hoe agressief die intelligentie van Tado werkt. Niet alleen op basis van geolocatie, maar ook of je daadwerkelijk in huis bent of niet.
Die watertemperatuur zet me overigens wel aan het denken. Ik heb op de een of andere manier een optie erbij gekregen waarbij ik de watertemperatuur vanuit Tado kan regelen. Ik dacht eerst dat het alleen om het tapwater ging. Maar deze week heb ik geleerd dat het ook om de cv-watertemperatuur gaat. Helaas kan ik maar schakelen tot maximaal 65 graden. Maar ik kan dus de snelheid van het verwarmen ook deels beïnvloeden. Al zal dit de intelligentie van Tado, de zelfregulerende werking, niet ten goede komen ben ik bang, wat zal resulteren in soms weer trager verwarmen of juist overshoots.
naftebakje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:20:
[...]
Ik weet niet met welke vloerverwarming jij ervaring hebt, maar het is totaal niet overeenkomend met de ervaringen die ik dagelijks in mijn eigen huis heb.
Als ik thuis de vloerverwarming omhoog draai, voelt je de warmte binnen het half uur. En het programma op de iSense zorgt dat 's avond bij thuiskomst het huis warm is, daar mag hij tot 3 uur vroeger voor aanwarmen (moet ik eens monitoren, als ik wat vroeger thuis ben dan is ie op minimaal vermogen aan het pruttelen).
Ik lees vaak dat ze in NL vloerverwarming infrezen, en isolatie eronder dat is te duur. Of dat ze eerst isolatie leggen, dan de betonplaat als constructievloer, dan vloerverwarming in de zandcement vloer (of zelfs slimmerikken die de vloerverwarming in de betonplaat integreren, "ja, dan heb je meer buffer

"); waardoor je het systeem gigantisch gaat vertragen.
Er zijn ook mensen die eerst de betonplaat leggen, dan voldoende isolatie plaatsen, en dan de vloerverwarming op 10cm HoH in zandcement, en dan vloertegels erop. Goed geleidende materialen, voldoende isolatie, geen overbodige buffercapaciteit.
Ja, dan blijft vloerverwarming in se een traag systeem. Maar het duurt geen 4 uren om enkele graden omhoog te gaan, en je voelt snel de comfortabele stralingswarmte van de vloer. En de retour is (erg) laag, dus ideaal met een warmtepomp (die ook best wat nachtverlaging heeft).
Achtergrond van mijn systeem;
De aannemer heeft de originele dekvloer laten weghakken (tot groot plezier van de buren

, wat een takkeherrie is dat in het gehele blok!). Op de betonplaten is vervolgens een dunne laag isolerende folie aangebracht, daarop liggen de leidingen van de vloerverwarmingen, de dekvloer is daaroverheen gestort, 2-3cm hoger dan de oude, egaline en als laatste een verlijmde pvc vloer.
Ik durf niet te zeggen hoe hoog de dekvloer in totaal is. Maar zeker geen 10 cm. Eerder 5cm? Weinig buffering in de vloer dus, maar meer gestoeld op snel verwarmen?
Dit is wel echt informatie wat ik in mijn achterhoofd ga houden voor eventueel een toekomstig huis.
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:10:
Welke vloer ik gewend ben? Een vvw in de dekvloer en als bijverwarming, wat ts waarschijnlijk heeft. Ik gebruik zelf een warmtepomp dus daar zit al een halve etmaal tussen als ik wil verhogen, erg traag en daarom loopt ie 24/7.
Mijn ervaring met de hr cv en vvw vond ik ook niet top, dat ding moduleerde zo ver terug dat hij de hele dag gas stond te verbruiken maar dat weinig deed. Door het verhogen van de minimum temperatuur ging het al iets beter. Een cv moet gewoon ff snel alles warm brullen en niet de hele dag pruttelen zoals een warmtepomp, kost alleen maar m3 per uur.
Bij een warmtepomp zou ik de boel inderdaad ook weer anders instellen. Ik had inderdaad ook het idee dat de CV de hele dag stond te pruttelen, weliswaar in de laagste stand. Het is wel minder geworden nu de zoneklep bij warmtevraag continu open wordt gestuurd in plaats van af en toe, terwijl de ketel nu vaker aan/uit schakeld. Dit heeft de Tado helpdesk voor mij gedaan. De oude situatie resulteerde alleen in warm water dat continu rondgepompt werd omdat de kamerthermostaat warmtevraag had open staan terwijl de zoneklep maar af en toe warmte af nam

Dan stook je inderdaad gas voor nop.