Rol-Co schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:01:
[...]
Edit: een cv en een wp (dat maakt niet uit) hebben beide altijd een minimum verbruik, als je smorgens om 7:00 vertrekt naar werk en je bent 18:00 thuis waar je tot een uur of 23:00 wakker bent is het altijd goedkoper om dat stukje slechts te verwarmen dan de hele dag. Ook al is het een laag pitje.
Het kost minder energie om korter te verwarmen, maar de apparaten die energie moeten leveren maken daarin een verandering. Kort intensief stoken met een lw warmtepomp zorgt voor hoge aanvoer temperaturen, daarvoor veel vermogen nodig en dus een overbemeten lw warmtepomp. Deze grote ww warmtepomp heeft een veel hoger minimum vermogen, dus zal veel vermogen verbruiken. Daarnaast gaat bij intensief stoken op hoge temperatuur je COP drastisch naar beneden. Daarmee verander je de energie omzetting en ga je veel verbruiken, evenals de vele de-frosts die je erbij krijgt die geen warmte-energie toevoegen aan je woning. Inmiddels heb ik een goed afgestelde lw warmtepomp en duurt het denk ik een dag wil ik een graad toevoegen aan de woning. Daarentegen draait de lw warmtepomp op een zeer laag vermogen met zeer lage aanvoertemperaturen wat zorgt voor meer comfor, maar ook minder energie verbruik. Het enige waar ik je deels kan volgen in je stelling is wanneer de buitentemperaturen ervoor zorgen dat je COP niet boven de zeg 2 komt, maar dan alsnog is de vraag of je woning op temperatuur krijgt en wanneer het lukt tegen een acceptabel aantal KwH.