Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Vorig jaar heb ik tijdens een verbouwing op de begane grond door een aannemer vloerverwarming laten plaatsen. Dit was met de intentie om dit via Tado te laten regelen.

Na veel gedoe (zie onderaan bericht voor het gehele verhaal) via een andere installateur een zoneklep laten installeren. Het systeem werkt nu, maar eigenlijk verre van ideaal omdat het met gemak een halve dag kan duren voordat de kamer een halve graad in temperatuur is gestegen.

Het systeem ziet er nu zo uit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4zVMeAK5g8O-uKFw605558r1Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UT0N5xa5GIHOcNY47yITpQoe.jpg?f=fotoalbum_large

De ketel staat nu dus vaak aan, terwijl de temperatuur nauwelijks oploopt. Een voorbeeld van gistermorgen; de ketel staat tussen 06.00 en 10.00u te verwarmen, (er staat een warmtevraag uit vanuit de thermostaat) terwijl de temperatuur in de huiskamer alleen maar afneemt, in totaal 0,2 graden. Hoe lichter het vlak onder de grafiek, hoe groter de warmtevraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVH24_mXNtgKsDJSjG4gYc2m3tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADyhvtiigsYZNpWXVEuH6stD.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de thermostaten van de verdeler kijk, dan komt de temperatuur nauwelijks boven de 25 of 30 graden uit. Terwijl de ketel continu 55 graden aangeeft.

Ik heb dit al eens aangekaart bij de installateur van de vloerverwarming, deze geeft aan dat de vloerverwarmingsthermostaat ook hoger mag staan dan 35 graden, als de temperatuur op de verdeler niet hoger komt. Maar zelfs op 50 graden, de maximale stand, gebeurd er weinig.

Zaterdag avond hoorde ik de zoneklep ook regelmatig schakelen, terwijl er ook een continue warmtevraag vanuit de kamerthermostaat was.

Als ik de buizen voel, dan is bij warmtevraag de aanvoer, bypass en afvoer altijd warm.
Tussen de bypass en de zoneklep voelt het ook vaak warm.
Na de zoneklep verschilt de temperatuur per moment.
De retour van de verdeler is sporadisch warm, meestal maar lauw.

Persoonlijk denk ik dat er meerdere oorzaken kunnen zijn;
1 de bypass geeft te weinig weerstand, waardoor er te weinig warm water richting de verdeler gaat.
2 de thermostaat van de verdeler functioneert niet goed en blokkeert meer dan dat hij zou moeten doen. Want voordat de zoneklep was geïnstalleerd, kwam de temperatuur op de verdelers al moeizaam boven de 30 graden uit
3 de zoneklep schakelt, terwijl deze eigenlijk continu open zou moeten zijn als de temperatuur niet gehaald wordt.
4 staat de pomp van de vloerverwarming in de juiste stand

Waar ligt nu het probleem, zie ik iets over het hoofd? Wie moet ik aanspreken? De installateur vloerverwarming, de installateur zoneklep, Tado over aansturing zoneklep?

Het volledige verhaal.
De installateur van de vloerverwarming gaf na installatie hiervan niet meer thuis op verzoek om een zoneklep ter installeren voor een Tado systeem vanwege gebrek aan kennis van het Tado systeem.

Na een half jaar verschillende installateurs en belachelijke prijzen gezien te hebben als we überhaupt al een reactie kregen, iemand getroffen die de zoneklep wel wilde installeren.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe/waarmee wordt die zoneklep geschakeld?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Dat is geen bypass, maar een regelrechte kortsluiting :X :F Een bypass gaat pas open bij een bepaalde druk. Zoals het nu is stroomt er altijd water doorheen en gaat de verdeler op deze manier nooit genoeg warmte krijgen. Het water kiest immers de weg van de minste weerstand. Die kortsluiting is dan een veel makkelijkere weg dan door de verdeler heen.

Ik mis ook ontluchters op het hoogste punt, de leidingen vanuit de vloer komen omhoog en gaan dan weer naar beneden. Wat doet lucht? Precies, dat blijft op het hoogste punt (je koperbuizen) hangen.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:35:
Hoe/waarmee wordt die zoneklep geschakeld?
Vanuit de Tado kamerthermostaat.

De ketel wordt draadloos aangestuurd met een Tado ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:40:
Dat is geen bypass, maar een regelrechte kortsluiting :X :F De verdeler gaat op deze manier nooit genoeg warmte krijgen. Het water kiest immers de weg van de minste weerstand.
Dat was mijn eerste reactie ook toen hij het zo had aangesloten. Maar installateur zei dat het water voornamelijk rechtdoor zou lopen en maar een klein deel de bocht zou maken. Mijn vermoeden is dat het juist andersom is, dat maar een klein deel rechtdoor stroomt.

Maar wat voor bypass zou er dan tussen moeten? En in welke stand? Hoeveel bar zou hij moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:49
Kan aan mij liggen hoor, maar waarom zit er een koppelstuk voor de zoneklep tussen warm en koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter

Ik mis ook ontluchters op het hoogste punt, de leidingen vanuit de vloer komen omhoog en gaan dan weer naar beneden. Wat doet lucht? Precies, dat blijft op het hoogste punt (je koperbuizen) hangen.
Dus je geeft aan dat ook de installateur van de vloerverwarming ook aan het prutsen is geweest? Het allerhoogste punt van het gehele systeem is de ketel zelf op zolder.

Maar eigenlijk zouden op zowel de aanvoer en retour ook een ontluchting moeten hebben beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
GioStyle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:43:
Kan aan mij liggen hoor, maar waarom zit er een koppelstuk voor de zoneklep tussen warm en koud?
Dat is de "bypass", die nodig is als de pomp van de ketel nog aan staat, terwijl de zoneklep dicht staat om overdruk te voorkomen in het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door jules op 15-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Even wat meubilair ( ;) ) uit Gas besparen door middel van CV tuning deel III taggen: @leonbong @edsandje @miciel zij weten hier ongetwijfeld meer van af.
jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:45:
[...]
Maar eigenlijk zouden op zowel de aanvoer en retour ook een ontluchting moeten hebben beneden?
Ja. Als er nu lucht wordt meegevoerd vanuit de leidingen links, dan blijft dit hangen op het hoogste punt in de koperbuizen. Lucht gaat namelijk niet naar beneden. Zie ook een willekeurig plaatje van Google: https://www.klusidee.nl/F...8_Vloerverwarming_1_1.jpg Het gaat mij dan om de twee pijlen bovenaan de foto, daar waar de leidingen naar de verdeler gaan.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:42:
[...]
Maar wat voor bypass zou er dan tussen moeten? En in welke stand? Hoeveel bar zou hij moeten staan?
Een AVDO.
Welke druk precies laat ik aan de experts over, maar meen dat er een manier is om deze juist in te stellen op basis van flow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:46:
[...]
Dat is de "bypass", die nodig is als de pomp van de ketel nog aan staat, terwijl de zoneklep dicht staat om overdruk te voorkomen in het systeem.
Maar een bypass heeft toch meestal een soort drukventiel waar hij op reageert? Het kan aan mij liggen maar ik zie geen ventiel op die bypass waardoor deze 'bypass' altijd open lijkt te staan. Of zit hij precies aan de achterkant van die koppeling?

Ik weet niet zeker of een bypass die altijd open staat voor problemen kan zorgen maar het lijkt me wel ongebruikelijk.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Cloud schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
[...]

Maar een bypass heeft toch meestal een soort drukventiel waar hij op reageert? Het kan aan mij liggen maar ik zie geen ventiel op die bypass waardoor deze 'bypass' altijd open lijkt te staan. Of zit hij precies aan de achterkant van die koppeling?

Ik weet niet zeker of een bypass die altijd open staat voor problemen kan zorgen maar het lijkt me wel ongebruikelijk.
Is dat niet heel simpel te checken? Als de afvoerleiding warmer is na de 'bypass' dan voor dan lijkt me duidelijk dat er warm water niet door de vloer stroomt maar gewoon terug (en met wat pech ga je nog lekker pendelen ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Cloud schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
[...]

Ja, dit is dus ook een onderdeel van mijn vraagstelling. Dit is een altijd openstaande bypass, zonder ook maar enige weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Voor mijn begrip, die zoneklep, wat triggert het openen en sluiten van de klep? Doet Tado dat, omdat er ergens een sensor aangeeft dat het in de woonkamer warm genoeg is? En die bypass heb je nodig, omdat het voor kan komen dat Tado alle warmtevragers uit kan zetten terwijl de ketel nog draait?

Een "altijd openstaande bypass"? En dan daarachter een klep waarmee je de warmtevrager achter die bypass dicht kunt zetten? Ik laat deze over aan de deskundigen, deze volg ik niet. Met die klep dicht zie ik eigenlijk gewoon een aanvoer en een retour met een koppelstukje aan elkaar verbonden. Dan stopt de ketel overigens wel. :) Die krijgt gewoon een bizar hoge watertemperatuur retour en slaat af.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-11-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Die verbinding tussen aanvoer en retour is fout. Je kan dit op 2 manieren aanpassen:
- je hebt een enorm bedrijfsgebouw, met meerdere lussen die een eigen circulatiepomp hebben. Plaats een evenwichtsfles ipv die verbinding. Misschien dacht de installateur aan zo'n installatie te werken, maar dan moet de verdeler hydraulisch actief ingesteld staan (wat dan weer problemen geeft als de zoneklep dicht is).
- Je hebt een normaal huis: er is ergens een bypass klep (AVDO) nodig, ingesteld om open te gaan als alles dicht is. Liefst ver van de ketel.

Installateur weet niet waar hij mee bezig is, niet meer inhuren zonder dat je zelf exact kan aansturen wat je wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:49:
[...]

Een AVDO.
Welke druk precies laat ik aan de experts over, maar meen dat er een manier is om deze juist in te stellen op basis van flow.
Wat zijn die dingen prijzig! Ik had gegoogled op bypass en kwam rond de €15 uit. Bij Warmteservice in ieder geval een andere https://www.warmteservice...0?origin=Search%20Results. Is zoiets ook geschikt? Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:29
jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
[...]

Wat zijn die dingen prijzig! Ik had gegoogled op bypass en kwam rond de €15 uit. Bij Warmteservice in ieder geval een andere https://www.warmteservice...0?origin=Search%20Results. Is zoiets ook geschikt? Wat is het verschil?
Ja zoiets is ook geschikt. Maar je mist dus zoals de andere zeggen een echte bypass. Nu is het gewoon een lus.

Bypass plaatsen, alles goed ontluchten, ook even kijken of alle groepen (onder de knoppen kijken) goed openstaan (aanvoer + retour).

Daarmee moet denk ik grotendeels van je problemen opgelost zijn.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:04:
Voor mijn begrip, die zoneklep, wat triggert het openen en sluiten van de klep? Doet Tado dat, omdat er ergens een sensor aangeeft dat het in de woonkamer warm genoeg is? En die bypass heb je nodig, omdat het voor kan komen dat Tado alle warmtevragers uit kan zetten terwijl de ketel nog draait?

Een "altijd openstaande bypass"? En dan daarachter een klep waarmee je de warmtevrager achter die bypass dicht kunt zetten? Ik laat deze over aan de deskundigen, deze volg ik niet. Met die klep dicht zie ik eigenlijk gewoon een aanvoer en een retour met een koppelstukje aan elkaar verbonden. Dan stopt de ketel overigens wel. :) Die krijgt gewoon een bizar hoge watertemperatuur retour en slaat af.
Met een Tado systeem kun je per kamer/radiator verwarmen. Op iedere radiator zet je een Tado slimme radiatorknop die dus zelfstandig een warmtevraag uit kan zetten naar de ketel via de Tado ontvanger die de ketel de warmtevraag fysiek stuurt.
Om de vloerverwarming ook te koppelen binnen het Tado systeem en dus ook aanstuurbaar te maken, moet er een zoneklep geplaatst worden voor de verdeler van de vloerverwarming. Deze zorgt ervoor dat er een klep gesloten wordt zodat de vloer niet opgewarmd als er in die zone om geen warmtevraag is.
De zoneklep wordt bedraad aangestuurd vanuit de Tado kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:19:
[...]

Met een Tado systeem kun je per kamer/radiator verwarmen. Op iedere radiator zet je een Tado slimme radiatorknop die dus zelfstandig een warmtevraag uit kan zetten naar de ketel via de Tado ontvanger die de ketel de warmtevraag fysiek stuurt.
Om de vloerverwarming ook te koppelen binnen het Tado systeem en dus ook aanstuurbaar te maken, moet er een zoneklep geplaatst worden voor de verdeler van de vloerverwarming. Deze zorgt ervoor dat er een klep gesloten wordt zodat de vloer niet opgewarmd als er in die zone om geen warmtevraag is.
De zoneklep wordt bedraad aangestuurd vanuit de Tado kamerthermostaat.
Thx, dan had ik het toch goed begrepen inderdaad. Ik ken de "bypass" inderdaad alleen van dit soort situaties. Wij hebben bijvoorbeeld op een paar plaatsen nog ouderwetse radiatorknoppen en op 2 plaatsen staan die altijd open. Dan heb je dus geen risico op een draaiende ketel gecombineerd met 0 vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
het verschil tussen een dure en een goedkope bypass. de dure heeft een klein gaatje erin zitten.
de dure geeft dus minder storingen. geleerd van edsandje. scheelt echt een hoop ellende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:55
Staat je pomp ook niet verkeerd? Voor vloerwarming wordt de middelste setting aangeraden.

https://www.warmteservice...UzODUxZDAxMTA3ZjM4ZTg4OTI

1e bladzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:44

DropjesLover

Dit dus ->

Dat is geen bypass, maar een regelrechte kortsluiting :X :F Een bypass gaat pas open bij een bepaalde druk. Zoals het nu is stroomt er altijd water doorheen en gaat de verdeler op deze manier nooit genoeg warmte krijgen. Het water kiest immers de weg van de minste weerstand. Die kortsluiting is dan een veel makkelijkere weg dan door de verdeler heen.

Maar de verdeler heeft zelf ook een pomp, dus wanneer die pomp loopt zou hij zelf z'n water moeten halen / bij die bypass wegtrekken.

Die lucht kan je er op termijn hopelijk uitkrijgen door er flink wat flow overheen te jagen.
Misschien is dat iets wat de TS kan proberen, alle radiatoren in het huis dicht zetten en alle flow van de CV ketel over dit stukje leiding laten gaan.

Maar ik ben het met je eens, het is bijzonder aangesloten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

pietje63

RTFM

Mijn ervaringen met vergelijkbare setup
- deels hetzelfde
- ik liep er tegenaan dat de zoneschakelaar regelmatig dicht stond bij beperkte warmtevraag. Tado heeft dit (via support) aan moeten passen. Betreft instellingen waar je zelf niet bij kan
- heb zelf het idee dat er te weinig aanvoer richting vvw is (bij mij). Hierdoor is er een wanverhouding tussen de aanvoer temp (thermostaatknop) en de temp die je krijgt op de bovenste thermometer. Mogelijk (ook) bij jou een capiciteitesgebrek (dubbe leiding)?
- af en toe gekke stookpatronen. Gisternacht bijna heel de nacht staan pompen met nauwelijks effect. Daarna deed hij het weer normaal. Ik weet ook niet 100% zeker of ik de Tado informatie 1005 kan geloven (deels omdat mijn slimme meter een storing heeft)
- vloerverwarming is gewoon langzaam, maar een graad per uur verwarmen moet normaal wel mogelijk zijn

edit: qua lucht, zit er niet een automatische (en handmatige) ontluchter op pomp/verdeler?

[ Voor 5% gewijzigd door pietje63 op 15-11-2022 16:12 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

De geinstallerde bypass is gewoon onzin.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.
Deze verwijderen is de eerste actie en uitzoeken of er wel een bypass in je systeem nodig is.
Als een bypass nodig is, deze zo ver mogelijk van de ketel plaatsen.
Aan het einde van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
wat een kneuzenboel zeg. Die "bypass" is gewoon een kortsluiting. Die installateur kun je aangeven bij elke branche-vereniging die je kunt bedenken. Dan de fix:

is een bypass echt nodig? zo ja die dan laten monteren en dat is inderdaad een ding van ~100 euro maar dat moet met een half uurtje installeren er wel tussen zitten. Als je beetje zin hebt kun je het prima zelf met wat knelkoppeling maken, het is koper dus daar snij je zo doorheen. Er zitten ook afsluiters aan beide kanten zo te zien dus je kunt redelijk makkelijk hier werken zonder dat er een waterballet ontstaat.

ik zou verder die tado-klep eruit latne en gewoon altijd je woonkamer verwarmen. Je hebt daar ook een pomp zitten en als die niet door de tado wordt aangestuurd krijg je dus de situatie dat je pomp water wil ophalen uit je cv-systeem maar dat gaat niet want tado heeft die klep dichtgezet.

edit: naftebakje heeft natuurlijk gelijk dat je vloerverwarmingsverdeler hydraulisch neutraal is dus die pomp zuigt niet extra aan zoals ik omschreef. excuus. Blijft wel dat die bypass zo nergens op slaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 15-11-2022 17:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
@DropjesLover en @Fr33z , standaard zal de circulatiepomp van een vloerverwarmingsverdeler hydraulisch neutraal zijn, dus niet gaan aanzuigen. Lijkt me ook helemaal niet aangewezen met een zoneklep (je wil geen cavitatie in je pomp toch).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tado kan je eventueel loskkopelen van de zone klep en aleen een aan/uit roudnje aan je zoneklep zonder verdere doorschakeling tado zorgt voor genoeg aanbod van warmte uit de veschillende slaap en of werk kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

miciel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:18:
tado kan je eventueel loskkopelen van de zone klep en aleen een aan/uit roudnje aan je zoneklep zonder verdere doorschakeling tado zorgt voor genoeg aanbod van warmte uit de veschillende slaap en of werk kamers.
Dat zal er toch maar net aan liggen? Ik verwarm bijvoorbeeld boven helemaal niks 's nachts en in het weekend, terwijl ik wel mn woonkamer op temperatuur wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:31:
[...]

Dat zal er toch maar net aan liggen? Ik verwarm bijvoorbeeld boven helemaal niks 's nachts en in het weekend, terwijl ik wel mn woonkamer op temperatuur wil houden.
ja dan ga het niet lukken. dan heb je wel een doorschakeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Aschtra schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:02:
Staat je pomp ook niet verkeerd? Voor vloerwarming wordt de middelste setting aangeraden.

https://www.warmteservice...UzODUxZDAxMTA3ZjM4ZTg4OTI

1e bladzijde
Ben er weer even bij gaan zitten bij het systeem, en al kijkende, voelende en luisterende begon ik het me ook af te vragen of die pomp wel goed stond afgesteld. Ik kan mij herinneren dat die pomp bij oplevering niet veel lawaai maakte, en pas aan sprong als er warmtevraag was. Voor mij een ideale situatie want ik hoor het ding lopen als ik tv aan het kijken ben. En dit soort geluiden kan ik me echt aan storen.

De vorige keer dat ik hier naar gekeken heb, begreep ik weinig van de handleiding. Ik heb gezien dat de installateur van de zoneklep ook aan de instellingen had gezeten. Maar heb niet onthouden waar hij op was gezet door de installateur van de vloerverwarming. Ik zou graag weer willen dat hij alleen aan slaat wanneer er warmtevraag is. Maar wellicht moet hij dan enig druk verschil voelen dat er nu niet is vanwege de matige bypass?

Ik heb hem nu onder op 2 horizontale streepjes gezet (want 4 groepen) en boven op de diagonale streep (dan klinkt hij het minst luidruchtig).
Bij de "regenboog" stand, maakt hij het meeste lawaai, pompt hij dus ook veel, maar die ik de aanvoer temperatuur 1-2 graden terug lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
DropjesLover schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:09:
[...]

Maar de verdeler heeft zelf ook een pomp, dus wanneer die pomp loopt zou hij zelf z'n water moeten halen / bij die bypass wegtrekken.
Die pomp bedoelde hij ook. De andere pomp zit in de ketel zelf.
Die lucht kan je er op termijn hopelijk uitkrijgen door er flink wat flow overheen te jagen.
Misschien is dat iets wat de TS kan proberen, alle radiatoren in het huis dicht zetten en alle flow van de CV ketel over dit stukje leiding laten gaan.

Maar ik ben het met je eens, het is bijzonder aangesloten.
Er zit geen lucht in, anders had ik wel water horen lopen en dan zouden de leidingen niet zo heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
pietje63 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:11:
Mijn ervaringen met vergelijkbare setup
- deels hetzelfde
- ik liep er tegenaan dat de zoneschakelaar regelmatig dicht stond bij beperkte warmtevraag. Tado heeft dit (via support) aan moeten passen. Betreft instellingen waar je zelf niet bij kan
Ik heb de vraag vanmiddag al uitgezet. Ik zit nu een half uur bij het systeem en hij is in de tussentijd al twee keer wezen schakelen; volledig open en weer dicht, of andersom.
- heb zelf het idee dat er te weinig aanvoer richting vvw is (bij mij). Hierdoor is er een wanverhouding tussen de aanvoer temp (thermostaatknop) en de temp die je krijgt op de bovenste thermometer. Mogelijk (ook) bij jou een capiciteitesgebrek (dubbe leiding)?
Wellicht vanwege die bypass inderdaad.
- af en toe gekke stookpatronen. Gisternacht bijna heel de nacht staan pompen met nauwelijks effect. Daarna deed hij het weer normaal. Ik weet ook niet 100% zeker of ik de Tado informatie 1005 kan geloven (deels omdat mijn slimme meter een storing heeft)
Geen last van dat hij in de nacht opeens begint te pompen. Hij is redelijk stabiel in het niet presteren. Ik maak me zorgen voor als het gaat vriezen.
edit: qua lucht, zit er niet een automatische (en handmatige) ontluchter op pomp/verdeler?
Niet op de verdeler van de vloerverwarming, wel op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:57:
De geinstallerde bypass is gewoon onzin.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.
Deze verwijderen is de eerste actie en uitzoeken of er wel een bypass in je systeem nodig is.
Als een bypass nodig is, deze zo ver mogelijk van de ketel plaatsen.
Aan het einde van het systeem.
Bypass is nodig, anders drukt hij water door het radiatorkraantje van de badkamer heen. Zoneklep is ook nodig, want vrouw werkt regelmatig thuis. Ik heb het een halve winter geprobeerd, wat resulteerde in of een hete huiskamer, omdat die radiator op de werkkamer bij koude dagen bijna letterlijk de hele dag staat te verwarmen. Of ik draai de thermostaat kraan van de vloerverwarming omlaag, die ik vervolgens regelmatig moet bijstellen naar gelang de buitentemperatuur. Daarnaast ben ik daar ook geen fan van, omdat ik dan moedwillig de capaciteit van de vloerverwarming omlaag haal, waardoor het opwarm proces ook weer lang duurt.

Ik weet dat de radiator op de werkkamer eigenlijk onderbemaat is, want hij is berekend voor een slaapkamer. Ik heb de capaciteit al weten te verhogen door er radiator ventilatoren op te plaatsen. Maar een grotere plaatsen is geen optie. Over een jaar is het weer een slaapkamer, daar ga ik geen halsbrekende toeren voor uithalen. Hooguit een infrarood paneel ophangen.

[ Voor 15% gewijzigd door jules op 15-11-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 15:39
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar 1 graad per dag is vrij normaal voor vloerverwarming. Er zullen installaties zijn die sneller werken.

Het kost veel energie om de betonplaat op te warmen en weinig energie om het op temperatuur te houden. We hebben de verwarming altijd (dag en nacht, zomer en winter) op 20 graden staan en het is super zuinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik kom op uitnodiging van @ThinkPad ook even buurten :)
Wat er beter kan/ fout is komt al een paar keer voorbij in het topic.
Wat ik zou aanpassen:

Ontluchters op het hoogste punt voor de aanvoer en retour.
Een drukverschilregelaar (avdo) plaatsen.
De by-pass (de t-stukken) verwijderen.
De pomp op de juiste stand, continu druk stand 2 (beide lampjes in het midden)

Je wil met een zoneregeling/Tado ruimtes gaan regelen, dit betekent vaak dat er warmte wordt gevraagd in een ruimte en de ketel veel te veel vermogen over een radiator gaat proberen te duwen.
Pendelen is het gevolg, dus de ketel instellingen moeten ook aangepast worden.
Ketelvermogen omlaag en pompinstellingen aanpassen.

Positief vind ik dat het eens een keer niet met flexibele buis wordt aangesloten _/-\o_
Er is zelfs een buigijzer aan te pas gekomen.

Niet perse op deze situatie maar naar mijn mening zijn teveel aannemers bezig met andermans werk.
Oh dat kunnen wij ook en pakken we wel even mee, een bos slang en een perstang hoe moeilijk kan het zijn?
Op het moment dat het niet goed werkt mag een ander het oplossen, dit maak ik ook regelmatig mee.
Extra kosten waar opdrachtgever niet op gerekend heeft en de aannemer zegt dat het prima werkt (dat doen wij altijd zo en nooit problemen O-) )
Dat eindigt vaak in ruzie, een hoop vinger gewijs, het wordt er niet gezelliger van zeg maar.

Tip: als je vloerverwarming laat aanleggen vraag dan of ze ook de ketel instellingen aanpassen en de installatie inregelen. Als ze dan kijken als een konijn met groot licht weet je genoeg :+

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
AJediIAm schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:20:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar 1 graad per dag is vrij normaal voor vloerverwarming. Er zullen installaties zijn die sneller werken.

Het kost veel energie om de betonplaat op te warmen en weinig energie om het op temperatuur te houden. We hebben de verwarming altijd (dag en nacht, zomer en winter) op 20 graden staan en het is super zuinig.
Een eenvoudige Google opdracht leerde mij dat 1 graad per uur normaal zou zijn. Als het weer omslaat en de zon verdwijnt, dan kan mijn vloerverwarming het momenteel niet bijbenen.

Ik heb het schema al voordeliger ingesteld door het overdag en 's nachts maar maximaal een halve graad te laten schelen. Onze schoonmakers zetten overdag de deur open om het te laten koelen, terwijl we met name 's avonds behaaglijk op de bank willen zitten.

De retour temperatuur komt niet boven de 21 graden uit, ook al staat hij nu al een paar uur te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_j7ESnGdpnLMxUXt0MDdnB5u7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFkRIMiyibZ3RB8lv9Q1Wm87.jpg?f=fotoalbum_large

1: afsluiters dicht links
2: thermostaat en voetventiel boven vloer dicht
3: op het zwarte eruit snijden.
4: 2 t-stukken er tussen
5: buis naar voren en daar bypass op
6 vanaf bypass buis naar boven en daar een knie stuk met ontluchter erop (ontluchtigsnippel naar boven
7: buis vanaf kniestuk met ontluchter naar de bovenste t stuk.

Volgens mij heb je genoeg ruimte op je leidingen links om na het snijden heen en weer te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM5VgHgQIY-Uz_Jqw32ZNZmavC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01ta2CdwyhGH5wcaGyElbJTN.jpg?f=fotoalbum_large

En op je onderste leiding rechts boven de verdeler het kniestuk vervangen voor 1 met ontluchter

[ Voor 28% gewijzigd door Dashlane op 15-11-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:46:
Ik kom op uitnodiging van @ThinkPad ook even buurten :)
Wat er beter kan/ fout is komt al een paar keer voorbij in het topic.
Wat ik zou aanpassen:

Ontluchters op het hoogste punt voor de aanvoer en retour.
Een drukverschilregelaar (avdo) plaatsen.
De by-pass (de t-stukken) verwijderen.
De pomp op de juiste stand, continu druk stand 2 (beide lampjes in het midden)
Mooie samenvatting van alle waardevolle feedback van boven. Ik vraag me af hoe ik dit moet gaan verkopen aan beide mannen dat ze hun werk niet goed hebben gedaan :X

Wellicht moet ik maar leven met het feit dat de pomp continu aan staat in de winter. Dan stel ik hem maar 2x per jaar in, in een "winter" en "zomer" stand. Of zou ik hem ook uit kunnen trekken in de zomer?
Je wil met een zoneregeling/Tado ruimtes gaan regelen, dit betekent vaak dat er warmte wordt gevraagd in een ruimte en de ketel veel te veel vermogen over een radiator gaat proberen te duwen.
Pendelen is het gevolg, dus de ketel instellingen moeten ook aangepast worden.
Ketelvermogen omlaag en pompinstellingen aanpassen.
Daar heb ik afgelopen week toevallig een YouTube filmpje over gezien. Wist niet dat het mogelijk was en de achtergrond is me ook niet helemaal duidelijk. Heb je een advies op hoeveel vermogen hij dan wel moet staan? De watertemperatuur staat al op 60 graden.
Positief vind ik dat het eens een keer niet met flexibele buis wordt aangesloten _/-\o_
Er is zelfs een buigijzer aan te pas gekomen.
Waarschijnlijk heeft hij dit gedaan zodat er later nog die zoneklep eenvoudig geplaatst kon worden, want dit was al vanaf het begin mijn vraag geweest die ik al bij de aannemer had neergelegd.

Al vraag ik mij af of het wel ook echt positief is dat dit een dunnere buis met minder capaciteit lijkt te zijn dan de flexibele buis?

Al ben ik wel enorm blij dat hij geluisterd heeft naar mijn vraag om de leidingen niet door de vloer in de trapkast te laten lopen. Zo wordt mijn bier en de rest van het eten minder warm in de trapkast.
Niet perse op deze situatie maar naar mijn mening zijn teveel aannemers bezig met andermans werk.
Oh dat kunnen wij ook en pakken we wel even mee, een bos slang en een perstang hoe moeilijk kan het zijn?
Op het moment dat het niet goed werkt mag een ander het oplossen, dit maak ik ook regelmatig mee.
Extra kosten waar opdrachtgever niet op gerekend heeft en de aannemer zegt dat het prima werkt (dat doen wij altijd zo en nooit problemen O-) )
Dat eindigt vaak in ruzie, een hoop vinger gewijs, het wordt er niet gezelliger van zeg maar.

Tip: als je vloerverwarming laat aanleggen vraag dan of ze ook de ketel instellingen aanpassen en de installatie inregelen. Als ze dan kijken als een konijn met groot licht weet je genoeg :+
De aannemer heeft een installateur laten komen om het werk te doen. Ik weet inmiddels ook een beetje meer van CV systemen, oa ook vanwege bovenstaande opmerkingen. Als ik dat eerder had geweten, dan had ik wellicht een eigen installateur geregeld in plaats van via de aannemer. Want nu is het inderdaad lapwerk over lapwerk van een ander. Terwijl het systeem nu verre van ideaal werkt en ik niet goed weet waar ik het zoeken moet. En een installateur regelen die iemand anders zijn rotzooi gaat oplossen in deze tijd is niet te doen. Ik ben vorig jaar echt een half jaar bezig geweest met mensen achter de broek aan zitten om die zoneklep te laten plaatsen. Niemand had weet van een Tado systeem, of het kostte de hoofdprijs, of men had geen tijd.
Totdat ik iemand vond die zei dat hij het wel kon doen, de zoneklep aansloot en zei, nu mag jij die Tado doen... En toen had ik 3 dagen geen verwarming terwijl we toen ook nog eens met Corona thuis zaten.

Ik heb het idee dat ik het nu het beste zelf zou kunnen oplossen. Maar een knel/pers tang heb ik niet. Ik zou met knel koppelingen kunnen werken. Maar ik kan geen buizen buigen, en de Warmteservice ziet me alweer aankomen :X

Wat ik me overigens ook afvraag; die koperen buis, die is beduidend dunner dan die kunststof buizen. Levert dat wel voldoende capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:20:
[Afbeelding]

1: afsluiters dicht links
2: thermostaat en voetventiel boven vloer dicht
3: op het zwarte eruit snijden.
4: 2 t-stukken er tussen
5: buis naar voren en daar bypass op
6 vanaf bypass buis naar boven en daar een knie stuk met ontluchter erop (ontluchtigsnippel naar boven
7: buis vanaf kniestuk met ontluchter naar de bovenste t stuk.

Volgens mij heb je genoeg ruimte op je leidingen links om na het snijden heen en weer te kunnen.

[Afbeelding]

En op je onderste leiding rechts boven de verdeler het kniestuk vervangen voor 1 met ontluchter
Kijk, concrete how to, daar kan ik wat mee! Geeft me het idee hoe ik het uiteindelijk zelf kan aanpakken. Had geen idee namelijk. Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat ik me overigens wel nog afvraag. De meesten vallen over de bypass. Maar er lijkt geen woord gerept te zijn over het functioneren van de thermostaat op de verdeler. Want voordat de zoneklep en bypass geïnstalleerd waren, functioneerde hij niet zo lekker meer. Mijn vermoeden is dat er vuil in is gekomen en hij het daardoor niet goed meer doet.
Ik heb zelf de Tado radiatorknoppen geïnstalleerd, waarbij diverse radiatorleidingen een klein beetje ingekort moesten worden omdat er een andere koppeling geplaatst moest worden. Daarbij heb ik de buizen niet van het systeem gehaald. Grote kans dat er dus metaal slijpsel van het slijpen in het leidingwerk is gekomen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Die dunnere buizen lijkt mij niet zo’n probleem, die mengverdeler heeft toch een smalle toevoer.

Er zijn wel eens twijfels of je in een systeem een drukverschilregelaar moet toepassen. Ja dat moet, als de zonneklep dicht zit ( en alle radiatoren ook) dan kan de ketel in storing slaan of overdruk er uit persen.

Die mengverdeler mengt wel een aantal graden lager aan, er bestaat ook een DRV ventiel voor deze verdeler. Heb ik zelf ook, maar ik gebruik hem om het systeem LTV te maken. Het effect is dat die minder mengt en daardoor de temperatuur niet zo ver laat zaken in de verdeler.

Ik zou beginnen met je systeem hydraulisch weer in orde te maken en dan verder kijken of het systeem wel of niet goed fungeert.

Overigens heb ik een aantal bekende uit de installatietechniek. Die mijden allemaal Tado. Niet omdat het slecht functioneert maar vanwege de ondersteuning en bereikbaarheid. Niet dat het slecht is, maar het werkt niet voor een installateur.

[ Voor 14% gewijzigd door Dashlane op 15-11-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
YouTube: Duurzame energie #62 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je c...

Filmpje over vermogen van de ketel verlagen, waarom dat eigenlijk beter is dan de temperatuur van de ketel te verlagen. Ik zet er nog steeds mijn vraagtekens bij, met name omdat bijna iedereen tegenwoordig een modulerende ketel heeft met een opentherm thermostaat.

Ik heb zelf een gecombineerd systeem met radiatoren en een vloerverwarming met een eigen pomp.
Dashlane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:51:
Die dunnere buizen lijkt mij niet zo’n probleem, die mengverdeler heeft toch een smalle toevoer.
Top!
Er zijn wel eens twijfels of je in een systeem een drukverschilregelaar moet toepassen. Ja dat moet, als de zonneklep dicht zit ( en alle radiatoren ook) dan kan de ketel in storing slaan of overdruk er uit persen.
Bedoel je een bypass die op druk werkt?
Die mengverdeler mengt wel een aantal graden lager aan, er bestaat ook een DRV ventiel voor deze verdeler. Heb ik zelf ook, maar ik gebruik hem om het systeem LTV te maken. Het effect is dat die minder mengt en daardoor de temperatuur niet zo ver laat zaken in de verdeler.
Sorry, hier ben ik je echt kwijt. DRV, LTV?
Ik zou beginnen met je systeem hydraulisch weer in orde te maken en dan verder kijken of het systeem wel of niet goed fungeert.
Je bedoelt, begin met die kortsluiting/huidige bypass eruit en dan een dergelijke erin?
Overigens heb ik een aantal bekende uit de installatietechniek. Die mijden allemaal Tado. Niet omdat het slecht functioneert maar vanwege de ondersteuning en bereikbaarheid. Niet dat het slecht is, maar het werkt niet voor een installateur.
Ik begrijp het inmiddels wel. Je wilt als professional zo snel mogelijk werken en de klant wil na oplevering meteen de boel kunnen uitproberen.
Er is een speciale helpdesk ingang voor installateurs, naar dat duurt ze waarschijnlijk net iets te lang.

Daarnaast heb ik sowieso het idee dat veel mensen in de techniek nog steeds huiverig zijn voor slimme techniek omdat ze het niet begrijpen, vertrouwen of vinden dat ze er nog niet aan toe zijn. Ik werk zelf ook in de techniek, andere kant dan de installatie, en merk dat collega's hier ook enorme moeite mee hebben. Terwijl, als het werkt, dan is het wel geniaal en kost het je minder moeite. Alleen het begin is wat moeizaam...

[ Voor 62% gewijzigd door jules op 15-11-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@jules

Hydraulisch in orde is inderdaad je watersysteem in orde. Technisch gezien heb je nu ook een bypass alleen je wilt in je bypass meer tegendruk hebben dan je systeem. Dat doe je doormiddel van drukverschilregelaar. Als dat dan op orde is je systeem testen en kijken hoe het werkt.
LTV staat voor lage temperatuurverwarming.

DRV is wel een apart dingetje, je kunt hem plaatsen in zoals ik het zie ook in jou verdeler. Boven de voeler van de thermostaat in je verdeler zit een blinde dop, daar plaats dit ventiel.
Hier meer info en leesvoer daarover:
https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html

Ik denk dat dat inderdaad speelt bij tado. Daarnaast kijkt een installateur anders naar hoe moet werken. Zij werken vaak met de systemen van de fabrikant, bijvoorbeeld Atag - Atag zonnesysteem, danfoss of Evohome bij bestaande bouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:13
Welke beun heeft dit aangelegd, dit is een potentiële hartverlamming voor je gasrekening.

Oplossing:
Een echte bypass nemen en doe jezelf een plezier koop een echte van danfoss als je ook met zoneregeling aan de gang gaat een dn20 advo.
Zo’n 15€ bypass is eigenlijk alleen geschikt als noodoplossing voor installatie waarbij een bij toeval een geen stroming mogelijk is.
Maar voor zone regeling heb je hem frequent nodig en dan wil dat de bypass echt goed regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Even een gek ideetje: in principe kan je de pomp mee aansturen met de zoneklep (als die dicht is heeft het geen zin dat de pomp draait); naar levensduur toe is het wel beter om de pomp niet te vaak aan en uit te schakelen (ik kwam ergens 10 keer per uur tegen, dat zou OK moeten zijn want ook je regelklep wil je niet teveel laten klapperen).
In principe moet je dan wel nog voorzien om wekelijks de pomp te laten draaien in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 14:03
jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:30:
[...]

Mooie samenvatting van alle waardevolle feedback van boven. Ik vraag me af hoe ik dit moet gaan verkopen aan beide mannen dat ze hun werk niet goed hebben gedaan :X

Wellicht moet ik maar leven met het feit dat de pomp continu aan staat in de winter. Dan stel ik hem maar 2x per jaar in, in een "winter" en "zomer" stand. Of zou ik hem ook uit kunnen trekken in de zomer?

[...]
Ikzelf heb dezelfde vloerverwarmingspomp en gebruik een pompschakelaar met een temperatuursensor die je om de toevoerleiding klemt. Deze zet de pomp aan zodra de toevoerleiding een bepaalde temperatuur heeft bereikt (zelf in te stellen) en uit zodra de toevoerleiding onder die temperatuur zit. Hierdoor staat je pomp niet 24/7 meer te draaien maar enkel wanneer nodig. Een voorbeeld hiervan is deze

Het voordeel hiervan is dus dat je pomp niet onnodig aan het draaien is, wat stroom bespaart en tevens een langere levensduur aan je pomp geeft. Om ervoor te zorgen dat je pomp niet vastloopt door te lang stilstaan als er langere tijd geen warmtevraag is (bijvoorbeeld in de zomer), gaat de schakelaar enkele minuten aan zodat je pomp korte tijd gaat draaien als deze in de voorgaande 24 uur niet aan is geweest.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@jules buizen buigen koop een lengte staal van 5 meter maak er stukken van een meter van en ga een middagje oefenen. totdat je het juiste stuk hebt. (grootste truc van de wereldt zet ergens een sokje ertussen.)
kopier dat stuk naar koper. en als je na 5 x buigen niet de juiste vorm kan maken stop dan gewoon maar.

perstang kan je huren bij de warmte service. en persfitingen kan je daar ook kopen.
geen overgang van staal naar koper maken zonder messing knel fitiing ertussen.
anders krijg je oxidatie/ liefst maak je alles gewoon van koper als dat budget ervoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:00
naftebakje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:06:
Even een gek ideetje: in principe kan je de pomp mee aansturen met de zoneklep (als die dicht is heeft het geen zin dat de pomp draait); naar levensduur toe is het wel beter om de pomp niet te vaak aan en uit te schakelen (ik kwam ergens 10 keer per uur tegen, dat zou OK moeten zijn want ook je regelklep wil je niet teveel laten klapperen).
In principe moet je dan wel nog voorzien om wekelijks de pomp te laten draaien in de zomer.
In de zomer draait de cv pomp toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
padoempats schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:44:
[...]

In de zomer draait de cv pomp toch ook niet?
Ja wel hoor elke keer als je warmwater tapt voor de douche of keuken.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-11-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:00
leonbong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:48:
[...]

Ja wel hoor elke keer als je warmwater tapt voor de douche of keuken.
Hu? Dat warme water gaat niet via mn cv leidingen, waarom zou de pomp aangaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Afgezien van intergas ketels hebben CV-ketels maar één warmtewisselaar die de gasvlam uitwisselt met CV-water.

Dus een CV-ketel maakt heet CV-water en wisselt dat met een dubbelwandigwisselaar uit met drinkwater om dat warm te maken Hiervoor moet de CV-pomp draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 16-11-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:06:
Even een gek ideetje: in principe kan je de pomp mee aansturen met de zoneklep
Absoluut interessant, heb op het Tado forum al diverse oplossingen gezien. En met onderstaande tip is het wel enorm makkelijk om uit te voeren
Craftop schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:45:
[...]

Ikzelf heb dezelfde vloerverwarmingspomp en gebruik een pompschakelaar met een temperatuursensor die je om de toevoerleiding klemt. Deze zet de pomp aan zodra de toevoerleiding een bepaalde temperatuur heeft bereikt (zelf in te stellen) en uit zodra de toevoerleiding onder die temperatuur zit. Hierdoor staat je pomp niet 24/7 meer te draaien maar enkel wanneer nodig. Een voorbeeld hiervan is deze

Het voordeel hiervan is dus dat je pomp niet onnodig aan het draaien is, wat stroom bespaart en tevens een langere levensduur aan je pomp geeft. Om ervoor te zorgen dat je pomp niet vastloopt door te lang stilstaan als er langere tijd geen warmtevraag is (bijvoorbeeld in de zomer), gaat de schakelaar enkele minuten aan zodat je pomp korte tijd gaat draaien als deze in de voorgaande 24 uur niet aan is geweest.
Interessant, een kant en klaar iets!
miciel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:12:
@jules buizen buigen koop een lengte staal van 5 meter maak er stukken van een meter van en ga een middagje oefenen. totdat je het juiste stuk hebt. (grootste truc van de wereldt zet ergens een sokje ertussen.)
kopier dat stuk naar koper. en als je na 5 x buigen niet de juiste vorm kan maken stop dan gewoon maar.

perstang kan je huren bij de warmte service. en persfitingen kan je daar ook kopen.
geen overgang van staal naar koper maken zonder messing knel fitiing ertussen.
anders krijg je oxidatie/ liefst maak je alles gewoon van koper als dat budget ervoor hebt.
Denk niet dat ik buizen hoef te buigen op dit kleine stukje. Perstang huren bij Warmteservice is een idee. Ik ga kijken wat de beste oplossing is voor mij. Of knelkoppelingen die ik zelf kan aandraaien waar ik al eerder mee gewerkt heb, of zo'n perstang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Werk gewoon met knelkoppelingen en doe jezelf een lol werk zoveel mogelijk in 22mm tot aan je vloerverdeler.

PS Een gebogen bocht is veel minder leidingweerstand dan een knie koppeling, dus als het niet moeilijk is buig het leidingwerk. Veel makkelijker dan je denkt.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 16-11-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb precies dezelfde configuratie. Tado en een vloerverwarming met een zoneklep. Dat werkte echt helemaal prima, precies omdat ik er een goede bypass op had zitten die wel goed zijn werk deed.

Kijk hier in dit topic voor alle details: MrScratch in "vloerverwarming hoe combineren met slimme thermostaat"

Hieronder een foto uit dat topic met de zoneklep en bovenin een goede bypass met drukventiel. Later heb ik de kniekoppeling bovenaan ook nog vervangen door 1tje met een ventiel om lucht eruit te kunnen krijgen mocht dat optreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/praJeZ6misnsQk_0XOV-u5fFlr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYweDWXP9WpLJCyeIG83rkfk.jpg?f=fotoalbum_large

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:53:
Afgezien van intergas ketels hebben CV-ketels maar één warmtewisselaar die de gasvlam uitwisselt met CV-water.

Dus een CV-ketel maakt heet CV-water en wisselt dat met een dubbelwandigwisselaar uit met drinkwater om dat warm te maken Hiervoor moet de CV-pomp draaien.
En dat is ook meteen het zwakke punt van de meeste CV ketels; de driewegklep. Een Intergas ketel heeft dat niet. Hoe werkt het dan in zo'n ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat merk heeft twee warmtewisselaars die de gasvlam uitwisselen.
Éen wisselaar voor gasvlam - CV-water
Tweede wisselaar voor gasvlam - drinkwater

Een normale cv-ketel heeft.
Éen wisselaar voor gasvlam - CV-water
Een wisselaar voor CV-water - Drinkwater en dus een driewegklep.

Ach het binnenwerk van een driewegklep is niet zo heel duur, dus voor mij zo dat geen breekpunt zijn. Om perse een intergas ketel te kopen.
De driewegklep gaat bij intergas niet stuk, omdat deze niet aanwezig. Maar intergas wil één van de wisselaars in het blok nog wel eens scheuren en dat is pas echt duur.

Alles heeft ze voor en nadelen.
Intergas, Remeha, Nefit, Atag enz enz allemaal prima.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 16-11-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 11:02
Effe domme vraag, maar waarom kan je niet gewoon een extra Tado kraan voor je vloerverwarming zetten? Waarom moet het een zoneklep zijn?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MrAngry schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:01:
Effe domme vraag, maar waarom kan je niet gewoon een extra Tado kraan voor je vloerverwarming zetten? Waarom moet het een zoneklep zijn?
is helemaal geen domme of gekke vraag. tado adviseert een zone klep.
echter op het tado forum zijn er dhz die er een knop hebben tussen gefrommeld.
met een extrene temperatuur sensor. ofyelwel wat jij zegt is ook nog een optie.

maar wel een extra thermostaatkraan plaatsen om de tado op te plaatsen.
(en dus niet de tado knop op plek van de temperatuurknop schroeven.)

@jules als je een beetje zuining bent met snijden/zagen kan je de gebogen stukken hergebuiken.
een sokje 15 geeft niet bijzonder veel weerstand. en als je dan toch gaat sleutelen zet gelijk een onluchter
in de aanvoer en retour dus 2x scheelt je later weer een hoop ellende. (vooral met vullen van het systeem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MrAngry schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:01:
Goede vraag! Tado geeft daar geen officieel antwoord op.

Mogelijke redenen zouden kunnen zijn;
  • om te voorkomen dat mensen de thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming vervangen voor zo'n thermostaat
  • zo'n Tado thermostaatknop niet het vele schakelen aan kan van een hoofdvertrek, maar meer bedoeld is voor slaapkamers
  • (specifiek voor mijn situatie) er moet minimaal 1,5-2m tussen de Tado kamerthermostaat en een Tado radiatorknop
miciel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:27:
[...]

@jules als je een beetje zuining bent met snijden/zagen kan je de gebogen stukken hergebuiken.
een sokje 15 geeft niet bijzonder veel weerstand.
Exact mijn idee
en als je dan toch gaat sleutelen zet gelijk een onluchter
in de aanvoer en retour dus 2x scheelt je later weer een hoop ellende. (vooral met vullen van het systeem.)
Er zit een ontluchtingsventiel op de verdeler. Weliswaar wat lager dan de rest, maar er heeft nooit lucht in gezeten.

[ Voor 28% gewijzigd door jules op 16-11-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Reactie van Tado;
We hebben een aantal instellingen op de Slimme Thermostaat toegepast die ervoor zorgen dat de kraan voor de vloerverwarming open blijft zolang er een warmtevraag is .

Dit zou moeten helpen om de snelheid van de verwarming te verhogen en te voorkomen dat de verwarmingsketel draait terwijl de UFH-klep gesloten is.

We zouden minimaal een dag moeten observeren of de toegepaste instellingen het gewenste effect hebben.
In ieder geval één ding getackeld, de zoneklep blijft open staan wanneer er een warmtevraag is. Vraag me af waarom dat niet standaard is, als de ketel al modulerend wordt aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
jules schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:54:
[...]

Absoluut interessant, heb op het Tado forum al diverse oplossingen gezien. En met onderstaande tip is het wel enorm makkelijk om uit te voeren

[...]

Interessant, een kant en klaar iets!

[...]

Denk niet dat ik buizen hoef te buigen op dit kleine stukje. Perstang huren bij Warmteservice is een idee. Ik ga kijken wat de beste oplossing is voor mij. Of knelkoppelingen die ik zelf kan aandraaien waar ik al eerder mee gewerkt heb, of zo'n perstang.
Ik zou wel die twee linker gebogen mee vervangen. Volgens mij hebben ze een te groot buigijzer gebruikt waardoor die niet mooi glad is maar van die drempeltjes heeft. Dat kan geluidshinder veroorzaken en voor je flow is het ook niet echt bevoorderlijk.

Correctie, alle leidingen lijken het te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Dashlane schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:44:
[...]

Ik zou wel die twee linker gebogen mee vervangen. Volgens mij hebben ze een te groot buigijzer gebruikt waardoor die niet mooi glad is maar van die drempeltjes heeft. Dat kan geluidshinder veroorzaken en voor je flow is het ook niet echt bevoorderlijk.

Correctie, alle leidingen lijken het te hebben.
Ik heb het nog even nagevraagd. Dit krijg je van cv-buis buigijzer gebruiken met koper. Koper moet een flauwere bocht krijgen anders krijg je ribbels.

• leonbong
Er is een buigijzer met rol gebruik ipv slede, daarvan krijg je ribbels met koperen buis.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 17-11-2022 08:49 ]

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24
Is het water dan de ketel verlaat wel echt 50c? Staat de pompsnelheid wel hoog genoeg?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Eerste avond met de nieuwe thermostaat/zoneklep setting beviel prima. De zoneklep lijkt nu continu open te staan. De thermostaat heeft nog steeds een continu warmtevraag open staan als ik de grafiek mag geloven, maar de ketel stookt niet meer continu.
Het belangrijkste; het was behoorlijk warm binnen.
O085105116N schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:17:
Is het water dan de ketel verlaat wel echt 50c? Staat de pompsnelheid wel hoog genoeg?
Het is heet genoeg om mijn vingers te verbranden als ik de buis langer vast houd.

Ik heb zelf de watertemperatuur van het warm water en de verwarming aangepast, verder lijkt de ketel compleet standaard te draaien. Wellicht ga ik me op een later moment nog verdiepen in het CV ketel tunen. Pomp snelheid omlaag, vermogen omlaag. Als de slaapkamers een warmtevraag hebben uitstaan, dan hoeven ze momenteel maar heel kort te verwarmen en krijg ik ook meteen een overshoot. Het gaat dit seizoen al stukken beter dan vorig seizoen. Maar het kan nog beter.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24
jules schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:25:
Eerste avond met de nieuwe thermostaat/zoneklep setting beviel prima. De zoneklep lijkt nu continu open te staan. De thermostaat heeft nog steeds een continu warmtevraag open staan als ik de grafiek mag geloven, maar de ketel stookt niet meer continu.

[...]

Het is heet genoeg om mijn vingers te verbranden als ik de buis langer vast houd.

Ik heb zelf de watertemperatuur van het warm water en de verwarming aangepast, verder lijkt de ketel compleet standaard te draaien. Wellicht ga ik me op een later moment nog verdiepen in het CV ketel tunen. Pomp snelheid omlaag, vermogen omlaag. Als de slaapkamers een warmtevraag hebben uitstaan, dan hoeven ze momenteel maar heel kort te verwarmen en krijg ik ook meteen een overshoot. Het gaat dit seizoen al stukken beter dan vorig seizoen. Maar het kan nog beter.
Waar staat de pompsnelheid van de cv dan nu op? Ik zou die juist onhoog schroeven. Je delta T kleiner maken. Staan ook alle groepen open op je verdeler? Lengte van die groepen niet groter dan 100m?

• Dashlane
jules schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:25:

[...]

Is je leidingwerk al op orde?

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 17-11-2022 19:29 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
O085105116N schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:55:
[...]

Waar staat de pompsnelheid van de cv dan nu op? Ik zou die juist onhoog schroeven. Je delta T kleiner maken. Staan ook alle groepen open op je verdeler? Lengte van die groepen niet groter dan 100m?
Als ik iets geleerd heb, dan is het wel om van de knoppen op de verdeler af te blijven. Ik heb geen idee hoe lang iedere lus is. 4 lussen op een kleine 50m².
Ik ben ook niet zo thuis met de ketel en de functies daarvan. Ik kan de diverse temperaturen veranderen, en dat is het. Nog niet in de handleiding gedoken om meer zaken te veranderen.
Dashlane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:28:
[...]

Is je leidingwerk al op orde?
Dat is het eerste dat op de agenda staat. Ik ga morgen eens een winkelmandje samenstellen. Kan nog zeker wel een week duren voordat ik het aanschaf en dan moet ik ook nog een dag vinden om aan de slag te gaan. Maar ik hou jullie hier wel op de hoogte van de progressie.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
jules schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:04:
[...]

Als ik iets geleerd heb, dan is het wel om van de knoppen op de verdeler af te blijven. Ik heb geen idee hoe lang iedere lus is. 4 lussen op een kleine 50m².
Ik ben ook niet zo thuis met de ketel en de functies daarvan. Ik kan de diverse temperaturen veranderen, en dat is het. Nog niet in de handleiding gedoken om meer zaken te veranderen.

[...]

Dat is het eerste dat op de agenda staat. Ik ga morgen eens een winkelmandje samenstellen. Kan nog zeker wel een week duren voordat ik het aanschaf en dan moet ik ook nog een dag vinden om aan de slag te gaan. Maar ik hou jullie hier wel op de hoogte van de progressie.
Als je het merk en model weet (en deelt hier) kun je veel vinden (en wij delen) over dat specifieke model.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:32:
Vorig jaar heb ik tijdens een verbouwing op de begane grond door een aannemer vloerverwarming laten plaatsen. Dit was met de intentie om dit via Tado te laten regelen.

Na veel gedoe (zie onderaan bericht voor het gehele verhaal) via een andere installateur een zoneklep laten installeren. Het systeem werkt nu, maar eigenlijk verre van ideaal omdat het met gemak een halve dag kan duren voordat de kamer een halve graad in temperatuur is gestegen.

Het systeem ziet er nu zo uit;
[Afbeelding]
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar waarom heb je kortsluiting tussen je aanvoer en je retour? Dat is geen bypass die op druk reageert maar een knetterharde kortsluiting.

Je hete water gaat bij die kortsluiting meteen terug naar je verwarmingstoestel en je mag van geluk spreken denk ik dat er nog een klein beetje warm water in je vloer komt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• tweakduke
  • Laatst online: 14:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor de goede orde dit hoort in > DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

jules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:42:
[...]

Dat was mijn eerste reactie ook toen hij het zo had aangesloten. Maar installateur zei dat het water voornamelijk rechtdoor zou lopen en maar een klein deel de bocht zou maken. Mijn vermoeden is dat het juist andersom is, dat maar een klein deel rechtdoor stroomt.

Excusez le mot, maar die installateur is een prutser. }:O . Je hebt knetterhard een kortsluiting in je systeem. Water neemt de weg van de minste weerstand en het merendeel van het warme water gaat zo rechtsomkeert terug naar je ketel of warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4TLhnn6uW0zwMUebFV1Nh05GgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crXeHtOUTVXcbnVRcxecO7wv.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel m2 vloeroppervlak heb je wat je hiermee moet verwarmen? Want volgens mij is dit 15mm leiding?

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 17-11-2022 22:31 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:21
Dat laatste stukje 15mm zal het probleem niet zijn. Heb zelf een laatste stukje 15mm (ong. 60 a 70cm) naar mijn 6-groepsverdeler (ong. 55m2 vloeroppervlak) en kan prima binnen half uurtje bijstoken. Grootste deel is verder wel 22mm en (denk) 20mm flexibel.

[ Voor 5% gewijzigd door jesco_white op 18-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Die tweede installateur noemde dit een "bypass", maar ik was er ook al niet zo over te spreken als je de reacties terug leest. Er is al genoeg over geschreven 😉

Wilde eigenlijk eens gaan kijken wat voort onderdelen ik nodig heb, met in het achterhoofd dat koper op staal geen succes is als ik de reacties hier moet geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQW6QzGcI2Tn6L5y9jOwGMbSkoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eZj5NkOuR02XZrWnuaHicK3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het zichtbaar is, maar beide koppelingen zweten. Ik weet niet of dat dit is toegestaan? Weet ook niet hoe ik dit zou kunnen herstellen.

Aan de andere kant ziet het er zo uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDFGElJfSgwJI6DePW1CtK2EnNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtYCzFHFmjg7731QtvHQGzqA.jpg?f=fotoalbum_large
De bovenste koppeling is mooi schoon, de onderste oogt alsof hij ook lekker aan het oxideren is. Dit gedeelte vanaf de flexibele buis zit er net anderhalf jaar...

Jemig, wat moet ik daar nu weer mee? Moet ik me zorgen maken en de hele bende vervangen? Daar zit ik echt niet op te wachten! Dan laat ik nog eerder dit installateur komen om het compleet op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 18-11-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een perstang zou voor deze installateur een mooie (deel)-vervanging voor het gebrek aan vakmanschap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
wil je het eerlijke antwoord weten ? vervangen. of deels vervangen.
zwetende knelfiting kan je soms nog proberen om aan te draaien
maar die truc werkt helaas niet altijd. zeg maar 50/50 procent kans.

wat ik zou doen is een potje lotcitite 55 halen. pakkingsdraad.
(voor prutser en voor proffesionals. eigenlijk altijd wel succes mee)
de draadfitingen loshalen en opnieuw verpakken en er weer indraaien.
knelringen checken zien deze er normaal uit kan je ze hergebruiken.
zijn ze te hard aangedraaid kan je het vergeten.
ik denk dat leiding verkeerd is ingekort. en de knelring daardoor niet lekker pakt.

die overgang van koper naar kunstof die lekt verdient ook de nodige aandacht.
eigenlijk 3 centimeter inkorten en vervangen voor de juiste spullen en of diameter.
en fatsoernlijk afbramen met een veelste dure ruimer. van bijv uponor ofzo.
dit is pex 20 kan een uponor handfiiting in/ pentec fiting henco fiting.
of een officiele pex fiting.

ja je kan het zo laten zitten. voorlopig. maar je bent vroeg of laat wel de klos.
en dan moet je alles alsnog uit elkaar trekken en vervangen.
oftewel of je doet het waneer het uitkomt. of je doet waneer het niet uitkomt.
koper oxideert niet 123 door. maar het gaat op de duur wel harder lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Bedankt voor deze feedback. Ik ga een second opinion regelen via mijn eigen netwerk, een vakman. Die laat ik het beoordelen en dan leg ik het terug op het bordje van de aannemer. Of hij diezelfde installateur nog inschakelt of een andere dat is zijn zaak. Maar ik ga hier niet mijn handen vuil aan maken op iets dat toch net iets buiten mijn comfortzone valt. Ik zal jullie wel op de hoogte houden van de gang van zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 18-11-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Het is even stil geweest. Ik heb geprobeerd in mijn eigen netwerk een second opinion te regelen, maar helaas niemand bereid gevonden om er naar te laten kijken.

Ik heb de installateur gemaild, die zou langskomen maar heeft uiteindelijk niet meer van zich laten horen.

Vandaag de aannemer gemaild met de vraag of hij dezelfde of een andere installateur er naar kan laten kijken.

Ben in ieder geval blij dat het na die periode in december niet zo enorm koud meer is geweest. Heb er geen enorme last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
jules schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:31:
Het is even stil geweest. Ik heb geprobeerd in mijn eigen netwerk een second opinion te regelen, maar helaas niemand bereid gevonden om er naar te laten kijken.

Ik heb de installateur gemaild, die zou langskomen maar heeft uiteindelijk niet meer van zich laten horen.

Vandaag de aannemer gemaild met de vraag of hij dezelfde of een andere installateur er naar kan laten kijken.

Ben in ieder geval blij dat het na die periode in december niet zo enorm koud meer is geweest. Heb er geen enorme last van gehad.
Misschien is er wel iemand hier die kan / wil kijken? Waar in Nederland zit je (ongeveer)? Ah wacht... Pijnacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
tcw82 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Misschien is er wel iemand hier die kan / wil kijken? Waar in Nederland zit je (ongeveer)? Ah wacht... Pijnacker
Yep, da's redelijk centraal toch in de Randstad? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Installateur is vanmorgen geweest. Bypass weggehaald, en even gekeken of er iets in de thermostaat van de verdeler zat. Daar zat niks in, maar wonderwel kwam de temperatuur binnen een 20 minuten wel op 38graden uit, terwijl de thermostaat was teruggeschroefd van 50 naar 40 graden. Ik kon aan zijn gezicht zien dat hij vond dat het alleen aan die bypass lag, maar ik weet wel beter. Voordat die bypass er was, werd die temperatuur ook niet gehaald. Hoe dan ook, de thermostaat doet weer wat hij moet doen.
De bypass is nu de badkamer die nu continu open staat. Ik ben er geen fan van, maar zal het even aankijken hoe het gaat.

Kan nu ook kijken of het systeem nu zuiniger en sneller werkt. Want dat was mijn angst een beetje, dat ik momenteel rendement verlies had.

Anders zou volgens hem nog een AVDO de oplossing zijn, wat hier ook al geadviseerd werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Deeh_z62X6RFMvGTT-Ufpb4ULts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0cqxHN9gAU02AbcQywyo3sV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door jules op 24-01-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit ziet er beter uit. Wel jammer dat er niet gelijk ontluchters zijn geplaatst. Die horizontale koperbuizen is een mooie plek voor een luchtbel om te blijven hangen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het topic net doorgelezen maar eerste wat in mij op kwam is waarom die honeywell niet gebruikt wordt als bypass, of kan die niet als een NC fungeren? Dan schakel je de bypass in als er geen vraag meer is op de vloer, ketel krijgt warm retour en schakelt af.

Maar zoals gezegd, misschien kan hij dat niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Rol-Co schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:10:
Het topic net doorgelezen maar eerste wat in mij op kwam is waarom die honeywell niet gebruikt wordt als bypass, of kan die niet als een NC fungeren? Dan schakel je de bypass in als er geen vraag meer is op de vloer, ketel krijgt warm retour en schakelt af.

Als je die als "kortsluitende bypass" gebruikt, dan zorg je dat de rest van de installatie (badkamer bijvoorbeeld) ook stilvalt (te weinig flow krijgt).
Om je ketel uit te schakelen gebruik je toch beter een signaal via een ruimtethermostaat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

naftebakje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Als je die als "kortsluitende bypass" gebruikt, dan zorg je dat de rest van de installatie (badkamer bijvoorbeeld) ook stilvalt (te weinig flow krijgt).
Dat zou ik niet durven zeggen, heeft ook een stukje met leiding lengte en doorlaat van die honeywell te maken.
Om je ketel uit te schakelen gebruik je toch beter een signaal via een ruimtethermostaat toch.
Eens, maar hij koopt geen tado zone verwarming om vervolgens simpelweg de ketel uit te gooien, dan werkt dat niet meer.

Zone verwarming is ook geen zuinigheids oplossing maar meer een comfort toevoeging, in dit geval zou hij dan op andere zones kunnen blijven verwarmen en mag zelfs alles dichtlopen, nu blijft de badkamer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:26

Ankh

|true

Even paar punten zoals ik die zie:
- De Honeywell Zoneklep zou op de retour leiding moeten en niet op de aanvoer. Nu pompt de pomp het water in theorie uit je vloerverwarmingssysteem. Daarnaast beetje onzinnig aangezien je ook al een thermostaat ventiel er achter hebt zitten.
- Het lijkt erop dat je een vloerverwarming mengverdeler is. Dit houdt in dat je de mogelijkheid hebt om de retourleiding ook met een thermostaat (ventiel) kan aansturen. Op die manier haal je de meeste warmte uit je water. (Pas als je water onder een bepaalde temperatuur is, wordt dat water retour gestuurd.)
- Daarnaast minst niet in alleen op je twee leidingen, maar ook op de verdeler een ontluchter (iig ik zie hem niet op de foto).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ankh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:51:
1 De Honeywell Zoneklep zou op de retour leiding moeten en niet op de aanvoer. Nu pompt de pomp het water in theorie uit je vloerverwarmingssysteem. Daarnaast beetje onzinnig aangezien je ook al een thermostaat ventiel er achter hebt zitten.
2 Het lijkt erop dat je een vloerverwarming mengverdeler is. Dit houdt in dat je de mogelijkheid hebt om de retourleiding ook met een thermostaat (ventiel) kan aansturen. Op die manier haal je de meeste warmte uit je water. (Pas als je water onder een bepaalde temperatuur is, wordt dat water retour gestuurd.)
- Daarnaast minst niet in alleen op je twee leidingen, maar ook op de verdeler een ontluchter (iig ik zie hem niet op de foto).
1 zone klep mag in aanvoer of in retour. maakt niet zoveel uit waar je deze zet.
de cv pomp pompt inderderdaad lauw/afgekoeldt water uit je vloerwaring.
de zoneklep is voor de ruimte thermostaat aansluting. ( is een tado advies)
het thermostaat ventiel is voor de watertemperatuur van de vloerwarming.
voor een goede regeling icm met een tado thermostaat zijn allebei nodig.
zonder zone klep wordt je woonkamer te warm. er is immers geen ruimte thermostaat/afsluiter.
zonder thermostaatventiel je verdeler wordt dan gewoon 50 graden. de pomp stopt met draaien.
slaat uit in zijn maximaal beveiliging. om te voorkomen dat je vloer barst. 2de beveiliging.

2 een rtl ventiel kan zeker zin vol zijn. (ik behoud me vooral tot het fatsoenlijk inrgelen.)

3 er zit wel een ontluchter op de verdeler onder de verf. (goed kijken) rechts onder.
maar verder ja in de aanvoer en retour moet nog wel een ontluchter scheelt weer ellende.
lucht in aanvoer en retour leiding kan heelgoed het probleem zijn geweest in het verleden.

en @jules cv problemen. zijn vrij vage problemen. is inmiddels mijn ervaring.
je schrijft dat de montuer ervan overtuigt was dat het aan de bypass lag. (logisch)
maar dat je ook voordat de bypass erin zat problemen had. dit is ook logisch.
(ja als je cv niet rond kan pompen heb je ook problemen. wordt het niet warm.)
nu heb je een radiator als bypass/die gekeolt water terug geeft wat ook leuk kan zijn voor je rendemt.
draai je die dicht heb je weer probleem dat je ketel niet rondt kan pompen.
dus wordt het weer niet warm in je huis. je vloer wordt weer niet warm.
(mijn glazen bol zegt uw radiator stond dicht. maar hij is wel heel erg mistig vandaag)

cv problemen: soms is het echt nodig om de details te fixen totdat een goed resultaat hebt.
soms zijn het enkel de grote problemen eruit halen al voldoende. zie onderstaant verhaal.
het kan best zijn dat het nu werkt. en later toch weer niet. je bent hier altijd welkom voor adviezen.

ergens lang geleden was ook een topic. geen goede ontluchting geen goede aansturing.
geen goed geïnstalleerde verdeler. teveel openingen in het cv cirquit gebruikt 3 zijdig zeg maar.
maar de boosdoener. de ketel die verkeerdt stond ingesteld. begrenst in zijn kw waarde.
(ja toen zakte echt mijn broek af. veel details die niet okee waren maar ook een groter probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
- De Honeywell Zoneklep zou op de retour leiding moeten en niet op de aanvoer. Nu pompt de pomp het water in theorie uit je vloerverwarmingssysteem. Daarnaast beetje onzinnig aangezien je ook al een thermostaat ventiel er achter hebt zitten.
Onzin het is gesloten systeem dus water-IN is altijd gelijk aan water-UIT in flowhoeveelheid, maakt dus geen bal uit. Als je IN afsluit kan er niet op eeens water uit.
De thermostaatknop zorgt ervoor dat flow vanuit de ketel omlaag wordt geregeld als het water op temperatuur komt. Als goed zal in normaal bedrijf de thermostaatklep dus ook nooit dicht zijn, maar gedeeltelijk open. Waarbij het openingspercentage afhankelijk is van hoe koud het water uit de vloer is gekomen, hoe veel water moet er worden bijgemengd om het weer op de gewenste vloer-in temperatuur te krijgen.
- Het lijkt erop dat je een vloerverwarming mengverdeler is. Dit houdt in dat je de mogelijkheid hebt om de retourleiding ook met een thermostaat (ventiel) kan aansturen. Op die manier haal je de meeste warmte uit je water. (Pas als je water onder een bepaalde temperatuur is, wordt dat water retour gestuurd.)
Ook dit maakt geen fluit uit water IN is gelijk aan water UIT in flowhoeveelheid. De afgifte (vermogen) van de vloervloer is afhankelijk het temperatuurverschil tussen vloeroppervlak en ruimtetemperatuur.
Soms hebben vloerverdelers retourthermostaat echter dat is altijd bij stadsverwarmingsinstallaties.
Ja een ontluchter zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Na een dag valt mij al op dat de huiskamer zo'n 3x sneller opwarmt! 3X! In de oude situatie behaalde de aanvoer maar 32 graden maximaal met moeite, in de nieuwe de gewenste 38 graden. Wat die 6 graden een enorm verschil uitmaakt!

Nu vind ik het in de gang nog behoorlijk koud, ik hoop dat hij daar ook nog iets aan kan doen. Rond het luik naar de kruipruimte, voor de voordeur, loopt geen leiding. Dus er is een behoorlijke koudeval van de voordeur die niet tegengehouden wordt door iets meer warmte. Ik ben blij dat er vloerverwarming op de wc is aangelegd, maar met die koude gang is het er nog steeds niet comfortabel vertoeven.

Heb de borstel van de brievenbus al vervangen door eentje met een borstel met klep. Maar dat werkt ook nog niet afdoende.
Rol-Co schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:10:

Op zich niet zo'n vreemde gedachte. In Tado kun je aangeven of hij juist open of dicht moet schakelen dacht ik. Maar je blijft een altijd open systeem houden dat over de vloerverwarming gaat. Zie het verschil in effect in mijn bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:24:

[...]

Zone verwarming is ook geen zuinigheids oplossing maar meer een comfort toevoeging, in dit geval zou hij dan op andere zones kunnen blijven verwarmen en mag zelfs alles dichtlopen, nu blijft de badkamer open.
Nou haha, ik had het eigenlijk mede gekocht om nog iets meer te besparen dan met mijn vorige thermostaat de Google Nest thermostaat v1 of v2. Die vond ik niet lekker functioneren, geen OpenTherm en herkende niet goed of er niemand meer thuis was. Wellicht ook omdat hij achter de gangdeur gepositioneerd was en de deur wel eens open bleef staan waardoor de bewegingssensor geblokkeerd werd. Of dat hij toch de katten aan zag als bewoners.

Het Tado systeem is een vrij duur systeem in aanschaf; ik gok dat ik inmiddels €1100 heb uitgeven aan thermostaten, zoneklep en installatie daarvan. En dan heb ik de installatie van de thermostaten allemaal zelf gedaan. Het comfort in de huiskamer is er wel. Maar als je het mijn vrouw vraagt, dan valt het haar wel tegen. Want ik probeer juist te bezuinigen door slaapkamers niet meer overdag te verwarmen. De werkkamer waar zij overdag regelmatig werkt, heeft voor mijn gevoel een te kleine radiator die hard moet werken om de boel warm te stoken. Daarnaast is de dakkapel ook slecht geïsoleerd. Er zit al een fan op de verwarming, dat helpt wel iets. Maar wellicht moet er maar een grotere capaciteit radiator komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
De eerste twee punten kan ik niets over zeggen, daar heb ik te weinig kennis van.
Er zit wel een ontluchtingsventiel op de verdeler. Maar aangezien de horizontale leidingen hoger zitten, heb ik er nog nooit lucht uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
miciel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 01:47:
[...]

en @jules cv problemen. zijn vrij vage problemen. is inmiddels mijn ervaring.
je schrijft dat de montuer ervan overtuigt was dat het aan de bypass lag. (logisch)
maar dat je ook voordat de bypass erin zat problemen had. dit is ook logisch.
(ja als je cv niet rond kan pompen heb je ook problemen. wordt het niet warm.)
nu heb je een radiator als bypass/die gekeolt water terug geeft wat ook leuk kan zijn voor je rendemt.
draai je die dicht heb je weer probleem dat je ketel niet rondt kan pompen.
dus wordt het weer niet warm in je huis. je vloer wordt weer niet warm.
(mijn glazen bol zegt uw radiator stond dicht. maar hij is wel heel erg mistig vandaag)

cv problemen: soms is het echt nodig om de details te fixen totdat een goed resultaat hebt.
soms zijn het enkel de grote problemen eruit halen al voldoende. zie onderstaant verhaal.
het kan best zijn dat het nu werkt. en later toch weer niet. je bent hier altijd welkom voor adviezen.

ergens lang geleden was ook een topic. geen goede ontluchting geen goede aansturing.
geen goed geïnstalleerde verdeler. teveel openingen in het cv cirquit gebruikt 3 zijdig zeg maar.
maar de boosdoener. de ketel die verkeerdt stond ingesteld. begrenst in zijn kw waarde.
(ja toen zakte echt mijn broek af. veel details die niet okee waren maar ook een groter probleem)
Ik kan inderdaad niet checken of er lucht in die horizontale leidingen zit. Ik heb hem ook gevraagd of hij de ketel wilde checken of hij na plaatsen vloerverwarming wel goed stond ingesteld. Hij heeft wel even gekeken, maar toen ik hem zei dat ik zelf de temperatuur had verlaagd, gaf hij zelf al aan dat dat al voldoende was. Verder geen kW verlaging gedaan.

Hij is overigens van plan om een eventuele bypass nu links onder de twee kraantjes te plaatsen? Naar zijn idee is er te weinig plaats tussen die twee leidingen voor de AVDO.
Als hij die bypass plaatst op de locatie van de oude, dan zou hij in theorie de ontluchting nog erboven kunnen plaatsen? Dan heb je beide leidingen te pakken lijkt me. Al zou het even kunnen duren voordat de aanvoer ontlucht is.

Over lucht gesproken; ik heb nooit nooit lucht horen lopen in die leiding, behalve gisteren toen de leiding eraf was geweest en hij weer werd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Onzin het is gesloten systeem dus water-IN is altijd gelijk aan water-UIT in flowhoeveelheid, maakt dus geen bal uit. Als je IN afsluit kan er niet op eeens water uit.
Kleine toevoeging, je creëre6n wellicht een lichte onderdruk in je vloerverwarming ten opzichte van de rest van het systeem. Maar aangezien er een behoorlijke kolom water op staat, zal er naar mijn idee nog altijd overdruk zijn ten opzichte van buiten het systeem.

Ben het verder met je verhaal eens als ik het technisch zou benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jules schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:21:
Na een dag valt mij al op dat de huiskamer zo'n 3x sneller opwarmt! 3X! In de oude situatie behaalde de aanvoer maar 32 graden maximaal met moeite, in de nieuwe de gewenste 38 graden. Wat die 6 graden een enorm verschil uitmaakt!

Nu vind ik het in de gang nog behoorlijk koud, ik hoop dat hij daar ook nog iets aan kan doen. Rond het luik naar de kruipruimte, voor de voordeur, loopt geen leiding. Dus er is een behoorlijke koudeval van de voordeur die niet tegengehouden wordt door iets meer warmte. Ik ben blij dat er vloerverwarming op de wc is aangelegd, maar met die koude gang is het er nog steeds niet comfortabel vertoeven.

Heb de borstel van de brievenbus al vervangen door eentje met een borstel met klep. Maar dat werkt ook nog niet afdoende.
Tochtstrip in de voordeur en luik, zit je meterkast daar ook ergens? Kijk dan op de vloer er onder, vaak grote gaten geboord of gehakt waar serieus kou uit komt, pur doet wonderen.
Op zich niet zo'n vreemde gedachte. In Tado kun je aangeven of hij juist open of dicht moet schakelen dacht ik. Maar je blijft een altijd open systeem houden dat over de vloerverwarming gaat. Zie het verschil in effect in mijn bericht hierboven.
Dat open systeem waar je het over hebt is juist goed, het is een vloerverwarming en dus traag, die wil je wel iets afremmen maar nooit helemaal stoppen.
jules schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Nou haha, ik had het eigenlijk mede gekocht om nog iets meer te besparen dan met mijn vorige thermostaat de Google Nest thermostaat v1 of v2. Die vond ik niet lekker functioneren, geen OpenTherm en herkende niet goed of er niemand meer thuis was. Wellicht ook omdat hij achter de gangdeur gepositioneerd was en de deur wel eens open bleef staan waardoor de bewegingssensor geblokkeerd werd. Of dat hij toch de katten aan zag als bewoners.
Tja, al die high tech thermostaten hebben een leuk tweakers gehalte maar je bespaart er geen bal mee.
Het begint al bij de aanschafprijs, dan werkt een simpel in te stellen thermostaat met programma's nog beter, die doet elke dag het zelfde en kan je door de tijd te fine tunen het beter in stellen op je behoefte plus eventueel met een stukje compromis waardoor je ook nog wat bespaard.
Het Tado systeem is een vrij duur systeem in aanschaf; ik gok dat ik inmiddels €1100 heb uitgeven aan thermostaten, zoneklep en installatie daarvan. En dan heb ik de installatie van de thermostaten allemaal zelf gedaan. Het comfort in de huiskamer is er wel. Maar als je het mijn vrouw vraagt, dan valt het haar wel tegen. Want ik probeer juist te bezuinigen door slaapkamers niet meer overdag te verwarmen. De werkkamer waar zij overdag regelmatig werkt, heeft voor mijn gevoel een te kleine radiator die hard moet werken om de boel warm te stoken. Daarnaast is de dakkapel ook slecht geïsoleerd. Er zit al een fan op de verwarming, dat helpt wel iets. Maar wellicht moet er maar een grotere capaciteit radiator komen.
Tja, je kan schakelen met kleppen wat je wilt maar als die cv niet brand gebeurd er weinig, zoiets werkt naar mijn idee alleen goed als je cv bijna 24/7 brand en je dan met de kleppen open en dicht stuurt, zeker niet de goedkoopste optie.

Als er altijd iemand thuis is kan het verhaal anders zijn maar voor 2 verdienende die de hele dag weg zijn heb je een systeem nodig die het overdag op bijv 16-17 graden houd en als je thuis komt het in no time naar 20-21 kan verwarmen om vervolgens om 22:00 weer op de dagstand te gaan. Vloerverwarming past daar eigenlijk ook niet in en is de reden dat die huishoudens eigenlijk ook niets hebben aan een warmtepomp, daar gaat het over 24/7 warm houden met vloerverwarming namelijk.

Je zou dus iets overbemeten radiatoren in de kamer moeten hebben, cv op 70 graden middelmatig moduleren naar minimaal 40 graden en sturen op de kamer thermostaat, meer niet. Een beetje net als thuis komen en de oven op voorverwarmen zetten voor de pizza. :+

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:14:
[...] het overdag op bijv 16-17 graden houd en als je thuis komt het in no time naar 20-21 kan verwarmen om vervolgens om 22:00 weer op de dagnachtstand te gaan. Vloerverwarming past daar eigenlijk ook niet in en is de reden dat die huishoudens eigenlijk ook niets hebben aan een warmtepomp, daar gaat het over 24/7 warm houden met vloerverwarming namelijk.
[...]
Ik weet niet met welke vloerverwarming jij ervaring hebt, maar het is totaal niet overeenkomend met de ervaringen die ik dagelijks in mijn eigen huis heb.
Als ik thuis de vloerverwarming omhoog draai, voelt je de warmte binnen het half uur. En het programma op de iSense zorgt dat 's avond bij thuiskomst het huis warm is, daar mag hij tot 3 uur vroeger voor aanwarmen (moet ik eens monitoren, als ik wat vroeger thuis ben dan is ie op minimaal vermogen aan het pruttelen).

Ik lees vaak dat ze in NL vloerverwarming infrezen, en isolatie eronder dat is te duur. Of dat ze eerst isolatie leggen, dan de betonplaat als constructievloer, dan vloerverwarming in de zandcement vloer (of zelfs slimmerikken die de vloerverwarming in de betonplaat integreren, "ja, dan heb je meer buffer *O* "); waardoor je het systeem gigantisch gaat vertragen.

Er zijn ook mensen die eerst de betonplaat leggen, dan voldoende isolatie plaatsen, en dan de vloerverwarming op 10cm HoH in zandcement, en dan vloertegels erop. Goed geleidende materialen, voldoende isolatie, geen overbodige buffercapaciteit.
Ja, dan blijft vloerverwarming in se een traag systeem. Maar het duurt geen 4 uren om enkele graden omhoog te gaan, en je voelt snel de comfortabele stralingswarmte van de vloer. En de retour is (erg) laag, dus ideaal met een warmtepomp (die ook best wat nachtverlaging heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@jules https://www.toolstation.n...4m90wS0E_bA8aAj8tEALw_wcB deze is haaks. als die ertussen kan bouwen is wel het makelijkste. soms is dit een prima oplosing. en soms heb je de duurdere variant nodig. https://www.installatieva...wzh5rHkI19WMaAg8xEALw_wcB
in de dure zit een klein gaatje om drukverschillen op te vangen. wat weer cv ketel storingen voorkomt.

een ketel kan je wel wat begrenzen in zijn kw waarde. naar bijvoorbeeldt 12 kw. ofzo.
echter in dat topic stondt die op 6 kw. wat voor de betreffende woning te weinig was.
ik ben altijd voorstander van kw vermogen wat de woning nodig heeft plus een beetje extra.
en een modulerende thermostaat. die ervoor zorgt dat ketel op een laag pitje brandt.
het begrenzen van je kw waarde is hierdoor niet perse nodig/half nodig/net je wil.
en een aanvoer temp van maximaal 65 graden. on/off adviseer ik liever niet meer.
on/off geeft een hogere delta t en wat onzuiniger verbruik. en we moeten allemaal besparen.

wat betreft de ontluchter ja theoretisch gezien is 1 in je boveste leiding/retour icm bypassvantiel op de oude plek voldoende. soms wil het weleens in het stukje tussen de zoneklep en thermostaatventiel gaan zitten. (zeg maar als je pech hebt) ik zou het liefst daar ook een ontluchter zien. maar soms draaien we gewoon
een knelfiiitng los of spuien we de boel door. wat denk dat ik echt iedere keer een cv helemaal ga verbouwen
(dan kom ik nooit meer thuis. liefst zet ik ze er wel in maar soms moeten we ook door naar de volgende klant)

als hij het bypasventiel bij de slangen zet moet je in zowel je aanvoer en retour een ontluchter gaan zetten.
omdat er dan geen lucht/water door je bypassventiel kan doorlopen. de lucht zit boven het bypassventiel.

en zet je de onluchter voor de zoneklep kom je er theoretisch wel mee weg er is wel een moment dat de klep open staat. en het water en lucht zich kunnen uitwisselen. zo stug is lucht nou ook weer niet. het gaat vooral om dat er wat water in kan. en wat lucht eruit kan.

tdlr een ontluchter ervoor of erachter de zoneklep maakt niet zoveel uit het zal wel loslopen.

wel t stukken met 1/2 duims schroefdraad. en een losse handontluchter zodat er een beetje lucht in past.
en deze zijn technisch ook het duurzaamste. gaan lang mee etc.
en je kan ze in worst case ook nog de onluchter vervangen. mocht deze het ooit begeven.
(het is overigens wel een beetje zagen maar de rest is het allemaal net niet als ik eerlijk ben.)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 25-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@naftebakje
Die dagstand was geen foutje, als je beide werkt en smorgens vertrekt heeft het geen zin om nog te warmen, dus de stand van 22:00 kan doorlopen tot de volgende dag in de middag.

Welke vloer ik gewend ben? Een vvw in de dekvloer en als bijverwarming, wat ts waarschijnlijk heeft. Ik gebruik zelf een warmtepomp dus daar zit al een halve etmaal tussen als ik wil verhogen, erg traag en daarom loopt ie 24/7.

Mijn ervaring met de hr cv en vvw vond ik ook niet top, dat ding moduleerde zo ver terug dat hij de hele dag gas stond te verbruiken maar dat weinig deed. Door het verhogen van de minimum temperatuur ging het al iets beter. Een cv moet gewoon ff snel alles warm brullen en niet de hele dag pruttelen zoals een warmtepomp, kost alleen maar m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
[...]

Tochtstrip in de voordeur en luik, zit je meterkast daar ook ergens? Kijk dan op de vloer er onder, vaak grote gaten geboord of gehakt waar serieus kou uit komt, pur doet wonderen.
Het is een nieuwbouwhuis, met al rubbers rondom de voordeur. Zou wel een uitdaging worden om daar iets bij te plaatsen.
Er zitten inderdaad wat kleine gaten in de vloer van de meterkast, maar de meeste kou was te voelen aan de onderzijde van de voordeur.
Dat open systeem waar je het over hebt is juist goed, het is een vloerverwarming en dus traag, die wil je wel iets afremmen maar nooit helemaal stoppen.
Wel bijzonder dat Tado dan die zoneklep adviseerd.
Tja, al die high tech thermostaten hebben een leuk tweakers gehalte maar je bespaart er geen bal mee.
Het begint al bij de aanschafprijs, dan werkt een simpel in te stellen thermostaat met programma's nog beter, die doet elke dag het zelfde en kan je door de tijd te fine tunen het beter in stellen op je behoefte plus eventueel met een stukje compromis waardoor je ook nog wat bespaard.
Ik heb bij Tado een feature request geplaatst voor gebruiker specifieke instellingen voor bijvoorbeeld de werkkamer. Daarnaast zit ik eraan te denken om Home Assistent op te zetten om daarmee gebruikersspecifieke instellingen te activeren, of met sensoren te gaan werken. Overigens is dat niet het enige waarvoor ik HA wil inzetten. In het algeheel een net iets slimmer huis maken.
[...]

Als er altijd iemand thuis is kan het verhaal anders zijn maar voor 2 verdienende die de hele dag weg zijn heb je een systeem nodig die het overdag op bijv 16-17 graden houd en als je thuis komt het in no time naar 20-21 kan verwarmen om vervolgens om 22:00 weer op de dagstand te gaan. Vloerverwarming past daar eigenlijk ook niet in en is de reden dat die huishoudens eigenlijk ook niets hebben aan een warmtepomp, daar gaat het over 24/7 warm houden met vloerverwarming namelijk.

Je zou dus iets overbemeten radiatoren in de kamer moeten hebben, cv op 70 graden middelmatig moduleren naar minimaal 40 graden en sturen op de kamer thermostaat, meer niet. Een beetje net als thuis komen en de oven op voorverwarmen zetten voor de pizza. :+

Just my 2 cents
En toch is een vloerverwarming iets wat wij willen, een warme vloer aan je voeten en geen radiatoren die overal in de weg zitten in je interieur. Bovendien is het geen logische keuze om nu opeens weer terug te gaan naar radiatoren ;)
Maar dat het systeem niet helemaal interessant is voor tweeverdieners snijd wel hout, daar had ik zelf niet aan gedacht. Maar dat is deels ook een kwestie van instellen met Tado; minder schommelingen in temperatuur in de huiskamer. En zo staat hij momenteel ook ingesteld. Overdag 20,5, in de avond 21 en als we van huis zijn 20, of ergens tussen de 20 en de ingestelde temperatuur, afhankelijk van hoe ver we van huis zijn, zo intelligent is Tado dan wel weer. Verder kun je ook instellen hoe agressief die intelligentie van Tado werkt. Niet alleen op basis van geolocatie, maar ook of je daadwerkelijk in huis bent of niet.

Die watertemperatuur zet me overigens wel aan het denken. Ik heb op de een of andere manier een optie erbij gekregen waarbij ik de watertemperatuur vanuit Tado kan regelen. Ik dacht eerst dat het alleen om het tapwater ging. Maar deze week heb ik geleerd dat het ook om de cv-watertemperatuur gaat. Helaas kan ik maar schakelen tot maximaal 65 graden. Maar ik kan dus de snelheid van het verwarmen ook deels beïnvloeden. Al zal dit de intelligentie van Tado, de zelfregulerende werking, niet ten goede komen ben ik bang, wat zal resulteren in soms weer trager verwarmen of juist overshoots.
naftebakje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:20:
[...]
Ik weet niet met welke vloerverwarming jij ervaring hebt, maar het is totaal niet overeenkomend met de ervaringen die ik dagelijks in mijn eigen huis heb.
Als ik thuis de vloerverwarming omhoog draai, voelt je de warmte binnen het half uur. En het programma op de iSense zorgt dat 's avond bij thuiskomst het huis warm is, daar mag hij tot 3 uur vroeger voor aanwarmen (moet ik eens monitoren, als ik wat vroeger thuis ben dan is ie op minimaal vermogen aan het pruttelen).

Ik lees vaak dat ze in NL vloerverwarming infrezen, en isolatie eronder dat is te duur. Of dat ze eerst isolatie leggen, dan de betonplaat als constructievloer, dan vloerverwarming in de zandcement vloer (of zelfs slimmerikken die de vloerverwarming in de betonplaat integreren, "ja, dan heb je meer buffer *O* "); waardoor je het systeem gigantisch gaat vertragen.

Er zijn ook mensen die eerst de betonplaat leggen, dan voldoende isolatie plaatsen, en dan de vloerverwarming op 10cm HoH in zandcement, en dan vloertegels erop. Goed geleidende materialen, voldoende isolatie, geen overbodige buffercapaciteit.
Ja, dan blijft vloerverwarming in se een traag systeem. Maar het duurt geen 4 uren om enkele graden omhoog te gaan, en je voelt snel de comfortabele stralingswarmte van de vloer. En de retour is (erg) laag, dus ideaal met een warmtepomp (die ook best wat nachtverlaging heeft).
Achtergrond van mijn systeem;
De aannemer heeft de originele dekvloer laten weghakken (tot groot plezier van de buren :X, wat een takkeherrie is dat in het gehele blok!). Op de betonplaten is vervolgens een dunne laag isolerende folie aangebracht, daarop liggen de leidingen van de vloerverwarmingen, de dekvloer is daaroverheen gestort, 2-3cm hoger dan de oude, egaline en als laatste een verlijmde pvc vloer.
Ik durf niet te zeggen hoe hoog de dekvloer in totaal is. Maar zeker geen 10 cm. Eerder 5cm? Weinig buffering in de vloer dus, maar meer gestoeld op snel verwarmen?
Dit is wel echt informatie wat ik in mijn achterhoofd ga houden voor eventueel een toekomstig huis.
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:10:

Welke vloer ik gewend ben? Een vvw in de dekvloer en als bijverwarming, wat ts waarschijnlijk heeft. Ik gebruik zelf een warmtepomp dus daar zit al een halve etmaal tussen als ik wil verhogen, erg traag en daarom loopt ie 24/7.

Mijn ervaring met de hr cv en vvw vond ik ook niet top, dat ding moduleerde zo ver terug dat hij de hele dag gas stond te verbruiken maar dat weinig deed. Door het verhogen van de minimum temperatuur ging het al iets beter. Een cv moet gewoon ff snel alles warm brullen en niet de hele dag pruttelen zoals een warmtepomp, kost alleen maar m3 per uur.
Bij een warmtepomp zou ik de boel inderdaad ook weer anders instellen. Ik had inderdaad ook het idee dat de CV de hele dag stond te pruttelen, weliswaar in de laagste stand. Het is wel minder geworden nu de zoneklep bij warmtevraag continu open wordt gestuurd in plaats van af en toe, terwijl de ketel nu vaker aan/uit schakeld. Dit heeft de Tado helpdesk voor mij gedaan. De oude situatie resulteerde alleen in warm water dat continu rondgepompt werd omdat de kamerthermostaat warmtevraag had open staan terwijl de zoneklep maar af en toe warmte af nam :? Dan stook je inderdaad gas voor nop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane

Just my 2 cents
Het volgas aan uit principe is niet echt futureproof. Juist een warmtepomp die 24/7 draait is zuiniger dan wanneer hij volgas in twee uur het huis moet verwarmen. ten eerste lukt dat niet en moet je een overbemeten warmtepomp nemen die veel te veel verbruikt in minimale stand. Ten tweede is de techniek er niet voor gemaakt. je hebt ook nog te maken met thermische massa. Wanneer je thermische massa op temperatuur is wanneer je 24/7 gaat stoken dan zul je zien bij een warmtepomp dat je heel weinig gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dashlane schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Het volgas aan uit principe is niet echt futureproof. Juist een warmtepomp die 24/7 draait is zuiniger dan wanneer hij volgas in twee uur het huis moet verwarmen. ten eerste lukt dat niet en moet je een overbemeten warmtepomp nemen die veel te veel verbruikt in minimale stand. Ten tweede is de techniek er niet voor gemaakt. je hebt ook nog te maken met thermische massa. Wanneer je thermische massa op temperatuur is wanneer je 24/7 gaat stoken dan zul je zien bij een warmtepomp dat je heel weinig gaat verbruiken.
Dat weet ik en doe ik ook zoals je kan lezen in mijn bericht, het vol gas aan uit principe ging alleen om 2 verdieners die de hele dag weg zijn, scheelt gas.
Met een warmtepomp kan dit principe ook maar is dan geen lucht/water versie zoals ik heb maar een lucht/lucht (airco).

Edit: een cv en een wp (dat maakt niet uit) hebben beide altijd een minimum verbruik, als je smorgens om 7:00 vertrekt naar werk en je bent 18:00 thuis waar je tot een uur of 23:00 wakker bent is het altijd goedkoper om dat stukje slechts te verwarmen dan de hele dag. Ook al is het een laag pitje.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 26-01-2023 12:07 ]

Pagina: 1 2 Laatste