Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:27
Op mijn huis liggen zonnepanelen, en Greenchoice is mijn energieleverancier. De default is dat ik het teveel aan energie dat mijn zonnepanelen produceren ook aan Greenchoice teruglever, maar kan dat ook een andere partij zijn?

De achtergrond is dat ik aan het nadenken ben over wat handig is als de saldering uiteindelijk verdwijnt. Over een heel jaar heen produceer ik genoeg elektriciteit om zelfvoorzienend te zijn, dus zou ik het graag willen opslaan. Batterijen zijn hier niet geschikt voor, en de lange termijn opslag technologieën die er wel zijn zijn niet geschikt voor kleinschalig (lees: thuis-)gebruik). Dus vroeg ik me af of het mogelijk is een energie-opslag coöperatie op te zetten, net zoals er ook al heel veel energie-productie coöperaties zijn.

Het idee is dan dat ik in de zomer, als energie goedkoop is en ik er dus weinig voor krijg, mijn overschot aan de coöperatie lever, die het opslaat in een of ander lange termijn opslag systeem (thermisch, chemisch, waterstof, whatever, hier vindt ook nog veel ontwikkeling plaats). Vervolgens kan het op een ander moment, als energie duur is, door de coöperatie aan het net worden geleverd.

Hier zitten natuurlijk wat haken en ogen aan: zoals alles met elektriciteit is het allemaal administratief. Je kan niet fysiek aan een bepaalde partij "leveren" omdat iedereen op hetzelfde net zit aangesloten. Het is dus meer dat als ik een kWh aan het net lever de coöperatie verplicht een kWh uit het net trekt en (hopelijk) opslaat. Ik heb verder geen flauw idee of dit een realistisch idee is. Een snelle Google-search leverde iig niet veel op.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 13:17

BCM

Die zijn er al. Die hebben we Leverancier genoemd in de geliberaliseerde markt!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Seizoensopslag voor elektriciteit is er niet echt en zal er voorlopig ook niet komen.

Wel kan je met stuwmeren veel energie voor elektriciteit opslaan, maar die zijn in NL niet zo makkelijk aan te leggen.

Warmte zou je met een grondwarmtepomp in de bodem kunnen opslaan, die je dan in de winter er weer uithaalt om je huis te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Ernemmer schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:49:
Seizoensopslag voor elektriciteit is er niet echt en zal er voorlopig ook niet komen.
Er zijn verschillende opties in ontwikkeling. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Nederlandse startup Ocean Grazer: https://oceangrazer.com/

En bij de TU Eindhoven is een startup bezig met chemische opslag in een kristal (kan de link zo snel even niet terugvinden)

En sowieso kun je "gewoon" waterstof produceren met elektrolyse en opslaan. Er is zelfs een Australisch bedrijf die een huis-batterij op dat principe heeft gemaakt. Alleen heb je voor seizoensopslag zoveel capaciteit nodig dat het qua fysiek formaat gewoon niet in een huis past (tenminste niet als je er ook nog in wil wonen :)).

Uiteindelijk is het ook meer een gedachte experiment voor over een aantal jaar. Er zullen op die termijn denk ik wel technologieën beschikbaar komen die hier geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jeroen94704 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:59:
[...]

Er zijn verschillende opties in ontwikkeling. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Nederlandse startup Ocean Grazer: https://oceangrazer.com/

En bij de TU Eindhoven is een startup bezig met chemische opslag in een kristal (kan de link zo snel even niet terugvinden)

En sowieso kun je "gewoon" waterstof produceren met elektrolyse en opslaan. Er is zelfs een Australisch bedrijf die een huis-batterij op dat principe heeft gemaakt. Alleen heb je voor seizoensopslag zoveel capaciteit nodig dat het qua fysiek formaat gewoon niet in een huis past (tenminste niet als je er ook nog in wil wonen :)).

Uiteindelijk is het ook meer een gedachte experiment voor over een aantal jaar. Er zullen op die termijn denk ik wel technologieën beschikbaar komen die hier geschikt voor zijn.
Pilotprojecten zijn er al jaren, maar er is nog niks waar je je nu bij kan aansluiten en dat zal er voorlopig ook niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
eh, dit is dus precies wat salderen doet en dan via de leveranciers ;-) maar wat jij zoekt kan alleen als er iemand ergens echt fysiek die kWhs voor je gaat bewaren en dan op een ander moment levert. Je zit hierbij heel snel heel moeilijk met dingen als energiebelasting en BTW op levering van elektriciteit. Dus er zijn veel haken en ogen en er is geen noodzaak/financiele incentive om dit te doen want salderingsregeling --> dus nee dit bestaat nog niet en ik snap wel waarom.

Daar komt nog bij dat het financieel niet zo heel gaaf is om stroom op te slaan voor langere tijd want je gebruikt je opslag dan veel te weinig. Stel je voor dat je een opslag van 10 kWh maakt met lithium voor redelijke prijzen en je komt op 100 eur/kWh. Dan kost zo'n accu dus 1000 euro. Om dat terug te verdienen wil je zo'n ding dus veel gebruiken en veel load cycles laten maken. Als je hem als seizoensopslag gebruikt zit je op max 5 tot 10 cycles per jaar. Stel je doet dat 100 jaar lang dan kost het alsnog 1 euro per cycle ;-0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 13:29
We halen plan Lievense uit de kast!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense

Maar even serieus ik snap je redenatie, zelf ook al eens over nagedacht. Bij mij in de wijk hebben 8/10 huizen zonnepanelen. Ik vroeg me ook al af als saldering straks verdwijnt, het niet economischer zou zijn centraal (in de wijk) energie op te slaan zodat niet iedereen een eigen batterijtje hoeft aan te schaffen.

[ Voor 63% gewijzigd door ERMAWG op 14-11-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
ERMAWG schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:46:
We halen plan Lievense uit de kast!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense

Maar even serieus ik snap je redenatie, zelf ook al eens over nagedacht. Bij mij in de wijk hebben 8/10 huizen zonnepanelen. Ik vroeg me ook al af als saldering straks verdwijnt, het niet economischer zou zijn centraal (in de wijk) energie op te slaan zodat niet iedereen een eigen batterijtje hoeft aan te schaffen.
nou dat is het dus zeker niet,in elk geval voorlopig met de techniek die we nu hebben. Centraal is al wel iets minder slecht dan per huis, maar reken de hoofdlijnen maar eens door en kom dan terug of het een goed idee lijkt. Punt blijft altijd dat je of veel te weinig cycles maakt met je opslag of dat je maar heel kort energie kunt bewaren. Daardoor zijn de kosten totaal niet in verhouding tot de opbrengsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Doet mij denken aan een artikel dat ik onlangs in het "clubblad" van VEH heb gelezen:
https://www.eigenhuis.nl/...e-opslaan-hoe-werkt-dat#/

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
JukeboxBill schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
Doet mij denken aan een artikel dat ik onlangs in het "clubblad" van VEH heb gelezen:
Hey, dat is wel cool. En is bijna bij mij om de hoek. Da's ook toevallig :). Misschien eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 13:29
JukeboxBill schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
Dat is wel een interessant concept. Alleen of het economisch rendabel is vraag ik me ook af. Het bespaart volgens het artikel 1000 per jaar per huishouden en er zijn twaalf huishoudens aangesloten. Is 12.000,-/jaar. Dan is een investering van 120k nog redelijk maar gevoelsmatig kost deze oplossing meer dan dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jeroen94704
Het korte antwoord op je vraag is ja, dat kan. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Secundair allocatiepunt als verdienmodel? waarbij je kan leveren aan een partij die hoge terugleververgoedingen heeft. Ook kan je denken aan wat Powerpeers doet.

Wil je het over de installatietechniek hebben? Dan staat het hier goed, maar als het je vooral over de financiën gaat, zal ik hem naar Wonen verplaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2022 13:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
Zaak is dat je coöperatieve dan wil verdienen op het verschil in de electriciteitsprijs. Daar zie ik 2 issues:
- Wat anderen al zeggen: er is meer te verdienen met de opslag in te zetten voor veel cycli (overdag goedkope energie opslaan, 's nachts duur weer verkopen). Met de winst die daar dagelijks mee gemaakt wordt kan zo'n coöperatieve dan mss goedkoper energie "leveren" jaarrond.
- Op termijn werkt dit zichzelf tegen: hoe meer prijsverschil hoe meer winst kan gemaakt worden ==> meer investeringen in opslag ==> minder verschil in vraag dus prijsverschil zakt ==> minder winst te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
ERMAWG schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:49:
[...]

Dat is wel een interessant concept. Alleen of het economisch rendabel is vraag ik me ook af. Het bespaart volgens het artikel 1000 per jaar per huishouden en er zijn twaalf huishoudens aangesloten. Is 12.000,-/jaar. Dan is een investering van 120k nog redelijk maar gevoelsmatig kost deze oplossing meer dan dat...
het korte antwoord: nee voor normale huizen zeker niet, voor woningen die superlage warmtevraag hebben mogelijk wel. Die basalt-accu in Ecodorp-boekel is best geinig maar heeft 1 groot nadeel: er moet stroom in met COP van 1. Dus een woning die bijv. 1000 m3 aardgas gebruikt heeft ~ 8000 kWh elektriciteit nodig. Dat zijn 20-25 zonnepanelen per huis en je wilt liefst ook nog wel stuk of 10 hebben voor je eigen elektriciteitsverbruik. Niet compleet onmogelijk hoor maar wel veul ruimte (is ~40 - 60 m2 oppervlakte per woning voor nodig). Dat op een beetje gemiddeld rijtjeshuis wegprutsen gaat niet zo snel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 15:48

TheNephilim

Wtfuzzle

Nu ben ik er te weinig in thuis, maar stel dat ik een dagverbruik (van 10 kWh) tijdens de daluren inkoop en middels een thuisbatterij (die datzelfde dagverbruik kan opslaan en leveren) weer gebruik.

Is dat realistisch of gaat het dan 300 jaar duren voor je die investering terugverdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheNephilim schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:01:
Nu ben ik er te weinig in thuis, maar stel dat ik een dagverbruik (van 10 kWh) tijdens de daluren inkoop en middels een thuisbatterij (die datzelfde dagverbruik kan opslaan en leveren) weer gebruik.

Is dat realistisch of gaat het dan 300 jaar duren voor je die investering terugverdiend?
Elektrische auto kopen en die 's nachts in het daltarief opladen en zorgen dat je nog genoeg over hebt na je werk om je huis te voeden in de avond, tot je hem weer op daltarief kan laden zou een optie kunnen zijn.
Pagina: 1