Vloerverwarming opstarten maar blijft koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Hallo allemaal!

Ik hoop hier hulp te krijgen, want ik snap er helemaal niks meer van. De monteurs zijn vaker gekomen en zeggen dat allea goed is, maar dat klopt niet. Want er komt helemaal geen warmte in de vloer.

Wij hebben vloerverwarming laten leggen voor de begane grond. Daar hebben we ook alle (oude) radiatoren laten verwijderen en afgetapt. boven hebben we wel alle radiatoren laten staan. De vloerverwsrming is aangesloten op de hoofdleiding in de gang en de verdeler staat in de bergkast. De temperatuur op cv (intergas) ketel is 70gr. Thermostaat van het huis stond op 18gr en momenteel 19gr. Thermostaat bij de verdeler staat de hele dag op 35 graden, maar niks is warm. De temperaturen die ik zie staan bij de verdeler zijn nu 25 gr (eerst 20 gr, maar doordat ik de thermostaat van het huis op 19 heb gezet is het hoger. Alle buizen voelden gewoon koud aan, maar nu is er 1 wel war.. r komt Ik ga het morgen op 40gr zetten ivm opstarten. Boven worden de radiatoren gloeiend heet en als ik die allemaal uitdraai dan komt er een storing in de cv. daarom hou ik nu een radiator boven open. Nu ik de themostaat van het huis op 19 gr heb gezet en de cv aan het stoken is zie ik wrl wat gebeuren, maar het kan toch niet zo zijn dat ik continue de verwsrmingen hoog moet laten stoken om uberhaupt 1 buis warm te krijgen in de vloerverwarming. Wij hebben nog geen tweewegklep, dat was niet nodig vonden ze.

ik zet hierbij fotos van de verdeler en de temperaturen die er nu opstaan.

Help!!! Wat moeten we nu doen? Want de winter komt eraan en zo is het wel erg koud beneden met kleine kinderen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOW_6JSNetAsEtVRG3Kw73KEKUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP8pgY1fRVvM7jU1Fg7SngmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE-j_hczkejlKgFYntqQWzT1rAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLQPA6o65fPB4wnvjB8fdkFN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mevrouwtje op 09-11-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:13
Als die monteurs er zijn wordt het dan ook niet warm ?
Waarom staat die thermostaat op 35?
Is het een mengverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Als ik het goed zie is dit je eerste reactie/bericht hier. Soms vergeten mensen na een paar weken (en het vinden van de oplossing) dat hier weer terug te melden(zodat andere er van kunnen leren en omdat vele van de mensen hier het leuk vinden omdat terug te lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
tcw82 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:17:
Als die monteurs er zijn wordt het dan ook niet warm ?
Waarom staat die thermostaat op 35?
Is het een mengverdeler?
ja toen de monteur er was toen was het ook niet warm, Alleen 1 buis wordt even warm en dat is aanvoer denk ik (de buis waar de thermostaat op staat). De restbkijft allemaal koud.ook de blauwe buizen die de vloer in gaan.

Hij staat nu op 35, omdat ik het nog moet opstarten met de vloer erjn.Elke dag 5gr omhoog. Morgen zet ik het op 40 gr.

Zou je nu al iets moeten voelen qua warmte of nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

En de pomp op de verdeler staat aan? (Die moet in 't stopcontact..). Op welke stand?

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2022 22:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

De leiding die de vloerverwarming van warm water voorziet, die moet je kunnen vinden.
Als die koud blijft dan moet je de monteur daar op wijzen.
Als die warm wordt (en dat is al gauw), dan heb je mogelijk te weinig volume dat de vloerverwarming in gaat, en dat geeft als resultaat een retourleiding die niet warm wordt.

Als het goed is, dan is de retourleiding (en dus het water daarin) iets warmer dan de vloer zelf.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
Sport_Life schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:02:
En de pomp op de verdeler staat aan? (Die moet in 't stopcontact..). Op welke stand?
ja die zit in het stopcontact op de hoogste stand ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
FD2 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:04:
De leiding die de vloerverwarming van warm water voorziet, die moet je kunnen vinden.
Als die koud blijft dan moet je de monteur daar op wijzen.
Als die warm wordt (en dat is al gauw), dan heb je mogelijk te weinig volume dat de vloerverwarming in gaat, en dat geeft als resultaat een retourleiding die niet warm wordt.

Als het goed is, dan is de retourleiding (en dus het water daarin) iets warmer dan de vloer zelf.
Ik heb de thermostaat in de woonkamer hoger gezet en die leiding wordt idd gelijk warm. Ik zie dat de temperstuur iets stijget 26 gr zoiets. Wat ik niet snap is waarom blijft de temperatuur rond de 20 tot max 26 gr terwijk die thermostaat nu op 35 gr staar. Of heeft dit met her opdtartprocedure te maken? en werkt het nog niet, pas na het opstarten?

Of moet de thermostaat in de woonkamer op 25 gr gezet worden ofzo?zkan toch niet. Hele winter op 25 gr zetten en zoveel stoken door het huus om maar de vloer iets warmer te hbben?

Ik weet het niet hoor, misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
Klinkt precies wat ik had.
Bij mij was de thermostaat knop op de verdeler stuk.

Die kan je er af draaien dan zit daar een pin in.
Die hoort naar buiten te gaan.
Bij mij bleef die op z'n plek.
Met een tang kon ik hem wel naar buiten trekken.
Als als je die weer naar binnen duwde bleef die op z'n plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 19:10
Zijn de leidingen in de vloer wel ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Vraag me meer af welk type vloer het is.

In mijn oude a label huis met vloerverwarming duurde het 3 dagen tot het laminaat zelf warm genoeg was om het te voelen. Terwijl boven in de badkamer het al na 4 uur te voelen was.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:18:
Zijn de leidingen in de vloer wel ontlucht?
ja toen de monteur kwam wel ja, maar dt js inmiddels 3 weken geleden ongeveer. toen hadden we ook besloten pas echt weer op te starten als de vloer erin zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
Bschnitz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:22:
Vraag me meer af welk type vloer het is.

In mijn oude a label huis met vloerverwarming duurde het 3 dagen tot het laminaat zelf warm genoeg was om het te voelen. Terwijl boven in de badkamer het al na 4 uur te voelen was.
Ja wij hebben ook een oud huis! We heben er nu een visgraat pvc vloer in zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
gasemans schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:18:
Klinkt precies wat ik had.
Bij mij was de thermostaat knop op de verdeler stuk.

Die kan je er af draaien dan zit daar een pin in.
Die hoort naar buiten te gaan.
Bij mij bleef die op z'n plek.
Met een tang kon ik hem wel naar buiten trekken.
Als als je die weer naar binnen duwde bleef die op z'n plek.
Ik ga dit even proberen. Deed het daarna wel bij jou toen de thermostaat werd vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
mevrouwtje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:24:
[...]

Ik ga dit even proberen. Deed het daarna wel bij jou toen de thermostaat werd vervangen?
Ja. Tussentijds met de hand op een stand gezet zodat het redelijk aangenaam was.
Maar uiteindelijk door leverancier vervangen. Ontlucht. Getest en meteen ingeregeld.

Was iets wat ze de laatste weken vaker bij nieuwe installaties ontdekt hadden.
Daarvoor was het blijkbaar nog niet eerder voor gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 19:10
Nog een keer ontluchten en de ketel watertemperatuur op 50 graden zetten, veel beter met kleine kinderhandjes!

Tip van de thermostaat die blijft hangen kan t ook zijn, probeer ook zachtjes erop te tikken terwijl de knop er af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mevrouwtje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:08:
ik zet hierbij fotos van de verdeler en de temperaturen die er nu opstaan.
Ligt het aan mij, of komen die nog :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37
Ik krijg steeds meer vragen boven:
Grootte, bouwjaar en isolatiestaat huis?
cv intergas, maar welke precies? En hoe oud? Overgedimensioneerd?
Is er echt maar een (stand) leiding van de cv naar de begane grond? of was er een voorkant en een achterkant?
Dit geeft opnieuw afstemmen. inregelen tussen boven en beneden.
Net als bijvoorbeeld oude radiatoren boven. Dus graag foto's en schematisch aangeven van de hele meuk.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
beascob schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:22:
Ik krijg steeds meer vragen boven:
Grootte, bouwjaar en isolatiestaat huis?
cv intergas, maar welke precies? En hoe oud? Overgedimensioneerd?
Is er echt maar een (stand) leiding van de cv naar de begane grond? of was er een voorkant en een achterkant?
Dit geeft opnieuw afstemmen. inregelen tussen boven en beneden.
Net als bijvoorbeeld oude radiatoren boven. Dus graag foto's en schematisch aangeven van de hele meuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9G3pVzeXLfbFX3dus-LgtOPKsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwSqpkAgDMuW8FjpZpwwyBZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlzoWEFR7j8ok8qp6dsCTxNeTYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFSvRA4XP6pJj0hpZrd913Y5.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarming is aangesloten aan de hoofdleiding in de gang(volgens hun) daar zat de radiator van de gang en radiator van de woonkamer aan. Die zijn dus weggehaald. het waren ook echt lelijke oude radiatoren en ik dachr met vloerverwarming is het niet nodig. Verser fotos van de verdeler heb ik bovenin geplaatst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPR23YN_v5fanRhnQlWb9QAkv3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyamL6vfgV5TXxZMLAguhcwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4dfjhnSsuRPWjslvidy7aeMEDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLS5yd3dI7pPzb71yKXmsUfy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Fo5JvAD4OGqepsKAdSko63kdPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94sf1JHyM1H6z1n6MHRILsxC.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden verdieping is er alleen dubbelglas in de woonkamer en keuken. twee deuren hebben geen dubbelglas en bovem ook geen dubbelglas. En zolder nog geen vloer gelegd etc.. We hebben wel dubbelglas aangevraagd overal. Cv ketel temperatuur staat is gisteravond op 50gr gezet zat voorheen op 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:02:
In het verlengde van deze reactie:
Komt er stroom uit de wandcontactdoos?
Simpel te testen door een ander apparaat er in te steken.

Beetje flauw misschien, maar het zou het probleem maar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarom staat die pomp zo hoog?
Zet hem eens terug naar constant pressure auto adapt.

Staan de kranen van het systeem open?
Retour ook open?

Komt er warmte aan bij de verdeler?

Wat zijn de instellingen van je ketel?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je met een stookprotocol bezig bent, waarom staat je kamerthermostaat dan op 18 of 19 graden? Die moet gewoon vol open staan tijdens stookprotocol, dus begin eens met die op 25 ofzo te zetten.

Met een flinke vloerverwarmingsinstallatie kan het zo een halve dag per graad duren in de verdeler. Als je dus van 25 naar 30 wil kan dat een paar dagen duren. Geef het ook wat tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 09-11-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
De thermostaatkraan laat warm water naar binnen. Deze moet wel handvast zijn aangedraaid, te los en de temperatuur waarop je hem instelt klopt natuurlijk niet. Bij mij zat deze na oplevering niet vast genoeg, bleek later.

Naast de thermostaat kraan zit de retourkraan. Soms wordt vergeten deze open te draaien na oplevering.

Een makkelijke manier om de retourkraan te testen:
  1. Zet de verwarming even uit. Een CV ketel kan nog een aantal minuten water blijven rondpompen. Even wachten dus, of trek de ketel gewoon even uit.
  2. Houd een föhn op de hoek boven de retourleiding zodat hij goed voelbaar warm is.
  3. Zet de verwarming weer aan.
Zodra de CV het water rondpompt (en de thermostaatkraan op de verdeler laat water binnen) moet er retourwater door die hoek stromen en zal die buis direct en voelbaar afkoelen.
Blijft de buis warm, dan komt er geen koud retourwater langs en moet de retourkraan dus de andere kant op gedraaid worden. Herhaal eventueel de test.

Als de temperatuur in de verdeler daarna sneller stijgt en je koud water eruit voelt stromen, stond hij dicht.
Als de temperatuur in de verdeler helemaal niet stijgt, heb je hem waarschijnlijk dichtgedraaid.

Achter dit witte kapje zit de retourkraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMejgB2gHRncZ8HbVc0_-dcWgdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Si9LTWJt2Ns1JqYSScy9Xy.png?f=user_large

Stel nou dat de retour inderdaad niet open stond, begin dan helemaal opnieuw met het stookprotocol!

Je thermostaat moet hoger staan (bv 25 graden) dan de temperatuur in de woonkamer zodat de ketel continue max 50 graden heet water probeert te leveren. Tegelijkertijd moet je de thermostaat op de verdeler dus weer terugdraaien naar de starttemperatuur en opnieuw beginnen met elke dag te verhogen.
Cheesy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:08:
[...]

In het verlengde van deze reactie:
Komt er stroom uit de wandcontactdoos?
Simpel te testen door een ander apparaat er in te steken.

Beetje flauw misschien, maar het zou het probleem maar zijn ;)
Ik zie de lampjes branden op de pomp, dus er lijkt wel stroom te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
pagani schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:34:
Als je met een stookprotocol bezig bent, waarom staat je kamerthermostaat dan op 18 of 19 graden? Die moet gewoon vol open staan tijdens stookprotocol, dus begin eens met die op 25 ofzo te zetten.

Met een flinke vloerverwarmingsinstallatie kan het zo een halve dag per graad duren in de verdeler. Als je dus van 25 naar 30 wil kan dat een paar dagen duren. Geef het ook wat tijd.
Moet het alleen bij het stookprotocol zo hoog staan of altijd? of kan je het na de stookprotocol weer op 19 zetten en de thermostaat van de vloerverwarming op de gewenste temperatuur? Misschien is dit het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
FrenzyFreak schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:48:
De thermostaatkraan laat warm water naar binnen. Deze moet wel handvast zijn aangedraaid, te los en de temperatuur waarop je hem instelt klopt natuurlijk niet. Bij mij zat deze na oplevering niet vast genoeg, bleek later.

Naast de thermostaat kraan zit de retourkraan. Soms wordt vergeten deze open te draaien na oplevering.

Een makkelijke manier om de retourkraan te testen:
  1. Zet de verwarming even uit. Een CV ketel kan nog een aantal minuten water blijven rondpompen. Even wachten dus, of trek de ketel gewoon even uit.
  2. Houd een föhn op de hoek boven de retourleiding zodat hij goed voelbaar warm is.
  3. Zet de verwarming weer aan.
Zodra de CV het water rondpompt (en de thermostaatkraan op de verdeler laat water binnen) moet er retourwater door die hoek stromen en zal die buis direct en voelbaar afkoelen.
Blijft de buis warm, dan komt er geen koud retourwater langs en moet de retourkraan dus de andere kant op gedraaid worden. Herhaal eventueel de test.

Als de temperatuur in de verdeler daarna sneller stijgt en je koud water eruit voelt stromen, stond hij dicht.
Als de temperatuur in de verdeler helemaal niet stijgt, heb je hem waarschijnlijk dichtgedraaid.

Achter dit witte kapje zit de retourkraan:
[Afbeelding]

Stel nou dat de retour inderdaad niet open stond, begin dan helemaal opnieuw met het stookprotocol!

Je thermostaat moet hoger staan (bv 25 graden) dan de temperatuur in de woonkamer zodat de ketel continue max 50 graden heet water probeert te leveren. Tegelijkertijd moet je de thermostaat op de verdeler dus weer terugdraaien naar de starttemperatuur en opnieuw beginnen met elke dag te verhogen.

Bedankt!! Ik ga dit zo checken en opnieuw beginnen met stookprotocol. Is het zo dat de verwsrming altijd op 25 gr moet staan innde woonkamer? Dat is weer veeel te warm voor boven. Of is het alleen nu voor het stookprotocol? Ik verhoog nu 5gr per dag.. misschien moet het rustiger aan.

[...]

Ik zie de lampjes branden op de pomp, dus er lijkt wel stroom te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:39
Op de foto van je verdeler zie ik twee witte buizen Henco 16x2mm. Vormen deze aanvoer en retour van je verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
mevrouwtje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:56:
[...]

Moet het alleen bij het stookprotocol zo hoog staan of altijd? of kan je het na de stookprotocol weer op 19 zetten en de thermostaat van de vloerverwarming op de gewenste temperatuur? Misschien is dit het wel..
Alleen tijdens het stookprotocol wil je de CV thermostaat hoog hebben staan, anders stopt je ketel met stoken voordat de vloer de stookprotocol temperatuur bereikt heeft.

Na het afronden van het stookprotocol zet je de CV thermostaat gewoon terug op je geprogrammeerde schema met gewenste binnentemperatuur. Die mag vanaf dan stoken naar behoefte.

De thermostaat op de vloerverwarming zet je terug op 35 of 40 graden. Deze thermostaat dient puur ter bescherming van de vloer, zodat er nooit te heet water door de vloer heen gaat. Daarna hoef je deze niet meer aan te raken, de CV thermostaat regelt de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21
Bij mij was het in vorige huis ook het witte kapje dat door @FrenzyFreak rood omcirkelt is dat nog dicht stond. De installateur had het dichtgezet zodat de vloer kon drogen en er zeker geen warmte doorheen ging alleen niet vertelt..... Dit kun je heel simpel checken. Het plastic dopje eraf draaien en daarachter zit een inbus aansluiting die je moet UITdraaien (naar je toe).
Laat even weten of dit het is want dit is heel gemakkelijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21
Wat betreft de pomp zoals aangeven lijkt deze het te doen want er branden lampjes maar je kunt je oor er ook even opleggen om te horen of er 'flow' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Mad_Manic schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:19:
Wat betreft de pomp zoals aangeven lijkt deze het te doen want er branden lampjes maar je kunt je oor er ook even opleggen om te horen of er 'flow' is.
Die lampjes kunnen ook een reflectie van de flits zijn, bij de foto die van boven is genomen, zie je geen licht op de plek van de lampjes (ook dat kan weer komen door de flits) Het testen van het stopcontact is geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
pagani schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:34:

Ik ben er nu achter gekomen dat de thermostaat van de woonkamer niet hoger gaat dan 19 gr. Ik zet het op 25 gr en het gaat even stoken en stopr bij 19 gr met stoken. Ligt dit aan de cv ketel? of wie moet ik huervoor bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mevrouwtje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ik ben er nu achter gekomen dat de thermostaat van de woonkamer niet hoger gaat dan 19 gr. Ik zet het op 25 gr en het gaat even stoken en stopr bij 19 gr met stoken. Ligt dit aan de cv ketel? of wie moet ik huervoor bellen?
Wat bedoel je precies met "stopt met stoken" want het klinkt een beetje als of de ketel heel snel een hoge temperatuur terug krijgt in de ketel. (De ketel stuurt heet water naar de vloer, dat koelt af en dan gaat het terug naar de ketel) . Als dat water door een "kortsluiting" in je systeem (bijvoorbeeld een kleine radiator in de badkamer) direct heet water terug laat lopen naar de ketel, stopt die met stoken. Hij kan het water immers niet heter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik quote mezelf even
teacher schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:19:
Waarom staat die pomp zo hoog?
Zet hem eens terug naar constant pressure auto adapt.

Staan de kranen van het systeem open?
Retour ook open?

Komt er warmte aan bij de verdeler?

Wat zijn de instellingen van je ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
Wat bedoelt u met instellinge in de ketel? hij staat nu op 50 gr. En welke van die standen is de stand die u opnoemt? De installateur had het op die stand gezet en zo heb ik het gelaten. Ik ben er nu Chter dat de thermostaat in woonkMer niet hoger komt dan 19 gr dus temperatuur in huis komt hier boven 18gr waarschiijnlijk daarom werkt het niet. retour is open etc..

Alleen wat bedoelt u ook met komt er warmte bij de verdeler? 1 kraan wordt smw el heet als ik de temperatuur hoger zet (die leiding met de thermostaat erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwtje
tcw82 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:32:
[...]

Wat bedoel je precies met "stopt met stoken" want het klinkt een beetje als of de ketel heel snel een hoge temperatuur terug krijgt in de ketel. (De ketel stuurt heet water naar de vloer, dat koelt af en dan gaat het terug naar de ketel) . Als dat water door een "kortsluiting" in je systeem (bijvoorbeeld een kleine radiator in de badkamer) direct heet water terug laat lopen naar de ketel, stopt die met stoken. Hij kan het water immers niet heter maken.
Ik bedoel met stopt met stoken dat het vlMmetje op de thermostaat verdwijnt en de temperatuur in huis niet hoger komt dan 19 gr..

De mensen van cv ketel waren al eens komen kijkne en met de cv ketel is er niks. Ze vroegen alleen waarom we geen tweewegklep hebben gejnstalleerd. Nou dat hebben we nog niet gedaan, omdat we er verschillende verhalen over horen of het wel of niet nodif is. Hoe kan ik ee achter kkmen of er een kortsluiting is? de radiatoten boven worden me teen beetje stoken echt gloeiend heet ala ik ze helemaal open deaai. Ik heb ze nu gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mevrouwtje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:28:
[...]

Ik bedoel met stopt met stoken dat het vlMmetje op de thermostaat verdwijnt en de temperatuur in huis niet hoger komt dan 19 gr..

De mensen van cv ketel waren al eens komen kijkne en met de cv ketel is er niks. Ze vroegen alleen waarom we geen tweewegklep hebben gejnstalleerd. Nou dat hebben we nog niet gedaan, omdat we er verschillende verhalen over horen of het wel of niet nodif is. Hoe kan ik ee achter kkmen of er een kortsluiting is? de radiatoten boven worden me teen beetje stoken echt gloeiend heet ala ik ze helemaal open deaai. Ik heb ze nu gewoon dicht.
Alle radiatoren behalve de vloerverwarming dicht draaien en dan kijken of het probleem blijft bestaan.

Als het vlammetje uit gaat, zijn er dan 1 of 2 hete buizen onder de cv ketel?
Op dit plaatje, zijn meest linker en de meest rechte buis dan beide heet? Of alleen de linker, waarbij de rechter dan een beetje lauw is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y-v1FEndhy1IqXS3HmlZpkXfI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JLS5yd3dI7pPzb71yKXmsUfy.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 09-11-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

mevrouwtje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:25:
[...]

Wat bedoelt u met instellinge in de ketel? hij staat nu op 50 gr. En welke van die standen is de stand die u opnoemt? De installateur had het op die stand gezet en zo heb ik het gelaten. Ik ben er nu Chter dat de thermostaat in woonkMer niet hoger komt dan 19 gr dus temperatuur in huis komt hier boven 18gr waarschiijnlijk daarom werkt het niet. retour is open etc..

Alleen wat bedoelt u ook met komt er warmte bij de verdeler? 1 kraan wordt smw el heet als ik de temperatuur hoger zet (die leiding met de thermostaat erop)
Met instellingen van de ketel bedoel ik vermogen, anti pendel, naloop.
En de pomp op de verdeler staat goed hoog, weet je zeker dat dit de bedoeling is?

Maarrr... als ik het zo hoor: laat de installateur maar terugkomen, die mag nog even wat dingen nalopen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:47
1 je inlaatcombinatie trechter zit niet goed. dat geeft later een lekkage.

2 laat de monteur maar terug komen. opzich kan hij dit wel werkend krijgen.
maar daarvoor moet je net wat meer skills hebben dan een gewone leek.
wat ik zou zie. waar ik naar zou kijken als montuer zijnde:
1 pomp zetten op de juiste insteling 4 groepjes druk continu stand 1 of 2.
2 verdeler doorspoelen om alle lucht eruit te krijgen. je hebt maar 1 zinvolle ontluchter.
(ik instalaeer er altijd 2 exhtra in de aanvoer en retour scheelt me een ritje en tijd)
3 je systeem een beetje inregelen.
4 zoeken puzelen kijken denken.
5 tweeweg klep is wel of niet nodig hangt er een beetje vanaf koffiedik kijken.
slaat je cv regelmatig in een bepaalde storing zet hem er dan maar in.
voorwaarde is wel dat hij op de juiste plek geinstaleerdt dient te worden.
anders dan zit je straks in het andere topic (je bent van harte welkom)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2154220
6 zit er een extra inregelventiel aan de linkerkant of is dat gewoon een blindop ?
(extra inregelventiel is leuk om mee te spelen als ie niet op tempertuur komt)

7 volg opniuew het opstokk protecol. !! dit gaat nergens over. als het verkeert gaat scheurt je vloer.
je kraan staat op 35 maar je vloer is koud. pomp die uitslaat op maximaal zou me niets verbazen.
ketel op aanvoer temp 65 graden. modulerende kamerthermostaat.
en beginnen bij 15 graden dag 1 en dan 5 graden per dag omhoog.
cv ketel moet hiervoor een aantal uren per dag draaien. en dat gebuert nu niet echt.
ja hij draait wel maar het is nutteloos. je vloerverwaming verdeler draait niet mee.
eventueel kan je kamerthermostaat tijdelijk plaatsen in werk of slaapkamer.
maar dan moet je langer doen over je opstook protecol.2 dagen 5 graden.
zodat het allemaal wat gelijkmatiger gaat. nu is het 70 graden water in je verdeler.
pomp die stopt op de beveiliging afkoelen en weer draaien. dat werkt niet.

8 nog een keertje een rondje ontluchten. en retour ventiel open draaien.
(dat zijn de enige 2 dingen die ik mijn klanten laat doen als ik het vergeet)

9 tdlr laat de montuer maar terug komen. zoals @teacher zegt.

off topic laatst blijkt dat aannemer vloerverming zijn gaan leggen. om zo een graantje mee te pikken in de energie markt. ik vindt dat persee erg. maar verstand van verdelers en ketels hebben ze eigenlijk niet.
ik heb er wel verstand van. maar ook ik hang af en toe met intergas of robot aan de lijn. ik heb wat meer
de tijd om de dingen uittezoeken. vaak redt ik het en soms geef ik de klus weer door aan een collega.
ik ben goed met water gas en cv. en elektra. maar master is een groot woordt.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 13-11-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@mevrouwtje hoe gaat het met de verwarming? Waar ik woon zijn er een paar koude nachten geweest. Hoe is dat bij jullie verlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:41
Ben wel benieuwd hoe het is verlopen, wij hebben dezelfde verdeler en wordt ook niet warm. Gekke is dat de aanvoer leiding net boven de vv ook niet warm wordt. Terwijl vanaf de ketel de buis naar de betreffende leiding wel warm wordt. Maar halverwege het traject steeds kouder is

Vv staat nu 4 uurtjes aan ongeveer.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
flaskk schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:06:
Ben wel benieuwd hoe het is verlopen, wij hebben dezelfde verdeler en wordt ook niet warm. Gekke is dat de aanvoer leiding net boven de vv ook niet warm wordt. Terwijl vanaf de ketel de buis naar de betreffende leiding wel warm wordt. Maar halverwege het traject steeds kouder is

Vv staat nu 4 uurtjes aan ongeveer.
Thermostaat kraan vast of pomp vast..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flaskk
Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:10:
[...]

Thermostaat kraan vast of pomp vast..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn6RiLMAjby3vGNWbHYyoH5Z6Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ8pm5QRyINg0V4dcv54htJh.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp lijkt wel te draaien, ventiel komt netjes naar buiten en is zwaar in te drukken.

• Ronald.42
  • Niet online
flaskk schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:08:
[...]

[Afbeelding]

Pomp lijkt wel te draaien, ventiel komt netjes naar buiten en is zwaar in te drukken.
Lijkt te draaien of weet je het zeker?
Heb je ook flowmeters op je verdeler?
Ventiel lijk dan in orde te zijn, als je de kop er even af laat wordt het dan wel warm?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flaskk
Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:11:
[...]

Lijkt te draaien of weet je het zeker?
Heb je ook flowmeters op je verdeler?
Ventiel lijk dan in orde te zijn, als je de kop er even af laat wordt het dan wel warm?
Nee helaas blijft deze dan ook koud, ik ga morgen eerst eens alles ontluchten, verdeler zelf komt een vast straaltje uit, maar desbetreffende leiding traject komt boven de cv ketel uit dus wellicht zit daar nog wat lucht.

• Ronald.42
  • Niet online
flaskk schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:22:
[...]

Nee helaas blijft deze dan ook koud, ik ga morgen eerst eens alles ontluchten, verdeler zelf komt een vast straaltje uit, maar desbetreffende leiding traject komt boven de cv ketel uit dus wellicht zit daar nog wat lucht.
Zou goed kunnen, meestal als de beide pompen van cv en vv draaien dan gaat de lucht wel mee rond althans soort van, dat hoor je dan wel zeg maar.
Maar soms is de boel op één of andere duistere wijze in evenwicht en dan loopt er helemaal niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:28:
[...]

Zou goed kunnen, meestal als de beide pompen van cv en vv draaien dan gaat de lucht wel mee rond althans soort van, dat hoor je dan wel zeg maar.
Maar soms is de boel op één of andere duistere wijze in evenwicht en dan loopt er helemaal niks.
Bij ons gaat bij de cv eerst de cv leiding naar boven en dan pas naar beneden, dus even de koppeling iets open gedraaid en kwam ongeveer een luchtbed lucht uit, het lijkt nu allemaal warm te worden!
Pagina: 1