• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
vatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
Wat betreft het omzetten van de goedkopere NT-fondsen bij de ABN. Enkele dagen gelden voor beide fondsen een switch order ingeschoten. Vervolgens wordt er een losse aan- en verkoop georderd. Tot mijn verrassing werden de aan- en verkoop beide op 8 januari uitgevoerd, voor de zelfde netto waarde. Dus geen 2 a 3 dagen uit de markt, met risico op koersschommelingen.
Dat is ook de definitie van een switch order. Anders kan je het net zo goed zelf doen (wat op dit moment de situatie is bij ING bijvoorbeeld die nog geen switch order aanbiedt).

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:35
The Third Man schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Dat is ook de definitie van een switch order. Anders kan je het net zo goed zelf doen (wat op dit moment de situatie is bij ING bijvoorbeeld die nog geen switch order aanbiedt).
“Niet meer” zal je bedoelen. ING heeft de switch order jaren terug uit het assortiment gehaald.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
@Panzer_V ik doelde op de post een stukje terug dat men bij ING overweegt om iets voor de NT situatie mogelijk te gaan maken.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

vatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
Wat betreft het omzetten van de goedkopere NT-fondsen bij de ABN. Enkele dagen gelden voor beide fondsen een switch order ingeschoten. Vervolgens wordt er een losse aan- en verkoop georderd. Tot mijn verrassing werden de aan- en verkoop beide op 8 januari uitgevoerd, voor de zelfde netto waarde. Dus geen 2 a 3 dagen uit de markt, met risico op koersschommelingen.
Om te voorkomen dat we weer in dezelfde valkuil (fsfikke in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1") vallen. Weet je 100% zeker dat ze op dezelfde dag uitgevoerd zijn? Of zie je enkel de mutatie op hetzelfde moment? Dat de bedragen hetzelfde zijn is logisch, anders zou er ergens geld bij of af moeten gaan. De vraag is of de verkoop van fonds A tegen de koers van dag x, en de koop van fonds B voor de koers van dag x was, en niet van x+1. Want zo was het in het verleden altijd, ook al zie je op sommige afschriften dezelfde datum.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Joel22 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Misschien niet duidelijk genoeg:
Iik heb een bedrag wat ik of gespreid kan inleggen of in stapjes. Dat geld is misschien nodig over 15 jaar o.i.d. is lumpsum dan wel de beste strategie? Of is er een langere horizon nodig wil lump sum over het algemeen (historisch gezien) de beste keuze zijn.

Openingstopic zegt dit:
"Maar als ik nu een heel fortuin erin stop en het gaat morgen naar -50%, dan ben ik de helft kwijt! Waarom niet steeds een beetje?
Dit is het bekende dilemma van 'lump sum' vs 'dollar cost averaging' (DCA). De praktijk leert dat lump sum, op de lange termijn, vaker wel (ca. 70%) dan niet meer rendement oplevert."

De vraag is wat is lange termijn?
Het gaat bij "lange termijn" niet zozeer om de lange termijn als in je beleggingshorizon. Het gaat om de lange termijn als in als je historisch, over een lange termijn, de impact bepaalt, je gemiddeld beter uit bent met lump sum. Het is dus niet zo dat het van je beleggingshorizon afhangt.

Verder vooral ook wat Rube aangeeft: waar je je zelf het prettigst bij voelt lijkt mij belangrijker dan wat financieel de meest optimale strategie is. Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn :) .

Om even zijn voorbeeld erbij te pakken, stel je legt het geld nu in 4 kwartalen in, dan ben je beter uit als de beurs over een halfjaar zou crashen (want dan zit je er nog niet helemaal in). Maar ben je slechter uit als de beurs over anderhalf jaar zou crashen. Omdat je er dan net zo vol in zit als bij lump sum, maar intussen wel een flink stuk koersstijging in het komende jaar mist, voor het geld dat op dat moment nog niet in de beurs zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-01-2026 12:01 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De DCA/lumpsum afweging...

Je kunt kijken naar het bedrag dat je wilt gaan inleggen. Als dat meer dan 2 keer je normale jaarsalaris is, lijkt het me voor je zenuwen beter om dit niet allemaal in 1 keer de beurs op te gooien. Maar maak de plukjes niet te klein, het moet niet 5 tot 10 jaar gaan duren tot je alles geïnveseerd hebt.

Je kunt de afweging ook maken op basis van wat je koopt: een indexfonds volgt de markt dus gaat meestal "up" (dus beter maar meteen beginnen), een los aandeel kan best jaren lang blijven schommelen en dan zorgt DCA er voor dat je zonder moeite (zonder te hoeven timen) een goede gemiddelde koers betaald hebt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:55:
Verder vooral ook wat Rube aangeeft: waar je je zelf het prettigst bij voelt lijkt mij belangrijker dan wat financieel de meest optimale strategie is.
Uiteindelijk zijn het gemiddeldes en kan je altijd het risico lopen dat je net op de verkeerde dag alles inlegt (de uitzondering die de regel bevestigd ;)). Maar aangezien je niet in de toekomst kan kijken, is het optimale gemiddelde om lump-sum in te leggen. Maar voor je eigen gevoel kan het inderdaad beter zijn om stapsgewijs in te stappen (en wat je nog niet inlegt op een spaarrekening/deposito te zetten tot je dat gaat inleggen). In de onderstaande PDF worden ook nog een aantal bedragen gegeven waar je het verschil tussen LS en CA (lump-sum vs cost-averaging) ziet. Het verschil tussen beide is merkbaar maar ook niet wereldschokkend. Als je bij het verspreid inleggen een stuk prettiger voelt, vooral doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV3Ry9WIKvKIJZ3cJ8n7epp6hEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ed4S0IUWVhsuFerjgOyyNOtB.png?f=fotoalbum_large
https://corporate.vanguar...rarily_hold_your_cash.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53
GoEV6 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:16:
Zag pas een mooie opmerking van Kapé Breukelaar op LinkedIn. Was in de trend van "ik koop maandelijks aandelen van de grootste 10 tech bedrijven + 2300 aandelen van andere ondernemingen". Vond hem wel passend voor passief beleggen :)
Nee dat is mijn ogen niet zo’n hele slimme opmerking en eerder geeft dit blijk dat de beste man er snars van begrijpt.

Als je passief de (gehele) markt volgt dan beslist de markt ook wat de top 10 is en de verdere samenstelling. Die is namelijk constant in beweging. Als morgen de tech industrie in elkaar zakt heb je een hele andere top 10 namelijk. Net zo goed als dat de Amerikaanse economie instort de verhouding verschuift naar andere landen/ werelddelen terwijl deze, Amerika, nu oververtegenwoordigd is. Passief beleggen is genoegen nemen met het gemiddelde rendement en zolang je er lang genoeg in zit is deze altijd positief gebleken ook met periodieke dalingen meegewogen.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:20
Miki schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Nee dat is mijn ogen niet zo’n hele slimme opmerking en eerder geeft dit blijk dat de beste man er snars van begrijpt.

Als je passief de (gehele) markt volgt dan beslist de markt ook wat de top 10 is en de verdere samenstelling. Die is namelijk constant in beweging. Als morgen de tech industrie in elkaar zakt heb je een hele andere top 10 namelijk. Net zo goed als dat de Amerikaanse economie instort de verhouding verschuift naar andere landen/ werelddelen terwijl deze, Amerika, nu oververtegenwoordigd is. Passief beleggen is genoeg nemen met het gemiddelde rendement en zolang je er lang genoeg in zit is deze altijd positief gebleken ook met periodieke dalingen meegewogen.
Nu ik jouw reactie lees besef ik dat mijn uitleg wellicht duidelijker kan. Hij (en ik) bedoelt dat je gewoon maandelijks bv in VWRL moet beleggen dus in de hele wereld. 10 bedrijven van je voorkeur en de rest krijg je er automatisch bij.

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-01 17:16
fsfikke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Om te voorkomen dat we weer in dezelfde valkuil (fsfikke in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1") vallen. Weet je 100% zeker dat ze op dezelfde dag uitgevoerd zijn? Of zie je enkel de mutatie op hetzelfde moment? Dat de bedragen hetzelfde zijn is logisch, anders zou er ergens geld bij of af moeten gaan. De vraag is of de verkoop van fonds A tegen de koers van dag x, en de koop van fonds B voor de koers van dag x was, en niet van x+1. Want zo was het in het verleden altijd, ook al zie je op sommige afschriften dezelfde datum.
Je hebt gelijk, er zat inderdaad een dag tussen de verkoop en aankoop (06/1) en 07/01). Op het transactie- en rekeningoverzicht staan de zelfde datum en nettowaarde (08/1), vandaar de verwarring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_hygNFcAjqeZCA8zrS9-G67X7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o1G47qrAGai6VWjVzFH7wD20.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TddI5BjHg58_mncH_b-GzGW87D8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wPZCs80DwFGVBud6UjNVGExm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i0SQWMYR3bhHM50ygxXwAJvWsg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TotHWPNKSfpPDoXfxxR1X2td.png?f=fotoalbum_tile

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vandaag eens ingelogd op fitvermogen...nieuwe stijl dus: wat meer bij de tijd, en jawel: 2FA is een optie geworden, hoezee :+ Wel leuk al die grafieken en overzichten. Wel jammer dat bij veel zaken je een pdf voorgeschoteld krijgt in plaats van een simpel overzicht met getallen wat uitklapt, maar ach, het is set it and forget it zoals bij de meesten hier.

Voorlopig laat ik alles bij het oude, oftewel weer een ouderwetse overschrijving bij mijn bank aanslingeren ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

vatermater schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Je hebt gelijk, er zat inderdaad een dag tussen de verkoop en aankoop (06/1) en 07/01). Op het transactie- en rekeningoverzicht staan de zelfde datum en nettowaarde (08/1), vandaar de verwarring.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
In jouw geval geluk gehad, het heeft je €263.61 opgeleverd *O*

(4715.7617 stuks voor €20.6486 gekocht ipv €20.7045 de dag daarvoor)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2026 15:56 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:43
leuk forum en al veel ingelezen.
Ben een vrij beginnende belegger, en veel is nieuw voor mij.

Ik heb nu aandelen bij zowel Rabobank als DeGiro en daarnaast ook wat crypto's

Ik ben op zoek naar een simpele tool waarin ik al mijn aandelen/ETFs/Crypto's kan zetten zodat ik in 1 overzicht de totale actuele waarde kan zien. Liefst een gratis tool, en hoe simpeler hoe beter. *ben geen beleggers-guru"

Hebben jullie tips?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
kuwerti schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:19:
leuk forum en al veel ingelezen.
Ben een vrij beginnende belegger, en veel is nieuw voor mij.

Ik heb nu aandelen bij zowel Rabobank als DeGiro en daarnaast ook wat crypto's

Ik ben op zoek naar een simpele tool waarin ik al mijn aandelen/ETFs/Crypto's kan zetten zodat ik in 1 overzicht de totale actuele waarde kan zien. Liefst een gratis tool, en hoe simpeler hoe beter. *ben geen beleggers-guru"

Hebben jullie tips?
Ik gebruik Portfolio Performance: open soure, gratis, werkt lokaal

https://www.portfolio-performance.info/en/

Of het simpel genoeg is weet ik niet... maar het kan automatisch koersinfo ophalen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:25
Excel :+

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:46
Kalentum schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Ik gebruik Portfolio Performance: open soure, gratis, werkt lokaal

https://www.portfolio-performance.info/en/

Of het simpel genoeg is weet ik niet... maar het kan automatisch koersinfo ophalen
Ik gebruik zelf getquin. heb zelf bitvavo en degiro

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Na welk X bedrag vinden jullie het onverantwoord om in een synthetische ETF te zitten? De laatste jaren merk ik gewoon dat alles duurder word dus ik ben bezig om op alles te besparen.

i500 & chill (@IBKR)

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.