• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-01 10:52
SX-Superfly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Zijn de NT fondsen bij de ING veranderd?
Ik heb al jaren NT World NL0011225305 en NT EM NL0011515424.
Heb ik met deze de verkeerde NT fondsen te pakken en met ik mijn maandelijkse inleg wijzigen naar NL0013654742 en NL0014040289?
De 'oude' fondsen zijn inmiddels niet meer te vinden in de ING app. Alleen de nieuwe fondsen nog. Hoe zit het dan met mijn automatische inleggen?

Edit: zo te zien zijn er meer klanten van ing met dezelfde vraag. Ben benieuwd of ING de fondsen automatisch overzet naar de fondsen met goedkopere kosten. https://www.reddit.com/r/...se_handmatig_overstappen/
Heb het zelf gedaan, weinig werk en geen zin in afwachten en vergeten.

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 10:03
Lensent schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Is het dan huidige portefeuille verkopen en hetzelfde bedrag eenmalig inleggen in de 'nieuwe' fondsen? En vervolgens je maandelijkse inleg wijzigen naar de nieuwe fondsen?

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 13:50
Een tijdje geleden ben ik begonnen om maandelijks automatisch de 3 NT indexfondsen te kopen in de al vaker aangegeven verhouding van grofweg 80/10/10. Dit doe ik bij de Rabo omdat ik daar al een rekening heb, en met het de zekerheid en dus rust geeft om hier passief te blijven beleggen. Naast deze indexfondsen heb ik al een langere tijd een depositoladder voor het zekere deel. Hier probeer ik via Raisin de maximale rendementen uit te halen.

Nou wil ik nog wat meer maandelijkse beleggen op een automatische manier zoals ik nu doe.
Maar dacht vanwege de spreiding en een beetje de kosten dat wellicht elders te doen.
En wel bijv WEBN via deGiro. Dan heb ik 0,37% kosten ipv de 0,53% bij de Rabo voor de NT, en ik heb
een ETF met werelddekking net zoals de NT fondsen.

Nou is de vraag of het logisch is om te doen, of maak ik het onnodig ingewikkeld?

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Lensent schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:34:
Heb je dan niet weer te maken met transactiekosten? iets wat je mogelijk niet hebt als ING het gaat omzetten voor je?
Edit: nvm, transactiekosten zijn kosteloos bij beleggingsfondsen.

[ Voor 10% gewijzigd door DyStiC op 04-01-2026 16:12 ]

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:37
SX-Superfly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Is het dan huidige portefeuille verkopen en hetzelfde bedrag eenmalig inleggen in de 'nieuwe' fondsen? En vervolgens je maandelijkse inleg wijzigen naar de nieuwe fondsen?
Ja, in principe wel. Maar door eerst oud te verkopen en dan nieuw aan te kopen ben je wel enkele dagen uit de markt en dat is een risico. Als je spaargeld hebt kun je daar ook een deel van gebruiken om stapsgewijs over te gaan. Dan kun je verkoop oud en aankoop nieuw op hetzelfde moment inschieten en ben je niet uit de markt.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04

sanook

_/-\o_

RoD schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Bij de Rabobank kan dat iig niet. Je zou het daar dus handmatig moeten doen, maar ik doe altijd maar net alsof het een bonus is, want ik heb geen zin om handmatig kooporder voor de dividendwaarde in te schieten :P
Als ik het goed heb is de minimale aankoopwaarde bij Rabo 50 euro dus mogelijk kun je het niet eens direct herbeleggen (en weer aankoopkosten...).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48
utilman schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
Nou is de vraag of het logisch is om te doen, of maak ik het onnodig ingewikkeld?
Dat is eigenlijk niet te zeggen, het is meer iets voor je persoonlijk afweging. Er zijn zat mensen die o.a. op die manier bij verschillende brokers beleggen, om verscheidene redenen. Het hoeft niet, maar kan wel.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:14
utilman schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
Een tijdje geleden ben ik begonnen om maandelijks automatisch de 3 NT indexfondsen te kopen in de al vaker aangegeven verhouding van grofweg 80/10/10. Dit doe ik bij de Rabo omdat ik daar al een rekening heb, en met het de zekerheid en dus rust geeft om hier passief te blijven beleggen. Naast deze indexfondsen heb ik al een langere tijd een depositoladder voor het zekere deel. Hier probeer ik via Raisin de maximale rendementen uit te halen.

Nou wil ik nog wat meer maandelijkse beleggen op een automatische manier zoals ik nu doe.
Maar dacht vanwege de spreiding en een beetje de kosten dat wellicht elders te doen.
En wel bijv WEBN via deGiro. Dan heb ik 0,37% kosten ipv de 0,53% bij de Rabo voor de NT, en ik heb
een ETF met werelddekking net zoals de NT fondsen.

Als je kosten wilt besparen zou ik WEBN bij IBKR aanschaffen en eventueel je portfolio overzetten.

Vind je gemak en gemoedsrust net zo belangrijk zou ik gewoon alles lekker bij de Rabobank houden en gewoon doorgaan met de NT fondsen.

i500 & chill (@IBKR)

• SX-Superfly
Bas... schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Ja, in principe wel. Maar door eerst oud te verkopen en dan nieuw aan te kopen ben je wel enkele dagen uit de markt en dat is een risico. Als je spaargeld hebt kun je daar ook een deel van gebruiken om stapsgewijs over te gaan. Dan kun je verkoop oud en aankoop nieuw op hetzelfde moment inschieten en ben je niet uit de markt.
Wat een gedoe zeg. Ik koos voor deze manier van beleggen om er geen omkijken naar te hebben. Dat ING ineens de fondsen gewijzigd heeft zorgt ervoor dat ik handelingen moet verrichten die ik eigenlijk niet wil (want kan geld kosten).

Het is trouwens toch ook vreemd dat mijn huidige automatische orders blijven bestaan terwijl die fondsen niet meer vindbaar zijn op ing?

• The Third Man
@SX-Superfly je hoeft niks te doen, het kost je geen geld om je bestaande fondsaankopen te behouden en alleen je nieuwe aankopen naar het goedkopere fonds aan te passen.

Je kan anderzijds ook niet verwachten dat je met losse fonds aankopen je nooit wat moet aanpassen. Zulke dingen veranderen nou eenmaal wel eens. Anders kan je beter naar Meesman of BND kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door The Third Man op 04-01-2026 21:22 ]

• SX-Superfly
The Third Man schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:20:
@SX-Superfly je hoeft niks te doen, het kost je geen geld om je bestaande fondsaankopen te behouden en alleen je nieuwe aankopen naar het goedkopere fonds aan te passen.

Je kan anderzijds ook niet verwachten dat je met losse fonds aankopen je nooit wat moet aanpassen. Zulke dingen veranderen nou eenmaal wel eens. Anders kan je beter naar Meesman of BND kijken.
Bedankt voor de tip. Zojuist mijn maandelijkse orders gewijzigd naar de 'nieuwe' NT World en EM fondsen. Huidige portefeuille laat ik staan.

• Lensent
SX-Superfly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Bedankt voor de tip. Zojuist mijn maandelijkse orders gewijzigd naar de 'nieuwe' NT World en EM fondsen. Huidige portefeuille laat ik staan.
Zo heb ik het ook gedaan ja

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
het kost je geen geld om je bestaande fondsaankopen te behouden en alleen je nieuwe aankopen naar het goedkopere fonds aan te passen.
De nieuwe hebben toch een lagere TER? Dan kost het wel degelijk (een beetje) geld om ze niet over te zetten...

• The Third Man
Leaguer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:01:
[...]

De nieuwe hebben toch een lagere TER? Dan kost het wel degelijk (een beetje) geld om ze niet over te zetten...
Kost het mij extra geld als ik cola bij de Appie haal terwijl de Jumbo het in de 1+1 gratis heeft? Het mislopen van een goedkopere aanbieding is niet hetzelfde als iets kosten. Basisprincipe van boekhouding, je gaat op de balans toch ook niet verwerken waar je anders nog goedkoper uit was geweest... Je huidige belegging verkopen en weer terugkopen en daarbij duurder terugkopen, dat kost je daadwerkelijk geld (en dat verschijnt wel op je balans). De mindset dat een aanbieding mislopen je geld kost is een bekende marketingtruc.

Punt is dat ze aangaven niet een handmatige actie te willen uitvoeren aan de bestaande belegging vanwege dat kostenrisico. Ik gaf aan dat dat niet hoefde, ING dwingt niemand dat te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 05-01-2026 10:38 ]

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:49
The Third Man schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Kost het mij extra geld als ik cola bij de Appie haal terwijl de Jumbo het in de 1+1 gratis heeft? Het mislopen van een goedkopere aanbieding is niet hetzelfde als iets kosten. Basisprincipe van boekhouding, je gaat op de balans toch ook niet verwerken waar je anders nog goedkoper uit was geweest... Je huidige belegging verkopen en weer terugkopen en daarbij duurder terugkopen, dat kost je daadwerkelijk geld (en dat verschijnt wel op je balans). De mindset dat een aanbieding mislopen je geld kost is een bekende marketingtruc.

Punt is dat ze aangaven niet een handmatige actie te willen uitvoeren aan de bestaande belegging vanwege dat kostenrisico. Ik gaf aan dat dat niet hoefde, ING dwingt niemand dat te doen.
Opportunity costs. Dit zijn -met het risico op een metadiscussie- natuurlijk wel gewoon kosten als je jezelf niet voor de gek wilt houden.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30

Qwerty-273

Meukposter

Ook bij een partij als Meeman worden oude fondsen gesloten en vervangen in de loop van de tijd - zie bijvoorbeeld https://www.meesman.nl/aanpassingen-fondsassortiment/ voor hun wissel in 2023/2024. Ze bieden natuurlijk wel aan om het automatisch over te zetten naar een vervangend fonds, zoals je ook zag bij de Rabo met hun NT fondsen wissel. Het is afwachten of ING hetzelfde zal doen, of de keuze vrijlaat aan de belegger om wel of niet mee te verhuizen.

Ik weet niet welke afspraken er liggen tussen NT en de bank/broker, of daar slechts 1 class variant van NT World aangeboden mag worden of dat ze ook meerdere classen kunnen aanbieden, etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-01 15:39
Door wat onhandige keuzes en aanpassing kernselectie van De Giro (van bepaalde naar alles op Tradegate) heb ik nu een aantal ETF's 'dubbel' op verschillende markten, bijvoorbeeld:

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc (IE00BK5BQT80)

Die heb ik op EAM en op TDG staan.

Wat zouden jullie doen? De 'foutieve' laten staan of verkopen en op juiste markt bijkopen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• The Third Man
OosterF schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Opportunity costs. Dit zijn -met het risico op een metadiscussie- natuurlijk wel gewoon kosten als je jezelf niet voor de gek wilt houden.
Tegelijkertijd is er niemand die beweert dat het hen "geld kost" om in NT te zitten bij de bank terwijl ze ook WEBN bij IBKR hadden kunnen kopen. Het is dus een beetje een label en daar schuilt voor mij altijd snel een bias in. En omgekeerd is het jezelf ook voor de gek houden als je concludeert dat je dus zelf over moet stappen naar de goedkopere NT, want het risico op kosten bij die ver- en aankoop is groter dan de besparing.

Ik zeg niet dat het je niks kan opleveren door de goedkopere opties te nemen, maar het is en blijft een afweging op basis van het totaalplaatje en niet eenzijdig dat als je kosten ziet (opportunity of wat anders) dat absoluut betekent dat je iets moet doen want 'anders kost het me dat verschil'. Dan wordt het snel marketing-rethoriek als 'dief van je eigen portemonnee' e.d.
Qwerty-273 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Ook bij een partij als Meeman worden oude fondsen gesloten en vervangen in de loop van de tijd - zie bijvoorbeeld https://www.meesman.nl/aanpassingen-fondsassortiment/ voor hun wissel in 2023/2024. Ze bieden natuurlijk wel aan om het automatisch over te zetten naar een vervangend fonds, zoals je ook zag bij de Rabo met hun NT fondsen wissel. Het is afwachten of ING hetzelfde zal doen, of de keuze vrijlaat aan de belegger om wel of niet mee te verhuizen.
Precies, maar dat was ook waar ik op doelde: men regelt het voor de klant. Bij de bank is het maar net hoe zij er toevallig in staan, ING is daar duidelijk (al vaker gebleken) niet proactief in. Zowel niet bij het daadwerkelijk handelen, maar ook niet qua informatievoorziening naar de klant zodat die weet waar die aan toe is. De klantenservice heeft meestal ook geen idee en papegaait wat ze zelf op de site kunnen terugvinden. Maar daar schuilt mede het prijsverschil in (al is binnen de grootbanken ABN zowel goedkoper als beter presterend op dat vlak).

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30

Qwerty-273

Meukposter

PASware schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:55:
Door wat onhandige keuzes en aanpassing kernselectie van De Giro (van bepaalde naar alles op Tradegate) heb ik nu een aantal ETF's 'dubbel' op verschillende markten, bijvoorbeeld:

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc (IE00BK5BQT80)

Die heb ik op EAM en op TDG staan.

Wat zouden jullie doen? De 'foutieve' laten staan of verkopen en op juiste markt bijkopen?
Ik zou wachten. Persoonlijk totaal geen fan van Tradegate, maar dat is een andere discussie.

Tradegate is een payment for order flow venue, en je handelt dus tegen Tradegate en niet direct andere partijen op deze "beurs". In 2024 hebben we EU breed afgesproken geen pfof meer te doen, waarbij landen de mogelijkheid hadden om de invoering met 2 jaar uit te stellen. Het enige land in de EU die gebruikmaakt van deze mogelijkheid om uit te stellen is Duitsland. Die periode loopt tot 30 juni 2026. Na dat moment mag Tradegate geen financiële prikkel meer teruggeven aan Flatex/DeGiro voor het routeren van orders naar deze 'beurs'. Wellicht dat de prijsstelling die DeGiro voert deze zomer daardoor aangepast wordt en er geen verschil meer is in kosten tussen handelen op Euronext en Tradegate.
Article 39a(1) of Regulation (EU) No. 600/20141 (MiFIR), as amended by Regulation (EU) 2024/7912 (MiFIR review) prohibits investment firms acting on behalf of clients from receiving payment for order flow (PFOF).
In accordance with Article 39a(2) of MiFIR, a Member State in which, before 28 March 2024, investment firms receiving PFOF are established, may exempt investment firms under its jurisdiction from the prohibition laid down in Article 39a(1) until 30 June 2026, where those investment firms provide investment services to clients domiciled or established in that Member State.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-01 15:39
Qwerty-273 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Ik zou wachten. Persoonlijk totaal geen fan van Tradegate, maar dat is een andere discussie.

Tradegate is een payment for order flow venue, en je handelt dus tegen Tradegate en niet direct andere partijen op deze "beurs". In 2024 hebben we EU breed afgesproken geen pfof meer te doen, waarbij landen de mogelijkheid hadden om de invoering met 2 jaar uit te stellen. Het enige land in de EU die gebruikmaakt van deze mogelijkheid om uit te stellen is Duitsland. Die periode loopt tot 30 juni 2026. Na dat moment mag Tradegate geen financiële prikkel meer teruggeven aan Flatex/DeGiro voor het routeren van orders naar deze 'beurs'. Wellicht dat de prijsstelling die DeGiro voert deze zomer daardoor aangepast wordt en er geen verschil meer is in kosten tussen handelen op Euronext en Tradegate.

[...]
Dank. Het is nu alleen wat onoverzichtelijk in mijn portefeuille door de dubbele fondsen. Erg? Nee dat niet. Ik zal voor nu niks aanpassen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08
Qwerty-273 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:22:
Wellicht dat de prijsstelling die DeGiro voert deze zomer daardoor aangepast wordt en er geen verschil meer is in kosten tussen handelen op Euronext en Tradegate.
Ik ben ook benieuwd wat dit t.z.t. zal betekenen voor Trade Republic.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:56:
[...]
want het risico op kosten bij die ver- en aankoop is groter dan de besparing.
In dit topic is al meerdere keren besproken hoe je van NT fondsen kan wisselen zonder uit de markt te zijn.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• sanook

sanook

_/-\o_

fsfikke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:42:
[...]

In dit topic is al meerdere keren besproken hoe je van NT fondsen kan wisselen zonder uit de markt te zijn.
Dan moet je wel in de gelegenheid zijn om dat gat tijdelijk te vullen met spaargeld. Aan de andere kant kan een dag uit de markt ook positief uitvallen. Of je kunt het in delen verplaatsen om de risico's te spreiden.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

Aan het begin van het jaar doe ik altijd een herbalancering van mijn indexfondsen bij ING. Goed om te zien dat er nieuwe NT fondsen zijn met lagere kosten. Klopt het dat er specifiek voor NT Europe niks terug gekomen is? Vondt het zelf niet zo erg. Onderstaande is prima.

Mijn nieuwe verdeling:
NL0013654742 - NT World Screened Equity Index FGR Fund - 55 procent
NL0014040289 - NT EM Screened Equity Index FGR Fun - 25 procent
IE000OJ5TQP4 - HANetf ICAV- Future of Defence UCITS ETF - 20 procent

Nu zo'n 5 jaar bezig op deze manier en bevalt prima. Sinds vorig jaar een stuk winst van de NT fondsen in een defensie tracker gestopt. Bevalt ook goed.

Op de NT fondsen heb ik een een maandelijkse terugkerende order lopen, op de defensie tracker niet.

[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 06-01-2026 07:53 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52
spartacusNLD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:41:
Aan het begin van het jaar doe ik altijd een herbalancering van mijn indexfondsen bij ING. Goed om te zien dat er nieuwe NT fondsen zijn met lagere kosten. Klopt het dat er specifiek voor NT Europe niks terug gekomen is?
Ik vond het ook even verwarrend bij ING voor de Northern Trust fondsen. Heb daarom even onderstaande tabel gemaakt om de verschillen te duiden:
DekkingFondsOude naamISINRechten van deelnemingBelastingsstructuurKostenMngmnt fee
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder FundNL0011225305Klasse A FBI0,15%0,13%
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0013654742Klasse I FBI0,10%0,08%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR FundNT Europe Custom ESG Index FGR FundNL0012061329Klasse C FBI0,15%0,13%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0011400346Klasse A FBI0,15%0,13%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNT Emering Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR FundNL0011515424Klasse A FBI0,25%0,20%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNL0014040289Klasse G Factsheet niet vindbaar0,15%0,10%
Small CapNT World Small Cap Low Carbon Equity Index FGR Feeder FundNT World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR FundNL0013552078Klasse A FBI0,23%0,20%
Voor het verschil tussen de twee Europe fondsen: de ene is een FEEDER fund, de ander niet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

@Kaspers de oude namen zijn anders, world (de 305) heet bijv in de app: 'Northern Trust WC ESG El UCITS FGR Fe Fd' die had helemaal geen 'world' in de naam :P

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2026 15:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 20:14
fsfikke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Dat kan helemaal niet. Tenzij je niet volledig belegd bent.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
spartacusNLD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:41:
Aan het begin van het jaar doe ik altijd een herbalancering van mijn indexfondsen bij ING. Goed om te zien dat er nieuwe NT fondsen zijn met lagere kosten. Klopt het dat er specifiek voor NT Europe niks terug gekomen is? Vondt het zelf niet zo erg. Onderstaande is prima.

Mijn nieuwe verdeling:
NL0013654742 - NT World Screened Equity Index FGR Fund - 55 procent
NL0013654742 - NT EM Screened Equity Index FGR Fun - 25 procent
IE000OJ5TQP4 - HANetf ICAV- Future of Defence UCITS ETF - 20 procent

Nu zo'n 5 jaar bezig op deze manier en bevalt prima. Sinds vorig jaar een stuk winst van de NT fondsen in een defensie tracker gestopt. Bevalt ook goed.

Op de NT fondsen heb ik een een maandelijkse terugkerende order lopen, op de defensie tracker niet.
Ik ben wel benieuwd; welke defensie tracker?

• fire07
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Na lang twijfelen overgestapt van Fitvermogen naar Saxo. Opzich erg tevreden met Saxo met een zeer behulpzame klantenservice. Wat me alleen mateloos stoort is dat bij Autoinvest kennelijk niet 100% van het maandbedrag geïnvesteerd kan worden. Autoinvest houdt ongeveer 2,5% in als buffer voor eventuele koersverschillen op de dag van uitvoer. Je hebt hiermee dus een cash drag die natuurlijk gezien moet worden als een (opportuniteits)kostenpost. Geen idee overigens hoe zich dat in een jaarlijks kostenpercentage laat uitdrukken. Wie het weet mag het zeggen...

ETF's hebben dat probleem bij Saxo niet daar ze fractioneel kunnen worden aangekocht. Echter ETF's hebben een dividendlekkage, dus daar heb ik geen interesse in.

Ik heb ook IBKR in een demo versie de afgelopen weken uitgeprobeerd maar durfde het toch niet aan. Ik had er geen goed gevoel bij om in een keer 350k naar een buitenlandse broker over te maken (want ja, het zal maar net mis gaan). Waar ik nu wel aan denk is om mijn maandelijkse beleggingen van rond de 2750 euro toch bij IBKR te gaan voortzetten. De rest laat ik dan bij Saxo staan (100% AVIAW overigens). Op die manier spreid ik het risico.

Kan mij iemand een fonds noemen bij IBKR noemen die recurring kan worden aangekocht en aan de volgende voorwaarden voldoet:

- MSCI World Index als benchmark;
- TER max 0,17%;
- Geen dividendlekkage;
- Fractioneel

Alvast bedankt

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Waarom zou je met een portefeuille van tonnen per se fractioneel willen kunnen aankopen? Dat is toch ruis in de marge dan.

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:53:
Waarom zou je met een portefeuille van tonnen per se fractioneel willen kunnen aankopen? Dat is toch ruis in de marge dan.
Omdat ik nog een lange beleggingshorizon heb en graag maximaal wil compounden.

Het voelt gewoon klote als je maandelijks rond de 100 euro onbelegd in cash moet laten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door fire07 op 06-01-2026 00:04 ]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Omdat ik nog een lange beleggingshorizon heb en graag maximaal wil compounden.
Maar het gaat dan in totaal toch om max ( net iets minder dan) 1 aandeel? Op een portfolio van tonnen is die verwaarloosbaar ook als de koers bijv 100 euro is

• fire07
  • Niet online
One-eye864 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Maar het gaat dan in totaal toch om max ( net iets minder dan) 1 aandeel? Op een portfolio van tonnen is die verwaarloosbaar ook als de koers bijv 100 euro is
Als ik 30 jaar lang 100 euro per maand onbelegd laat tegen 10% jaarlijks rendement is dat over de gehele looptijd € 209.674,21. Een substantieel bedrag zou ik zeggen...

• One-eye864
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Als ik 30 jaar lang 100 euro per maand onbelegd laat tegen 10% jaarlijks rendement is dat over de gehele looptijd € 209.674,21. Een substantieel bedrag zou ik zeggen...
Maar als je deze maand zeg even 99 euro te kort komt op een aanteel van 100 euro dan. Kan je met dezelfde inleg volgende keer een aandeel meer kopen en heb je nog 98 euro over. Als je steeds maximaal bij koopt wat je hebt in aandelen is je cashdrag nooit mee dan 99,99% van 1 aandeel

• fire07
  • Niet online
One-eye864 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:17:
[...]

Maar als je deze maand zeg even 99 euro te kort komt op een aanteel van 100 euro dan. Kan je met dezelfde inleg volgende keer een aandeel meer kopen en heb je nog 98 euro over. Als je steeds maximaal bij koopt wat je hebt in aandelen is je cashdrag nooit mee dan 99,99% van 1 aandeel
Ik heb het idee dat Saxo Autoinvest zo niet werkt. Volgens mij wordt er standaard rond de 2,5% op je inleg ingehouden om koersschommelingen op de dag van uitvoer op te vangen. Dit staat op hun site:

"Daarnaast wordt er een buffer van ongeveer 2,5% gereserveerd voor eventuele koersschommelingen. Hierdoor kan het zijn dat er onvoldoende kas overblijft voor de order." --> https://www.help.saxo/hc/...est-order-niet-uitgevoerd

Zelfs als ik in Autoinvest een fractionele ETF selecteer zoals WEBN houdt hij 2,5% in 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door fire07 op 06-01-2026 00:24 ]

• One-eye864
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Ik heb het idee dat Saxo Autoinvest zo niet werkt. Volgens mij wordt er standaard rond de 2,5% op je inleg ingehouden om koersschommelingen op de dag van uitvoer op te vangen. Dit staat op hun site:

"Daarnaast wordt er een buffer van ongeveer 2,5% gereserveerd voor eventuele koersschommelingen. Hierdoor kan het zijn dat er onvoldoende kas overblijft voor de order." --> https://www.help.saxo/hc/...est-order-niet-uitgevoerd

Zelfs als ik in Autoinvest een fractionele ETF selecteer zoals WEBN houdt hij 2,5% in 8)7
Ik zit niet bij Saxo dus over die 2,5% kan ik niks zeggen maar ik reageer(de) puur op het uitsluiten indien niet fractionele wat volgens mij weldegelijk verwaarloosbaar is.

Daarnaast zou die 2,5% (nogmaals ik heb geen ervaring met Saxo) ook enkel gaan over de inleg per maand (in jouw geval dus 68,75 euro op een portfolio van tonnen) want de 68,75 die deze maand blijft staan wordt volgende maand natuurlijk wel weer belegt dus blijft er elkeaand na de transactie een kleine 70 euro achter en telt dit dus niet maandelijks op

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Ik las volgens mij ergens een tip (zelf geen ervaring mee!) om je auto invest bedrag iets hoger in te stellen dan het bedrag wat je over maakt.

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

zunrob schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd; welke defensie tracker?
Staat in het verhaal toch? 3e in het rijtje. :)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• sanook

sanook

_/-\o_

spartacusNLD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Klopt je lijstje wel 100%? de 1e en 2e hebben dezelfde ISIN...

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

sanook schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Klopt je lijstje wel 100%? de 1e en 2e hebben dezelfde ISIN...
Ah stom. Aangepast!

• Rukapul
[...]

Nee.

Bij een koers van ca 100 (wat bij meeste fondsen al hoog is waarna typisch een 1:5 split volgt) zal er gemiddeld 50 euro onbelegd blijven.

Dit bedrag blijft constant! Er is namelijk geen cumulatief effect omdat het elke maand over het residu gaat.

Bij een bovengemiddeld rendement van 10% op jaarbasis resulteert dit in 5 euro per jaar en opgeteld 150 euro over 30 jaar. Per fonds.

Om die paar knaken verklein je de oplossingsruimte significant waardoor potentieel voordeligere opties afvallen.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:15
fire07 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:43:
Na lang twijfelen overgestapt van Fitvermogen naar Saxo. Opzich erg tevreden met Saxo met een zeer behulpzame klantenservice. Wat me alleen mateloos stoort is dat bij Autoinvest kennelijk niet 100% van het maandbedrag geïnvesteerd kan worden. Autoinvest houdt ongeveer 2,5% in als buffer voor eventuele koersverschillen op de dag van uitvoer. Je hebt hiermee dus een cash drag die natuurlijk gezien moet worden als een (opportuniteits)kostenpost. Geen idee overigens hoe zich dat in een jaarlijks kostenpercentage laat uitdrukken. Wie het weet mag het zeggen...

ETF's hebben dat probleem bij Saxo niet daar ze fractioneel kunnen worden aangekocht. Echter ETF's hebben een dividendlekkage, dus daar heb ik geen interesse in.

Ik heb ook IBKR in een demo versie de afgelopen weken uitgeprobeerd maar durfde het toch niet aan. Ik had er geen goed gevoel bij om in een keer 350k naar een buitenlandse broker over te maken (want ja, het zal maar net mis gaan). Waar ik nu wel aan denk is om mijn maandelijkse beleggingen van rond de 2750 euro toch bij IBKR te gaan voortzetten. De rest laat ik dan bij Saxo staan (100% AVIAW overigens). Op die manier spreid ik het risico.

Kan mij iemand een fonds noemen bij IBKR noemen die recurring kan worden aangekocht en aan de volgende voorwaarden voldoet:

- MSCI World Index als benchmark;
- TER max 0,17%;
- Geen dividendlekkage;
- Fractioneel

Alvast bedankt
Waarom wil je specified geen dividendlekkage? Uiteindelijk gaat het toch gewoon om cumulatief de laagste kosten?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:24

Internet Janny

He does it for free

R.van.M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Waarom wil je specified geen dividendlekkage? Uiteindelijk gaat het toch gewoon om cumulatief de laagste kosten?
Lijkt me dat je dan alleen een syntetische etf tegenkomt en lijkt me ook niet de bedoeling.

Zero compensation

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-01 11:53
helloitsme schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 04:15:
[...]

Ik las volgens mij ergens een tip (zelf geen ervaring mee!) om je auto invest bedrag iets hoger in te stellen dan het bedrag wat je over maakt.
Ik heb deze tip hier ook ergens gelezen en pas hem al een maand of twee toe. Ik heb nog geen verandering opgemerkt, het werkt tot nu toe niet.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:32
[...]
En bedenk nu eens hoe het echt werkt…… :(

Dat haal je dus de volgende maand gewoon in, of je trekt het per jaar zelf recht. Het is geneuzel.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 06-01-2026 10:36 ]

• fire07
  • Niet online
CASNS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Ik heb deze tip hier ook ergens gelezen en pas hem al een maand of twee toe. Ik heb nog geen verandering opgemerkt, het werkt tot nu toe niet.
Hoeveel Cash hou jij dan iedere maand over met Autoinvest...? (gemiddeld)

• CASNS
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Hoeveel Cash hou jij dan iedere maand over met Autoinvest...? (gemiddeld)
Die 2,5 pct lijkt wel aardig te kloppen, maar het schommelt af en toe ook. Helaas heb ik de laatste tijd sterk wisselend ingelegd dus dat kan ook nog ruis geven.

• R.van.M
  • Laatst online: 21:15
Internet Janny schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Lijkt me dat je dan alleen een syntetische etf tegenkomt en lijkt me ook niet de bedoeling.
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar.

Als een fonds Nederlandse FBI-status heeft (zoals Northern Trust), kan het buitenlandse dividendbelasting grotendeels verrekenen, waardoor er vrijwel geen dividendlekkage is. ETF’s zoals WEBN kunnen dit niet en verliezen daardoor structureel een klein percentage rendement.

In principe is die dividendlekkage een kostenpost die je bij de TER moet optellen om fondsen eerlijk te vergelijken. Het kan zo dus nog steeds zijn dat WEBN goedkoper is dan NT, zelfs met de dividendlekkage.

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Nee.

Bij een koers van ca 100 (wat bij meeste fondsen al hoog is waarna typisch een 1:5 split volgt) zal er gemiddeld 50 euro onbelegd blijven.

Dit bedrag blijft constant! Er is namelijk geen cumulatief effect omdat het elke maand over het residu gaat.

Bij een bovengemiddeld rendement van 10% op jaarbasis resulteert dit in 5 euro per jaar en opgeteld 150 euro over 30 jaar. Per fonds.

Om die paar knaken verklein je de oplossingsruimte significant waardoor potentieel voordeligere opties afvallen.
Misschien ligt het eraan dat ik griep heb en dus niet helemaal helder van geest ben. Laten we uitgaan van die 50 euro die jij noemt. Als ik toch 30 jaar maandelijks structureel en noodgedwongen 50 euro langs de zijlijn moet laten staan die niet kan renderen (tegen 10% per jaar). Dan krijg ik toch deze opportunity cost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-NYcAl4tDR0FHbY9bPqO3pYMso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVkqTLqv5LGc88Ovf6K4XnRr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUb0Wik6tjJRTtLYVpyvpzAQnXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9EM9oSrlibVw2q09ZWAraDO.png?f=fotoalbum_large

Of ben ik nou achterlijk... welke denkfout maak ik....??? 8)7

• Rukapul
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Misschien ligt het eraan dat ik griep heb en dus niet helemaal helder van geest ben. Laten we uitgaan van die 50 euro die jij noemt. Als ik toch 30 jaar maandelijks structureel en noodgedwongen 50 euro langs de zijlijn moet laten staan die niet kan renderen (tegen 10% per jaar). Dan krijg ik toch deze opportunity cost:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tekortkoming in begrijpend lezen vrees ik.

De tool die je kiest is ook hopeloos fout gekozen. Er is geen periodieke inleg en ook geen compounding rendement, want dat wordt de periode erop ingelegd.

Er staat statistisch gewoon een vast bedrag aan de zijlijn.

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Tekortkoming in begrijpend lezen vrees ik.

De tool die je kiest is ook hopeloos fout gekozen. Er is geen periodieke inleg en ook geen compounding rendement, want dat wordt de periode erop ingelegd.
Ja maar die 50 euro of whatever hou ik iedere maand keer op keer over. Saxo Autoinvest doet dat als buffer om koersverschillen op de dag van uitvoer te kunnen opvangen. 50 euro = 50 euro die niet geïnvesteerd is en dus ook niet kan renderen. Dit is niet eenmalig, maar 360 maanden lang bij een horizon van 30 jaar.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Ja maar die 50 euro of whatever hou ik iedere maand keer op keer over. Saxo Autoinvest doet dat als buffer om koersverschillen op de dag van uitvoer te kunnen opvangen. 50 euro = 50 euro die niet geïnvesteerd is en dus ook niet kan renderen. Dit is niet eenmalig, maar 360 maanden lang bij een horizon van 30 jaar.
Er staat continu 50 euro op. Niet 50 euro de1e maand, 100 euro de 2e maand en zo verder.
Dus per jaar is dat 5 euro gemist rendement.

• CASNS
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je hier post klopt alleen als Saxo al die 50jes per maand zou laten staan. Dus je start nu en na 10 maanden heeft Saxo 10*50e apart gehouden, waardoor er dus €500 cashsaldo is. In de praktijk werkt dit niet zo, het cashsaldo zal constant €50 bedragen. Zoals gezegd gebruik ik de service al maanden en mijn cashsaldo loopt niet op, er staat gewoon telkens een paar tientjes niets te doen verder weinig geks.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
[...]

Misschien ligt het eraan dat ik griep heb en dus niet helemaal helder van geest ben. Laten we uitgaan van die 50 euro die jij noemt. Als ik toch 30 jaar maandelijks structureel en noodgedwongen 50 euro langs de zijlijn moet laten staan die niet kan renderen (tegen 10% per jaar).
...
welke denkfout maak ik....??? 8)7
Je kan toch die 50 euro die aan de zijlijn staat de volgende keer inzetten.
Of heb ik het nu mis.

• Rukapul
Sowieso lijkt dit een non-discussie. @fire07 heeft aangegeven alleen in beleggingsfondsen te willen beleggen en niet in ETFs. Beleggingsfondsen zijn per definitie fractioneel.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:47:
Sowieso lijkt dit een non-discussie. @fire07 heeft aangegeven alleen in beleggingsfondsen te willen beleggen en niet in ETFs. Beleggingsfondsen zijn per definitie fractioneel.
Volgens mij kan het geen kwaad ook zaken die je niet doet te begrijpen.

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:47:
Zo zou het moeten zijn, behalve bij Saxo. Daar zijn juist de ETF's fractioneel en de beleggingsfondsen niet 8)7 bizar!

• fire07
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_UsuHEemWzyQzrMbe2mUIyRAjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJVv7QfvKGDVpMS8MooGZqJq.png?f=fotoalbum_large

Even fictief. Zie hier het resultaat. Een ETF kan wel fractioneel en een beleggingsfonds niet. Schiet mij maar lek 8)7

Ook zie je dan tevens hoeveel cash er achterblijft door Autoinvest. En iedere maand haalt hij weer opnieuw dat geintje uit.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat de grootbanken (in mijn geval ING) een order hebben verwerkt voor het inleggen in de NT-fondsen?
Ik ben recentelijk overgestapt van Fitvermogen naar ING en heb deze week mijn eerste order ingelegd. Normaliter was het bij Fitvermogen voor ~13:15 is de volgende dag rond 10:00-10:30 verwerkt. Bij ING lijkt het langer te duren. Ik heb gister in de ochtend de order al geplaatst maar deze is nog niet verwerkt.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:19
Woodsy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:42:
Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat de grootbanken (in mijn geval ING) een order hebben verwerkt voor het inleggen in de NT-fondsen?
Ik ben recentelijk overgestapt van Fitvermogen naar ING en heb deze week mijn eerste order ingelegd. Normaliter was het bij Fitvermogen voor ~13:15 is de volgende dag rond 10:00-10:30 verwerkt. Bij ING lijkt het langer te duren. Ik heb gister in de ochtend de order al geplaatst maar deze is nog niet verwerkt.
Een werkdag of 3-4 meestal

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
spartacusNLD schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Oei, wat slordig van me. Bedankt!

• Woodsy
DurQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Een werkdag of 3-4 meestal
Dank, dat is een stuk langer dan gedacht... het is niet zozeer dat ik wil reageren n.a.v. marktontwikkelingen, maar in de praktijk zal ik dan wel proberen de periodieke inleg (die ik nog handmatig doe) op maandag te doen.

Dan ook even mijn ervaringen: tot dusver bevalt het wel goed. Fractioneel inleggen evenals bij Fitvermogen. Lage minimum inleg (lager dan Fitvermogen), zodat ik hier en daar wat extra's kan inleggen. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de actie die bij ING loopt. 200 euro cashback bij een eerste inleg van 5000 euro of meer en daarna 3 maanden minimaal 250 euro p/maand inleggen. Daar kom ik wel aan. De omgeving/app van ING is iets moderner, voor wie daar waarde aan hecht. Sinds 1 januari zijn de tarieven bij ING ook aangepast waardoor je geen vast jaarbedrag meer betaalt (dat scheelt 20 euro p/jaar).

Nadat de eerste order is verwerkt wil ik wel het saldo verbergen in de app. Omdat ING mijn reguliere bank is open ik de app bijna dagelijks. Gelukkig biedt ING de mogelijkheid je beleggingsrekening onzichtbaar te maken in de app. Dat haalt een stukje emotie weg.

Mijn portefeuille is NT World + NT EM in de 89/11 verhouding. Voorheen zat ik in de bekende NN/GS indexen in diezelfde verhouding. Het derde NT fonds voor small cap heb ik (nog) niet opgenomen. Waarschijnlijk hou ik het op 2 fondsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Woodsy op 06-01-2026 13:07 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Meesman meldt op hun website dat het rendement over het jaar 2025 7,8% bedraagt (Aandelen Wereldwijd Totaal).
Na een chaotisch jaar met Trump aan het roer vind ik dat op zich mooi rendement. Het had slechter kunnen aflopen. :P

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Welke ISIN nummers gebruik je voor de NT fondsen? Ik koop maandelijks bij ING de 3 NT fondsen (World/EM/SC). De fondsen die ik heb kan ik niet meer vinden bij ING maar kan het via mijn portefeuille nog wel bijkopen. Ik zie wel nieuwe NT fondsen staan bij ING. Vreemd...

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
Woodsy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:05:
Mijn portefeuille is NT World + NT EM in de 89/11 verhouding. Voorheen zat ik in de bekende NN/GS indexen in diezelfde verhouding. Het derde NT fonds voor small cap heb ik (nog) niet opgenomen. Waarschijnlijk hou ik het op 2 fondsen.
Hoe zorg je er voor dat de verhouding 89/11 blijft? Periodiek herbalanceren? Eens per jaar? Of gewoon niet herbalanceren, kan ook natuurlijk :)

EU DNS: 86.54.11.100

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
c-nan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Hoe zorg je er voor dat de verhouding 89/11 blijft? Periodiek herbalanceren? Eens per jaar? Of gewoon niet herbalanceren, kan ook natuurlijk :)
Ik doe dit zelf 1 keer per jaar.

• Woodsy
ColeJ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Welke ISIN nummers gebruik je voor de NT fondsen? Ik koop maandelijks bij ING de 3 NT fondsen (World/EM/SC). De fondsen die ik heb kan ik niet meer vinden bij ING maar kan het via mijn portefeuille nog wel bijkopen. Ik zie wel nieuwe NT fondsen staan bij ING. Vreemd...
Ik heb direct de nieuwe fondsen gekocht i.v.m. een migratie vanuit FV naar ING: NL0013654742 en NL0014040289.

• Woodsy
[...]

Periodiek, maar niet te vaak. Meestal 1x per jaar. Of ik moet tussendoor merken dat het uit de pas gaat lopen. Maar ik probeer niet te vaak te kijken naar de huidige waarde. Simpelweg 89/11 via een automatisch inleg is de methode die ik hanteer. En periodiek even de marketcaps site (https://marketcaps.site/) gebruiken om te controleren of die verhouding nog actueel is (of simpelweg de updates in dit topic volgen).

[ Voor 15% gewijzigd door Woodsy op 06-01-2026 13:38 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alle brokers waar je NT fondsen kan inkopen zal het 2-4 werkdagen zijn. (uitgezonderd als er nog meer obscure feestdagen tussen zitten.
Vanmiddag is bijv pas de waarde van 05-01 beschikbaar, vanochtend was de meest recente koers nog van 02-01 :)

Bij Fitvermogen zat je ongetwijfeld via een intermediar fonds wat dan weer over tijd heen doorbelegt richting de NT fondsen? Waardoor het fictief 'direct' lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2026 14:21 ]

PSN

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ga een deel van mijn beleggingen verplaatsen naar NT fondsen. Mijn huisbank is Rabo en vanwege het beperkte verschil met de andere grootbanken heb ik daar voor gekozen. Alleen loop ik tegen een probleem aan en dat is dat ik geen resultaten krijg op de betreffende fondsen van NT en ook de ISIN's worden niet herkend. Je kunt toch bij Rabo in deze fondsen beleggen of heb ik een vergissing begaan en moet ik naar een andere bank?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Afas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:49:
Ik ga een deel van mijn beleggingen verplaatsen naar NT fondsen. Mijn huisbank is Rabo en vanwege het beperkte verschil met de andere grootbanken heb ik daar voor gekozen. Alleen loop ik tegen een probleem aan en dat is dat ik geen resultaten krijg op de betreffende fondsen van NT en ook de ISIN's worden niet herkend. Je kunt toch bij Rabo in deze fondsen beleggen of heb ik een vergissing begaan en moet ik naar een andere bank?
Mogelijk zoek je nog op de "oude" "duurdere" fondsen? En die biedt Rabo niet meer aan. Je moet dus even de juiste namen/ISINs opzoeken dan.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Mogelijk zoek je nog op de "oude" "duurdere" fondsen? En die biedt Rabo niet meer aan. Je moet dus even de juiste namen/ISINs opzoeken dan.
Dank je, was er inmiddels al achter gekomen dat ik de verkeerde ISIN's had. :o
Heb alleen de ISIN van het SC fonds nog niet gevonden

[ Voor 7% gewijzigd door Afas op 06-01-2026 15:11 ]

• Woodsy
Afas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Dank je, was er inmiddels al achter gekomen dat ik de verkeerde ISIN's had. :o
Heb alleen de ISIN van het SC fonds nog niet gevonden
Je bedoelt mogelijk: NL0013552078.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:43
[...]
Voor mij is de verdeling geen exacte wetenschap en ik doe zelf dan ook niet aan actief herbalanceren. Of het nou 88/12; 92/8 is, dat vind ik allemaal niet zo spannend.

Ik stel twee keer per jaar de maandelijkse aankopen in en als het iets teveel uit verhouding loopt dan corrigeer ik dat door de inleg voor aankomend jaar iets aan te passen.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
Wispe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:11:
Meesman meldt op hun website dat het rendement over het jaar 2025 7,8% bedraagt (Aandelen Wereldwijd Totaal).
Na een chaotisch jaar met Trump aan het roer vind ik dat op zich mooi rendement. Het had slechter kunnen aflopen. :P
Hmmm... Ik zit bij BrandNewDay en heb daar ook een modelportefeuille zeer offensief (100% aandelen wereldwijd). Die heeft het in 2025 een stuk beter gedaan... Namelijk 12,76%. Best flink verschil :?

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-dcjemitzgm/pasted-2026-01-06T160353.019Z.png

[ Voor 18% gewijzigd door vandermark op 06-01-2026 17:07 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:24
vandermark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Hmmm... Ik zit bij BrandNewDay en heb daar ook een modelportefeuille zeer offensief (100% aandelen wereldwijd). Die heeft het in 2025 een stuk beter gedaan... Namelijk 12,76%. Best flink verschil :?

[Afbeelding]
Ik kan me herinneren dat BND een heel stuk in EUR gehedged heeft. Dat was in 2025 een prima keuze :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
michaelvo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Ik kan me herinneren dat BND een heel stuk in EUR gehedged heeft. Dat was in 2025 een prima keuze :).
Klopt :)
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-gJiF5NVkLF/pasted-2026-01-06T161252.151Z.png

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ah BND heeft dan dus gewoon de standaard verdeling met 80/10/10, maar dan van de World is er 60-65% gehedged :)

PSN

• Lensent
Mijn Small Caps NT fonds bij ING is automagisch veranderd, heeft nu iig een andere omschrijving met ISIN NL0013552078

• helloitsme
Lensent schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:31:
Mijn Small Caps NT fonds bij ING is automagisch veranderd, heeft nu iig een andere omschrijving met ISIN NL0013552078
ik had altijd al die ISIN. Welke had je vroeger dan?

• RobinNL
  • Laatst online: 07-01 12:20
vandermark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik zit zelf ook bij BND, maar dan voor m'n pensioen. Toen ik hiermee begon eind 2024 had ik gekeken naar wat een bekende van mij had gedaan. Hij zat 100% in Unhedged dus had ik dat ook gedaan. Nu twijfel ik of het een slimme keus was en of het niet beter is om te switchen naar Modelportefeuille Zeer Offensief in de verhouding:

- 45% BND Wereld Indexfonds Hedged
- 32% BND Wereld Indexfonds Unhedged
- 11% BND Small Cap Wereld Indexfonds Carbon Screened
- 12% BND Emerging Markets Indexfonds

Als ik dit wil doen, wordt mijn vermogen herverdeeld over deze fondsen. Vervolgens zie ik het onderstaande staan:
Effect van de kosten
In de tabel hieronder ziet u wat het effect is van de verwachte kosten op de eindwaarde en het rendement van uw rekening. Hierbij is van een voorbeeldrendement van 4% uitgegaan.

Eindwaarde beleggingen zonder kosten: € 420.475
Eindwaarde beleggingen met kosten: € 364.999
Totale impact kosten op rendement: € 55.477
Rendement per jaar voor kosten: 4,00%
Rendement per jaar na kosten: 3,11%
Procentuele impact kosten op rendement: 0,89%
Standaard gaan ze uit van 4% rendement, maar als ik de impact zie is dat toch best wel fors (of zo ziet het eruit). Ik twijfel of ik moet switchen naar Zeer Offensief of dat ik 100% in Unhedged moet blijven zitten. Maar met 100% Unhedged mis je wel bepaalde regio's.

Ik heb Google Gemini ook gevraagd naar meer info (ik weet dat dit soms onjuist kan zijn). Die komt met de volgende conclusie:
Mijn conclusie
Als je echt zeer offensief wilt zijn voor je pensioen, is de overstap naar de Modelportefeuille Zeer Offensief meestal de betere zet. Niet alleen voor de extra spreiding (Small Caps/EM), maar vooral vanwege de lagere servicekosten. In de beleggingswereld zijn kosten de enige factor waar je direct controle over hebt; een lagere fee is gegarandeerd meer rendement.
Wat is hier verstandig? Ik zit nog in mijn begin jaren (33jr) en ik wil tot m'n pensioen inleggen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:32
RobinNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:14:
[...]
Wat is hier verstandig? Ik zit nog in mijn begin jaren (33jr) en ik wil tot m'n pensioen inleggen.
Verstandig is om weg te rennen en een alternatief te zoeken met de laagste kosten.
Geen enkele reden om nog in fondsen te beleggen die zoveel van je rendement opslokken.

• The Third Man
@RobinNL unhedged is doorgaans de preferente optie omdat over de lange termijn de kostenfactor van de hedging met gemak het wint van het compensatievoordeel voor het valutarisico. Of anders gezegd: anders zou de hele wereld altijd in hedged fondsen zitten. Vergeet ook niet dat vast kosten een vast gegeven zijn, het kost je altijd iets. De compensatie is er alleen als het toevallig zo uitkomt (vorig jaar bijvoorbeeld), maar dat is over de lange termijn natuurlijk niet zo vaak.

Dit is ook een voorbeeld waarom ik een broertje dood heb aan dergelijke 'wat was het rendement dit jaar' rapportages, want het geeft allerlei indrukken die alleen over de korte termijn iets vertellen en dan ook nog eens dat van de afgelopen termijn en niet de komende (laat staan al die termijnen tot je pensioen).

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 06-01-2026 19:25 ]

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:57
@RobinNL
Dit grafiekje vergelijkt het rendement over een iets langere termijn.
https://new.brandnewday.n.../?fundId=1002&fundId=1012

• Odinrage
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:26
helloitsme schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:58:
[...]

ik had altijd al die ISIN. Welke had je vroeger dan?
ISIN NL0013552078 (NT Small Cap) heet nu Northern Trust WSCL Carb Eq Ind FF Fund.
Pff wat een naam weer.

• helloitsme
@RobinNL

Kijk eens of deze niet voordeliger voor je is (of op termijn voordeliger voor je is)
https://new.brandnewday.nl/pensioen-voor-zzpers/

Deze regeling is goedkoper vanaf een bepaald geinvesteerd bedrag (32k). je hoeft overigens geen ZZPér te zijn om 'm te nemen.
Je kan gewoon over stappen via de BND klantenservice op het moment dat je investeringen dat niveau hebben

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 06-01-2026 20:25 ]

• user109731
  • Niet online
Voor hedged vs unhedged: hetzelfde effect zie je bij Centraal Beheer, hun Wereldwijd Aandelen­fonds zat op +20% in 2025 :)

edit: oeps, latere berichten gemist..

[ Voor 76% gewijzigd door user109731 op 06-01-2026 20:42 ]

• fire07
  • Niet online
Voor de mensen die bij Saxo zitten:

Zouden jullie een verzoek in kunnen dienen dat ze de goedkopere variant van Northern Trust gaan voeren, namelijk: NL0013654742. De lopende fondskosten van dit fonds zijn 0,10% i.p.v. 0,15%. ABN Amro en ING hebben dit fonds recentelijk al toegevoegd.

Er is een kop om hier speciaal een verzoek voor in te dienen: klik op het Poppetje --> Producten en diensten --> Fondsaanvraag indienen.

Dit is geheel gratis en hoe meer mensen dit doen, hoe groter de kans is dat ze het honoreren. Als de aanvraag is ingediend wordt er een support ticket geopend. Hier kun je nog los in vragen om dit fonds ook aan Autoinvest toe te voegen. Daar dit fond wel fractioneel kan worden aangekocht zou dat ideaal zijn.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:43
Zojuist even via de ING Chat gevraagd of er een gratis overzet service beschikbaar komt voor de goedkopere NT fondsen:

Goedemiddag, uw vraag is helder en dat wordt op dit moment besproken achter de schermen, ik heb helaas nog geen datum wanneer hier meer duidelijkheid over komt.

Nog even afwachten maar geen harde nee in ieder geval.

[ Voor 9% gewijzigd door r0bb op 07-01-2026 12:09 ]

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.