Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Ik zit met de volgende vraag.

Momenteel ben ik in het (gelukkige) bezit van 40 stuks zonnepanelen van 380 Wp. De zonnepanelen hebben niet allen dezelfde orientatie dus daarom zijn ze middels optimizers gekoppeld aan een Solaredge SE16 (16kW) omvormer. Deze hangt nu rechtstreeks aan het net en ik heb een behoorlijke overcapaciteit nu.
Ik zou graag (zonne)energie wilen opslaan vanuit mijn zonnepanelen dan wel de net aansluiting. Stel ik stap over op een aanbieder die uurtarieven hanteert, dan wil ik gedurende goedkope uren energie opslaan. 's winters de accu's opladen met energie uit het net en 's zomers met de zonne-energie die ik opwek. Alle energie die ik op een hele mooie dag produceer met de zon kan ik niet opslaan (100kWh+). 100 kWh aan opslag middels accu's lijkt vooralsnog onbetaalbaar. Gedurende de dure uren zou ik dan in de zomer de energie terug het net in willen sturen. Uiteraard minus de te verwachten consumptie voor het eigen gebruik, voordat de accu's opnieuw geladen worden.

Ik zit momenteel te kijken naar apparatuur van Victron (multiplus) maar deze is volgens mij niet zomaar even van instellingen te veranderen gedurende de dag.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Beste antwoord (via Commander69 op 25-10-2022 18:36)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou ook eens naar https://sessy.nl/ kunnen kijken. Daar kan je 'klein' beginnen en altijd uitbreiden als dat nodig is. Omdat deze geen island modus hebben wordt daar in verghouding met de meeste anderen op kosten bespaard.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

Het enige rendabele (en zelfs dat is nog niet rendabel) is energie opslaan uit overschot overdag, voor gebruik 's nachts. that's it.

Opslag voor langere periodes betekent heel HEEL heel veel accus en dat is zeer prijzig. Die investering krijg je niet terug.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Accu kost zo'n €10k voor 10KwH 80% kun je gebruiken
gaat 3600 cycli mee

Even snel berekend kost dat dus zo'n 30ct per KwH

Meestal is het verschil in laag en hoog tarief bij de dynamische stroomprijs aanbieders <30ct

Wordt pas interessant als je niet mee kan terugleveren aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Judaz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:09:
gaat 3600 cycli mee

Meestal is het verschil in laag en hoog tarief bij de dynamische stroomprijs aanbieders <30ct

Dank voor je antwoord. 8kWh bruikbare cap. / aantal cycli had ik nog niet als kostenpost omgerekend naar kWh.
Het idee is om ook zonne energie op te slaan als die bij bijvoorbeeld ANWB energie of easyenergy goedkoop/negatief is en deze weer terug het net in te gooien als de prijs weer hoog is. Daar zaten de afgelopen zomer leuke marges tussen.
Ik ben me dus druk aan het oriënteren of het kan en wat baten kosten zijn zonder gelijk te zeggen kan niet uit/wil niet etc.
De verschillen vind ik toch best aardig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSSEhtUtQ_RKjg7vCROeCxf4Fhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5tb3PIKvlL5aSNnrkm0kmYL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Commander69 op 25-10-2022 18:38 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
dan zou ik vooral even dieper in dit subforum duiken want er zijn echt heel veel topics geweest hierover. De conclusie is altijd deze:

1. woon je in NL --> dan alleen technisch geinig maar financieel onzin en qua duurzaamheid zeer discutabel

bijv
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
De (on)zin van een thuisaccu
Thuisaccu om meer zonnepanelen te kunnen leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Fr33z op 25-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Ik snap al jullie reacties. Maar ik wil dus weten óf zoiets financieel uit kan ..... De vraag is dus of zoiets mogelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Commander69 op 24-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
https://bliq.energy die kan dit.

[ Voor 32% gewijzigd door No Hands op 25-10-2022 16:26 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
je eerste link was dubieus maar deze ga ik zeker bekijken. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
dit is natuurlijk wat flauw maar:
https://letmegooglethat.com/?q=thuisbatterij+zonnestroom

de eerste link is letterlijk een ding dat dat kan, https://sessy.nl/ er zijn nog wel 5 andere opties te vinden ook. Dus ja, het kan in principe zeker, geinige hobby ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 08:27
Judaz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:09:
gaat 3600 cycli mee

Ik gebruik een Tesla accu (hergebruikt uit de auto), 20 KwH voor zo rond de 7K. Maar ik woon niet Nederland en heb geen grid-aansluiting.

[ Voor 13% gewijzigd door Jron667 op 25-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou ook eens naar https://sessy.nl/ kunnen kijken. Daar kan je 'klein' beginnen en altijd uitbreiden als dat nodig is. Omdat deze geen island modus hebben wordt daar in verghouding met de meeste anderen op kosten bespaard.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:25

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Commander69 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:23:
Ik snap al jullie reacties. Maar ik wil dus weten óf zoiets kan ..... De vraag is dus of zoiets mogelijk is.
Sessy claimt het kant en klaar te kunnen.

Victron omvormers kunnen bestuurd worden via MQTT en Modbus TCP. Via die weg kun je zelf het laad- en ontlaadvermogen regelen maar moet je er wel de nodige logica er omheen bouwen om te bepalen op welk moment er hoeveel geladen of ontladen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Sessy claimt het kant en klaar te kunnen.

Victron omvormers kunnen bestuurd worden via MQTT en Modbus TCP. Via die weg kun je zelf het laad- en ontlaadvermogen regelen maar moet je er wel de nodige logica er omheen bouwen om te bepalen op welk moment er hoeveel geladen of ontladen moet worden.
De logica ben ik al druk mee bezig. Scrapen van de prijzen van epexspot. Voorspellen van je eigen opbrengsten en verbruik. Zie ook mijn grafiekje hier boven.
Victron zou boven de sessy apparatuur als extra de mogelijkheid tot een soort van UPS functie kunnen hebben. Je zonnepanelen blijven werken als de netstroom wegvalt. Dat is momenteel niet nodig ons elektriciteitsnet is voorlopig zeer stabiel.
De sessy daarentegen zou je het nodige denkwerk uit handen nemen met mogelijkheid tot handmatig aansturen ook nog. Alleen sessy is nieuw, een startup.

[ Voor 25% gewijzigd door Commander69 op 26-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Wat goedkoper kan is zoveel mogelijk verbruik verschuiven. Gebruik je een boiler voor warm water, laat die enkel opwarmen als je overschot hebt, heb je plek voor 1000l vat kan je ook verwarming bufferen.
Wasmachine, vaatwas, droogkast op goeie moment starten.

Scheelt niet enorm, maar is goedkoper dan een batterij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:30:
Wat goedkoper kan is zoveel mogelijk verbruik verschuiven. Gebruik je een boiler voor warm water, laat die enkel opwarmen als je overschot hebt, heb je plek voor 1000l vat kan je ook verwarming bufferen.
Wasmachine, vaatwas, droogkast op goeie moment starten.

Scheelt niet enorm, maar is goedkoper dan een batterij.
Eens. Dat doen we nu al zoveel mogelijk met de hand omdat de wasmachine, vaatwasser en droger nog niet aan te sturen zijn.
Maar stel, 1000 liter, dat zou ruwweg zonder verliezen, overdag opgeladen met een temperatuur verschil van laten we zeggen 65 graden 1000kg*4186J/kgK*75gr = 272090000Joules / 3600000 J/MWh = 75,5 kWh kunnen opslaan. Die zou je weer als hotfill voor je wasmachine en vaatwasser en douchen kunnen gebruiken. 's zomers is dat geen probleem echter heb je in de winter je grootste warmte vraag en zo lang opslaan gaat niet echt werken zonder verlies.

Pagina: 1