Thuisaccu om meer zonnepanelen te kunnen leggen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Mocht de stroomprijs nog wat gaan stijgen dan wil ik eigenlijk mijn dak helemaal vol leggen met zonnepanelen. Probleem is dat ik al 19kwp heb liggen op ow met een 15kw omvormer. mijn 3x25 aansluiting is daarmee al vol. Uiteraard zou ik een 3x35a aansluiting kunnen aanvragen, maar dat kost 800 euro per jaar.

Nu lijkt mij een simpele oplossing om de meter uit te lezen en op het moment dat ik in de buurt van de max kom, er een batterij opgeladen wordt. dan zou ik die batterij weer kunnen gebruiken om terug te leveren op momenten dat de panelen wat minder vermogen leveren.

Dus leek me leuk me daar een beetje op te oriënteren, zodat ik er klaar voor ben mocht ik ergens een leuk jaarcontract binnen kunnen slepen.

mocht iemand ideeën hebben voor een betaalbare setup, dan hoor ik het graag.

Heb momenteel een paar lichte voorkeuren:
- zou als batterijen bij voorkeur loodaccu's gebruiken. Ik denk dat ik voor een goede prijs, redelijke tweedehandse kan krijgen. Zou het liefst willen dat het systeem ook andere batterij type ondersteund, zodat ik later evt kan overstappen.
- Zou het mooiste zijn als de panelen rechtstreeks de accu's kunnen laden en de omvormer eiland bedrijf ondersteund. Prima als dat alleen handmatig is, ik snap dat dan de hoofdzekering uit moet staan.
- ik zal waarschijnlijk meer opslaan dan ik 's nachts verbruik, dus het systeem moet ook echt kunnen terugleveren. liefst natuurlijk in de hoog tarief periode.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky5
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-05 10:47
Toevallig zit ik sinds vorige week met hetzelfde idee.
Ik heb nu sinds Juli West-Oost 64 panelen liggen van 310Wp, met een 17kW SolarEdge omvormer. Heb alleen nog 5 x zoveel plek op het dak en zou het liefst willen maximaliseren aangezien de terugverdientijd idioot kort blijkt te zijn, en ik heel graag de optie wil hebben om volledig autarkisch te zijn qua energiebehoeften.

Nu kan ik een tweede omvormer er bij gooien en daar de nieuwe panelen op aansluiten, maar dan zit je al heel snel aan de 3x25 limiet. De aansluiting verzwaren zou kunnen maar ook ik zie wel op tegen de veel hogere terugkerende kosten.

Ik zou ook maximaal 11 extra panelen kunnen aansluiten op de huidige omvormer volgens het installatiebedrijf, en hoewel de omvormer dan wel op topdagen gaat clippen, kom je toch nooit boven de 17kW output dus is de 3x25 prima, alleen zijn 11 extra panelen naar mijn gevoel niet echt de moeite waard. Maar misschien ook wel.

Volgens mij klopt het dus niet helemaal dat jij met je 15kW omvormer al aan de 3x25 zit en hoef je dus geen peak shaving toe te passen, ik denk dat de limiting factor je omvormer is. Mocht peak shaving wel nodig zijn op die zeldzame ultra zonnige middagen in juni kan je ook altijd eventjes grote energieverbruikers aanzetten natuurlijk. Desnoods een groot verwarmingselement in een ton water.

Ben ook geen expert op dit gebied, dus als er mensen met kennis op dit gebied hun inzicht willen delen zou dat mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
@Dusky5 ik zit idd nu met de 15kw goed, en zou misschien nog 4 panelen bij kunnen plaatsen, ga een beetje kijken wat het allemaal doet in de zomer kwa piek belasting. Gaat mij erom dat ik dus ook nog een hoop dak over heb, dus graag nog 10kwp oid bij zou plaatsen met bijv 7kw omvormer. en ik vermoed dat dat een beetje veel is voor de 3*25 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky5
Dan zit je inderdaad met 22kw over de grens bij de hoofdzekering lijkt me. Ik denk dat je dat met creatieve peak shaving oplossingen echt wel op kan vangen op de dagen en uren dat het tegen de max loopt maar de vraag is hoe de verzekering dit ziet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@ICT_Farmer Aangezien ik redelijk in mijn hoofd heb hoeveel je hebt liggen...

Jij drukt 6k€ aan accu binnen 90 minuten vol...

Je kunt gewoon meer bijleggen (van dezelfde panelen die je al hebt... het is zo recent...dat dat denk wel lukt) en het aftopverlies gaat maar heel heel langzaam een rol van betekenis spelen. Stoei er mee met sunny design.

22kWp op een 15kW omvormer, in je oost-west opstelling... dan denk je aan iets van 2% verlies zo met de vinger in de lucht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
accus zijn onzin voor deze use-case. zoals ronald ook schrijft, je hebt in 1 a 2 uur die accus vol en moet dan maar hopen op een half uurtje met minder zon om ze weer op het net te dumpen. tel daar bij op dat je minimaal 2 a 3 extra apparaten nodig hebt, die met elkaar moeten samenwerken en ook stuk kunnen etc.

ik zou er gewoon 10 panelen bijleggen en inderdaad simuleren wat dat doet qua aftopping, dat valt meestal erg mee. je kunt oost-west echt wel 50-60% overdimensioneren vaak, dus op je 15kw omvormer kan dan vaak makkelijk 22-24 kWp aan panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 12:20
Harder overdimensioneren lukt ook vaak hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4xfi0gsRfqwwS_XwgCfWlWbMVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNJkUHFZdlWu09Bn7Q6bJxbH.png?f=user_large
Oost-west situatie 14.64kwp(5 paneeltjes op zuid) op samen 10kw omvormer, (hier komt enkel een accu als ik nog eens 10kwp bij leg (solaredge DC energy bank)

situatie bij klant waar idd max 10kw omvormer kan, maar wou toch max opbrengst.
36kwp op 10kw omvormer, (oost-west), deel noord zuid welke dan ook nog groot deel in schaduw liggen.
Trekt toch 24kwp opbrengst op jaarbasis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D583m4ABUohCO3wPVeQOMtephH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vz47ONI1vya4FiMjpwlgggLR.png?f=user_large

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusky5
Gaat Solaredge niet moeilijk doen over garantie bij zo veel overdimensioneren? Dat is wat mijn solar installateur zegt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:07
Hoe zit het eigenlijk met de verwarming? Is het nog gas of zit er al een warmtepomp in? Een overschot van 6kw kan je redelijk makkelijk in een groot buffervat/boiler dumpen. Dan heb je praktisch onbeperkt heet water en verwarming voor een groot deel van het jaar. Dit lijkt mij economischer dan 20 a 30k aan accu's aan te schaffen.

Houd er ook rekening mee dat de groepenkast aangepast (vernieuwd?) moet worden. Deze moet dan op 63A ipv de standaard 40A gebouwd worden (dikkere draden en 40A aardlekschakelaars vervangen door 63A). 22kw aan zonnepanelen is 32A + 25A hoofdzekering = 57A wat door de kast kan lopen zonder dat er ook maar een beveiliging uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT_Farmer
Ronald schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:52:
@ICT_Farmer
Je kunt gewoon meer bijleggen (van dezelfde panelen die je al hebt... het is zo recent...dat dat denk wel lukt) en het aftopverlies gaat maar heel heel langzaam een rol van betekenis spelen. Stoei er mee met sunny design.

22kWp op een 15kW omvormer, in je oost-west opstelling... dan denk je aan iets van 2% verlies zo met de vinger in de lucht.
Nou dezelfde panelen bestellen was nog ff spannend. De panelen zijn ineens uitlopen, had 1 winkel die aan het begin van de avond nog 48 had, toen ik ze bestelde nog 12. Ik heb er 6 bijbesteld voor een net iets te hoge prijs. Met die 6 leg ik dat dakvlak precies vol. Anders zouden er een paar onder andere hoek bij moeten. Daarnaast blijf ik dan precies binnen het maximum wp dat de fabrikant aanraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT_Farmer
Ronald schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:52:
@ICT_Farmer Aangezien ik redelijk in mijn hoofd heb hoeveel je hebt liggen...

Jij drukt 6k€ aan accu binnen 90 minuten vol...
die 6k aan accu binnen 90 minuten vol drukken betwijfel ik. Ik hoef natuurlijk niet het volledige verbruik op te nemen. Alleen het verbruik boven de 25A
Een 3000w victron multiplus kan op 35a 52v laden. als ik er daar 3 van neem(3k). dan gebruiken ze ong 7 A per fase. die kunnen ze dan bijna 7 uur kwijt op 12 240ah batterijen. Dan zou ik op het afdak van de schuur nog 8-9 kwp bij kunnen leggen met een 5.5 kw omvormer zonder al te veel aftoppen.
Bijkomend voordeel is dat ik dan ook nog een prachtig noodstroom systeem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat kan allemaal prima, denk alleen niet dat het iets oplevert. Als je voor de hobby doet en geld mag kosten leef je dan vooral uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
is victron echt voldoende toegankelijk en aanpasbaar om alleen overschot t.o.v. de hoofdstop op te nemen? lijkt mij een hele uitzondelijke usecase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT_Farmer
twain4me schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:49:
[...]

is victron echt voldoende toegankelijk en aanpasbaar om alleen overschot t.o.v. de hoofdstop op te nemen? lijkt mij een hele uitzondelijke usecase.
Volgens mij ondersteunen ze 2 opties. optie 1 is dat je een ampaire tang gebruikt om te meten hoeveel je terug levert. dan kunnen zij volgens mij automatisch iets doen, maar dat heb ik allemaal niet helemaal uitgezocht. optie 2 is dat je het zelf regelt en heel regelmatig doorgeeft of hij moet laden of leveren en hoeveel dan.

https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
Ricko1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:46:
Hoe zit het eigenlijk met de verwarming? Is het nog gas of zit er al een warmtepomp in? Een overschot van 6kw kan je redelijk makkelijk in een groot buffervat/boiler dumpen. Dan heb je praktisch onbeperkt heet water en verwarming voor een groot deel van het jaar. Dit lijkt mij economischer dan 20 a 30k aan accu's aan te schaffen.

Houd er ook rekening mee dat de groepenkast aangepast (vernieuwd?) moet worden. Deze moet dan op 63A ipv de standaard 40A gebouwd worden (dikkere draden en 40A aardlekschakelaars vervangen door 63A). 22kw aan zonnepanelen is 32A + 25A hoofdzekering = 57A wat door de kast kan lopen zonder dat er ook maar een beveiliging uitschakelt.
Verwarming is helaas nog gas. Met mijn enorm vooruitziende blik recent een nieuwe CV geplaatst 8)7 . We willen gaan verwarmen met airco's. De eerste is besteld en ga ik binnenkort plaatsen. Uiteraard nog wel wat warm water nodig om te douchen, maar daar ben ik me nog aan het oriënteren. Als ik met subsidie niet te veel betaal voor een warmteboiler met warmtepomp dan wordt dat het waarschijnlijk. Maar dan gaat me dat niet helpen met het stroom overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
Sethro schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:37:
Dat kan allemaal prima, denk alleen niet dat het iets oplevert. Als je voor de hobby doet en geld mag kosten leef je dan vooral uit.
Beetje van beide. Hoeft niet veel op te leveren, maar heb nog genoeg andere hobby's, dus zou leuk zijn als het ong kosten neutraal kan. Daarom ben ik alleen nog aan het kijken. Maar ik acht de kans aanwezig dat het binnenkort mogelijk is een jaarcontract voor bijv 60-80 cent terug lever vergoeding af te sluiten. Als dat het geval is en er zouden dan nog panelen leverbaar zijn voor een enigszins acceptabele prijs, dan is de terugverdientijd net iets minder dan 2 jaar. zelfs als de prijs dan halveert in het 2e jaar zou het 3 jaar zijn. Maar zoals ook in de op vermeld, dit is ter oriëntatie. Eerst maar eens alle ontwikkelingen afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ICT_Farmer Laten we eens kijken dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Rh09zMKp-3dJx3aOAGp_ucZDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kWS6U7V6MSMso9acI3zoRyvJ.png?f=fotoalbum_large

38,4kWp O-W op een 17kW (gelimiteerde) omvormer.
Zonder Victron levert dit 29.963kWh op

Je geeft aan dat de 3xVictron met 3x7A kan laden: 4.8kW dus.

Laten we de omvormer op 21,8kW beperken, meer kan de Victron niet 'van het net houden'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR1afq1s0P812bPmEpxq6jjWSrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HD7ZrW4el8kzXad0DF8qYjnQ.png?f=fotoalbum_large

Met de Victrons kunnen we 31.909kWh halen: een winst van 1946kWh

Dat is op het moment maximaal €1200 waard... en in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Ik denk niet dat het een goede terugverdientijd heeft :D

Beter die Gas CV op marktplaats zetten denk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sethro schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:37:
Hangt er gewoon vanaf wat je onder "opleveren" verstaat en hoeveel geld je veil hebt om maandelijks blijvend over te schrijven naar derden ipv eenmalig te investeren in eigen woning. :+

Eenmalig een 5.000 € (ik neem mijn usercase want een ander zijn rekening moet ik niet maken) investeren om daarna jaren (ik schat gemakkelijk toch een 10 tot 15 jaar) 10 maanden volledig energieonafhankelijk te zijn van derden (en die overige twee maanden slechts een schijntje* te moeten betalen lijkt me, persoonlijke bedenking/overweging, wel degelijk iets "op te leveren").
Zeker als ik nu her en der lees wat een modaal gezin (waaronder ik mezelf ook reken) maandelijks aan energiefacturen aan derden wenst (of beter moet, omdat ze voor de oplossing van hun problemen afhankelijk blijven van de beslissingen van derden) af te dragen.

* De combinatie van (reeds afbetaalde) PV en thuisaccu (uiteraard in harde euro niet "terug te verdienen" maar dat deden mijn andere basisvoorzieningen in het verleden ook al niet, ik leef om een aangenaam leven te kunnen leiden, niet om iedere cent die ik uitgeef te kunnen terugverdienen zodat ik het later mee kan nemen in de kist om eventueel de overtocht te kunnen financieren ) heeft mij tussen 1 oktober 2021 en heden exact 97 € aan derden gekost (en ik heb nu nog 6 maanden tijd om die 97 € te recupereren). _/-\o_
Wat mij betreft volstaat dat voor "opleveren". Ik kan daar mee leven en het moet niet altijd nog meer zijn want daar komt tenslotte geen einde aan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
IvoB2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Hangt er gewoon vanaf wat je onder "opleveren" verstaat en hoeveel geld je veil hebt om maandelijks blijvend over te schrijven naar derden ipv eenmalig te investeren in eigen woning. :+

Eenmalig een 5.000 € (ik neem mijn usercase want een ander zijn rekening moet ik niet maken) investeren om daarna jaren (ik schat gemakkelijk toch een 10 tot 15 jaar) 10 maanden volledig energieonafhankelijk te zijn van derden (en die overige twee maanden slechts een schijntje* te moeten betalen lijkt me, persoonlijke bedenking/overweging, wel degelijk iets "op te leveren").
Zeker als ik nu her en der lees wat een modaal gezin (waaronder ik mezelf ook reken) maandelijks aan energiefacturen aan derden wenst (of beter moet, omdat ze voor de oplossing van hun problemen afhankelijk blijven van de beslissingen van derden) af te dragen.

* De combinatie van (reeds afbetaalde) PV en thuisaccu (uiteraard in harde euro niet "terug te verdienen" maar dat deden mijn andere basisvoorzieningen in het verleden ook al niet, ik leef om een aangenaam leven te kunnen leiden, niet om iedere cent die ik uitgeef te kunnen terugverdienen zodat ik het later mee kan nemen in de kist om eventueel de overtocht te kunnen financieren ) heeft mij tussen 1 oktober 2021 en heden exact 97 € aan derden gekost (en ik heb nu nog 6 maanden tijd om die 97 € te recupereren). _/-\o_
Wat mij betreft volstaat dat voor "opleveren". Ik kan daar mee leven en het moet niet altijd nog meer zijn want daar komt tenslotte geen einde aan. :)
Maar daar heb je die accu niet voor nodig, dat kun je gewoon salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Team Welles

@ICT_Farmer SolarEdge heeft toch ook een hoofdzekeringbeschermingsfunctie?
Zie ook https://www.solaredge.com...tion_application_note.pdf en https://www.solaredge.com.../solaredge-modbus-meter#/
Dan kan je er gewoon een 10 kW omvormer naast ophangen, de maximale stroom instellen op 25A en dan zorgt hij dat je met meer eigenverbruik (b.v. auto laden) minder aftopt.

En dan gewoon maximaal overdimensioneren, zoals hierboven al vaak genoemd is.

@Nock372 dit is ook een goede optie voor het geval dat jij gaf!

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2022 09:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sethro schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Maar daar heb je die accu niet voor nodig, dat kun je gewoon salderen.
Correct. In Nederland en zo lang het nog duurt.
Hier (in Vlaanderen) ging een groot deel er ook nog van uit dat de saldering een blijvertje was. Afschaffen, kom nou? Tot het van de ene dag op de andere voor iedereen met een digitale meter werd afgevoerd. 8)
De korstondige reactie daarop was dat de PV markt in elkaar klapte. Tot er maar een paar parameters onverwacht de andere kant opgingen en men - ondanks afschaffen saldering voor iedere nieuwe installatie - de PV-installaties en thuisbatterijen niet meer in voldoende mate kon aangesleurd krijgen.

Ik handel dus liever pro-actief dan voor voldongen feiten te worden gesteld. Ik heb dus vrijwillig afstand gedaan van de saldering (ter info: hier in Vlaanderen verbonden aan een forfaitairte kost volgens piekvermogen omvormer) in plaats van 2025-2029 af te wachten (periode waar voor PV-eigenaren de analoge meter/saldering moet verdwijnen) en gelijktijdig een thuisaccu aangeschaft aan een redelijke prijs (gezien de geopolitieke ontwikkelingen, stijgende vraag bij verminderd aanbod en ondoordachte subsidieregelingen vanwege de overheid zie ik de prijzen voor de eindgebruiker eerder stijgen dan dalen) in combinatie met subsidies in een periode dat deze nog niet teniet gedaan worden door een prijsstijging vanuit de ondernemerswereld.
Dat ik daardoor - voor een redelijke eenmalige investering - niet alleen minder lopende energiekosten heb maar ook nog eens een mooie off grid back up mogelijkheid (waarbij de PV bij netuitval blijft leveren) vind ik in de huidige geopolitieke situatie een mooie extra meerwaarde.

Men kan er uiteraard ook steeds op blijven hopen dat het uiteindelijk allemaal wel zal blijven meevallen en dat de overheid steeds het beste blijft voorhebben met zijn inwoners zodat je daar altijd 100% op kan blijven rekenen. Geen netvoorziening is tenslotte geen saldering noch PV-productie.
Ik sluit liever - wanneer het nog kan en de keuze nog vrij en betaalbaar is en ik niet met de rug tegen de muur gedwongen ben keuzes te maken die de mijne niet echt meer zijn - risico's op voorhand zoveel mogelijk uit.
Huishoudelijke energie beschouw ik als een basisbehoefte. Niet als een of ander verdienmodel dat in elkaar kan stuiken als er iets, buiten mijn wil om, mis kan gaan.
Maar ieder zijn uitgangspunten.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ook eens nagedacht over zo'n systeem, maar ik vraag me af hoe fail-safe dit is. Wanneer er een kink in de kabel komt met je accu, of deze zit vol, dan nog heb je kans dat je hoofdzekering klapt.
Ik vraag me af of je, naast je accu, geen extra backup energy-sink wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
boxlessness schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:49:
Ik heb ook eens nagedacht over zo'n systeem, maar ik vraag me af hoe fail-safe dit is. Wanneer er een kink in de kabel komt met je accu, of deze zit vol, dan nog heb je kans dat je hoofdzekering klapt.
Ik vraag me af of je, naast je accu, geen extra backup energy-sink wilt hebben?
Ik zou me eerder afvragen of met het maximaal terugleveren de netspanning niet te hoog oploopt waardoor de inverter uitklapt. Energy-sink lijkt me helemaal niet nodig.
Goed kijken dat de meterkast overal voorzien is op de maximale stromen die kunnen lopen wel (maar ik dacht dat standaard aardlek en dergelijke gemakkelijk 40A aankunnen, dus wellicht zijn aanpassingen, indien nodig, erg beperkt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@naftebakje met 25A uit het net en 25+A uit de PV moet je alles met de 63A variant uitvoeren. Of een 40A automaat ertussen. ABB had daar een mooie whitepaper over, te vinden in het PV topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
mijn accu's zijn onderweg want ik loop tegen het zelfde aan.

Ik heb gekozen om met Victron aan de slag te gaan, deze hebben ook een load shedding uitgang die met een relais wordt geactiveerd bij bepaalde productie. het eenvoudigste is dat je dan bv warm water gaat bufferen met elektrisch element gezien dit heel makkelijk in en uit geschakeld kan worden.

een accu is wel een mooie oplossing om er voor te zorgen dat je in de zomer maanden off-grid zit qua verbruik.
je kan dan met wat software knutselen met een dynamisch energie contract in de avond of nacht (iig wanneer stroom duur is) gaan terugleveren.

stuur me anders DM als je hier wat verder over wilt sparren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Van die Victron ga je zeker geen spijt krijgen. Is een zeer soepel en open systeem waar je zelf bijna alles in de hand kan houden en een "drop off" naar de SWW-tank is eenvoudig te realiseren.
Je kan er - later en indien gewenst - zelfs nog een generator op aansluiten.
Off grid periode stel je volgens mij wat te negatief voor (ben zelf sinds 10/2 al full off grid met de combi Victron/BYD en dit al zeker tot begin november e.k., dus duidelijk veel langer dan de zomermaanden).
Terugleveren via de batterij aan het net lijkt me dan weer niet zo lucratief. Je moet dan rekening houden met dubbele omzetverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:31
IvoB2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:04:
Van die Victron ga je zeker geen spijt krijgen. Is een zeer soepel en open systeem waar je zelf bijna alles in de hand kan houden en een "drop off" naar de SWW-tank is eenvoudig te realiseren.
Je kan er - later en indien gewenst - zelfs nog een generator op aansluiten.
Off grid periode stel je volgens mij wat te negatief voor (ben zelf sinds 10/2 al full off grid met de combi Victron/BYD en dit al zeker tot begin november e.k., dus duidelijk veel langer dan de zomermaanden).
Terugleveren via de batterij aan het net lijkt me dan weer niet zo lucratief. Je moet dan rekening houden met dubbele omzetverliezen.
Welke setup heb je staan? Pics or it didnt happen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Victron Multiplus II 48/5000/70 - LVL BYD 15,36 kWh in retrofit (ivm GSC rechten) op een SMA 5000 TL - 20 x 280 Wp ZDNY ZZ0/32° panelen. Semi off-grid geschakeld met een manuele nulswitch Hager HIM404 standaard in auto back up modus en een CG ET112 meter.

Bij aflopen GSC rechten (specifieke situatie in Vlaanderen) worden de panelen vervangen door 24 x 4XX Wp panelen met DC koppeling (minimaal 50% van de opstelling voor winterkoppeling) en, afhankelijk van de uitkomsten van de proefopstelling en wettelijke regelingen/netkoppelingde andere 50% netgekoppeld of full of grid. De proefopstelling wijst nu al uit dat een opslag van 15 kWh voor mijn woonsituatie ruim voldoende is (daarvoor ging ik nog uit van 30 kWh). Ik moet dus in de toekomst alleen nog een "oplossing" vinden om tussen 15/11 en 15/2 voldoende productie te hebben om full of grid te kunnen gaan. Verdubbeling van de productie-eenheid is al een deel van de oplossing. Gezien bij afsluiten net (de AC SMA gaat er dan tussenuit) er ook minder omzettingsverliezen tussen PV en batterij zullen zijn doet dat de bruikbare productie ook nog eens stijgen (tov de huidige retrofit situatie). Maar voor deze laatste situatie heb ik nog 10 jaar de tijd om te testen, wikken en wegen.
It happens every day. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSruvCW7Hd2aSPfh8FQAQCjo7TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkJ1mbeQ1k0pXNO5qCBN7yVq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben wel benieuwd wat @ICT_Farmer van de opties zonder accu vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:17:
Ik ben wel benieuwd wat @ICT_Farmer van de opties zonder accu vindt :)
Ik vindt de huidige omvormer veel verder uitbreiden, dan volgens de specs de bedoeling is een beetje spannend. Denk niet dat ik dat ga doen, dat zal altijd in mijn achterhoofd zitten.

De optie om een tweede omvormer neer te hangen waar je dynamisch een limiet op kan zetten lijkt me wel interessant. en zeker ook het overwegen waard.

de berekening van @Ronald klopt denk wel ongeveer, en dan neemt hij het verlies van laden en terug leveren niet eens mee(al snel 10% denk?). Staat wel tegenover dat ik dan een bijzonder mooi noodstroom systeem heb en de kans dat het helemaal gratis is. Dus iig een hoop om nog over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met name een SMA zou je heel simpel dynamisch moeten kunnen beperken (@AUijtdehaag weet alles van SMA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 11:28
Hier een vraagje over in lijn met dit onderwerp.

Ik heb een vrijstaande garage, ik zou daar het volgende op willen aansluiten

- standalone (off grid?) zonder een Eneco ertussen zeg maar zonnepanelen (16x 300wp)
- laadpaal (in de garage)
- overproductie opslaan in accu's, en evt, op een of andere manier gebruiken in het huis.

Zijn er bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden, dus een standalone oplossing, dus geen teruglevering, alleen verbruik laadpaal, en wat verlichting in de garage.
-aanleggen laadpaal, zonnepanelen en accu's

En is het bv wel mogelijk om als een accu vol is, deze stroom wel in het huis te gebruiken? (verlengsnoer naar het huis? ;-) vanaf de accu?)
Er is al stroom maar niet genoeg kracht om dit via de meter te laten lopen (zou heel de tuin op de schop moeten)
Wil de garage dus van het net af.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Juan schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:15:

- standalone (off grid?) zonder een Eneco ertussen zeg maar zonnepanelen (16x 300wp)
- overproductie opslaan in accu's, en evt, op een of andere manier gebruiken in het huis.

Zijn er bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden, dus een standalone oplossing, dus geen teruglevering, alleen verbruik laadpaal, en wat verlichting in de garage.

En is het bv wel mogelijk om als een accu vol is, deze stroom wel in het huis te gebruiken? (verlengsnoer naar het huis? ;-) vanaf de accu?)
Er is al stroom maar niet genoeg kracht om dit via de meter te laten lopen (zou heel de tuin op de schop moeten)
Te weinig info:
- Huisaansluiting?
- Type en lengte kabel richting garage?
- Afzekering garagegroep?
- Type laadpaal, auto en laadgedrag?

Als het een EV is lijkt het me bij voorbaat kansloos, 20-50kWh opslag nodig bij weinig zon.

Je gaat nu heeeeel veel geld uitgeven terwijl de beste oplossing gewoon de kabel vervangen is.
Of heel rustig laden.
Je kunt voor nu sowieso alvast een SmartEVSE kunnen gebruiken om op solar te kunnen laden.

Huur een dag een kettinggraafmachine en je bent voor €100+kabel het mannetje. Huidige kabel laat je dan liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-05-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Wat bedoel je met huis aansluiting?
En wat is afzekering?

Sorry geen technische kennis...
Laadpaal is er nog niet, ik kwam op het idee om een elektrische auto aan te schaffen, en dan gelijk de garage vol te leggen met panelen, zodat die stroom hoofdzakelijk voor de auto en wat verlichting gebruikt zou worden.
En het overschot in accu's opslaan.

En dat zonder heel de tuin om te spitten, en het hele huis doorgeboord moet worden (geen kruipruimte)
Bij het vervangen van onze groepenkast begin dit jaar, heb ik deze optie kort besproken met die partij die de groepenkast vervangen heeft. Die gaf aan dat dus eigenlijk een hele nieuwe kabel getrokken moet worden, om een dergelijke optie aan te kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Juan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:59:

Sorry geen technische kennis...
Dat blijkt.

Maar je staat op het punt 30-150k uit te geven, met een onderbuikgevoel die met een bierviltjesberekening onderuit gehaald kan worden, alleen omdat je niet een 10cm sleufje (je hebt neem ik aan inmiddels een filmpje van een kettinggraafmachine in actie opgezocht?) in de tuin wilt trekken?

Sorry als dit bericht met de botte bijl is geschreven, maar je plan is eigenlijk nagenoeg kansloos.

Als je toch serieus bent, zou ik je aanraden je eerst wat verder te verdiepen en dan hier een eigen topic openen.
Want ook met een nieuwe kabel zijn er genoeg overwegingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Juan schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:15:

Met "standaard" off-grid oplossingen die al duur genoeg zijn ga je er niet geraken want je wil vast met hoog vermogen de auto laden, dan spreken we nog niet van het tekort in de winter en het overschot in de zomer.
Elke zinnige oplossing in jou case zal starten met een nieuwe kabel naar de garage. Dan kan je meteen de zonnepanelen gewoon op het net zetten.
Wil je er een bij thuisbatterij, dan kan die ook in de garage komen (door die kabel kan je gewoon op vol vermogen auto laden, zonder zorgen dat er te weinig zon was om de garagebatterij op te laden). Veel zinniger is het om de batterij bij de meterkast te zetten, de backupstroom (beperkt vermogen) kan je dan sturen naar waar het wel zin heeft (de koelkast en diepvries bijvoorbeeld).

Wil je volledig off-grid, dan moet je een budget en een plan hebben om u tegen te zeggen, en als je al opziet tegen een kabeltje naar de garage moet je daar gewoon niet aan willen beginnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Misschien lees ik er over heen, maar je zou ook een 2e, zuivere terugleveraansluiting kunnen laten plaatsen. Dan heb je 2 maal 3x25A om op terug te leveren.

(https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/extrameetpunt)

Levertijd is momenteel wel een dingetje...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Cr3ator schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:14:
Misschien lees ik er over heen, maar je zou ook een 2e, zuivere terugleveraansluiting kunnen laten plaatsen. Dan heb je 2 maal 3x25A om op terug te leveren.

(https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/extrameetpunt)

Levertijd is momenteel wel een dingetje...
Extra meetpunt betekend niet dat je extra hoofdzekeringen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Nou bedankt voor alle reacties, het nu wat duidelijker

Pagina: 1