Acties:
  • +8 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:30
Het was tot nu toe een hoop werk en er zijn nog de nodige uurtjes nodig om het verder te ontwikkelen, maar ik wil het toch even delen.
Ik heb al eens op het punt gestaan om een thuis-batterij aan te schaffen voor ons eigen huis. Gewoon, omdat het tof is! Maar de hoge investering heeft mij toch even tegen gehouden. Het bleef knagen, wel of niet doen? Maar wat bespaard het dan? Wat voor effect heeft het? Ik wist het eigenlijk niet. Dus aan de slag en een model maken!
Dat heb ik gedaan. In dit document heb ik het nodige beschreven en wat resultaten gedeeld. Doe er je voordeel mee!
In de nabije toekomst zal ik dit model verder uitwerken zodat er meer mogelijk is met de accu.

p.s. de schrijfwijze is niet altijd serieus ;)

https://drive.google.com/...jM9ci0Xc/view?usp=sharing

Ik hoop dat hier de nodige discussie ontstaat zodat ik het model nog verder kan verbeteren. Dus alsjeblieft, schiet maar met scherp!

Ik zou ook graag eens kijken of ik voor andere huishoudens wat data kan genereren. Dus vind je het interessant, vermeld dan in ieder geval:
  • Schoon elektra verbruik (dus ex panelen, WP, EV)
  • m3 gasverbruik, indien WP --> m3 equivalent (wat zou je verbruiken als je een gasketel zou hebben)
  • wel/geen WP
  • (hoeveel) panelen en welk formaat (1,6x1 of 2x1 of ...)
  • EV? Zo ja, hoe vaak laad je, met welk vermogen en hoeveel kWh?
Ik kan het dan in het model gooien en kijken wat jouw huis doet met een accu (inclusief de beperkingen die het model nu heeft :) )

[ Voor 24% gewijzigd door niekvanprooijen op 20-06-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-08 16:48
Gebruik je BEV als thuis accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:39:
p.s. de schrijfwijze is niet altijd serieus ;)
Maakt het een stuk leesbaarder als dat wel het geval zou zijn.
https://drive.google.com/...jM9ci0Xc/view?usp=sharing

Ik hoop dat hier de nodige discussie ontstaat zodat ik het model nog verder kan verbeteren. Dus alsjeblieft, schiet maar met scherp!
Ik val in ieder geval over figuur 2 (die overigens boven figuur 1 staat). Op basis van het lichtblauwe profiel (elektriciteitsvraag zonder PV/WP/EV), heb je negatief vermogen als 'afname' en positief vermogen als 'invoeding' gedefinieerd. Dat kan, maar zet dat er wel bij. Het is overigens gebruikelijk om het omgekeerd te doen.

Voor 12 PV panelen is een vermogen van 2 kW in juni wel erg laag.

Wat is je tijdschaal. Je hebt nu bijna 700 "iets" voor wat een week lijkt. Dat zou neerkomen op 4-minuten punten. Wel heel raar.

Ter controle:
- Modeleer alleen de PV. Wat is de jaarlijkse opbrengst en zou je dit verwachten
- Modeleer alleen de warmtepomp. Wat is de jaarlijkse elektrische vraag en thermische productie? Zou je dit verwachten?
- Modeleer alleen de EV. Wat is de elektrische vraag en zou je dit verwachten?

Figuur 3 komt aardig overheen met wat ik ooit heb berekend:
https://medium.com/@bartr...home-battery-f62e2d290718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Ja, maak het nog complexer! Wel interessant trouwens.
Skyaero schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Maakt het een stuk leesbaarder als dat wel het geval zou zijn.

[...]

Ik val in ieder geval over figuur 2 (die overigens boven figuur 1 staat). Op basis van het lichtblauwe profiel (elektriciteitsvraag zonder PV/WP/EV), heb je negatief vermogen als 'afname' en positief vermogen als 'invoeding' gedefinieerd. Dat kan, maar zet dat er wel bij. Het is overigens gebruikelijk om het omgekeerd te doen.

Voor 12 PV panelen is een vermogen van 2 kW in juni wel erg laag.

Wat is je tijdschaal. Je hebt nu bijna 700 "iets" voor wat een week lijkt. Dat zou neerkomen op 4-minuten punten. Wel heel raar.

Ter controle:
- Modeleer alleen de PV. Wat is de jaarlijkse opbrengst en zou je dit verwachten
- Modeleer alleen de warmtepomp. Wat is de jaarlijkse elektrische vraag en thermische productie? Zou je dit verwachten?
- Modeleer alleen de EV. Wat is de elektrische vraag en zou je dit verwachten?

Figuur 3 komt aardig overheen met wat ik ooit heb berekend:
https://medium.com/@bartr...home-battery-f62e2d290718
toon volledige bericht
Thanks voor je feedback! Zo te zien ben jij met dit vraagstuk ook al lekker aan de gang geweest! Cool.
Ik heb er bij gezet dat negatief vermogen import uit het net is. Maakt het inderdaad wel even duidelijker zonder het zelf te moeten bepalen.
Qua PV vermogen heb je gelijk. Dit is inderdaad aan de lage kant. In het model hebben 12 panelen een Wp van 3648Watt. Dus ik ben even gaan kijken waarom dit niet gehaald wordt, want de piek ligt op 2854W in het model. Dit komt door de maximale instraling in de data van het KNMI. Op het datapuntje van het maximale PV vermogen is de instraling 869 Wh/m2 (313J/cm2). Ik weet uit ervaring dat het piekvermogen van panelen nog wel eens gehaald wordt in Nederland, dus dat zou beweren dat de instraling ook op de 1000W/m2 moet liggen. Waar dit verschil vandaan komt durf ik nu zo niet te zeggen.
Kijk ik echter naar de opbrengst van de 12 panelen op jaarbasis dan klopt het wel met de verwachting. Ze wekken 3369kWh op en dat geeft een factor van 3369 / 3648 = 0.92 wat overeenkomt met standaard rekenmodellen.
Het effect van alleen de EV heb ik inderdaad gemodelleerd. Dit komt overeen met de verwachting.
De WP is echter wat lastiger, want die heb ik zelf niet. En data van puur alleen een WP in een bekende situatie waarbij het vergelijk wordt gemaakt met een gasketel heb ik niet. Als iemand dit heeft of weet te vinden, ik hou me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:55:
[...]
Dit komt door de maximale instraling in de data van het KNMI. Op het datapuntje van het maximale PV vermogen is de instraling 869 Wh/m2 (313J/cm2). Ik weet uit ervaring dat het piekvermogen van panelen nog wel eens gehaald wordt in Nederland, dus dat zou beweren dat de instraling ook op de 1000W/m2 moet liggen. Waar dit verschil vandaan komt durf ik nu zo niet te zeggen.
KNMI data is instraling op het horizontaal vlak! Die is lager dan op vlak dat onder een hoek staat (zoals een zonnepaneel). Daar moet je voor corrigeren. Dat zijn overigens geen makkelijke rekensommetjes.
Het effect van alleen de EV heb ik inderdaad gemodelleerd. Dit komt overeen met de verwachting.
De WP is echter wat lastiger, want die heb ik zelf niet. En data van puur alleen een WP in een bekende situatie waarbij het vergelijk wordt gemaakt met een gasketel heb ik niet. Als iemand dit heeft of weet te vinden, ik hou me aanbevolen!
Je gebruikt buitentemperatuur, maar dan heb je ook nog iets met verliezen gedaan, anders kan je het benodigde vermogen niet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik hier nog een ander soort accu in de discussie mag werpen: (Misschien iets voor een nieuwe draad?)
De "buurtbatterij" zoals in 2017 door Liander een aantal maanden getest in Rijsenhout. Het businessmodel ziet waarschijnlijk totaal anders uit, maar misschien wel zinvoller? - Je hoort de laatste tijd niet meer zoveel hierover.

Interessant genoeg staat in mijn gemeente in het coalitieakkoord wel een onderzoek i.s.m. Liander
naar buurtbatterijen, maar dit houdt vermoedelijk eerder rekening met netcongestie omdat er nu ook een enquête loopt over afschakelende omvormers bij een netspanning > 253 V.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Skyaero schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:06:
[...]

KNMI data is instraling op het horizontaal vlak! Die is lager dan op vlak dat onder een hoek staat (zoals een zonnepaneel). Daar moet je voor corrigeren. Dat zijn overigens geen makkelijke rekensommetjes.
Dat was het inderdaad! daar zal het verschil vandaan komen. Dan zou je het oppervlak van de sensor moeten weten, corrigeren voor de hoek inclusief de stand van de zon op dat moment, wat weer niet op gaat als het bewolkt is, etc. Dat worden inderdaad verrekte lastige rekensommetjes.
Je gebruikt buitentemperatuur, maar dan heb je ook nog iets met verliezen gedaan, anders kan je het benodigde vermogen niet bepalen.
Ik gebruik het gebruikersprofiel van NeDu. Op basis van dit profiel (wat je moet linken aan de buitentemperatuur) kan je het gasgebruik van een tijdsvak bepalen. Dit is tevens de warmtevraag in dat tijdsvak wat je weer om kan zetten naar het verbruik van een WP. Maar een WP verwarmt anders dan een gasketel dus daarom zal het ook niet helemaal kloppen. Veel mensen met een WP verlagen 'snachts de temperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
dunklefaser schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:14:
Als ik hier nog een ander soort accu in de discussie mag werpen: (Misschien iets voor een nieuwe draad?)
De "buurtbatterij" zoals in 2017 door Liander een aantal maanden getest in Rijsenhout. Het businessmodel ziet waarschijnlijk totaal anders uit, maar misschien wel zinvoller? - Je hoort de laatste tijd niet meer zoveel hierover.

Interessant genoeg staat in mijn gemeente in het coalitieakkoord wel een onderzoek i.s.m. Liander
naar buurtbatterijen, maar dit houdt vermoedelijk eerder rekening met netcongestie omdat er nu ook een enquête loopt over afschakelende omvormers bij een netspanning > 253 V.
Interessant! De buurtbatterij heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord en kan wellicht op een wat hoger niveau bijdragen aan de netcongestie. Maar laten we daar inderdaad een ander draadje voor maken (misschien is het er al wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:14:
Test geslaagd, maar exploitatie kan alleen met een commerciële partij. Liander mag die dingen niet exploiteren. Ik geloof dat er nu 1 of 2 in Nederland staan i.s.m. Engie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:14
de schrijfwijze is niet altijd serieus
Ik vind de wijze van schrijven bijzonder plezierig. Het geeft de illusie van brainstormen dat stap voor stap naar een resultaat toewerkt. Compliment!
Ik zou ook graag eens kijken of ik voor andere huishoudens wat data kan genereren. Dus vind je het interessant, vermeld dan in ieder geval:
  • Schoon elektra verbruik (dus ex panelen, WP, EV)
  • m3 gasverbruik, indien WP --> m3 equivalent (wat zou je verbruiken als je een gasketel zou hebben)
  • wel/geen WP
  • (hoeveel) panelen en welk formaat (1,6x1 of 2x1 of ...)
  • EV? Zo ja, hoe vaak laad je, met welk vermogen en hoeveel kWh?
Dit aanbod neem ik graag aan! Heel benieuwd wat je hiervan kunt maken:

11 Zonnepanelen zuid op plat dak, 9 zonnepanelen west op schuin dak 41 graden helling. Ieder paneel 315 WattPiek, 100 x 165 cm.
  • Afname van net: daltarief 2212 kWh; normaal tarief: 2493 kWh (bron: Eneco).
  • Teruglevering: daltarief 804 kWh; normaal tarief 1748 kWh (bron: Eneco).
  • Productie zonnepanelen: 2021: 4700 kWh; 2020: 5100 kWh (bron: SolarEdge).
Het "schoon" elektra verbruik moet ik berekenen omdat er zogenaamd "eigen verbruik" optreedt als de zonnepanelen produceren. Op basis van productie minus teruglevering kom ik op ongeveer 2450 kWh eigen verbruik. Dus totaal verbruik: 7155 kWh per jaar. Productie, gemiddeld 5000 kWh per jaar.

Gasverbruik: 2687 m3 (bron: Eneco).

(Nog) geen warmtepomp. (Nog) geen elektrische auto.

Achtergrondinformatie: Ik ben bezig offertes te vragen voor 10 à 15 kWh batterij-systeem met aanvullend 4000 tot 6000 WattPiek zonnepanelen.

Alvast bedankt. Heel benieuwd!

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-08 22:11
MJ de Bruijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ik vind de wijze van schrijven bijzonder plezierig. Het geeft de illusie van brainstormen dat stap voor stap naar een resultaat toewerkt. Compliment!

[...]

11 Zonnepanelen zuid op plat dak, 9 zonnepanelen west op schuin dak 41 graden helling. Ieder paneel 315 WattPiek, 100 x 165 cm.
Het "schoon" elektra verbruik moet ik berekenen omdat er zogenaamd "eigen verbruik" optreedt als de zonnepanelen produceren. Op basis van productie minus teruglevering kom ik op ongeveer 2450 kWh eigen verbruik.

Dus, totaal verbruik: 7155 kWh per jaar.
Productie, gemiddeld 5000 kWh per jaar.

Achtergrondinformatie: Ik ben bezig offertes te vragen voor 10 à 15 kWh batterij-systeem met aanvullend 4000 tot 6000 WattPiek zonnepanelen.

Marco
toon volledige bericht
De accu zal de toekomst zijn maar waarom nu al wanneer we de komende jaren nog saldering hebben. Ik zou dat geld oever steken in maximale zonnepaneel productie. Immers, salderingspercentage zit op hoeveelheid kWh teruglevering. Dus hoe meer panelen des te langer je je inkoop kan salderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Marco
vergeet die offerte voor batterij systemen en loop je isolatie even na.. dat is een best verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
mathijshooi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:36:
Ik zou dat geld oever steken in maximale zonnepaneel productie. Immers, salderingspercentage zit op hoeveelheid kWh teruglevering. Dus hoe meer panelen des te langer je je inkoop kan salderen.
Dank voor je suggestie. Helemaal met je eens.

Ik overweeg een batterij-systeem om andere redenen. Als je het leuk vindt kun je het hier nalezen:

Semi-backup 3-fase off-grid

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Heb je ook al nagedacht over veiligheid? Het is toch een forse lithium accu, kan je dat wel blussen mocht er brand ontstaan? En zo niet, wat moet je dan doen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:39:
vergeet die offerte voor batterij systemen en loop je isolatie even na.. dat is een best verbruik.
Ook dank voor deze suggestie. Je hebt volkomen gelijk.

De offertes zijn aangevraagd en de eerste is binnen. Dubbel glas. Ja, ons huis is oud en nee, dat was nog niet overal gedaan.

Ik ben op zoek naar een batterij-systeem om andere redenen. Kijk gerust hier:

Marco

P.S. Laten we niet dit topic kapen met discussie (edit:) emotie over het wel of niet nuttig zijn van batterijen. Dit topic lijkt me bedoeld te zijn om juist die vraag met cijfers te onderbouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MJ de Bruijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:46:

P.S. Laten we niet dit topic kapen met discussie over het wel of niet nuttig zijn van batterijen. Dit topic lijkt me bedoeld te zijn om juist die vraag met cijfers te onderbouwen!
misschien een andere titel dan?
"De (on)zin van een thuisaccu" , lijkt prima ruimte te laten voor de onzin van accu's en je hoeft niet lang te rekenen om die onzin aan te tonen in nederland. kan natuurlijk zijn dat je het graag als backup gebruikt dan haal je je motivatie dus voor 100% daaruit, worden wel hele dure backup minuutjes, maargoed jouw feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-08 22:11
MJ de Bruijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:42:
[...]

Dank voor je suggestie. Helemaal met je eens.

Ik overweeg een batterij-systeem om andere redenen. Als je het leuk vindt kun je het hier nalezen:

Marco
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
[...]

[...]

Het "schoon" elektra verbruik moet ik berekenen omdat er zogenaamd "eigen verbruik" optreedt als de zonnepanelen produceren. Op basis van productie minus teruglevering kom ik op ongeveer 2450 kWh eigen verbruik. Dus totaal verbruik: 7155 kWh per jaar. Productie, gemiddeld 5000 kWh per jaar.

Marco
toon volledige bericht
Thanks voor je feedback. Het is inderdaad een goede vertegenwoordiging van hoe het ook in mijn hoofd gaat :)

https://docs.google.com/s...882068&rtpof=true&sd=true
Dit komt er uit. Ik drop maar even de ruwe output data en grafieken. Dan kan je zelf nog spelen met de 2 groene vakjes. Prijs van accu en omvormer. De rest veranderen heeft geen zin.

Het biedt dus wel mogelijkheden voor je en een slim systeem rondom de accu zal het nog verder helpen.
En ik heb op het eind nog even gekeken wat een kleinere omvormer zou doen. Het effect op import/export is nihil, maar het geeft uiteraard wel een kostenbesparing. De moeite waard dus om even rekening mee te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door niekvanprooijen op 20-06-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:43:
Heb je ook al nagedacht over veiligheid? Het is toch een forse lithium accu, kan je dat wel blussen mocht er brand ontstaan? En zo niet, wat moet je dan doen?
Is meestal LiFePo4 en dat heeft niet de risico's die je met lithium accu's associeert (zelfontbranding). Wat ik lees is het grootste risico, precies als bij zonnepanelen, slechte verbindingen die dan heet worden. Dat kan wel brand veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Thanks voor je feedback. Het is inderdaad een goede vertegenwoordiging van hoe het ook in mijn hoofd gaat :)

https://docs.google.com/s...882068&rtpof=true&sd=true
Dit komt er uit. Ik drop maar even de ruwe output data en grafieken. Dan kan je zelf nog spelen met de 2 groene vakjes. Prijs van accu en omvormer. De rest veranderen heeft geen zin.

Het biedt dus wel mogelijkheden voor je en een slim systeem rondom de accu zal het nog verder helpen.
En ik heb op het eind nog even gekeken wat een kleinere omvormer zou doen. Het effect op import/export is nihil, maar het geeft uiteraard wel een kostenbesparing. De moeite waard dus om even rekening mee te houden.
Misschien kan je ook nog de degradatie van de accu in je berekening meenemen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Misschien kan je ook nog de degradatie van de accu in je berekening meenemen?
Ja! Goeie. Wel even nadenken over wat de degradatie is. Heb je daar ervaring mee? Er wordt vaak iets van 80% na 7000 cycles aangegeven, maar wat doet een gedeeltelijke ontlading? En wat is het effect van vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:35
Skyaero schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Test geslaagd, maar exploitatie kan alleen met een commerciële partij. Liander mag die dingen niet exploiteren. Ik geloof dat er nu 1 of 2 in Nederland staan i.s.m. Engie
In Utrecht staan er in ieder geval ook nog 2, bij de jaarbeurs en in kanaleneiland.
Maar ook die zijn er gekomen met Europese subsidie.
Als commerciële partij was https://www.wedrivesolar.nl/ betrokken.

Wat ik begreep was dit alleen dankzij de subsidie verantwoord, ze worden wel via een broker voor netstabilisatie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:26:
Dank voor je snelle reactie. Een eerste blik op de grafiek leert dat een batterij-capaciteit tussen 6 en 10 kWh de "beste" keuze is. Dat is lager dan ik had verwacht.

Het doel van mijn gewenst systeem (namelijk backup in uitzonderings-situaties) is een zo laag mogelijke (lees zo goedkoop mogelijke) opslag om het huishouden (net) draaiend te houden. Ik weet nu hoe ik aangeboden capaciteiten moet beoordelen.

Heel fijn.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Ik vind dit een interessant topic en mooie uitwerkingen. Ik ben zelf benieuwd wat de mogelijkheden zouden zijn in een zonniger land, zoals bijvoorbeeld (Zuid-)Spanje. Hier schijnt zelfs in de winter de zon regelmatig en goed (krachtige instraling). De zon schijnt er natuurlijk wel minder lang dan in de zomer, maar die variabele zou op te lossen zijn met juist wel een grotere accu?

Zou deze berekening ook te maken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:02
Ik lees hier(?) en elders 'een thuisaccu o.a. omwille van net-stabilisatie'...is een condensator-accu dan niet veel beter? en in hoeverre is dat mijn verantwoordelijkheid?

Een thuis-accu hoeft niet lichtgewicht te zijn; waarom dan toch elke keer de aanname dat het een Lithium-accu moet zijn? wat is het alternatief voor Lithium in een thuis-accu? nikkel ijzer? (gepatenteerd door Edison in 1901)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
PixelJunkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:42:
Ik vind dit een interessant topic en mooie uitwerkingen. Ik ben zelf benieuwd wat de mogelijkheden zouden zijn in een zonniger land, zoals bijvoorbeeld (Zuid-)Spanje. Hier schijnt zelfs in de winter de zon regelmatig en goed (krachtige instraling). De zon schijnt er natuurlijk wel minder lang dan in de zomer, maar die variabele zou op te lossen zijn met juist wel een grotere accu?

Die berekening is zeker te maken!
Als je een tabel hebt met instraling per uur voor een heel jaar en de verbruiksdata van het huis dan zou je dat als basis kunnen nemen. Warmtevraag is ook een input die je moet hebben aangezien die in Spanje anders is dan hier. Het model kan hier andere componenten aan toevoegen. Als je mij de data stuurt dan wil ik wel een poging wagen.
natural colour schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:35:
Ik lees hier(?) en elders 'een thuisaccu o.a. omwille van net-stabilisatie'...is een condensator-accu dan niet veel beter? en in hoeverre is dat mijn verantwoordelijkheid?

Een thuis-accu hoeft niet lichtgewicht te zijn; waarom dan toch elke keer de aanname dat het een Lithium-accu moet zijn? wat is het alternatief voor Lithium in een thuis-accu? nikkel ijzer? (gepatenteerd door Edison in 1901)
Het is nu nog niet jouw verantwoordelijkheid. Maar wat er in de toekomst gaat gebeuren? Het kabinet wil een opmars van (hybride) warmtepompen stimuleren. En dat op een net wat op een aantal plaatsen al 'vol' zit.
En nee, lichtgewicht hoeft niet. Tot een bepaalde grens uiteraard. Maar een LiFePo accu gaat wel ca 3x langer mee dan een ouderwetse loodaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:19
Heb een zelfbouw LiFePo4 accu, 120Ah x 16 cellen a 3.2v.

In deze zomermaanden niet actief gezien ik zoveel mogelijk wil terugleveren. In de winter gaat ie aan, samen met een pay by hour leverancier ala Frank/Easy/Mijndomein.

In de nacht opladen tijdens de 2 goedkoopste uren. Vervolgens grotendeels van de dagen de grid niet meer nodig. Zo haal ik er al voordeel uit.

Edit.

- Schoon elektra verbruik (dus ex panelen, WP, EV): 4200kWh verbruik per jaar
- m3 gasverbruik: 1000 m3
- (hoeveel) panelen en welk formaat (1,6x1 of 2x1 of ...): 18x415wp, 2 strings, oostwest, HYD5000EP
- EV? Zo ja, hoe vaak laad je, met welk vermogen en hoeveel kWh?: geen EV, geen WP, geen airco

[ Voor 29% gewijzigd door PCJR op 20-06-2022 21:00 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
PCJR schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:57:
Heb een zelfbouw LiFePo4 accu, 120Ah x 16 cellen a 3.2v.

In deze zomermaanden niet actief gezien ik zoveel mogelijk wil terugleveren. In de winter gaat ie aan, samen met een pay by hour leverancier ala Frank/Easy/Mijndomein.

In de nacht opladen tijdens de 2 goedkoopste uren. Vervolgens grotendeels van de dagen de grid niet meer nodig. Zo haal ik er al voordeel uit.
Kijk, dat is precies wat ik ook als inschakelbare optie wil integreren.
Heb je toevallig ook data wat je wil delen? Vermogen/soc van de accu over de tijd bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Kijk, dat is precies wat ik ook als inschakelbare optie wil integreren.
Heb je toevallig ook data wat je wil delen? Vermogen/soc van de accu over de tijd bijvoorbeeld?
Zeker, ik kan aardig wat output maken vanuit de HYD. De kosten heb ik ook beperkt omdat ik accu+solar allemaal zelf heb gedaan. De accu+bms heeft me iets van 1500 euro gekost, dan heb je iets van 6 kWh. Bij andere merken ben je 3-4x zoveel kwijt, dat viel voor mij gewoon af.

Ik heb enkel accu data van de wintermaanden na de start op 1 jan. Dus jan-feb denk ik. De HYD ziet ook het meterkast verbruik. Samen met een p1 Energy+ kan ik alles helder inzien. Accu SOC is niet altijd secuur, ik pak meestal het voltage of het aantal kwh laden/ontladen.

Er ligt hier een Rpi4 klaar met rs485. Daarmee zou ik nog vanalles kunnen bouwen zodat de tarieven van de komende 24u worden opgehaald en aan de hand van de accusatus/hetweer/zon/verbruikspatroon ik de HYD kan aansturen om een x percentage wel/niet te laden op een x bepaald tijdstip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt_bUhIoVcTPw8pfH-9G1-mD1rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A72lleqbCoG4dR7g8duwmZKI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqy47zqhYdFgx3iv7wDR-uuG4H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uBsfEvQIn37M1glp3uWgl6S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWIbgbEGG_my72VyG6Yqc2CnIuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oshq9JY5AH4I02cUIyVkoiS.jpg?f=fotoalbum_large

PB gestuurd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 21-06-2022 11:21 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Je moet eerst vaststellen wat het doel is. Sommigen willen meer autarkie. Velen handelen echter meer vanuit financiële incentives die er nu amper nog zijn. En dus wordt er ook niet veel mee gedaan. In België en Duitsland al veel meer.
PixelJunkie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:42:

Zeker. Gebruik maar deze EU rekentool, die je ook op Offgrid (+ dagverbruik in kWh) kunt zetten.

Zoals verwacht gaat dit allemaal veel makkelijker in het Zuiden van Europa.

Ik heb zelf 12kWh en 5kWp in Nederland. Daarmee red ik 2/3e tot 3/4 van het jaar zelfvoorzienend. Het is echt moeilijk om hier volledig offgrid te gaan. Maar niet onmogelijk. Het hangt echter veel van je huis af.
Zo ligt het bij ons aardig plat op het dak en zou ik wat bomen moeten kappen voor de winterzon :P maar dat gaan we niet doen.

Uitbreiden met een windmolen gaat meer nut hebben als offgrid je doel is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Offgrid 100% in NL gaat met 50 tot 60 panelen en een garage vol, 60 of 70 kwh aan accu meen ik.

Heb eens een grafiekje gezien hierover...

Geheel offgrid moet je niet als doel hebben denk ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:11:
Offgrid 100% in NL gaat met 50 tot 60 panelen en een garage vol, 60 of 70 kwh aan accu meen ik.

Heb eens een grafiekje gezien hierover...

Geheel offgrid moet je niet als doel hebben denk ik hier.
Nee, want je krijgt geld om aangesloten te zijn. Nog los van de (tien)duizenden euros die je nu kan vangen voor je overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:55
bbbrumbrum schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:57:
[...]

Nee, want je krijgt geld om aangesloten te zijn. Nog los van de (tien)duizenden euros die je nu kan vangen voor je overschot.
Het woordje 'nu' snap ik niet. Zolang elektriciteit niet gratis is zou je geld ervoor moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Harm_H schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:42:
[...]

Het woordje 'nu' snap ik niet. Zolang elektriciteit niet gratis is zou je geld ervoor moeten krijgen.
Hij bedoelt nu met een contract met vaste prijs voor het hele jaar en met salderen nog in stand.

Er zijn namelijk al genoeg gevallen waarbij stroomprijs negatief wordt en je moet betalen om het kwijt te kunnen. Dat is dan op de zonnigste zondagen met een uurprijs contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-08 16:48
niekvanprooijen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Ja, maak het nog complexer! Wel interessant trouwens.

[...]
I know maar stel je voor je gebruikt veel elektriciteit 20kWh in de nacht, de meeste BEV hebben veel meer vermogen in de batterij is een mooie buffer. Moet je alleen niet elke dag naar kantoor met de auto natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar wie gebruikt er nou 20kWh in de nacht? Dat zal dan een warmtepomp in de winter zijn in een groot/oud huis en zal er vermoedelijk overdag ook niet voldoende zon zijn om dat bij te houden.

De BEV erbij in 2 weg modus (V2H) is zeker nuttig, maar in offgrid denkwijze van beperkt nut. Sporadisch kun je het dan maar gebruiken.
Het heeft meer nut in de woonwijk, als iedereen zijn inductiekookplaat aanslingert etc. Dus de V2G wijze.

Maar zelfs als je alleen maar kan laden is het mooi als hij niet iedere dag gebruikt wordt en je gewoon je overtollige stroom erin kwijt kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

!null schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:19:
Ja maar wie gebruikt er nou 20kWh in de nacht? Dat zal dan een warmtepomp in de winter zijn in een groot/oud huis en zal er vermoedelijk overdag ook niet voldoende zon zijn om dat bij te houden.
Dan moet @Skywalker27 toch elke dag naar kantoor, dat om naast kantoorbenodigheden ook de stroom te jatten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
twain4me schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Dan moet @Skywalker27 toch elke dag naar kantoor, dat om naast kantoorbenodigheden ook de stroom te jatten. :+
Haha ja dat is de logische gedachte, in ieder geval voor veel tweakers :D

Het geeft wel meteen aan dat een EV weinig toevoegt in de winter voor nog meer autarkie. Tenzij je de auto in de winter niet gebruikt :+
In V2G voegt het wel veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
!null schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:12:

Ik heb zelf 12kWh en 5kWp in Nederland. Daarmee red ik 2/3e tot 3/4 van het jaar zelfvoorzienend.
Kan je je thuiscentrale meer toelichten? Wat voor aansluiting/ omvormer/ Islandmode/ besturing gebruik je?

@MJ de Bruijn is een systeem dat je nachtverbruik kan overbruggen niet genoeg? Dan kom je waarschijnlijk ook rond de 10kWh aan accu uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Kan je je thuiscentrale meer toelichten? Wat voor aansluiting/ omvormer/ Islandmode/ besturing gebruik je?

@MJ de Bruijn is een systeem dat je nachtverbruik kan overbruggen niet genoeg? Dan kom je waarschijnlijk ook rond de 10kWh aan accu uit...
Ik heb zelf hergebruikte EV accu's toegepast. Ze komen uit 2016 en heb ze in 2020 in gebruik genomen.
Dit is dus de iets minder veilige NMC chemie, versus wat je eigenlijk in huis gebruikt, LFP. Ik heb het ook buiten gezet. En de Victron Multiplus kan best wel wat herrie maken wat ik niet kon gebruiken in ons kleine houten huisje.
Nu is de markt ook anders en is hergebruik EV accu's niet eens meer prijsconcurrent, tenzij je voor weinig hele pakketten weet te kopen en te demonteren (wat niet zonder risico is)

Het is een 48v systeem. Victron Multiplus 48/5000 versie draait het hele huis op. Inductie koken, elektrische boiler en verwarming middels airco.
Vanaf eind Februari ging het weer hard de goede kant op en begon ik weer zelfvoorzienend te zijn. Dit betekende dat er voldoende zonlicht was om de airco het huis te laten verwarmen.
De kou is er dan nog, maar de lage zonnestand is voor onze situatie echt killing.
Dus aanbod zonne energie is belangrijker dan de vraag (die nog steeds hoog is in Maart etc vanwege verwarming)
Elektrische boiler trekt ook wel wat, maar wij zijn karige douchers, en een warmtepompboiler had het verschil ook niet meer gemaakt in November/December/Januari. De rest van het jaar is het meestal geen probleem.

Ik heb 15 zonnepanelen dus rond de 5000Wp, hiervoor heb ik bijna de grootste SmartSolar uit het Victron gamma. Achteraf zou ik echter liever kleintjes kopen om strings te bouwen, want Victron doet niet aan losse strings managen met 1 omvormer. Het is gewoon 1 grote string voor wat betreft de MPPT. Maar het is geen ramp.

Ik heb het in ESS modus draaien. Hierin prefereer je dus zelf consumptie, totdat je accu een bepaalde ondergrens van lading bereikt. Dan gaat hij het net erbij pakken. De restant lading kan je instellen en zorgt ervoor dat je dan nog stroom hebt bij uitval van het net.
Opzich een mooi concept maar hij pakt nog best vaak wat van het net erbij terwijl mijn accu gewoon vol zit. Wat dit nou is snap ik niet en heb ik nog op de lijst om uit te zoeken.
Daarnaast schiet hij wel eens in de beveiliging van een te hoog voltage als de Solar lader hem op zijn max voltage houdt en er op het 230v ineens heel veel belasting wegvalt (paar duizend watt wat je ineens uitzet). Hiervoor heb ik wat marge gecreëerd. Sowieso weinig nut om alles op 100% te houden in dit soort tijden, want dan is hij de halve zomer vol, waardoor je capaciteit achteruit gaat.

Edit: Als ik dit huis in Spanje zou neerzetten in een veld zonder bomen zou hij het sowieso al het hele jaar door redden, maarja we wonen in Nederland :+
Ik kan vanaf hier nog meer PV toevoegen echter in mijn situatie (bomen en platte hoek) waarschijnlijk niet zo nuttig. Een windmolen heeft dan meer nut (ik woon in een open en winderig gebied)
Maar goed, dat is in de autarkie gedachte, en dat hoeft helemaal niet het doel te zijn. Het druist op een gegeven moment in tegen wat je anders zou doen, je voetafdruk verlagen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 21-06-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:09:
Mijn eerste uitgangspunt is om een batterij-systeem te hebben dat een basis legt om mijn bestaande zonnepanelen installatie te laten produceren als het 'grid' wegvalt. Dus puur in uitzonderings-situaties. De batterij dient dan als buffer voor pieken en dalen (wolken etc).

Als ik zo'n systeem vind is misschien 4 kWh voldoende. Nacht overbrugging is in een uitzonderings-situatie niet mijn grootste zorg.

Dus zo nu een klein/goedkoop mogelijke batterij. Als saldering afbouwt uitbreiden.

Zie ook Semi-backup 3-fase off-grid

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@!null

Dank voor de toelichting!

Hoeveel vermogen schat je je accu's nu?
Hoe zwaar heb je je huisaansluiting?

@MJ de Bruijn
Dat draadje had ik ook gelezen, maar als je de batterij ook kan gebruiken voor peak-shaving/ meer PV opwek zelf gebruiken, is de business case natuurlijk leuker...

@niekvanprooijen
verandert de business case/ terugverdientijd als je (in de winter) nachtstroom laadt en overdag gaat gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door MSXBas op 21-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:48:

@niekvanprooijen
verandert de business case/ terugverdientijd als je (in de winter) nachtstroom laadt en overdag gaat gebruiken?
Ik denk het wel, al is het traditionele verschil tussen dag- en nachstroom niet zo heel groot. Daarbij moet je rekening houden met 2x het rendement van ca 92% = 85%. Met het laden en ontladen van de accu verlies je immers energie door zowel de accu als je omvormer.

De volgende stap wordt denk ik het implementeren van uurtarieven. Volgens mij is daar financieel momenteel het meeste te winnen.
En wat ik zelf interessant vind is de toepassing in bijvoorbeeld België, waar het vermogen wat je terug mag leveren nogal beperkt is. Daar zit technisch een mooie uitdaging door te kijken naar weersvoorspellingen, verbruiksvoorspelling en limitatie van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:48:
@!null

Dank voor de toelichting!

Hoeveel vermogen schat je je accu's nu?
Je bedoelt denk ik capaciteit? Want ze kunnen nog iets van 60KW leveren voor korte periode :+
Ik heb tijdje terug getest en toen kwam ik tussen de 10 en 11kWh, gemeten door het Victron systeem. Dat betekent dat daar nog wat inefficientie zit (de omvorming) en dan heb je nog lage en hoge cutoffs die bij iets marge hebben. Dus ze zitten nog zeer dichtbij originele 12kWh.
Maar ik zou ze echt los moeten halen en dan leeg trekken met een goede test om het accurate antwoord te hebben.
Hoe zwaar heb je je huisaansluiting?
De huis aansluiting is nu 1x25A maar dat is binnen onze "VvE" want we hebben met 10 huizen 1 terrein en 1 aansluiting met Liander.
Ik zou in principe met maar 1x10A afkunnen als we het hebben over grid stabilisatie. Echter, wil ik liever 25A om in de zomer vol terug te kunnen leveren.
Dit is in het klein wat we straks massaal gaan hebben. Dat je liever je PV stroom even vasthoudt om (naast zelf consumptie) op een later gunstiger moment terug te leveren. Met dus de uurtarieven.

Het liefst zou ik in de toekomst een groot accupakket op deze aansluiting laten werken, zodat we de kosten met 10 huishoudens delen en er dus ook meer energie doorheen gaat. En dan met flexibel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
!null schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Het liefst zou ik in de toekomst een groot accupakket op deze aansluiting laten werken, zodat we de kosten met 10 huishoudens delen en er dus ook meer energie doorheen gaat. En dan met flexibel tarief.
Dat lijkt mij ook het meest interessant, maar dan zou je ook collectief af moeten rekenen voor de grote aansluiting. Hoe ga je dat dan verrekenen? Naar rato van het totale verbruik en de totale opwek per huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
niekvanprooijen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Dat lijkt mij ook het meest interessant, maar dan zou je ook collectief af moeten rekenen voor de grote aansluiting. Hoe ga je dat dan verrekenen? Naar rato van het totale verbruik en de totale opwek per huishouden?
Normaliter kan het niet want ieder huishouden heeft zijn aansluiting bij de netbeheerder.

Bij ons kan het toevallig wel, en ik denk in sommige appartementencomplexen ook.
Wij hebben dus 1 dikke aansluiting, en die vaste lasten daarvan gaan gewoon in de kostenpost van vaste lasten. Daarnaast heeft ieder zijn eigen meter die we natuurlijk gebruiken om het te verrekenen. Nu heeft opwek als verbruik het gehele jaar zelfde prijs. Dus ook makkelijk te verrekenen.

Als je dan een groot accupakket voor alle huishoudens toevoegt en met uurprijzen gaat werken wordt het er niet makkelijker op. Op zich prima te doen allemaal.
Echter wat voor bedrag zet je op de PV kWh die iemand overdag opwekt en de accu in gaan? Daar kun je dan het dan geldende uurtarief voor nemen maar dat wil ook niet, want dan maakt het accusysteem winst en niet de bewoner met PV. Plus dat een bewoner dan alsnog zijn PV uit zou zetten ipv leveren.
Dus dan krijg je een community werking, hoe je de PV stroom behandeld. Waarbij je zou kunnen stellen dat je het meer waard vindt omdat het echt CO2 vrij is, als je idealistisch gaat denken.
Kortom je kan er alle kanten mee op :+

Het is makkelijker als de netbeheerder een wijkaccu neerzet maar dat mag dus niet zomaar. Wel technisch de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@!null Nette resultaten voor 10-12kWh capaciteit (sorry voor mij slechte formulering)! Wel een flinke PV voor 1x25A. Waar is ongeveer je jaarverbruik aan elektra?
Kan je de accu en de PV ook gebruiken als het stroomnet wegvalt (vraag ik vanwege een ander draadje...)

@niekvanprooijen Wat zou je een logische subsidie op een thuisbatterij vinden qua terugverdientijd?

En wat zijn eigenlijk de subsidies voor een thuisbatterij in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:17:
@!null Nette resultaten voor 10-12kWh capaciteit (sorry voor mij slechte formulering)! Wel een flinke PV voor 1x25A. Waar is ongeveer je jaarverbruik aan elektra?
Jaar verbruik zit tegen de 3500kWh aan, met EV erbij nog meer.
3500kWh is relatief hoog maar dit komt dus door inductie koken, airco verwarming en elektrische boiler voor tapwater.
Alleen op die laatste is nog wat af te halen middels warmtepomp boiler.
Kan je de accu en de PV ook gebruiken als het stroomnet wegvalt (vraag ik vanwege een ander draadje...)
Ja hij zit inline. Stroom komt binnen direct Victron Multiplus in.

Edit: en de Multiplus doet prima eilandmodus, dus als de grid kant plat gaat heb je gewoon nog stroom in huis en de 230v grid zijde wordt dan spanningsloos. Dus veilig.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 21-06-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-08 13:32
MSXBas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:17:
@!null En wat zijn eigenlijk de subsidies voor een thuisbatterij in België?
Dat hangt af van de grootte van de batterij. Je kan dit jaar maximaal 1725 euro premie krijgen.

https://www.vlaanderen.be...or-zelf-opgewekte-energie

https://www.energiesparen.be/thuisbatterij
Pagina: 1