Dank je wel voor deze reactie, dit is EXACT hoe het loopt in het bedrijf!Toke_gt schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
Dit. Ik zou deze cultuur bespreekbaar maken en het niet op jouw persoon trekken. Het is niet zoals het zou moeten, het is niet gezond en het bedrijf loopt erop leeg want er zijn volop alternatieven op de arbeidsmarkt waar het beter is. Dus het moet niet alleen anders omdat het belangrijk is voor jouw werk/privé-balans, maar omdat het goed is voor ieders werk/privé-balans. Met elkaar is iedereen dit gewoon gaan vinden, waarschijnlijk mede als gevolg van hybride werken. Je ziet dat in meer bedrijven. Persoon A werkt ‘s avonds, stuurt iets naar persoon B die dan niet werkt, maar wel even zijn mail checkt en toch een antwoord geeft. Dat draagt bij aan het gevoel altijd aan te staan.
Dus pak dat als bedrijf aan, kijk naar bedrijven die daar wel oplossingen voor hebben toegepast.
Wat je zelf kunt doen: maak met je team afspraken. We werken overdag en reageren overdag op elkaars mail en vragen. s Avonds en ‘s ochtends vroeg laten we mail met rust, antwoord komt s ochtends na 9 uur. Heeft het echt spoed, kan het niet wachten? Dan kun je bellen.
Idem voor de vrije dagen. Zelf stuur ik soms het standaardje smsje terug met ‘kan nu niet opnemen, stuur app als dringend en anders graag in mail, krijg je morgen antwoord’ (maar dan wat vriendelijker). Zoiets staat ook in mijn out of office. Dat scheelt echt veel, omdat je a) zult zien dat het vaak toch niet zo dringend is en b) je niet meteen met de inhoud wordt lastiggevallen en dus niet in de werkmodus komt. Als jij antwoordt, gaan ze je vaker en makkelijker bellen.
Voor het avondprogramma: dat moet het bedrijf dus afschaffen. Geen workshops meer, geen bijeenkomsten die ook prima overdag kunnen als je er maar tijd voor vrijmaakt. Het is heel makkelijk om alles aan opleiding, scholing en teambuilding buiten werkuren te organiseren, omdat het dan werkagenda’s niet belast, maar dat is echt fundamenteel een verkeerde keuze als organisatie. Je pleegt roofbouw op de vrije tijd van medewerkers. Zo kun je ook wel een workshop plannen op zondagochtend 4.30 omdat een tijdstip is waarop de agenda’s leeg zijn. Dus niet doen. Opleiding en bijeenkomsten onder werkuren, tijd vrijmaken en als het niet past: prioriteiten stellen als organisatie.
Fijn ook dat je voorbeelden beschrijft , kan ik echt meenemen in mijn voorbereidingen voor het gesprek.
We zijn als team al druk bezig om zaken te veranderen, nu de organisatie nog mee zien te krijgen. Het lijkt een beetje alsof niemand tegen de directeur durft te zeggen; Ho stop, dit is niet goed voor alle medewerkers.
Laatst had ik een kleine "overwinning" . Of ik even op zaterdag een klusje wilde oppakken en mijn antwoord was nee. Totale verbazing, toch aandringen maar het antwoord bleef nee. Achteraf gezeik gehad? Totaal niet.
Het kan dus wel