Dit is een visie waar ik niet akkoord mee ga, en ik denk dat huizen net een heel mooi voorbeeld zijn.
Vooreerst, geld lenen kost geld*. En we moeten mensen leren om goed om te gaan met hun financien en leren welke verantwoordelijkheden erbij horen. We hebben gelukkig veel betere wetgeving die ons een stuk beter beschermd dan bijv. in de VS, maar ook andere landen, waar geld lenen en schulden maken net een must is als je ooit een hypotheek of andere grote lening wenst aan te gaan. Een pervers systeem dat van jongs af aan schulden aanmoedigt. Ben blij dat we dat hier niet hebben.
Maar nu terug naar die hypotheek. Stel je even voor dat een lening niet zou bestaan en dat je moest gaan sparen. Wat dan? Tot welke leeftijd zou je dan niet bij je ouders thuis moeten blijven wonen als je niet uit een gegoede familie komt? Je 40ste? Je 50ste? Of ga je dan levenslang huren en in essentie zo alsnog maandelijks datzelfde geld uitgeven, maar ipv de bank terug te betalen, dat geld gewoon aan iemand anders geven die wel de nodige middelen had om te investeren en nu een mooie winst maakt?
En datzelfde is ook van toepassing op andere leningen op langere termijn. Neen, lenen voor gewone aankopen is niet goed. Als het krediet op enkele maanden is afbetaald, zoals vaak het geval bij consumentenkrediet, dan zit je toch echt in een moeilijke situatie als je dat nodig hebt en moet je goed oppassen om niet in de kredietval te trappen. Maar voor grotere aankopen, zoals een wagen bij TS? Dat moet kunnen.
Neem even het alternatief: je koopt nu een tweedehandswagen van enkele duizenden euro. Das direct enkele duizenden in de min dat je begint. Want je moet minstens de afschrijving van die wagen extra bijsparen om die gewenste wagen te kopen. Dus ipv bijv. 15k te sparen kan het ineens 20k worden dat je moet gaan sparen. Het is een oude wagen, dus de onderhoudskosten zullen wat hoger liggen met grotere kans op onkosten door onvoorziene defecten. Opnieuw onkosten die je zal moeten opbrengen en je spaardoel zullen vertragen. Stel je even voor dat je 400 euro per maand opzij zou kunnen zetten. Je gaat dan ineens 4 jaar lang moeten sparen met al die bijkomende kosten die je riskeert om die 20k te sparen. Had je evenwel een lening van 15k aangegaan en heb je die 400 euro per maand beschikbaar, is je wagen op 3 jaar tijd afbetaald.
Wie denk je dat op het einde van de rit voordeliger uit is?
Of een ander voorbeeld. Stel, je hebt die 15k vandaag liggen. Is die wagen betalen met je spaargeld de beste optie? Wat als de rentevoet van een lening nu eens lager is dan de rente die je met dat geld kunt verdienen als je het belegt, terwijl je nog altijd die ruimte hebt in je maandelijks budget? Is het dan niet interessanter om alsnog voor die lening te kiezen?
Er zijn zovele scenarios te bedenken waarin een lening echt wel te verantwoorden is. Ja, mijn huidige wagen wordt ook afbetaald op een lening, en ja, als ik zou willen zou ik die lening vandaag in 1 keer kunnen afbetalen. Maar dat lijkt mij alsnog niet de beste keuze. Wat de beste keuze is, is voor iedereen verschillend. Je kan niet zomaar zwart op wit zeggen dat geld lenen niet goed is. Het maakt net vele dingen mogelijk en kan op termijn net voordeliger zijn. Alles hangt af van je persoonlijke situatie en hoe stabiel die is.
--edit--
* zoals @
de Peer hieronder aangeeft, een uitzondering daargelaten
No keyboard detected. Press F1 to continue.