Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-06 17:52
In de basis ben ik niet tegen lenen voor een auto, ik heb dit in het verleden zelf ook gedaan. Dat is mij goed bevallen, maar ik had wel een andere situatie. 2 verdieners en minder dan de helft van de aanschafwaarde van de auto geleend. Was ook een nieuwe auto en deze heb ik ook all-risk verzekerd. Als er nood aan de man was kon ik de auto simpelweg verkopen en de lening daarmee direct aflossen, mijn eigen inleg zou ik dan (voor een deel) kwijt kunnen zijn, maar de lening ook.

In jullie situatie denk ik dat het niet verstandig is en dat je met een dergelijke aankoop eigenlijk boven je stand gaat leven. De verhouding eigen geld/lening en feit dat alleen jij zekerheid hebt met een relatief laag salaris baart mij wat zorgen. Aan de andere kant hebben jullie geen kosten voor hypotheek of huur, dat maakt je netto besteedbaar inkomen natuurlijk wel een stuk hoger.

Persoonlijk zou ik voor 2500 euro een tweedehands auto aanschaffen met het idee dat je deze 2-3 jaar kan rijden. In die tijd kan je dan mooi een buffer opbouwen en over een paar jaar de gewenste auto kopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
alwind schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

Het nadeel van geld lenen voor een auto is dat de kans altijd bestaat dat hij weer total loss gereden wordt en dat je dan weer een auto moet kopen maar alsnog aan het betalen bent voor de vorige auto.
Tenzij je de auto afdoende verzekerd hebt, dan wordt de auto hersteld of krijg je centen. Die je dan kan gebruiken voor de aflossing.

Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Een nieuwe auto met een nieuwwaarde verzekering kan het prima mee, maar een 8 jaar oude auto die tegen dagwaarde uitgekeerd wordt kan wel eens problematisch worden.

Persoonlijk zou ik nooit geld lenen voor 2e hands goederen die snel in waarde (kunnen) dalen. Die daling kan je niet goed verzekeren en zelf ophoesten is vaak ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JJ Le Funk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:46:
max hypo voor TS tegen 5% zou ongeveer € 164.549 zijn.
moet toch kunnen om met het huis als onderpand een stukje daarvan te regelen bij de bank?
Dan moet TS er, in geval van Nederland - België weet ik niet, wel rekening mee houden dat die hypotheek vervolgens geen hypotheekrenteaftrek geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

E-Vix schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:05:
Je geeft aan een lening af te willen sluiten bij de autodealer. In plaats daar van zou je ook bij je bank kunnen informeren, of bij andere kredietverstrekkers. Daar zijn er genoeg van en daar willen nog wel eens andere voorwaarden gelden.
Het heeft doorgaans de voorkeur om voor de bank te kiezen, daar dealers vaak "huurkoop" hanteren. De dealer blijft dan eigenaar tot de auto is afbetaald... Koop op afbetaling kan natuurlijk ook maar de rente is dan veelal hoger.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 24-10-2022 13:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 09:33
Drardollan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Tenzij je de auto afdoende verzekerd hebt, dan wordt de auto hersteld of krijg je centen. Die je dan kan gebruiken voor de aflossing.

Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Een nieuwe auto met een nieuwwaarde verzekering kan het prima mee, maar een 8 jaar oude auto die tegen dagwaarde uitgekeerd wordt kan wel eens problematisch worden.

Persoonlijk zou ik nooit geld lenen voor 2e hands goederen die snel in waarde (kunnen) dalen. Die daling kan je niet goed verzekeren en zelf ophoesten is vaak ook geen optie.
Dan moet je wel een kortlopende lening hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
alwind schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Dan moet je wel een kortlopende lening hebben :)
Ik zou nooit anders kiezen (behalve dan bij een huis, dat is wat lastiger) en vergeet dat erbij te melden.

Als je een lening neemt moet je er altijd 1 nemen die je op elk moment kosteloos kunt aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 13:29
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:18:

Wat ik er niet bij heb gezegd is dat ik maandelijks ook meer dan 500 euro passieve inkomsten heb.
Misschien offtopic maar wat voor soort inkomsten zijn dat? Echt 100% passief of dien je wel nog regelmatig iets te doen daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:01

Ryan1981

Je ne sais pas

Wat ik mij afvraag:

"Wij hebben een auto-ongeluk gehad, niet onze schuld, waardoor de auto total los is. Wij stonden stil en iemand is achterop geknald."

Dan ga ik er van uit dat je een auto van gelijke waarde er voor terug krijgt. Dan zou ik dat ook doen en gewoon verder gaan met het plan wat je origineel had, doorrijden tot je genoeg gespaard heb om de prius te kopen :D

Succes er mee iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Raling schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Welke overwaarde? Je hebt geen hypotheek, dus is je huis niet meer waard geworden ten opzichte van het hypotheekbedrag, dus heb je ook geen overwaarde. Het zou in theorie best mogelijk zijn een hypotheek aan te vragen op je huis, maar dat zal niet heel veel zijn gezien het inkomen. Wel genoeg om de auto van te kopen.

Door een hypotheek op je huis te nemen, kun je waarschijnlijk gebruik maken van hypotheekrenteaftrek. En dat resulteert dan in een goedkopere lening dan een persoonlijke lening.
Je krijgt geen HRA als de hypotheek niet is bedoeld voor de aankoop of verbouwing van het huis.

Hypotheek lijkt mij verstandiger dan een PL. De rente is in ieder geval veel lager.
fisherman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Alleen al het feit dat veel mensen lenen niet als een probleem zien is heel zorgelijk.
Dat ligt helemaal aan de situatie natuurlijk. De huizenmarkt zou helemaal op slot gaan als er niet meer geleend zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
fonsoy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:37:
Dus wat mij betreft is dit een goed plan, en ook nog eens beter voor het milieu.
Dat hangt er een beetje vanaf of je meer of minder dan het gemiddelde aantal kms rijdt. Voor het milieu is het beter dat zo'n hybride auto gebruikt wordt door iemand die flink kms maakt, dan dat hij veel werkloos voor de deur staat (of geparkeerd bij de werkgever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:08

sjirafje

No inspirational quotes here

Jammer dat in de artikels niet benoemd wordt waar dat vermogen zit. Het artikel van de NOS benoemt tenminste nog:
Nederlanders zijn gemiddeld rijker geworden, maar de verschillen tussen huishoudens zijn relatief groot, schrijven de onderzoekers. Dat komt doordat Nederlandse huishoudens met weinig vermogen veel schulden hebben.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Laatst online: 30-05 18:37
Ozzie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Fijne onderbouwing ook.

Als je het kan betalen, de lening, dan is er niks mis mee. Het gaat allemaal om verstandig met je geld om gaan en dat is gewoon per persoon verschillend. Hou er alleen wel rekening mee dat je voor x aantal jaar aan die lening vast zit.

Ik zie echt niet in waarom een enorme lening voor een huis (100% woningwaarde + nog een bouwdepot) wel normaal is maar voor een auto, die je misschien wel broodnodig heb, niet. Ik denk dat iedereen liever gewoon aftikt wat een auto (of huis) kost, maar de meeste mensen hebben dat geld simpelweg niet. Een lening kan dan een mooie manier zijn om tegen wat extra kosten wel aan dat geld te komen. Of je die extra kosten het waard vind is gewoon een persoonlijke keuze.

edit: En een auto leasen heeft ook voordelen die een eigen auto niet heeft, zoals geen zorgen hoeven te maken over kosten van onderhoud of een aanrijding. Dat zit allemaal al in de leaseprijs inbegrepen.
Dus mensen die lenen noem jij verstandig omgaan met geld? Je leent net geld omdat je het zelf niet kan beheren.
En je zegt het wel mooi zelf, alles zit in de leaseprijs inbegrepen, of de leasemaatschappij de kosten nu heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

Xavier001 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Dus mensen die lenen noem jij verstandig omgaan met geld?
In sommige gevallen kan het zeer verstandig zijn ja. Ideaal dat het kan. Vermogen naar voren halen.
Soms als noodmiddel, maar vaak ook omdat het gewoon lucratief is. Mijn leningen leveren meestal geld op.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34

Zenix

BOE!

Anoniem: 221425 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Je gaat wel erg kort door de bocht.
Iemand die geld leent voor zonnepanelen, die vind ik bijvoorbeeld wel verstandig, om maar een voorbeeld te noemen.
Nog een voorbeeld, studielening. Die levert meer op qua aftrek in box3 dan dat die kost, dus hou hem gewoon :)

Ik zie geen problemen om te lenen, zolang het maar past.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 26-10-2022 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:00
fisherman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Alleen al het feit dat veel mensen lenen niet als een probleem zien is heel zorgelijk.
Er is een reden waarom een programma als een dubbeltje op zijn kant een bestaansrecht heeft. Ik vind het ook zorgelijk dat men niet inziet dat geld lenen voor een product als een auto enorm kritisch bekeken moet worden. Het blijft je geld kosten en het onderpand devalueert met rassen schreden. Lijkt mij toch een vrij simpel plaatje om in te zien dat het bijzonder onverstandig is. Ik zie vergelijkingen met hypotheken of leasen en vraag mij dan echt af of mensen niet inzien dat die vergelijkingen kant nog wal raken. Daar is het onderpand dit of niet minder wordt of dat onderhoud geregeld is danwel de auto vrij nieuw is( dus lager risico qua onderhoudskosten) Ik hoop dat TS zich dit realiseert en dat ze een verstandige keuze maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door mannowlahn op 27-10-2022 03:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 12:04

Yor

Yor1313#2571

desmond schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:10:
Daarbij kun je je auto ook niet voor het gehele aankoopbedrag verzekeren, dus het risico ligt voor dat deel bij jou. Geen ideale situatie.
Geen idee waar jij jouw verzekering hebt, maar de mijne vergoedt de eerste 3 jaar het totale aankoopbedrag van de auto. Allrisk op een tweedehandsauto, bouwjaar 2012 met minder dan 35k op de teller bij aankoop.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Yor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 04:12:
[...]

Geen idee waar jij jouw verzekering hebt, maar de mijne vergoedt de eerste 3 jaar het totale aankoopbedrag van de auto. Allrisk op een tweedehandsauto, bouwjaar 2012 met minder dan 35k op de teller bij aankoop.
En het verlies van de schadevrije jaren? Ik beschouw all-risk als een koekje van eigen deeg, alleen bij Total loss heb je er profijt bij. Bij schades van een paar duizend euro, betaal je het gewoon terug in premieverhoging voor de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:50:
Ik had toevallig nog allrisk. Nooit opgezegd ook al was hij al ouder dan 6 jaar.
Gewoon nooit aan gedacht haha.
Ik keek toevallig net en het geld staat inderdaad al op mijn rekening ;)
Ben ik nu gek of leest vrijwel iedereen hier over heen?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:50:
Ik had toevallig nog allrisk. Nooit opgezegd ook al was hij al ouder dan 6 jaar.
Gewoon nooit aan gedacht haha.
Ik keek toevallig net en het geld staat inderdaad al op mijn rekening ;)

[...]
Het ongeluk was niet jouw schuld toch? Dan had allrisk weinig uitgemaakt, zorgt er alleen voor dat je het geld sneller hebt. Ik ben WA+ verzekerd bij Inshared en toen een andere partij schade aan mijn geparkeerde auto reed. Waarbij hij zich gelukkig na het verlaten van de plaats ongeval, nog gemeld heeft.

Dat geld kreeg ik ook redelijk snel op mijn rekening, maar moest ik direct naar de schadehersteller overboeken. Maar nu zit ik wel al een paar jaar, met een auto waarbij lichtval overduidelijk kleurverschil is. Het is wat minder geworden door het zonlicht, maar net na het herstel was het best storend en zelfs de dealer vond dat het kleurverschil acceptabel was. Want nieuwe auto's hadden dat ook, lieten ze mij in de showroom zien |:(

Van autoschade wordt je nooit beter en bij Total loss, hoef je tenminste niet in een auto te blijven rijden waar je kleurverschil kunt zien. Dus ik had destijds gerefereerd dat mijn auto helemaal total loss was, want kleurverschil blijf je houden. Anders zouden ze de complete auto opnieuw moeten spuiten, wat de verzekering niet dekt.

Wel zuur natuurlijk als in deze tijd je auto total loss verklaard wordt, want nu moet je flink in de buidel tasten voor een nieuwe gebruikte auto. Dan is je dagwaarde wel hoger geworden, maar je moet ook extra geld bij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 15:27
Xavier001 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Dus mensen die lenen noem jij verstandig omgaan met geld?
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Lees mijn bericht nog maar een keer door.

En wederom, kom met een onderbouwing waarom lenen dan zo slecht is. Blijkbaar is dat heel lastig voor iedereen die op mijn bericht reageert.

Mensen lenen niet alleen geld omdat ze 'het zelf niet kunnen beheren'. Ik weet niet waar je dat idee vandaan heb. Mensen lenen geld als ze in een keer een groot bedrag nodig hebben wat ze zelf niet hebben. Of dat verstandig is is een persoonlijke keuze. Als de voordelen van het geld lenen opwegen tegen de nadelen (kosten, langere tijd een verplichting, BKR registratie) en risico's (Doorlopende lasten bij minder inkomen, lening moeten blijven betalen terwijl de auto er misschien niet meer is) dan kan dat het waard zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ozzie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Mensen lenen niet alleen geld omdat ze 'het zelf niet kunnen beheren'. Ik weet niet waar je dat idee vandaan heb. Mensen lenen geld als ze in een keer een groot bedrag nodig hebben wat ze zelf niet hebben. Of dat verstandig is is een persoonlijke keuze. Als de voordelen van het geld lenen opwegen tegen de nadelen (kosten, langere tijd een verplichting, BKR registratie) en risico's (Doorlopende lasten bij minder inkomen, lening moeten blijven betalen terwijl de auto er misschien niet meer is) dan kan dat het waard zijn.
Ik heb het bij mijn eigen ouders kunnen zien hoe je niet met geld moet omgaan: Neckermann en consorten, destijds nog postorderbedrijven toen webshops nog niet bestonden. Daar kon je dus kopen op afbetaling, tot een paar jaar geleden hebben mijn ouders de laatste schulden daarvan afgelost.

Het blijft je gewoon achtervolgen wanneer je een groot bedrag leent, mijn ouders leende het bijvoorbeeld om de postorderbedrijven te betalen? Maar ook wasmachines en dergelijke werd op afbetaling gekocht. Gelukkig heeft de Nederlandse regering het te makkelijk lenen van geld aan band gelegd, maar studenten kunnen ongelofelijk veel geld lenen en hebben daarna wel een goed betaalde baan.

Maar in tegenstelling tot de niet hoog opgeleide bouwvakker, zitten ze tot hun pensioen studieschuld af te betalen. Ik weet van vroeger dat veel studenten ook maximaal leende, om te backpacken in Azië.

Geld lenen is gewoon niet goed en enige verantwoorde lening is een hypotheek. Al waren huizen wellicht ook wel wat goedkoper, wanneer er geen Hypotheken verstrekt werden. Dan zou je namelijk echt moeten sparen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Geld lenen is gewoon niet goed en enige verantwoorde lening is een hypotheek.
dit geldt alleen voor mensen die financieel incapabel zijn, en dat is een behoorlijke groep mensen.
Ben je financieel wel capabel dan zijn er veel meer leningen verantwoord. Veel leningen leveren juist geld op. En dan is het dus zonde om die niet aan te gaan omdat 'het gewoon niet goed' is.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 09:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Marco-Peters schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:47:
Geld lenen is gewoon niet goed en enige verantwoorde lening is een hypotheek. Al waren huizen wellicht ook wel wat goedkoper, wanneer er geen Hypotheken verstrekt werden. Dan zou je namelijk echt moeten sparen :+
Dit is een visie waar ik niet akkoord mee ga, en ik denk dat huizen net een heel mooi voorbeeld zijn.

Vooreerst, geld lenen kost geld*. En we moeten mensen leren om goed om te gaan met hun financien en leren welke verantwoordelijkheden erbij horen. We hebben gelukkig veel betere wetgeving die ons een stuk beter beschermd dan bijv. in de VS, maar ook andere landen, waar geld lenen en schulden maken net een must is als je ooit een hypotheek of andere grote lening wenst aan te gaan. Een pervers systeem dat van jongs af aan schulden aanmoedigt. Ben blij dat we dat hier niet hebben.

Maar nu terug naar die hypotheek. Stel je even voor dat een lening niet zou bestaan en dat je moest gaan sparen. Wat dan? Tot welke leeftijd zou je dan niet bij je ouders thuis moeten blijven wonen als je niet uit een gegoede familie komt? Je 40ste? Je 50ste? Of ga je dan levenslang huren en in essentie zo alsnog maandelijks datzelfde geld uitgeven, maar ipv de bank terug te betalen, dat geld gewoon aan iemand anders geven die wel de nodige middelen had om te investeren en nu een mooie winst maakt?

En datzelfde is ook van toepassing op andere leningen op langere termijn. Neen, lenen voor gewone aankopen is niet goed. Als het krediet op enkele maanden is afbetaald, zoals vaak het geval bij consumentenkrediet, dan zit je toch echt in een moeilijke situatie als je dat nodig hebt en moet je goed oppassen om niet in de kredietval te trappen. Maar voor grotere aankopen, zoals een wagen bij TS? Dat moet kunnen.

Neem even het alternatief: je koopt nu een tweedehandswagen van enkele duizenden euro. Das direct enkele duizenden in de min dat je begint. Want je moet minstens de afschrijving van die wagen extra bijsparen om die gewenste wagen te kopen. Dus ipv bijv. 15k te sparen kan het ineens 20k worden dat je moet gaan sparen. Het is een oude wagen, dus de onderhoudskosten zullen wat hoger liggen met grotere kans op onkosten door onvoorziene defecten. Opnieuw onkosten die je zal moeten opbrengen en je spaardoel zullen vertragen. Stel je even voor dat je 400 euro per maand opzij zou kunnen zetten. Je gaat dan ineens 4 jaar lang moeten sparen met al die bijkomende kosten die je riskeert om die 20k te sparen. Had je evenwel een lening van 15k aangegaan en heb je die 400 euro per maand beschikbaar, is je wagen op 3 jaar tijd afbetaald.

Wie denk je dat op het einde van de rit voordeliger uit is?

Of een ander voorbeeld. Stel, je hebt die 15k vandaag liggen. Is die wagen betalen met je spaargeld de beste optie? Wat als de rentevoet van een lening nu eens lager is dan de rente die je met dat geld kunt verdienen als je het belegt, terwijl je nog altijd die ruimte hebt in je maandelijks budget? Is het dan niet interessanter om alsnog voor die lening te kiezen?

Er zijn zovele scenarios te bedenken waarin een lening echt wel te verantwoorden is. Ja, mijn huidige wagen wordt ook afbetaald op een lening, en ja, als ik zou willen zou ik die lening vandaag in 1 keer kunnen afbetalen. Maar dat lijkt mij alsnog niet de beste keuze. Wat de beste keuze is, is voor iedereen verschillend. Je kan niet zomaar zwart op wit zeggen dat geld lenen niet goed is. Het maakt net vele dingen mogelijk en kan op termijn net voordeliger zijn. Alles hangt af van je persoonlijke situatie en hoe stabiel die is.

--edit--
* zoals @de Peer hieronder aangeeft, een uitzondering daargelaten

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blokker_1999 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Vooreerst, geld lenen kost geld.
En zelfs dat is niet altijd waar. Ik heb vorig jaar nog een lening afgesloten met negatieve rente. Dan krijg je dus geld toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 19:33
Allemaal leuk hoor dat "ach lenen is voor losers"...

Niet iedereen vertrekt met een zak vol geld van thuis uit. Niet iedereen heeft een pad zonder hobbels.

Lenen voor een wagen kan dan een noodzakelijk kwaad zijn om een extra duwtje te krijgen om eenvoudiger werk te vinden of te behouden.
Je moet dan inderdaad niet lenen om een dikke patserkar te kopen, maar lenen omdat je zelf nog geen wagen kan kopen en een wagen nodig hebt om te werken zie ik zeker niet als een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cadsite schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:24:
Allemaal leuk hoor dat "ach lenen is voor losers"...

Niet iedereen vertrekt met een zak vol geld van thuis uit. Niet iedereen heeft een pad zonder hobbels.

Lenen voor een wagen kan dan een noodzakelijk kwaad zijn om een extra duwtje te krijgen om eenvoudiger werk te vinden of te behouden.
Je moet dan inderdaad niet lenen om een dikke patserkar te kopen, maar lenen omdat je zelf nog geen wagen kan kopen en een wagen nodig hebt om te werken zie ik zeker niet als een probleem.
Inderdaad. zolang het besef er maar is dat dit een financiele noodsituatie betreft die tijdelijk zou moeten zijn en dat het hoge prioriteit heeft om een gezonde buffer op te bouwen. en dit bedoel ik niet veroordelend, maar gewoon objectief en feitelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Yor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 04:12:
[...]

Even geen zin om alle verzekeringsopties door te pluizen. Kennelijk is het mogelijk. Over het algemeen schiet je er bij schades altijd bij in en daarbij wordt over het algemeen geadviseerd WA verzekering te nemen bij auto's ouder dan zes jaar:
Om te bepalen of een all risk autoverzekering nodig is, is vooral de leeftijd van de auto van belang. Je auto wordt namelijk elk jaar minder waard. Hierdoor is je auto na 6 jaar in de meeste gevallen zoveel in waarde gedaald dat een all risk verzekering niet meer loont. Je betaalt voor deze meest uitgebreide dekking fors meer premie dan voor een WA of beperkt casco dekking. Alleen krijg je bij grote schades niet meer genoeg vergoed om dezelfde auto opnieuw te kopen.
Achter diezelfde link worden nog wat omstandigheden opgesomd, waarvan eentje voor TS relevant is: een afgesloten lening op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Over niet moeten lenen (voor een auto), dat bepaalt iedereen toch lekker zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Roenie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:12:
Tuurlijk, maar dit is een forum dus discussieren we daar graag over.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Roenie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:12:
Nee dat is niet hoe het op Tweakers werkt. Als je hier een vraag stelt, dan geldt het principe dat de meeste stemmen tellen. Dus als de meerderheid hier adviseert om niet te lenen, dan mag topicstarter dat dus ook niet meer doen. Zo werkt het.

:/

Maar even serieus, 13.000 lenen met een netto salaris van 1750, ik zou er voor oppassen. Stel dat je per maand 500 af kan lossen, dan zit je dus meer dan 2 jaar (en waarschijnlijk 3 vanwege rentekosten) vast aan die lening. Dan maar even een goedkoper autootje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 13:38
Emgeebee schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Nee dat is niet hoe het op Tweakers werkt. Als je hier een vraag stelt, dan geldt het principe dat de meeste stemmen tellen. Dus als de meerderheid hier adviseert om niet te lenen, dan mag topicstarter dat dus ook niet meer doen. Zo werkt het.

:/

Maar even serieus, 13.000 lenen met een netto salaris van 1750, ik zou er voor oppassen. Stel dat je per maand 500 af kan lossen, dan zit je dus meer dan 2 jaar (en waarschijnlijk 3 vanwege rentekosten) vast aan die lening. Dan maar even een goedkoper autootje toch?
Het is ook niet alsof er geen geld is voor een auto - er is 7500 euro beschikbaar bij TS.

De weg is vol met wagens om en nabij dat bedrag, en ook ver er onder. Het is dus gewoonweg niet nodig om te lenen, enkel voor toegevoegde luxe. Terugverdienen doe je het niet door een jongere hybride te kopen. Auto's zijn eigenlijk vrijwel altijd een slechte investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:36:
Goede dag,
...
Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen om snel die 13.000 euro bij elkaar te krijgen zodat ik de auto kan kopen.
Nu ben ik autoloos en dat is niet fijn.
Wat zijn de mogelijkheden hierin?
Ik hoor het graag.
Moet het persė een auto van € 13k zijn? Als je zoiets op een Yaris Hybrid dan kan je die ook voor 8k vinden. Als je geen hybride neemt dan kan je nog veel meer vinden voor onder deze prijs. Een kleine en lichtere auto is ook kwa verbruik gunstig (ook al is het geen hybride). De vraag is hoeveel kilometer je gaat rijden en hoe groot/zwaar de auto moet zijn. Als je niet veel rijdt kan je overwegen om geen hybride te nemen.
Japanse en Koreaanse auto's zijn over het algemeen heel betrouwbaar en gaan je niet veel verassingen aan onderhoudskosten opleveren (normaal gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MomoFabian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik rijd zelf een Honda Insight (2010). Dit is een betrouwbare hybride auto die past binnen het budget. Staan erom bekend (net als bijvoorbeeld de Toyota Prius) dat ze ook met hoge kilometerstanden grotendeels probleemloos zijn. De mijne kostte ongeveer 5000 euro met 200k kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Even terug naar de vraag: hoe die auto van 20k kopen met 7,5k op de rekening. Dan lijken mij de volgende opties open te staan:
  • Lenen via hypotheek: goedkoop lenen (4%), maar relatief veel kosten
  • Lenen via PL: redelijk goedkoop lenen (6%)
  • Lenen via dealer: relatief duur en wellicht huurkoop
  • Lenen bij vrienden: relatief goedkoop, maar bij problemen kan de relatie onder druk komen te staan.
  • Sparen: duurt lang, maar is wel relatief veilig
  • Private lease: uiteindelijk waarschijnlijk iets duurder, kan misschien niet bij deze specifieke auto mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

desmond schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Even geen zin om alle verzekeringsopties door te pluizen. Kennelijk is het mogelijk. Over het algemeen schiet je er bij schades altijd bij in en daarbij wordt over het algemeen geadviseerd WA verzekering te nemen bij auto's ouder dan zes jaar:
[...]
:? Zal ik je voorrekenen mijn situatie? Ik betaal jaarlijks 1191 Euro meer voor Allrisk dan WA. Kost me in 3 jaar dus 3573 Euro meer.

En mijn verzekeraar dekt dan "aankoopwaarde tot 55K terug" bij totalloss. Ik zie de win/win niet ofzo? De afschrijving is al meer dan 3500 per jaar. Dus waarom zou ik dan niet een extra veiligheidje hebben op mijn (tweedehands) auto uit 2015?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

:? Zal ik je voorrekenen mijn situatie? Ik betaal jaarlijks 1191 Euro meer voor Allrisk dan WA. Kost me in 3 jaar dus 3573 Euro meer.

En mijn verzekeraar dekt dan "aankoopwaarde tot 55K terug" bij totalloss. Ik zie de win/win niet ofzo? De afschrijving is al meer dan 3500 per jaar. Dus waarom zou ik dan niet een extra veiligheidje hebben op mijn (tweedehands) auto uit 2015?
Nou ja, die site waar ik naar linkte, stelde dat je fors meer All-Risk-premie betaalt, maar dat je bij grote schades niet de nieuwwaarde krijgt uitgekeerd. Win/win is natuurlijk heel lastig als het gaat om inschatting van eventueel optredende gebeurtenissen in de toekomst.

Er bestaan kennelijk verschillende verzekeringen, met verschillende dekkingsgraden. Ik zou wel je polisvoorwaarden nog eens goed doorlezen. Volgens de ANWB ontvang je bij Allrisk verzekering alleen de dagwaarde uitgekeerd.
Bij schade aan een nieuwe auto, ontvang je bij all risk het eerste jaar een volledige schadevergoeding. Op basis van de nieuwwaarde krijg je de schade vergoed. De dagwaarde van de auto is dit eerste jaar nog hoog. In de jaren hierna loopt de waarde van je auto terug, en krijg je bij totaalverlies enkel de dagwaarde uitgekeerd. Dit is de waarde van de auto als je hem zou verkopen op het moment voordat de schade ontstond. Dit bedrag ligt een stuk lager dan de aanschafwaarde. Na circa 6 jaar is het hierdoor vaak niet meer lonend om een allrisk autoverzekering af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Nieuwwaarde is bij veel verzekeraars slechts de eerste paar jaar. Goed je polisvoorwaarden bekijken dus. Daarna krijg je dan de dagwaarde en dat kan tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:34
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:18:
Iedereen bedankt. Heel wat stof tot nadenken! Ik kan nu een goede beslissing nemen, super bedankt.
Denk er nu aan om een goedkopere toyota yaris hybrid te zoeken.
Wat ik er niet bij heb gezegd is dat ik maandelijks ook meer dan 500 euro passieve inkomsten heb.

@mathelicious Bedankt ik ga er naar kijken!

@CBlokkertje Yep daar zijn wij ook achter gekomen. Gelukkig was de dagwaarde wel goed. Ik heb er iemand met verstand ervan mee naar laten kijken.

@E-Vix gedaan en ja ik houd genoeg over volgens Nibud.
Ik zit ook te denken aan het volgende:
Je hebt nu een financiële uitdaging doordat je een ongeluk hebt gehad (buiten jouw schuld).
Dan ga je nu geld lenen voor een andere auto.. wat als je dan volgende week weer iemand achterop hebt zitten? Dan heb je geen auto én geen geld én een openstaande schuld.
Doem denken? Wellicht. Maar de kans is wel aanwezig. Voor mij dé reden om nooit te lenen voor een auto. Dan maar een goedkope vijfdehands rijden tot ik weer meer geld heb.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragoonlegend
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 14:13
DonJunior schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Ik zit ook te denken aan het volgende:
Je hebt nu een financiële uitdaging doordat je een ongeluk hebt gehad (buiten jouw schuld).
Dan ga je nu geld lenen voor een andere auto.. wat als je dan volgende week weer iemand achterop hebt zitten? Dan heb je geen auto én geen geld én een openstaande schuld.
Doem denken? Wellicht. Maar de kans is wel aanwezig. Voor mij dé reden om nooit te lenen voor een auto. Dan maar een goedkope vijfdehands rijden tot ik weer meer geld heb.
Een all-risk verzekering dekt dit. Je krijgt het aankoopbedrag terug de eerste 3 jaar wanneer je auto total-loss is.

Ik heb een persoonlijke lening op een auto genomen omdat ik financieel niet zo snel kon sparen. Had een oude auto met weinig kilometers. Met deze auto heb ik veel pech gehad.

Met deze lening heb ik een nieuwere auto waar nog 2 jaar garantie op zit. Daarnaast met mijn all-risk verzekering zit ik gewoon goed en veilig. Ik heb gekeken hoe snel de auto wordt afgeschreven en met mijn merk valt dat reuze mee. Daarnaast rijd mijn nieuwe auto zuiniger.

Een lening is nooit ideaal omdat je er rente over moet betalen. Maar als je het maandelijks goed/makkelijk kunt opbrengen is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:59
Voor 20k 15k heb je een nieuwe auto. Geen apk nodig jarenlang. Geen zorgen over groot onderhoud, riem vervangen enz. Tijdelijk Leasen is 315 euro voor 3 jaar lang, 15000 km/jaar.

Top 10 goedkoopste auto’s in Nederland 2022.
  1. Mitsubishi Space Star – 13.990 euro
  2. Hyundai i10 – 14.195 euro
  3. Dacia Sandero – 14.650 euro
  4. Toyota Aygo – 15.095 euro
  5. Fiat Panda – 15.350 euro
  6. Kia Picanto – 15.695 euro
  7. Fiat 500 – 16.560 euro
  8. Volkswagen Up – 17.740 euro
  9. Citroën C – 17.990 euro
  10. Suzuki Ignis – 17.990 euro

[ Voor 59% gewijzigd door enermax op 27-10-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:24
Maar een gebruikte Hybrid van 20k is bij lange na geen nieuwe van 15k.
Ik koop iedere dag van de week liever een gebruikte met 50k op de teller dan een nieuwe. Al is het maar om de luxe / opties / formaat van de auto,

Voor 15k koop je prima een 2016 astra / golf met een mooi optie pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Je gaat wel erg kort door de bocht.
Iemand die geld leent voor zonnepanelen, die vind ik bijvoorbeeld wel verstandig, om maar een voorbeeld te noemen.
Iemand die geen geld leent voor zonnepanelen vind ik gewoon veel verstandiger. Net zoals een tesla kopen om €200 euro per maand te besparen. Maar wel €50k lenen. Rij gewoon rustiger en neem de fiets vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
de Peer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

In sommige gevallen kan het zeer verstandig zijn ja. Ideaal dat het kan. Vermogen naar voren halen.
Soms als noodmiddel, maar vaak ook omdat het gewoon lucratief is. Mijn leningen leveren meestal geld op.
Ik zeg niet dat lenen altijd onverstandig is maar dit ging om een autolening
Pagina: 1 2 Laatste