Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engeltje1981
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04-2024
Goede dag,

Ik zit met een bijzondere situatie waar ik mijzelf even geen raad mee weet.
Mochten jullie een tip hebben dan hoor ik het graag zodat ik weer verder kan.

Dit is de situatie.
Wij hebben een auto-ongeluk gehad, niet onze schuld, waardoor de auto total los is. Wij stonden stil en iemand is achterop geknald.
Nu hebben wij een leuke hybride auto gezien die in totaal 20.394 euro kost. Ik kan 7.500 euro zelf inleggen dus blijft er over zeg maar 13.000 euro.
Als het mogelijk is zou ik het graag op mijn salaris alleen willen aangezien mijn man via het doelgroepenregister werkt dus met een rugzakje zeg maar. Hij heeft een jaarcontract tot eind van het jaar.
Zelf werk ik 24 uur in de week en heb ik een vast contract met een netto salaris van 1750 euro.
Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden aangezien ik in het huis woon van mijn plotseling overleden ouders. We hebben daardoor geen hypotheek.
Verder ook geen schulden.

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen om snel die 13.000 euro bij elkaar te krijgen zodat ik de auto kan kopen.
Nu ben ik autoloos en dat is niet fijn.
Wat zijn de mogelijkheden hierin?
Ik hoor het graag.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:51

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ik neem aan dat de verzekering 'iets' uitbetaald, al is het maar de dagwaarde. Dat bedrag kan je bij je uit te geven geld optellen. Mocht er meer dan de dagwaarde komen, is dat alleen maar prettig. En dan zou ik kijken naar een goedkopere tweedehands. Die zijn momenteel prijziger dan voorheen, maar er is vast wel iets goedkopers te vinden. Een (commerciële) lening afsluiten voor een auto zou ik nooit doen; je betaalt lange tijd een flinke rente voor iets wat je dan niet meer bezit. Plus dat je dan ineens wél schulden hebt.....

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou nooit zelf een dergelijke aankoop, zoals een auto met behulp van een lening kopen. Lenen is in de meeste gevallen uit noodzaak, dus of doorsparen, of genoegen nemen met een 2e hands auto of het OV, zodat het bij je budget past (ook in de toekomst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
Persoonlijke lening die je direct volledig en boeteloos af kunt aflossen, zodra de verzekering uitkeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat is het vooruitzicht van de verzekering van je vorige auto, heb je een idee wat je terugkrijgt?
En was dat een auto van 2k of van een vergelijkbare waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 16:42
Ik zou zelf nooit geld lenen om een auto te kopen maar volgens mij bieden de meeste autobedrijven toch zelf financieringsmogelijkheden? Heb je daar al nagevraagd wat ze voor jullie kunnen betekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Heb heb je een allrisk verzekering op je oude auto? Dan krijg je vrij snel je geld. Heb je alleen WA dan kan je langer wachten. Ook all is het niet jou schuld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engeltje1981
De dagwaarde zit al bij het uit te geven bedrag.
We hadden helaas een hoop in het huis gestoken waardoor ik niet zo heel veel te besteden had.
Ik wilde deze auto ook afrijden tot hij niet meer reed maar ja iemand anders dacht daar anders over. Na deze auto wilde ik naar een hybride gaan maar dat zou zeker nog een aantal jaar duren.
De auto die ik wil kopen is ook al 2e hands.

OV is hier geen optie want dan komen we in het weekend nergens, nadeel van klein dorpje.
De auto is echt noodzaak ook vanwege de "beperkingen" van mijn man.
Doorsparen is dus geen optie want we hebben echt binnen een paar weken weer een auto nodig.

@Joris748 zou je mij daar wat meer informatie over kunnen sturen via een PB

@Tim01 Ja dat hebben we nagevraagd maar gaat hem niet worden want mijn man moet dan mee garant staan en dan vragen ze voor een intentieverklaring dat hij een vast contract gaat krijgen. En dat gaat helaas in zijn situatie nog niet.
Voel mij best wel in het nauw gedreven zo.
Terwijl ik het raar vindt want ik heb 0 hypotheek of huur en 0 schulden. Hoe zouden anderen dan kunnen lenen bij de autodealer? Die regels hier ook in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engeltje1981
Ik had toevallig nog allrisk. Nooit opgezegd ook al was hij al ouder dan 6 jaar.
Gewoon nooit aan gedacht haha.
Ik keek toevallig net en het geld staat inderdaad al op mijn rekening ;)
TheDudez schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:47:
Heb heb je een allrisk verzekering op je oude auto? Dan krijg je vrij snel je geld. Heb je alleen WA dan kan je langer wachten. Ook all is het niet jou schuld.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als ik je vraag goed samenvat, wil je iets duurs kopen waar je geen geld voor hebt en vraag je aan ons hoe je het snelst aan geld kunt komen?

Ik vind het een rare vraag voor op dit forum, maar goed... er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om snel aan geld te komen, de een wat minder legaal dan de ander. Over het algemeen geldt; hoe meer risico, hoe meer kans op een hoge opbrengst maar dus ook op een forse tegenvaller.

Mijn advies: ga voor een minder dure auto, eentje die je wél uit eigen middelen kunt betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Alternatieven zijn er natuurlijk ook:

1. Koop een goedkope wagen waarin je een jaartje vooruit kunt terwijl je spaart voor wat beters. Hoewel de tweedehands markt op dit moment niet geweldig is zijn er nog wel deals te scoren voor minder dan duizend euro.
2. Private short lease.lease. Iets basaals zoals een Aygo of Up voor een jaar, of twee, terwijl je spaart.

Neem ook de moeite om eventueel in discussie te gaan over wat uitgekeerd wordt voor je oude auto. Ik had ooit een auto die total loss was en daar wilde de verzekering ook de dagwaarde voor geven. Mijn garage, daar stond het wrak, gaf bij de verzekering aan dat het niet bepaald een basismodelletje was, zeer recent onderhoud had gehad, etc. Dat leverde me bijna 800 euro extra op bij een auto van op dat moment 15 jaar oud.

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 20-10-2022 16:54 ]

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:49:

OV is hier geen optie want dan komen we in het weekend nergens, nadeel van klein dorpje.
Doorsparen is dus geen optie want we hebben echt binnen een paar weken weer een auto nodig.
Een auto kan je nodig hebben, maar een auto van 20k euro is gewoonweg onverstandig met je huidige inkomen. Het is een volledig jaarinkomen wat je in een auto wil stoppen...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:01

Honesty

kattenneus!

Ik zal zelf ook nooit willen lenen voor een auto of wat dan ook, zeker niet als een van de twee inkomens onzeker is.
Maar je hebt een Afbetaald huis en dan zal het voor mij iets makkelijker zijn, maak een kasboekje voor jezelf waarbij je het inkomen van je man op het absolute minimum zet en kijk hoeveel er overblijft om te sparen/af te lossen aan de lening die je wil nemen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:50
21.000 voor een hybride is wel veel geld zeg, je kan voor de helft ook prima slagen... dan heb je een wat ouder model weliswaar, maar het is maar om van a naar b te komen ;)

toyota prius voor minder dan 10.000

plug in voor 13.000

[ Voor 43% gewijzigd door mathelicious op 20-10-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engeltje1981
Het gaat mij om bijvoorbeeld overwaarde van het huis inzetten of lenen.
Ik kan met gemak een lening terugbetalen maar wil mijn man niet gaan belasten met allerlei kosten bijvoorbeeld waar hij toch niets mee te maken heeft. Hij mag namelijk niet eens autorijden.

@AtleX Dat zijn goede alternatieven waar ik niet aan heb gedacht. Super bedankt.
Ik heb gelukkig ook extra gekregen voor mijn auto om dezelfde redenen als jou, dankzij mijn automonteur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engeltje1981
Honesty schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:54:
Ik zal zelf ook nooit willen lenen voor een auto of wat dan ook, zeker niet als een van de twee inkomens onzeker is.
Maar je hebt een Afbetaald huis en dan zal het voor mij iets makkelijker zijn, maak een kasboekje voor jezelf waarbij je het inkomen van je man op het absolute minimum zet en kijk hoeveel er overblijft om te sparen/af te lossen aan de lening die je wil nemen.
Dat heb ik gedaan en daarbij komt er uit dat ik op mijn salaris duidelijk het kan lenen en dan houd ik nog meer dan genoeg over.

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:17

Polycom

Poes van goud

Een auto kopen van 7500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:33
Kon je voor de dagwaarde ook daadwerkelijk een gelijkwaardige auto kopen als jullie auto die total loss was ? Zelf ben ik onlangs aangereden en zag de dagwaarde van mijn auto langskomen welke een stuk lager was dan wat ik nodig zou hebben voor een vergelijkbaar exemplaar (staat /km stand / bouwjaar ). Als die van mij total loss zou zijn verklaard had ik de dagwaarde zeker ter discussie moeten stellen. Prijzen van occasions zijn erg hoog op dit moment.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00

Yucon

*broem*

Zo, calvinisme viert hoogtij zie ik :7

Nu ben ik zelf ook niet zo van het lenen voor luxe goederen, maar ik kan me de wens wel een beetje voorstellen. Daarnaast zijn hybrides vaak maar niet allemaal! dermate veel zuiniger dan normale benzineauto's dat uit die hoek ook nog een flinke besparing is als je genoeg km's maakt.

Daarnaast heeft TS wel een afbetaald huis. Persoonlijk vind ik het als je naar de totale vermogenspositie kijkt niet perse heel erg onverantwoord. Volgens de logica in dit topic zou het voor iemand met 50k op de bank en een huis met 100% hypotheek niet zo'n punt zijn, en voor TS wel. Terwijl TS meer vermogen heeft dan die andere persoon. Een beetje de zaak in perspectief zien kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45

Qwerty-273

Meukposter

Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:49:
Ik wilde deze auto ook afrijden tot hij niet meer reed maar ja iemand anders dacht daar anders over. Na deze auto wilde ik naar een hybride gaan maar dat zou zeker nog een aantal jaar duren.
....
Koop een vergelijkbare auto zoals je die al had - of te wel een xde hands auto waarmee je wel je mobiliteit hebt maar nog niet je "droom" hybride. Op dat punt zit je financieel gewoon niet zoals ik uit je posts lees.

Stel je gaat een lening aan, heb je ook nog meer kosten om een goede all-risk verzekering af te sluiten. Je wilt niet in een maand in dezelfde situatie zitten met een schuld en een total-loss hybride.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben niet zo voor het lenen van geld voor auto's, maar als je een afbetaald huis hebt. Why not, andere mensen betalen huur of hypotheek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Yucon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:00:
Zo, calvinisme viert hoogtij zie ik :7

Nu ben ik zelf ook niet zo van het lenen voor luxe goederen, maar ik kan me de wens wel een beetje voorstellen. Daarnaast zijn hybrides vaak maar niet allemaal! dermate veel zuiniger dan normale benzineauto's dat uit die hoek ook nog een flinke besparing is als je genoeg km's maakt.

Daarnaast heeft TS wel een afbetaald huis. Persoonlijk vind ik het als je naar de totale vermogenspositie kijkt niet perse heel erg onverantwoord. Volgens de logica in dit topic zou het voor iemand met 50k op de bank en een huis met 100% hypotheek niet zo'n punt zijn, en voor TS wel. Terwijl TS meer vermogen heeft dan die andere persoon. Een beetje de zaak in perspectief zien kan geen kwaad.
Maar die persoon die 50k op de bank heeft staan, kan als er een auto achterop klapt, zo weer een nieuwe kopen. Een nieuwe hypotheek afsluiten is absoluut geen gegeven, en is voor luxeproducten zeker niet aan te raden.

Als TS dat doet, dan blijft de lening staan, maar is de waarde wel lager dan de lening op dat moment. En dan moet je wederom een nieuwe lening aangaan voor iets waar je nog bestaande schulden voor hebt.

Het feit dat zelfs een dealership niet wil lenen hier zegt al heel wat. Die werken op basis van historisch risico, blijkbaar is zelfs voor hun het risico te groot hier.

En Hybride's schelen je in de praktijk echt amper euro's, leuk meegenomen, maar geen reden om duizenden euro's meer uit te geven

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 13:52

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je geeft aan een lening af te willen sluiten bij de autodealer. In plaats daar van zou je ook bij je bank kunnen informeren, of bij andere kredietverstrekkers. Daar zijn er genoeg van en daar willen nog wel eens andere voorwaarden gelden.
Als de bank ook aan geeft dat ze geen ruimte zien om jou een lening te geven, dan zou ik er voor kiezen om voorlopig in een goedkopere auto te gaan rijden. Voor €7500 koop je dan geen jonge hybride, maar er is wel genoeg voor dat bedrag te krijgen.

Vul ook voor jezelf eens een nibud formulier in. Hou je dan volgens dat formulier ruim voldoende over om ook een lening met ongeveer €250 (€13.500 in 6 jaar zal daar ongeveer op uit gaan komen) per maand af te kunnen betalen én te kunnen sparen? Zo nee, zet dan deze auto uit je hoofd en kies een goedkopere.

Je kan de overwaarde van je huis niet gebruiken voor een lening. Immers, je mag een hypotheek alleen gebruiken voor je huis, en er is geen andere manier om de overwaarde uit je huis te trekken dan met een hypotheek.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je 7500 euro kan inleggen dan zou ik voor 5000 euro kopen en 2500 euro achter de hand houden voor achterstallig onderhoud, toekomstig onderhoud.

Wat een hybride a 20k je meer gaat brengen boven een hybride a 5k behalve nieuwer bouwjaar, lagere km stand is vooral dat je 15k uitgeeft terwijl je die niet hebt. Ja ocassions zijn duurder want de levertijd voor nieuwe auto's zijn absurd lang en dus is wat nu beschikbaar is gewild. Maar je hebt zat Toyota / Honda mild hybrids. Die rijden 1 op 20 en hoeft echt geen 20k te kosten.

[ Voor 56% gewijzigd door Joosie200 op 20-10-2022 19:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit ook in het kamp van liever risico-exposure verlagen. Stel je wensen bij, houd 10k euro in je zak met een Hybride Toyota Auris, met motorblok en aandrijving identiek aan de Prius. Niet kapot te krijgen.
In tegenstelling tot een huis (grosso modo), behoudt een auto zijn waarde niet. Daarbij kun je je auto ook niet voor het gehele aankoopbedrag verzekeren, dus het risico ligt voor dat deel bij jou. Geen ideale situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 10:04
En een Prius II is te vinden voor ronde de 5000 euro!
Een ruime en complete auto met een ijzersterke reputatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Met een netto salaris van onder de 2k lijkt me een auto van 20K niet logisch, heb je dit echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 15:46
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:56:
Ik kan met gemak een lening terugbetalen maar wil mijn man niet gaan belasten met allerlei kosten bijvoorbeeld waar hij toch niets mee te maken heeft. Hij mag namelijk niet eens autorijden.
Hoewel 't om best wat geld gaat, is het bedrag te klein om er een hypotheek voor af te sluiten. Je bent zoveel geld extra kwijt aan advies, afsluiten, notaris etc. dat 't niet voordeliger uitvalt dan een persoonlijke lening.

Of een persoonlijke lening lukt, hangt niet af van hoeveel je hebt, maar hoeveel je binnen krijgt per maand en wat je daarvan overhoud om een lening af te kunnen betalen.

13k verdeeld over vijf jaar is al 250 euro per maand. Even los van de discussie of je zoveel geld wel moet lenen t.b..v een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engeltje1981
Iedereen bedankt. Heel wat stof tot nadenken! Ik kan nu een goede beslissing nemen, super bedankt.
Denk er nu aan om een goedkopere toyota yaris hybrid te zoeken.
Wat ik er niet bij heb gezegd is dat ik maandelijks ook meer dan 500 euro passieve inkomsten heb.

@mathelicious Bedankt ik ga er naar kijken!

@CBlokkertje Yep daar zijn wij ook achter gekomen. Gelukkig was de dagwaarde wel goed. Ik heb er iemand met verstand ervan mee naar laten kijken.

@E-Vix gedaan en ja ik houd genoeg over volgens Nibud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gezien je al een woning hebt en geen hypotheek kun je zelfs kijken naar private lease. Want ja die noteren ze bij het bkr wat invloed heeft op je maximale hypotheek. Maar dat hebben jullie niet eens nodig. En dan rij je wel modern en kun je zelfs een EV overwegen. Of nog steeds voor weinig een hybride.

Ik zou liever 250 in een private lease stoppen maandelijks dan 250 in een kortlopende lening ter consumptie om 13k te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:38

guReMcO

Praat mar frysk

Er wordt niet een concreet eisenlijstje voor de auto genoemd maar een Aygo kan weinig mee mis gaan. En dan heb je toch een recent model.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
guReMcO schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:23:
Er wordt niet een concreet eisenlijstje voor de auto genoemd maar een Aygo kan weinig mee mis gaan. En dan heb je toch een recent model.
Van wat mij opviel toen ik laatste keer een auto kocht, verliezen kleine auto's veel minder waarde. Wat leuk is voor de eigenaar, niet voor de koper. Dan heb je een gigantisch veel kleinere auto dan de eerder genoemde Auris bijvoorbeeld, bij jouw voorstel val je terug naar handgeschakeld, en hij is nog geen eens zo gek veel goedkoper als Aurissen met vergelijkbare kilometerstand die een ander linkte. (Oké eerlijk is eerlijk, zijn bouwjaar is wel recenter, en minder wegenbelasting. Maar laten we wel wezen, een Aygo is gewoon veel minder auto. En tja, het is een recent model. Mijn 10 jaar oude Auris ziet er toch 20 jaar moderner uit als die Aygo van binnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engeltje1981
Joosie200 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:19:
Gezien je al een woning hebt en geen hypotheek kun je zelfs kijken naar private lease. Want ja die noteren ze bij het bkr wat invloed heeft op je maximale hypotheek. Maar dat hebben jullie niet eens nodig. En dan rij je wel modern en kun je zelfs een EV overwegen. Of nog steeds voor weinig een hybride.

Ik zou liever 250 in een private lease stoppen maandelijks dan 250 in een kortlopende lening ter consumptie om 13k te overbruggen.
Daar heb je een heel goed punt. Gaan we ook naar kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Engeltje1981
Dit topic kan gesloten worden. Ik heb alles opgeschreven en ga er eens goed over nadenken en overleggen met mijn man.

Bedankt allemaal en heel fijne avond gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:10
Ik zou inderdaad voor een veel goedkopere wagen gaan waar je een aantal jaartjes mee vooruit kan en dan de stap maken naar dat wat je voor ogen had.

Succes.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Laatst online: 14:38
Waarom zou je niet lenen? Toch bijzonder dat daar altijd zo'n weerstand tegen is. Het is alleen erg afhankelijk van het te betalen rente percentage en de meer of minder kosten. Jaren sparen en onderwijl rijden in een oude, niet zuinige en minder betrouwbare auto, kan veel duurder uitpakken dan een nieuwe(re) courante auto. Het is gewoon een rekensom met dien verstande dat je wel een stabiel inkomen nodig hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:25
MaKo1977 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:09:
Waarom zou je niet lenen? Toch bijzonder dat daar altijd zo'n weerstand tegen is. Het is alleen erg afhankelijk van het te betalen rente percentage en de meer of minder kosten. Jaren sparen en onderwijl rijden in een oude, niet zuinige en minder betrouwbare auto, kan veel duurder uitpakken dan een nieuwe(re) courante auto. Het is gewoon een rekensom met dien verstande dat je wel een stabiel inkomen nodig hebt.
Dit topic is toch wel het sprekende voorbeeld dat het niet een gewone rekensom is. Het kan wel, maar het kan ook heel anders uitpakken als in je excelbestandje... bijvoorbeeld als iemand achterop je auto inrijdt terwijl excel dicteert dat je nog 34 maanden met deze auto moet doen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Joosie200 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:06:
Als je 7500 euro kan inleggen dan zou ik voor 5000 euro kopen en 2500 euro achter de hand houden voor achterstallig onderhoud, toekomstig onderhoud.

Wat een hybride a 20k je meer gaat brengen boven een hybride a 5k behalve nieuwer bouwjaar, lagere km stand is vooral dat je 15k uitgeeft terwijl je die niet hebt. Ja ocassions zijn duurder want de levertijd voor nieuwe auto's zijn absurd lang en dus is wat nu beschikbaar is gewild. Maar je hebt zat Toyota / Honda mild hybrids. Die rijden 1 op 20 en hoeft echt geen 20k te kosten.

https://www.autotrack.nl/...332-1707551651.1661586061
https://www.autowereld.nl...332-1707551651.1661586061
Heb je je eigen linkjes wel bekeken? 2 van de 3 liggen in puin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
marcelcee schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Dit topic is toch wel het sprekende voorbeeld dat het niet een gewone rekensom is. Het kan wel, maar het kan ook heel anders uitpakken als in je excelbestandje... bijvoorbeeld als iemand achterop je auto inrijdt terwijl excel dicteert dat je nog 34 maanden met deze auto moet doen. :+
Daar heb je je verzekering voor. En afschrijving moet je of je nou betaald met eigen geld of geleend geld hoe dan ook compenseren... Dus altijd zorgen dat aflossing voor loopt op afschrijving.

[ Voor 5% gewijzigd door MaKo1977 op 20-10-2022 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
MaKo1977 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

Daar heb je je verzekering voor. En afschrijving moet je of je nou betaald met eigen geld of geleend geld hoe dan ook compenseren...
In mijn spreadsheets klopt het ook altijd hoor, dus helemaal met je eens! Totdat de wereld of het leven iets anders voor je kiest, zo irritant als dat gebeurt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 12:41
Geld lenen voor een auto of een auto leasen is het slechtste wat je zou kunnen doen in mijn ogen. Altijd gewoon kopen met eigen geld, ook bij nieuwe auto's. Eigenlijk zouden ze lenen en leasen daarvoor zelfs heel ver moeten beperken of zelfs verbieden. In mijn ogen is alleen een lening voor een huis iets wat als normaal gezien zou moeten worden en dan nog zou je daarvoor zo min mogelijk moeten lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:39
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:56:
Welke overwaarde? Je hebt geen hypotheek, dus is je huis niet meer waard geworden ten opzichte van het hypotheekbedrag, dus heb je ook geen overwaarde. Het zou in theorie best mogelijk zijn een hypotheek aan te vragen op je huis, maar dat zal niet heel veel zijn gezien het inkomen. Wel genoeg om de auto van te kopen.

Door een hypotheek op je huis te nemen, kun je waarschijnlijk gebruik maken van hypotheekrenteaftrek. En dat resulteert dan in een goedkopere lening dan een persoonlijke lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
fisherman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:10:
Geld lenen voor een auto of een auto leasen is het slechtste wat je zou kunnen doen in mijn ogen. Altijd gewoon kopen met eigen geld, ook bij nieuwe auto's. Eigenlijk zouden ze lenen en leasen daarvoor zelfs heel ver moeten beperken of zelfs verbieden. In mijn ogen is alleen een lening voor een huis iets wat als normaal gezien zou moeten worden en dan nog zou je daarvoor zo min mogelijk moeten lenen.
En waarom is dat nou zo slecht dan in jouw ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:24
Joosie200 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:06:

https://www.autotrack.nl/...332-1707551651.1661586061
Dat geld ga je dubbel en dwars nodig hebben als je de auto's koopt die je linkt.

Bijna geen verschil tussen een moderne hybride en een oude? 8)7 Bij een normale auto zou je zo iets nog wel kunnen zeggen, bij hybrides absoluut niet. Er zijn ontzettend veel verschillen, en ook fundamentele verschillen, zoals in kunnen pluggen of niet, bijvoorbeeld.
Ook is een accu van een oude hybride natuurlijk slechter.(en als die bijna niets meer doet, haal je die verbruikcijfers echt nooit meer)

2 van je auto's zijn schadeauto's. |:( En hoe dan ook, de goedkoopste zoeken die je kan vinden zorgt gegarandeerd voor problemen.

Voor de rest ben ik het er wel mee eens dat je eigenlijk niet moet lenen voor een auto, ook omdat je met de afschrijving eigenlijk dubbel betaalt.
Maar zoals anderen ook zeggen, als je het kan betalen, en je wil het graag, waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Nu online
In principe is dat een goede instelling, maar natuurlijk niet altijd goed. Bijvoorbeeld voor energiebesparing (zonnepanelen of warmtepomp etc). Dan kan het een heel stuk voordeliger zijn om een lening te nemen zodat je maandlasten voor energie een flink stuk naar beneden gaan dan om maar geld uit te blijven geven aan gas en ondertussen amper sparen.
Zo ook voor een auto, in sommige gevallen is het goedkoper om een auto te leasen dan om er 1 te kopen. Is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt, wie doet het onderhoud etc.
Om zomaar lukraak te roepen dat lenen alleen voor een huis ben ik het niet helemaal mee eens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fisherman
MaKo1977 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

En waarom is dat nou zo slecht dan in jouw ogen?
Alleen al het feit dat veel mensen lenen niet als een probleem zien is heel zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
reiniero schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

In principe is dat een goede instelling, maar natuurlijk niet altijd goed. Bijvoorbeeld voor energiebesparing (zonnepanelen of warmtepomp etc). Dan kan het een heel stuk voordeliger zijn om een lening te nemen zodat je maandlasten voor energie een flink stuk naar beneden gaan dan om maar geld uit te blijven geven aan gas en ondertussen amper sparen.
Zo ook voor een auto, in sommige gevallen is het goedkoper om een auto te leasen dan om er 1 te kopen. Is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt, wie doet het onderhoud etc.
Om zomaar lukraak te roepen dat lenen alleen voor een huis ben ik het niet helemaal mee eens.
Als we extreme uitzonderingen weglaten, is leasen nooit goedkoper dan kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:18:
Iedereen bedankt. Heel wat stof tot nadenken! Ik kan nu een goede beslissing nemen, super bedankt.
Denk er nu aan om een goedkopere toyota yaris hybrid te zoeken.
Wat ik er niet bij heb gezegd is dat ik maandelijks ook meer dan 500 euro passieve inkomsten heb.

@mathelicious Bedankt ik ga er naar kijken!

@CBlokkertje Yep daar zijn wij ook achter gekomen. Gelukkig was de dagwaarde wel goed. Ik heb er iemand met verstand ervan mee naar laten kijken.

@E-Vix gedaan en ja ik houd genoeg over volgens Nibud.
Waarom hybride? Puur benzine of elektrisch snap ik, maar hybride is toch vooral veel extra kosten qua aanschaf, weinig effect op het milieu en veel extra onderdelen die kapot kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

SCIxX schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Waarom hybride? Puur benzine of elektrisch snap ik, maar hybride is toch vooral veel extra kosten qua aanschaf, weinig effect op het milieu en veel extra onderdelen die kapot kunnen.
2 van de 3 punten zijn niet juist. Ze zijn daadwerkelijk een stuk zuiniger dan soortgelijke benzineauto's. En die 'veel extra onderdelen' gaan in tegenstelling tot waar iedereen in het begin bang voor was domweg niet kapot. In ieder geval bij de toyota's niet. Bij de oudere honda's weet ik het nog niet zo zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 20-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:20
Fijne onderbouwing ook.

Als je het kan betalen, de lening, dan is er niks mis mee. Het gaat allemaal om verstandig met je geld om gaan en dat is gewoon per persoon verschillend. Hou er alleen wel rekening mee dat je voor x aantal jaar aan die lening vast zit.

Ik zie echt niet in waarom een enorme lening voor een huis (100% woningwaarde + nog een bouwdepot) wel normaal is maar voor een auto, die je misschien wel broodnodig heb, niet. Ik denk dat iedereen liever gewoon aftikt wat een auto (of huis) kost, maar de meeste mensen hebben dat geld simpelweg niet. Een lening kan dan een mooie manier zijn om tegen wat extra kosten wel aan dat geld te komen. Of je die extra kosten het waard vind is gewoon een persoonlijke keuze.

edit: En een auto leasen heeft ook voordelen die een eigen auto niet heeft, zoals geen zorgen hoeven te maken over kosten van onderhoud of een aanrijding. Dat zit allemaal al in de leaseprijs inbegrepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ozzie op 20-10-2022 19:39 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
fisherman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Alleen al het feit dat veel mensen lenen niet als een probleem zien is heel zorgelijk.
De economie zou er nog veel slechter voor staan als er niet geleend werd... De risico's uit het oog verliezen is daarentegen uiteraard wel gevaarlijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 18:45
nvm was al benoemd

[ Voor 97% gewijzigd door Jampot007 op 20-10-2022 19:44 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Heb je je eigen linkjes wel bekeken? 2 van de 3 liggen in puin.
BlackMonkey schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Als TS een van deze koopt mag hij langs jou rijden en repareer jij hem kosteloos? :*)
Goed 2 v/d 3 kun je beter laten staan qua linkjes. Blijft staan dat je voor 7.5k wel degelijk een Auris / Prius 1.8 kunt halen. Dus waarom 20k stuk slaan als je 1) dat geld niet hebt en 2) 7.5k je wel een fatsoenlijke occasion oplevert.

Ik heb zelf een Honda Civic 1.3 hybrid gekocht. Zat wel een kapotte ima accu bij. Die kun je voor 800 refurbished fixen of voor 1800 een nieuwe ima accu erin te laten zetten. De Toyota hybride systemen leggen het minder snel af en zijn betrouwbaarder. Maar mocht dat ook aan vervanging toe zijn ben je ook maximaal 1800 euro verder. Daarom is het handig om geld achter de hand te houden. Zelfs bij een exemplaar van een oud omaatje of een van de dealer kun je tegen onderhoud aanlopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Joosie200 op 20-10-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:39
Niet je eigen schuld. Goede verzekering: Koop dezelfde auto van de uitgekeerde premie.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ozzie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Ik zie echt niet in waarom een enorme lening voor een huis (100% woningwaarde + nog een bouwdepot) wel normaal is maar voor een auto, die je misschien wel broodnodig heb, niet. Ik denk dat iedereen liever gewoon aftikt wat een auto (of huis) kost, maar de meeste mensen hebben dat geld simpelweg niet. Een lening kan dan een mooie manier zijn om tegen wat extra kosten wel aan dat geld te komen. Of je die extra kosten het waard vind is gewoon een persoonlijke keuze.
Naast wat anderen al genoemd hebben, een hypotheek voor een huis is, in tegenstelling tot een lening, vermogensopbouwend en niet vermogensverliezend. Lenen moet je alleen doen als het je op de lange termijn ook wat oplevert, anders ben je enkel geld aan het betalen om geld uit te geven wat je al niet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
RagingPenguin schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Naast wat anderen al genoemd hebben, een hypotheek voor een huis is, in tegenstelling tot een lening, vermogensopbouwend en niet vermogensverliezend. Lenen moet je alleen doen als het je op de lange termijn ook wat oplevert, anders ben je enkel geld aan het betalen om geld uit te geven wat je al niet had.
Dat hoeft natuurlijk niet perse, een huis kan ook waarde verliezen. Dat is alleen de afgelopen jaren niet voorgekomen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De duurste auto die ik ooit gekocht heb, was voor mij 14k (tweedehands Toyota Auris van 2014).

Daar werd ik al best nerveus van, terwijl ik het van spaargeld heb betaald. Ik vond alleen dat er zo weinig overbleef (destijds 8k over en heb daar serieus maanden niet lekker van geslapen omdat ik altijd minimaal 12k buffer wil).

Ons gezinsinkomen ligt boven de 75k per jaar.

Ik voel me altijd een arme sloeber als ik al die mensen / buren in mooie nieuwe auto's zie rijden maar waarschijnlijk is de realiteit anders _O- Ik zou alleen nooit zo op het randje willen leven en ook nog moeten lenen voor zoiets als een auto. Ik loop / fiets nog liever.

Long story short: koop een goedkopere auto.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

2 van de 3 punten zijn niet juist. Ze zijn daadwerkelijk een stuk zuiniger dan soortgelijke benzineauto's. En die 'veel extra onderdelen' gaan in tegenstelling tot waar iedereen in het begin bang voor was domweg niet kapot. In ieder geval bij de toyota's niet. Bij de oudere honda's weet ik het nog niet zo zeker.
En die extra onderdelen zijn niet extra, maar vervanging. Ja, je hebt een hybride systeem erin zitten. Je hebt geen startmotor (is je hybride elektromotor), je hebt geen dynamo (is de hybride elektromotor), je hebt geen versnellingsbak (is de hybride elektromotor + wat mechanica eromheen), je hebt geen koppeling (oké, onderdeel van versnellingsbak, maar toch :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ozzie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:48:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet perse, een huis kan ook waarde verliezen. Dat is alleen de afgelopen jaren niet voorgekomen.
Dan bouw je nog steeds vermogen op (wezelijk niets anders dan sparen met een rente die lager ligt dan de vermogensbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18
Er zijn ook nog andere hybrides, Ioniq bv, die koop je met een ton erop voor 15K. Ook prima en zuinige auto. Is er ook voor 20K met een stekker.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:13

EiT

Hoop gezeur over niet moeten lenen.

Enige reden om niet te lenen is dat de rente percentages redelijk hoog zijn op moment en dat je waarschijnlijk in een hoger risico klasse valt waardoor je 8% o.i.d. gaat betalen.

Eerst uitrekenen voor je zelf wat je kan missen. Leen ook iets meer zodat je nog wat spaargeld over houd voor eventuele onvoorziene kosten.

Reken ook uit of private lease mogelijk niet goedkoper is. In sommige gevallen kan lease goedkoper zijn en heb je ook geen risico’s als er iets mis is met de auto.

En tot slot, reken ook uit of hybride wel goedkoper is. Als bijv. een hybride Yaris 20k is en een Fiesta 10k, hoeveel km moet je in x jaar rijden om die 10k verschil terug te verdienen.

Succes ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:57
Toevallig denk ik weleens over hetzelfde na. Als mijn auto total loss zou raken heb ik wel geld voor een prima andere auto, maar niet eentje die een die ook zuinig is.
Ik denk dat het prima is om een auto te kopen met een lening, omdat de lagere gebruikskosten ruimschoots opwegen tegen de rentekosten. Een voorwaarde is wel dat je de auto all-risk verzekert, zodat indien er nog wat gebeurt als eigen fout, je je geld toch nog terugkrijgt.

Dus wat mij betreft is dit een goed plan, en ook nog eens beter voor het milieu.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
max hypo voor TS tegen 5% zou ongeveer € 164.549 zijn.
moet toch kunnen om met het huis als onderpand een stukje daarvan te regelen bij de bank?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:00:
Volgens de logica in dit topic zou het voor iemand met 50k op de bank en een huis met 100% hypotheek niet zo'n punt zijn, en voor TS wel.
Dat beschrijft onze situatie aardig, (met een inkomen dat meer dan het dubbele is van de TS) en het is dan ook onvoorstelbaar voor ons om meer dan 5k aan een auto stuk te slaan.

Maar goed, als je veel kilometers maakt heb je daar wellicht een andere afweging in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:38
Je leent geld voor een nieuwe auto, die wordt weer van achter aan gereden. Je krijgt de dagwaarde, kan daarmee weer geen vervanging kopen, maar moet nog wel een lening af betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
jadjong schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:44:
Je leent geld voor een nieuwe auto, die wordt weer van achter aan gereden. Je krijgt de dagwaarde, kan daarmee weer geen vervanging kopen, maar moet nog wel een lening af betalen.
Met het juiste aflossingsschema is de hoogte van de restschuld lager dan de dagwaarde. Dus dan lening aflossen en opnieuw beginnen.

Een auto vreet geld (afschrijving, gebruik en houderschap) echter staat dat los van hoe je hem aanschaft. Of je dat nou met eigen geld doet of met een lening. Het geld wat je er instopt 'verdwijnt'. Geleend geld kost rente. Niet meer en niet minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:49

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fonsoy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:37:
Toevallig denk ik weleens over hetzelfde na. Als mijn auto total loss zou raken heb ik wel geld voor een prima andere auto, maar niet eentje die een die ook zuinig is.
Ik denk dat het prima is om een auto te kopen met een lening, omdat de lagere gebruikskosten ruimschoots opwegen tegen de rentekosten. Een voorwaarde is wel dat je de auto all-risk verzekert, zodat indien er nog wat gebeurt als eigen fout, je je geld toch nog terugkrijgt.

Dus wat mij betreft is dit een goed plan, en ook nog eens beter voor het milieu.
Voor het gemak rekenen we de aflossing en meerkosten van een all-risk verzekering niet mee?

Het is leuk dat je x euro aan rente betaald, maar die 10.000eu die je extra leent moet ook betaald worden.

Het is afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, maar dat kan wel eens view tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 20:45
JJ Le Funk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:46:
max hypo voor TS tegen 5% zou ongeveer € 164.549 zijn.
moet toch kunnen om met het huis als onderpand een stukje daarvan te regelen bij de bank?
Voor het afsluiten van een lening met hypothecaire zekerheid maak je minimaal 1500 aan kosten. Dat lijkt me niet efficiënt op een lening van 12.5 k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04
fonsoy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:37:

Dat ligt er heel erg aan hoeveel kms je rijdt. En dat moeten er wel heel veel zijn wil je de extra kosten van zo'n lening er ooit uit krijgen. Ik zou dan ook met het inkomen van TS nooit of te nimmer een lening afsluiten voor een auto. Hoe je het ook wendt of keert is het een groot extra risico en zullen de kosten ook nog eens hoger zijn dan als je een goedkope auto zou kopen.

Zeker als je meeneemt hoe deze situatie is ontstaan. De auto is van total-loss gereden en daardoor is er nu dit probleem. Wat gebeurt er dan als er met deze auto ook iets gebeurt? Zelfs met een all-risk verzekering ga je er op achteruit en dan zit je dus weer zonder auto. En dan vergeet je voor het gemak even de extra kosten van die all-risk verzekering. Per maand krijg je rente+aflossing a 200 euro en all risk van 50-60 euro (mits hoge bonus malus trede). Dat is al ruim 250 euro aan extra vaste lasten dus (15% van het inkomen). Pak daarbij de hogere afschrijving en je geeft al heel snel meer dan 30% van je inkomsten uit aan alleen een auto.

Naar mijn idee is het heel simpel, als je een auto niet kunt betalen moet je je eisen bijstellen en niet lenen om hem toch te kunnen kopen. Ik zou dan ook in dit geval een goedkopere auto kopen (voor 7.5k kun je leuke en zuinige auto's kopen), en dan goed gaan sparen voor een andere auto. Voordeel is dat je precies ziet hoeveel geld je daadwerkelijk over kunt houden, en bovenal dat je in de tussentijd weinig risico loopt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 00:15
Zag dat het nog niet genoemd was, maar vermoedelijk wil je een hybride vanwege lagere brandstofkosten. Logische move, dat geeft aan dat je vooruit denkt. Maar heb je een auto op LPG weleens overwogen? Kan in veel gevallen aan uit vanaf 3500 km per jaar. Reken dat eens door, en ga bijv. uit van een auto met solide reputatie, zoals Dacia, die fabrieks-af die installatie biedt. Grote kans dat je met je huidige budget ook op langere termijn goedkoper uit bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Ik zie het probleem niet zo met lenen als je verder geen schulden of amper vaste lasten hebt.

Er zijn ook mensen die een auto kopen van hun spaargeld en daarna volle bak lenen voor een huis. Dan kan je ook zeggen, dat geld had je eerst in het huis moeten stoppen.

Ik zou wel adviseren om een lening te nemen die je snel mag en kan aflossen en dit dan ook extra in de maand te doen. En de auto all risk te verzekeren

Mocht je in de knel komen door de lening kan je de auto altijd weer verkopen

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 21-10-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02
Ik heb laatst de kosten voor onze auto (RAV4 diesel uit 2012) kost op basis van een x-aantal km's, vergeleken met een kleine/andere auto cash kopen, kopen of afbetaling en/of private lease constructie.

De kosten per maand zijn grofweg evenveel, al was dit bij financiering volgens mij iets meer. Ik zou het eens goed in een Excel ofzo naast elkaar zetten en dan je beslissing nemen.

Het bezig van een duurdere 2e hands auto is per maand niet direct gunstig. In de huidige tijd zou ik liever mijn spaargeld voor iets anders gebruiken of aan de kant zetten dan te steken in een auto van 20k , waarvan je weet dat je veel afschrijving hebt. Pak je privatelease dan betaal je wellicht iets meer, maar heb je geen onderhoud en heb je meer cash achter de hand.

Maar goed aan de andere kant als je het kunt en je witl graag die auto, gewoon doen. Wel zorgen dat je die 13k snel kunt aflossen, maar zonder hypotheek lijkt me dat niet moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-05 22:47
Engeltje1981 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:36:
Goede dag,

Ik zit met een bijzondere situatie waar ik mijzelf even geen raad mee weet.
Mochten jullie een tip hebben dan hoor ik het graag zodat ik weer verder kan.

Dit is de situatie.
Wij hebben een auto-ongeluk gehad, niet onze schuld, waardoor de auto total los is. Wij stonden stil en iemand is achterop geknald.
Nu hebben wij een leuke hybride auto gezien die in totaal 20.394 euro kost. Ik kan 7.500 euro zelf inleggen dus blijft er over zeg maar 13.000 euro.
Als het mogelijk is zou ik het graag op mijn salaris alleen willen aangezien mijn man via het doelgroepenregister werkt dus met een rugzakje zeg maar. Hij heeft een jaarcontract tot eind van het jaar.
Zelf werk ik 24 uur in de week en heb ik een vast contract met een netto salaris van 1750 euro.
Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden aangezien ik in het huis woon van mijn plotseling overleden ouders. We hebben daardoor geen hypotheek.
Verder ook geen schulden.

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen om snel die 13.000 euro bij elkaar te krijgen zodat ik de auto kan kopen.
Nu ben ik autoloos en dat is niet fijn.
Wat zijn de mogelijkheden hierin?
Ik hoor het graag.
Het nadeel van geld lenen voor een auto is dat de kans altijd bestaat dat hij weer total loss gereden wordt en dat je dan weer een auto moet kopen maar alsnog aan het betalen bent voor de vorige auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:41
GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:10:

Mocht je in de knel komen door de lening kan je de auto altijd weer verkopen
Meen je dit nou echt? Wat een bizar slecht advies.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:05
Yolo, je zou in deze tijd maar een huis hebben gekocht met een hypothecaire lening. Staat je huis straks onder water.

Je kan makkelijk laten berekenen wat een lening voor een auto kost via de welbekende websites. Dan kan je zelf bepalen of er voldoende over blijft om van te leven.

En zoals wel vaker met 2ekans autos, je koopt meestal het gezeik van een ander. Koop bij een bedrijf en let op de garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Volledig offtopic van de vraag: maar ik vind het echt zuur voor TS, dat hij door toedoen van iemand anders nu zijn auto kwijt is. Het zijn hele slechte tijden om een nieuwe of tweedehands auto te kopen :( Dus leuk dat de dagwaarde in het afgelopen gestegen is.... ook bij mijn auto. Maar je investeert in onderhoud, eventuele achteraf aangebrachte verbeteringen.

Dus zelfs als je van de dagwaarde een vergelijkbare auto zou kunnen kopen: dan is het maar de vraag, of die auto met dezelfde liefde behandeld is? Of moet je genoegen nemen met een auto die nooit zijn onderhoud kreeg, maar dankzij gebrek aan aanwas van nieuwe auto's nu juist is wat je kunt kopen van de dagwaarde.

Ik zou nooit geld voor een auto lenen: wel heb ik ooit geld uitgeleend aan een familielid, voor de aankoop van een auto. Een schuldbekentenis laten tekenen, waarin 4% rente afgesproken was. Maar ik moest wel regelmatig vragen waarom hij nog niet terugbetaald had :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04
alwind schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

Het nadeel van geld lenen voor een auto is dat de kans altijd bestaat dat hij weer total loss gereden wordt en dat je dan weer een auto moet kopen maar alsnog aan het betalen bent voor de vorige auto.
Of wat als je b.v. de motor in de soep rijdt door eigen schuld (of net buiten de garantie). Daar is geen verzekering voor en als je al moet lenen voor een auto zal het lastig worden om een dure reparatie wel te kunnen betalen. Op zich ben ik niet per definitie tegen lenen, aar wel voor zoiets wat uiteindelijk puur om luxe gaat. Voor 7.5k kun je een prima auto kopen die ook redelijk zuinig is. En eentje van 20k die wat nieuwer is, is misschien nog wat zuiniger, maar je zult heel veel kilometers moeten rijden voordat je die 13k (plus kosten lening) terug verdient met wat een nieuwere auto.

Wat dat betreft is (als je toch per se een 20k auto wil) een private lease waarschijnlijk een stuk logischer. Dan heb je voor ongeveer dezelfde kosten een auto waarbij zo goed als alle risico's zijn afgedekt. Zoek je er dan nog eentje uit welke een goede regeling heeft bij het wegvallen van een salaris en je rijdt een nieuwe auto zonder risico. En dan kun je tegelijkertijd gelijk kijken hoeveel je daadwerkelijk extra kunt sparen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:57
Accretion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Voor het gemak rekenen we de aflossing en meerkosten van een all-risk verzekering niet mee?

Het is leuk dat je x euro aan rente betaald, maar die 10.000eu die je extra leent moet ook betaald worden.

Het is afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, maar dat kan wel eens view tegenvallen.
Klopt dat is helemaal waar. In mijn casus waar ik van een onzuinige diesel naar elektrisch zou overstappen is het plaatje wat rooskleuriger van bijvoorbeeld benzine naar een benzine-hybride.
Bij weinig kilometers per jaar zou ik überhaupt niet zo veel geld aan een auto besteden. Een dure (extra zuinige) auto lijkt me ook zinloos als hij toch niet veel gebruikt wordt.

Ik zou wel een wat oudere auto met 6-in-lijn motor willen als ik weinig zou rijden :D

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
O085105116N schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:51:
Yolo, je zou in deze tijd maar een huis hebben gekocht met een hypothecaire lening. Staat je huis straks onder water.

Je kan makkelijk laten berekenen wat een lening voor een auto kost via de welbekende websites. Dan kan je zelf bepalen of er voldoende over blijft om van te leven.

En zoals wel vaker met 2ekans autos, je koopt meestal het gezeik van een ander. Koop bij een bedrijf en let op de garantie!
Onlangs ergens gezien dat sinds kort de wettelijke termijn van conformiteit (garantie) voor o.a. auto's van 6 naar 12 maanden is gegaan. Autoverkopers proberen je daar bij tweedehandsauto's voor bij te laten betalen. Of überhaupt voor garantie te laten betalen. Dus ook voor zaken waarvan zij claimen geen weet te hebben (we kunnen niet in de motor kijken). Ja dat kan de autoverkoper wel, alleen die doet dat niet (want dat kost geld) en biedt de auto toch te koop aan. Idem dito voor andere gebreken. Je mag dus echter voor 12 maanden verwachten dat je de auto kunt gebruiken waarvoor die bedoeld is, namelijk veilig rijden op de weg. Misschien wel handig om vooraf een rechtsbijstandverzekering af te sluiten ;)

Edit: gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door marcelcee op 21-10-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
MaKo1977 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:12:
[...]

Met het juiste aflossingsschema is de hoogte van de restschuld lager dan de dagwaarde. Dus dan lening aflossen en opnieuw beginnen.

Een auto vreet geld (afschrijving, gebruik en houderschap) echter staat dat los van hoe je hem aanschaft. Of je dat nou met eigen geld doet of met een lening. Het geld wat je er instopt 'verdwijnt'. Geleend geld kost rente. Niet meer en niet minder...
Wel meer: geleend geld kost niet alleen rente, maar moet ook terugbetaald worden. Ook dat bedrag zul je moeten budgetteren.

En nog een stapje verder: dat deel van het budget kun je ook niet meer inzetten om te sparen voor een volgende grote uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-05 07:50
Waarom weer een dure auto kopen, koop nu "tijdelijk" een goedkopere auto en spaar gewoon verder..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Raling schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Welke overwaarde? Je hebt geen hypotheek, dus is je huis niet meer waard geworden ten opzichte van het hypotheekbedrag, dus heb je ook geen overwaarde. Het zou in theorie best mogelijk zijn een hypotheek aan te vragen op je huis, maar dat zal niet heel veel zijn gezien het inkomen. Wel genoeg om de auto van te kopen.

Door een hypotheek op je huis te nemen, kun je waarschijnlijk gebruik maken van hypotheekrenteaftrek. En dat resulteert dan in een goedkopere lening dan een persoonlijke lening.
Sorry hoor, maar wil je eens wat minder onzin verkondigen. Je overwaarde is dat wat je huis waard is bovenop je huidige lening. In dit geval dus de hele waarde van het huis.

En als TS in dit geval een hypotheek neemt is het totaal niet mogelijk om gebruik te maken van de hypotheek renteaftrek. Die geldt alleen als je het geld gebruikt voor je eigen woning. En dat is dus geen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
marcelcee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Onlangs ergens gezien dat sinds kort de wettelijke termijn van conformiteit (garantie) voor o.a. auto's van 6 naar 12 maanden is gegaan. Autoverkopers proberen je daar bij tweedehandsauto's voor bij te laten betalen. Of überhaupt voor garantie te laten betalen. Dus ook voor zaken waarvan zij claimen geen weet te hebben (we kunnen niet in de motor kijken). Ja dat kan de autoverkoper wel, alleen die doet dat niet (want dat kost geld) en biedt de auto toch te koop aan. Idem dito voor andere gebreken. Je mag dus echter voor 12 maanden verwachten dat je de auto kunt gebruiken waarvoor die bedoeld is, namelijk veilig rijden op de weg. Misschien wel handig om vooraf een rechtsbijstandverzekering af te sluiten ;)

Edit: gevonden
Het is niet zo zwart wit als je het stelt.
Uit jouw link:
Van een auto die twintig jaar oud is en die je voor een schijntje koopt, mag je niet hetzelfde verwachten als van een auto van een paar jaar oud van meer dan tienduizend euro. Van zo’n auto mag je verwachten dat je zeker een jaar lang veilig de weg op kunt, zegt Heijkant.
"Alle waar naar zijn geld" blijft dus wel van toepassing. Koop je een goedkoop barrel, kan je niet verwachten dat je een jaar zorgeloos kan gaan rijden op kosten van de garage.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gijsje22 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Sorry hoor, maar wil je eens wat minder onzin verkondigen. Je overwaarde is dat wat je huis waard is bovenop je huidige lening. In dit geval dus de hele waarde van het huis.
Overwaarde is letterlijk gebakken lucht: je weet pas of je huis meer waard geworden is, wanneer het daadwerkelijk verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:02
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Overwaarde is letterlijk gebakken lucht: je weet pas of je huis meer waard geworden is, wanneer het daadwerkelijk verkoopt.
En toch is het voor TS prima mogelijk om een kleine hypotheek af te sluiten en zo voor betrekkelijk lage (en deels aftrekbare) lasten een lening af te sluiten ;)

Je lokale meubelboulevard leeft op die gebakken lucht, icm hypotheken :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Om nog even te reageren op de mensen die zeggen "koop een moderne auto, want die zijn zuinig": Alleen al aan afschrijving ben je aan een auto van €20.000,- euro per jaar minimaal €1000,- meer kwijt (afschrijving 10-20% per jaar bron) ten opzichte van een auto van €10.000,-. Daar kan je ondanks de huidige brandstofprijzen nog steeds zo'n 500 liter brandstof van kopen. Dus je moet wel behoorlijk wat kilometers met die hybride maken, om meer dan 500 liter per jaar te besparen op je brandstof...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Richh schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

En toch is het voor TS prima mogelijk om een kleine hypotheek af te sluiten en zo voor betrekkelijk lage (en deels aftrekbare) lasten een lening af te sluiten ;)

Je lokale meubelboulevard leeft op die gebakken lucht, icm hypotheken :+
Nee die leven van de Duitsers: maar voor de rest heb je gelijk, alleen ik betwijfel of het verstandig is om geld te lenen op basis van een fictieve waarde van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:39
Gijsje22 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Sorry, maar wil je even iets minder met gestrekt been erin gaan.

TS oppert zelf de mogelijkheid of ze iets met haar overwaarde kan doen. Daarvoor zul je toch eerst een hypotheek voor moeten hebben, en die heeft ze niet.
En als TS in dit geval een hypotheek neemt is het totaal niet mogelijk om gebruik te maken van de hypotheek renteaftrek. Die geldt alleen als je het geld gebruikt voor je eigen woning. En dat is dus geen auto.
I stand corrected. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:21:
Om nog even te reageren op de mensen die zeggen "koop een moderne auto, want die zijn zuinig": Alleen al aan afschrijving ben je aan een auto van €20.000,- euro per jaar minimaal €1000,- meer kwijt (afschrijving 10-20% per jaar bron) ten opzichte van een auto van €10.000,-. Daar kan je ondanks de huidige brandstofprijzen nog steeds zo'n 500 liter brandstof van kopen. Dus je moet wel behoorlijk wat kilometers met die hybride maken, om meer dan 500 liter per jaar te besparen op je brandstof...
Afschrijving is de laatste 2 jaar negatief. Mijn auto is nu ook meer waard dan toen ik hem kocht. Heb je verder niks aan omdat een eventuele andere auto net zoveel in waarde is gestegen. Maar om nou te spreken over 20% afschrijving per jaar is (de afgelopen jaren dan) gewoon feitelijk onjuist.
Overigens is een hybride van 20k wel prijzig inderdaad, voor 12k heb je ook een leuke Auris bijvoorbeeld. Of koop geen hybride maar juist een zuinige benzine auto met weinig gewicht zoals een Ford Fiesta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ozzie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Fijne onderbouwing ook.

Als je het kan betalen, de lening, dan is er niks mis mee. Het gaat allemaal om verstandig met je geld om gaan en dat is gewoon per persoon verschillend. Hou er alleen wel rekening mee dat je voor x aantal jaar aan die lening vast zit.

edit: En een auto leasen heeft ook voordelen die een eigen auto niet heeft, zoals geen zorgen hoeven te maken over kosten van onderhoud of een aanrijding. Dat zit allemaal al in de leaseprijs inbegrepen.
Ook een woning kopen en 100% financieren zou verboden moeten worden natuurlijk. Ik zou graag zien dat er minimaal 25% eigen geld ingelegd wordt, voordat mensen in aanmerking kunnen komen voor een lening. Eigenlijk net zoals dat in andere landen ook het geval is.

Maar lenen of leasen van een auto is gewoon altijd een heel slecht idee in elke situatie. Het probleem zit gewoon tussen de oren van Nederlanders die denken dat dat normaal is.
Nu weet ik wel dat Nederlanders in vergelijking met landen om ons heen gemiddeld vrij arm zijn. Dat gaat vroeg of laat fout en dan draaien anderen voor de kosten op. Vaak worden schulden namelijk kwijtgescholden na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 15:38
Lethalis schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:51:
Ik voel me altijd een arme sloeber als ik al die mensen / buren in mooie nieuwe auto's zie rijden maar waarschijnlijk is de realiteit anders.
Hier ook, zou ook makkelijk een dure, nieuwere en dikkere auto kunnen rijden. Maar ik hou het lekker bij mn polotje uit 2007.

TS, wellicht is financial lease o.i.d. een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MaKo1977 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

De economie zou er nog veel slechter voor staan als er niet geleend werd... De risico's uit het oog verliezen is daarentegen uiteraard wel gevaarlijk 😉
In veel andere landen draait de economie ook goed en wordt er veel minder geleend, doordat mensen daar veel vermogender zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Het is niet zo zwart wit als je het stelt.
Uit jouw link:

[...]

"Alle waar naar zijn geld" blijft dus wel van toepassing. Koop je een goedkoop barrel, kan je niet verwachten dat je een jaar zorgeloos kan gaan rijden op kosten van de garage.
Ja ben ik met je eens. Ik voelde er weinig voor om alle ins en outs over te typen aangezien we het hier al snel over een auto van 7,5 tot 20k hebben. Dus dan is die nuance al minder van belang. Trouwens, ik denk dat het woordje zeker bedoeld kan zijn dat je van een dure auto al helemaal mag verwachten dat die langer dan een jaar goed blijft werken. En van een goedkope auto een jaar. Maar we gaan het in de toekomst wel zien wat een rechter er van maakt. Kan goed jouw zienswijze zijn. Lijkt me ergens ook wel logisch.
Van zo’n auto mag je verwachten dat je zeker een jaar lang veilig de weg op kunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05:59
De les die ik lees: zorg er altijd voor dat er een buffer achter de hand blijft. Geef niet je laatste spaargeld uit aan bijvoorbeeld een verbouwing. Na de auto kan ook de wasmachine aan de beurt komen.
Een les voor TS. Ikzelf houd besteedbaar spaargeld en afschrijvingen goed gescheiden.
Dat allemaal gezegd hebbende vind ik in dit geval wel een ( kleinere) lening verantwoord maar, ts, zorg dat je tegelijkertijd de lening kunt aflossen EN de afschrijving voor de nieuwe auto kunt reserveren.
TS lijkt mij, ondanks de kritiek hier, best iemand die verstandige beslissingen kan nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
Ik snap niet waarom iedereen zo'n moeite heeft met lenen voor een auto terwijl leasen de normaalste zaak wordt gevonden. Het zijn beide vormen van financieren. Met een tweedehands auto rijden ben je bovendien goedkoper uit en je zit nergens aan vast voor 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Leuke keuze van TS: https://www.toyota.nl/mod...yota-yaris-dynamic-hybrid
Succes met de financiering, dat gaat vast wel lukken nu dat het overzicht compleet is.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Er is hier dus sprake van 2250 euro netto inkomen zonder dat er sprake is van huur of hypotheek, en dat voor maar 1 van de 2, het andere inkomen niet eens meegerekend.
Daar kan dus prima een paar honderd euro lening lopen. Of private lease.

Belangrijker om een paar duizend euro op de bank te houden. Maar verder lijkt er weinig bezwaar tegen een beetje lenen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
fisherman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ook een woning kopen en 100% financieren zou verboden moeten worden natuurlijk. Ik zou graag zien dat er minimaal 25% eigen geld ingelegd wordt, voordat mensen in aanmerking kunnen komen voor een lening. Eigenlijk net zoals dat in andere landen ook het geval is.

Maar lenen of leasen van een auto is gewoon altijd een heel slecht idee in elke situatie. Het probleem zit gewoon tussen de oren van Nederlanders die denken dat dat normaal is.
Nu weet ik wel dat Nederlanders in vergelijking met landen om ons heen gemiddeld vrij arm zijn. Dat gaat vroeg of laat fout en dan draaien anderen voor de kosten op. Vaak worden schulden namelijk kwijtgescholden na verloop van tijd.
Waarschijnlijk heb je het niet in de gaten, maar je geeft weer geen enkele onderbouwing. Waarom is het 'altijd een heel slecht idee in elke situatie'? Dat is namelijk gewoon niet waar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:01
fisherman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:56:
.
Nu weet ik wel dat Nederlanders in vergelijking met landen om ons heen gemiddeld vrij arm zijn.
https://nos.nl/artikel/24...-4de-plek-rijkste-burgers
https://www.hartvannederl...zoek%20naar%20bezittingen.

Waar haal je informatie voor dit soort uitspraken vandaan?

[ Voor 25% gewijzigd door President op 24-10-2022 11:28 ]

Pagina: 1 2 Laatste